ChristianMatch
 


Forum

daten
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: woensdag 5 februari 2014, 21:48
 
THOMAS968 schreef:
Ik heb het uit een preek maar zal de concordantie er even op na slaan. Zijn uitspraken blijven echter staan op dit punt en daar is discussie over.

Thomas

ongelooflijk hoe iemand een preek kan houden over paulus als gehandicapte en gebochelde zonder het uit de bijbel t e halen.
Vroeg me ook al af Smiley die vol vragen zit

Ik heb altijd nou net zo,n idee dat paulus een man was van aanzien en macht voor hij tot bekering kwam, dus daarbij horend genoeg vrouwen zou kunnen krijgen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 5 februari 2014, 23:04
 
PETRA373 schreef:
ongelooflijk hoe iemand een preek kan houden over paulus als gehandicapte en gebochelde zonder het uit de bijbel t e halen.
Vroeg me ook al af Smiley die vol vragen zit


Dat concludeer je te snel en kun je ook niet afleiden, lijkt me. Er is wel degelijk een bijbelse grond voor al kan ik de bochel niet absoluut naar boven krijgen, misvormd wel. Mogelijk is het, naar Korinthe gesproken, zelfs nog erger.

Ik heb altijd nou net zo,n idee dat paulus een man was van aanzien en macht voor hij tot bekering kwam, dus daarbij horend genoeg vrouwen zou kunnen krijgen...

Uit 2 Korinthiers 4 vs 1-15 blijkt dat niet bepaald. Wat ik hier heb, is een preek over deze tekst en die is naast de tekst zelf heel duidelijk. Lees maar eens. Macht erotiseert, maar daar kan haast geen sprake van zijn geweest. Het was zeker een intellectueel, dat wel.


En in die brief lezen we wel voortdurend over 'wij' (Paulus schrijft in meervoud)(zoals in onze tekstlezing), maar het mag duidelijk zijn dat Paulus het vooral over zichzelf heeft.
Waarom schreef Paulus zo'n vreemde brief aan de gemeente te Korinthe?... Dat heeft eigenlijk alles te maken met zijn ingewikkelde relatie met die gemeente. Paulus had de gemeente van Korinthe gesticht gedurende zijn tweejarig verblijf daar. Maar toen reisde hij verder... om andere steden te evangeliseren. En in zijn plaats waren valse apostelen gekomen. Valse leraars die er blijkbaar alles aan deden om een 'ander' evangelie te vertellen. En om daarin te slagen probeerden ze ook Paulus op alle mogelijke manieren zwart te maken. Daarbij gingen ze op een bijzonder lage manier te werk : zo probeerden ze Paulus blijkbaar belachelijk te maken vanwege zijn fysieke, lichamelijke tekortkomingen. Dat lezen we heel mooi in 2 Kor 10:10 : 'Want zijn brieven (van Paulus) – zegt men (de valse leraren) – zijn wel gewichtig en krachtig, maar zijn lichamelijke aanwezigheid is zwak en zijn spreken is verachtelijk...'! Blijkbaar mistte Paulus voorkomen. Hij had geen persoonlijke innemendheid, geen charisma... die alle grote sprekers moeten hebben willen ze indruk maken op de menigte die luistert. Sommige schrijvers veronderstellen zelfs dat Paulus een klein, onopvallend mannetje was : ja, een schriel ventje met meer dan waarschijnlijk één of andere lichamelijke vervorming : een bochel misschien, of een afwijking aan de ogen die erg opvallend was. Een aantal teksten in de bijbel verwijzen daarnaar zonder expliciet te zeggen wat er wel mis was met Paulus. Zo heb je bijvoorbeeld Galaten 4:14 : 'En toch hebt u mijn beproeving, die in mijn lichaam plaatsvond, niet veracht of verafschuwd, maar ontving u mij als een engel van God...' Er is duidelijk iets mis met zijn lichaam...
Blijkbaar was Paulus ook geen groot spreker... Wat toch wel heel verwonderlijk is als je kijkt naar zijn intellectuele capaciteiten. Maar hij was werkelijk zo saai dat toehoorders zelfs in slaap vielen, denk maar aan Eutychus (Hand 20:9) die slapend uit het raam te pletter viel terwijl hij aan 't luisteren was naar Paulus. Dan moet dat preken toch al behoorlijk erg zijn!
1 Kor 2:1 : 'En ik, broeders, … ben niet gekomen om u met voortreffelijkheid van woorden... het getuigenis van God te verkondigen... (vers 3) En ik was bij u in zwakheid...' In zwakheid, geen voortreffelijkheid van woorden...
Zijn tegenstanders maakten hem belachelijk op die punten : Paulus had geen mooi voorkomen, geen charisma, geen welsprekendheid... hoe vaak kijken ook wij niet naar die dingen? Hoe vaak beoordelen we de spreker of de predikant in de kerk niet juist op die dingen? Is het een knappe, vlotte gast (liefst van rond de 40, niet te jong, niet te oud)... vertelt hij spannende verhalen, liefst met wat humor? (dan scoort hij of zij toch extra punten?).... Wel, zo was Paulus helemaal niet... En zijn tegenstanders lachten hem in feite daarom uit.
Tegen dit kader moeten we de tweede brief van Paulus aan de gemeente te Korinthe lezen : eigenlijk is deze brief de verdediging van Paulus aan het adres van die valse leraren en hun laag bij de grondse beschuldigingen.
Hoe luidt nu de wonderlijke verdediging van Paulus? Eigenlijk zegt hij in die brief : al die beschuldigingen aan mijn adres (fysiek zwak, misvormd, slechte spreker...), wel, jullie hebben volledig gelijk! Alles wat jullie zeggen over mij is feitelijk waar!... Inderdaad ik ben zwak, inderdaad ik ben misvormd, inderdaad ik kom slecht uit mijn woorden...
En toch spreekt Paulus de waarheid in tegenstelling tot die valse leraren, die misschien niet lelijk waren, niet misvormd waren, en die wel vlotte babbelaars waren.

