ChristianMatch
 


Forum

In hoeverre mag de vijand/boze aandacht krijgen?
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 7 augustus 2014, 12:40
 
In hoeverre mag de vijand/boze aandacht krijgen binnen het geloof, en dus ook binnen een relatie zonder dat het ongezond wordt?

Toen ik pas tot geloof kwam, en er werd mij uitgelegd, hoe het christelijk geloof in mekaar steekt, toen dacht ik echt van nu kan ik eindelijk plaatsen waar het kwaad vandaan komt.

Anders wordt het mijns inziens als er te pas en te onpas echt overal, bij elk negatief ding(etje), de vijand erbij wordt gehaald. Dan denk ik, ja dan kan je aan de gang blijven, overal de vijand bij halen. Waar blijft dan de eigen verantwoording?

Kunnen we niet veel beter praten over wat Gód wil?
Men kan ook zeggen als je ruzie hebt, dat God niet wil dat de relatie kapot gaat...

(ik heb het verkort voor de leesbaarheid)


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 7 augustus 2014, 15:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 7 augustus 2014, 12:49
 
Achter iedere boom een demoon, zeggen ze dan wel es.

Wat heeft het voor zin om te benoemen als je ruzie hebt, dat de duvel dat zou willen. Tuurlijk wil ie dat maar om hem nou gelijk overal de schuld van te geven is ook weer zo wat.

We hebben als mens een eigen verantwoording gekregen om bezig te zijn met wat, waar(dig) is, rein, lof verdient, rechtvaardig, welluidend etcetera is.

We hebben als mens ook de verantwoording om misverstanden op te lossen, conflicten weer bij te leggen en het goede voor elkaar te zoeken, dan heb je het vooral over het maken van keuzes.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 7 augustus 2014, 16:59
 
JOL252 schreef:
Achter iedere boom een demoon, zeggen ze dan wel es.

Wat heeft het voor zin om te benoemen als je ruzie hebt, dat de duvel dat zou willen. Tuurlijk wil ie dat maar om hem nou gelijk overal de schuld van te geven is ook weer zo wat.

Ja, als je/iemand dat maar vaak genoeg hoord/heeft gehoord, dan kan iemand dat vanzelf over gaan nemen. Dan kan je iemand er nog zo vaak op wijzen, maar ja, degen kan het onbewust doen, ik denk gehersenspoeld, en ja dat vind ik vevelend...

Quote:
We hebben als mens een eigen verantwoording gekregen om bezig te zijn met wat, waar(dig) is, rein, lof verdient, rechtvaardig, welluidend etcetera is.

idd. fil 4: 8 Voorts, broeders, al wat waar, al wat waardig, al wat rechtvaardig is, al wat rein, al wat beminnelijk, al wat welluidend is, al wat deugd heet en lof verdient, bedenkt dat;(gebod) 9 wat u geleerd en overgeleverd is, wat gij van mij gehoord en gezien hebt, breng dat in toepassing en de God des vredes zal met u zijn. (belofte)

Quote:
We hebben als mens ook de verantwoording om misverstanden op te lossen, conflicten weer bij te leggen en het goede voor elkaar te zoeken, dan heb je het vooral over het maken van keuzes.

Zo is dat :) ik persoonlijk vind het niet gezond, bijv, het katholieke geloof als occult bestempelen, en idd steeds dit van de vijand en dat van de vijand.

Beter idd het goede voor mekaar te zoeken ;)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PHIL467





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: woensdag 13 augustus 2014, 10:05
 
SHANITA130 schreef:
In hoeverre mag de vijand/boze aandacht krijgen binnen het geloof, en dus ook binnen een relatie zonder dat het ongezond wordt?

Toen ik pas tot geloof kwam, en er werd mij uitgelegd, hoe het christelijk geloof in mekaar steekt, toen dacht ik echt van nu kan ik eindelijk plaatsen waar het kwaad vandaan komt.

Anders wordt het mijns inziens als er te pas en te onpas echt overal, bij elk negatief ding(etje), de vijand erbij wordt gehaald. Dan denk ik, ja dan kan je aan de gang blijven, overal de vijand bij halen. Waar blijft dan de eigen verantwoording?

Kunnen we niet veel beter praten over wat Gód wil?
Men kan ook zeggen als je ruzie hebt, dat God niet wil dat de relatie kapot gaat...

(ik heb het verkort voor de leesbaarheid)

Ja, een hele belangrijke bijna fundamentele vraag. Ik denk praktisch gezien dat wanneer het negatieve je zodanig in beslag neemt dat je het niet meer kunt loslaten, je geen aandacht meer hebt voor het Goede, waardoor je weer van God verwijderd zou kunnen raken.

