ChristianMatch
 


Forum

Gehoorzaamheid
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 13:55
 
9. Gehoorzaamheid


9.1. Geloof en gehoorzaamheid horen bij elkaar

Romeinen 1:5 , 15:18 en 16:26.

Geloof zonder werken (zonder gehoorzaamheid) is dood.

Jakobus 2:26 (:14-26).


9.2. God verwacht gehoorzaamheid van ons

We moeten de bevelen en aanwijzingen van de Bijbel en de inner­lijke leiding van de Heilige Geest gehoorzamen.

“Weest daders van het woord” (Jakobus 1:22). We moeten doen wat er staat. Zo simpel is dat. We moeten de voorschriften van de bijbel nale­ven. De geboden van Jezus leren onderhouden. (Mattheus 28:19).

“Indien gij u door de Geest laat leiden” (Galaten 5:18).

We moeten de leiding van Gods Geest gehoorzamen. We moeten ons laten leiden.


9.3. Als je Jezus Heer noemt dan moet je daar ook naar handelen

Jezus Heer noemen, betekent dat, dat je Hem als Heer erkent. Als je Hem als Heer erkent dan moet je daar ook naar handelen, dan moet je Hem ook als meester gehoorza­men.

"Wat noemt gij mij Here, Here en doet niet hetgeen ik zeg" (Lucas 6:46).

Je hebt alleen het recht Jezus Heer te noemen, als je ook de intentie hebt om Hem te gehoorzamen.

9.4. Wie heeft Jezus lief?

Is dat degene die het meest gevoelig kan 'praisen'?? Dit zegt de Heer zelf ervan: "Wie mijn geboden heeft, die is het die Mij liefheeft ... " (Joh 14:21). Degenen die Jezus echt liefhebben zijn degenen, die Hem gehoorzamen. Je toont je liefde voor de Heer door Hem te gehoorzamen.


God wil geen offers, zelfs geen lofoffers!!!!, maar gehoorzaam­heid (1 Samuel 15:22).


9.5. Een belofte voor wie gehoorzaamt

Johannes 14:21.

Dit is ook een belofte voor wie gehoorzamen. Je zult Jezus leren kennen op een steeds diepere manier. "En Ik zal Hem openbaren"


9.6. Dagelijks je kruis opnemen, je leven verliezen, de prijs van ehoorzaamheid

"Hij zeide tot allen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme dagelijks zijn kruis op en volge Mij. Want een ieder die zijn leven zal willen behouden zal het verliezen, maar ieder die het verloren heeft om Mijnentwil, die zal het behouden."

(Lucas 9:23,24.)

Jezus roept ons op om Hem te volgen. Hem volgen betekent Zijn leiding accepteren. Jezus gehoorzamen brengt vaak vervolging in de één of andere vorm in ons leven. Als christen hoeven wij het lijden en het kruis niet op te zoeken, het komt vanzelf op onze weg als we Jezus gehoorzamen en belijden. Jezus gehoorza­men en openlijk belijden wekt vaak vijand­schap op. We hebben echter niet alleen te maken met vijandschap van buitenaf, we hebben ook nog de natuurlijke drang tot zelfhandhaving, de drang om voor onszelf te kiezen. Jezus gehoor­zamen houdt echter vaak in dat we tegen onze eigen natuurlijke verlangens in moeten gaan. Dan is zelfver­loo­chening nodig. Jezelf verlooche­nen is jezelf loochenen, d.w.z. jezelf ontkennen, geen rekening met jezelf houden, tegen je eigen natuurlijke verlangens ingaan.

Het tegengestelde van jezelf verloochenen is jezelf handhaven, kiezen voor zelfbehoud.

Je kunt Jezus niet volgen, als je niet bereid bent om jezelf te verloochenen, om het kruis op te nemen, om je leven te verliezen. Je leven verliezen kan in tijden van zware vervolging letterlijk het martelaarschap betekenen. Tijdens de christenvervolgingen in het Romeinse rijk kregen de gearresteerde christenen soms de keuze tussen aan de ene kant vasthouden aan Jezus, met als gevolg de dood, of Jezus vervloeken en offeren aan de keizer. Maar er is ook een subtielere manier om je leven te verliezen. In zekere zin verlies je ook je leven als je tegen eigen gevoel en wensen in, tegen je eigen drang tot zelfhandhaving, er toch voor kiest om Jezus te gehoorza­men. Jezelf verloochenen is op die manier ook een stukje sterven.

Je moet bereid zijn om als de Heer dat vraagt, je bestaan in deze wereld op te geven. Het gaat hier dus niet om zondige dingen die je los zou moeten laten, het gaat om normale dingen die bij dit leven horen.

