ChristianMatch
 


Forum

Wees onderdanig aan je man!
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zondag 12 januari 2014, 22:37
 
CHATULIEM368 schreef:
Is dat niet inherent aan het begrip liefde??? Maar ook voor jou de vraag: hoe zie je dat voor jezelf in een relatie? Zit dat dan eigenlijk niet veel dieper? Liefhebben betekent je overgeven aan de ander, en de vraag is, durf je dat? En ik ken voldoende mensen die zo verwond zijn in een relatie, dat ze zich nooit meer helemaal kunnen over geven. Is dan de oplossing om de schuld bij de man neer te leggen, of moet je ook met jezelf, je eigen wantrouwen aan de slag?

Jouw vraag was: waarom denk je dat de man alleen dominant is? Ik ken voldoende gezinnen waarbij de vrouw de dominante persoonlijkheid is. En dat getal is alleen maar groeiende.

Ik liet je zien dat ik dat niet dacht en ook niet geschreven had.

Met mensen bedoel jij hier waarschijnlijk vrouwen die de schuld bij de man neerleggen? Waarom denk jij eigenlijk dat alleen vrouwen verwond kunnen zijn?
Degene die verwond is zal inderdaad met zichzelf aan de slag moeten.


Laatst aangepast door
JANS221
op zondag 12 januari 2014, 22:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: zondag 12 januari 2014, 22:41
 
ANNA415 schreef:
hahahahahahahahahahaha
om te bescheuren
kom eens hier bij een vergadering!!!
Ik ken meerdere mensen die hetzelfde probleem hebben. Ze denken dat ze weten wat je wil, en voordat je eindelijk hebt uitgelegd wat je bedoelt ben je al 10 minuten verder. En als je dan eindelijk antwoord gekregen hebt, krijg je vijf minuten van: heeft u hier wel aan gedacht meneer, of daar wel aan...
Het grootste drama was een paar week geleden, waarbij een vrouw mij wel 6 keer wilde overtuigen van iets wat ik na de eerste keer al wist. En ze hield maar vol: meneer u begrijpt het niet. En ik, ja mevrouw ik begrijp precies wat u bedoelt, maar wat u voorstelt wil ik niet. Ja maar weet u dan wel, meneer. Ja mevrouw, dat weet ik en ik overzie de consequenties. Ja maar meneer, volgens mij begrijpt u het niet. Jawel mevrouw, maar ik ben het niet met uw voorstel eens. Ja maar begrijpt u dan wel dat u de kans loopt dat, ja mevrouw, dat begrijp ik volkomen en aanvaard de consequenties. Ja maar meneer, volgens mij heeft u het toch helemaal niet door. Jawel mevrouw, maar ik heb mijn eigen motieven om niet mee te gaan in uw voorstel. Ja maar meneer, u weet toch wel dat dan dit kan gebeuren? Ja hoor, en ik neem daar volledige verantwoordelijkheid voor.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: zondag 12 januari 2014, 22:42
 
CORTAZAR588 schreef:
Ja idd tijdens een vergadering kakelen de vrouwen nog meer.

Dat kan bij ons niet!!
Mannenwereldje he.
En ik geef toe mannen kakelen niet. Die kraaien
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: zondag 12 januari 2014, 22:44
 
JANS221 schreef:
Jouw vraag was: waarom denk je dat de man alleen dominant is? Ik ken voldoende gezinnen waarbij de vrouw de dominante persoonlijkheid is. En dat getal is alleen maar groeiende.Ik liet je zien dat ik dat niet dacht en ook niet geschreven had.

Met mensen bedoel jij hier waarschijnlijk vrouwen die de schuld bij de man neerleggen? Waarom denk jij eigenlijk dat alleen vrouwen verwond kunnen zijn?
Degene die verwond is zal inderdaad met zichzelf aan de slag moeten.
Mijn persoonlijke indruk is dat er hier op het forum toch heel veel gedaan wordt aan man-bashing....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: zondag 12 januari 2014, 22:49
 
JOL252 schreef:
Een vrouw heeft respect als een man op een natuurlijke manier laat zien dat hij het voortouw weet te nemen en dat op een niet overheersende manier doet.
Allergisch voor iedere vorm van leiding... dat is dan jouw invulling.

We hebben het hier meer over de toon die de muziek maakt.

