ChristianMatch
 


Forum

Waarom een kruisje dragen?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 januari 2012, 13:41
 
ERIKA129 schreef:
Ik heb geen kruisje maar draag dagelijks een bedel met
Geloof Hoop en Liefde en daarin zit voor mij alles verweven Lachende smiley

Natuurlijk ken ik deze armband(of ketting) met die afbeeldingen....

Maar het is toch niet zo als we deze eens niet dragen....(ook dat kruisje) dat ons dan allerlei ellende en narigheid overkomen???
Dat hoop ik tenminste niet....
Zo kussen veel mensen ook weleens dat kruisje...
Naar mijn idee mag en kan dat toch niet???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 januari 2012, 13:47
 
ZEELAND736 schreef:
Natuurlijk ken ik deze armband(of ketting) met die afbeeldingen....

Maar het is toch niet zo als we deze eens niet dragen....(ook dat kruisje) dat ons dan allerlei ellende en narigheid overkomen???
Dat hoop ik tenminste niet....
Zo kussen veel mensen ook weleens dat kruisje...
Naar mijn idee mag en kan dat toch niet???

Nee zeer zeker niet, ik bedoel gewoon te zeggen dat dat teken veel zegt voor mij maar als ik het niet draag en als ik werk draag ik hem nooit, dat me wat zou overkomen.
Het is geen talisman voor me of wat dan ook.
Alleen de een heeft wat met een kruisje en ik vind het teken van Geloof, hoop en liefde erg mooi. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 januari 2012, 13:49
 
ERIKA129 schreef:
Nee zeer zeker niet, ik bedoel gewoon te zeggen dat dat teken veel zegt voor mij maar als ik het niet draag en als ik werk draag ik hem nooit, dat me wat zou overkomen.
Het is geen talisman voor me of wat dan ook.
Alleen de een heeft wat met een kruisje en ik vind het teken van Geloof, hoop en liefde erg mooi. Knipoog smiley

Is het ook...zeer zeker!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JACI886





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 januari 2012, 16:22
 
MARTIN695 schreef:
Hallo Cootje
Ja ik weet wat er in zit want dat heb ik er zelf daar in Jeruzalem in gedaan alleen weet ik de text niet meer en als men daar naar binnen gaat dan raken ze het aan voor vrede in het huis of kamer dat heb ik toen begrepen van iemand die de kamers deed in het hotel.
Maar ik heb er nu eentje van een 10 centimeter aan de deur en ieder die langs komt die vraagt de betekenis er van .
Sjalom
Martin

Zou je misschien uit kunnen leggen waarom jij een mezoeza hebt opgehangen? Overigens gaat het veel verder dan vrede in huis. De mezoeza is een constante herinnering aan Gods aanwezigheid en Zijn geboden. Het aanraken van de mezoeza is een teken van respect voor God en Zijn geboden en een herinnering aan Zijn bescherming over het huis en de mensen die er wonen. Daarnaast wordt de mezoeza tegenwoordig ook vaak gezien als een uiting van joods-zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARRY942





Berichten: 1117

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 januari 2012, 17:01
 
COOTJE711 schreef:
Ha Martin,
Weet je ook wat er in de Masousa zit en waarom ze em op de deurpost plakken?

Ja Cootje, er zit een stukje perkament in met daarop de tekst van Deut.6 vers 4-9 en deut.11 vs. 13-21 en het begint met: Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn....en wat er verder volgt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 januari 2012, 21:28
 
ERIKA129 schreef:
Ik heb geen kruisje maar draag dagelijks een bedel met
Geloof Hoop en Liefde en daarin zit voor mij alles verweven Lachende smiley
Hallo Cootje
Ik ga het weer na lezen want ik was het vergeten welke text het was .
Sjalom.
Martin


Laatst aangepast door
MARTIN695
op vrijdag 6 januari 2012, 21:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 09:52
 
Ik kan me wel vinden in wat Lepeltje zegt.
Waarom een tastbaar iets nodig hebben als Jezus alles is wat we nodig hebben. Veel christenen blijven onnodig stil staan bij het kruis terwijl we door moeten naar wat achter het kruis is. Zijn opstanding, overwinning.
Als eerste van velen. Ik draag daarom ook geen kruisje maar vind het prima dat anderen dat wel doen.

Maar voordat ik een kruisje zou gaan dragen zou ik het Woord onderzoeken op wat het zegt over het kruis.