In Lucas 9:23 is sprake van dagelijks je kruis opnemen. Zelfverloochening, jezelf verliezen, tegen jezelf ingaan, aller­lei op zichzelf niet verkeerde, natuurlijke verlangens opgeven als de Heer dat zo leidt, tegen je gevoel ingaan, is dagelijks nodig.

Een voorbeeld dat de bijbel zelf aangeeft is de keuze tussen vrede met je familie of vrede met Jezus, de keuze tussen Jezus volgen of doen wat je familie wil (Mattheus 10:34-39).

Ter illustratie enkele voorbeelden die ik in de praktijk ben tegengekomen.

Een jongeman kwam tot geloof en hij wilde zich laten dopen. Zijn vader zei: "Als jij je laat dopen dan wil ik nooit meer iets met je te maken hebben". Wat gaat die jongeman doen? Jezus gehoorza­men en daardoor het contact, de veiligheid en de support van zijn familie verliezen of Jezus niet gehoorzamen en al die dingen behouden.

Nog een voorbeeld. Er wordt iemand geroepen tot het oudste-zijn. Zo'n broeder heeft meestal een normale baan en een gezin. Als hij die roeping accepteert , betekent dit, dat hij naast zijn normale baan en zijn taak in zijn gezin er een zware taak bij neemt. Dat zal ten koste gaan van zijn vrije tijd, etc. Er wordt een offer gevraagd. Stel dat die broeder ook werkelijk door de Heer wordt geroepen tot die taak. Dan staat hij voor de keuze: "Zal ik de Heer gehoorzamen met als gevolg, dat ik allerlei normale dingen in dit leven los moet laten of zal ik mezelf handhaven en voor mijzelf kiezen. Zal ik het mezelf om Jezus wil moeilijk maken of kies ik voor een gemak­kelijk leven?"

Ik heb het getuigenis gehoord van een broeder uit de toenmalige Sowjet Unie. De Heer riep hem om het evangelie te verkondigen. In die tijd hield dat in, dat je vroeg of laat opgepakt en veroor­deeld zou worden. Hij had een gezin met een aantal kleine kinde­ren. Wat ging hij beslissen? Zou hij zijn tot nu toe redelijk ongestoorde leven met vrouw en kinderen op het spel zetten? Deze man heeft de weg van het sterven gekozen. Hij is de gevangenis ingegaan.

"die is Mij niet waardig" ( Matth. 10:37,38)

De Here stelt ons geregeld voor de keuze. De Heer spreekt ons ergens op aan door zijn Woord en Geest. Soms deinzen we misschien terug voor de prijs van de gehoorzaamheid. De Heer is echter streng: "Als je in diepe gemeen­schap met Mij wilt (blij­ven) leven dan moet je Mij gehoorzamen. Neem je kruis op en volg Mij. Gehoorzaam Mij of je raakt de diepe gemeenschap met Mij kwijt."

9.7. Kun je Jezus iets weigeren?

Kun je 'nee' zeggen tegen Jezus als Hij iets van je vraagt?

Doe het uit liefde en dankbaarheid jegens Jezus.


9.8. De basishouding - beschikbaar zijn voor de Heer

Here wat wil Gij dat ik doen zal?

Handelingen 20:10.


9.9. Het voorbeeld van de Here Jezus

Jezus heeft ook op dit terrein het goede voorbeeld gegeven door zijn gehoorzaamheid aan de Vader.

"Mijn spijze is de wil te doen desgenen, die Mij gezonden heeft"

Johannes 4:34.

"Ik doe altijd wat Hem behaagt" ( Johannes 8:29).

Gehoorzaamheid bracht de Here Jezus aan het kruis.

Fillipenzen 2:8.

Romeinen 5:19; Hebr 5:8.

Het ging de Heer ook niet altijd gemakkelijk af.

Lucas 22:42-44.


9.10. Nog enkele teksten/opmerkingen


"Wat Hij u ook zegt, doet dat" ( Johannes 2:5b).

Onvoorwaardelijke gehoorzaamheid. Geen 'ja maar'. De opdracht van de Here Jezus aan de dienaars leek onzinnig. Vult de vaten met water, schept en brengt. Dat lost toch het probleem van het wijntekort niet op?


"de wil Gods van harte te doen" (Efeze 6:6).

Doe je Gods wil graag? Doe je Gods wil van harte?


God wil geen aktiviteit. God wil gehoorzaamheid. Je kunt van alles doen "voor de Heer" en toch niet datgene doen, wat God van jou wil, en toch niet datgene doen, waar God jou op aanspreekt.