Juist. Heerlijk lijkt me dat... Eindelijk iemand die de weg weet. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 12 januari 2014, 23:11
 
CHATULIEM368 schreef:
Het is geen invulling maar een concrete vraag. In mijn ogen zijn voor jou de begrippen man en manipulatie heel vaak synoniem. En daarom de vraag, hoe geef je dat gestalte? Als een man geen leiding mag geven, mag hij dan wel een schouder voor je zijn? Of mag hij je helpen met een lekke band? In hoeverre geef je hem de ruimte om een echte partner voor je te zijn?


Ik heb eigenlijk geen zin om het al te persoonlijk te maken. We hebben het hier over wezenlijke vragen en hoe we dingen verstaan. Mijn inziens worden er nu zaken tegen elkaar uitgespeeld en speel je op de persoon die o.a. ik ben. Graag on topic.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 12 januari 2014, 23:13
 
LAURA291 schreef:
Juist. Heerlijk lijkt me dat... Eindelijk iemand die de weg weet. Lachende smiley


Gelukkig heb ik nog mijn tomtom, anders was het hopeloos. Gefrustreerde smiley Lachende smiley


Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 12 januari 2014, 23:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: zondag 12 januari 2014, 23:35
 
Niet alleen op t forum wordt aan dat gene gedaan.
Man bashing ........

Maar we hebben een zekerheid......zodra het in Nederland nog slechter gaat is veel gesubsidieerd gekakel niet meer van belang.

En komt het erop aan wat je kunt ........en niet wat je allemaal weet op te dissen aan kolder.
Feminisme is net als de idee van de multiculti samenleving een bodemloze put, eengeld
ende nietszeggende propaganda oorlog die uiteindelijk niets bruikbaars oplevert.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: maandag 13 januari 2014, 03:59
 
Niet zo verwonderlijk dat er zo veel scheidingen zijn, de vergeten Liefde boven alles zetten en eigen belang voor op. Komt waarschijnlijk dat men Jezus niet meer als voorbeeld houd. gelukkig dat eenieder voor zich zelf mag opkomen om zich zelf verder leed te besparen.

Ik zou een ieder willen verzoeken om nu eens uit te gaan van wat er werkelijk geschreven en bedoelt wordt in Bijbels perspectief aangaande de relatie man-vrouw. Hoe Jezus stond ten opzichte van de mensheid.

Helaas hebben we deze discussie al vaker gehad en niets van geleerd. Met elkaar in de haren vliegen, komen we niet nader tot elkaar en zullen zo nog jaren lid van CM kunnen blijven, vraag me af welke zaken men op zijn/haar profiel heeft gezet aangaande eventuele toekomstige partner Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 13 januari 2014, 05:48
 
CORTAZAR588 schreef:
Niet alleen op t forum wordt aan dat gene gedaan.
Man bashing ........

Maar we hebben een zekerheid......zodra het in Nederland nog slechter gaat is veel gesubsidieerd gekakel niet meer van belang.

En komt het erop aan wat je kunt ........en niet wat je allemaal weet op te dissen aan kolder.
Feminisme is net als de idee van de multiculti samenleving een bodemloze put, eengeld
ende nietszeggende propaganda oorlog die uiteindelijk niets bruikbaars oplevert.

Waarom haal je steeds het feminisme erbij?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: maandag 13 januari 2014, 06:53
 
PIETER619 schreef:
Niet zo verwonderlijk dat er zo veel scheidingen zijn, de vergeten Liefde boven alles zetten en eigen belang voor op. Komt waarschijnlijk dat men Jezus niet meer als voorbeeld houd. gelukkig dat eenieder voor zich zelf mag opkomen om zich zelf verder leed te besparen.

Ik zou een ieder willen verzoeken om nu eens uit te gaan van wat er werkelijk geschreven en bedoelt wordt in Bijbels perspectief aangaande de relatie man-vrouw. Hoe Jezus stond ten opzichte van de mensheid.

Helaas hebben we deze discussie al vaker gehad en niets van geleerd. Met elkaar in de haren vliegen, komen we niet nader tot elkaar en zullen zo nog jaren lid van CM kunnen blijven, vraag me af welke zaken men op zijn/haar profiel heeft gezet aangaande eventuele toekomstige partner Knipoog smiley

Naar mijn idee moet je vreugde, leed en geloof met elkaar kunnen delen.
En ja een man zit anders in elkaar dan een vrouw. Nou en?! Leuk toch!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: maandag 13 januari 2014, 09:57
 
Beste mannen en vrouwen,

Dit topic is gestart met de vraag wat jullie van het boek 'Trouw en wees onderdanig' vinden.

