ChristianMatch
 


Forum

Bijbelstudie
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: zondag 13 juli 2014, 16:49
 
Waar gaat de nieuwe bijbelstudie over?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zondag 13 juli 2014, 18:06
 
LAURA291 schreef:
Waar gaat de nieuwe bijbelstudie over?

Welke bijbelstudie???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: zondag 13 juli 2014, 19:20
 
ROADY558 schreef:
Welke bijbelstudie???

Deze

Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zondag 13 juli 2014, 19:49
 
LAURA291 schreef:
Deze

Engeltje smiley

Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: zondag 13 juli 2014, 19:49
 
Wel gisteren leerde ik ngo wat uit de bijbel
De farizees, ook daar hield Jezus van
Die maakte zich druk Jezus met tollenaars enzo omging
En dan vertelt Jezus over de verloren zoon en ineens snap ik hem
De verloren zoon, de tollenaars enzo
De oudste zoon, die flipte er voor hem geen feest werd gehouden, is de farizeeër,,,, altijd goed zijn best gedaan...
En De vader die hield van allebei, De oudste zoon deed altijd zijn best, als een soort knecht had niet door hij een zoon was, ook rustig een feest voor zich had kunnen houden als hij had gewild.
De jongste zoon dacht ik ben niet waardig meer om zoon te zijn, ik ga terug, vraag of ik knecht mag zijn, nee zei de vader, als zoon weer
Ineens snapte ik de vergelijken van de farizeeërs en de oudste zoon, na tig keren te hebben gelezen.... Ha ha
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: zondag 13 juli 2014, 20:12
 
ROADY558 schreef:
Smiley die vol vragen zit

Mijn poging om dit forum weer een beetje leven in te blazen…

En te informeren naar de interesse van mensen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: zondag 13 juli 2014, 20:22
 
PETRA373 schreef:
Wel gisteren leerde ik ngo wat uit de bijbel
De farizees, ook daar hield Jezus van
Die maakte zich druk Jezus met tollenaars enzo omging
En dan vertelt Jezus over de verloren zoon en ineens snap ik hem
De verloren zoon, de tollenaars enzo
De oudste zoon, die flipte er voor hem geen feest werd gehouden, is de farizeeër,,,, altijd goed zijn best gedaan...
En De vader die hield van allebei, De oudste zoon deed altijd zijn best, als een soort knecht had niet door hij een zoon was, ook rustig een feest voor zich had kunnen houden als hij had gewild.
De jongste zoon dacht ik ben niet waardig meer om zoon te zijn, ik ga terug, vraag of ik knecht mag zijn, nee zei de vader, als zoon weer
Ineens snapte ik de vergelijken van de farizeeërs en de oudste zoon, na tig keren te hebben gelezen.... Ha ha

Lachende smiley
Ik denk dat die farizeeërs het vast direct doorhadden…

Hier nog een Senegalese vertolking van dit verhaal; om het nooit te vergeten:

http://www.youtube.com/watch?v=Ypsau1rVyzw
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEANT124





Berichten: 7

BerichtGeplaatst: maandag 14 juli 2014, 01:36
 
Moet men iemand de doop aanvraagt in een gemeente waar men statuten en reglementen hoog in het vaandel heeft, de doop weigeren?

Gezien de eerlijkheid van de doopkandidaat die van te voren al zegt niet aan de gevraagde beloften te kunnen voldoen, de doop weigeren? men kan dus bijv niet alle diensten bezoeken of andere samenkomsten.

Is men als gemeente verplicht, naar de Heer toe, om iemand die zegt Jezus gehoorzaam te willen zijn en hem wil volgen, de "doop van Filippus dan toe te passen of mag men weigeren omdat iemand wel Jezus wil volgen en bij Zijn gemeente wil horen maar niet specifiek bij een plaatselijke?

Geloven is persoonlijk maar de reden waarom men de doop aanvroeg, was mede omdat de andere "helft" (getrouwd dus) wel lid is van de gemeente
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 14 juli 2014, 05:46
 
BEANT124 schreef:
Moet men iemand de doop aanvraagt in een gemeente waar men statuten en reglementen hoog in het vaandel heeft, de doop weigeren?