Dit is het getuigenis dat God van David gaf: "Ik heb David gevonden, een man naar mijn hart, die al mijn bevelen zal vol­brengen" (Hand. 13:22). David was niet perfekt, verre van dat, maar dit was de gezindheid van zijn hart. David gehoorzaamde de Here God en als hij faalde en struikelde, bekeerde hij zich als God hem daarop aansprak. Zie het kontrast met koning Saul
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DENNISS669





Berichten: 106

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 14:11
 
[quote=ANITA324]9. Gehoorzaamheid


Je hebt alleen het recht Jezus Heer te noemen, als je ook de intentie hebt om Hem te gehoorzamen.

Mooie uitwerking Anita! Heb je duidelijk werk van gemaakt. Een opmerking die ik wil plaatsen: Je hebt het overal over je moet gehoorzamen. Alleen in de zin die hierboven staat, zwak je het ineens af, daar staat niet: Je hebt alleen het recht Jezus Heer te noemen als je ook echt gehoorzaamd, dan gaat het ineens om de intentie. Dat lijkt me niet de juiste conclusie uit de door jouw geciteerde versen, ik kom daar nergens een intentieoproep tegen, maar gewoon harde feitelijke daden. Toch?
Met vriendelijke groet,
Dennis
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 14:14
 
ik heb dit niet zelf geschreven hoor.
Het is niet aan mij om een Bijbelstudie te maken daar zijn mannen voor.
Ik mag dit verder wel doorgeven zodat anderen er ook van kunnen lezen.
Van het directe duidelijke woord ja we moeten gehoorzamen aan Gods Woord. Alleen we willen het niet doordat we vast zitten in onze oude leven.
Maak je daarvan los en trek het nieuwe leven aan.
Dus ik vond de studie en wilde ook anderen mee geven.

Bron: www.toetsalles.nl

Hartelijke groet,

Anita


Laatst aangepast door
ANITA324
op dinsdag 2 maart 2010, 14:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DENNISS669





Berichten: 106

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 14:18
 
Dat snap ik, maar als ze dan vervolgens met vragen zitten, waar kunnen ze dan terecht?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 14:21
 
DENNISS669 schreef:
Dat snap ik, maar als ze dan vervolgens met vragen zitten, waar kunnen ze dan terecht?

Dat laat ik aan de mans persoon over. Misschien jij wel?

Want de man is wat aan de man onderwijs als uitleg mag/moet geven.

Dus als er vrouwen zijn die het ene of ander het niet weten mogen ze bij mij voor vragen terecht echter hoop ik dan de juiste antwoorden te geven.

Verder staan alle antwoorden in de Bijbel. Lachende smiley


Laatst aangepast door
ANITA324
op dinsdag 2 maart 2010, 14:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 14:32
 
Lees je Bijbel
en Bidt elke dag
zodat je Groeien mag.

<><
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DENNISS669





Berichten: 106

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 14:36
 
ANITA324 schreef:
Dat laat ik aan de mans persoon over. Misschien jij wel?

Want de man is wat aan de man onderwijs als uitleg mag/moet geven.

Dus als er vrouwen zijn die het ene of ander het niet weten mogen ze bij mij voor vragen terecht echter hoop ik dan de juiste antwoorden te geven.

Verder staan alle antwoorden in de Bijbel. Lachende smiley

Ok, dat antwoord respecteer ik! Niet dat ik er persoonlijk net zo over denk, omdat ik wel wat problemen zie, maar daar gaat deze topic niet over. Nu maar hopen dat er alleen vrouwen vragen overhouden in deze topic Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VINCENT394





Berichten: 49

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 14:45
 
wow, Dennis, wat een mooie uitspraak.

ik wilde eigenlijk een opmerking maken (omdat ik het persoonlijk ook anders zie) maar doordat jij zo respectvol reageert, houd ik het daarbij.

Vincent
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 14:46
 
DENNISS669 schreef:
Ok, dat antwoord respecteer ik! Niet dat ik er persoonlijk net zo over denk, omdat ik wel wat problemen zie, maar daar gaat deze topic niet over. Nu maar hopen dat er alleen vrouwen vragen overhouden in deze topic Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Lachende smiley Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 17:56
 
ANITA324 schreef:
Het is niet aan mij om een Bijbelstudie te maken daar zijn mannen voor.
Bron: www.toetsalles.nl

Hartelijke groet,

Anita

Ook vrouwen kunnen prima Bijbelstudie maken! t Zou heel jammer zijn als vrouwen zich lieten weerhouden van het maken van Bijbelstudie.
Vanuit hun gezichtspunt kunnen ze andere aspecten voor het voetlicht brengen.

Zelf heb ik nogal veel moeite met "moeten, moeten, moeten......." Natuurlijk moeten we wel het e.e.a. in ons leven, maar de relatie met God houdt ook spontaniteit in, toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 18:07
 
ARJAN007 schreef:
Ook vrouwen kunnen prima Bijbelstudie maken! t Zou heel jammer zijn als vrouwen zich lieten weerhouden van het maken van Bijbelstudie.
Vanuit hun gezichtspunt kunnen ze andere aspecten voor het voetlicht brengen.