Inmiddels wordt de discussie steeds persoonlijker en steeds minder respectvol. Blijf on-topic en speel het niet op de man of vrouw af.

Moderator CM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 januari 2014, 06:33
 
PIETER619 schreef:
Niet zo verwonderlijk dat er zo veel scheidingen zijn, de vergeten Liefde boven alles zetten en eigen belang voor op. Komt waarschijnlijk dat men Jezus niet meer als voorbeeld houd. gelukkig dat eenieder voor zich zelf mag opkomen om zich zelf verder leed te besparen.

Ik zou een ieder willen verzoeken om nu eens uit te gaan van wat er werkelijk geschreven en bedoelt wordt in Bijbels perspectief aangaande de relatie man-vrouw. Hoe Jezus stond ten opzichte van de mensheid.

Helaas hebben we deze discussie al vaker gehad en niets van geleerd. Met elkaar in de haren vliegen, komen we niet nader tot elkaar en zullen zo nog jaren lid van CM kunnen blijven, vraag me af welke zaken men op zijn/haar profiel heeft gezet aangaande eventuele toekomstige partner Knipoog smiley

Ik denk dat op geen enkel profiel te vinden is dat men het heeft over "vrouwen wees onderdanig" maar wat je wel zult lezen is dat een ieder, zowel man als vrouw, verlangt naar diepere invulling in een relatie, een band op diep ziels/harts etcetera niveau.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: woensdag 15 januari 2014, 22:35
 
JOL252 schreef:
Ik zag dat het topic "wat vinden jullie hiervan" gesloten is, dat topic had de inzet over boekverbranding. Hierbij dan een nieuw topic van iets waarvan ik wel boekverbrandneiging krijg.

- Titel aangepast -
Moderator CM

Vanmorgen las ik dus dat er heus echt waar nog niet zo lang geleden, namelijk in 2011, dit boek is uitgekomen, ten eerste gericht op de jongeren die net een huwelijk zijn aangegaan:

http://www.telegraaf.nl/vrouw/relatie/verloving_trouwen/22145517/___Wees_onderdanig_aan_je_man___.html

Citaat:
"Misschien denk je dat dit uit een boek komt dat in de jaren ’50 is geschreven, maar niets is minder waar. ’Trouw en wees onderdanig’ kwam in 2011 voor het eerst in Italië uit en werd een regelrechte bestseller. Ook Spanje is nu in de ban. Maar niet alleen in positieve zin. De Spaanse vrouwen en politici vinden het een schande dat dit boek zo’n succes is. Om je een idee te geven waarom, hebben we nog wat adviezen uit het boek en van de auteur - een vrouw(!) - op een rijtje gezet:
Als je alleen maar dingen doet die goed zijn voor jezelf, of die je denkt, dan ben je niet met je man getrouwd, maar met jezelf. In plaats daarvan zou je onderdanig moeten zijn.
In een interview zegt de auteur: ”Onderdanig zijn is een manier om ruimte te maken, om te accepteren, het is de fundering van het huwelijk, zoals de pilaren voor een kerk."
Ook zegt ze: ”Wij vrouwen vinden vernedering fijn, omdat het voor een groter goed is." (!!!!! Geschokte, onthutste smiley Verraste, verbaasde smiley Zieke smiley )
de 43-jarige Costanza Miriano, gelukkig getrouwd, moeder van vier kinderen en een devoot Katholiek, zegt dat ze haar boek gebaseerd heeft op de gelukkige huwelijken van haar vrienden en van haar zelf.
Wat vind jij er van: moeten we (weer) onderdanig zijn in een huwelijk of is dat in deze tijd ondenkbaar?" einde citaat.


Tja... wat zou je denken, zou dit boek hier in Nederland aanslaan? Ik heb het vermoeden dat dit in sommige kringen dus wel zo is.

Nou back on topic dan maar weer…. Ik heb het boek niet gelezen; reageer dus uitsluitend op wat jij erover schrijft.

