ChristianMatch
 


Forum

Hekelen
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: donderdag 4 september 2014, 09:17
 
Nu eens een ander soort onderwerp:

Hoe ga je om met mensen, andere christenen waar je gewoon een ernstige hekel aan hebt. Met reden. Omdat ze je bijvoorbeeld (willen) benadelen, of andere redenen. Hoe moet je hiermee als christen omgaan?
Mag je als christen wel een hekel aan iemand hebben?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 4 september 2014, 10:20
 
LAURA291 schreef:
Nu eens een ander soort onderwerp:

Hoe ga je om met mensen, andere christenen waar je gewoon een ernstige hekel aan hebt. Met reden. Omdat ze je bijvoorbeeld (willen) benadelen, of andere redenen. Hoe moet je hiermee als christen omgaan?
Mag je als christen wel een hekel aan iemand hebben?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.



Ik denk je mag voelen, en je gevoel niet weg hoeft te stoppen/te onderdrukken door uit zijn verband gerukte Bijbelteksten...die héél iets anders bedoelen, in andere verbanden dus.

Groetjes Knipoog smiley

Ps: dus eigenlijk een beetje hetzelfde wat de vorige TS schreef, over hoe slecht het voor iemand is, als degene zijn gevoelens onderdrukt.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 4 september 2014, 10:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ESTHER012





Berichten: 11

BerichtGeplaatst: donderdag 4 september 2014, 10:26
 
LAURA291 schreef:
Nu eens een ander soort onderwerp:

Hoe ga je om met mensen, andere christenen waar je gewoon een ernstige hekel aan hebt. Met reden. Omdat ze je bijvoorbeeld (willen) benadelen, of andere redenen. Hoe moet je hiermee als christen omgaan?
Mag je als christen wel een hekel aan iemand hebben?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Hey,

Ik denk dat het heel natuurlijk is dat wij als mens een hekel kunnen hebben aan mensen die ons dwarszitten of ons benadelen. (ons natuurlijke menselijk gevoel). Als ik kijk naar God en wat Hij zegt in de bijbel is dat als wij een hekel hebben aan mensen wij ze mogen zegenen en daarmee heten koolen op iemand hoofd werpen. Ik heb weleens meegemaakt dat ik mij irriteerde aan iemand je kan zeggen bijna een hekel aan iemand had, het liefste negeerde ik deze persoon. Ik ging daarmee naar God toe en in gebed ging ik deze persoon zegenen in Jezus naam, het duurde even maar deze irritatie is helemaal verdwenen en het is zelfs nu mijn beste collega geworden. Een hekel aan iemand hebben mag dat als christen? Ik denk dat je mag proberen deze situatie bij God te brengen en degene te zegenen ook al gaat dat tegen het gevoel in. Een hekel aan iemand hebben dat kan maar hoe gaan we daarmee om als christenen? Dat is denk een goede vraag. Ik denk dat als je een hekel hebt aan iemand en je zal met opzet iemand met het kwaad vergelden denk ik dat dat zonde is. Het ligt er maar helemaal aan hoe gaan wij om om iemand waar wij een hekel aan hebben.

Hoe kijken jij of andere mensen hier tegenaan?

Groetjes, Esther


Laatst aangepast door
ESTHER012
op donderdag 4 september 2014, 10:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 4 september 2014, 10:52
 
ESTHER012 schreef:
Hey,

Ik denk dat het heel natuurlijk is dat wij als mens een hekel kunnen hebben aan mensen die ons dwarszitten of ons benadelen. (ons natuurlijke menselijk gevoel). Als ik kijk naar God en wat Hij zegt in de bijbel is dat als wij een hekel hebben aan mensen wij ze mogen zegenen en daarmee heten koolen op iemand hoofd werpen. Ik heb weleens meegemaakt dat ik mij irriteerde aan iemand je kan zeggen bijna een hekel aan iemand had, het liefste negeerde ik deze persoon. Ik ging daarmee naar God toe en in gebed ging ik deze persoon zegenen in Jezus naam, het duurde even maar deze irritatie is helemaal verdwenen en het is zelfs nu mijn beste collega geworden. Een hekel aan iemand hebben mag dat als christen? Ik denk dat je mag proberen deze situatie bij God te brengen en degene te zegenen ook al gaat dat tegen het gevoel in. Een hekel aan iemand hebben dat kan maar hoe gaan we daarmee om als christenen? Dat is denk een goede vraag. Ik denk dat als je een hekel hebt aan iemand en je zal met opzet iemand met het kwaad vergelden denk ik dat dat zonde is. Het ligt er maar helemaal aan hoe gaan wij om om iemand waar wij een hekel aan hebben.

Hoe jij of andere mensen hier tegenaan?

Groetjes, Esther

Ik bedoel dus ook alleen dat je mag voelen,

En oppassen met dingen te doen die tegen je gevoel ingaan. Want waarom hebben wij anders de gave om te voelen gekregen van God?

En ja, er zijn situaties waar je, idd, een vijand te eten en drinken kan geven en zo hete kolen op zijn hoofd kan werpen.
Idd rom 12 20 Maar, indien uw vijand honger heeft, geef hem te eten; indien hij dorst heeft, geef hem te drinken, want zo zult gij vurige kolen op zijn hoofd hopen.

Er staat ook dat je je vijand lief moet hebben.

Mat 5 43 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen, 45 opdat gij kinderen moogt zijn van uw Vader, die in de hemelen is; want Hij laat zijn zon opgaan over bozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. 46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat voor loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? 47 En indien gij alleen uw broeders groet, waarin doet gij meer dan het gewone? Doen ook de heidenen niet hetzelfde?

Er staat liefhebben, en er staat ook 'uw vijanden'. je kan iemand pas als je vijand zien als je een hekel aan iemand hebt.

Er staat dus nergens dat je je vijanden als grote vrienden moet zien.

En deze tekst: 1 kor 5 9 Ik schreef u reeds in mijn brief, dat gij niet moest omgaan met hoereerders; 10 niet met de hoereerders uit deze wereld in het algemeen of met de geldgierigen en oplichters of afgodendienaars, want dan zou men wel uit de wereld moeten gaan. 11 Nu evenwel schrijf ik u, dat gij niet moet omgaan met iemand, die, al heet hij een broeder, een hoereerder, geldgierige, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard, of oplichter is; met zo iemand moet gij zelfs niet samen eten.

