ChristianMatch
 


Forum

Wees onderdanig aan je man!
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 6 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: woensdag 18 december 2013, 09:58
 
Ik zag dat het topic "wat vinden jullie hiervan" gesloten is, dat topic had de inzet over boekverbranding. Hierbij dan een nieuw topic van iets waarvan ik wel boekverbrandneiging krijg.

- Titel aangepast -
Moderator CM

Vanmorgen las ik dus dat er heus echt waar nog niet zo lang geleden, namelijk in 2011, dit boek is uitgekomen, ten eerste gericht op de jongeren die net een huwelijk zijn aangegaan:

http://www.telegraaf.nl/vrouw/relatie/verloving_trouwen/22145517/___Wees_onderdanig_aan_je_man___.html

Citaat:
"Misschien denk je dat dit uit een boek komt dat in de jaren ’50 is geschreven, maar niets is minder waar. ’Trouw en wees onderdanig’ kwam in 2011 voor het eerst in Italië uit en werd een regelrechte bestseller. Ook Spanje is nu in de ban. Maar niet alleen in positieve zin. De Spaanse vrouwen en politici vinden het een schande dat dit boek zo’n succes is. Om je een idee te geven waarom, hebben we nog wat adviezen uit het boek en van de auteur - een vrouw(!) - op een rijtje gezet:
Als je alleen maar dingen doet die goed zijn voor jezelf, of die je denkt, dan ben je niet met je man getrouwd, maar met jezelf. In plaats daarvan zou je onderdanig moeten zijn.
In een interview zegt de auteur: ”Onderdanig zijn is een manier om ruimte te maken, om te accepteren, het is de fundering van het huwelijk, zoals de pilaren voor een kerk."
Ook zegt ze: ”Wij vrouwen vinden vernedering fijn, omdat het voor een groter goed is." (!!!!! Geschokte, onthutste smiley Verraste, verbaasde smiley Zieke smiley )
de 43-jarige Costanza Miriano, gelukkig getrouwd, moeder van vier kinderen en een devoot Katholiek, zegt dat ze haar boek gebaseerd heeft op de gelukkige huwelijken van haar vrienden en van haar zelf.
Wat vind jij er van: moeten we (weer) onderdanig zijn in een huwelijk of is dat in deze tijd ondenkbaar?" einde citaat.


Tja... wat zou je denken, zou dit boek hier in Nederland aanslaan? Ik heb het vermoeden dat dit in sommige kringen dus wel zo is.


Laatst aangepast door
CHRISTIANMATCH
op donderdag 19 december 2013, 08:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: woensdag 18 december 2013, 11:05
 
JOL252 schreef:


Tja... wat zou je denken, zou dit boek hier in Nederland aanslaan? Ik heb het vermoeden dat dit in sommige kringen dus wel zo is.

Mijn opa zou het volledig eens zijn geweest met deze vrouw,zo behandelde hij mijn oma en hun dochters.Luisterden ze niet naar zijn geschreeuw dan mepte hij er wel nederigheid in..............

Volgens mij leert de Bijbels ons geen ondergeschiktheid of rangorde maar wederzijds respect.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: woensdag 18 december 2013, 11:10
 
LEANNE226 schreef:
Mijn opa zou het volledig eens zijn geweest met deze vrouw,zo behandelde hij mijn oma en hun dochters.Luisterden ze niet naar zijn geschreeuw dan mepte hij er wel nederigheid in..............

Volgens mij leert de Bijbels ons geen ondergeschiktheid of rangorde maar wederzijds respect.


sjonge, die opa's... Smiley met dichtgeplakte mond zat ie ook vooraan bij de ouderlingen?

Maar ja, zolang zulke boeken nog steeds worden geschreven en vrouwen zich zo blijven opstellen en het bovendien hun kids (aan)leren... is van gelijkwaardige relaties geen sprake en blijven mis(ver)standen bestaan.