Gezien de eerlijkheid van de doopkandidaat die van te voren al zegt niet aan de gevraagde beloften te kunnen voldoen, de doop weigeren? men kan dus bijv niet alle diensten bezoeken of andere samenkomsten.

Is men als gemeente verplicht, naar de Heer toe, om iemand die zegt Jezus gehoorzaam te willen zijn en hem wil volgen, de "doop van Filippus dan toe te passen of mag men weigeren omdat iemand wel Jezus wil volgen en bij Zijn gemeente wil horen maar niet specifiek bij een plaatselijke?

Geloven is persoonlijk maar de reden waarom men de doop aanvroeg, was mede omdat de andere "helft" (getrouwd dus) wel lid is van de gemeente

Wat mij betreft staat de doop los van de keuze voor een gemeente, het is een persoonlijke zaak tussen God en jou. Ik weet dat er verschillende gemeenten zich verbinden aan de keuze van de doop door de geëigende plek voor de dopeling te willen zijn maar kan het niet rijmen met hoe het in de bijbel wordt genoemd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: maandag 14 juli 2014, 08:23
 
BEANT124 schreef:
Moet men iemand de doop aanvraagt in een gemeente waar men statuten en reglementen hoog in het vaandel heeft, de doop weigeren?

Gezien de eerlijkheid van de doopkandidaat die van te voren al zegt niet aan de gevraagde beloften te kunnen voldoen, de doop weigeren? men kan dus bijv niet alle diensten bezoeken of andere samenkomsten.

Is men als gemeente verplicht, naar de Heer toe, om iemand die zegt Jezus gehoorzaam te willen zijn en hem wil volgen, de "doop van Filippus dan toe te passen of mag men weigeren omdat iemand wel Jezus wil volgen en bij Zijn gemeente wil horen maar niet specifiek bij een plaatselijke?

Geloven is persoonlijk maar de reden waarom men de doop aanvroeg, was mede omdat de andere "helft" (getrouwd dus) wel lid is van de gemeente

Lastig.

Ten eerste denk ik niet dat je beloften als voorwaarde aan een doop kunt koppelen. Iemand wordt gedoopt op grond van zijn/haar geloof in Jezus Christus. God zelf heeft geen verdere voorwaarden gesteld; wie zijn wij dan?

Het is me niet helemaal duidelijk waarom iemand niet bij de betreffende gemeente wil horen. Dat kan verschillende oorzaken hebben, maar de motivatie doet wel ter zake. Als je gelooft en je bent gedoopt, dan hoor je automatisch bij het lichaam van Christus. Je kunt en mag je daar niet aan onttrekken. Er zijn vele teksten in de bijbel die wijzen op je commitment als gelovige. Alleen Jezus volgen zonder je aan te willen sluiten bij een plaatselijke gemeente / andere christenen is denk ik een contradictio interminus. Het is ongehoorzaamheid.

Zoals jij al zegt is geloven persoonlijk, maar het verregaande individualisme van tegenwoordig is denk ik niet bijbels. Als dat de onderliggende reden is van weigering om bij een gemeente te behoren, dan heeft die persoon mss nog niet alles goed begrepen. Hij/zij lijkt zich dan op voorhand te onttrekken aan mogelijke correctie (gebeurt vaak). Gelovigen zijn ook aan elkaar gegeven om van elkaar te leren, elkaar te bemoedigen èn te vermanen. Dat laatste accepteren veel mensen niet meer.

Omdat ik niet weet wat precies de situatie is kan ik er geen uitspraak over doen. Maar misschien heb je hier iets aan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEANT124





Berichten: 7

BerichtGeplaatst: maandag 14 juli 2014, 09:01
 
LAURA291 schreef:
Lastig.

Omdat ik niet weet wat precies de situatie is kan ik er geen uitspraak over doen. Maar misschien heb je hier iets aan?