Zelf heb ik nogal veel moeite met "moeten, moeten, moeten......." Natuurlijk moeten we wel het e.e.a. in ons leven, maar de relatie met God houdt ook spontaniteit in, toch?


Als vrouw voor vrouwen als voor kinderen is een Bijbelstudie geven goed.
Alleen de vrouw mag aan de mannen geen Bijbelstudie geven.
Want dan zou je als vrouw boven de man stellen en onderwijs geven terwijl dit anders staat in Zijn Woord. Lees 1 Kor. 14:34,35.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
APPELTJE084





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 13:30
 
ANITA324 schreef:
ik heb dit niet zelf geschreven hoor.
Het is niet aan mij om een Bijbelstudie te maken daar zijn mannen voor.
Ik mag dit verder wel doorgeven zodat anderen er ook van kunnen lezen.
Van het directe duidelijke woord ja we moeten gehoorzamen aan Gods Woord. Alleen we willen het niet doordat we vast zitten in onze oude leven.
Maak je daarvan los en trek het nieuwe leven aan.
Dus ik vond de studie en wilde ook anderen mee geven.

Bron: www.toetsalles.nl

Hartelijke groet,

Anita

Waarom mogen mannen alleen een Bijbelstudie maken?

Gehoorzaamheid is geen onderdrukking!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
APPELTJE084





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 13:31
 
ANITA324 schreef:
Als vrouw voor vrouwen als voor kinderen is een Bijbelstudie geven goed.
Alleen de vrouw mag aan de mannen geen Bijbelstudie geven.
Want dan zou je als vrouw boven de man stellen en onderwijs geven terwijl dit anders staat in Zijn Woord. Lees 1 Kor. 14:34,35.

Het leven bestaat niet alleen maar uit regeltjes, er is meer, leef!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
APPELTJE084





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 13:33
 
ANITA324 schreef:
Als vrouw voor vrouwen als voor kinderen is een Bijbelstudie geven goed.
Alleen de vrouw mag aan de mannen geen Bijbelstudie geven.
Want dan zou je als vrouw boven de man stellen en onderwijs geven terwijl dit anders staat in Zijn Woord. Lees 1 Kor. 14:34,35.

Het leven bestaat niet alleen maar uit regeltjes, er is meer, leef!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 13:51
 
APPELTJE084 schreef:
Het leven bestaat niet alleen maar uit regeltjes, er is meer, leef!


Dan heb je het niet begrepen naar wat er staat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VINCENT394





Berichten: 49

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 16:47
 
ANITA324 schreef:
Dan heb je het niet begrepen naar wat er staat.

Ik denk dat dit een groot verschil is tussen hoe mensen het geloof in Hem beleven.

In Jezus zijn we vrij, onder Zijn vleugels mogen we ons geborgen weten.
Hierdoor is de wet voor ons Christenen minder belangrijk dan de wet voor de joden. (in het joodse geloof voor Hem, was verlossing alleen mogelijk door rechtvaardigheid in de Wet. Wij worden verlost door het offer van Jezus)

Een deel van de wetten en regels in de bijbel worden door christenen niet langer ge-eerbiedigd. Enkele voorbeelden zijn de offerwetten uit Leviticus en de spijswetten uit het oude testament.

Er zijn kerkstromingen die hierin verder gaan dan anderen. Sommige kerkstromingen focusen zich heel erg op de tien geboden (samengevat: heb God lief boven alles en je naaste als jezelf) en hebben minder aandacht voor andere geboden, zoals de regels die Paulus beschrijft.

Zonder hierover een oordeel te hebben, vind ik dat al deze kerkstromingen onderdeel zijn van Zijn kerk.



Verder hebben sommige kerkstromingen hebben nog regeltjes bij de bijbelse bedacht, die uit onze calvinistische (17e-eeuwse) cultuur komen. soms licht gebaseerd op een interpretatie van de Bijbel die tegenwoordig niet meer gemaakt zou worden.

Tenslotte zijn er gemeenten die uit new-age achtige stromingen of andere religies redenen meenemen om bijbelse regels niet te hoeven handhaven en/of andere regels invoeren.

Deze laatste twee gevallen zijn voor mij gevallen van hoe een kerk zijn doel kan missen. Religie kan een even grote vijand zijn als ontkerkelijking.

Vincent


Laatst aangepast door
VINCENT394
op woensdag 3 maart 2010, 16:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 17:48
 
VINCENT394 schreef:
Ik denk dat dit een groot verschil is tussen hoe mensen het geloof in Hem beleven.