Laatst aangepast door
JOL252
op woensdag 18 december 2013, 11:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANTA961





Berichten: 175

BerichtGeplaatst: woensdag 18 december 2013, 17:14
 
Citaat:
Als je alleen maar dingen doet die goed zijn voor jezelf, of die je denkt, dan ben je niet met je man getrouwd, maar met jezelf. In plaats daarvan zou je onderdanig moeten zijn.
In een interview zegt de auteur: ”Onderdanig zijn is een manier om ruimte te maken, om te accepteren, het is de fundering van het huwelijk, zoals de pilaren voor een kerk."
einde citaat.


In het bovenstaande stukje zit voor mij wel iets waar ik het wel mee eens kan zijn; als je getrouwd bent doe je niet (meer) alleen dingen voor jezelf, die voor jezelf goed zijn, maar ook voor je man/ vrouw/ partner. Ruimte en respect voor de ander. Maar het woord 'onderdanig' erbij zorgt bij mij ook voor heel veel rechtopstaande nekharen... En waarom dit alleen voor vrouwen geldt is me ook niet duidelijk.

Verder heb ik er wel moeite mee als mensen een zin beginnen met "wij vrouwen vinden.... " Of met welke stelling voor een hele groep mensen dan ook. Er zijn denk ik wel vrouwen die het erg prettig vinden om op een man te kunnen leunen. Maar ook daarbij zou ik niet snel het woord onderdanig gebruiken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: woensdag 18 december 2013, 18:08
 
ANTA961 schreef:
Citaat:
Als je alleen maar dingen doet die goed zijn voor jezelf, of die je denkt, dan ben je niet met je man getrouwd, maar met jezelf. In plaats daarvan zou je onderdanig moeten zijn.
In een interview zegt de auteur: ”Onderdanig zijn is een manier om ruimte te maken, om te accepteren, het is de fundering van het huwelijk, zoals de pilaren voor een kerk."
einde citaat.


In het bovenstaande stukje zit voor mij wel iets waar ik het wel mee eens kan zijn; als je getrouwd bent doe je niet (meer) alleen dingen voor jezelf, die voor jezelf goed zijn, maar ook voor je man/ vrouw/ partner. Ruimte en respect voor de ander. Maar het woord 'onderdanig' erbij zorgt bij mij ook voor heel veel rechtopstaande nekharen... En waarom dit alleen voor vrouwen geldt is me ook niet duidelijk.

Verder heb ik er wel moeite mee als mensen een zin beginnen met "wij vrouwen vinden.... " Of met welke stelling voor een hele groep mensen dan ook. Er zijn denk ik wel vrouwen die het erg prettig vinden om op een man te kunnen leunen. Maar ook daarbij zou ik niet snel het woord onderdanig gebruiken.


Allereerst is er een enorm zwart-wit verhaal hierin: "Als je alleen maar dingen doet die goed zijn voor jezelf, of die je denkt, dan ben je niet met je man getrouwd, maar met jezelf. In plaats daarvan zou je onderdanig moeten zijn." Als het goed is geef je elkaar de ruimte om je te kunnen ontplooien en te groeien, daarin verlies je elkaar niet uit het oog. En daarnaast stelt men het onderdanig zijn in plaats van aan jezelf denken. Dan zou het ook voor de man gelden, die wordt in de bijbel juist aangesproken om zijn vrouw niet in 3 stukken te slaan en bij het oudvuil te zetten maar rekening met haar te houden plus liefde en verantwoording in praktijk te brengen. Ach ja... Gods kleurenpalet is soms gereduceerd met twee kleuren waarvan 1 al geen kleur meer is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: woensdag 18 december 2013, 18:20
 
JOL252 schreef:
Wat vind jij er van: moeten we (weer) onderdanig zijn in een huwelijk of is dat in deze tijd ondenkbaar?" einde citaat.[/i]

Tja... wat zou je denken, zou dit boek hier in Nederland aanslaan? Ik heb het vermoeden dat dit in sommige kringen dus wel zo is.