Dus, er staan verschillende dingen. Voor verschillende situaties.

En daar moet je(algemeen bedoelt) mee uitkijken.

Wat genuanceerd denken kan geen kwaad.
In de ene situatie kan het ronduit schadelijk zijn, een vijand liefhebben, je gaat bijvoorbeeld ook geen geldgierige, waar jij de dupe van bent geworden, (geld, lees: te eten en te drinken geven...Dat is zelfs verboden, zie 1 Kor 5 9

En zo kan ik nog mee voorbeelden geven.

Ik denk niet dat God het zo heeft bedoel dat wij over ons hen moeten laten lopen, al word dat mijns inziens wel vaak zo gebracht, zo van 'de minste zijn', etc. in situaties waar dat helemaal niet gezond is...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 4 september 2014, 10:55
 
LAURA291 schreef:
Nu eens een ander soort onderwerp:

Hoe ga je om met mensen, andere christenen waar je gewoon een ernstige hekel aan hebt. Met reden. Omdat ze je bijvoorbeeld (willen) benadelen, of andere redenen. Hoe moet je hiermee als christen omgaan?
Mag je als christen wel een hekel aan iemand hebben?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Ik vraag me af wat je zelf verstaat onder een ernstige hekel aan iemand hebben. En wat daar de consequenties dan van zijn. Er zijn mensen die ik wat minder mag en er zullen ook mensen zijn die mij niet zo zien zitten, daar ontkom je niet aan, ook niet als christen. Maar dat is denk ik wat anders dan jij bedoelt?

Verder denk dat je onderscheid moet maken tussen het foutieve gedrag van iemand (benadelen, kwaadspreken, roddelen, liegen, bedonderen etc.) ten opzichte van jou en de persoon zelf. Foutief gedrag van iemand mag/moet je afkeuren, maar dat wil dan niet automatisch zeggen dat je een hekel aan de persoon zelf hebt. Waarbij ik niet wil zeggen dat boosheid dan niet op zijn plaats is.

Ik denk overigens niet dat ik met iedereen vriendjes hoef te worden, je kunt ook mensen uit de weg gaan die jou niet zo liggen. Als iemand die jou heeft benadeeld, over jou roddelt of jou bedonderd heeft, niet het gesprek met jou aan wil gaan, maar door blijft gaan met zijn /haar foutieve gedrag, neem dan wat afstand en probeer het los te laten en niet verbitterd te raken (blijven). Daar is niets mis mee, ook niet als je zo handelt als christen. Vergeldt geen kwaad met kwaad, maar laat het goede het kwade overwinnen.

En soms is dat allemaal niet zo gemakkelijk, maar wel beter voor jezelf en de ander ………………


(Het werkwoord ``hekelen`` betekent o.a.: Aan de kaak stellen, afkeuren, beledigen, scherp bekritiseren.)


Laatst aangepast door
JANS221
op donderdag 4 september 2014, 12:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 4 september 2014, 11:06
 
JANS221 schreef:
Ik vraag me af wat je zelf verstaat onder een ernstige hekel aan iemand hebben. En wat daar de consequenties dan van zijn. Er zijn mensen die ik wat minder mag en er zullen ook mensen zijn die mij niet zo zien zitten, daar ontkom je niet aan, ook niet als christen. Maar dat is denk ik wat anders dan jij bedoelt?

Verder denk dat je onderscheid moet maken tussen het foutieve gedrag van iemand (benadelen, kwaadspreken, roddelen, liegen, bedonderen etc.) ten opzichte van jou en de persoon zelf. Foutief gedrag van iemand mag/moet je afkeuren, maar dat wil dan niet automatisch zeggen dat je een hekel aan de persoon zelf hebt. Waarbij ik niet wil zeggen dat boosheid dan niet op zijn plaats is.

Ik denk overigens niet dat ik met iedereen vriendjes hoef te worden, je kunt ook mensen uit de weg gaan die jou niet zo liggen. Als iemand die jou heeft benadeeld, over jou roddelt of jou bedonderd heeft, niet het gesprek met jou aan wil gaan, maar door blijft gaan met zijn /haar foutieve gedrag, neem dan wat afstand en probeer het los te laten en niet verbitterd te raken (blijven). Daar is niets mis mee, ook niet als je zo handelt als christen. Vergeldt geen kwaad met kwaad, maar laat het goede het kwade overwinnen.

En soms is dat allemaal niet zo gemakkelijk, maar wel beter voor jezelf en de ander ………………

Quote:
En soms is dat allemaal niet zo gemakkelijk, maar wel beter voor jezelf en de ander ………………[/i]

Ik denk als 'de ander' jou ernstig heeft benadeeld, dat je(algemeen bedoeld) dan niet echt bezig bent met wat 'beter' voor 'die ander' is....

Wel denk ik zelf, dat wraak nemen beter is van niet(voor jezelf, bespaart een hoop moeite ook), er staat ook dat God de wraak toekomt. Vandaar.
(Rom 12,19
Wreekt uzelf niet, geliefden, maar laat plaats voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Here.
Heb 10,30
Want wij weten, wie gezegd heeft: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden! En wederom: De Here zal zijn volk oordelen.)

Quote:
Verder denk dat je onderscheid moet maken tussen het foutieve gedrag van iemand (benadelen, kwaadspreken, roddelen, liegen, bedonderen etc.) ten opzichte van jou en de persoon zelf. Foutief gedrag van iemand mag/moet je afkeuren, maar dat wil dan niet automatisch zeggen dat je een hekel aan de persoon zelf hebt.

waarom onderscheid, wat bedoel je ermee?

Onderscheid maken, ja, als ik wéét dat iemand een bedrieger is, maar mij niet heeft bedrogen, kan ik er, an sich wel mee omgaan. en dat onderscheid maken.
Maar wat als iemand mij zou hebben bedrogen?, ik denk niet dat ik dan nog onderscheid kan maken tussen 'het foutieve gedrag tov mij' en de persoon zelf.