In Jezus zijn we vrij, onder Zijn vleugels mogen we ons geborgen weten.
Hierdoor is de wet voor ons Christenen minder belangrijk dan de wet voor de joden. (in het joodse geloof voor Hem, was verlossing alleen mogelijk door rechtvaardigheid in de Wet. Wij worden verlost door het offer van Jezus)

Een deel van de wetten en regels in de bijbel worden door christenen niet langer ge-eerbiedigd. Enkele voorbeelden zijn de offerwetten uit Leviticus en de spijswetten uit het oude testament.

Er zijn kerkstromingen die hierin verder gaan dan anderen. Sommige kerkstromingen focusen zich heel erg op de tien geboden (samengevat: heb God lief boven alles en je naaste als jezelf) en hebben minder aandacht voor andere geboden, zoals de regels die Paulus beschrijft.

Zonder hierover een oordeel te hebben, vind ik dat al deze kerkstromingen onderdeel zijn van Zijn kerk.



Verder hebben sommige kerkstromingen hebben nog regeltjes bij de bijbelse bedacht, die uit onze calvinistische (17e-eeuwse) cultuur komen. soms licht gebaseerd op een interpretatie van de Bijbel die tegenwoordig niet meer gemaakt zou worden.

Tenslotte zijn er gemeenten die uit new-age achtige stromingen of andere religies redenen meenemen om bijbelse regels niet te hoeven handhaven en/of andere regels invoeren.

Deze laatste twee gevallen zijn voor mij gevallen van hoe een kerk zijn doel kan missen. Religie kan een even grote vijand zijn als ontkerkelijking.

Vincent


Er zijn verschillende Vijvers naar wat een ander graag inzwemt of bij weg blijft. Al die Vijvers die Jezus Christus kennen van hart zijn allemaal Zijn kinderen tot 1 groot gezin.

Alleen voeg niks toe aan de Bijbel of haal dingen erbij weg.
Zo is dat niet bedoelt laat de Waarheid van het Woord niet om je hand zetten van zo past bij mij beter in die straatje dat ik sta en dat andere moffel ik onder een vloerkleed niemand heeft het gezien.
Terwijl God degelijk alles ziet van ieders leven.
Daar hebben we allemaal stuk voor stuk onze verantwoordelijkheid af te leggen bij onze hemelse Vader.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VINCENT394





Berichten: 49

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 09:27
 
ANITA324 schreef:
Alleen voeg niks toe aan de Bijbel of haal dingen erbij weg..

Dat is precies het punt dat ik probeerde te maken. Vaker heb ik op dit berichtenbord het volgende gezegd:

Ik ben in heel veel gemeenten geweest de afgelopen tien jaar die allemaal de bijbel 100% naleven. Zowel zeer moderne pinkstergemeenten als meest behoudende reformatorische gemeenten, doen dit. Alleen hun interpretatie van de bijbel is anders en leggen zij nadruk anders.

Zo is de nadruk binnen reformatorische kringen heel erg op regels en wetten. Binnen de modernere hoek ligt de nadruk veel meer op God's liefde. Er zijn gemeenten die hier tussenin liggen.

Echter, al deze gemeenten hebben als doel Hem te dienen. Je kunt een mening hebben wat beter bij iemand persoonlijk past, maar God's kinderen zijn we allemaal.

Zo heb ik persoonlijk minder met het thema 'gehoorzaamheid' en 'wetten' omdat ik God niet dien omdat ik moet. Ik dien God omdat ik Hem liefheb.

Ik respecteer mensen die hun geloof baseren op God's wet. Voor mij werkt deze wettische benadering echter veel minder en een nadruk op regeltjes doet mij erg onnatuurlijk aan.

Natuurlijk onderschrijf ik gehoorzaamheid aan God. Echter voor mij is dit gehoorzaamheid uit Liefde, niet uit plicht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 11:25
 
VINCENT394 schreef:
Dat is precies het punt dat ik probeerde te maken. Vaker heb ik op dit berichtenbord het volgende gezegd:

Ik ben in heel veel gemeenten geweest de afgelopen tien jaar die allemaal de bijbel 100% naleven. Zowel zeer moderne pinkstergemeenten als meest behoudende reformatorische gemeenten, doen dit. Alleen hun interpretatie van de bijbel is anders en leggen zij nadruk anders.

Zo is de nadruk binnen reformatorische kringen heel erg op regels en wetten. Binnen de modernere hoek ligt de nadruk veel meer op God's liefde. Er zijn gemeenten die hier tussenin liggen.

Echter, al deze gemeenten hebben als doel Hem te dienen. Je kunt een mening hebben wat beter bij iemand persoonlijk past, maar God's kinderen zijn we allemaal.

Zo heb ik persoonlijk minder met het thema 'gehoorzaamheid' en 'wetten' omdat ik God niet dien omdat ik moet. Ik dien God omdat ik Hem liefheb.

