ChristianMatch
 


Forum

Berichten van SVRJANIN430
ChristianMatch forum index » Berichten van SVRJANIN430
Auteur Bericht
SVRJANIN430 (50)





Berichten: 5

BerichtGeplaatst: woensdag 18 november 2015, 21:57
BerichtOnderwerp: sex voor het huwelijk
 
PENITENT693 schreef:
Beste broeders en zusters,
ik heb voorstanders en tegenstanders heb ik al gemerkt.ik persoonlijk neig meer naar het feit dat God het verbied in de bijbel. ,.maar ik weet nog niet zeker wat ik ga doen hopelijk weet ik het voordat ik een nieuw relatie strart

Beste Penitent,

Als je toekomstige wederhelft evenzeer serieus zaken vanuit de Bijbel wil als jij, komt het vast goed!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SVRJANIN430 (50)





Berichten: 5

BerichtGeplaatst: woensdag 18 november 2015, 21:52
BerichtOnderwerp: Wat heb jij met Gods Volk Israël?
 
Dat is de kern en (uiteraard) iets wat je beter niet uit het oog verliezen moet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SVRJANIN430 (50)





Berichten: 5

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 november 2015, 22:57
BerichtOnderwerp: Wat heb jij met Gods Volk Israël?
 
Ik begrijp je reactie wel: inderdaad is het verbod om te moorden uitgevaardigd

Ooit is door iemand gezegd dat wie struikelt aan één bepaling van de Tora, schuldig is aan de hele Tora; m.a.w. iemand hoeft zich er niet op te beroemen minder zonden te hebben dan anderen of lichtere zonden te hebben begaan en dus beter te zijn.

Laat ik voorop stellen, dat er niemand is zonder zonden; Joden niet, David niet, Abraham niet.

Desondanks hield God van Abraham, van David en van Joden, om der vaderen wil: omwille van Abrahams geloof heeft God een bijzonder verbond gesloten met hem, dat loopt via Izak en Jacob en hun nakomelingen met als teken in hun vlees de besnijdenis.

Ik blijf erbij dat Gods verkiezing onberouwelijk is, wat niet inhoudt dat het volk Israël zondeloos was, is of zal zijn.
Ik stel het volk Israël niet op een voetstuk, het is niet mijn idool, maar wat ik niet doe, is het volk Israël rechten ontnemen of ontzeggen, die God het wel toeschrijft.

Ik weet dat er christenen zijn, die dat niet zo fijn zijn om te horen, maar wie daarmee problemen heeft, zal dat met God opnemen moeten of dient teksten in dezen anders te interpreteren.

Helaas voor die christenen is een bepaling van het Abrahamitisch verbond dat het land aan Abrahams nakomelingen in de lijn van Izak (niet van Ismaël) toegezegd is; de profeten voorspellen een terugkeer van over zee en eerst een fysiek herstel, daarna een geestelijk herstel.

Het zou zomaar kunnen zijn dat in 1948 het fysieke herstel heel concreet geworden is; ik ga daar vooralsnog van uit en als dat zo is, dan is de oprichting van de staat Israël een heel concreet teken van Gods trouw.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SVRJANIN430 (50)





Berichten: 5

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 november 2015, 13:14
BerichtOnderwerp: Wat heb jij met Gods Volk Israël?
 
Ik heb zelf ook diverse keren vrijwilligerswerk in IL gedaan, met groot plezier en vanuit ongeveer de overtuiging die met die van Tamar (en anderen) overeenkomt.
Uitdrukkelijk was het mij verboden om evangelisatiepraktijken aldaar te ontplooien (wat ik niet eens overwoog) en heb dat zeker ook niet gedaan, want ik denk dat er tegenwoordig weinig is, waarmee gelovigen Joden tot ‘naijver opwekken’ kunnen.

In het algemeen geldt volgens mij dat je een authentieke en oprechte gelovige zijn moet: een mens, een vriend wezen vooraleer je ooit denkt aan een verborgen agenda van evangelisatie – als evangelisatie de reden tot vriendschap is, is je getuigenis gedoemd tot mislukken, denk ik.

Theologisch bezien zie ik het Israëlitische/Joodse volk als Gods eerste volk en beaam Paulus’ uitspraak dat Gods uitverkiezing onberouwelijk is. Hoewel dat geschreven staat, zijn er veel christenen in heden en verleden die menen dat God daarover anders denkt, wat volgens mij een grove zonde is.

Gods volk is een bijzonder volk en die status heeft het in de geschiedenis en in het heden ellende bezorgd die zijn weerga niet kent. Israël als huidige natie kan nooit iets goed doen en al zijn verrichtingen liggen onder een vergrootglas en zijn acties worden onnavolgbaar veroordeeld; antisemitisme is van alle tijden en heeft op ene hoger niveau naar mijn smaak verband met de uitverkiezing.

Het teleurstellendst vind ik overigens christelijk antisemitisme, omdat dit iets is waartegen Paulus immers waarschuwt; helaas is het verankerd in zaken als de Heidelbergse Catechismus en komt het nog steeds in verhulde vorm in preken over de christelijke gemeenten. De meeste theologie van de protestanten is een paar eeuwen geleden op schrift gesteld, maar de actualiteit heeft die ingehaald, waardoor er op het vlak van Israël weinig consistentie bestaat.
Ik vind het daarom echt knap dat een man als Isaac Newton voorbij zijn tijd, met de Bijbel in zijn hoofd horizonnen heeft kunnen zien die in die tijd voor onmogelijk werden gehouden; dat je dus als gelovige niet richt naar de waan van de dag, maar Gods Woord als leidraad neemt, vind ik een voorbeeld dat het navolgen waard is, maar vast niet gemakkelijk is.

PS 122:6 ???????? ??????? ???????????? ?????????? ??????????.

Sja’aloe sjelom Jeroesjalajiem – jiesjlajoe ohavajiech
Vraag om vrede van Jeruzalem – mogen wie jou liefhebben, rust ervaren!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SVRJANIN430 (50)





Berichten: 5

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 november 2015, 12:42
BerichtOnderwerp: sex voor het huwelijk
 
Goed, waarop Anna -in mijn ogen terecht- wijst, is de definitie van huwelijk; onze definitie van iets hoeft niet automatisch met die van de Bijbel samen te vallen (ik denk trouwens dat dat vaak het geval is): zo valt de website van het RD vanaf zondag 00:00 niet te bekijken en krijg je een melding over het respecteren van de zondag rustdag.
Nu weet ik vrij zeker dat de rustdag in de tijd dat die instelling gegeven werd, niet om 00:00 begon en vrijwel zeker evenmin op zondag was
Ik vind Anna’s invalshoek ook erg sympathiek en het verkennen waard; het is geen pasklaar antwoord, waarnaar wij mensen soms verlangen, maar het spoort aan om schriftonderzoek te doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van SVRJANIN430
Pagina 1 van 1