Quote:
Ik denk overigens niet dat ik met iedereen vriendjes hoef te worden, je kunt ook mensen uit de weg gaan die jou niet zo liggen. Als iemand die jou heeft benadeeld, over jou roddelt of jou bedonderd heeft, niet het gesprek met jou aan wil gaan, maar door blijft gaan met zijn /haar foutieve gedrag, neem dan wat afstand en probeer het los te laten en niet verbitterd te raken (blijven). Daar is niets mis mee, ook niet als je zo handelt als christen. Vergeldt geen kwaad met kwaad, maar laat het goede het kwade overwinnen.

Quote:
Als iemand die jou heeft benadeeld, over jou roddelt of jou bedonderd heeft, niet het gesprek met jou aan wil gaan, maar door blijft gaan met zijn /haar foutieve gedrag, neem dan wat afstand en probeer het los te laten en niet verbitterd te raken (blijven).

Als iemand iemand anders heeft benadeeld, dan zou ik nog wel, met wat afstand nemen, ermee kunnen dealen.
Andes, zou het, denk ik worden als iemand mij zelf heeft benadeeld, dan is 'eventjes wat afstand nemen', denk ik, niet haalbaar...

Eventjes wat afstand nemen', kan mijns inziens alleen als het ver van je bed is.

Ik denk als iemand mij persoonlijk benadeeld zou hebben dat er meer voor nodig is dan 'eventjes wat afstand nemen'...

Los laten en niet verbitterd worden, ofwel niet haten dus, is mijns inziens wel beter...
Dat zie je denk ik wel vaker, dat men dan totaal onverschillig wordt tov iemand, wat erger is dan haten, want als je haat dan vóel je nog iets..

ik bedoel met erger, iemand die je haat, die kan je nog vergeven, of met zo iemand gaan praten oid.

Iemand die je totaal onverschillig laat, het enige is dan denk ik dat je de persoon nooit meer wil zien, ja, dat lijkt mij ernstiger, dat bedoel ik eigenlijk met 'erger'.

Ernstiger voor de persoon in kwestie, want dan laat je God de wraak toekomen...

Groetjes!


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 4 september 2014, 11:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: donderdag 4 september 2014, 12:39
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal proberen een beetje toe te lichten wat ik bedoel.

JANS221 schreef:
Ik vraag me af wat je zelf verstaat onder een ernstige hekel aan iemand hebben. En wat daar de consequenties dan van zijn. Er zijn mensen die ik wat minder mag en er zullen ook mensen zijn die mij niet zo zien zitten, daar ontkom je niet aan, ook niet als christen. Maar dat is denk ik wat anders dan jij bedoelt?

Ja ik bedoel idd iets anders. Er zijn mensen die mij niet zo goed liggen maar daar hoef ik geen hekel aan te hebben. Er zijn mensen waar ik ahw een beetje allergisch voor ben, bijvoorbeeld mensen die altijd in de slachtofferrol zitten. Altijd zielig zijn, klagen en met zichzelf bezig zijn. Mensen die het normaal vinden om anderen voor zich te laten werken (maar wel met een air rondlopen alsof ze van koninklijken bloede zijn). Verraste, verbaasde smiley

Zolang ik deze mensen kan ontwijken is er niet veel aan de hand. Maar -en dat is het probleem- dat is niet altijd mogelijk. Als zo iemand zich dan ook nog aan je vastklampt en je leegzuigt dan wordt mijn aversie wel heel sterk.
Wat daar de consequenties van zijn zeg ik maar liever niet; ik wil ook nog een beetje aardig gevonden worden… Verlegen lachende smiley


Laatst aangepast door
LAURA291
op donderdag 4 september 2014, 13:02
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 4 september 2014, 20:18
 
LAURA291 schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal proberen een beetje toe te lichten wat ik bedoel.

Ja ik bedoel idd iets anders. Er zijn mensen die mij niet zo goed liggen maar daar hoef ik geen hekel aan te hebben. Er zijn mensen waar ik ahw een beetje allergisch voor ben, bijvoorbeeld mensen die altijd in de slachtofferrol zitten. Altijd zielig zijn, klagen en met zichzelf bezig zijn. Mensen die het normaal vinden om anderen voor zich te laten werken (maar wel met een air rondlopen alsof ze van koninklijken bloede zijn). Verraste, verbaasde smiley

Zolang ik deze mensen kan ontwijken is er niet veel aan de hand. Maar -en dat is het probleem- dat is niet altijd mogelijk. Als zo iemand zich dan ook nog aan je vastklampt en je leegzuigt dan wordt mijn aversie wel heel sterk.
Wat daar de consequenties van zijn zeg ik maar liever niet; ik wil ook nog een beetje aardig gevonden worden… Verlegen lachende smiley

Hmm .....
ik stond zo EENS (ik mag geen "es" schrijven, dat is geen Engeltje smiley goed ABN Boze smiley ) Sorry J.:) ) onder het afwassen na te denken hierover.
- wat als het een actie is van zelfbescherming om los te laten
- wat als het uiteindelijk een actie van liefde is om afstand te nemen zodat de ander op eigen wieken gaat leren drijven ...
- wat ... als het zelfs een daad van barmhartigheid is naar allereerst je zelf (heb je naaste lief als jezelf) ... om jezelf/je ziel te bevrijden uit de strik van vogelvangers ...

zomaar wat afwasgedachten...


Laatst aangepast door
JOL252
op donderdag 4 september 2014, 21:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: donderdag 4 september 2014, 23:29
 
JOL252 schreef:
Hmm .....
ik stond zo EENS (ik mag geen "es" schrijven, dat is geen Engeltje smiley goed ABN Boze smiley ) Sorry J.:) ) onder het afwassen na te denken hierover.
- wat als het een actie is van zelfbescherming om los te laten
- wat als het uiteindelijk een actie van liefde is om afstand te nemen zodat de ander op eigen wieken gaat leren drijven ...
- wat ... als het zelfs een daad van barmhartigheid is naar allereerst je zelf (heb je naaste lief als jezelf) ... om jezelf/je ziel te bevrijden uit de strik van vogelvangers ...

zomaar wat afwasgedachten...

