ChristianMatch
 


Forum

sex voor het huwelijk
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
PENITENT693





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: woensdag 14 oktober 2015, 16:20
 
Beste broeders en zusters,
ik heb een vraag.
Mag je sex hebben voor het huwelijk of ben je dan ongehoorzaam aan God?
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BIENTJE544





Berichten: 31

BerichtGeplaatst: woensdag 14 oktober 2015, 18:28
 
PENITENT693 schreef:
Beste broeders en zusters,
ik heb een vraag.
Mag je sex hebben voor het huwelijk of ben je dan ongehoorzaam aan God?
Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Hoi, het is een veel gestelde vraag. Maar enige tijd geleden kwam er ook zo'n vraag (niet hier) en toen ben ik eens aan Google-en gegaan. Ik kwam toen een hele duidelijke uitleg tegen.
Iedereen heeft zo zijn/haar ideeën, maar deze sluit vanuit de reformatorische achtergrond wel heel mooi aan over hoe ik erover denk.
[/url]http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17716/uitleg-geen-seks-voor-huwelijk[url]


Laatst aangepast door
BIENTJE544
op woensdag 14 oktober 2015, 18:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IJSJE204





Berichten: 265

BerichtGeplaatst: maandag 19 oktober 2015, 23:01
 
PENITENT693 schreef:
Beste broeders en zusters,
ik heb een vraag.
Mag je sex hebben voor het huwelijk of ben je dan ongehoorzaam aan God?
Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Voor de meeste leden hier zal het om sex na het huwelijk gaan...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOHANNA539





Berichten: 16

BerichtGeplaatst: woensdag 21 oktober 2015, 11:19
 
PENITENT693 schreef:
Beste broeders en zusters,
ik heb een vraag.
Mag je sex hebben voor het huwelijk of ben je dan ongehoorzaam aan God?
Hoe kijken jullie hier tegenaan?

De bijbel is daar heel duidelijk over!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IJSJE204





Berichten: 265

BerichtGeplaatst: woensdag 21 oktober 2015, 14:39
 
JOHANNA539 schreef:
De bijbel is daar heel duidelijk over!

Duidelijk is dat niemand zich echt uitlaat over hoe je er nu zelf over denkt. Dat was toch de vraag die de 1e persoon stelde.
Persoonlijk zou ik niet weten waarom je sex moet bewaren totdat je getrouwd bent. Sexualiteit is een natuurlijke behoefte en is van oorsprong niet gebonden aan huwelijk of andere voorwaarden.
Voor mij geldt dat er een grote mate van intimiteit, vertrouwen en, in de grootste mate, liefde voorwaarden zijn om met iemand de koffer in te duiken. Dat wil zeggen, dat er een relatie bestaat, dus beslist geen one-nightstand of een overspelsituatie. Zeker nu ik ouder ben en niet eens weet of ik ooit zou willen trouwen, is het voor mij geen vraag of je lichamelijk intiem met iemand, waarvan je houdt, mag zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RENS448





Berichten: 14

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 oktober 2015, 13:12
 
PENITENT693 schreef:
Beste broeders en zusters,
ik heb een vraag.
Mag je sex hebben voor het huwelijk of ben je dan ongehoorzaam aan God?
Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Nee dat is hoererij. De Bijbel is vrij duidelijk.
1 Cor 7
en

3Want dit wil God: uw heiliging, dat gij u onthoudt van de hoererij, 4dat ieder uwer in heiliging en eerbaarheid zijn vat wete te verwerven,5niet in hartstochtelijke begeerlijkheid, zoals ook de heidenen, die van God niet weten, 6en dat men zijn broeder niet slecht behandele of bedriege in deze zaak, want de Here is een wreker van dit alles, zoals wij u ook vroeger gezegd en nadrukkelijk betuigd hebben. 7Want God heeft ons niet geroepen tot onreinheid, maar in heiliging. 8Daarom, wie dit verwerpt, verwerpt niet een mens, maar God, die u immers ook zijn heilige Geest geeft.

