ChristianMatch
 


Forum

Deze film op dvd kan ik ècht aanraden om te zien
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
CARIN303





Berichten: 1230

BerichtGeplaatst: woensdag 2 juni 2010, 19:27
 
Een paar weken terug heb ik deze indrukwekkende film bekeken die een beeld geeft van het leven van homo's in de Tweede Wereldoorlog. De film is beklemmend, romantisch, prachtig geregisseerd en blijft lang hangen. Ik wist niet dat het zo erg was voor homo's. De film heeft Nederlandse ondertiteling. Lees hieronder een recensie van movie2movie.nl

Over het lot van de joden tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn de afgelopen decennia tientallen, zo niet honderden films gemaakt. Allemaal even indrukwekkend en hartverscheurend. Ook het drama dat vele zigeuner gezinnen doormaakten tussen 1939 en 1945 is velen bekend. Maar een andere groep slachtoffers van de nazi's is al die jaren schromelijk over het hoofd gezien; de homoseksuelen. De deportatie van Duitse homo's begon al in 1933, toen Hitler aan de macht kwam, en verspreidde zich vervolgens naar de bezette en geannexeerde gebieden. Volgens het US Holocaust Memorial werden er tussen 1933 en 1945 in totaal ongeveer 100.000 homoseksuelen gearresteerd, van wie er 10.000 tot 15.000 stierven in kampen. Veel van hen werden bovendien als proefkonijnen gebruikt bij gruwelijke experimenten. Filmmaker Christian Faure vond het hoog tijd om dit drama eens aan de kaak te stellen en maakte in 2005 de tv-film 'Un amour à taire'. Het was toen pas vier jaar geleden dat de deportatie van homoseksuelen tijdens de Tweede Wereldoorlog officieel was erkend door de Franse staat...

Het verhaal begint in Parijs in 1942 waar de joodse Sara Morgenstein (Louise Monot) aanklopt bij haar jeugdvriend Jean Lavandier (Jérémie Renier) in de hoop dat hij haar kan helpen. Haar familie is vermoord door de nazi's, na te zijn verraden door iemand die ze vertrouwden. Jean, de oudste zoon en gedoodverfde opvolger van een Parijse wasserij-exploitant met dubieuze sympathieën (Michel Jonasz), neemt haar mee naar een schuiladres, de woning van Phillippe Ledoux (Bruno Todeschini). Sara is nog altijd verliefd op Jean, maar die heeft sinds enkele jaren een geheime relatie met Philippe Ledoux (Bruno Todeschini). Wanneer Sara de relatie van Jean en Philippe ontdekt is dat aanvankelijk een shock, maar nadat Philippe haar nieuwe identiteitspapieren bezorgt en Jean voor haar een baantje regelt in de wasserij ontstaat er een hechte vriendschap tussen de drie.
Alles lijkt zijn gangetje te gaan totdat Jeans jongere broer Jacques (Nicolas Gob), het zwarte schaap van de familie, uit de gevangenis komt. Hij is gepikeerd omdat vader Lavandier Jean heeft aangewezen als zijn opvolger. Hij heeft bovendien een oogje op Sara en om indruk op haar te maken met dure spullen heult hij met de vijand. Hij wijst een collaborerende antiekhandelaar op huizen van rijke joodse klanten van de wasserij die al maanden niet meer gesignaleerd zijn. Wanneer hij ontdekt dat zijn broer homo is, heeft dat een haast vernietigende uitwerking op Jacques. Wanneer tegelijk zijn toenaderingspogingen tot Sara op niets uitlopen vanwege haar onverstoorbare adoratie voor Jean, wordt hij jaloers. Hij zint op een mogelijkheid om zijn broer een lesje te leren. Met de hulp van één van zijn louche contacten bij het politiekorps - dat boordevol collaborateurs zit - wil hij Jean voor een nachtje laten arresteren wegens verzetsactiviteiten. Hij krijgt echter al snel spijt van zijn verraad als blijkt dat zijn broer niet meer vrijkomt en naar het concentratiekamp in Dachau wordt gestuurd. Hij probeert zijn daad nog terug te draaien, maar daar is het al te laat voor...



Tjonge,wat heb ik gehuild bij deze film. Kan em ernstig aanbevelen!


Laatst aangepast door
CARIN303
op woensdag 2 juni 2010, 21:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: woensdag 2 juni 2010, 21:26
 
CARIN303 schreef:
Een paar weken terug heb ik deze indrukwekkende film

eh.....welke film






Un Amour a taire.......toch ???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARIN303





Berichten: 1230

BerichtGeplaatst: woensdag 2 juni 2010, 21:28
 
JONATHAN890 schreef:
eh.....welke film


Whoops... Verlegen lachende smiley ben niet echt op mn slimst vanavond geloof ik Gefrustreerde smiley



Un Amour a taire.......toch ???
ja, dat is em inderdaad
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: woensdag 2 juni 2010, 21:31
 
The Gospel of John
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARIN303





Berichten: 1230

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 juni 2010, 20:29
 
Mijn meest favoriete film èn acteur ; Top Gun, met Tom Cruise ( zucht, zwijmel)
Mooie combinatie; straaljagers/ mooie man met een langzame glimlach en het loopt ook nog goed af Knipoog smiley .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERALD265





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 juni 2010, 21:31
 
verwijderd

Laatst aangepast door
GERALD265
op dinsdag 28 september 2010, 21:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Pagina 1 van 1