Ik mag vammeselluf 'es' schrijven op fora. (maar 'forums' dan weer niet) Engeltje smiley

Ja ik denk dat je gelijk hebt, ook al voelt het anders: "weg,weg,weg!" Maar idd zelfbescherming (begint overigens flink uit de klauwen te lopen).
Misschien moet ik die aversie wel interpreteren als alarmsignalen en is het intuïtieve zelfbescherming.

Wat lopen er toch een rare mensen op de wereld Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEDOM687





Berichten: 149

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 september 2014, 19:15
 
LAURA291 schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal proberen een beetje toe te lichten wat ik bedoel.



Ja ik bedoel idd iets anders. Er zijn mensen die mij niet zo goed liggen maar daar hoef ik geen hekel aan te hebben. Er zijn mensen waar ik ahw een beetje allergisch voor ben, bijvoorbeeld mensen die altijd in de slachtofferrol zitten. Altijd zielig zijn, klagen en met zichzelf bezig zijn. Mensen die het normaal vinden om anderen voor zich te laten werken (maar wel met een air rondlopen alsof ze van koninklijken bloede zijn). Verraste, verbaasde smiley

Zolang ik deze mensen kan ontwijken is er niet veel aan de hand. Maar -en dat is het probleem- dat is niet altijd mogelijk. Als zo iemand zich dan ook nog aan je vastklampt en je leegzuigt dan wordt mijn aversie wel heel sterk.
Wat daar de consequenties van zijn zeg ik maar liever niet

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je bepaalde grenzen hebt voor jezelf. Als een ander daarover heen gaat is het aan jou om te zeggen ho en niet verder. Als mensen daar geen respect voor hebben moeten ze niet raar opkijken wat mij betreft als ik ze echt ga negeren. Dat is soms de beste manier om ermee om te gaan, met name als je te maken hebt met de zgn. "moeilijke mensen" ofwel mensen met een persoonlijkheidsstoornis.
Als je die grens niet aangeeft of er geen consequenties aan verbindt ben jij straks de dupe en ik geloof dat je ook voor jezelf goed moet zorgen.

LAURA291 schreef:
; ik wil ook nog een beetje aardig gevonden worden… Verlegen lachende smiley

Dat is misschien een probleem bij veel mensen. Ik zal je iets vertellen.. er zal altijd wel iemand zijn (hoogstwaarschijnlijk zijn dat er echt meerderen) die jou niet aardig vindt.
Ik denk als je voldoende zelfrespect hebt dat je beseft dat niet iedereen je aardig vindt (bijna onmogelijk), so what? Ik zou me er niet al te druk om maken, die mensen vind je overal.
Beter lijkt het mij om te investeren in mensen waarbij het wel klikt en die wel genoeg om je geven.
Je mag zelf natuurlijk ook geven, maar hoe je het ook bekijkt het is toch belangrijk dat er ergens een klik is.

Het is misschien even wennen om die kant van je te laten zien voor anderen (niet iedereen zal het waarderen), maar ze wennen er snel genoeg aan en zo niet dan weet je ook weer wie je vrienden zijn. Knipoog smiley

Ik denk persoonlijk dat het niet erg is dat je het met de 1 goed kan vinden en met de ander niet.
Het is meer de verdraagzaamheid onder elkaar die soms mist. Wil niet gelijk zeggen dat je beste vrienden moet zijn, geforceerd vrienden zijn werkt ook niet volgens mij.
Als je een voorbeeld neemt kun je bijv. zien dat David erg goed op kon schieten met Jonathan.
Ik vind het persoonlijk heel bijzonder als je een diepe vriendschap met iemand mag opbouwen. En ik moet er niet aan denken dat je een allemans vriend bent, dat is niks voor mij, ik hou van de diepgang maar diepgang wil ik niet met iedereen delen Verlegen lachende smiley Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 september 2014, 20:58
 
FREEDOM687 schreef:
Ik denk dat het heel belangrijk is dat je bepaalde grenzen hebt voor jezelf. Als een ander daarover heen gaat is het aan jou om te zeggen ho en niet verder. Als mensen daar geen respect voor hebben moeten ze niet raar opkijken wat mij betreft als ik ze echt ga negeren. Dat is soms de beste manier om ermee om te gaan, met name als je te maken hebt met de zgn. "moeilijke mensen" ofwel mensen met een persoonlijkheidsstoornis.
Als je die grens niet aangeeft of er geen consequenties aan verbindt ben jij straks de dupe en ik geloof dat je ook voor jezelf goed moet zorgen.



Dat is misschien een probleem bij veel mensen. Ik zal je iets vertellen.. er zal altijd wel iemand zijn (hoogstwaarschijnlijk zijn dat er echt meerderen) die jou niet aardig vindt.
Ik denk als je voldoende zelfrespect hebt dat je beseft dat niet iedereen je aardig vindt (bijna onmogelijk), so what? Ik zou me er niet al te druk om maken, die mensen vind je overal.
Beter lijkt het mij om te investeren in mensen waarbij het wel klikt en die wel genoeg om je geven.
Je mag zelf natuurlijk ook geven, maar hoe je het ook bekijkt het is toch belangrijk dat er ergens een klik is.

Het is misschien even wennen om die kant van je te laten zien voor anderen (niet iedereen zal het waarderen), maar ze wennen er snel genoeg aan en zo niet dan weet je ook weer wie je vrienden zijn. Knipoog smiley

Ik denk persoonlijk dat het niet erg is dat je het met de 1 goed kan vinden en met de ander niet.
Het is meer de verdraagzaamheid onder elkaar die soms mist. Wil niet gelijk zeggen dat je beste vrienden moet zijn, geforceerd vrienden zijn werkt ook niet volgens mij.
Als je een voorbeeld neemt kun je bijv. zien dat David erg goed op kon schieten met Jonathan.
Ik vind het persoonlijk heel bijzonder als je een diepe vriendschap met iemand mag opbouwen. En ik moet er niet aan denken dat je een allemans vriend bent, dat is niks voor mij, ik hou van de diepgang maar diepgang wil ik niet met iedereen delen Verlegen lachende smiley Lachende smiley

