ChristianMatch
 


Forum

Dankbaarheid
ChristianMatch forum index » Gedichten
Auteur Bericht
MARENTH030





Berichten: 304

BerichtGeplaatst: maandag 24 augustus 2015, 15:18
 
Wees dankbaar omdat je niet alles bezit wat je zou willen hebben.
Want anders zou er niets meer zijn om naar uit te kijken.

Wees dankbaar dat je niet alles weet.
Want dit geeft je de kans om iets te leren.

Wees dankbaar voor de moeilijke momenten.
Want deze momenten geven je de kans om te groeien.

Wees dankbaar voor je beperkingen.
Want ze geven je ruimte om te groeien.

Wees dankbaar voor elke nieuwe uitdaging.
Want iedere uitdaging maakt je sterker.

Wees dankbaar voor je vergissingen.
Want deze geven je een waardevolle les.

Wees dankbaar wanneer je, je moe en uitgeput voelt.
Want dit betekent dat je, je best hebt gedaan.

Het is makkelijk om dankbaar te zijn voor de goede dingen in je leven.
Maar wie ook dankbaar is voor alle minder goede dingen, leeft echt een leven van voldoening.

Dankbaarheid kan iets negatiefs omzetten in iets positiefs.
Vind een manier om dankbaar te zijn voor je problemen en je problemen kunnen je grootste zegeningen worden.

~ Auteur onbekend ~

Was op zoek naar affirmaties. Kwam dit gedicht tegen. Prachtig!

Gr. Marenth.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BIENTJE544





Berichten: 31

BerichtGeplaatst: maandag 24 augustus 2015, 17:28
 
MARENTH030 schreef:
Wees dankbaar omdat je niet alles bezit wat je zou willen hebben.
Want anders zou er niets meer zijn om naar uit te kijken.

Wees dankbaar dat je niet alles weet.
Want dit geeft je de kans om iets te leren.

Wees dankbaar voor de moeilijke momenten.
Want deze momenten geven je de kans om te groeien.

Wees dankbaar voor je beperkingen.
Want ze geven je ruimte om te groeien.

Wees dankbaar voor elke nieuwe uitdaging.
Want iedere uitdaging maakt je sterker.

Wees dankbaar voor je vergissingen.
Want deze geven je een waardevolle les.

Wees dankbaar wanneer je, je moe en uitgeput voelt.
Want dit betekent dat je, je best hebt gedaan.

Het is makkelijk om dankbaar te zijn voor de goede dingen in je leven.
Maar wie ook dankbaar is voor alle minder goede dingen, leeft echt een leven van voldoening.

Dankbaarheid kan iets negatiefs omzetten in iets positiefs.
Vind een manier om dankbaar te zijn voor je problemen en je problemen kunnen je grootste zegeningen worden.

~ Auteur onbekend ~

Was op zoek naar affirmaties. Kwam dit gedicht tegen. Prachtig!

Gr. Marenth.

Heel mooi en zeker waar...!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARENTH030





Berichten: 304

BerichtGeplaatst: maandag 24 augustus 2015, 21:32
 
BIENTJE544 schreef:
Heel mooi en zeker waar...!



Dank je wel Bientje.
Absoluut zo treffend!

Gr. Marenth.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: dinsdag 25 augustus 2015, 17:44
 
Dankbaarheid is een voorwaarde om Gods hulp en nabijheid te ervaren.

Maar tegelijk een logisch gevolg op het kennen van Zijn genade
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARENTH030





Berichten: 304

BerichtGeplaatst: donderdag 27 augustus 2015, 17:24
 
ROADY558 schreef:
Dankbaarheid is een voorwaarde om Gods hulp en nabijheid te ervaren.

Maar tegelijk een logisch gevolg op het kennen van Zijn genade

Dankbaarheid is een voorwaarde om Gods hulp en nabijheid te ervaren.
Mee eens Roady.

Soms komen er dingen op je pad externe factoren pijn/verdriet bij mensen die bij je horen. Ik voor mijzelf het dan moeilijk vindt om echt dankbaar te zijn. Ik geloof dat dit er mag zijn. Je bent een mens met gevoelens/emoties/zwakte/kwetsbaarheid. God weet dit. Ik denk zelf dat wij iedere dag moeten leren van onze ervaringen. Heb niets met zo ben ik te cliché. Luisteren naar God, vragen om kracht om weer verder te gaan.

Misschien is dit nodig om weer dichterbij God te komen. Het gedicht zie ik als een leerproces. Groei om te veranderen, dienstbaar te zijn voor anderen. Groeiproces kan niet plaatsvinden zonder verandering. Er kan geen verandering plaatsvinden zonder angst of verlies. Er kan geen verlies plaatsvinden zonder pijn. Elke verandering gaat gepaard met verlies. We moeten onze oude gewoontes loslaten, om ons nieuwe gewoontes weer eigen te kunnen maken.

Dan kunnen wij weer dankbaar zijn voor alle zegeningen in ons eigen leven. Negativiteit staat voor mij in relatie tot positiviteit. Je ziet de zon weer schijnen als je alle negatieve emoties hebt doorleefd. Geeft dan ruimte als mens om God weer dankbaar te zijn voor alle goede dingen die er zijn/gebeuren. Je talenten gaven die je hebt gekregen, die te gebruiken om er te zijn voor de ander. Is een taak die God vraagt van ons. Hem in de eerste plaats te dienen en onze naaste. Dit is hoe ik het ervaar/zie.

Gr. Marenth.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 augustus 2015, 12:53
 
Dat is mooi verwoord Marenth.