Als ik het goed begrijp is het de bedoeling dat de vrouw onderdanig is omdat ze anders met zichzelf getrouwd is en alleen maar aan zichzelf denkt. Aangezien de man niet onderdanig hoeft te zijn mag hij gewoon aan zichzelf denken en met zichzelf getrouwd zijn? "Zij houdt van hem en hij ook…"

En wie moet er trouw zijn? Ook alleen de vrouw? Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARENTH030





Berichten: 304

BerichtGeplaatst: donderdag 16 januari 2014, 22:54
 
[quote=CORTAZAR588]C'est ca.......


In de Zuidelijke landen van Europa zijn mannen .........man en geen hermafrodiet wezen die slechts dient tot leverancier van sperma.

Wat bedoel je precies met deze opmerking? En geen hermafrodiet wezen die slechts dient tot leverancier van sperma.
Ik ben het niet eens met je, dat hermafrodieten slechts dienen tot leveranciers van sperma. Er zijn hermafrodieten die worden geboren met twee geslachtskenmerken mannelijk/vrouwelijk. Ik zal gelijk beargumenteren dat niet iedereen met twee geslachtskenmerken een hermafrodiet is.
Ik denk dat je deze mensen te kort doet met je opmerking. Bij sommigen zit er veel pijn/leed en verdriet. Persoonlijk vind ik dat deze mensen begrip en erkenning verdienen voor hun situatie waarin zij verkeren.
Gr Marenth.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 januari 2014, 11:05
 
ANNA415 schreef:
Naar mijn idee moet je vreugde, leed en geloof met elkaar kunnen delen.
En ja een man zit anders in elkaar dan een vrouw. Nou en?! Leuk toch!
We leven in de meest vrouwvriendelijke maatschappij van de wereld. Dat wordt zelfs erkend door feministes. Kortom, we doen het niet zo slecht.
Wel zie ik dat er een crisis is wat betreft rolverdeling. De man moet zich vaker gedragen als een vrouw en een vrouw als een man. Je ziet helaas dat een aantal vrouwen zich nu opeens beter voelt dan de man.
Voor sommigen zijn de woorden man en manipulatie synoniem, terwijl vrouwen net zo goed kunnen manipuleren. Manipulatie is nooit goed, maar het wordt me teveel opgehangen aan de man..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 januari 2014, 11:21
 
CHATULIEM368 schreef:
We leven in de meest vrouwvriendelijke maatschappij van de wereld. Dat wordt zelfs erkend door feministes. Kortom, we doen het niet zo slecht.
Wel zie ik dat er een crisis is wat betreft rolverdeling. De man moet zich vaker gedragen als een vrouw en een vrouw als een man. Je ziet helaas dat een aantal vrouwen zich nu opeens beter voelt dan de man.
Voor sommigen zijn de woorden man en manipulatie synoniem, terwijl vrouwen net zo goed kunnen manipuleren. Manipulatie is nooit goed, maar het wordt me teveel opgehangen aan de man..

Waar zie jij dat dan gebeuren? En hoe?


Laatst aangepast door
JOL252
op vrijdag 17 januari 2014, 11:27
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 januari 2014, 17:03
 
Laat ik eerst stellen hoe ik over het algemeen over dit topic denk. Bij een volgende bijdrage ga ik wel in op de vraag van Jol.

Het begrip door onderdanigheid te leiden is een algemeen christelijk principe. En dat principe staat in onze maatschappij onder druk. De vrouw onderdanig aan de man, daar ben ik het in principe mee eens. Liefhebben betekent immers jezelf aan de ander geven? En ik geloof ook heel sterk in de verschillende rollen van man en vrouw. Over het algemeen en imho zijn vrouwen veel relationeler ingesteld en mannen rationeler. En daarin kunnen ze elkaar heel goed aanvullen.

In gezinnen gaat het mis als de man zich autoritair ten opzichte van de vrouw gedraagt, het gaat ook mis als de vrouw zich overheersend gedraagt.

Nu weet ik dat er een heleboel mensen verwond zijn geraakt doordat dit principe niet goed doorgevoerd is. Maar de uiteindelijke vraag is: is het principe dan fout? Zelf ben ik van mening dat het principe niet fout is.