Eén van de dingen die de bijbel zegt is dat al wat aan het kruishout hangt, vervloekt is. Jezus heeft de vloek gedragen. Zou ik dan zoiets om mijn hals hangen?

Heb liever Christus in mn hart dan een kruisje om mn nek
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 10:05
 
Ik durf zelfs nog verder te gaan. Ook al loop ik dan weer het risico om als radicaal te worden bestempeld.

Wat werd er vaak geofferd door het Joodse volk? Een kalf, zonder enig gebrek. Als offer aan God. Het bloed van het kalf diende als offer voor vergeving. Maar toen het volk een kalf maakte van goud ...
Nou ja, je snapt wel waar ik naar toe wil.

Het offer van Jezus is voldoende ...
Geen symbool nodig om dat te vertegenwoordigen of om eraan herinnerd te worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 10:59
 
heb biblijanet er es op nagekeken en het woord kruis komt in het hele ot niet eens voor Geschokte, onthutste smiley

en in het nt maar 33 keer, iedere keer om ons erop te wijzen om ons kruis op ons te nemen en Jezus te volgen.

heb ook gezocht op het woord "hout"

7 Gezegend is het hout waardoor gerechtigheid geschiedt, 8 maar vervloekt is het hout waarvan mensenhanden een beeld hebben gemaakt, evenals zijn maker – hij omdat hij het gemaakt heeft, en het vergankelijke voorwerp omdat het als afgod wordt vereerd.

Dit staat in het boek Wijsheid in de Nieuwe Bijbelvertaling.

Ik ga het verder onderzoeken, Mijn interesse is gewekt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 11:03
 
Het kruisje wat ik dag en nacht draag zie ik echt niet als een afgod.
Ik aanbid het niet, doe er geen offers bij.

Het is voor mij een symbool, dat christus is gekruisigd en gestorven en weer is opgestaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 11:05
 
MOMO697 schreef:
heb biblijanet er es op nagekeken en het woord kruis komt in het hele ot niet eens voor Geschokte, onthutste smiley

en in het nt maar 33 keer, iedere keer om ons erop te wijzen om ons kruis op ons te nemen en Jezus te volgen.

heb ook gezocht op het woord "hout"

7 Gezegend is het hout waardoor gerechtigheid geschiedt, 8 maar vervloekt is het hout waarvan mensenhanden een beeld hebben gemaakt, evenals zijn maker – hij omdat hij het gemaakt heeft, en het vergankelijke voorwerp omdat het als afgod wordt vereerd.

Dit staat in het boek Wijsheid in de Nieuwe Bijbelvertaling.

Ik ga het verder onderzoeken, Mijn interesse is gewekt.
Wijsheid is een apocrief boek, niet erkend door de kerk als zijnde een bijbels boek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 12:05
 
CHATULIEM619 schreef:
Wijsheid is een apocrief boek, niet erkend door de kerk als zijnde een bijbels boek.

I know

Dus waarom is dit kruis dan als symbool ontstaan voor zoveel christenen?
Zoals Lepeltje aangeeft is het idd een martelwerktuig.
De eerste christenen gebruikten het niet als symbool.
Ben nieuwsgierig naar de herkomst.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 13:02
 
Zoekt en gij zult vinden Lachende smiley

Het kruis in de Bijbel

Het kruis wordt over het algemeen gezien als een Christelijk symbool, zo niet vereerd als een Christelijk symbool. Maar is het van oorsprong ook een Christelijk symbool? In Hebreeën 12 : 2 vinden we ten eerste: “Ziende op de overste Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Die, voor de vreugde, die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen, en schande veracht, en is gezeten aan de rechterhand van de troon van God”. Als gelovigen behoren we dus niet gericht te zijn op een ruw houten kruis, maar op Jezus Christus! Weet u waarom? In Galaten 3 : 13 vinden we in principe het antwoord: “Christus heeft ons verlost van de vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt”. Het kruis is een symbool van schande en vervloeking. Het kruis is dan ook een ‘vloekhout’ dat dood en schande vertegenwoordigt. Het werd gebruikt om mensen de doodstraf te geven, Jezus Christus heeft daaraan onze doodstraf gedragen (1 Petr. 2 : 24). In 1 Kor. 1 : 17 en 18 vinden we: “Want Christus heeft mij niet gezonden, om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeld wordt. Want het woord des kruises is wel voor hen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods”. De prediking van het kruis houdt dus in, de prediking van het woord van het kruis. De prediking van de gekruisigde Christus, is een kracht Gods (1 Kor. 1 : 23, 24). Het geloof behoort dus gebaseerd te zijn op hetgeen gebeurd is aan het kruis: ‘Het is volbracht!’ Wanneer er in de brieven gesproken wordt over de prediking van het kruis, wordt daarmee nooit een stuk hout bedoeld dat mensen om hun nek moeten hangen. Een dergelijk gebruik van het kruis ontstond pas veel later. Pas toen het Christendom geïnfiltreerd was met het heidendom, begon het kruis aandacht te krijgen als Christelijk symbool. In 431 na Chr. begonnen er dan ook pas kruisen te verschijnen in kerken en in slaapkamers, terwijl het gebruik van kruisen op kerktorens pas in 586 na Chr. in zwang kwam.