Thomas, de preek is dus niet van mij.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 6 februari 2014, 18:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 5 februari 2014, 23:08
 
Ik wil je de rest van de preek niet onthouden:


Maar niet Paulus moet verdedigd worden, maar wel die waarheid waarvan Paulus getuige is! En daarom staat er in onze tekstlezing :
'Maar wij hebben deze schat in aarden kruiken, opdat de allesovertreffende kracht van God zou zijn en niet uit ons...' Deze schat van de waarheid, het evangelie, in 'aarden kruiken' : onze zwakke, misvormde, weinig talentvolle lichamen.
Dit is wat we de ganse bijbel door mogen aanschouwen : de waarheid van het evangelie van God wordt bediend door zwakke, falende mensen. Denk aan Abraham : die zelf plannetjes smeedde om aan een erfgenaam te geraken zonder op God te vertrouwen, en toch wordt hij de 'vader van de gelovigen' genoemd! Denk aan David, nog zo'n 'aarden kruik' : overspel en moord, en toch de man naar Gods hart! Denk aan Mozes, een aarden kruik : want ook een moordenaar... en toch is hij de 'vriend van God'...! Denk aan Petrus, een aarden kruik : want hij verloochende Jezus 3x... met vervloekingen ontkende hij ook maar iets met Jezus te maken te hebben. En toch bekeerden er zich 3000 door de preek van Petrus op Pinksteren!
En nu dus Paulus : gewoon nog zo'n aarden kruik : zwak, ontoereikend, zondig... En al die beschuldigingen aan zijn adres van die valse leraren zijn waar! En toch moet Paulus zich verdedigen : niet om zichzelf te rechtvaardigen, maar omwille van de waarheid die in hem is... omwille van de waarheid die hij verkondigt.
En Paulus, meesterlijk, draait de zaken om : ja, juist omdat hij zo zwak is, juist omdat hij zo gebrekkig is, juist omdat hij zo weinig talenten heeft... juist daarom gebruikt God hem om het evangelie te verkondigen!
Want bij God werkt alles omgekeerd : de eersten zullen de laatsten zijn. Ja, God heeft een omgekeerde wereld voor ogen! Zo gebruikt Hij met opzet de 'mislukkingen' (in de ogen van deze maatschappij) om zijn Koninkrijk kenbaar te maken. En daarom moet Paulus zwak zijn, en krachteloos zijn... omdat God hem zou gebruiken voor Zijn grote doel.
'Maar wij hebben deze schat in aarden kruiken, opdat de allesovertreffende kracht van God zou zijn en niet uit ons...' En niet uit ons! Niet uit eigen kracht! Aan God is de eer en de glorie dat Hij mensen redt.
Dit is één van de definiërende kenmerken van Paulus (en het zou dat moeten zijn bij elk christen) : namelijk nederigheid! 2 Kor 10:12 : 'Want wij (Paulus dus) durven ons niet te rekenen onder, of te vergelijken met sommigen die zichzelf aanbevelen...' : zij die zichzelf aanbevelen, die zichzelf zo machtig vinden, dat zijn de valse leraren in Korinthe die te koop liepen met hun grootse capaciteiten als spreker (in de Griekse cultuur van die tijd was iemand met oratorische vaardigheid automatisch een belangrijk iemand. Zo iemand kon de massa voor zijn kar spannen, in beweging brengen. In de Griekse cultuur van die tijd werd het vak zelfs aangeleerd aan de rijken en de machthebbers). Maar niet zo bij Paulus!
'Maar wij hebben deze schat (de waarheid van het evangelie) in aarden kruiken, opdat de allesovertreffende kracht van God zou zijn en niet uit ons...' Paulus gebruikt hier de woorden 'aarden kruiken'... (Gr 'ostrakinos skeuos') : kruiken, huishoudelijke potten (containers, in allerlei formaten) gemaakt uit 'aarde' (klei). De nadruk ligt dus op het huishoudelijke, ja het alledaagse van die potten. Zulke kruiken werden voor van alles en nog wat gebruikt. Alles wat opgeborgen diende te worden stak men in zo'n pot (die fungeerde eigenlijk als een container, een opslagruimte). Vaak ook gewoon als opslagruimte voor afval, die men dan later, als de pot vol was, buiten het dorp kon gooien... Misschien zouden we modern kunnen vertalen met 'vuilbak'.... dat is eigenlijk waar Paulus op aanstuurt met z'n vers.
Paulus als 'vuilbak' waarin de waarheid van het evangelie opgeborgen zit. In 2 Tim 2 : 20 vinden we nog een verwijzing naar deze aarden kruiken : 'Maar in een groot huis zijn niet alleen voorwerpen van goud en van zilver, maar ook van hout en aardewerk (die aarden kruiken onze tekstlezing). Sommigen zijn voor eervol, maar anderen voor oneervol gebruik...' Ja, zelfs uitwerpselen werden erin bewaard om later buiten het dorp weg te gooien (een wc bestond toen nog niet uiteraard)... Die 'aarden kruiken' waar Paulus het over heeft, zijn, met andere woorden, de simpelste, goedkoopste, en ook heel makkelijk breekbare, containers om iets in op te bergen in die tijd... Wel zo is de mens! Zo is Paulus... zoals een 'aarden kruik'. Een eenvoudige, alledaagse, goedkope, breekbare... container waarin iets zit : en dat kan afval zijn (ja uitwerpselen!)(ja bij de meeste mensen is het helaas zo), maar het kan ook de waarheid van het evangelie zijn!
En de eer is dus niet aan de container, want dat is maar een eenvoudig huishoudelijk voorwerp, maar de eer is (eventueel) aan de inhoud!
Een heel mooi voorbeeld van wat Paulus bedoeld met deze tekst vinden we eigenlijk in de geschiedenis van de bijbel zelf! Ongetwijfeld hebt u al gehoord van de Dode Zee-rollen, die men in grotten vond bij Qumran (vlak bij de Dode Zee). Deze rollen, weggestopt door de Essenen, zijn eigenlijk de oudste handschriften die men tot nu toe heeft gevonden van de bijbel. En daarom zijn ze van onschatbare waarde. Ze tonen ons hoe Gods Woord eigenlijk onveranderd is gebleven door de eeuwen heen. Deze bijbelboekrollen waren door de Essenen weggeborgen in 'aarden kruiken' (potten van klei) in grotten bij Qumran. Het verhaal wil dat een herdersjongen ze bij toeval vond door een steen te gooien in één van die grotten, en hij hoorde één van die aarden kruiken breken (waardoor hij op onderzoek ging en de rollen vond)!
Met andere woorden : het geluid van een brekende aarden kruik bracht de mensen tot bij de oudste bijbelgeschriften die men ooit gevonden heeft! Het geluid van een brekende aarden kruik (zo'n domme pot, zo'n ordinaire container), bracht de mensen tot bij het Woord van God!
Broeders en zusters, wij zijn zulke 'brekende aarden kruiken'... Paulus was zo'n brekende aarden kruik... en het geluid van zo'n falende container (de woorden die wij stamelend spreken) kan mensen brengen tot het Woord van God!
Dat is wat Paulus hier in onze tekstlezing wil aantonen : God zorgt er voor dat de waarheid komt doorheen falende mensen. Hij gebruikt falende mensen die van zichzelf beseffen hoezeer ze falen (brekende aarden kruiken).
Mensen die overtuigd zijn van zichzelf... die denken dat ze ongeloofelijk interessant en slim zijn... mooi zijn om te zien, charisma hebben, vlot kunnen praten... God kan die niet gebruiken : ze zijn te vol van zichzelf. Gebruikte God theologen om het evangelie op te schrijven?... Nee, gewoon wat vissers eigenlijk.
God gaat voorbij aan de intellectuele elite : want de waarheid is helder en eenvoudig. Het is God Zelf die ons mensen redt. Het is niet door eigen kracht, door eigen (intellectuele) prestatie dat mensen menen zichzelf te kunnen redden (wat die valse leraren in Korinthe bv dachten). Nee, God heeft je lief! Hij redt je! Dat, broeders en zusters, is het evangelie, de goede boodschap! Geloof hierin, vertrouw hierop, en leef in eeuwigheid.