Dank voor je reaktie. En idd is grenzen aangeven niet altijd makkelijk. In dit geval heb ik dat wel gedaan, meerdere malen en ook minder subtiel: het komt gewoon niet over. Deze persoon heeft nauwelijks feeling met de realiteit en een enorm opgeblazen ego. Mijn probleem is dat ik er tijdelijk nog mee moet dealen. En dan voel ik me verplicht om me 'christelijk' te gedragen (aardig en lief) en dat valt me moeilijk. Maar als ik zo de reakties lees hoef ik me niet schuldig te voelen. Gewoon nog ff doorbijten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEDOM687





Berichten: 149

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 september 2014, 21:15
 
LAURA291 schreef:
Dank voor je reaktie. En idd is grenzen aangeven niet altijd makkelijk. In dit geval heb ik dat wel gedaan, meerdere malen en ook minder subtiel: het komt gewoon niet over. Deze persoon heeft nauwelijks feeling met de realiteit en een enorm opgeblazen ego. Mijn probleem is dat ik er tijdelijk nog mee moet dealen. En dan voel ik me verplicht om me 'christelijk' te gedragen (aardig en lief) en dat valt me moeilijk. Maar als ik zo de reakties lees hoef ik me niet schuldig te voelen. Gewoon nog ff doorbijten.

Vervelend voor je.
Wat ik nog wil zeggen tegen je, christelijk gedrag is volgens mij ook echtheid, als je onder het mom van "aardig en lief" behoren te zijn, dit speelt kun je beter jezelf hierin laten zien, je kwetsbaarheid is in dit geval waarschijnlijk teveel omdat je je daarbij ook veilig (en vertrouwd) genoeg moet voelen, maar je kunt ook duidelijk zijn in wat je wel en niet toelaatbaar vindt.

Zou er zo min mogelijk aandacht aan besteden en als iemand over je grenzen gaat goed aangeven wat je wilt. Misschien helpt het ook om het zakelijk te houden en niet te persoonlijk te worden.
Sterkte ermee Laura.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAMY994





Berichten: 267

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 september 2014, 23:25
 
JOL252 schreef:
Hmm .....
ik stond zo EENS (ik mag geen "es" schrijven, dat is geen Engeltje smiley goed ABN Boze smiley ) Sorry J.:) ) onder het afwassen na te denken hierover.
- wat als het een actie is van zelfbescherming om los te laten
- wat als het uiteindelijk een actie van liefde is om afstand te nemen zodat de ander op eigen wieken gaat leren drijven ...
- wat ... als het zelfs een daad van barmhartigheid is naar allereerst je zelf (heb je naaste lief als jezelf) ... om jezelf/je ziel te bevrijden uit de strik van vogelvangers ...

zomaar wat afwasgedachten...

Voor mij late avondgedachten...
Je moest eens weten hoe goed je met deze paar zinnen de spijker bij mij op z'n kop geslagen hebt! Een actie van zelfbescherming... Als een daad van barmhartigheid naar jezelf om je te bevrijden uit de strik van vogelvangers (zo voelt dat ook).
Het is alleen zo moeilijk om dit ook aan anderen duidelijk te maken die je erop aanspreken. Zoals hier gezegd is: probeer ook ik afstand te nemen. Maar wat als je daar behoorlijk op aangevallen wordt en zelfs van onchristelijk gedrag beticht wordt? Ik hoef niet per se aardig gevonden te worden. Het doet alleen erg pijn. Maar aan de andere kant, zou het mezelf niet beschermen uiteindelijk meer schade doen (denk ik). Of hoe zien jullie dat?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 september 2014, 07:41
 
MAMY994 schreef:
Voor mij late avondgedachten...
Je moest eens weten hoe goed je met deze paar zinnen de spijker bij mij op z'n kop geslagen hebt! Een actie van zelfbescherming... Als een daad van barmhartigheid naar jezelf om je te bevrijden uit de strik van vogelvangers (zo voelt dat ook).
Het is alleen zo moeilijk om dit ook aan anderen duidelijk te maken die je erop aanspreken. Zoals hier gezegd is: probeer ook ik afstand te nemen. Maar wat als je daar behoorlijk op aangevallen wordt en zelfs van onchristelijk gedrag beticht wordt? Ik hoef niet per se aardig gevonden te worden. Het doet alleen erg pijn. Maar aan de andere kant, zou het mezelf niet beschermen uiteindelijk meer schade doen (denk ik). Of hoe zien jullie dat?

Alleerst ff rechtzetten: mijn opmerking over aardig gevonden worden was meer schertsend bedoeld tov de mensen op dit forum. Dat ging niet over de persoon in kwestie. (Daar doe ik juist heel onaardig tegen om te voorkomen dat ze zich weer aan me vastklampt. Ik was bang dat dit onchr. was.)

Het ging ook niet over andere personen eromheen zoals in jouw geval: dat lijkt me idd heel naar. Bij mij was het andersom: pas toen ik mensen vertelde wat er aan de hand was ging ik, mede door hun reacties, zien hoe scheef de situatie was. Maar eea groeit soms langzaam scheef en, hoewel het gaat knellen, besef je vaak pas hoe erg het is, als je eruit stapt. Als dat in jouw geval ook zo is, dan zou ik me vooral niets aantrekken van mensen die je veroordelen. Het lijkt me wel heel goed als je mensen kunt vinden die je wel begrijpen, waar je jouw hart bij kunt uitstorten.

Je laatste vraag begrijp ik niet goed: bedoel je dat het je beschadigt als je de relatie aanhoudt of als je die mensen eromheen te vriend probeert te houden? Als het een manipulatieve relatie is (strik vd vogelvangers) dan beschadigt dat jou. Manipulatie is funest in ieder relatie en beschadigt altijd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 september 2014, 15:20
 
LAURA291 schreef:
Dank voor je reaktie. En idd is grenzen aangeven niet altijd makkelijk. In dit geval heb ik dat wel gedaan, meerdere malen en ook minder subtiel: het komt gewoon niet over. Deze persoon heeft nauwelijks feeling met de realiteit en een enorm opgeblazen ego. Mijn probleem is dat ik er tijdelijk nog mee moet dealen. En dan voel ik me verplicht om me 'christelijk' te gedragen (aardig en lief) en dat valt me moeilijk. Maar als ik zo de reakties lees hoef ik me niet schuldig te voelen. Gewoon nog ff doorbijten.