Maar je mag het kwade ook weer niet negeren. Het zoekt elke keer weer naar nieuwe wegen om binnen te dringen in ons hart. Soms gaat het zelfs zover dat wij denken het Goede te doen terwijl het tegenovergestelde het geval is. We zullen dus waakzaam moeten zijn en ons bij sommige dingen moeten afvragen of het voldoet aan God's Wil.

Pas wanneer wij bekeerd zijn en een Nieuw Hart hebben ontvangen weten wij dat God ons leidt in de dingen die wij doen.

We moeten ons dus in zoverre niet met het negatieve bezighouden, dat we het niet los (kunnen) laten. Altijd verbonden blijven met het Hier en Nu.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ITSME497





Berichten: 38

BerichtGeplaatst: zaterdag 1 november 2014, 16:08
 
Als ik kijk naar de praktijk dan is er veel verschil inderdaad tussen de verschillende kerken en de meningen hoe veel macht of aandacht de duivel heeft of moet krijgen.

Persoonlijk denk ik dat als je maar steeds je blik gericht houdt op Jezus dat je weinig last hebt met het kwade.

Aan de andere kant hoor ik ook mensen die zeggen van ja die duivel bestaat niet die ben ik nog nooit tegengekomen. Soms denk ik dan van ja dat is logisch omdat je dezelfde kant als de duivel op loopt.

ok kan het zijn dat de duivel het knap irritant vind dat jij je richt op Jezus en dan wordt je soms zeg het maar dwars gezeten door de duivel.
In het algemeen is daar een hele simpele oplossing voor, namelijk: Onderwerp je aan God, biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.

Gewoon naar de Here Jezus blijven kijken dus wat er ook gebeurd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 november 2014, 11:33
 
ITSME497 schreef:
Als ik kijk naar de praktijk dan is er veel verschil inderdaad tussen de verschillende kerken en de meningen hoe veel macht of aandacht de duivel heeft of moet krijgen.

Persoonlijk denk ik dat als je maar steeds je blik gericht houdt op Jezus dat je weinig last hebt met het kwade.

Aan de andere kant hoor ik ook mensen die zeggen van ja die duivel bestaat niet die ben ik nog nooit tegengekomen. Soms denk ik dan van ja dat is logisch omdat je dezelfde kant als de duivel op loopt.

Er zijn 2 richtingen, mi, de richting waarbij men steeds te pas en te onpas, en erg vaak, het over de vijand heeft die dit en dat niet wil, en dan meerdere keren per dag, elke dag....

De andere richting is idd, als het goed gaat als christen zijnde en je hebt nergens last van bent gelukkig, dan kan je idd beschuldigd worden dat je met de vijand meeloopt, want anders zou je heus wel tegenstand ondervinden, als christen zijnde......Dit vind ik heel erg...

Het ander wat ik bedoelde, wat ik tegenkwam is dat, als het niet zo goed met iemand(je) gaat, altijd, en elke keer weer die k@# vijand erbij halen, geen eigen verantwoording.
Zo van dat iemand zo veel tegenstand ervaart van de vijand en daarom dit en dat niet kan....

Of, nog erger, als iemand ziek is zeggen dat god dat toelaat, omdat diegene wel zonden zou hebben en daarom een opening aan de vijand heeft gegeven waardoor het nu zo slecht met diegene gaat.

Ik heb dus alle varianten meegemaakt.

Ik zelf denk, je moet je niet richten op de vijand qua gedachten, negeren, want er staat geschreven: 'Fil 4
8Voorts, broeders, al wat waar, al wat waardig, al wat rechtvaardig is, al wat rein, al wat beminnelijk, al wat welluidend is, al wat deugd heet en lof verdient, bedenkt dat(Gebod); 9wat u geleerd en overgeleverd is, wat gij van mij gehoord en gezien hebt, breng dat in toepassing en de God des vredes zal met u zijn.(Belofte)

Dus, wat gebeurt er als iemand overdreven vaak de gehele dag met de vijand bezig bent, zoals ik meemaakte in groepen ja, juist dan is niet de God des Vredes met je, en wie dan wel?......


Quote:
ok kan het zijn dat de duivel het knap irritant vind dat jij je richt op Jezus en dan wordt je soms zeg het maar dwars gezeten door de duivel.
In het algemeen is daar een hele simpele oplossing voor, namelijk: Onderwerp je aan God, biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.

Gewoon naar de Here Jezus blijven kijken dus wat er ook gebeurd.

Je moet je nooit bezighouden met wat de vijand ergens van zou vinden alleen wat God ergens van zou vinden, is mijn mening!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1