Voorbede.
Hemelse Vader,
Leer ons om niet te streven
naar datgene wat de maatschappij waardevol vindt :
perfect uiterlijk, schoonheid,
talenten die 'winst' kunnen opleveren...
Leer ons om ons niet blind te staren
op mensen die zulke dingen bezitten
alsof zij dan automatisch de waarheid in pacht zouden hebben.
Leer ons om dieper te zien dan de buitenkant.
Leer ons om te zien naar de inhoud
van het stamelend spreken...
Leer ons om geen wonderen te verwachten
van onze voorgangers, onze ouderlingen...
Zij zijn uiteindelijk slechts brekende aarden kruiken...
Geef ons het inzicht, de wijsheid,
om te luisteren naar het brekende geluid
van de aarden kruiken die ons leiden
op de weg van Uw kerk.
Schenk ons dan ook verdraagzaamheid en
begrip voor hun falen, hun tekortkomingen...
Openbaar ons Uw evangelie, Uw goede boodschap,
doorheen het falende spreken van eenvoudige mensen.
Alle eer en glorie is aan U Vader,
aan Uw woorden tot ons gericht!
Laat ons niet vasthangen aan mensen, Uw boodschappers.
Zij zijn slechts de 'containers' van Uw Woorden voor ons!
Zegen onze voorgangers, dat zij in hun spreken
Uw Waarheid mogen openbaren!
Amen.

Thomas, deze tekst is dus niet van mij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: donderdag 6 februari 2014, 00:14
 
wauwww, nooit zo bekeken, dankje voor opzoeken en plaatsen Thomas, ik ga morgen met de bijbel me eens goed verdiepen in die preek. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: donderdag 6 februari 2014, 11:53
 
@ Thomas

Bedankt voor het plaatsen van de preek, ja wordt wel wat duidelijker ook gezien de tekst in Gal 4 vs 14

En als een man slapend uit een raam valt zegt ook wel iets over zijn manier van spreken.

