ChristianMatch
 


Forum

Berichten van JACI886
ChristianMatch forum index » Berichten van JACI886
Auteur Bericht
JACI886 (35)





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 januari 2012, 14:50
BerichtOnderwerp: Waarom een kruisje dragen?
 
LOVEJEZUS310 schreef:
Jaci,

Als we ons verstand niet vernieuwen met zijn woorden dan blijven we verstandelijk afgescheiden van hem

Als we ons verstand alleen gebruiken om deze wereld te dienen zijn we niet dicht bij hem.

Het is mooi als hart, ziel en verstand met elkaar in afstemming met hem zijn.

Daar ben ik het helemaal mee eens, net zoals we niet dicht bij God zullen zijn als we ons hart niet vernieuwen. Mijn opmerking kwam voort uit het feit dat ik dacht dat jij bedoelde dat je geloven met je hart moet doen en niet met je verstand (door je opmerkingen dat we ons niet overgeven aan de Heilige Geest als we belijden vanuit ons hoofd en dat we beter intuïtie (= hart) kunnen volgen), maar dan had ik je misschien verkeerd begrepen :)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JACI886 (35)





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: donderdag 12 januari 2012, 20:11
BerichtOnderwerp: Waarom een kruisje dragen?
 
LOVEJEZUS310 schreef:
Momo, onze ik (ego) leiding is actief vanuit ons hoofd, controle mechanismes.

Zolang we geloof belijden vanuit ons hoofd geven we ons niet over aan de leiding van de heilige geest.

Intuitie volgen, impulsen volgen is meer afstemming maken met de heilige geest.

Denk zeker ook dat God is vaak boodschappen geeft, als we daarin leren afstemmen, luisteren komen we steeds weer opnieuw verbinding.

Vanuit de heilige geest heeft God ons een aantal geestelijke gaven gegeven.

Het zijn gereedschappen, manifestaties van de heilige geest.

Enkele zijn: gave van Profetie, Gave van onderscheiding van geesten, Tongen taal.

God geeft ons deze geestelijke gaven totdat christus komt

Momo, kijk uit naar zijn komst

Lachende smiley

Maar Jezus zegt toch "U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand" (Mat. 22:37). Dus met je hart én je verstand (hoofd)...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JACI886 (35)





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 14:46
BerichtOnderwerp: Waarom een kruisje dragen?
 
*foutje, wilde m'n eerdere bericht iets wijzigen, maar drukte per ongeluk op reageren ipv wijzigen*

Laatst aangepast door
JACI886
op woensdag 11 januari 2012, 14:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JACI886 (35)





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 14:45
BerichtOnderwerp: Waarom een kruisje dragen?
 
MOMO697 schreef:
Ik durf zelfs nog verder te gaan. Ook al loop ik dan weer het risico om als radicaal te worden bestempeld.

Wat werd er vaak geofferd door het Joodse volk? Een kalf, zonder enig gebrek. Als offer aan God. Het bloed van het kalf diende als offer voor vergeving. Maar toen het volk een kalf maakte van goud ...
Nou ja, je snapt wel waar ik naar toe wil.

Het offer van Jezus is voldoende ...
Geen symbool nodig om dat te vertegenwoordigen of om eraan herinnerd te worden.

Het verschil is dat het volk het kalf bestempelde als God en het aanbad. Ik draag ook regelmatig een kruisje, maar net als de meeste mensen hier zie ik dat absoluut niet als een vervanging van God en ik ken er ook geen bijzondere krachten o.i.d. aan toe. Voor mij is het gewoon een teken dat ik ben vrijgekocht door Jezus' offer en het is ook een uiting van mijn christen-zijn. Wat uiteraard absoluut niet wil zeggen dat ik niet vrijgekocht zou zijn als ik geen kruisje zou dragen, zoals je al aangeeft is Jezus' offer voldoende. Neemt trouwens niet weg dat ik het wel interessant vind om de geschiedenis van het gebruiken van het kruis als symbool te lezen, heb er nog nooit zo over nagedacht.


Laatst aangepast door
JACI886
op woensdag 11 januari 2012, 14:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JACI886 (35)





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 14:11
BerichtOnderwerp: Zondagsheiliging
 
COOTJE711 schreef:
Beste Jaci,
Al draag ik het joodse volk een warm hart toe, ik ben het helaas niet altijd met ze eens.
Een rabbijn heeft mij eens uitgelegd dat de orthodoxe jood gericht is op zichzelf en zijn verhouding tot God. Evangelisatie is ze helemaal vreemd. Als iemand (lees: christen of niet joods) zich aan wil sluiten dan wordt dit met argus ogen gezien. Je bent meestal niet welkom. Er is dus ook geen bekeringsdrang.
Ze zien dus ook niet het belang van het onderhouden van de joodse geboden voor een niet jood. Vanzelf is een goede levensstijl wel wenselijk, vandaar wèl het onder houden van de noachistische wetten.
Maar òòk in het orthodoxe jodendom zijn verschillende stromingen.....