Wat betreft manipulatie:

Dr. Phil heeft als standpunt dat je zelf ervoor kiest, hoe je wil dat de mensen zich tegenover jou gedragen. Dus ergens moet er een aanleiding zijn geweest, dat de man zich zo ging gedragen. Het zou zelfs zo kunnen zijn, dat de vrouw het heerlijk vond een sterke man te hebben, die tenminste een eigen mening had. Je hebt het toegelaten, zeg maar...
En hetzelfde met een dominante vrouw. Ergens heeft de man het toegelaten, ik denk zelf vaak uit gemakzucht of onverschilligheid.
En dr. Phil gaat zelfs nog verder...hij stelt ook dat gedrag in stand gehouden wordt omdat het op een of andere manier belonend is. Dus wat betreft manipulatie: je hebt er zelf ook aan meegewerkt en je hebt het in stand gehouden. En als je dat niet onderkent, is de kans groot, dat een volgende relatie langs dezelfde lijnen gedefinieerd gaat worden.
Iemand die getrouwd geweest is een met een alcoholist die haar voortdurend sloeg, loopt grote kans om in een tweede relatie weer een man te ontmoeten die ook van een glas bier houdt en ook een kwaaie dronk over zich heeft. Dat heeft te maken met het feit, dat je dit gedrag gewend bent en je je er onbewust door aangetrokken voelt.

Ik vind het dus jammer, dat er zo omgegaan wordt met een vrouw die voor zichzelf het principe ontdekt heeft, dat door je leven te verliezen je het weer terug krijgt.

Nog een muziekje"
ABBA:Waterloo


Laatst aangepast door
CHATULIEM368
op vrijdag 17 januari 2014, 17:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 januari 2014, 18:49
 
Uiteindelijk wil iedereen zijn/haar eigen wil doordrukken.
Daar zit de kneep en niemand wil afhankelijk zijn van een ander.
Individualisering werkt ook door in huwelijken en andere vormen van symbiose.

- overige tekst verwijderd -

Moderator CM


Laatst aangepast door
CHRISTIANMATCH
op zaterdag 18 januari 2014, 14:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 januari 2014, 19:06
 
CHATULIEM368 schreef:
Wat betreft manipulatie


Dit topic gaat niet over manipulatie, maar over onderdanigheid. Blijf bij het onderwerp en open gerust een nieuw topic als je daar behoefte aan hebt.

Moderator CM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 januari 2014, 19:12
 
Er is hier volgens mij niemand die iets heeft gezegd over het overbodig zijn van "de man".
Niemand hier heeft volgens mij iets gezegd over de negatieve aanwezigheid van de man.
Dit topic ben ik begonnen vanwege de tekst van een dame die de boel weer terug wil draaien naar waar volgens mij niemand meer terug wil. Daarnaast spreekt ze, om on topic te blijven, van iets erg onwaars in mijn ogen en dat is dat vrouwen het fijn zouden vinden vernederd te worden. Als dat al zo zou zijn ben ik erg bezorgd over het geestelijk welzijn van deze vrouw(en).

Zonder twijfel is het zo dat God het heeft over de eersten zullen de laatsten zijn.
Zonder twijfel heeft Jezus ons voorgedaan wat dienen is en ons opgedragen Zijn navolgers te zijn, zowel man als vrouw.

Naar mijn idee worden er mensen hier woorden en overtuigingen in de mond gelegd die ik in ieder geval niet de mijne noem, men lijkt er vanuit te gaan dat als je een tegengeluid laat horen je gelijk staat aan feministen en hun visie onderschrijft. Hierdoor is een goed gesprek al niet meer mogelijk. Misschien kunnen we elkaar wat meer bevragen in hoe we het bedoelen, zonder hierin in de aanval te gaan of al in te vullen van waaruit iemand spreekt.


Laatst aangepast door
JOL252
op vrijdag 17 januari 2014, 19:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 januari 2014, 21:43
 
JOL252 schreef:
Er is hier volgens mij niemand die iets heeft gezegd over het overbodig zijn van "de man".
Niemand hier heeft volgens mij iets gezegd over de negatieve aanwezigheid van de man.
Dit topic ben ik begonnen vanwege de tekst van een dame die de boel weer terug wil draaien naar waar volgens mij niemand meer terug wil. Daarnaast spreekt ze, om on topic te blijven, van iets erg onwaars in mijn ogen en dat is dat vrouwen het fijn zouden vinden vernederd te worden. Als dat al zo zou zijn ben ik erg bezorgd over het geestelijk welzijn van deze vrouw(en).

Zonder twijfel is het zo dat God het heeft over de eersten zullen de laatsten zijn.
Zonder twijfel heeft Jezus ons voorgedaan wat dienen is en ons opgedragen Zijn navolgers te zijn, zowel man als vrouw.