Ook mooi dat gebed erna
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: donderdag 6 februari 2014, 12:17
 
@ Thomas

Paulus als 'vuilbak' waarin de waarheid van het evangelie opgeborgen zit. In 2 Tim 2 : 20 vinden we nog een verwijzing naar deze aarden kruiken : 'Maar in een groot huis zijn niet alleen voorwerpen van goud en van zilver, maar ook van hout en aardewerk (die aarden kruiken onze tekstlezing). Sommigen zijn voor eervol, maar anderen voor oneervol gebruik...' Ja, zelfs uitwerpselen werden erin bewaard om later buiten het dorp weg te gooien (een wc bestond toen nog niet uiteraard)... Die 'aarden kruiken' waar Paulus het over heeft, zijn, met andere woorden, de simpelste, goedkoopste, en ook heel makkelijk breekbare, containers om iets in op te bergen in die tijd... Wel zo is de mens! Zo is Paulus... zoals een 'aarden kruik'. Een eenvoudige, alledaagse, goedkope, breekbare... container waarin iets zit : en dat kan afval zijn (ja uitwerpselen!)(ja bij de meeste mensen is het helaas zo), maar het kan ook de waarheid van het evangelie zijn!


Dit stukje sprong er wel uit: gewoon, eenvoudig, alledaags, breekbaar, afval enz maar wel de waarheid van het evangelie.

Ja God kiest altijd voor het eenvoudige, vind ik wel heel mooi.

Ik denk ook als ik zo`n preek dan lees, daar wordt je toch wijzer van? Snap vaak niet dat mensen zeggen: ik geloof wel zonder de kerk, ja kan wel maar dan moet je zelf alles uitzoeken hoe het bedoeld wordt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 6 februari 2014, 13:52
 
Thomas,

Hele sterke en mooi preek(ook al was die niet van jouzelf;)

Ja, ik hoorde idd weleens teksten van 'als ik zwak ben ben ik sterk', en zo.

Ja, van een 'zwak'(maatsch. gezien dan natuurlijk), ja, dan verwacht je niet ineens sterke uitspraken of een sterke houding oid.

Dank! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: donderdag 6 februari 2014, 15:01
 
das inderdaad het leuke van preken jane, geeft je vaak andere inzichten, ineens lees ik de bijbel nu met een gehandicapte , misschien gebochelde man voor me in gedachten bij paulus... en ondanks zijn zijn, was het toch een hele sterke en wijze man...

Vind het ook inderdaad leuk vaak om t e lezen, dat veel bijbelse figuren vaak inderdaad gewone mensjes zijn, met ook zo hun zwakheden.
Als ze allemaal heilig waren, had ik het allang opgegeven om proberen een goede cristen te zijn. Nu denk ik wel es, die was ook niet perfect... had ook zo zijn of haar worstelingen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: donderdag 6 februari 2014, 15:04
 
Ondanks de mooie en verhelderende preek van Thomas - die niet van Thomas is - lijkt het mij een goed plan om weer on-topic te gaan.

Petra wilde namelijk graag weten waarom 'we' eigenlijk daten Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 6 februari 2014, 15:38
 
CHRISTIANMATCH schreef:
Ondanks de mooie en verhelderende preek van Thomas - die niet van Thomas is - lijkt het mij een goed plan om weer on-topic te gaan. Hahah, LOL, ja, ik zat al aan een wending te denken om het weer on topic te krijgen, maar ja, had migraine, dus vandaar nog niet van gekomen;)

Petra wilde namelijk graag weten waarom 'we' eigenlijk daten Knipoog smiley

Idd, een hele belangrijke vraag....

Knipoog smiley Lachende smiley

Rood=S.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 februari 2014, 02:42
 
Ivm met het even niet kunnen slapen, en een helder moment, hier even een reactie!

Kijk, daten doen we, omdat we graag een man/vrouw willen vinden, voor het leven.

En ja, Petra, dat stressen ervoor ken ik....

En je omkleden meerdere keren....

Afijn, ik hoorde een keer van iemand die er verstand van heeft: 'waarom zo zenuwachtig, het betreft gewoon, een kennismaking'....Ik zelf zou me wel fftjes aan de datingtips houden die staan er niet voor niets...

Gewoon, kennismaken, leuk, praten over wat belangrijk voor je is, kinderen, geloof, hobby's etc.
Luisteren, ook tussen de regels door, wat de ander zegt, want ja, die ziet het natuurlijk ook als kennismaking, als je dat duidelijk van te voren aangeeft.

En dan, kan je denken, zoiets van nou was leuke middag, en we zien wel.

Dit is veel beter dan het krampachtige...

Dan heb je er, of een kennis bij, of een eventuele toekomstige vriendschap, en ja, misschien wel, op den duur een relatie.

Alleen, en ja, daar vergissen sommigen zich in, mi, een relatie moet groeien, is er niet van het ene op het andere moment, het is aftasten, en elkaar leren kennen,

En ja, dan kan er wat groeien.

En ja, net zo goed als je in een vriendschap, of een relatie naar elkaar toe moet groeien op psychisch vlak, ja, moet dat, mi ook op lichamelijk vlak, dus ja, zomaar fftjes lichamelijk contact na een paar dagen, nee, dat is mi niet verstandig, ja je kan wel in een huis slapen, maar/en zet je grenzen, ja, eerst moet er een psychische verbondenheid zijn, alvorens je, een beetje kan knuffelen, laat staan, seks...