Een groot verschil tussen de joden en de christenen is dat voor hen de wet nog niet vervuld is. De messias wordt nog steeds verwacht, besnijdenis ipv de doop enz...

Beste Cootje,

Allereerst wil ik duidelijk maken dat ik het ook niet altijd met joden eens ben. Maar ik denk wel dat we veel van ze kunnen leren. De ‘kerk’ heeft door de eeuwen heen veel van wat joods is ‘weggepoetst’, maar ik denk dat het belangrijk is om terug te gaan naar de bron van het christendom – het Jodendom – zonder hierbij het unieke van het christendom (de Messias is al gekomen in de persoon van Jezus en heeft voor ons het offer volbracht) uit het oog te verliezen.

Zoals je zelf al aangeeft zijn er inderdaad verschillende stromingen binnen het orthodoxe jodendom. Ik heb dan ook alleen weergegeven wat ik geleerd heb van de contacten die ik met (orthodoxe) joden heb. Ik heb van hen ook geleerd dat bekering naar het Jodendom inderdaad ontmoedigd wordt, maar ik heb ook van hen geleerd dat het niet zo is dat ze niet willen dat niet-joden de God van de joden dienen ofzo. Wat ik van hen geleerd heb is dat het wordt ontmoedigd omdat het niet nodig is dat niet-joden zich aan de 613 geboden van het Jodendom houden, het is voor niet-joden ‘genoeg’ om zich aan de zeven Noachidische geboden houden.

Hierbij een uitleg van rabbijn Evers:
Quote:
Het weigeren gebeurt om verschillende redenen. Allereerst wordt hiermee de oprechtheid en het doorzettingsvermogen van de aanstaande geer getest. Tevens willen de rabbijnen van het Hof hiermee duidelijk maken, dat het niet ‘nodig’ is om Joods te worden. In tegenstelling tot andere geloven gaat het Jodendom niet uit van het axioma, dat de olam haba (het hiernamaals) exclusief voor de eigen geloofsgroep is. Ook niet-Joden hebben een plaats in de olam haba zolang zij zich houden aan de zeven wetten, die aan Noach gegeven zijn. Wanneer iemand die niet Joods is, overtuigd raakt van de waarheid van de Thora hoeft hij of zij dus niet over te gaan tot het Jodendom om volgens de Thora te leven. Alle volkeren op de aarde stammen af van Noach en voor hen gelden zeven mitsvot (geboden). Het Joodse volk stamt af van Noachs zoon Sjeem (Sem) en nam bij G-ds Openbaring op de berg Sinai (3321 jaar geleden) de Thora op zich, die bestaat uit 613 mitsvot (geboden en verboden). Toetreden tot het Jodendom is dus een hele verantwoordelijkheid en daarom weigeren rabbijnen potentiële geriem (bekeerlingen) met de boodschap dat zij beter een goede niet-Jood kunnen zijn dan zich het leven zo veel moeilijker te maken door Joods te willen worden.
(http://joodsactueel.be/2010/05/07/gioer-%E2%80%93-overgang-tot-het-jodendom/)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JACI886 (35)





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 10:01
BerichtOnderwerp: Zondagsheiliging
 
MARTIN695 schreef:
Hallo Jac
Ik moet je zeggen dat ik nog niet eerder van de Noachidische wetten gehoord had .
Maar ik vier wel de Sjabat omdat ik lees in de bijbel dat die door GOD belangrijk gevonden word maar ik ga niet de mensen verbieden om om de zondag te gebruiken want we zijn 1 in de ogen van onze HEER .
Sjalom.
Martin

Tot afgelopen zomer had ik er ook nog nooit van gehoord. Het is helaas in de meeste christelijke kringen een zeer onderbelicht onderwerp. Op internet is er wel veel info over te vinden, google maar eens. Het gaat om een aantal wetten die zouden gelden voor de ‘heidenvolken’ die de God van het joodse volk willen dienen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JACI886 (35)





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 januari 2012, 16:22
BerichtOnderwerp: Waarom een kruisje dragen?
 
