ChristianMatch
 


Forum

geloof
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CHATULIEM368





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 11:03
 
De laatste maanden ben ik weer eens aan de slag gegaan met het Grieks en Hebreeuws. En iedere keer blijkt weer dat de tekst veel meer inhoud heeft dan zo op het eerste gezicht gedacht wordt.
Voordat ik helemaal losga, eerst een schot voor de boeg...

Ik wil het eens over geloof hebben. Wat betekent geloven voor jou? Hoe geef je dat vorm in je dagelijks leven? En hoe bepalend is het bij keuzes in je leven?


Laatst aangepast door
CHATULIEM368
op dinsdag 27 augustus 2013, 11:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 18:18
 
CHATULIEM368 schreef:
De laatste maanden ben ik weer eens aan de slag gegaan met het Grieks en Hebreeuws. En iedere keer blijkt weer dat de tekst veel meer inhoud heeft dan zo op het eerste gezicht gedacht wordt.
Voordat ik helemaal losga, eerst een schot voor de boeg...

Ik wil het eens over geloof hebben. Wat betekent geloven voor jou? Hoe geef je dat vorm in je dagelijks leven? En hoe bepalend is het bij keuzes in je leven?

Voor mij is er geen geloof in God meer, maar het is een zeker weten geworden. probeer om god meer te betrekken bij mijn dagelijkse zaken.
Soms zit het even tegen en zeg dan zo tussen neus en lippen (maar wel gemeend ) help mij Heer, dus als het mee zit en er iets moois gebeurd, dan ook een dank u Heer. Ik ben er van overtuigd dat Hij altijd mij nabij is en het hoort wat ik zeg, ook wat ik denk dus. helaas ben ik maar mens met gebreken, maar weet dat ik zo mag komen Bij Hem op wat voor manier dan ook.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 19:59
 
PIETER619 schreef:
Voor mij is er geen geloof in God meer, maar het is een zeker weten geworden. probeer om god meer te betrekken bij mijn dagelijkse zaken.
Soms zit het even tegen en zeg dan zo tussen neus en lippen (maar wel gemeend ) help mij Heer, dus als het mee zit en er iets moois gebeurd, dan ook een dank u Heer. Ik ben er van overtuigd dat Hij altijd mij nabij is en het hoort wat ik zeg, ook wat ik denk dus. helaas ben ik maar mens met gebreken, maar weet dat ik zo mag komen Bij Hem op wat voor manier dan ook.

Fijn als je dat zo mag enkan voelen,
!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: woensdag 28 augustus 2013, 09:13
 
ZEELAND736 schreef:
Fijn als je dat zo mag enkan voelen,
!

klopt, ik vind het rijkdom door God gegeven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROLF230





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 augustus 2013, 19:54
 
Je kunt alleen maar iets geloven als je het zeker weet, is het niet zo?
Want als je het niet zeker weet, wat is je geloof dan waard?
Omdat je het niet kunt zien, wordt het geloven genoemd, want als je het kon zien hoefde je het niet te geloven. Dan kon je tegen een ander zeggen: Kijk maar voor jezelf, je ziet toch dat het zo is?

Daar ik niet meer zeker weet, geloof ik niet meer. Noem mezelf dan ook geen christen meer. Heb mijn profiel er op aangepast. Zal na afloop abo dan ook natuurlijk stoppen hier. Of ik kom tot geloof, wie weet. Bij ... is alles mogelijk, is het niet zo?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 augustus 2013, 01:05
 
ROLF230 schreef:
Je kunt alleen maar iets geloven als je het zeker weet, is het niet zo?
Want als je het niet zeker weet, wat is je geloof dan waard?
Omdat je het niet kunt zien, wordt het geloven genoemd, want als je het kon zien hoefde je het niet te geloven. Dan kon je tegen een ander zeggen: Kijk maar voor jezelf, je ziet toch dat het zo is?

Daar ik niet meer zeker weet, geloof ik niet meer. Noem mezelf dan ook geen christen meer. Heb mijn profiel er op aangepast. Zal na afloop abo dan ook natuurlijk stoppen hier. Of ik kom tot geloof, wie weet. Bij ... is alles mogelijk, is het niet zo?

Geloven is juist niet zeker weten, maar bij het christendom is het dus anders. Als men vraagt hoe heeft die club gespeld en men zegt ik geloof 3- 0 gewonnen is dat geen zeker weten, maar waarom ik wel zeker weet dat God bestaat een zeker weten is, gewoon als ik de natuur zie, kan dat niet vanzelf ontstaan zijn. Mede door wat we nu al weten over DNA en RNA, en hoe alles erfelijk is vastgelegd, is het Gods onmogelijk spontaan gebeurd. Als je ziet waar wij als mensen toe in staat zijn om te creëren, doet dat zwaar afbreuk aan wat de natuur creëerd , dus moet er wel Iets zijn geweest wat boven alles heeft gestaan.