Daar kan je beter wel lang mee wachten ja, je moet aan mekaar wennen, net zoals op psychisch vlak, zo werkt het ook lichamelijk.
Je gaat ook niet al hele diepe gesprekken doen en je helemaal blootgeven, met praten als je iemand net kent. zo ook lichamelijk, mi.

Nou, ik ga weer es een poging wagen om te slapen, ja, mis me vriend zo erg...

S. Slaapt bij een vriend in de buurt op de bank, maar ja die heeft zelf ook een vriendin in den lande, anders zou het natuurlijk 'not done' zijn....

Groetjes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 februari 2014, 09:17
 
Toch gewoon in echt iemand tegenkomen is veel simpeler allemaal.
Gaat het meer vanzelf, dan geforceerd date... en tja relaxed blijven... tot dat je denkt oehhh wat een leuke man.. weg relaxedheid. ha ha.

Ach voorlopig ga ik niet date, relaxed. Paulus was ook gelukkig in zijn eentje, terwijl hij gehandicapt was en bochel op zijn rug....
Som s denk ik, ben ik wel date materiaal? geen baan... druk altijd met gezin en vrijwilligerswerk. Bijna 50, lente in me leven voorbij... en aan de andere kant, duh als iemand echt van je houd, wel desnoods heb ik bochel op me rug.
Wel stom, heb voor sommiggen hier gebeden dat die leuke partner zouden vinden en is verhoord... lijkt als of ik over blijf... ha ha
Hoe vaak heb ik sommigge moed ingesproken die dachten Huilende smiley, smiley in tranen en nu geloof ik er zelf bijna niet meer in. Twijfelende smiley

Ik denk dat je op een datingsite ook gauw mensen tegen komt die niet echt serieus zijn, het bevalt ze prima alleen, komen af en toe es langs, maar gaan niet echt voor je... oh en dan heb je de typen die weer absoluut niet alleen kunnen zijn, na drie weken een ring voor je willen kopen dat je denkt: help Verraste, verbaasde smiley
eh ha ha mijn eerste date was tien jaar ouder dan hij had gezegd, die zei, leeftijd maakt toch niet uit? ha ha
Of je wil met iemand daten en die heeft nog andere dates onderhand.. dan voel je je ook dat je denkt oké
Smiley die vol vragen zit Soort keurings rondje toestand....
enfin volgens mij is daten gewoon niet zo mijn ding.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 februari 2014, 11:14
 
PETRA373 schreef:
das inderdaad het leuke van preken jane, geeft je vaak andere inzichten, ineens lees ik de bijbel nu met een gehandicapte , misschien gebochelde man voor me in gedachten bij paulus... en ondanks zijn zijn, was het toch een hele sterke en wijze man...

Vind het ook inderdaad leuk vaak om t e lezen, dat veel bijbelse figuren vaak inderdaad gewone mensjes zijn, met ook zo hun zwakheden.
Als ze allemaal heilig waren, had ik het allang opgegeven om proberen een goede cristen te zijn. Nu denk ik wel es, die was ook niet perfect... had ook zo zijn of haar worstelingen...

Ja, alle grote hadden dat. Mozes, David, Jona, Salomo, Jacob.

Oh is off topic Verlegen lachende smiley Maar eigenlijk niet helemaal, ging er toch over dat Paulus niet date Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 februari 2014, 11:45
 
Petra schreef vrijdag 7 februari 2014, 09:17:
Quote:
'Date materiaal'
......LOL Knipoog smiley Lachende smiley

Jij moet echt in de cabaret gaan, zooooo grappig! Ja, zit echt even te lachen!!!

--

Ik dacht nog even, ik heb wel tips, als mede-ervaringsdeskundige met daten,
Maar ja, het is dan natuurlijk niet de bedoeling dat de Heren die tips te horen krijgen, want ja, dan hebben die tips geen nut meer Knipoog smiley

En buiten dat, het zou dan ook nog eens helemaal off-topic zijn.

Maar ik wil best eventueel via mail er op in gaan.

Laterz!


Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 7 februari 2014, 11:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 februari 2014, 12:05
 
Ja, vond ik ook wel leuk bedacht van Petra (date materiaal). Maar wat Shanita zegt is wel waar, het is gewoon kennismaken en je hebt een leuke middag of niet maar dat risico lopen we allemaal.

Mannen zoeken wel vaak een vrouw die onafhankelijk is, dus is de spoeling zowieso al dun als je geen baan hebt.

Het leven heeft genoeg andere invullingen maar het verlangen naar een partner blijft toch steeds weer terugkomen. Jammer eigenlijk dat het niet gewoon uit je geheugen gewist kan worden.

En diegene die ik heel leuk vind, daar krijg ik nooit een mailtje van, is niet op deze site (niet meer althans)

En je wilt het liefs iemand die in de buurt woont, is dus ook vaak niet het geval.

Ik maak er niet zo`n punt meer van dat ik alleen ben, dan denk ik aan straks in de eeuwigheid zijn we nooit meer alleen, dat geeft hoop voor de toekomst
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 februari 2014, 17:17
 
ach, heb nog een geweldigge bemoediging gekregen over stel, de ene had last van bla bla en de ander van bla bla, allebei heftige geestelijke aandoening.
Dus mama, bij iedereen past wel iemand... ha ha ha ha ( is maar wat je een bemoediging noemt..)
Oh en ze hadden allebei geen werk...