Nee, die tijd hebben we gelukkig gehad. Er is verschil tussen man en vrouw in gelijkheid, niet in gelijkwaardigheid. God schiep de mens naar zijn beeld, mannelijk en vrouwelijk. Samen konden zij zo mens zijn, elkaar aanvullen en hun eigen inbreng hebben en houden. Wederzijdse afhankelijkheid en onderling respect. Overheersing van de man over de vrouw of een vrouw die in alles onderdanig is of moet zijn aan haar man is nooit de bedoeling geweest.

Verschillen tussen man en vrouw zijn er zeker, die hoef je ook niet te ontkennen. Een vrouw mag zich vrouw voelen en een man mag zich als man gedragen. Ik denk dat een ieder daar een stuk gelukkiger van wordt en dat ook wil. Het woord onderdanigheid past daar in elk geval niet bij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 18 december 2013, 19:23
 
Jans:
Quote:
Nee, die tijd hebben we gelukkig gehad.

Idd, die tijd hebben we gelukkig gehad, idd gehad...

Door dat 'gehad', , zit er bij velen nog een gedeelte in...hoevaak hoorde ik, dat ik dit moest en dat, omdat ik nu eenmaal was getrouwd, zelfs toen ik samenwoonde, ja, met een ongelovige zelfs, ja, vaak 'dat ik nu wel mee moet naar zus en zo wanrt ik 'hoor nu bij de familie'.

Neehee, ik wil wel een relatie, mét eigen huis, en ja, dan kan je best elke dag bijmekaar zijn, dan weer hier dan weer daar, ideaal zou zijn als ik in de buurt zou wonen, en je kan naar mekaar toelopen. en dus ook niet trouwen, want ja, 'het sluipt er onbewust in', hoeveel mannen hebben deze dingen niet gehoord van eigen ouders en anders van grootouders en is toch een gedeelte onbewust, dat wel, blijven hangen...waar je mee omgaat/ging wordt je mee besmet..

Juist die clichés, zijn er, juist omdat ze waar zijn.

Mzzltjes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: woensdag 18 december 2013, 22:59
 
SHANITA130 schreef:
Jans:

Idd, die tijd hebben we gelukkig gehad, idd gehad...

Door dat 'gehad', , zit er bij velen nog een gedeelte in...hoevaak hoorde ik, dat ik dit moest en dat, omdat ik nu eenmaal was getrouwd, zelfs toen ik samenwoonde, ja, met een ongelovige zelfs, ja, vaak 'dat ik nu wel mee moet naar zus en zo wanrt ik 'hoor nu bij de familie'.

Neehee, ik wil wel een relatie, mét eigen huis, en ja, dan kan je best elke dag bijmekaar zijn, dan weer hier dan weer daar, ideaal zou zijn als ik in de buurt zou wonen, en je kan naar mekaar toelopen. en dus ook niet trouwen, want ja, 'het sluipt er onbewust in', hoeveel mannen hebben deze dingen niet gehoord van eigen ouders en anders van grootouders en is toch een gedeelte onbewust, dat wel, blijven hangen...waar je mee omgaat/ging wordt je mee besmet..

Juist die clichés, zijn er, juist omdat ze waar zijn.

Mzzltjes!

Hey Shanita... misschien ligt het aan mij en het late uur maar ik snap niet helemaal waar je heen wil.. is dit een beetje vrijuit denken of bedoel je inderdaad iets t.a.v. het topic?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: donderdag 19 december 2013, 06:41
 
JOL252 schreef:
Ik zag dat het topic "wat vinden jullie hiervan" gesloten is, dat topic had de inzet over boekverbranding. Hierbij dan een nieuw topic van iets waarvan ik wel boekverbrandneiging krijg.