Dit is maar een begin, God manifesteerd zich op heel veel manieren, het is de kunst omdat te zien. Velen kunne daar getuigenis van afleggen en is ook wel gedaan in ander topics.

Inderdaad bij God is alles mogelijk, onderzoekt alle dingen en behoudt het goede, dit houdt wel in dat jegeen dingen met doen, waar je al bij voorbaat wet dat het fout is.

Succes met je zoektocht en Gods zegen


Laatst aangepast door
PIETER619
op zondag 1 september 2013, 14:02
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TAN247





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: donderdag 14 november 2013, 17:08
 
Hoi Rolf,
voor mij is geloof een vasthouden aan iets dat ik niet kan zien, als ik het zeker weet is het toch geen geloof maar een feit. Ik weet het niet zeker, maar ik houd vast met al mijn hart en al mijn ziel dat er een van ons houdend God is. Omdat hij ons dat beloofd heeft.
Luther heeft al gezegd: Soms geloof ik met gevoel, soms geloof ik zonder gevoel en soms dwars tegen mijn gevoel aan.
Genade is niet iets waarvoor we moeten presteren, maar een cadeau.
Ik noem me een christenen, niet omdat ik zo een schitterend of sterk geloof heb, maar omdat in de bijbel staat: Want God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, zodat ieder die in hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Er staat niet: wie weet dat het zo is, maar er staat: wie aan mij gelooft.
En hoe heet het ook dan weer: niet de gezonden maar de zieken hebben behoefde aan een arts. Dus houd vast!
zusterlijke groeten, Tanja


[quote=ROLF230]Je kunt alleen maar iets geloven als je het zeker weet, is het niet zo?
Want als je het niet zeker weet, wat is je geloof dan waard?
Omdat je het niet kunt zien, wordt het geloven genoemd, want als je het kon zien hoefde je het niet te geloven. Dan kon je tegen een ander zeggen: Kijk maar voor jezelf, je ziet toch dat het zo is?

Daar ik niet meer zeker weet, geloof ik niet meer. Noem mezelf dan ook geen christen meer. Heb mijn profiel er op aangepast. Zal na afloop abo dan ook natuurlijk stoppen hier. Of ik kom tot geloof, wie weet. Bij ... is alles mogelijk, is het niet zo?


Laatst aangepast door
TAN247
op donderdag 14 november 2013, 17:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VLINDER656





Berichten: 45

BerichtGeplaatst: maandag 25 november 2013, 17:33
 
Geloven is toch niet alleen een zeker weten maar daarnaast toch ook een vast vertrouwen hebben in alles wat God in zij woord beloofd? Ik denk dat dit laatste ook heel belangrijk is.

Vlinder
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: donderdag 2 januari 2014, 12:53
 
Het is al een poosje geleden dat ik op dit topic gereageerd heb. Toch wou ik vandaag wat dieper op deze materie ingaan.
Met deze studie kunnen we eens het verschil bekijken tussen het oude en het nieuwe testament. In Hebr 11:1 zien we de definitie staan van "geloof":
Quote:
Het geloof legt de grondslag voor alles waarop we hopen, het overtuigt ons van de waarheid van wat we niet zien. 2 Om hun geloof werden de mensen uit vroeger tijden geprezen. 3 Door geloof komen we tot het inzicht dat de wereld door het woord van God geordend is, dat dus het zichtbare is ontstaan uit het niet-zichtbare.
En de bijdrages van jullie gaan van deze definitie uit. De tegenstelling tussen de zichtbare en onzichtbare wereld. Wat je niet ziet, moet je geloven. Het bovennatuurlijk bepaalt wat in het natuurlijke gebeurt. Het Griekse woord voor geloof is pistis.