Tja dat denk ik nou ook wel eens als ik stellen zie lopen ofzo, van eh zelfs jullie hebben een relatie, waarom ik niet? ben best wel leuk.
Zucht, oke ik ben effe ontmoedigd met hele date gedoe, maar volgende week, hele week romantische films omdat Valentein er aan komt en
i never give op.

Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 februari 2014, 17:18
 
En nu ben ik nieuwsgierig wie vind Jane zo leuk die ooit op deze site was Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit

En wat is dat voor sukkel dat hij Jane niet ziet Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INEKE325





Berichten: 7

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 februari 2014, 18:10
 
THOMAS968 schreef:
En in die brief lezen we wel voortdurend over 'wij' (Paulus schrijft in meervoud)(zoals in onze tekstlezing), maar het mag duidelijk zijn dat Paulus het vooral over zichzelf heeft.
Waarom schreef Paulus zo'n vreemde brief aan de gemeente te Korinthe?... Dat heeft eigenlijk alles te maken met zijn ingewikkelde relatie met die gemeente. Paulus had de gemeente van Korinthe gesticht gedurende zijn tweejarig verblijf daar. Maar toen reisde hij verder... om andere steden te evangeliseren. En in zijn plaats waren valse apostelen gekomen. Valse leraars die er blijkbaar alles aan deden om een 'ander' evangelie te vertellen. En om daarin te slagen probeerden ze ook Paulus op alle mogelijke manieren zwart te maken. Daarbij gingen ze op een bijzonder lage manier te werk : zo probeerden ze Paulus blijkbaar belachelijk te maken vanwege zijn fysieke, lichamelijke tekortkomingen. Dat lezen we heel mooi in 2 Kor 10:10 : 'Want zijn brieven (van Paulus) – zegt men (de valse leraren) – zijn wel gewichtig en krachtig, maar zijn lichamelijke aanwezigheid is zwak en zijn spreken is verachtelijk...'! Blijkbaar mistte Paulus voorkomen. Hij had geen persoonlijke innemendheid, geen charisma... die alle grote sprekers moeten hebben willen ze indruk maken op de menigte die luistert. Sommige schrijvers veronderstellen zelfs dat Paulus een klein, onopvallend mannetje was : ja, een schriel ventje met meer dan waarschijnlijk één of andere lichamelijke vervorming : een bochel misschien, of een afwijking aan de ogen die erg opvallend was. Een aantal teksten in de bijbel verwijzen daarnaar zonder expliciet te zeggen wat er wel mis was met Paulus. Zo heb je bijvoorbeeld Galaten 4:14 : 'En toch hebt u mijn beproeving, die in mijn lichaam plaatsvond, niet veracht of verafschuwd, maar ontving u mij als een engel van God...' Er is duidelijk iets mis met zijn lichaam...
Blijkbaar was Paulus ook geen groot spreker... Wat toch wel heel verwonderlijk is als je kijkt naar zijn intellectuele capaciteiten. Maar hij was werkelijk zo saai dat toehoorders zelfs in slaap vielen, denk maar aan Eutychus (Hand 20:9) die slapend uit het raam te pletter viel terwijl hij aan 't luisteren was naar Paulus. Dan moet dat preken toch al behoorlijk erg zijn!
1 Kor 2:1 : 'En ik, broeders, … ben niet gekomen om u met voortreffelijkheid van woorden... het getuigenis van God te verkondigen... (vers 3) En ik was bij u in zwakheid...' In zwakheid, geen voortreffelijkheid van woorden...
Zijn tegenstanders maakten hem belachelijk op die punten : Paulus had geen mooi voorkomen, geen charisma, geen welsprekendheid... hoe vaak kijken ook wij niet naar die dingen? Hoe vaak beoordelen we de spreker of de predikant in de kerk niet juist op die dingen? Is het een knappe, vlotte gast (liefst van rond de 40, niet te jong, niet te oud)... vertelt hij spannende verhalen, liefst met wat humor? (dan scoort hij of zij toch extra punten?).... Wel, zo was Paulus helemaal niet... En zijn tegenstanders lachten hem in feite daarom uit.
Tegen dit kader moeten we de tweede brief van Paulus aan de gemeente te Korinthe lezen : eigenlijk is deze brief de verdediging van Paulus aan het adres van die valse leraren en hun laag bij de grondse beschuldigingen.
Hoe luidt nu de wonderlijke verdediging van Paulus? Eigenlijk zegt hij in die brief : al die beschuldigingen aan mijn adres (fysiek zwak, misvormd, slechte spreker...), wel, jullie hebben volledig gelijk! Alles wat jullie zeggen over mij is feitelijk waar!... Inderdaad ik ben zwak, inderdaad ik ben misvormd, inderdaad ik kom slecht uit mijn woorden...
En toch spreekt Paulus de waarheid in tegenstelling tot die valse leraren, die misschien niet lelijk waren, niet misvormd waren, en die wel vlotte babbelaars waren.

Thomas, de preek is dus niet van mij.