MARTIN695 schreef:
Hallo Cootje
Ja ik weet wat er in zit want dat heb ik er zelf daar in Jeruzalem in gedaan alleen weet ik de text niet meer en als men daar naar binnen gaat dan raken ze het aan voor vrede in het huis of kamer dat heb ik toen begrepen van iemand die de kamers deed in het hotel.
Maar ik heb er nu eentje van een 10 centimeter aan de deur en ieder die langs komt die vraagt de betekenis er van .
Sjalom
Martin

Zou je misschien uit kunnen leggen waarom jij een mezoeza hebt opgehangen? Overigens gaat het veel verder dan vrede in huis. De mezoeza is een constante herinnering aan Gods aanwezigheid en Zijn geboden. Het aanraken van de mezoeza is een teken van respect voor God en Zijn geboden en een herinnering aan Zijn bescherming over het huis en de mensen die er wonen. Daarnaast wordt de mezoeza tegenwoordig ook vaak gezien als een uiting van joods-zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JACI886 (35)





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: donderdag 5 januari 2012, 20:03
BerichtOnderwerp: Zondagsheiliging
 
CHATULIEM619 schreef:
Diezelfde strijd, hetzelfde ongemak heb ik dus ook met de zondag, de reden dat ik de diensten verschoven heb naar de sabbath.

Na er vandaag iets verder over nagedacht te hebben, denk ik dat ik geen moeite heb met de zondagse samenkomsten opzich, alleen wel met het idee dat het een vervanging van de sjabbat zou zijn. Ik vind er ook niks mis mee als je de zondag als rustdag wilt houden, maar wel met het idee dat dat door God zo geboden wordt. Ik ben er meer nog niet uit wat het 'houden van de sjabbat' voor ons als christenen betekent. Ook vraag ik me af of het uberhaupt wel een verplichting voor ons is om de sjabbat te houden. We gaan nu wel erg afdwalen van het oorspronkelijk onderwerp van dit topic, maar er wordt in het OT herhaaldelijk gesproken over de sjabbat als verbond tussen God en Zijn volk Israel (zie bijv. Ez. 20:12) en de Tien Geboden zijn expliciet aan Israel gegeven (met verwijzing naar de verlossing van Israel uit Egypte). Ik vraag me af of wij ons de Tien Geboden dus wel zomaar mogen toeeigenen. Van joodse contacten hoor ik dat wij als niet-joden ons alleen maar hoeven te houden aan de zogenaamde Noachidische geboden, deze worden ook aangehaald in Handelingen 15 als richtlijn voor christenen uit de heidenvolken. In deze Noachidische geboden wordt de sjabbat niet genoemd. Dus ik vraag me af of we ons alleen aan deze Noachidische geboden hoeven te houden, dan hoeven we ons dus niet aan de sjabbat te houden. Al kan ik dat dan weer niet helemaal rijmen met het feit dat God bij de schepping de zevende dag al zegende en apart zette, dan lijkt het toch alsof dat voor de hele schepping (dus alle mensen) zou zijn. Tja, het blijft een moeilijke kwestie Smiley die vol vragen zit


Laatst aangepast door
JACI886
op donderdag 5 januari 2012, 20:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JACI886 (35)





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: donderdag 5 januari 2012, 15:46
BerichtOnderwerp: Zondagsheiliging
 
CHATULIEM619 schreef:
Het verwarrende in dit geheel vind ik, dat behalve de discussie welke dag je ook neemt, er zulke grote verschillen zijn in invulling van die dag. En wat me nog meer verbaast, is dat men met de Bijbel in de hand probeert te bewijzen, dat hun eigen invulling de juiste is.

Een Jood zal op een sabbath nooit uit zichzelf het licht aan doen of de verwarming aan zetten.. Ik lees hier, dat men koken geen probleem vindt, douchen ook niet, Zoals ik jullie bijdragen interpreteer, vul je hem eigenlijk voor jezelf in. En dat varieert van alles doen op de zondag zonder dat je werkt tot absoluut niks doen en ook nergens naar toe gaan, behalve naar de kerk. En iedereen doet dat met de bijbel in de hand. Sorry, ik zie niet dat de Bijbel verbiedt om met de auto te rijden....

Maar omdat wij geen joden zijn hoeven wij ons niet aan de specifieke regels van de sjabbat te houden (zo vertelde een (orthodox) joodse mevrouw mij). En ik kom de laatste tijd meer en meer tot de conclusie dat wij sowieso de regels van de sjabbat niet zomaar kunnen overhevelen naar de zondag, dit staat immers nergens in de Bijbel. Ik snap ook niet helemaal dat veel christenen vinden dat je je aan de Tien Geboden moet houden, maar dan maar 'vergeten' dat daar toch duidelijk staat dat de zevende dag de rustdag is? Ik heb het voor mezelf ook nog niet helemaal helder hoe het nu zit met sjabbat en zondag. Ik denk dat het niet erg is om op zondag samen te komen, maar dan niet als vervanging voor het houden van de sjabbat maar om Jezus' opstanding te vieren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JACI886 (35)





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: maandag 30 mei 2011, 11:50
BerichtOnderwerp: Jongerenreis Israel
 
ERNSTJAN522 schreef:
Ik had ook al even de tripplanning bekeken en die ziet er volgens mij heel goed in elkaar.
Toch mis ik wat zaken zoals Masada en Petra; en ik zou ook graag Nazareth en Samaria willen bezoeken.
Het zijn zo van die plekken uit de Bijbel waar ik grAg zelf een beeld van wil vormen, net als de Via Dolorosa, Getsémané, het vermoedelijke graf...
Dat zegt je daarna veeeeel meer...
Ik weet het: "zalig zijn zij die niet gezien hebben en toch geloven..."