Naar mijn idee worden er mensen hier woorden en overtuigingen in de mond gelegd die ik in ieder geval niet de mijne noem, men lijkt er vanuit te gaan dat als je een tegengeluid laat horen je gelijk staat aan feministen en hun visie onderschrijft. Hierdoor is een goed gesprek al niet meer mogelijk. Misschien kunnen we elkaar wat meer bevragen in hoe we het bedoelen, zonder hierin in de aanval te gaan of al in te vullen van waaruit iemand spreekt.
Ik was vanmiddag op een begrafenis. De man die werd begraven liet een vrouw achter met haar drie kinderen. Zij hadden een huwelijk, die als traditioneel te bestempelen was. Hij ging naar zijn werk en zorgde voor haar en hun kinderen. Zij hadden samen een manier gevonden om hiermee om te gaan.
Dan denk ik bij mezelf: ons past bescheidenheid. Het is niet gelukt onze relatie in stand te houden, wie zijn wij dat we anderen bekritiseren over iets waar zij wel uitgekomen zijn.
Want uiteindelijk zul je met je partner tot een vergelijk moeten komen en het is veel belangrijker dat je daar je plaats in vindt, maar vooral de steun aan elkaar. Nu bekruipt me het gevoel dat een relatie alleen gedefinieerd moet worden aan de hand van een rollenspel.
Liefde reikt verder dan alleen taakverdeling en machtsstrijd. Het gaat dieper en het behelst je hele wezen. Om nu een vrouw te ridiculiseren omdat ze nu eenmaal zo denkt, vind ik gewoon te ver gaan. Zij heeft nog een relatie en veel van ons niet. Wie zijn wij dan om er iets van te zeggen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 januari 2014, 21:59
 
CHATULIEM368 schreef:
Ik was vanmiddag op een begrafenis. De man die werd begraven liet een vrouw achter met haar drie kinderen. Zij hadden een huwelijk, die als traditioneel te bestempelen was. Hij ging naar zijn werk en zorgde voor haar en hun kinderen. Zij hadden samen een manier gevonden om hiermee om te gaan.
Dan denk ik bij mezelf: ons past bescheidenheid. Het is niet gelukt onze relatie in stand te houden, wie zijn wij dat we anderen bekritiseren over iets waar zij wel uitgekomen zijn.
Want uiteindelijk zul je met je partner tot een vergelijk moeten komen en het is veel belangrijker dat je daar je plaats in vindt, maar vooral de steun aan elkaar. Nu bekruipt me het gevoel dat een relatie alleen gedefinieerd moet worden aan de hand van een rollenspel.
Liefde reikt verder dan alleen taakverdeling en machtsstrijd. Het gaat dieper en het behelst je hele wezen. Om nu een vrouw te ridiculiseren omdat ze nu eenmaal zo denkt, vind ik gewoon te ver gaan. Zij heeft nog een relatie en veel van ons niet. Wie zijn wij dan om er iets van te zeggen?


Ik heb het idee dat je niet echt hoort wat ik wil zeggen en de indruk dat je blijft polariseren. Maar okay, je bent vrij te denken wat je wilt. Dat is een ander ook.


Laatst aangepast door
JOL252
op vrijdag 17 januari 2014, 22:00
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 00:36
 
JOL252 schreef:
Ik heb het idee dat je niet echt hoort wat ik wil zeggen en de indruk dat je blijft polariseren. Maar okay, je bent vrij te denken wat je wilt. Dat is een ander ook.
Het onderwerp zelf is natuurlijk al polariserend. Ik probeer juist te relativeren. Want er zijn voldoende mensen voor wie het traditionele patroon nl. wel werkt. Deze vrouw is natuurlijk wel extreem, maar uiteindelijk kan zij zich vinden in haar rol en lukt het haar wel om met deze situatie om te gaan. Wie zijn wij dan dat we dat veroordelen? Per slot van rekening zijn de keuzes die wij gemaakt hebben niet echt beter.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 02:44
 
@chat
Eeehm keuzes die gemaakt worden zijn meestal unilateraal.
Das het mooie van ons familie recht.

Het is niet meer nodig om een steekhoudende reden aan te voeren als je van iemandaf wilt.
Maar dat zal volgen de mod. Vast niet ter zake doende zijn.