Is dit allemaal wel zo?
De apostelen en de gemeente waren ontzettend bang voor Paulus, eerder Saulus, de grote vervolger van de Christenen. Zie Handelingen 26, aangesteld door de priesters om christenen te vervolgen en dat deed hij erg fanatiek. Waarom zouden de priesters een miezerig mannetje hiervoor uitkiezen, om de vervolgingen te leiden? De discipelenwilden hem niet ontmoeten omdat ze dachten dat hij kwam kijken wie er allemaal waren. Petrus moest tussenbeide komen en praten als Brugman, voordat de discipelen met Paulus wilden praten.....dus zo een miezertje was het nu ook weer niet, denk ik.


Laatst aangepast door
INEKE325
op vrijdag 7 februari 2014, 18:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 februari 2014, 18:44
 
PETRA373 schreef:
En nu ben ik nieuwsgierig wie vind Jane zo leuk die ooit op deze site was Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit

Ha ha, dat ga ik niet zeggen natuurlijk

En wat is dat voor sukkel dat hij Jane niet ziet Gefrustreerde smiley

Mee eens
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 februari 2014, 19:13
 
JANE410 schreef:
Ja, vond ik ook wel leuk bedacht van Petra (date materiaal). Maar wat Shanita zegt is wel waar, het is gewoon kennismaken en je hebt een leuke middag of niet maar dat risico lopen we allemaal.

Mannen zoeken wel vaak een vrouw die onafhankelijk is, dus is de spoeling zowieso al dun als je geen baan hebt.

Het leven heeft genoeg andere invullingen maar het verlangen naar een partner blijft toch steeds weer terugkomen. Jammer eigenlijk dat het niet gewoon uit je geheugen gewist kan worden.

En diegene die ik heel leuk vind, daar krijg ik nooit een mailtje van, is niet op deze site (niet meer althans)

En je wilt het liefs iemand die in de buurt woont, is dus ook vaak niet het geval.

Ik maak er niet zo`n punt meer van dat ik alleen ben, dan denk ik aan straks in de eeuwigheid zijn we nooit meer alleen, dat geeft hoop voor de toekomst

Hai Jane Lachende smiley

Ja, daar zeg je wat....waarom zou de spoeling klein zijn? In geval van geen baan, oid?

Onafhankelijkheid is imo dat je gewoon, zonder partner gelukkig bent. en ja, een inkomen dat wel maar ja iedereen heeft een inkomen.

Snap je?

Zegens!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 februari 2014, 19:22
 
Tja daar vraag ik me ook altijd af, wat bedoelen ze precies met onafhankelijkheid???

Wat houd dat in? dat ze je nooit willen helpen ???

Dat je dan ondanks dat je een partner hebt, onafhankelijk moet zijn , als nog zelf de trap schuren en verfen en boren...pfffff

Of dat je financieel onafhankelijk bent?

of dat je beslist nooit een echte serieuze relatie wil??

In een relatie ben je er toch ook voor elkaar Twijfelende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 februari 2014, 19:23
 
Hai Petra Lachende smiley

Petra, waarom is het zo erg als iemand al na drie weken een ring wilt kopen?
Ik zou zelf dan denken die houdt erg veel van me... Knipoog smiley En die ziet potentie in een relatie met mij.
En ja, dat hij niet alleen zou kunnen zijn.....ja, in beginsel wie wel, wie had ooit, als kind/tiener voor ogen om alleen te zijn?

Ik had dat mezelf, ook middels therapie aangeleerd, om idd, alleen gelukkig te kunnen zijn. Lachende smiley

Pás toen ik dat was, gaf God mij een man waarvan ik zielsveel hou!

S. Gelukkig zijn met God, en ook alleen gelukkig kunnen zijn, ja, in een uitkering, minimum, ja, dat was ik. Ik denk zelf dat iemand die fase eerst zou kunnen proberen te bereiken.

Net wat ik vaker riep hier, ik had enkele vrienden, wat kennissen wat bezigheden, contact met me moeder en ik was Gelukkig met een hoofdletter.

En ja, tis ook raar hoor, zomaar iemand, die ik van vroeger kon, belde me op, na 20 jaar!!!! En het werd wat na enkele weken!

En dan toch soms, fftjes de angst om 'm kwijt te raken dan denk ik dit is te mooi, en elke keer weer bewijst hij met alles, dat hij echt van me houdt...

Belangrijke woorden zijn: eerlijkheid en onvoorwaardelijk vertrouwen in elkaar. Die zijn, samen met Liefde de basis.

Ja, ik wou gewoon wat delen.

Fijne Avond!

Sterkte!!!

Lachende smiley Lachende smiley Knipoog smiley


Ps: Ik las je post nu pas: onafhankelijkheid is imo dat je gelukkig bent, met je leven, tevreden ook, en dat dat niet afhankelijk is van het wel of niet hebben van een partner. Het kan toevoegen, dat wel.

Het is raar, ineens had ik iemand met wie ik wel denk hiermee wil ik verder. Verliefde smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 7 februari 2014, 20:00
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 februari 2014, 19:30
 
Iemand die na drie weken een ring wou kopen, geloof niet dat je na zo,n korte tijd kan weten, hier wil ik me leven mee delen

Dan kan je gewoon echt niet alleen gelukkig zijn en wilt gewoon een relatie om niet alleen te zijn. Dan gaat het niet om jouw. want je kan gewoon niet na drie weken iemand nog echt goed.
Dus je kan echt niet alleen zijn en
Dus kom je snel met trouwplannen aan, denkende dan ben ik weer gelukkig.