Dat heet narcisme, kan ook de manische periode zijn van bipolair. Kortom: daar is geen praten tegen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 september 2014, 16:27
 
MAMY994 schreef:
Voor mij late avondgedachten...
Je moest eens weten hoe goed je met deze paar zinnen de spijker bij mij op z'n kop geslagen hebt! Een actie van zelfbescherming... Als een daad van barmhartigheid naar jezelf om je te bevrijden uit de strik van vogelvangers (zo voelt dat ook).
Het is alleen zo moeilijk om dit ook aan anderen duidelijk te maken die je erop aanspreken. Zoals hier gezegd is: probeer ook ik afstand te nemen. Maar wat als je daar behoorlijk op aangevallen wordt en zelfs van onchristelijk gedrag beticht wordt? Ik hoef niet per se aardig gevonden te worden. Het doet alleen erg pijn. Maar aan de andere kant, zou het mezelf niet beschermen uiteindelijk meer schade doen (denk ik). Of hoe zien jullie dat?

"Anderen" weten het altijd beter... maar overzien niet de hele situatie/relatie waar je in verkeert. Ze kunnen ook niet in jouw schoenen staan en aanvoelen hoe het voor jou is. Er is altijd een mening of oordeel te vellen over de beslissing van de ander, met of zonder bijbel in de hand. (Soms vraag ik me wel es af of dat veroordelen ook te maken heeft met gemakzucht... van de zijlijn velt men een oordeel maar zet zich niet in met liefde en steun. Het is makkelijker om het op het bordje van de ander te droppen (want als jij doet wat zij vinden wat je moet doen of zogezegd "hoort te doen" is het probleem ook weer opgelost en hoeven zij er niets mee, dan klopt alles ook weer want loopt het naar hun idee/visie weer goed) en daarmee het nog zwaarder voor je te maken.)
God vraagt van ons best wel de 2e mijl te gaan wanneer de ander ons dat vraagt. Maar als de ander dat vanzelfsprekend van je verwacht en ook de 3e en 4e mijl etcetera... is er wat anders aan de hand. Er is altijd wederkerigheid nodig, een luisteren naar elkaar. Heeft de ander nog oog en oor voor jouw gevoelens/grenzen? Is er bij de ander ook nog ruimte om een nee van je te krijgen? Zo nee, dan zijn dit signalen om goed op te letten.


Laatst aangepast door
JOL252
op zaterdag 6 september 2014, 16:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 september 2014, 18:28
 
JOL252 schreef:
Dat heet narcisme, kan ook de manische periode zijn van bipolair. Kortom: daar is geen praten tegen.

Ja daar heb je gelijk in. Ik dacht eerst dat narcisme en afhankelijkheid niet combineerbaar waren, maar eigenlijk wordt de afhankelijkheid gebruikt om controle over anderen te krijgen.

En dat er niet tegen te praten valt... Whaha: al zou je op je kop gaan staan...

(Ik mis de ondersteboven smiley )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 september 2014, 19:07
 
LAURA291 schreef:
Ja daar heb je gelijk in. Ik dacht eerst dat narcisme en afhankelijkheid niet combineerbaar waren, maar eigenlijk wordt de afhankelijkheid gebruikt om controle over anderen te krijgen.

En dat er niet tegen te praten valt... Whaha: al zou je op je kop gaan staan...

(Ik mis de ondersteboven smiley )

Iemand met opgeblazen gevoel van belangrijkheid heeft vaak ook een heel eigen wereldje, een waansysteem. Ga je daar niet in mee dan komt die afhankelijkheid van anderen naar boven drijven en is iemand zomaar opeens een groot slachtoffer (van jou Verraste, verbaasde smiley). Ga je er tegenin met de waarheid of de realiteit zoals jij die ziet en beleeft dan kan je zomaar de poppen aan het dansen hebben.


Laatst aangepast door
JOL252
op zaterdag 6 september 2014, 19:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 september 2014, 19:47
 
JOL252 schreef:
Iemand met opgeblazen gevoel van belangrijkheid heeft vaak ook een heel eigen wereldje, een waansysteem. Ga je daar niet in mee dan komt die afhankelijkheid van anderen naar boven drijven en is iemand zomaar opeens een groot slachtoffer (van jou Verraste, verbaasde smiley). Ga je er tegenin met de waarheid of de realiteit zoals jij die ziet en beleeft dan kan je zomaar de poppen aan het dansen hebben.

Oei, alweer de spijker op zn kop. De puzzelstukjes beginnen nu sneller op hun plaats te vallen. Ik zag die verschillende onderdelen los van elkaar; jij laat me nu de onderlinge verbanden zien. En nu vind ik het eigenlijk pas echt griezelig worden. Dat waansysteem; daar zou ik een boek over kunnen schrijven. En het slachtofferverhaal; ik heb al een tijdje de indruk dat deze persoon mij bij een bepaalde groep mensen aan het zwart maken is, ondertussen zelf natuurlijk in de rol van zielig afhankelijk prinsesje. Afijn; men zal er tzt vanzelf wel achterkomen.
Ik krijg nu toch ook wel medelijden met deze persoon; die gaat het niet makkelijk krijgen in d'r leven. Maar aan de andere kant kiest ze er ook zelf voor.

Ik merk wel dat het me niet in de kouwe kleren is gaan zitten. De komende tijd maar eens lekker veel leuke dingen doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 september 2014, 19:53
 
LAURA291 schreef:
Oei, alweer de spijker op zn kop. De puzzelstukjes beginnen nu sneller op hun plaats te vallen. Ik zag die verschillende onderdelen los van elkaar; jij laat me nu de onderlinge verbanden zien. En nu vind ik het eigenlijk pas echt griezelig worden. Dat waansysteem; daar zou ik een boek over kunnen schrijven. En het slachtofferverhaal; ik heb al een tijdje de indruk dat deze persoon mij bij een bepaalde groep mensen aan het zwart maken is, ondertussen zelf natuurlijk in de rol van zielig afhankelijk prinsesje. Afijn; men zal er tzt vanzelf wel achterkomen.
Ik krijg nu toch ook wel medelijden met deze persoon; die gaat het niet makkelijk krijgen in d'r leven. Maar aan de andere kant kiest ze er ook zelf voor.