De gelovigen uit de heidenen hebben zich te onthouden van bloed, hoererij en het verstikte.

Ik heb samengewoond met een ongelovige en ben daardoor van m'n geloof gevallen. Het zijn geen geintjes. Ik had wel verloren kunnen gaan toen als ik onder een auto was gelopen. Het is dat m'n moeder bleef bidden.

Maar zelfs als allebei willen wachten moet je heel duidelijk grenzen stellen. Voorgangersechtpaar dat ik vroeger had gaf elkaar nog niet eens een hand. Vrij extreem, maar ligt aan de personen. Of de hele tijd afspreken met anderen erbij.

http://alikennedylive.com/2011/06/24/godly-dating-principle-7-boundaries-boundaries-boundaries/


Laatst aangepast door
RENS448
op vrijdag 23 oktober 2015, 14:27
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARENTH030





Berichten: 304

BerichtGeplaatst: woensdag 28 oktober 2015, 23:59
 
Ik heb in een eerder topic mijn standpunt kenbaar gemaakt hoe ik denk over seks voor het huwelijk. Heb er nu ook wat moeite mee. Bij mij is niet de vraag mag seks voor het huwelijk, kan niet in mijn beleving was ooit getrouwd. Voor mij is het dan seks na het huwelijk!

Refereer nu aan mijn bijdrage in het andere topic.
De Bijbel is duidelijk wat betreft sexualiteit. Seksualiteit is een kostbaar geschenk door God ons gegeven. Ik ben van mening dat God van ons vraagt dat wij op een respectvolle, zuivere, liefdevolle manier met de ander (partner) omgaan met of zonder boterbriefje. Voor mij is intimiteit het mooiste geschenk tussen twee mensen die van elkaar houden. Je bent als christen samen verantwoordelijk voor elkaar en naar God. Ik zie intimiteit niet als zondig, of ongehoorzaam zijn aan God. Seks is wel zondig (is mijn mening) als je erop de verkeerde manier mee omgaat, dat is iedere week een ander bij wijze van. Gaat dan enkel en alleen om de lust. Ik respecteer de ander in zijn keuze, maar mijn situatie is nu anders.

Seks is niet enkel even gemeenschap hebben met elkaar. Is voor mij een diepere, emotionele verbinding met de ander. Tevens goed voor je lichamelijk en geestelijk welzijn! Eerder benoemd met alle respect de bijbel hanteren en naleven vanuit onze stoel is niet zo moeilijk. Alleen twijfel ik er aan, als je in een situatie bent en erg verlangt naar de ander of je deze dan nog hanteert ook voor het huwelijk. Want dan hebben wij het over de praktijk. Mijn complimenten voor degene die dit dan kunnen hanteren. Ik zelf twijfel of ik dit nu zou kunnen!

Gr. Marenth.


Laatst aangepast door
MARENTH030
op vrijdag 30 oktober 2015, 15:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELOF140





Berichten: 23

BerichtGeplaatst: zondag 1 november 2015, 14:19
 
hoe zit het eigenlijk met sex ná het huwelijk?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAGSIE315





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: zondag 1 november 2015, 16:04
 
ROELOF140 schreef:
hoe zit het eigenlijk met sex ná het huwelijk?

Haha bedoel je met je ex?
nee, mag ook niet. Alleen tijdens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: zondag 15 november 2015, 09:19
 
RENS448 schreef:
Nee dat is hoererij. De Bijbel is vrij duidelijk.
1 Cor 7
en

3Want dit wil God: uw heiliging, dat gij u onthoudt van de hoererij, 4dat ieder uwer in heiliging en eerbaarheid zijn vat wete te verwerven,5niet in hartstochtelijke begeerlijkheid, zoals ook de heidenen, die van God niet weten, 6en dat men zijn broeder niet slecht behandele of bedriege in deze zaak, want de Here is een wreker van dit alles, zoals wij u ook vroeger gezegd en nadrukkelijk betuigd hebben. 7Want God heeft ons niet geroepen tot onreinheid, maar in heiliging. 8Daarom, wie dit verwerpt, verwerpt niet een mens, maar God, die u immers ook zijn heilige Geest geeft.