Zo denk ik er over he, zeg niet dat het zo is.

En pfff vreselijk benauwend hoor iemand die na zo,n korte tijd zo reageert.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 februari 2014, 19:54
 
PETRA373 schreef:
Tja daar vraag ik me ook altijd af, wat bedoelen ze precies met onafhankelijkheid???

Wat houd dat in? dat ze je nooit willen helpen ???

Dat je dan ondanks dat je een partner hebt, onafhankelijk moet zijn , als nog zelf de trap schuren en verfen en boren...pfffff

Of dat je financieel onafhankelijk bent?

of dat je beslist nooit een echte serieuze relatie wil??

In een relatie ben je er toch ook voor elkaar Twijfelende smiley

Onafhankelijk zijn betekent niet dat je niemand nodig hebt, maar wel dat je zelf iemand bent. Iemand die zich persoonlijk en individueel heeft ontwikkeld tot iemand die onafhankelijk kan denken en handelen en die in staat is om voor zichzelf te zorgen.
Onafhankelijkheid wil dan niet zeggen dat je geen behoefte hebt aan liefde, aan liefde ontvangen en liefde geven. Het je verbonden voelen met de ander (en dit wederzijds) is een vorm van afhankelijkheid, die je juist kan zoeken. Dit hoeft niet per definitie negatief te zijn. De positieve bijklank van wederzijdse afhankelijkheid lijkt mij het zich verbonden weten met de ander, het beste uit de ander naar boven kunnen halen, het er voor elkaar zijn, het geven en het ontvangen en dat alles wel op basis van gelijkwaardigheid en onderling respect en vertrouwen. Daarbij hoef je jezelf niet weg te cijferen, het is niet iets wat moet, maar iets wat je wilt uit liefde voor de ander.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 februari 2014, 19:55
 
PETRA373 schreef:
Iemand die na drie weken een ring wou kopen, geloof niet dat je na zo,n korte tijd kan weten, hier wil ik me leven mee delen

Dan kan je gewoon echt niet alleen gelukkig zijn en wilt gewoon een relatie om niet alleen te zijn. Dan gaat het niet om jouw. want je kan gewoon niet na drie weken iemand nog echt goed.
Dus je kan echt niet alleen zijn en
Dus kom je snel met trouwplannen aan, denkende dan ben ik weer gelukkig.

Zo denk ik er over he, zeg niet dat het zo is.

En pfff vreselijk benauwend hoor iemand die na zo,n korte tijd zo reageert.


pff gelukkig wilden wij pas na 4 weken een ring kopen Smiley met dichtgeplakte mond
zitten wij helemaal goed Clown smiley
En o ja we kwamen ook al snel met trouwplannen maar das omdat we zo ontzettend gelukkig zijn Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ELINE392





Berichten: 22

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 februari 2014, 21:59
 
JANS221 schreef:
Onafhankelijk zijn betekent niet dat je niemand nodig hebt, maar wel dat je zelf iemand bent. Iemand die zich persoonlijk en individueel heeft ontwikkeld tot iemand die onafhankelijk kan denken en handelen en die in staat is om voor zichzelf te zorgen.
Onafhankelijkheid wil dan niet zeggen dat je geen behoefte hebt aan liefde, aan liefde ontvangen en liefde geven. Het je verbonden voelen met de ander (en dit wederzijds) is een vorm van afhankelijkheid, die je juist kan zoeken. Dit hoeft niet per definitie negatief te zijn. De positieve bijklank van wederzijdse afhankelijkheid lijkt mij het zich verbonden weten met de ander, het beste uit de ander naar boven kunnen halen, het er voor elkaar zijn, het geven en het ontvangen en dat alles wel op basis van gelijkwaardigheid en onderling respect en vertrouwen. Daarbij hoef je jezelf niet weg te cijferen, het is niet iets wat moet, maar iets wat je wilt uit liefde voor de ander.
Wat een goede en mooie omschrijving....zo zie ik ook 'onafhankelijk zijn'. Prachtig verwoord Jans!!
Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 februari 2014, 22:21
 
Tja, zo is het inderdaad een mooi woord zoals jans het omschrijft:onafhankelijkheid.

En roelande, oke 4 weken kan wel Knipoog smiley Weetje mischien denk ik wel teveel na over daten enzo... gewoon weer ooit verliefd worden en er voor gaan...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 februari 2014, 07:14
 
PETRA373 schreef:
Tja, zo is het inderdaad een mooi woord zoals jans het omschrijft:onafhankelijkheid.

En roelande, oke 4 weken kan wel Knipoog smiley Weetje mischien denk ik wel teveel na over daten enzo... gewoon weer ooit verliefd worden en er voor gaan...

Niet nadenken, gewoon doen!
En ja er zijn veel rare snuiters, saaie sukkels, onflatteuze horken enz.
Maar dan beleef je nog eens wat Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 februari 2014, 07:15
 
En .. o ja... zolang er op je werk niet onderhandeld wordt hoeveel kamelen je waard bent.... Gefrustreerde smiley

niks aan de hand dus
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 februari 2014, 09:58
 
ANNA415 schreef:
Niet nadenken, gewoon doen!
En ja er zijn veel rare snuiters, saaie sukkels, onflatteuze horken enz.
Maar dan beleef je nog eens wat Clown smiley

ha ha, maar hoop wel die lijst met saaie mannen te krijgen van roe lande Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Pagina 2 van 4