Oorsprong van het kruis



Het teken van het kruis is echter Babylonisch van oorsprong. Het was reeds een religieus symbool voor de bevolking van Babylonië. Het komt van het Tau-teken, wat komt uit de mystiek van de Chaldeeën (Babyloniërs) en de Egyptenaren. Nimrod, de stichter van Babylon, zou van zijn vrouw Semiramis een zoon gekregen hebben: Tammuz. Deze drie personen spelen in het heidendom een zeer belangrijke rol. Het zijn Semiramis en Tammuz, waar de moeder-kind verering onder vele volken vandaan is gekomen, en die uiteindelijk is overgenomen door de Rooms-katholieke Kerk. Vandaar dat de Rooms-katholieke Kerk tegenwoordig een vrouw, Maria, vereert. Het komt regelrecht uit het heidendom. Tau is de eerste letter van Tammuz, en is in die Babylonische religies in vele variaties een hoogheilig symbool geworden: als amulet en op priesterkleding. Via Babylon is het in Egypte terecht gekomen. De monumenten getuigen ervan.Onder de Chinezen wordt het kruis erkend als één van de oudste tekens. In India was het kruis eeuwenlang één van de heilige symbolen onder de niet-Christelijke bevolking. Hindoes hadden het kruis als heilig teken, Boeddhisten gaven hun volgelingen op hun voorhoofd het teken van een kruis.In Afrika gebruikten de verschillende volken het kruis als symbool.De Vestaalse Maagden van het heidense Rome droegen een kruis aan hun halsketting, zoals de nonnen van de Rooms-katholieke Kerk dat nu doen, etc, etc. Er zijn vele voorbeelden meer, maar het kruis was lang voor het Christelijk tijdperk in gebruik!

Het feit dat Jezus Christus aan het kruis stierf, maakt het kruis niet tot een Christelijk symbool. Het toont slechts dat het kruisigen een strafmaatregel was, die al in gebruik was om zowel te straffen als te doden, en dat onder de heidenen. Naarmate het symbool van het kruis verspreid werd onder de volken van de oudheid, kreeg het in diverse landen verschillende vormen, totdat er uiteindelijk vele vormen waren van het heidense kruis. Het Rooms-katholicisme, dat de heidense gedachte van ‘kruisverering’ overnam, nam ook de verschillende vormen van het kruis over. Daarom komen we vandaag de dag ook zoveel verschillende vormen van het kruis tegen. Het feit dat die verschillende vormen van het kruis allemaal zijn overgenomen door de Roomse Kerk maakt duidelijk, dat die ‘heiligheid’ van het kruis z’n oorsprong niet vond in het kruis van Christus. Immers, Hij stierf slechts aan één kruis!

Wil je er meer over lezen?

http://www.bijbelengeloof.com/index.php?option=com_content&view=article&id=134:symboliek&catid=152:qkerkq-en-qkerkqgeschiedenis&Itemid=93
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 13:59
 
Enkele bijbelteksten waarin je kunt zien dat Paulus zelf het kruis als symbool gebruikt:

22. 1 Korintiërs 1,17
Ik ben immers niet door Christus gezonden om te dopen, maar om te verkondigen – en niet door middel van diepzinnige welsprekendheid, want dan zou het kruis van Christus van zijn kracht worden beroofd.

23. 1 Korintiërs 1,18
De boodschap over het kruis is dwaasheid voor wie verloren gaan, maar voor ons die worden gered is het de kracht van God.