Er is echter nog een aspect aan geloof, wat in deze definitie niet aan bod komt. En dat is het beste weergegeven in het woord emunah, de Hebreeuwse versie van de term. Emunah komt uit dezelfde stam als het woord AMEN. En letterlijk vertaald betekent het AMEN zeggen tegen God.
Dit aspect van het geloof laat meteen zien waar het eigenlijk om draait in het geloof. Voor de Joden was het nooit de vraag of God wel bestond, maar meer de vraag: wat doe je ermee. En eigenlijk heeft Gods volk daar nooit echt een oplossing voor gevonden.
In het begin dachten ze: we zijn het volk van God, dus waar maken we ons druk om? En ze gingen hun eigen gang, en langzamerhand zag je dat het geloof in God ging verwilderen en dat ze andere goden ook gingen volgen. Niemand kon ze toch iets maken, want ze waren het volk van God immers?
Ze kregen de schrik van hun leven, toen God toeliet dat hun land veroverd werd en dat ze in ballingschap moesten gaan. Stel je eens voor wat voor klap dat geweest moest zijn? Zij waren immers het volk van God, God had hun het land gegeven, de basis van hun bestaan. Hoe kon Hij dan toestaan, dat ze uit het beloofde land weggejaagd werden?
Toen een klein gedeelte van het volk terugkeerde uit ballingschap werd hun aanvankelijke nonchalance vervangen door een heel andere houding naar God toe. Ze beseften zich ten volle dat geloven in God ook meteen consequenties had voor het dagelijkse leven. Maar ook deze reactie had zn nadelen. Hun geloof werd niet gedefinieerd door liefde naar God toe, maar meer door het onderhouden van zijn wet. Er ontstonden synagoges, leerhuizen waar belangrijke leraren hun vertelden hoe ze moesten leven. En dat leven werd vanaf dat moment bepaald door de voorschriften die in de Talmoed stonden. (een verzameling preken die weergaven waar een jood zich aan moest houden).
De invulling van het begrip Emunah was dus heel sterk gericht op het onderhouden van zijn wetten. Amen zeggen tegen God hield meteen in dat je Zijn wetten onderhoudt. Als je even googlet op internet zul je merken dat dit begrip nog steeds zo wordt gezien in de huidige geloofsbeleving van de joden.
En dit gevaar om je geloof alleen maar te definiëren als het onderhouden van zijn wetten komt ook in christelijke kringen voor. Het nadeel hiervan, is dat de basis van de relatie met God angst wordt. Je bent bang dat als je zijn wetten niet onderhoudt, Hij je zal afwijzen. Terwijl de basis van onze relatie liefde zou moeten zijn, gebaseerd op je eigen keuze voor Hem.
Het besef dat geloven veel meer is dan geloven in het bovennatuurlijke, komt ook in het Nieuwe Testament voor. Geloven in God wordt immers gevolgd door toewijding aan Hem, en is gebaseerd op onze persoonlijke keuzes voor Hem in alle dingen. En dat maakt het vaak zo moeilijk voor mensen. Iedereen gelooft wel in iets bovennatuurlijks, de vraag is echter wil je je aan Hem toewijden? En wat houdt die toewijding aan Hem precies voor jou in.
Hoewel de schrijver van de Hebreeënbrief de definitie van geloven geeft zoals die weergegeven is in vers 1, gaat het hele hoofdstuk 11 veel meer over het Emunah begrip. Mensen vol van liefde voor God waren bereid voor Hem te lijden en te sterven. Hoofdstuk 12 heeft het over de gang van Jezus naar het kruis. Dat getuigt van de toewijding die Hij had aan Zijn vader.

Hebr. 13: 8 vertelt:
Quote:
8 Jezus Christus blijft dezelfde, gisteren, vandaag en tot in eeuwigheid!
. In evangelische kringen is deze tekst vaak gebruikt om de wonderen van God te benadrukken. Immers Jezus genas vroeger mensen en dat zal Hij nu ook wel doen.
Deze tekst wordt echter vooraf gegaan door:
Quote:
Denk aan uw leiders, die het woord van God aan u hebben verkondigd, neem een voorbeeld aan hun geloof en kijk vooral goed hoe hun levenswandel eindigt.
Deze tekst laat zien dat men de leiders moet herdenken die hun het woord van God verkondigd hebben. En er staat niet voor niks: let op hun einde. Het draait dus om volhouden ondanks alle tegenstand en strijd. Eigenlijk beschrijft hij met deze twee teksten wat Emunah is: zoals God de mensen vroeger hielp in al hun nood en strijd, zo zal Hij ons ook helpen, want Jezus is immers dezelfde vroeger, nu en in de toekomst.

Mijn wens voor het komende jaar is, dat we in onze strijd, onze emunah, de juiste keuzes zullen maken om op die manier Hem te dienen.


Laatst aangepast door
CHATULIEM368
op donderdag 2 januari 2014, 13:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 januari 2014, 17:20
 
Quote:
...wat Emunah is: zoals God de mensen vroeger hielp in al hun nood en strijd, zo zal Hij ons ook helpen, want Jezus is immers dezelfde vroeger, nu en in de toekomst.

Mijn wens voor het komende jaar is, dat we in onze strijd, onze emunah, de juiste keuzes zullen maken om op die manier Hem te dienen.

Mooi Chatuliem!

De uitleg van je stuk, waar ik even een klein stukje van heb gequote.

De wens: Mijn wens voor het komende jaar is, dat we in onze strijd, (onze emunah=zoals God de mensen vroeger hielp in al hun nood en strijd, zo zal Hij ons ook helpen), de juiste keuzes zullen maken om op die manier Hem te dienen...

Mooi...!!!

En ik denk ook, ja, vallen, opstaan, stapje voor stapje, sommige dingen zijn een proces, kunnen een proces zijn....ieder op zijn eigen manier....Knipoog smiley, Want iedereen is en uniek en iedereen heeft weer een andere geschiedenis, etc.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: zondag 5 januari 2014, 15:48
 
Chatuliem,
Heel bijzonder en goed onderbouwt. Dank je!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1