Ik merk wel dat het me niet in de kouwe kleren is gaan zitten. De komende tijd maar eens lekker veel leuke dingen doen.

Doe dat vooral, geniet en leef verder! En bedenk dat je niet haar enige slachtoffer zult zijn. De wereld draait namelijk volgens die persoon om haar eigen belangrijkheid. En nog een weetje: jij kunt niet redden.

Wow... ik ken dit zo.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 september 2014, 20:26
 
LAURA291 schreef:
Oei, alweer de spijker op zn kop. De puzzelstukjes beginnen nu sneller op hun plaats te vallen. Ik zag die verschillende onderdelen los van elkaar; jij laat me nu de onderlinge verbanden zien. En nu vind ik het eigenlijk pas echt griezelig worden. Dat waansysteem; daar zou ik een boek over kunnen schrijven. En het slachtofferverhaal; ik heb al een tijdje de indruk dat deze persoon mij bij een bepaalde groep mensen aan het zwart maken is, ondertussen zelf natuurlijk in de rol van zielig afhankelijk prinsesje. Afijn; men zal er tzt vanzelf wel achterkomen.
Ik krijg nu toch ook wel medelijden met deze persoon; die gaat het niet makkelijk krijgen in d'r leven. Maar aan de andere kant kiest ze er ook zelf voor.

Ik merk wel dat het me niet in de kouwe kleren is gaan zitten. De komende tijd maar eens lekker veel leuke dingen doen.

Deze mensen zijn in staat om je bij anderen zwart te maken, te roddelen en achter je rug de vreselijkste dingen over je te vertellen. Ze verdraaien bepaalde zaken zo dat zij het slachtoffer zijn en vooral veel steun en bijval nodig hebben. Inderdaad kun je medelijden met zulke mensen hebben. Toch kun je er maar beter ver van uit de buurt blijven, medelijden zal niet helpen, ze zuigen zich aan je vast, laten je niet meer los. En met het grootste gemak kunnen ze - als het hun even niet zint- je ook weer laten vallen. Je wordt geblokkeerd of ont-vriend en alles wat jij ooit voor die persoon hebt willen doen, of probeert te doen heeft geen zin meer (gehad).

Je kunt zo een grote hekel aan iemand krijgen, die alleen maar erger kan worden als je maar blijft proberen de ander te helpen. Neem afstand zodat je je niet meer irriteert aan de ander, helpen heeft geen zin, je schiet toch altijd tekort. Deze mensen hebben professionele hulp nodig, maar zullen dat ontkennen.Zelfs professionele hulpverlening schiet vaak tekort, omdat het probleem ontkent wordt en de hulpverlener in hun ogen ook niet voldoet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 september 2014, 21:19
 
JANS221 schreef:
Deze mensen zijn in staat om je bij anderen zwart te maken, te roddelen en achter je rug de vreselijkste dingen over je te vertellen. Ze verdraaien bepaalde zaken zo dat zij het slachtoffer zijn en vooral veel steun en bijval nodig hebben. Inderdaad kun je medelijden met zulke mensen hebben. Toch kun je er maar beter ver van uit de buurt blijven, medelijden zal niet helpen, ze zuigen zich aan je vast, laten je niet meer los. En met het grootste gemak kunnen ze - als het hun even niet zint- je ook weer laten vallen. Je wordt geblokkeerd of ont-vriend en alles wat jij ooit voor die persoon hebt willen doen, of probeert te doen heeft geen zin meer (gehad).

Je kunt zo een grote hekel aan iemand krijgen, die alleen maar erger kan worden als je maar blijft proberen de ander te helpen. Neem afstand zodat je je niet meer irriteert aan de ander, helpen heeft geen zin, je schiet toch altijd tekort. Deze mensen hebben professionele hulp nodig, maar zullen dat ontkennen.Zelfs professionele hulpverlening schiet vaak tekort, omdat het probleem ontkent wordt en de hulpverlener in hun ogen ook niet voldoet.

Klopt allemaal, helemaal Jans. Ik heb haar een jaar geleden al diverse malen op het hart gedrukt professionele hulp te gaan zoeken.
En nu ja; ik zal het dan wel merken bij wie ze mij allemaal zwart heeft gemaakt. Niet leuk; maar gelukkig zijn het niet mijn vrienden.

Weer een levensles...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 7 september 2014, 08:39
 
LAURA291 schreef:
Klopt allemaal, helemaal Jans. Ik heb haar een jaar geleden al diverse malen op het hart gedrukt professionele hulp te gaan zoeken.
En nu ja; ik zal het dan wel merken bij wie ze mij allemaal zwart heeft gemaakt. Niet leuk; maar gelukkig zijn het niet mijn vrienden.

Weer een levensles...

Het trieste is dat ze zelf haar thema steeds herhaalt. Ze blijft uiteindelijk steeds meer alleen staan. Alleen de mensen die hun eigen levensthema van loyaliteit/blindheid/medelijden hierin hebben zullen in haar web blijven hangen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAMY994





Berichten: 267

BerichtGeplaatst: zondag 7 september 2014, 23:30
 
LAURA291 schreef:
Alleerst ff rechtzetten: mijn opmerking over aardig gevonden worden was meer schertsend bedoeld tov de mensen op dit forum. Dat ging niet over de persoon in kwestie. (Daar doe ik juist heel onaardig tegen om te voorkomen dat ze zich weer aan me vastklampt. Ik was bang dat dit onchr. was.)

Ik had dit wel begrepen. Wilde het alleen aanhalen vanuit mijn eigen situatie.

Het ging ook niet over andere personen eromheen zoals in jouw geval: dat lijkt me idd heel naar. Bij mij was het andersom: pas toen ik mensen vertelde wat er aan de hand was ging ik, mede door hun reacties, zien hoe scheef de situatie was. Maar eea groeit soms langzaam scheef en, hoewel het gaat knellen, besef je vaak pas hoe erg het is, als je eruit stapt. Als dat in jouw geval ook zo is, dan zou ik me vooral niets aantrekken van mensen die je veroordelen. Het lijkt me wel heel goed als je mensen kunt vinden die je wel begrijpen, waar je jouw hart bij kunt uitstorten.

