ChristianMatch
 


Forum

andere Godsdiensten
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
BERT168





Berichten: 340

BerichtGeplaatst: maandag 1 februari 2016, 23:47
 
op de website van de PKN zag ik een aantal vragen waarop vervolgens antwoord op werd gegeven.

de volgende vraag viel mij op:

'En de andere godsdiensten dan?''

hiermee duidende op andere Godsdiensten t.o.v. het standpunt van de PKN kerk.

het antwoord was:

Er zijn meer gelovigen dan atheïsten op aarde. Veel mensen geloven in een god of een ‘iets’. Dat geloof waaiert uit in verschillende godsdiensten. Komen die allemaal op hetzelfde neer? Ze hebben veel gemeenschappelijk: besef van een ‘hogere macht’, heilige geschriften, bepaalde rituelen, gebed, feesten. Daarnaast zijn er grote verschillen. Het hindoeïsme kent meerder goden, het boeddhisme kent geen god of goden.

Respect
Specifiek voor het christendom is het geloof dat God mens werd in Jezus Christus. Andere godsdiensten zijn daarmee niet afgeschreven. De waarheid is niet exclusief bij christenen te vinden. De Protestantse Kerk vindt het belangrijk dat er respectvol wordt omgegaan met andere godsdiensten.

mijn vraag is:

wat wordt hier nou eingelijk bedoelt?
betekent dat dus dat er ook andere manieren zijn om tot God te komen?
de tekst van Jezus ''niemand komt tot de vader dan door mij'' kan ik hier niet terugvinden.
helaas staat er ook niet precies wat er met die ''waarheid'' bedoelt wordt.
of moeten we het misschien anders zien, dat de bijbel niet meer van deze tijd is?

oh ja de link naar deze webpagina staat hier:

http://www.protestantsekerk.nl/geloof/moeilijke-vragen/andere-godsdiensten/Paginas/Default.aspx


Laatst aangepast door
BERT168
op maandag 1 februari 2016, 23:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 februari 2016, 20:03
 
Quote:
betekent dat dus dat er ook andere manieren zijn om tot God te komen?

De bijbel leert ons dat er maar 1 manier is om tot God te komen.
Jezus. Er staat niet dat er meerdere wegen leiden tot het eeuwige behoud.

Quote:
de tekst van Jezus ''niemand komt tot de vader dan door mij'' kan ik hier niet terugvinden.
Ik ook niet. Het zegt m.i. iets over de dwaling van dit artikel, of zelfs de dwaling waarin de "PKN" zich bevindt.

Quote:
helaas staat er ook niet precies wat er met die ''waarheid'' bedoelt wordt.
Dat kunnen ze ook niet. Buiten Jezus is er geen waarheid, en een halve waarheid is een hele leugen. Dit artikel deugt m.i. niet, het laat veel te veel ruimte voor suggestie open. De PKN zou er goed aan doen om helder en klaar te formuleren waar zij voor staat.
Aan dat halfslachtige heeft niemand iets. De slapende christen wordt er door in verwarring gebracht, en de ongelovige komt er niet mee tot geloof.

Quote:
of moeten we het misschien anders zien, dat de bijbel niet meer van deze tijd is?
De bijbel is m.i. nog net zo actueel als toen ze voor het eerst opgeschreven werd.
De misdaden zijn ook nog net zo actueel en de behoefte aan vergeving verzoening en redding zijn ook nog net zo actueel.


Laatst aangepast door
ROADY558
op dinsdag 2 februari 2016, 20:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BERT168





Berichten: 340

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 februari 2016, 22:23
 
heel mooi uiteen gezet Roady,ik kan me hier wel in vinden.
bedankt voor je eerlijkheid en dat je zo recht door zee bent !

de bijbel is nooit veranderd en nog steeds actueel.
we moeten het postmodernisme geen grond geven om te kunnen groeien.
het lijkt erop dat het geloof helaas aan het vervlakken is,de laatste jaren.

ik denk-en veel meer denken dat- er een soort van wereldreligie komt waarin iedereen zich kan vinden.
als God er maar in voor komt en iedereen laat elkaar in z'n waarde,het goed voelt,en iedereen is lief en aardig voor elkaar,dan lijkt het misschien goed,maar schijn bedriegt!

laten we het woord der waarheid ''recht snijden'' zoals de bijbel ons zegt,dan zitten we goed !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE030





Berichten: 13

BerichtGeplaatst: woensdag 3 februari 2016, 11:13
 
In de bijbel is hier overgeschreven
Dat in de laatste dagen gepredikt zal worden naar wat de mensen willen horen

En er wordt ook gewaatschuwd voor dwaalleraars
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: woensdag 3 februari 2016, 15:34
 
Quote:
we moeten het postmodernisme geen grond geven om te kunnen groeien.
het lijkt erop dat het geloof helaas aan het vervlakken is,de laatste jaren.
Precies, het is een vorm van postmodermisme, het vrije denken wat ook in de new age wordt gespiegeld als een haalbaar ideaal.
Het is wel bizar dat de pkn juist die vervlakking laat zien. Wat vind je daar zelf van?

Quote:
ik denk-en veel meer denken dat- er een soort van wereldreligie komt waarin iedereen zich kan vinden.
als God er maar in voor komt en iedereen laat elkaar in z'n waarde,het goed voelt,en iedereen is lief en aardig voor elkaar,dan lijkt het misschien goed,maar schijn bedriegt!
ja die trend zie ik ook steeds meer. Het moet vooral humaan zijn en niemand mag gekwetst worden, want o wee.
Zelf denk ik dat de new age als wereldreligie zich aan het vormen is.
Gebaseerd op de eerste leugen van de slang "je kunt als God zijn"
niet vreemd ook, want als je God niet kunt of wilt erkennen, maak je jezelf toch tot godheid? VoEg daarbij wat humanisme en het tentoongestelde bhoeddisme , dan heb je een aantrekkelijk alternatief voor de bijbelse waarheid, waarin je niet met Jezus hoeft te rekenen, maar uiteindelijk wel het ware leven zal missen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MATTHIJS283





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 februari 2016, 09:08
 
BERT168 schreef:
de bijbel is nooit veranderd en nog steeds actueel.
we moeten het postmodernisme geen grond geven om te kunnen groeien.
het lijkt erop dat het geloof helaas aan het vervlakken is,de laatste jaren.

..

Ik geloof ook dat het in de bijbel staat dat het zal gebeuren vlak voor de wederkomst van Jezus. 2 tessalonicenzen2vers3 Laat niemand u misleiden, op welke wijze ook, want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid zich openbaren, de zoon des verderfs,


Laatst aangepast door
MATTHIJS283
op dinsdag 9 februari 2016, 09:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1