24. Galaten 5,11
En wat mijzelf betreft, broeders en zusters, als ik nog altijd de besnijdenis zou verkondigen, waarom word ik dan vervolgd? Dan zou het kruis toch zijn kracht verliezen en niet langer een struikelblok zijn?

25. Galaten 5,24
Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen.

26. Galaten 6,12
Degenen die er zo op aandringen dat u zich laat besnijden, willen alleen een goede indruk maken en voorkomen dat ze worden vervolgd omwille van het kruis van Christus.

27. Galaten 6,14
Maar ik – ik wil me op niets anders laten voorstaan dan het kruis van Jezus Christus, onze Heer, waardoor de wereld voor mij is gekruisigd en ik voor de wereld.

28. Efeziërs 2,16
en verzoende hij door het kruis beide in één lichaam met God, door in zijn lichaam de vijandschap te doden.

29. Filippenzen 2,8
heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis.

30. Filippenzen 3,18
Ik heb u al vaak gezegd, en zeg nu zelfs met tranen in mijn ogen: velen leven als vijand van het kruis van Christus

31. Kolossenzen 1,20
en door hem en voor hem alles met zich willen verzoenen, alles op aarde en alles in de hemel, door vrede te brengen met zijn bloed aan het kruis.

32. Kolossenzen 2,14
Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen.

33. Hebreeën 12,2
Laten we daarbij de blik gericht houden op Jezus, de grondlegger en voltooier van ons geloof: denkend aan de vreugde die voor hem in het verschiet lag, liet hij zich niet afschrikken door de schande van het kruis. Hij hield stand en nam plaats aan de rechterzijde van de troon van God.

Twee opmerkingen: het OT heeft het niet over het kruis omdat de kruisiging nog niet bestond.

Ten tweede: op het internet vind je veel onzin, je citeert er lustig op los, maar je gelooft die onzin ook nog.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 14:21
 
Om even terug te komen op je twee opmerkingen.

Ik citeer waar ik zelf ook achter sta. Niet nadat ik het heb gelezen maar ervoor. Zoals je zelf al eens eerder hebt gezegd, dien je de bijbel niet naar de letter te lezen maar naar de geest. En als word gesproken over het kruis, is dit niet als de martelpaal bedoeld maar als de dood van Jezus, de gebeurtenis die plaats vond.

Het kruis als beeltenis voor wat Jezus voor ons gedaan heeft, is mij altijd al vreemd geweest. En wat ik geloof mag dan anders zijn dan wat jij gelooft (denk dat het op zich wel meevalt) maar daarom mag ik wel een poging doen om datgene wat ik geloof hier neer te zetten. Niet iedereen is zo welbespraakt als jij. Kost mij wat meer moeite en ik maak dan graag gebruik van citaten van anderen die weergeven wat ik geloof of denk. Dat is wat anders dan klakkeloos de mening van iemand anders overnemen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LOVEJEZUS310





Berichten: 189

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 14:29
 
Momo,

Interessant om eens wat meer van het kruis te lezen.

Toen ik het boekje, het kruis, je kunt er niet omheen van derek prince las
ervaarde ik pas de werkelijke diepte van het kruis van christus.

Denk dat een ware christen niet alleen voor het kruis staat maar zelf ook door de beproevingen van het kruis is gegaan.

De heilige geest komt niet tot ons voordat we werkelijk door het kruis zijn heengegaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 14:33
 
MOMO697 schreef:
Om even terug te komen op je twee opmerkingen.

Ik citeer waar ik zelf ook achter sta. Niet nadat ik het heb gelezen maar ervoor. Zoals je zelf al eens eerder hebt gezegd, dien je de bijbel niet naar de letter te lezen maar naar de geest. En als word gesproken over het kruis, is dit niet als de martelpaal bedoeld maar als de dood van Jezus, de gebeurtenis die plaats vond.

Het kruis als beeltenis voor wat Jezus voor ons gedaan heeft, is mij altijd al vreemd geweest. En wat ik geloof mag dan anders zijn dan wat jij gelooft (denk dat het op zich wel meevalt) maar daarom mag ik wel een poging doen om datgene wat ik geloof hier neer te zetten. Niet iedereen is zo welbespraakt als jij. Kost mij wat meer moeite en ik maak dan graag gebruik van citaten van anderen die weergeven wat ik geloof of denk. Dat is wat anders dan klakkeloos de mening van iemand anders overnemen.
De oorsprong van het kruis zoeken in Babylonië is gewoon onzin. Je leest zelf in de bijbel hoe het kruis al als symbool door Paulus gebruikt wordt, niet als martelwerktuig, maar als symbool van verzoening tussen God en mens. Als iemand een kruis draagt, zegt hij daarmee, dat hij verzoend is met God. Een heel mooi teken. Om mensen daar om te veroordelen, vind ik op zn zachtst gezegd vreemd en doet geen recht aan de beleving van deze mensen. Je noemt het kruis occult, dat vind ik toch wel erg ver gaan hoor.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 11 januari 2012, 14:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 14:34
 