Vanmorgen las ik dus dat er heus echt waar nog niet zo lang geleden, namelijk in 2011, dit boek is uitgekomen, ten eerste gericht op de jongeren die net een huwelijk zijn aangegaan:

http://www.telegraaf.nl/vrouw/relatie/verloving_trouwen/22145517/___Wees_onderdanig_aan_je_man___.html

Citaat:
"Misschien denk je dat dit uit een boek komt dat in de jaren ’50 is geschreven, maar niets is minder waar. ’Trouw en wees onderdanig’ kwam in 2011 voor het eerst in Italië uit en werd een regelrechte bestseller. Ook Spanje is nu in de ban. Maar niet alleen in positieve zin. De Spaanse vrouwen en politici vinden het een schande dat dit boek zo’n succes is. Om je een idee te geven waarom, hebben we nog wat adviezen uit het boek en van de auteur - een vrouw(!) - op een rijtje gezet:
Als je alleen maar dingen doet die goed zijn voor jezelf, of die je denkt, dan ben je niet met je man getrouwd, maar met jezelf. In plaats daarvan zou je onderdanig moeten zijn.
In een interview zegt de auteur: ”Onderdanig zijn is een manier om ruimte te maken, om te accepteren, het is de fundering van het huwelijk, zoals de pilaren voor een kerk."
Ook zegt ze: ”Wij vrouwen vinden vernedering fijn, omdat het voor een groter goed is." (!!!!! Geschokte, onthutste smiley Verraste, verbaasde smiley Zieke smiley )
de 43-jarige Costanza Miriano, gelukkig getrouwd, moeder van vier kinderen en een devoot Katholiek, zegt dat ze haar boek gebaseerd heeft op de gelukkige huwelijken van haar vrienden en van haar zelf.
Wat vind jij er van: moeten we (weer) onderdanig zijn in een huwelijk of is dat in deze tijd ondenkbaar?" einde citaat.


Tja... wat zou je denken, zou dit boek hier in Nederland aanslaan? Ik heb het vermoeden dat dit in sommige kringen dus wel zo is.

Owww, nu snap ik eindelijk wat ik fout doe Clown smiley Gefrustreerde smiley Kotsende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 19 december 2013, 10:26
 
JOL252 schreef:
Hey Shanita... misschien ligt het aan mij en het late uur maar ik snap niet helemaal waar je heen wil.. is dit een beetje vrijuit denken of bedoel je inderdaad iets t.a.v. het topic?

Gewoon, wat ik denk, 'gehad', ja die tijd hebben we gehad, het kan volgens mij nog onbewust in mensen zitten, omdat het een en twee generaties terug je dat nog tegenkwam, en als mensen fout gedrag bij hun ouders of andere familie zagen van idd, 'onderdanig' etc, ja, kunnen ze dat onbewust overnemen, vandaar ook mijn angst voor samenwonen/trouwen.

Wat eigenlijk jammer is, ik heb voor mijn eigen ogen het zien gebeuren, van nou 'getrouwd en wel' en ja hoor, het 'buit is binnen' gevoel én 'hoef me nu niet meer zo me best te doen gevoel' sloop naar binnen bij de man.

Zolang je, in je eigen huis woont zonder welk contract dan ook (trouwen, samenleven), ja, dan blijft zo'n man moeite doen, wat sommige mannen blijven doen ook als ze getrouwd zijn, en bij anderen: nou 'ze is nu toch hier, en het 'dingen voor je doen 'zwakt inene af...

Ik hoop dat je me begrijpt, Jol, anders zou ik het vanavond, anders morgen nog wel een keertje uitleggen.

Iig, ik kies voor halve weken, en dan eigen huis aanhouden, nadeel is, je bent reiskosten kwijt, best veel hoor(maar ja, dat kan je begroten), voordelen zijn, je hebt je eigen huis.

Nou zal een andere optie kunnen zijn, een groot huis huren zodat ieder zijn eigen huiskamer iig heeft...of een eigen woning vlakbij huren, eerst kijken hoe het met de woningaanbod zit op Walcheren....

S. die zo weer naar Brabant gaat en een beetje genoeg begint te krijgen van dat heen en weer gereis.

Laterz!


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 19 december 2013, 10:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: donderdag 19 december 2013, 11:16
 
MM begin zo langzamerhand nieuwsgierig te worden en krijg zin omdat boek eens te lezen.

"vrouwen vinden vernedering fijn" schrijft ze. Ben benieuwd wat voor complex ze heeft.
Natuurlijk doe je in je huwelijk ook dingen voor de ander, en die ander doet dingen voor jou. Maar als je dingen moet doen die niet goed voor jezelf zijn lijkt me dat geen goeie zaak.