Ik respecteer mensen die hun geloof baseren op God's wet. Voor mij werkt deze wettische benadering echter veel minder en een nadruk op regeltjes doet mij erg onnatuurlijk aan.

Natuurlijk onderschrijf ik gehoorzaamheid aan God. Echter voor mij is dit gehoorzaamheid uit Liefde, niet uit plicht.



Niet omdat het moet maar omdat het mag in geloof.
Juist omdat je des te meer van Hem houdt wil je des te meer Hem volgen.
Dat Hij dan onze Leidsman mag zijn op heel ons levensweg.
Want dat is wat veel mensen liever niet willen omdat ze hun eigen draai hun touwtjes in handen willen houden. Het is niet 50% of minder aan God geven neej het is 100% aan onze Vader te geven.
Zodat Hij ons helemaal mag kneden, vormen en vullen naar Zijn Beeld.

Want ja ook ik heb 7 jaren in diverse kerken en gemeentes binnen geweest en nergens kon ik mijn thuisfront in vinden.
Ene keer bleef je 1 tot 2 jaar bij een gemeente of kerk.
Maar zit er bij een gemeente wat ik denk dat er water bij de wijn word gedaan dan schud je het stof van je voeten en ga je opzoek naar een andere gemeente die dan wel Bijbelgetrouw is.
Ik weet dat nergens een volmaakte gemeente is alleen je zoekt wel het dichtbijzijnde gemeente die zo nog dicht mogelijk naar de Schrift leven zoals God Woord daar ook over spreekt.

Want ZUIVERHEID is wel van belang DURF GIJ GEHEEL ANDERS TE ZIJN!
Dan dat je meeloopt met deze maatschappij.
Laat Gods WOORD door de BIJBEL spreken dat is enige echte WAARHEID!

Shalom,

Anita
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RENSKE067





Berichten: 555

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 12:40
 
ANITA324 schreef:
Dat laat ik aan de mans persoon over. Misschien jij wel?

Want de man is wat aan de man onderwijs als uitleg mag/moet geven.

Dus als er vrouwen zijn die het ene of ander het niet weten mogen ze bij mij voor vragen terecht echter hoop ik dan de juiste antwoorden te geven.

Verder staan alle antwoorden in de Bijbel. Lachende smiley

bij mij kunnen zowel mannen als vrouwen terecht met vragen Knipoog smiley
ik geef jeugdvereniging en het zijn toevallig allemaal jongens
mag dat ook niet?
en mag ik mijn zoon ook niet onderwijzen omdat het een man is?
komt op mij een beetje erg extreem over
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VINCENT394





Berichten: 49

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 13:09
 
ANITA324 schreef:
Laat Gods WOORD door de BIJBEL spreken dat is enige echte WAARHEID!
Anita

Hierover ben ik het met je eens. Wel wil ik graag een toevoeging maken:

Zoek God en laat Hem spreken in je hart. God is niet gestopt met tot ons komen toen de bijbel af was! Hij leidt ons nog steeds.

Zoals God zelf zegt 'zoek Mij, en u zult me vinden. Klop aan mijn deur, en ik zal hem opendoen.'

Het leven is niet louter regels. Jezus is de weg (De enige weg) naar God. Zoek Hem en we zullen zalig worden. Niet omdat we ons houden aan regeltjes.

Vincent
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 19:37
 
RENSKE067 schreef:
bij mij kunnen zowel mannen als vrouwen terecht met vragen Knipoog smiley
ik geef jeugdvereniging en het zijn toevallig allemaal jongens
mag dat ook niet?
en mag ik mijn zoon ook niet onderwijzen omdat het een man is?
komt op mij een beetje erg extreem over


Hallo Renske,

Hier werd al eerder over gesproken zie onderstaande vraag en antwoord daarop. Knipoog smiley

Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 18:07

ARJAN007 schreef:
Ook vrouwen kunnen prima Bijbelstudie maken! t Zou heel jammer zijn als vrouwen zich lieten weerhouden van het maken van Bijbelstudie.
Vanuit hun gezichtspunt kunnen ze andere aspecten voor het voetlicht brengen.

Zelf heb ik nogal veel moeite met "moeten, moeten, moeten......." Natuurlijk moeten we wel het e.e.a. in ons leven, maar de relatie met God houdt ook spontaniteit in, toch?


Als vrouw voor vrouwen als voor kinderen is een Bijbelstudie geven goed. Alleen de vrouw mag aan de mannen geen Bijbelstudie geven. Want dan zou je als vrouw boven de man stellen en onderwijs geven terwijl dit anders staat in Zijn Woord. Lees 1 Kor. 14:34,35.