Euuh, die dingen zitten toch allemaal in deze reis? (behalve Petra dan)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JACI886 (35)





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: maandag 30 mei 2011, 11:46
BerichtOnderwerp: Jongerenreis Israel
 
MIRJAM302 schreef:
Ik ben van plan mij op te geven!
Hoe zit het met de aantal aanmeldingen
Ik zou eigenlijk naar Ecuador gaan, maar deze reis kon niet plaatsvinden omdat er te weinig aanmeldingen waren.
Zou het erg jammer vinden als deze reis ook niet doorgaat!

Groetjes,
Mirjam

Super dat je mee wilt! Lachende smiley Ik weet niet hoe het op dit moment zit met de aanmeldingen, ik weet alleen dat er nog wel een aantal geinteresseerden waren. Ik zou het ook erg jammer vinden als deze reis niet doorgaat, maar als jij je ook aanmeldt is de kans dat het door gaat natuurlijk al weer iets hoger, dus gewoon aanmelden zou ik zeggen ;)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JACI886 (35)





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 mei 2011, 19:55
BerichtOnderwerp: Jongerenreis Israel
 
ERNSTJAN522 schreef:
Nee, dat was het niet.
bij vakanties reken ik nooit de reisdagen mee en calculeer vaak een "climatiseerdag" in bij verre reizen naar warmere landen.

Jammer dat ze geen 3-weken trips organiseren; dat zal niet veel duurder zijn, maar veel interessanter en relaxter.

Ik denk dat ik volgend jaar maar met een rugzak er heen ga voor 3-4 weken...

Coole smiley met zonnebril

Ah op die manier. Ja 10 dagen is ook niet heel lang, zou zelf ook best wat langer willen, maar zoals je al zegt een langere reis hebben ze gewoon niet... Maar desondanks denk ik dat je ook in 10 dagen heel wat kan zien van Israel en echt kan genieten en een mooie reis kan hebben. En acclimatiseren heb ik niet zo nodig, zo ver is Israel niet en warmte ben ik zo aan gewend :)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JACI886 (35)





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 mei 2011, 09:21
BerichtOnderwerp: Jongerenreis Israel
 
GER938 schreef:
Ik vermoed dat er bedoeld werd dat er maar 7 dagen bedenktijd is ;)

Maar 'helaas' heb ik mijn vakantie al gepland voor deze zomer...

Zou kunnen, maar toen hij zijn bericht plaatste was het 24 mei, dus nog zo'n tien dagen bedenktijd, dus dat klopt ook niet... :P De bedenktijd is inderdaad wel wat kort, maar ik hoorde ook afgelopen maandag pas dat er nog 10 mensen 'nodig' zijn. En de reis is natuurlijk gewoon zo leuk dat je niet lang hoeft te denken en gewoon mee moet gaan! ;)

Jammer dat jij ook niet mee kan. Ook geen andere gegadigden?


Laatst aangepast door
JACI886
op vrijdag 27 mei 2011, 12:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JACI886 (35)





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: woensdag 25 mei 2011, 19:42
BerichtOnderwerp: Jongerenreis Israel
 
ERNSTJAN522 schreef:
Helaas, ik ben te oud Zieke smiley en ik kan mijn leeftijd niet terug draaien Gefrustreerde smiley
Trouwens, 7 dagen vind ik wel wat kort, hoor...

Helaas...

Trouwens, als je goed leest, zie je dat er staat 5-14 juli, dat is dus 10 dagen.... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JACI886 (35)





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: maandag 23 mei 2011, 19:37
BerichtOnderwerp: Jongerenreis Israel
 
Deze zomer organiseert Christenen voor Israel weer een jongerenreis naar Israel. We zijn echter nog hard op zoek naar meer reizigers, om het minimum aantal van 20 te halen. Dus heb jij altijd al naar Israel willen gaan, of ben je er al geweest maar wil je graag nog een keer terug, dan is nu je kans!

Reisdatum: 5-14 juli 2011
Leeftijd: 18-30 jaar
Programmapunten: Meer van Galilea, Jeruzalem, Dode Zee, etc.
Organisatie: Christenen voor Israel (jongerenafdeling)

Aanmelden: voor 4 juni

Voor meer info en aanmelden: http://isreality.nl/reis-naar-israel-in-2011/


Laatst aangepast door
JACI886
op maandag 23 mei 2011, 19:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van JACI886
Pagina 1 van 1