Denk wel dat je in je relatie(ook als je getrouwd bent Shanita) allebei je best moet blijven doen voor elkaar , voor de relatie. Liefde is per slot een werkwoord
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: donderdag 19 december 2013, 14:41
 
Ben het geheel met de stelling eens vrouw wees onderdanig aan de man, het staat in Gods woord en wie zijn wij om te bepalen dat het ouderwets zou zijn en niet meer van toepassing op vandaag de dag.








Lees voor de aardigheid Efeziërs 5 22 t/m 33 eens, kom je er achter dat de man onder geen beding superieur is aan de vrouw. maar dat men gegijk wordt aan elkaar in Liefde.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 19 december 2013, 14:45
 
ROELANDE345 schreef:
Denk wel dat je in je relatie(ook als je getrouwd bent Shanita) allebei je best moet blijven doen voor elkaar , voor de relatie. Liefde is per slot een werkwoord

Zo, je moest eens wéten....

...werkt en ik ook, alles in mijn vermogen ligt.

Als ik nu niet gas terugneem en behoorlijk, ga ik eraanonderdoor.

S.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: donderdag 19 december 2013, 16:53
 
PIETER619 schreef:
Ben het geheel met de stelling eens vrouw wees onderdanig aan de man, het staat in Gods woord en wie zijn wij om te bepalen dat het ouderwets zou zijn en niet meer van toepassing op vandaag de dag.

Lees voor de aardigheid Efeziërs 5 22 t/m 33 eens, kom je er achter dat de man onder geen beding superieur is aan de vrouw. maar dat men gegijk wordt aan elkaar in Liefde.


Ik zou met alle plezier onderdanig zijn aan een lieve man, die zijn leven voor me neerlegt.....want dat staat ook in het stuk, de taak van de man....vreemd genoeg hoor je daar niet zoveel over...... Knipoog smiley........


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op donderdag 19 december 2013, 16:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 19 december 2013, 18:14
 
PIETER619 schreef:
Ben het geheel met de stelling eens vrouw wees onderdanig aan de man, het staat in Gods woord en wie zijn wij om te bepalen dat het ouderwets zou zijn en niet meer van toepassing op vandaag de dag.


Het staat er. Ergens anders staat dat de man dat ook mag zijn aan de vrouw. Wordt nauwelijks over gepreekt of gesproken.
Ben benieuwd naar de grondtekst.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: donderdag 19 december 2013, 18:17
 
ANNETTE050 schreef:
Ik zou met alle plezier onderdanig zijn aan een lieve man, die zijn leven voor me neerlegt.....want dat staat ook in het stuk, de taak van de man....vreemd genoeg hoor je daar niet zoveel over...... Knipoog smiley........

Dat is nu juist het dramatische van het geheel, men (en dan vooral mannen) maakt misbruik van het eerste stukje. As men oprecht van elkaar houdt, is er geen plaats voor misbruik en zal men elkaar tot steun zijn.

Ik heb 27 jaar mijn best gedaan om de dienende liefde voor te even aan vrouw en kinderen. dat had als gevolg dat toen ex opstapte alle 4 tegelijkertijd niet meer naar haar toe wilden gaan.

Gelukkig heb ik hun kunnen overtuigen om wel naar haar toe te gaan en haar verhaal toch ook te horen.
Nu is het zover dat haar moederhart weer boventoon voert en wij als "oud" gezin eerste kerstdag met kids aanhang erbij er een leuke dag van gaan maken. Zelfs media mag niet boventoon voeren die dag, maar oaan we spelletjes doen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: donderdag 19 december 2013, 18:30
 
JOL252 schreef:
Het staat er. Ergens anders staat dat de man dat ook mag zijn aan de vrouw. Wordt nauwelijks over gepreekt of gesproken.
Ben benieuwd naar de grondtekst.