34 Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt. 35 En als zij iets willen te weten komen, moeten zij thuis haar mannen om opheldering vragen; want het staat lelijk voor een vrouw te spreken in de gemeente. 36 Of is het woord Gods bij u begonnen? Of heeft het alleen u bereikt?



Meer uitleg daarover zie de studie:
Positie en taak van de vrouw in de gemeente


Laatst aangepast door
ANITA324
op donderdag 4 maart 2010, 20:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 20:04
 
Het nut der heilige schriften – De naaste toekomst

2 Tim. 3:14 t/m 4:5.
14 Blijf gij echter bij wat u geleerd en toevertrouwd is, wèl bewust van wie gij het hebt geleerd, 15 en dat gij van kindsbeen af de heilige schriften kent, die u wijs kunnen maken tot zaligheid door het geloof in Christus Jezus. 16 Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust.
1 Ik betuig u nadrukkelijk voor God en Christus Jezus, die levenden en doden zal oordelen, met beroep zowel op zijn verschijning als op zijn koningschap: 2 verkondig het woord, dring erop aan, gelegen of ongelegen, wederleg, bestraf en bemoedig met alle lankmoedigheid en onderrichting. 3 Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, 4 dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren. 5 Blijf gij echter nuchter onder alles, aanvaard het lijden, doe het werk van een evangelist, verricht uw dienst ten volle.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RENSKE067





Berichten: 555

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 20:13
 
ANITA324 schreef:
Hallo Renske,

Hier werd al eerder over gesproken zie onderstaande vraag en antwoord daarop. Knipoog smiley

Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 18:07

ARJAN007 schreef:
Ook vrouwen kunnen prima Bijbelstudie maken! t Zou heel jammer zijn als vrouwen zich lieten weerhouden van het maken van Bijbelstudie.
Vanuit hun gezichtspunt kunnen ze andere aspecten voor het voetlicht brengen.

Zelf heb ik nogal veel moeite met "moeten, moeten, moeten......." Natuurlijk moeten we wel het e.e.a. in ons leven, maar de relatie met God houdt ook spontaniteit in, toch?


Als vrouw voor vrouwen als voor kinderen is een Bijbelstudie geven goed. Alleen de vrouw mag aan de mannen geen Bijbelstudie geven. Want dan zou je als vrouw boven de man stellen en onderwijs geven terwijl dit anders staat in Zijn Woord. Lees 1 Kor. 14:34,35.


34 Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt. 35 En als zij iets willen te weten komen, moeten zij thuis haar mannen om opheldering vragen; want het staat lelijk voor een vrouw te spreken in de gemeente. 36 Of is het woord Gods bij u begonnen? Of heeft het alleen u bereikt?

het gaat hierbij om een samenkomst dus over dat een vrouw geen voorganger mag zijn
dat is volgens mij een heel ander punt van discussie



Meer uitleg daarover zie de studie:
Positie en taak van de vrouw in de gemeente

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 20:37
 
Het is een andere punt maar ook in welke vorm dan ook bij welke je het ook vorm laat geven in je leven is alsnog blijven gehoorzamen aan Gods Woorden die Hij vanuit de Bijbel meegeeft naar ons toe.

Dus GÉÉN eigen Draai aan maken en denken zo zal het goed zijn.
Neej Laat Gods Woord het spreken.
Duidelijk en Zuiver.

Shalom


Laatst aangepast door
ANITA324
op donderdag 4 maart 2010, 20:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RENSKE067





Berichten: 555

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 21:01
 
ANITA324 schreef:
Het is een andere punt maar ook in welke vorm dan ook bij welke je het ook vorm laat geven in je leven is alsnog blijven gehoorzamen aan Gods Woorden die Hij vanuit de Bijbel meegeeft naar ons toe.

Dus GÉÉN eigen Draai aan maken en denken zo zal het goed zijn.
Neej Laat Gods Woord het spreken.
Duidelijk en Zuiver.

Shalom

Smiley die vol vragen zit
welke eigen draai??
volgens mij zijn dit Gods eigen woorden want zo staat het in de bijbel
er wordt hier heel duidelijk gesproken over een samenkomst
maar goed laat mij maar draaien
en daarbij vind ik die lappen tekst die jij steeds op het forum zet verdraait veel op bijbelstudie lijken
zet er volgende keer dan wel ff bij dat het alleen door vrouwen gelezen mag worden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 21:18
 
RENSKE067 schreef:
Smiley die vol vragen zit
welke eigen draai??
volgens mij zijn dit Gods eigen woorden want zo staat het in de bijbel
er wordt hier heel duidelijk gesproken over een samenkomst
maar goed laat mij maar draaien
en daarbij vind ik die lappen tekst die jij steeds op het forum zet verdraait veel op bijbelstudie lijken
zet er volgende keer dan wel ff bij dat het alleen door vrouwen gelezen mag worden


Lief poes Clown smiley Knipoog smiley Lachende smiley

Ik kan niet helpen dat mannen hierop een berichtje achter laten.
Mannen mogen hier best op reageren alleen moet de mans persoon naar de andere manspersoon erover navragen in Bijbelstudie.
Dan is de man in aanzet komt de man om het hoekje kijken is hij die de richtlijn in voortouw neemt alleen als de manspersoon ook wijsheid en inzicht heeft want is de man als de vrouw geen Bijbel kennis heeft kan die beter zwijgen en luisteren naar wat Gods Woord daar verder over spreekt.