De gelovigen uit de heidenen hebben zich te onthouden van bloed, hoererij en het verstikte.

Ik heb samengewoond met een ongelovige en ben daardoor van m'n geloof gevallen. Het zijn geen geintjes. Ik had wel verloren kunnen gaan toen als ik onder een auto was gelopen. Het is dat m'n moeder bleef bidden.

Maar zelfs als allebei willen wachten moet je heel duidelijk grenzen stellen. Voorgangersechtpaar dat ik vroeger had gaf elkaar nog niet eens een hand. Vrij extreem, maar ligt aan de personen. Of de hele tijd afspreken met anderen erbij.

http://alikennedylive.com/2011/06/24/godly-dating-principle-7-boundaries-boundaries-boundaries/

Hoererij?!
Mmmmmm

Wat mij altijd opvalt in deze discussies. Dat er nooit over gesproken wordt wat de definitie van huwelijk is.
Want vaak wordt dan naar mijn mening stug vastgehouden aan het traditionele boterbriefje en kerkbezoek.
Bijbels gezien geeft God ons aan dat het om een drievoudig snoer gaat. Hij, jij en je partner. Dus als je zo je relatie aangaat mag je naar mijn mening seks hebben zonder boterbriefje.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NATASCHA498





Berichten: 65

BerichtGeplaatst: zondag 15 november 2015, 18:18
 
[quote=ANNA415]

Zo heb ik het nog niet bekeken maar daar heb je een waar punt.

En inderdaad hoe zit het als je al getrouwd ben geweest en je ontmoet weer opnieuw een man.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERARD072





Berichten: 104

BerichtGeplaatst: zondag 15 november 2015, 18:36
 
Interessante invalshoek Anna.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: maandag 16 november 2015, 21:59
 
[quote=NATASCHA498]
Moeilijke vraag.
In her Oude Testament wordt gesproken over het leviraats huwelijk, maar dat ging om weduwen. In het Nieuwe Testament spreekt Paulus over hertrouwen als je ongelovige partner jou verlaat, je bent dan vrij.

Ik denk dat we met name de hoererij teksten niet uit hun (historisch ) verband moeten trekken. In die tijd was losbandigheid orde van de dag (er is niets nieuws onder de zon). Ik zelf lees het meer dat God je wil behoeden voor de leegte dit zo'n bestaan met zich meebrengt. Ik denk zelf niet dat hij vind dat iedereen maar na een mislukte relatie alleen blijft.
Hij gaf zelf Eva aan Adam omdat het niet goed was dat de mens alleen was.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SVRJANIN430





Berichten: 5

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 november 2015, 12:42
 
Goed, waarop Anna -in mijn ogen terecht- wijst, is de definitie van huwelijk; onze definitie van iets hoeft niet automatisch met die van de Bijbel samen te vallen (ik denk trouwens dat dat vaak het geval is): zo valt de website van het RD vanaf zondag 00:00 niet te bekijken en krijg je een melding over het respecteren van de zondag rustdag.
Nu weet ik vrij zeker dat de rustdag in de tijd dat die instelling gegeven werd, niet om 00:00 begon en vrijwel zeker evenmin op zondag was
Ik vind Anna’s invalshoek ook erg sympathiek en het verkennen waard; het is geen pasklaar antwoord, waarnaar wij mensen soms verlangen, maar het spoort aan om schriftonderzoek te doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PENITENT693





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: woensdag 18 november 2015, 21:50
 
PENITENT693 schreef:
Beste broeders en zusters,
ik heb een vraag.
Mag je sex hebben voor het huwelijk of ben je dan ongehoorzaam aan God?
Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Beste broeders en zusters,
ik heb voorstanders en tegenstanders heb ik al gemerkt.ik persoonlijk neig meer naar het feit dat God het verbied in de bijbel. ,.maar ik weet nog niet zeker wat ik ga doen hopelijk weet ik het voordat ik een nieuw relatie strart
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SVRJANIN430