Heb ik wel eens een preek ovr gehoord nml dat het in de grondtekst een militaire term is. Onderdanig zou hier betekenen op je eigen plaats gaan staan. Dus net zoals in het leger ieder zn eigen plek heeft om te kunnen funktioneren.
Zou dus inhouden als vrouw niet op de plaats van je man gaan staan en andersom.
Zoals al eerder geschreven werd door Jans man en vrouw zijn niet gelijk hun rol in het gezin ook niet. Ze zijn wel volkomen gelijkwaardig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 19 december 2013, 18:43
 
ROELANDE345 schreef:
Heb ik wel eens een preek ovr gehoord nml dat het in de grondtekst een militaire term is. Onderdanig zou hier betekenen op je eigen plaats gaan staan. Dus net zoals in het leger ieder zn eigen plek heeft om te kunnen funktioneren.
Zou dus inhouden als vrouw niet op de plaats van je man gaan staan en andersom.
Zoals al eerder geschreven werd door Jans man en vrouw zijn niet gelijk hun rol in het gezin ook niet. Ze zijn wel volkomen gelijkwaardig.

Ik heb geschreven: Er is verschil tussen man en vrouw in gelijkheid, niet in gelijkwaardigheid. Over verschillen in hun rol in het gezin heb ik het niet gehad.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: donderdag 19 december 2013, 18:50
 
JANS221 schreef:
Ik heb geschreven: Er is verschil tussen man en vrouw in gelijkheid, niet in gelijkwaardigheid. Over verschillen in hun rol in het gezin heb ik het niet gehad.

oke heb je gelijk in als ik je dan aan haal moet ik het wel correct doen sorry
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 19 december 2013, 18:50
 
PIETER619 schreef:
Ben het geheel met de stelling eens vrouw wees onderdanig aan de man, het staat in Gods woord en wie zijn wij om te bepalen dat het ouderwets zou zijn en niet meer van toepassing op vandaag de dag.

Vroeger was de samenleving anders, mannen en vrouwen waren toen niet gelijkwaardig. Dit werd over het algemeen ook zo aanvaard. Er staat ook dat slaven hun meesters onderdanig moeten zijn. Moeten we daarom de slavernij ook maar weer invoeren? Mannen en vrouwen zijn nu gelijkwaardig. En dat is alleen maar winst. Wij leven nu anno domini 2013 en dat is nu eenmaal een andere tijd als vroeger. Als christenen hoeven we echt niet krampachtig vast te houden aan samenlevingsvormen en aan de cultuur van vroeger. God zit niet opgesloten ergens in een ver verleden, Hij is ook niet gebonden aan bepaalde historische cultuurvormen. Het christendom moet je vertalen naar deze tijd. De Bijbel is een inspiratiebron voor de gelovige van nu, maar we kunnen niet zomaar teksten uit de Bijbel die geschreven zijn voor toen, nu gaan toepassen. Dan loop je vast en mis je toch de boodschap die in de Bijbel doorklinkt. Wat God van ons vraagt is hem lief te hebben boven alles en onze naaste als onszelf. En dat kan ook prima binnen een relatie waarin je elkaar respecteert als gelijkwaardige partners en in onderlinge afhankelijkheid leeft.


Laatst aangepast door
JANS221
op donderdag 19 december 2013, 21:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: donderdag 19 december 2013, 19:58
 
JOL252 schreef:
Het staat er. Ergens anders staat dat de man dat ook mag zijn aan de vrouw. Wordt nauwelijks over gepreekt of gesproken.
Ben benieuwd naar de grondtekst.

Wat ik bedoel en wat hopelijk meerderen met mij eens zzijn is het belangrijkste wat er vanaf vers 25 staat 25 Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven 26 om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden 27 en om haar in al haar luister bij zich te nemen, zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn, heilig en zuiver. 28 Zo moeten mannen hun vrouw liefhebben, als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief. 29 Niemand haat ooit zijn eigen lichaam, integendeel: men voedt en verzorgt het, zoals Christus de kerk, 30 want dat is zijn lichaam en wij zijn de ledematen. 31 ‘Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één lichaam zijn.’ 32 Dit mysterie is groot – en ik betrek het op Christus en de kerk. 33 Maar ook voor elk van u geldt dat ieder zijn vrouw moet liefhebben als zichzelf, en dat een vrouw ontzag moet hebben voor haar man.