Mede daarom haal ik de doop van de kamerling er bij omdat die ook niet lid werd van plaatselijke gemeente. de persoon kan bijv fysiek en ook door afstand niet elke zondag aanwezig zijn.
Maar als men zich laat dopen is het in eerste instantie gehoorzaam zijn aan Jezus zendingsopdracht en van daaruit groeien in geloof, niet eerst meedraaien in een gemeente en dan pas (na goed bevonden te zijn) gedoopt worden.

Deze persoon heeft door gigantische tegenslagen al 10 jaar niet gehoorzaam kunnen zijn de doopopdracht, nu is men zover en vroeg omdat familie ook bij de kerk hoorde de doop aan, werd in eerste instantie geweigerd maar mocht pas na dat onderzocht was of er geen nadere gemeenten waren, wel terug komen om dan alsnog gedoopt te worden.

Ik ben toch voorstander dat ook een doop als van de kamerling uitgevoerd moet kunnen worden en statuten cq regelemente ondergeschikt zijn aan Gods wil. Natuurlijk is de reden van de doop wel belangrijk men moet wel bewust belijdend christen zijn.


Laatst aangepast door
BEANT124
op maandag 14 juli 2014, 13:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: maandag 14 juli 2014, 10:53
 
heftig dus als je niet iedere keer na de dienst kan komen, mag je niet gedoopt worden, verplicht om je bij d e gemeente aan t e sluiten waar je je laat dopen???

In mijn ogen maakt deze gemeente een grote fout.
p.s bij mijn gemeente kun je je wel laten dopen ook al kom je daar bijna nooit, iedereen is daar welkom, niemand verplicht zich bij d e gemeente aantesluiten,

Waar jezus is, is vrijheid, geen nieuw juk van wetten door een kerk opgelegd. Bij mijn gemeente is iedereen welkom, komen mensen tot geloof word gezegd, zoek een kerk waar je je thuis voelt, niks verplicht onze gemeente.

Vind zoiets gewoon sekte achtig klinken... alleen dopen als je na iedere dienst hier komt, dus een keer na een ander kerk mag ook niet??? je bent verplicht iedere dienst... heavy
je geeft je leven met dopen aan god niet aan die bepaalde kerk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: maandag 14 juli 2014, 15:09
 
Quote:
Mede daarom haal ik de doop van de kamerling er bij omdat die ook niet lid werd van plaatselijke gemeente. de persoon kan bijv fysiek en ook door afstand niet elke zondag aanwezig zijn.

Dat maakt de situatie heel anders. Dan zie ik niet waarom iemand niet gedoopt zou kunnen worden. Dat zou erg zijn, dat zou betekenen dat zieke en invalide mensen die de kerkdienst niet kunnen bezoeken van de doop worden uitgesloten!

Quote:
Maar als men zich laat dopen is het in eerste instantie gehoorzaam zijn aan Jezus zendingsopdracht en van daaruit groeien in geloof, niet eerst meedraaien in een gemeente en dan pas (na goed bevonden te zijn) gedoopt worden.

Helemaal mee eens.

Quote:
Deze persoon heeft door gigantische tegenslagen al 10 jaar niet gehoorzaam kunnen zijn de doopopdracht, nu is men zover en vroeg omdat familie ook bij de kerk hoorde de doop aan, werd in eerste instantie geweigerd maar mocht pas na dat onderzocht was of er geen nadere gemeenten waren, wel terug komen om dan alsnog gedoopt te worden.

Begrijp ik het goed dat dit in 1e instantie werd geweigerd omdat deze persoon niet in staat is om naar de dienst te komen? Dat zou ik heel erg (fout) vinden!

Quote:
Ik ben toch voorstander dat ook een doop als van de kamerling uitgevoerd moet kunnen worden en statuten cq regelemente ondergeschikt zijn aan Gods wil. Natuurlijk is de reden van de doop wel belangrijk men moet wel bewust belijdend christen zijn.

Ben ik ook mee eens. Maar ik begrijp dat deze kerk dus voorwaarden aan de doop heeft gesteld die in mijn ogen niet bijbels zijn. Moet er niet aan denken dat je later voor de Heer moet verantwoorden dat je mensen onterecht de doop hebt geweigerd….
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 14 juli 2014, 16:08
 
"Daar is water, wat is er op tegen gedoopt te worden?"