Berichten: 5

BerichtGeplaatst: woensdag 18 november 2015, 21:57
 
PENITENT693 schreef:
Beste broeders en zusters,
ik heb voorstanders en tegenstanders heb ik al gemerkt.ik persoonlijk neig meer naar het feit dat God het verbied in de bijbel. ,.maar ik weet nog niet zeker wat ik ga doen hopelijk weet ik het voordat ik een nieuw relatie strart

Beste Penitent,

Als je toekomstige wederhelft evenzeer serieus zaken vanuit de Bijbel wil als jij, komt het vast goed!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE030





Berichten: 13

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 december 2015, 11:15
 
Ik geloof dat God sex alleen bedoelt heeft binnen je huwelijk. Dat is ook het veiligst want je hebt elkaar belooft elkaar nooit meer te verlaten. Kennen jullie het plakband verhaal hoe meer relaties je hebt gehad hoe lastiger je kan binden.

Verder heb ik genoeg verhalen gehoord dat relaties stuk gingen juist omdat er alleen maar lichamelijke intimiteit was wanneer je begint met zoenen stopt het praten. Daarom is het zo belangrijk eerst aan je relatie te bouwen voor dat lichamelijk intiem wordt en xe lusten gaan overheersen. Zoek passen we bijelkaar en vooral heeft God ons voor mekaar bestemd en als je zeker weet wij horen bij elkaar trouw dan. Maak hetvjexelf niet onnodig lang moeilijk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 december 2015, 20:21
 
Elke keer als het woord seksualiteit valt, schieten veel christenen in een kramp en wordt door heel veel christenen ook het woord zonde gebruikt. Zo lijkt het alsof er altijd wel iets mis is met het beleven van seksualiteit. Velen schijnen dan precies te weten wat van God wel zou mogen en wat niet.

Over seks -al dan niet- voor het huwelijk zijn al pagina`s vol geschreven. Bijbelteksten opzoeken die seks voor het huwelijk goedkeuren of afkeuren zijn er niet te vinden. Evenmin kun je teksten uit de Bijbel over het huwelijk (en seksualiteit) en wat daaronder verstaan werd in de tijd waarover de verhalen uit de bijbel gaan, toe passen op situaties in deze tijd. En dat lijkt mij ook niet de bedoeling daarvan. Er is natuurlijk wel het e.e.a. veranderd in vergelijking met die tijd. Vroeger waren de verhoudingen tussen man en vrouw ook anders. Een vrouw hoorde vaak tot je bezit, ze komt ook voor in het rijtje van dat wat je niet mag begeren van je naaste. (Huis, os, vrouw, ezel) Huwelijken zag men toen meer als een zakelijke overeenkomst tussen een man en een vrouw, daarvoor hadden man en vrouw soms weinig tot geen contact gehad. Veel huwelijken waren ook niet gebaseerd op liefde. Ook de leeftijd waarop men als man en vrouw bij elkaar kwam lag veel lager. De wetten die toen golden waren geschreven voor toen. En in die tijd waren de wetten goed en gaven een stuk bescherming, juist voor vrouwen.

Het belangrijkste lijkt mij een relatie die voortkomt uit liefde tot elkaar en gebaseerd is op trouw en wederzijds respect, hoe je die relatie vorm wil geven is een tweede. Als je voor een andere samenlevingsvorm kiest dan het huwelijk, dan wil dat niet zeggen dat je elkaar geen trouw beloofd en dat het vrijblijvender is dan een huwelijk. Het blijft iets moois als twee mensen elkaar liefhebben, respecteren en vertrouwen en samen een manier kunnen vinden om een relatie op te bouwen in welke vorm dan ook. Seksualiteit is daar een onderdeel van en kan je daar niet los van zien.
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die in een nieuwe relatie kunnen wachten met het beleven en genieten van seksualiteit tot ze (weer) getrouwd zijn. Dat is geen jaren vol te houden, of in dit geval tegen te houden. Liefde en seksualiteit horen bij elkaar. Twee mensen die elkaar vinden, met elkaar verder willen, die een relatie van liefde en trouw voor ogen hebben, daar kan en hoef je niet van te verwachten dat zij wachten met het beleven van seksualiteit tot ze getrouwd zijn.