Als men in liefde één kan zijn, is er geen sprake meer van een "meerdere" in een relatie, althans dat lijkt mij.


Laatst aangepast door
PIETER619
op donderdag 19 december 2013, 20:03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: zondag 5 januari 2014, 22:03
 
De man moet zijn leven overgeven aan Christus en Hem gehoorzamen. De baas willen zijn en de vrouw gebieden dit en dat te doen. Als broos vaatwerk behandelen is niet commanderen maar met zorg eerbied en liefde behandelen.

Werk aan de winkel voor ons allemaal.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zondag 5 januari 2014, 22:23
 
JOSEF872 schreef:
De man moet zijn leven overgeven aan Christus en Hem gehoorzamen. De baas willen zijn en de vrouw gebieden dit en dat te doen. Als broos vaatwerk behandelen is niet commanderen maar met zorg eerbied en liefde behandelen.

Werk aan de winkel voor ons allemaal.

Geschokte, onthutste smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: zondag 5 januari 2014, 23:24
 
JOSEF872 schreef:
De man moet zijn leven overgeven aan Christus en Hem gehoorzamen. De baas willen zijn en de vrouw gebieden dit en dat te doen. Als broos vaatwerk behandelen is niet commanderen maar met zorg eerbied en liefde behandelen.

Werk aan de winkel voor ons allemaal.

Das toch alleen voor gehuwden? Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 6 januari 2014, 06:47
 
JOSEF872 schreef:
De man moet zijn leven overgeven aan Christus en Hem gehoorzamen. De baas willen zijn en de vrouw gebieden dit en dat te doen. Als broos vaatwerk behandelen is niet commanderen maar met zorg eerbied en liefde behandelen.

Werk aan de winkel voor ons allemaal.


Nog één keertje overnieuw lezen, ik lees het denk ik niet goed... of vergeet je ergens een woordje?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 6 januari 2014, 06:48
 
LAURA291 schreef:
Das toch alleen voor gehuwden? Verraste, verbaasde smiley

Nou... in de context wel... maar daarbuiten hoeft een vent me ook niet in drie stukken te slaan... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: maandag 6 januari 2014, 06:59
 
JOL252 schreef:
Nou... in de context wel... maar daarbuiten hoeft een vent me ook niet in drie stukken te slaan... Knipoog smiley

In twee stukken liever ook niet.... Gefrustreerde smiley....maar dat doet een kerel uit één stuk ook niet....


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op maandag 6 januari 2014, 07:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 6 januari 2014, 09:59
 
ANNETTE050 schreef:
Ik zou met alle plezier onderdanig zijn aan een lieve man, die zijn leven voor me neerlegt.....want dat staat ook in het stuk, de taak van de man....vreemd genoeg hoor je daar niet zoveel over...... Knipoog smiley........

Ja, als je man je behandeld zoals God je zou behandelen, ja, dan kan het juist leuk zijn....dit spelletje over en weer, dan is er namelijk Liefde...

En kijk uit voor goedbedoelde adviezen dat wel, dat je es wat aardiger tegen je man moet zijn van mensen die jullie bijna niet kennen, dan ga je dus over grenzen en ja hoor, er volgt dus een burn out.

S. duidelijk grenzen aangeven én onderdanig kan wel samen gaan....


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 6 januari 2014, 10:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 6 januari 2014, 10:06
 
LAURA291 schreef:
Das toch alleen voor gehuwden? Verraste, verbaasde smiley

Algemene vraag. Wat houdt het woordje 'huwelijk' nou nog in als 50% scheidt Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: maandag 6 januari 2014, 10:09
 
SHANITA130 schreef:
Algemene vraag. Wat houdt het woordje 'huwelijk' nou nog in als 50% scheidt Smiley die vol vragen zit

Nieuw topic? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 6 Volgende
Pagina 1 van 6