CHATULIEM619 schreef:
Enkele bijbelteksten waarin je kunt zien dat Paulus zelf het kruis als symbool gebruikt:

22. 1 Korintiërs 1,17
Ik ben immers niet door Christus gezonden om te dopen, maar om te verkondigen – en niet door middel van diepzinnige welsprekendheid, want dan zou het kruis van Christus van zijn kracht worden beroofd.


23. 1 Korintiërs 1,18
De boodschap over het kruis is dwaasheid voor wie verloren gaan, maar voor ons die worden gered is het de kracht van God.

24. Galaten 5,11
En wat mijzelf betreft, broeders en zusters, als ik nog altijd de besnijdenis zou verkondigen, waarom word ik dan vervolgd? Dan zou het kruis toch zijn kracht verliezen en niet langer een struikelblok zijn?

25. Galaten 5,24
Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen.

26. Galaten 6,12
Degenen die er zo op aandringen dat u zich laat besnijden, willen alleen een goede indruk maken en voorkomen dat ze worden vervolgd omwille van het kruis van Christus.

27. Galaten 6,14
Maar ik – ik wil me op niets anders laten voorstaan dan het kruis van Jezus Christus, onze Heer, waardoor de wereld voor mij is gekruisigd en ik voor de wereld.

28. Efeziërs 2,16
en verzoende hij door het kruis beide in één lichaam met God, door in zijn lichaam de vijandschap te doden.

29. Filippenzen 2,8
heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis.

30. Filippenzen 3,18
Ik heb u al vaak gezegd, en zeg nu zelfs met tranen in mijn ogen: velen leven als vijand van het kruis van Christus

31. Kolossenzen 1,20
en door hem en voor hem alles met zich willen verzoenen, alles op aarde en alles in de hemel, door vrede te brengen met zijn bloed aan het kruis.

32. Kolossenzen 2,14
Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen.

33. Hebreeën 12,2
Laten we daarbij de blik gericht houden op Jezus, de grondlegger en voltooier van ons geloof: denkend aan de vreugde die voor hem in het verschiet lag, liet hij zich niet afschrikken door de schande van het kruis. Hij hield stand en nam plaats aan de rechterzijde van de troon van God.

Twee opmerkingen: het OT heeft het niet over het kruis omdat de kruisiging nog niet bestond.

Ten tweede: op het internet vind je veel onzin, je citeert er lustig op los, maar je gelooft die onzin ook nog.

Ik neem aan dat je wel begrijpt dat in deze teksten de kruisiging bedoeld word? De gebeurtenis? En alles wat daarmee te maken heeft?
Zo niet dan verschillen we van mening hierover.

Het ot is mede een profetisch boek waarin meer dingen staan die nog niet bestonden.


Laatst aangepast door
MOMO697
op woensdag 11 januari 2012, 14:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 14:39
 
MOMO697 schreef:
Ik neem aan dat je wel begrijpt dat in deze teksten de kruisiging bedoeld word? De gebeurtenis? En alles wat daarmee te maken heeft?
Zo niet dan verschillen we van mening hierover.

Het ot is mede een profetisch boek waarin meer dingen staan die nog niet bestonden.
Jij begrijpt toch ook wel, dat als men een kruisje draagt ook refereren naar de kruisiging? Zoals Paulus het symbool gebruikt, mogen wij ook dat symbool gebruiken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 14:39
 
LOVEJEZUS310 schreef:
Momo,

Interessant om eens wat meer van het kruis te lezen.

Toen ik het boekje, het kruis, je kunt er niet omheen van derek prince las
ervaarde ik pas de werkelijke diepte van het kruis van christus.

Denk dat een ware christen niet alleen voor het kruis staat maar zelf ook door de beproevingen van het kruis is gegaan.

De heilige geest komt niet tot ons voordat we werkelijk door het kruis zijn heengegaan.