Waar ik zelf aan moest denken is hoe de Here God het Zelf zegt.
Hij geeft dan het voorbeeld dat mensen Hem proberen te danken met allerlei offers (Psalm 50) en zegt dan: wat moet Ik met bokkenvlees of stierenbloed. Is al het geschapene niet van Mij. Nee geef Mij een waardig offer, geef Mij je dankbaarheid, dan zul je Mijn hulp ervaren.

Dit zegt voor mij iets dat ik bij God feitelijk niets terug kan doen waar Hij blij van wordt. Het hoeft ook niet. Ik hoef Zijn genade niet te verdienen, en ik hoef niet allerlei kerkelijke activiteiten te ondernemen om Hem terug te betalen voor wat Hij mij heeft gegeven. Een dankbare houding is genoeg blijkbaar. En van daaruit komen de vervolgstappen dan wel.

Voor mijzelf zie ik dankbaarheid tegenover ondankbaarheid, klagen, morren, rebellie etc. Heeft alles met focus te maken. Ben ik op Hem en Zijn genade gericht dan ervaar ik vrede en rijkdom. Ben ik 's gericht op wat anderen (bereikt lijken te) hebben dan bekruipt me al snel een gevoel van tekortschieten en minderwaardigheid waardoor ik me wil gaan conformeren etc.

Dan sluit ik me aan bij wat jij zegt, dat er allerlei pijn in ons leven kan komen door verlies, waar we dan toch weer een weg in zullen moeten vinden met Hem. Door verwerking, misschien vergeving van anderen, waardoor de vrede en dankbaarheid weer kunnen terugkeren.

Maar dat is soms een hele oefening inderdaad, zoals het stukje uit je beginpost zo mooi laat zien. Maar ook dat er - ongeacht je situatie - een weg terug is naar dankbaarheid.


Laatst aangepast door
ROADY558
op zaterdag 29 augustus 2015, 13:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARENTH030





Berichten: 304

BerichtGeplaatst: zondag 30 augustus 2015, 16:34
 
Inderdaad dacht ook nog even aan Noach. Het eerste wat Noach deed toen hij de zondvloed overleefd had was zijn dankbaarheid tonen tegenover God. Hij bouwde een altaar voor de Heer. Bracht een offer op het altaar. Onze opdracht is om iedere dag God offers te brengen van dankbaarheid. Wij mogen God danken voor wat hij heeft gedaan.

Ik denk zelf wel dat God naar alle details in ons leven kijkt. Buiten onze kerkgang/ Bijbellezen/stille tijd. De Bijbel zegt dat God ons allemaal heeft gemaakt dat hij alles ziet wat wij doen. God heeft ons gaven en talenten/verstand/wijsheid gegeven. Ik geloof zeker dat God wil dat je deze gebruikt tot eer van Hem ook met de kleinste details.

Je schrijft alles heeft te maken met focus. Denk het ook en bewustwording. God heeft ons emoties gegeven. God verwacht niet van ons dat wij volmaakt zijn. Wel open en eerlijk over onze tekortkomingen en gevoelens. Wij blijven mensen. God heeft een plan met ons leven, en alles zal meewerken ten goede.

Niemand van ons kan zonder problemen/pijn/verlies door het leven gaan. Daarom zie ik het als een groeiproces om dichter bij God te komen. Hem dankbaar te zijn voor alle goede dingen die er gebeuren. Niet denkend aan de vraag “waarom” maar meer wat kan ik hier van leren. Ik dacht vandaag wat een voorrecht om te leven in vrijheid toen ik naar de kerk ging. Denkend aan alle vluchtelingen, ontheemd van huis en haard. Besefte mij dat ik een mooi huis heb, eten en drinken. Geen moment hoef na te denken zoals de vluchtelingen hoe kom ik aan eten voor mijzelf en de kinderen die bij hun horen.

Mijn overtuiging is dat een mens moet blijven leren. Vertrouwen op God, in plaats van op mijzelf. Er gebeurt niets in het leven zomaar. Alles heeft een doel. Emoties in welke vorm dan ook mogen er zijn. In de Bijbel staat dat God zelf verdriet heeft. Hij vermaande Jobs vrienden over hun onoprechtheid. God toonde medeleven, was bewogen. Hij spaarde het leven van Jeremia toen hij beweerde dat God hem had bedrogen. God was geduldig met David, toen Hij werd beschuldigd van oneerlijkheid.


Dank je wel Roady, voor je waardevolle bijdrage.
Het was fijn om dit te delen!

Gr. Marenth.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zondag 30 augustus 2015, 21:58
 
En jij ook bedankt :)
Het zet me wel weer aan het denken.
Er zit heel veel meer achter "dankbaarheid" dan ik in eerste instantie dacht, toen ik het gedichtje las.

Ik ben er dus wel te-vrede-n mee, met andere woorden, dankbaar voor :)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARENTH030





Berichten: 304

BerichtGeplaatst: zondag 30 augustus 2015, 23:58
 
ROADY558 schreef:
En jij ook bedankt :)
Het zet me wel weer aan het denken.
Er zit heel veel meer achter "dankbaarheid" dan ik in eerste instantie dacht, toen ik het gedichtje las.

Ik ben er dus wel te-vrede-n mee, met andere woorden, dankbaar voor :)

Graag gedaan!
Geld ook voor mij.
Wij waren even on-topic met dit topic Knipoog smiley
Mooi dat je tevreden bent en …………..dankbaar!
Ben ik ook!

Gr.Marenth.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Gedichten
Pagina 1 van 1