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 21:48
 
Laten we erop terug over het onderwerp:


GEHOORZAAMHEID


Inplaats van ja en nietus knikken. Knipoog smiley


Laat het gehoor geven en lezen zoals de Bijbel het weergeeft die door
God aan zijn discipelen heeft meegeven om de dingen op te schrijven.
Dat we vandaaruit lezen en onderzoeken zoals het er staat. Lachende smiley

We mogen elke dag meer dingen bijleren als we ons ook gehoorzaamheid daarin willen tonen om in die leerschool verder te willen komen.
Luisteren naar onze Meester die onze proefwerken nakijkt voor een mooie groene krul op je huiswerk mag krijgen. Lachende smiley Knipoog smiley

Lieve broers en zussen
De Vader ziet ons hart aan
Mogen we ons naar Hem uitstrekken
Hoe ver we ook in het leven staan
Als we zelf maar ook willen
Komen we heel erg ver
Dichter tot de Vader groeien
Ja in geloof met ons hart en verstand
Door Jezus Christus alleen
Hij is de Weg de Waarheid en het Leven
Niemand anders komt tot de Vader dan door Mij


Van mijn kant was iets meegeven om door te geven.
Ik gaf al te kennen dat dit niet mijn eigen bijbelstudie is.
Ik had dit van site toetsalles.nl en mocht van hun dit bekend maken
Mijn hart is vol van de Here en wil ik ook niets liever iedereen op welk terein het bekend maken van de zuiverheid zoals Hij in de Bijbel weergeeft. Mijn zinnen zijn misschien krom weergeven en misschien te moeilijk zodat een ander het niet snapt of een andere gedacht eraan overhoudt dan naar wat ik inwezen probeert te vertellen. (net als iemand kleurenblind is ben ik woordenblind).
We zijn allemaal Zijn Kinderen die in de Here Jezus gelooft.
En eens zullen we allemaal bij de Vader zijn in de hemel.
Waar het fijn zal zijn een groot feest.
Van nieuwe hemel en aarde lees openbaring 21 en 22.
Daar mogen we ons naar uitstrekken en naar verlangen.
Wat een uitzicht zal dat zijn ja ik verlang naar U o Heer.

Een zuster in Christus,

Anita


Laatst aangepast door
ANITA324
op donderdag 4 maart 2010, 21:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RENSKE067





Berichten: 555

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 21:53
 
ANITA324 schreef:
Lief poes Clown smiley Knipoog smiley Lachende smiley

Ik kan niet helpen dat mannen hierop een berichtje achter laten.
Mannen mogen hier best op reageren alleen moet de mans persoon naar de andere manspersoon erover navragen in Bijbelstudie.
Dan is de man in aanzet komt de man om het hoekje kijken is hij die de richtlijn in voortouw neemt alleen als de manspersoon ook wijsheid en inzicht heeft want is de man als de vrouw geen Bijbel kennis heeft kan die beter zwijgen en luisteren naar wat Gods Woord daar verder over spreekt.

Shalom,

zo lief ben ik niet hoor Clown smiley
dit is een openbare chat dus kan je verwachten dat er mannen zijn die lezen en reageren
lijkt me dus voor jou als vrouw ongepast om hier te spreken als je consequent bent
maar goed dit is mijn draai he
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 22:01
 
RENSKE067 schreef:
zo lief ben ik niet hoor Clown smiley
dit is een openbare chat dus kan je verwachten dat er mannen zijn die lezen en reageren
lijkt me dus voor jou als vrouw ongepast om hier te spreken als je consequent bent
maar goed dit is mijn draai he


Je mag ze wel terecht wijzen op dingen als het niet staat naar de Schrift.
Het moet geen natte vinger werk zijn om zo te zeggen.
En verder is het in persoon van kwestie wat hij of zij ermee doet he Knipoog smiley

We zijn allemaal stuk voor stuk met zonde en ook niet lief Clown smiley
Maar binnen ons hartje weten we wel hoe de dingen inelkaar steekt en mogen we veranderen om meer te mogen worden als Hij zoals Gal. 5:22 over spreekt we zitten allemaal stuk voor stuk elke dag weer in die Leerschool. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2