De leiders: "Eh.. nou.. laten we het zo zeggen,
1. Wij verwachten dat je je onderwerpt aan het gezag en het herderschap van onze gemeente waar jij je laat dopen.
2. Je moet elke zondag naar de kerk.
3. Daarbij hoort ook de bidstond voor de dienst en op dinsdagavond.
4. De kring moet je liefst ook bezoeken.
5. Graag zien we ook de stroom van tienden maandelijks want dat is bijbels.
6. We hebben ook mensen nodig voor het het schoonmaakteam.
7. etcetera.

Hand 8:38 "En hij liet de wagen stilhouden en beiden daalden af in het water, zowel Filippus als de kamerling,en hij doopte hem."


Laatst aangepast door
JOL252
op maandag 14 juli 2014, 16:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 14 juli 2014, 16:27
 
JOL252 schreef:
"Daar is water, wat is er op tegen gedoopt te worden?"

De leiders: "Eh.. nou.. laten we het zo zeggen,
1. Wij verwachten dat je je onderwerpt aan het gezag en het herderschap van onze gemeente waar jij je laat dopen.
2. Je moet elke zondag naar de kerk.
3. Daarbij hoort ook de bidstond voor de dienst en op dinsdagavond.
4. De kring moet je liefst ook bezoeken.
5. Graag zien we ook de stroom van tienden maandelijks want dat is bijbels.
6. We hebben ook mensen nodig voor het het schoonmaakteam.
7. etcetera.

Hand 8:38 "En hij liet de wagen stilhouden en beiden daalden af in het water, zowel Filippus als de kamerling,en hij doopte hem."

Quote:
De leiders: "Eh.. nou.. laten we het zo zeggen,
1. Wij verwachten dat je je onderwerpt aan het gezag en het herderschap van onze gemeente waar jij je laat dopen.
2. Je moet elke zondag naar de kerk.
3. Daarbij hoort ook de bidstond voor de dienst en op dinsdagavond.
4. De kring moet je liefst ook bezoeken.
5. Graag zien we ook de stroom van tienden maandelijks want dat is bijbels.
6. We hebben ook mensen nodig voor het het schoonmaakteam.
7. etcetera

Lijkt bijna wel komisch als het niet zo triest zo zijn.

Doordat ik niet bekend was met het christelijk geloof, en zo ook niet was opgegroeid, openbare scholen etc. liet ik, toen ik was bekeerd, me echt van alles op de mouw spelden...

Toen na enkele jaren kwamen er barsten in heilige huisjes: wat er werd gepreekt, zie ook boek 'ooit evangelisch van Otto de Bruijne', kwam niet overeen met het dagelijkse leven.

Nu ga ik al jaren niet meer naar een kerk, en ben dichter bij God dan ooit.

Het is jammer zoveel missstanden.

Ik kijk weleens EO, ze zijn ten goed veranderd, vind ik, en laatst keek ik eventjes naar 'Nederland zingt'.

Er was een tekst dat je moet vergeven, dat dan pas genezing kan beginnen omdat je dan van je haat en bitterheid afkomt.

Ik dacht van velen hebben geen haat en bitterheid, maar totale onverschilligheid.

Juist dat vergeven hoe dan ook, dus zonder berouw, hoe het op me overkwam; bij vergeving hoort nml berouw...
Als wij vergeving vragen aan God , dan vergeeft God ons niet als we geen berouw hebben.

Dus, ik vond dat lied wat erover ging bij 'Nederland zingt', gevaarlijk in die zin, vergeven, zonder dat iemand berouw toont kan zelfs erg schadelijk zijn in psychische zin...en ook lichamelijk uiteindelijk, want een ongezond psychisch leven kan op je lichaam slaan.

En, ons lichaam is een tempel van de heilige Geest waar we goed voor moeten zorgen.

Dit was even mijn bijdrage aan deze bijbelstudie.

Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: maandag 14 juli 2014, 16:45
 
Topic wordt gesloten.

Graag één onderwerp per topic. Genoemde onderwerpen uit dit topic kunnen wellicht weer opgestart worden als nieuw topic.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1