Maar je hebt gelijk, die vrouw heeft t beter gedaan dan wij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 06:15
 
Het is m.i. wat overdreven om te zeggen dat ze het beter deed en wij dus geen recht van spreken hebben..Sommige patronen zetten mensen gevangen maar men past zich soms juist aan patronen aan die hen vertrouwd zijn en die men kent van overlevering. Ter illustratie: mensen kunnen ook van gijzelnemers gaan houden en hun situatie aanvaarden, loyaal worden zelfs als de situatie beperkend en vrijheidsontnemend is. Dus dit vind ik niet steekhoudend.

Laatst aangepast door
JOL252
op zaterdag 18 januari 2014, 06:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 09:06
 
Ik kan het mis hebben, maar ik lees tussen de regels door nogal wat frustraties van bepaalde mannen. Er wordt vrouwen hier van alles in de schoenen geschoven wat zij niet gezegd hebben. Als je vragen hebt bij het begrip onderdanigheid, ben je gelijk een feminist. Nogal zwart-wit lijkt mij.

Ik ben het zeker eens met de opmerking dat mannen en vrouwen van elkaar verschillen, dat mag ook, dat is alleen maar mooi, zo kunnen ze elkaar aanvullen, helpen en tot steun zijn. Ik ben geen feminist, ik ben vrouw. Ik hoef helemaal geen man te zijn en ik wil me ook niet als man gedragen.
Een vrouw wil een echte man, een man die haar laat voelen dat zij vrouw is, haar respecteert. Een vrouw wil veroverd worden door een man die weet wat hij wil, een man die niet loopt te klagen over feminisme, maar zelfverzekerd zijn weg zoekt en gaat.
In een relatie heb je elkaar lief, op basis van gelijkwaardigheid en onderlinge afhankelijkheid. Je vult elkaar aan haalt het beste uit elkaar naar boven. Ik zie niet in waarom je dan van alleen de vrouw verwacht dat zij zich onderdanig opstelt. Ik heb er geen problemen mee als een man de leiding wat neemt, maar dan niet omdat hij vindt dat de vrouw hem moet gehoorzamen en hem onderdanig moet zijn, maar omdat hij haar liefheeft.

God schiep de mens, mannelijk en vrouwelijk, om samen compleet mens te zijn. Man en vrouw hebben elkaar nodig, juist door hun verschillen voorzien ze in elkaars behoeften. Laat dat zo en beleef dat zo.


Laatst aangepast door
JANS221
op zaterdag 18 januari 2014, 09:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 09:09
 
JANS221 schreef:
Ik kan het mis hebben, maar ik lees tussen de regels door nogal wat frustraties van bepaalde mannen. Er wordt vrouwen hier van alles in de schoenen geschoven wat zij niet gezegd hebben. Als je vragen hebt bij het begrip onderdanigheid, ben je gelijk een feminist. Nogal zwart-wit lijkt mij.

Ik ben het zeker eens met de opmerking dat mannen en vrouwen van elkaar verschillen, dat mag ook, dat is alleen maar mooi, zo kunnen ze elkaar aanvullen, helpen en tot steun zijn. Ik ben geen feminist, ik ben vrouw. Ik hoef helemaal geen man te zijn en ik wil me ook niet als man gedragen.
Een vrouw wil een echte man, een man die haar laat voelen dat zij vrouw is, haar respecteert. Een vrouw wil veroverd worden door een man die weet wat hij wil, een man die niet loopt te klagen over feminisme, maar zelfverzekerd zijn weg zoekt en gaat.
In een relatie heb je elkaar lief, op basis van gelijkwaardigheid en onderlinge afhankelijkheid. Je vult elkaar aan haalt het beste uit elkaar naar boven. Ik zie niet in waarom je dan van alleen de vrouw verwacht dat zij zich onderdanig opstelt. Ik heb er geen problemen mee als een man de leiding wat neemt, maar dan niet omdat hij vindt dat de vrouw hem moet gehoorzamen en hem onderdanig moet zijn, maar omdat hij haar liefheeft.

God schiep de mens, mannelijk en vrouwelijk, om samen compleet mens te zijn. Man en vrouw hebben elkaar nodig, juist door hun verschillen voorzien ze in elkaars behoeften. Laat dat zo en beleef dat zo.


https://www.youtube.com/watch?v=wjg9rAczr2w
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 09:23
 
Beetje boel veel zwart wit, om te denken dat mensen die nog wel bij elkaar zijn het beter doen dan ons. Doen zij dan de wil des Heren?

