ChristianMatch
 


Forum

PSYCHOLOGIE en GEESTELIJKE BEWEGINGEN
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 januari 2014, 11:41
 
Hallo,

Ik vond onderstaande link, en dacht eens even lezen en toen zag ik precies ik meemaakte en ondervond en zag in vrije groepen.

Ik dacht van nou dat is toevallig want ja, ik was eigenlijk op zoek naar een site met linken waarop duidelijk te zien is hoeveel de psychologie van de bijbel heeft overgenoemne, neem nou maar eens het 'positief denken', 'vergeven indien berouw', en 'vervelende ervaringen achter je laten'.

Dus ja, ik wou dit even delen, omdat ik dit vaak zag ik vrije groepen, beschreven in 'ooit evangelisch'. (voor de onbekenden hiermee, er verlaten erg veel mensen de 'vrije groepen', en net zo snel wordt dat tekort aangezuiverd, wardoor het lijkt alsof die kerken altijd vol zitten, en eigenlijk is het een draaideur. De niuwen worden overlden met symphatie, hoor je er eenmaal bij, dan is dat enthousiaste niet meer zo groot...

En ja, het stuk wat ik vond, ja, dat heeft precies alle kenmerken die ik zag en meemaakte in vrije groepen, gedurende mijn betrokenheid ermee,15 jaar, met de laatste jaren daarvan wel wat minder dan voorheen.

Dus vandaar, ik wou eerst iets anders schrijven en dit werd het; wat doen wij aan groepen die het spoor kwijt zijn? daarmede ook anderen beschadigen? Is het, het moeilijke, dat ze vaak, óók goede dingen doen?

Op verzoek van Shanita hierbij de link: http://wichm.home.xs4all.nl/psygeest.html


Laatst aangepast door
CHRISTIANMATCH
op vrijdag 24 januari 2014, 15:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 januari 2014, 15:13
 
SHANITA130 schreef:
ik was eigenlijk op zoek naar een site met linken waarop duidelijk te zien is hoeveel de psychologie van de bijbel heeft overgenoemne, neem nou maar eens het 'positief denken', 'vergeven indien berouw', en 'vervelende ervaringen achter je laten'.

Ik mis je link dus kan over de inhoud daarvan weinig zeggen.

Wat je hierboven benoemt daar ben ik het mee eens. Veel van die 'universele' begrippen komen voort uit de bijbel. Veel begrippen komen dat overigens, als je alleen al kijkt naar de standaard normen en waarden die veel mensen hebben kun je die herleiden tot de bijbel. In dat opzicht is het mooi om te zien hoe de wetenschap steeds meer bewijst wat de bijbel ons al eeuwenlang vertelt. Waar ik het overigens niet mee eens ben is dat je zegt dat vergeving geldt indien er berouw is, maar die discussie is eerder gevoerd dus denk niet dat het zinvol is daar weer opnieuw mee te beginnen.

Gezien het laatste stuk van jouw reactie, zou je kunnen verduidelijken wat je precies bedoelt?

Aanvulling na toevoeging van de link:
Ik heb het stuk gelezen en vraag me af wat je verstaat onder een 'vrije beweging' ? En wat is volgens jou de link met de psychologie?


Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op vrijdag 24 januari 2014, 15:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 januari 2014, 16:40
 
Het goede aan dit stuk is dat dit iemand is die kritisch durft te kijken naar het deel van Gods gemeente waar hij ook zelf deel van uit maakt.

Je vraag: "wat doen wij aan groepen die het spoor kwijt zijn?" Ik vind dat een lastige. We leven in een vrij land, het enige dat je zelf kunt doen is je vrijheid van denken behouden of in ieder geval hervinden en daarvan uit ook de juiste besluiten nemen. De eerste is wat mij betreft wanneer je echt binnen een groep zit waar je niet vrij bent om je te uiten of zelf na te denken: rennen!
Je vraag: "Wat doen wij aan groepen die daarmede ook anderen beschadigen?" Blijft wat mij betreft ook lastig. Alért blijven en bereikbaar voor degenen die in die groep wakker worden, zodat men een klankbord heeft en (h)erkenning vindt.
Daarnaast is ieder mens uiteindelijk uit eigen keuze binnen die groepen en inderdaad wat je zegt: groeperingen doen óók goede dingen met of zonder motivatie om mensen te controleren of te overheersen. God werkt blijkbaar vaak ondanks de mens en diens motivatie.
Niet elke vrije groep/kerk heeft de kenmerken die in je link beschreven zijn. Gelukkig maar.


Laatst aangepast door
JOL252
op vrijdag 24 januari 2014, 16:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: zaterdag 25 januari 2014, 00:00
 
Ik vind de reactie van Jol erg goed.
Zot er zo over na te denken, de mens is niet gemaakt om alleen te zijn, je zou eigenlijk toch kunnen zeggen dat we een kudde dier zijn.
Sektes... de grens is soms vaag denk ik.
Als ik na mijn leven kijk, in me jeugd hoorde ik bij een discotheek, groep van 40 man die een keet hadden bij mij thuis in d e schuur, samen uitgingen, samen daar bij elkaar kwamen door de weeks
later hoorde ik bij de crew...
of neem het groepje huisvrouwen bij het hek... die samen in de ouderraad zitten.
iedere groep bestaat wel uit wat interesante personen en een heleboel zwakkere, onzekere, die beinvloedbaar zijn, niet een eigen indentiteit voor 100 procent hebben.
buiten de groep niet zo veel voorstellen.
Het is best interesant hoe een mens zich in een groep kan gedragen

Wat kerken betreft... zeker opletten, nooit klakkeloos een leider volgen, aangezien veel gebroken op zoek gaan na Jezus, heb je ook veel labiele mensjes in de kerk, die beinvloedbaar zijn, met negatieve gevolgen als ze klakkeloos ene negatieve leider volgen.

Ik denk dat je ze bij alle kerken kan tegen komen, neem bv steng gereformeerd... wat een groepsdruk, herrinner me het verhaal van leanne haar ervaringen.

Als je er zo bij nadenkt, worden we ook allemaal beinvloed, bewust en onbewust, kijk maar bv reclame... die hebben ze niet voor niets uitgevonden

Of nog interesanter hoe een mens kan denken... waar richt je je op, studenten proef: ze laten ze een filmpje zien en zeggen van t e voren, goed opletten, hoe vaak de bal over word gegooid.... iedereen is gefocust op die bal... zo erg dat niemand ziet dat door het filmpje een hele grote beer er door heen danst... niemand ziet het, later vertellen ze van d e beer, kijken ze nog eens, dan zien ze de beer.
Dit geeft maar aan, hoe je een groep mensen hun denken kan beïnvloeden als je een leider bent die mensen hun focus op zijn ideeën kan laten richten, en niet zelf goed nadenken en onderzoeken... toch???

Enfin gewoon wat gedachten van mij hierover...
simpel gezegd, leer kinderen dat 1 en 1 ,3 is en ze denken dat, tot ooit een slimmerd verder kijkt, zelf onderzoekt dan die ene klas en ontdekt... hee het is een leugen 1 en 1 is 2
Knipoog smiley

oh effe correctie, niet alle streng gereformeerden , wil hier geen kerk beoordelen... bedoel maar dat het in alle kerken voor kan komen


Laatst aangepast door
PETRA373
op zaterdag 25 januari 2014, 00:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Pagina 1 van 1