ChristianMatch
 


Forum

Een eend of een arend?
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
DERUITERG096





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: zondag 17 november 2013, 23:39
 
Een eend of een arend...?

Allereerst: de uitspraken die gedaan worden, worden gedaan op grond van beperkte kennis over het leven van een eend en een arend, maar het voorbeeld kwam in mijn hoofd tijdens een bijbelstudie over Genesis 1, waar de schepping staat beschreven.

Samenvattend: Het viel mij op dat God wil dat er BEWEGING is. Er staan werkwoorden zoals 'wemelen, vliegen en krioelen' (20,21).

En ik vroeg me af:"Zijn wij/ ben ik een eend of een arend?" Deze vraag kwam in me op met in mijn hoofd iets visueels, iets zichtbaars.
Vlakbij mij, zie ik aan de linkerkant van de Garderense weg een eendenvijver. Daar zitten ze heerlijk te zwemmen en te kwaken.
Soms heb ik gezien dat de volwassen eenden met hun jongen achter hun aan de LEVENSGEVAARLIJKE GARDERENSE WEG OVERSTEKEN. Dat mag je, voor hun gevoel, rustig de GROTE OVERSTEEK noemen. En het is echt wat voor hun want ze zijn uit hun VEILIGE VIJVERTJE...
Trouwens de grote oversteek gaat niet altijd goed: het is wel eens gebeurd dat ik een eend zag die zo plat was als een platvis en dan denk ik: er klopt iets niet.

Maar nogmaals mijn vraag: Zijn wij, ben ik een eend of een arend?
Een arend wordt zijn veilige nest uitgestoten, hij staat doodsangsten uit, maar zo leert hij wel vliegen. Zo komt hij in beweging en gaat de wereld ontdekken.
Een eend die zit altijd in zijn veilige vijvertje. Een eend kan slecht vliegen, maar kwaken kan hij als de beste.

Een "volwassen" eend heeft, volgens mij, een nadeel: hij neemt zijn jongen mee in zijn leefwijze en gebied...Zo zijn er vele opvoeders...
Zelf denk ik dat deze 'soort opvoeders' vooral in reformatorische kringen te vinden zijn. Waarschijnlijk omdat ze de wereld teveel als bedreiging zien en dit ook op hun 'jongen' overbrengen.
Het zou goed zijn om het gesprek, ook als opvoeders, aan te gaan.
Ik geloof dat we veel van evangelischen en charismatische kunnen leren...

Verder: ik vraag me af: eenden...zijn die nog nuttig? Ik denk het van wel, want God schiep ook 'hun' (naar hun soort). Maar hier ben ik nog niet achter. Misschien dat DAT nog komt als ik me er iets meer in verdiep:)

Wel geloof ik dat in de beginfase een VEILIG VIJVERTJE niet verkeerd is. Iedere jongere, ieder kind heeft eigenlijk een veilige ARK nodig, een veilig gezin. Het gezin vind ik nog steeds de hoeksteen van de samenleving.
Uitvliegen zonder ooit een veilig nest ervaren te hebben gebeurd helaas wel, maar is niet gezond. In welke opzichten allemaal weet ik niet, maar het lijkt me een onrustig bestaan en je kunt nergens naar toe en/of op terugvallen. (Gen)

Het blijft echter ongezond als je nooit leert vliegen (nogmaals Gen.. Wanneer doen opvoeders nou het venster van de ark open? Wordt het voor hun niet tijd om hun jongen te leren vliegen en los te laten?
En wanneer sla ik, sla jij je vleugels uit? God wil beweging, leven en vruchtbaarheid! Leven is ook een keuze! Een eend of een arend? VEILIG OF VLIEGEN? Doe maar VEILIG VLIEGEN:) met het Woord van God als orientatiepunt...!

Tenslotte: ik ben bang (en soms vind ik het eerlijk gezegd ook wel een heerlijk gevoel...) dat ik nog teveel op een eend lijk...
En ik bid:
GEEF MIJ VLEUGELS ALS VAN EEN AREND!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 18 november 2013, 12:36
 
Mooi beeld met een fraaie vergelijking. Veel mensen uit behoudende kringen in een meer besloten samenleving en dat is de refogroep voor een deel, zullen zich herkennen. Tsja, wil je verder leven als een eend. Veel mensen zullen zich en hun leefsituatie wel herkennen. Blijf je in je wereldje van de vijver of doe je dat niet. Leuk ook hoe je het inzicht over de basisveiligheid in je verhaal verwerkt.

mvrgr

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 18 november 2013, 12:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VLINDER656





Berichten: 45

BerichtGeplaatst: maandag 25 november 2013, 16:56
 
Wat zou God willen dat je zou zijn denk je?

Vlinder


Laatst aangepast door
VLINDER656
op maandag 25 november 2013, 16:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: maandag 25 november 2013, 17:03
 
Voor alles is een tijd.

Soms ben ik een eend.
Soms ben ik een arend.
Soms vlieg ik te hoog en val ik weer op m'n snavel (kwak).
Soms ben ik een leeuw.
Soms ben ik een kuiken
Soms ben ik een ai

Vooral ben ik gewoon mens
:)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1