LJ, ik neem aan dat ook hier bedoeld wordt de kruisiging van Jezus. Zoals wijzelf ons eigen ik kruisigen. Jezus staat hierin centraal, niet het kruis.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JACI886





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 14:45
 
MOMO697 schreef:
Ik durf zelfs nog verder te gaan. Ook al loop ik dan weer het risico om als radicaal te worden bestempeld.

Wat werd er vaak geofferd door het Joodse volk? Een kalf, zonder enig gebrek. Als offer aan God. Het bloed van het kalf diende als offer voor vergeving. Maar toen het volk een kalf maakte van goud ...
Nou ja, je snapt wel waar ik naar toe wil.

Het offer van Jezus is voldoende ...
Geen symbool nodig om dat te vertegenwoordigen of om eraan herinnerd te worden.

Het verschil is dat het volk het kalf bestempelde als God en het aanbad. Ik draag ook regelmatig een kruisje, maar net als de meeste mensen hier zie ik dat absoluut niet als een vervanging van God en ik ken er ook geen bijzondere krachten o.i.d. aan toe. Voor mij is het gewoon een teken dat ik ben vrijgekocht door Jezus' offer en het is ook een uiting van mijn christen-zijn. Wat uiteraard absoluut niet wil zeggen dat ik niet vrijgekocht zou zijn als ik geen kruisje zou dragen, zoals je al aangeeft is Jezus' offer voldoende. Neemt trouwens niet weg dat ik het wel interessant vind om de geschiedenis van het gebruiken van het kruis als symbool te lezen, heb er nog nooit zo over nagedacht.


Laatst aangepast door
JACI886
op woensdag 11 januari 2012, 14:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 14:46
 
CHATULIEM619 schreef:
De oorsprong van het kruis zoeken in Babylonië is gewoon onzin. Je leest zelf in de bijbel hoe het kruis al als symbool door Paulus gebruikt wordt, niet als martelwerktuig, maar als symbool van verzoening tussen God en mens. Als iemand een kruis draagt, zegt hij daarmee, dat hij verzoend is met God. Een heel mooi teken. Om mensen daar om te veroordelen, vind ik op zn zachtst gezegd vreemd en doet geen recht aan de beleving van deze mensen. Je noemt het kruis occult, dat vind ik toch wel erg ver gaan hoor.

Ik veroordeel niemand, ik geef slechts mijn mening.

Bovendien zeg ik dat de oorsprong uit het peganisme komt.
Net zo goed als ik dat doe bij de kinderdoop, de kerstboom en zn lichtjes, de viering van kerstmis, pasen, de zondagsviering en nog veel meer van de christelijke gebruiken.

En ik baal er een beetje van chat dat datgene wat niet past bij jouw beleving en overtuiging, je gelijk afdoet als onzin zonder dat je het onderbouwt of zelf onderzocht hebt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 14:46
 
MOMO697 schreef:
LJ, ik neem aan dat ook hier bedoeld wordt de kruisiging van Jezus. Zoals wijzelf ons eigen ik kruisigen. Jezus staat hierin centraal, niet het kruis.
Met een kruisje dragen bedoel je toch ook de kruisiging van Jezus? Ik begrijp niet dat je dat niet oppakt...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JACI886





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 14:46
 
*foutje, wilde m'n eerdere bericht iets wijzigen, maar drukte per ongeluk op reageren ipv wijzigen*

Laatst aangepast door
JACI886
op woensdag 11 januari 2012, 14:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 14:49
 
CHATULIEM619 schreef:
Met een kruisje dragen bedoel je toch ook de kruisiging van Jezus? Ik begrijp niet dat je dat niet oppakt...

Tja hoe leg ik dit nou uit?
Jezus sterven is zoveel meer geweest dan het kruisigen. En ik vind dat de nadruk teveel ligt op het kruis. Je kan die dingen niet loskoppelen en dat gebeurd wel.

Het kruis was een middel maar niet het doel. Het middel is daarom niet belangrijk. Het sterven en overwinnen van de dood is het doel. Hij als eerste. Nu mogen wij staan in die overwinning als kinderen van God de Vader. Wat Jezus voor ons gedragen heeft is belangrijk en ook wat Hij daarmee voor ons mogelijk heeft gemaakt. Dat dit aan het kruis gebeurde heeft wel betekenis maar niet zoveel dat je dit om je nek moet hangen. Het kruis was afschuwelijk. En om onze overtredingen nodig. Maar we zijn nu vrijgekocht. En om in die vrijheid te kunnen leven wil je niet elke dag herinnert worden aan die overtredingen. Dat is wel wat het kruis doet. De toorn van God is van ons weggenomen en is op Christus gelegd. Aan het kruis. Het kruis was de dood, Christus is de overwinning. Heb liever de overwinning dan de dood.