Het bij elkaar zijn zegt daar niks over dat is uiterlijk vertoon, en God ziet aan wat in het hart is. Bij elkaar zijn maar niet op de manier met elkaar leven zoals God het bedoeld heeft is even kwalijk als uit elkaar gaan. Beiden is een inbreuk op Zijn scheppingsorde!

Aanvaard elkaars gezag uit eerbied voor Christus. Vrouwen, erken het gezag van uw man als dat van de Heer, want een man is het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van de kerk, het lichaam dat hij gered heeft. En zoals de kerk het gezag van Christus erkent, zo moeten vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun man erkennen. Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden en om haar in al haar luister bij zich te nemen, zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn, heilig en zuiver. Zo moeten mannen hun vrouw liefhebben, als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief.

Ik heb maar even het "hete hangijzer" gekopieerd uit de NBV. Niet omdat ik dat nu een betere vertaling vind ofzo, maar omdat daar even het woord onderdanig niet wordt gebruikt.
Onderdanig is in de eeuwen (en soms nog steeds) misbruikt tegen de vrouw. Een soort van christelijke slavernij. En God heeft ons juist vrijheid gegeven. Dus het woord onderdanig heeft voor de meeste vrouwen een zeer negatieve klank.

Ik ben zoals ik ben. Ik gebruik de vrijheid en de talenten die God mij gegeven heeft. Ik geniet van mijn fulltime baan, ben ik daarom een feminist?

En laten we wel wezen. Ik hoef alleen mijn man onderdanig te zijn. Sommigen mannen denken dat we alle mannen onderdanig moeten zijn en dat lees ik nergens Knipoog smiley


Laatst aangepast door
ANNA415
op zaterdag 18 januari 2014, 09:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 10:04
 
JANS221 schreef:
Ik kan het mis hebben, maar ik lees tussen de regels door nogal wat frustraties van bepaalde mannen. Er wordt vrouwen hier van alles in de schoenen geschoven wat zij niet gezegd hebben. Als je vragen hebt bij het begrip onderdanigheid, ben je gelijk een feminist. Nogal zwart-wit lijkt mij.

Ik ben het zeker eens met de opmerking dat mannen en vrouwen van elkaar verschillen, dat mag ook, dat is alleen maar mooi, zo kunnen ze elkaar aanvullen, helpen en tot steun zijn. Ik ben geen feminist, ik ben vrouw. Ik hoef helemaal geen man te zijn en ik wil me ook niet als man gedragen.
Een vrouw wil een echte man, een man die haar laat voelen dat zij vrouw is, haar respecteert. Een vrouw wil veroverd worden door een man die weet wat hij wil, een man die niet loopt te klagen over feminisme, maar zelfverzekerd zijn weg zoekt en gaat.
In een relatie heb je elkaar lief, op basis van gelijkwaardigheid en onderlinge afhankelijkheid. Je vult elkaar aan haalt het beste uit elkaar naar boven. Ik zie niet in waarom je dan van alleen de vrouw verwacht dat zij zich onderdanig opstelt. Ik heb er geen problemen mee als een man de leiding wat neemt, maar dan niet omdat hij vindt dat de vrouw hem moet gehoorzamen en hem onderdanig moet zijn, maar omdat hij haar liefheeft.

God schiep de mens, mannelijk en vrouwelijk, om samen compleet mens te zijn. Man en vrouw hebben elkaar nodig, juist door hun verschillen voorzien ze in elkaars behoeften. Laat dat zo en beleef dat zo.

Ik zit het nog eens over te lezen en denk dan bij wat ik even gearceerd heb dat het maar weer erg wijs is om gezag te plaatsen in de context van de liefde. In plaats van kracht en overwicht te gebruiken wordt de opdracht gegeven om te leiden in liefde. In de liefde is geen macht, is dus ook geen vrees. De liefde ziet wat nodig is voor de ander en is niet zelfgericht op het willen houden van de eerste plaats. In de liefde is de één een bron voor de ander om zich vrijwillig in te spiegelen zonder angst te verdrinken of zonder zich bedreigt te voelen.


Laatst aangepast door
JOL252
op zaterdag 18 januari 2014, 10:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Pagina 3 van 6