Je laatste vraag begrijp ik niet goed: bedoel je dat het je beschadigt als je de relatie aanhoudt of als je die mensen eromheen te vriend probeert te houden? Als het een manipulatieve relatie is (strik vd vogelvangers) dan beschadigt dat jou. Manipulatie is funest in ieder relatie en beschadigt altijd.


[/i]Het zal hoe dan ook beschadigingen opleveren. Daar het idd om manipulatieve personen gaat. Je hebt het voor mij helder verwoord. Dank je wel!

En ook alle anderen . Tjonge bij mij zijn er ook wel enige kwartjes gevallen.

Sorry, wilde de Quote in een ander lettertype zetten, maar lukte niet.


Laatst aangepast door
MAMY994
op zondag 7 september 2014, 23:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: woensdag 1 oktober 2014, 16:53
 
JOL252 schreef:
Het trieste is dat ze zelf haar thema steeds herhaalt. Ze blijft uiteindelijk steeds meer alleen staan. Alleen de mensen die hun eigen levensthema van loyaliteit/blindheid/medelijden hierin hebben zullen in haar web blijven hangen.

Toch nog een kleine aanvulling op dit onderwerp.

Ik heb inmiddels gemerkt dat narcistisch gedrag er in de christelijke wereld een dimensie bij krijgt. De 'overgeestelijke' superioriteit.

Iemand die je doelbewust de ene vuile streek na de andere levert en je achter je rug om zwart maakt en zo zelf de heldenrol kan spelen in de 'liefde van de Heer'.

Ik ben eigenlijk gewoon nog steeds sprakeloos. Ik hoop dat het nu echt is afgelopen, maar ik vrees nog niet helemaal. Hoewel het ergste achter de rug is.

Deze persoon is totally fake. En sommige mensen wìllen volgens mij voor de gek gehouden worden; waarschijnlijk omdat hen dat iets oplevert. Zoals jij zegt: mensen met hun eigen levensthema van loyaliteit/blindheid/medelijden. 1 persoon die ik goed ken zit al in haar web. Zij gaat mij aan het hart en ik zou haar willen waarschuwen maar dat heeft ongetwijfeld geen enkele zin. Zij speelt (gedeeltelijk) haar eigen rol, maar ze heeft niet in de gaten dat het deze keer een kostbare zal kunnen blijken te zijn.

Kwj*






*Kan wel janken Huilende smiley, smiley in tranen


Laatst aangepast door
LAURA291
op woensdag 1 oktober 2014, 16:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: woensdag 1 oktober 2014, 17:06
 
LAURA291 schreef:
Toch nog een kleine aanvulling op dit onderwerp.

Ik heb inmiddels gemerkt dat narcistisch gedrag er in de christelijke wereld een dimensie bij krijgt. De 'overgeestelijke' superioriteit.

Iemand die je doelbewust de ene vuile streek na de andere levert en je achter je rug om zwart maakt en zo zelf de heldenrol kan spelen in de 'liefde van de Heer'.

Ik ben eigenlijk gewoon nog steeds sprakeloos. Ik hoop dat het nu echt is afgelopen, maar ik vrees nog niet helemaal. Hoewel het ergste achter de rug is.

Deze persoon is totally fake. En sommige mensen wìllen volgens mij voor de gek gehouden worden; waarschijnlijk omdat hen dat iets oplevert. Zoals jij zegt: mensen met hun eigen levensthema van loyaliteit/blindheid/medelijden. 1 persoon die ik goed ken zit al in haar web. Zij gaat mij aan het hart en ik zou haar willen waarschuwen maar dat heeft ongetwijfeld geen enkele zin. Zij speelt (gedeeltelijk) haar eigen rol, maar ze heeft niet in de gaten dat het deze keer een kostbare zal kunnen blijken te zijn.

Kwj*






*Kan wel janken Huilende smiley, smiley in tranen

... oftewel je bent met de grond gelijk gemaakt en zij bedoelt alles goed en jij bent zo hard en liefdeloos... of zo...

Blijf overeind, schudt het stof zo meteen van je voeten en vervolg je weg van het LEVEN.

Heb je champagne in huis?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZWALUWTJE610





Berichten: 317

BerichtGeplaatst: woensdag 1 oktober 2014, 17:46
 
JOL252 schreef:
Het trieste is dat ze zelf haar thema steeds herhaalt. Ze blijft uiteindelijk steeds meer alleen staan. Alleen de mensen die hun eigen levensthema van loyaliteit/blindheid/medelijden hierin hebben zullen in haar web blijven hangen.

Ik lees even mee, dan lees ik dit paar keer over. Ik heb verbroken met deze personen, je komt steeds weer in dezelfde cirkel uit . Iedereen heeft het gedaan, al heb je geholpen, dan ben jezelf ook de schuldige, ja ik had medelijden en werd weer gestraft en het is ook leerzaam geweest.
Het heeft weer herhaald en ik verbreekt het.

Dan via ander begint het weer, probeer weer bij mij te komen want.....
Nu is het Nee en blijft Nee.
Omdat ik nu rust en vrede in mij voelt.

Toch zo herkenbaar alles hier, fijn om dit te kezen.

Sterkte Laura.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ITSME497





Berichten: 38

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 oktober 2014, 19:58
 
LAURA291 schreef:
Nu eens een ander soort onderwerp:

Hoe ga je om met mensen, andere christenen waar je gewoon een ernstige hekel aan hebt. Met reden. Omdat ze je bijvoorbeeld (willen) benadelen, of andere redenen. Hoe moet je hiermee als christen omgaan?
Mag je als christen wel een hekel aan iemand hebben?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Heb je een hekel aan die mensen zelf of aan de dingen die ze doen ?
Daar zit de kern van de hele zaak.
Je haat hun daden en ja daar is niks mis mee.
Als je heel eerlijk bent dan denk ik dat jij zelf tot de conclusie zult komen dat je haat wat ze doen en niet eens aan die mensen zelf.

Hoe ga je met deze mensen om ?
Ikzelf heb daar een keuze in gemaakt, ik ga namelijk gewoon helemaal niet met hen om. Het enigste wat ik doe als ik ze tegenkom is goedendag zeggen en dan loop ik weer verder.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1