Sorry als het nu nog niet overkomt wat ik bedoel. Ik doe mn best. Ben niet zo goed in het verwoorden.

k heb nu wel genoeg geprobeerd om uit te leggen wat ik bedoel en ga er niet verder op in.
Als het nu nog niet overkomt dan zal het wel helemaal niet overkomen.


Laatst aangepast door
MOMO697
op woensdag 11 januari 2012, 15:03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 17:21
 
MOMO697 schreef:
Tja hoe leg ik dit nou uit?
Jezus sterven is zoveel meer geweest dan het kruisigen. En ik vind dat de nadruk teveel ligt op het kruis. Je kan die dingen niet loskoppelen en dat gebeurd wel.

Het kruis was een middel maar niet het doel. Het middel is daarom niet belangrijk. Het sterven en overwinnen van de dood is het doel. Hij als eerste. Nu mogen wij staan in die overwinning als kinderen van God de Vader. Wat Jezus voor ons gedragen heeft is belangrijk en ook wat Hij daarmee voor ons mogelijk heeft gemaakt. Dat dit aan het kruis gebeurde heeft wel betekenis maar niet zoveel dat je dit om je nek moet hangen. Het kruis was afschuwelijk. En om onze overtredingen nodig. Maar we zijn nu vrijgekocht. En om in die vrijheid te kunnen leven wil je niet elke dag herinnert worden aan die overtredingen. Dat is wel wat het kruis doet. De toorn van God is van ons weggenomen en is op Christus gelegd. Aan het kruis. Het kruis was de dood, Christus is de overwinning. Heb liever de overwinning dan de dood.

Sorry als het nu nog niet overkomt wat ik bedoel. Ik doe mn best. Ben niet zo goed in het verwoorden.

k heb nu wel genoeg geprobeerd om uit te leggen wat ik bedoel en ga er niet verder op in.
Als het nu nog niet overkomt dan zal het wel helemaal niet overkomen.
het gaat mij er om dat je dat symbool veroordeelt, terwijl Paulus het symbool juist accentueert. En je ziet dat hij daar de nadruk legt op verzoening.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARRY942





Berichten: 1117

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 17:27
 
CHATULIEM619 schreef:
het gaat mij er om dat je dat symbool veroordeelt, terwijl Paulus het symbool juist accentueert. En je ziet dat hij daar de nadruk legt op verzoening.

Ik draag ook zo'n kruisje, van zilver, met 7 diamantjes (neppes hoor) erin.
Wat het kruis symboliseert weten we allemaal, en 7 is het getal van de volheid, komt ook veel voor in de Bijbel Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 17:31
 
CHATULIEM619 schreef:
het gaat mij er om dat je dat symbool veroordeelt, terwijl Paulus het symbool juist accentueert. En je ziet dat hij daar de nadruk legt op verzoening.

laat maar Chat
je doet niet je best om mij te begrijpen, dan lukt het mij ook niet om het uit te leggen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LOVEJEZUS310





Berichten: 189

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 21:24
 
MOMO697 schreef:
LJ, ik neem aan dat ook hier bedoeld wordt de kruisiging van Jezus. Zoals wijzelf ons eigen ik kruisigen. Jezus staat hierin centraal, niet het kruis.

Het is eigenlijk de controle (ik, ego) uit handen geven.

Het heft uit handen geven van je leven, hem de leiding geven over alles.

Aangezien de wereld waarin we leven veelal controle is, vanuit ons hoofd is het nog niet zo'n eenvoudige zaak momo.


Laatst aangepast door
LOVEJEZUS310
op woensdag 11 januari 2012, 21:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 22:15
 
LOVEJEZUS310 schreef:
Het is eigenlijk de controle (ik, ego) uit handen geven.

Het heft uit handen geven van je leven, hem de leiding geven over alles.

Aangezien de wereld waarin we leven veelal controle is, vanuit ons hoofd is het nog niet zo'n eenvoudige zaak momo.

Hoe geef je de leiding over? Door Zijn geboden te onderhouden?
Of is er meer?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 4 van 5