ChristianMatch
 


Forum

Zondag of sabbat?
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
CHRISSIE290





Berichten: 14

BerichtGeplaatst: zondag 29 juni 2014, 21:21
 
Via CM heb ik iemand leren kennen die op de Sabbat de rustdag houdt in plaats van de zondag. Zelf ga ik altijd op zondag naar de kerk. Ben zo opgevoed en eerlijk gezegd heb ik er nooit zo bij stilgestaan.
Ben me er verder in aan het verdiepen, maar kom er nog niet uit.
Hoe zien jullie het? Waarom zondag als rustdag ipv de Sabbat of de Sabbat als rustdag ipv de zondag?
Nog tips voor boeken of naslagwerk (naast de Bijbel uiteraard)?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAGSIE233





Berichten: 7

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 juli 2014, 15:21
 
Geen enkele reactie tot nu toe, tjonge. Mensen hebben geen zin in religieuze discussies, want praten over het vieren van de bijbelse feesten ipv de christelijke bewerkstelligt vaak kromme tenen.

de beste manier om erachter te komen wat juist is, inderdaad het Woord van God. En begin bij de schepping, dag 7.
en -geen hapklare brok advies - lees de hele tora eens. Dat is vaak onbekend materiaal maar belangrijk en leerzaam als het gaat om hoe God wilde dat Israël leefde.
God is gisteren en heden dezelfde en tot in eeuwigheid.

Er is natuurlijk ook heel veel op het web te vinden, vooral als je een beetje goed bent in Engels. Google maar.

Er valt nog veel over te zeggen, maar nu laat ik het hierbij.

O, mijn mening: sjabbes is zaterdag, zondag is dag 1.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 juli 2014, 16:29
 
Keizer Constantijn voerde in 321 de zondag in als rustdag. De belangrijkste reden hiervoor was: het bevorderen van de eenheid in zijn rijk.
Met de rustdag op zondag ipv de zaterdag werd ook het verschil tussen het jodendom en het christendom duidelijker.
Vandaag de dag wordt door christenen zowel de zaterdag als de zondag als rustdag gehouden.
Praktisch gezien is het makkelijker om de zondag als rustdag te houden, maar of dit de juiste keuze is, valt nog te bezien.


Laatst aangepast door
JANS221
op dinsdag 1 juli 2014, 20:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISSIE290





Berichten: 14

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 juli 2014, 18:46
 
Hoe meer ik er over lees, des te meer ben ik aan het twijfelen of het wel juist is om op zondag de rustdag te vieren. Maar de praktische invulling lijkt mij ook lastig. Mede omdat ik me thuis voel in de (PKN) kerk waar ik naartoe ga op zondag.
Aan de andere kant als je de zondag viert en die gebruikt als rustdag, de kerkdienst, extra tijd voor God en Zijn gemeente en je gezin, vrienden en/of familie, zou God dat dan als "fout" bestempelen? Dat geloof ik ook niet.
Het gaat denk ik meer om de intentie hoe je de sabbat of zondag viert.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZWALUWTJE610





Berichten: 317

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 juli 2014, 20:24
 
Ik heb jou vraag gelezen en over nagedacht...
Ik ken een paar die dit ook doen
Mooi om te horen en ik heb respect voor hun....
Gewoon doen wat jij zelf het prettigste erbij voelt.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: woensdag 2 juli 2014, 09:09
 
Hi Chrissie,

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat de sjabbath door God is ingesteld en de zondag door de mens. Maar in het Nieuwe Testament staan diverse teksten die de gelovige hierin vrijlaten en die bóvenal oproepen elkaar geen wet(ten) op te leggen m.b.t. feest- en gedenkdagen. Hoewel het praktisch gezien voor een gemeente handiger is om dezelfde dag aan te houden.

Ik ben vanuit een persoonlijk verlangen de sjabbath gaan vieren; niet omdat het moet. Maar ik ga hier niet wettisch mee om; de sjabbath is er voor de mens en niet andersom. Ik ziet het niet als een verplichte rustdag waarop je niets mag, maar als een cadeau van God; die heel goed weet wat de mens nodig heeft.

Mijn kerk komt op zondagochtend samen; per saldo vier ik ze dus eigenlijk allebei Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISSIE290





Berichten: 14

BerichtGeplaatst: woensdag 2 juli 2014, 15:47
 
LAURA291 schreef:
Hi Chrissie,

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat de sjabbath door God is ingesteld en de zondag door de mens. Maar in het Nieuwe Testament staan diverse teksten die de gelovige hierin vrijlaten en die bóvenal oproepen elkaar geen wet(ten) op te leggen m.b.t. feest- en gedenkdagen. Hoewel het praktisch gezien voor een gemeente handiger is om dezelfde dag aan te houden.

Ik ben vanuit een persoonlijk verlangen de sjabbath gaan vieren; niet omdat het moet. Maar ik ga hier niet wettisch mee om; de sjabbath is er voor de mens en niet andersom. Ik ziet het niet als een verplichte rustdag waarop je niets mag, maar als een cadeau van God; die heel goed weet wat de mens nodig heeft.

Mijn kerk komt op zondagochtend samen; per saldo vier ik ze dus eigenlijk allebei Coole smiley met zonnebril

Dankjewel voor je antwoord Laura! Ik merk door er meer over te lezen dat ik er meer naar ga verlangen en er ook meer over wil te weten komen. Ik vind het ook wel mooi hoe het verlangen naar de Sabbat tot uitdrukking komt in de maaltijd en de gebeden.
Maar hoe vul jij de Sabbat praktisch gezien in? Wel fijn, 2 rustdagen Knipoog smiley Zaterdag was voor mij vaak juist een drukke dag. Nog even alles klaarkrijgen voor de zondag, boodschappen, schoonmaken enz Probeer dat nu minder te doen. Niet omdat het moet, maar omdat ik meer verlang naar rust bij God en Hem te ontmoeten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: woensdag 2 juli 2014, 17:51
 
CHRISSIE290 schreef:
Dankjewel voor je antwoord Laura! Ik merk door er meer over te lezen dat ik er meer naar ga verlangen en er ook meer over wil te weten komen. Ik vind het ook wel mooi hoe het verlangen naar de Sabbat tot uitdrukking komt in de maaltijd en de gebeden.
Maar hoe vul jij de Sabbat praktisch gezien in? Wel fijn, 2 rustdagen Knipoog smiley Zaterdag was voor mij vaak juist een drukke dag. Nog even alles klaarkrijgen voor de zondag, boodschappen, schoonmaken enz Probeer dat nu minder te doen. Niet omdat het moet, maar omdat ik meer verlang naar rust bij God en Hem te ontmoeten.

Mooi dat het bij jou ook uit een verlangen naar God komt. Ik denk dat je hier heel ontspannen mee om mag gaan en samen met God tot een invulling van je sjabbat of weekend mag komen.

Mijn oorspronkelijke plan was om op de sjabbath van de schepping te gaan genieten; ik kon me zo voorstellen dat God dit op de 7e dag wellicht ook gedaan heeft. Dus iedere zaterdag de natuur in (ik had ook een jachthond die veel beweging nodig had) tijd met God doorbrengen. Die hond werd doodgereden en de noodzaak om veel in de natuur te zijn viel weg: God zelf heeft mij toen heel duidelijk een 'werk' (vrijwilligerswerk) te doen gegeven op de zaterdag. Hierdoor ben ik zelf ook bijzonder gezegend. (Het is op de sjabbath geoorloofd goed te doen.) Verder probeer ik de zaterdag zoveel mogelijk vrij te houden van klusjes, boodschappen etc. Die doe ik dan liever op zondag.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1