Hoe je je relatie vorm wil geven en verder invult is iets wat je samen bespreekt. Een algemeen geldende norm kan niet gegeven worden en zeker niet aan een ander opgelegd worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: woensdag 23 december 2015, 10:54
 
Seks voor het huwelijk, mag dat? Ja of nee?

Hierbij kan ik mezelf 3 vragen stellen:

1. Wat is en doet seks?
Seks is de meest krachtige en intieme verbindingsdaad met een ander.
Het is de door God ingebracht eenwording die 2 mensen doet samensmelten, zowel lichamelijk, emotioneel en geestelijk.
En wat samensmelt, maak je niet zo makkelijk weer los. Daarom is het zo pijnlijk als de ander je daarna afwijst. De zeer intieme vertrouwensband scheurt en in je ziel scheurt het ook los. Niet echt een na-pretje.

2. Wat is huwelijk? Is dat de gang naar het gemeentehuis, het ja-zeggen en vervolgens een mooie dag?
Of is het het door God ingestelde verbond tussen man, vrouw en Hemzelf?
Ik ga uit van het laatste: het is een verbond dat je aangaat. En een verbond is de meest krachtige overeenkomst die gesloten kan worden. Het is meer dan een woord, meer dan een belofte: het is een toewijding waarbij je hele wezen betrokken is.
In een juiste situatie zal de inhoud en betekenis van het huwelijk en seks elkaar positief versterken.

3. Mag het?
Ik moet denken aan wat de bijbel zegt: Alles mag, maar niet alles is goed voor de mens. Met seks is het net zo. Seks mag, seks moet zelfs en het is niet voor niets zo lekker, maar een ieder moet zelf bepalen wat de juiste tijd is, want niet elke tijd is goed.

Sommigen hebben seks voor het huwelijk, trouwen daarna (of niet) en leven lang en gelukkig (of zo lijkt het ...)
Anderen hebben ook seks voor het huwelijk, maar juist daardoor wordt er een smet gelegd en ontstaat er een slechte start van dat huwelijk.

Persoonlijk zeg ik: waarom zou je niet wachten totdat je getrouwd bent?
(Dit is ook mijn vraag aan de topicstarter: Waarom zou je niet wachten?)
Je leeft dan samen naar een dag toe die je daarvoor apart zet. In de periode daarvoor maak je kennis met allerlei mensen, waardoor je hopelijk bevestigd wordt in je keuze voor elkaar en ontdek je in honderden situaties of je je partner kunt liefhebben.
Je leert juist door te wachten jezelf kennen en een beetje ruggengraat zal de relatie echt ten goede komen. Je kan juist ook zien of de ander jouw grenzen accepteert hierin. Je ontdekt dan het verschil tussen lust en liefde. Lust wil meteen. Maar liefde wil best wachten. En is het niet juist de liefde die dieper moet wortelen in een relatie, zodat de relatie zal standhouden wanneer de stormen zullen gaan komen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: woensdag 23 december 2015, 10:57
 
PENITENT693 schreef:
Beste broeders en zusters,
ik heb voorstanders en tegenstanders heb ik al gemerkt.ik persoonlijk neig meer naar het feit dat God het verbied in de bijbel. ,.maar ik weet nog niet zeker wat ik ga doen hopelijk weet ik het voordat ik een nieuw relatie strart

Het klinkt alsof je er maar het beste van hoopt.
Er is een eenvoudige oplossing:

KIES samen met je God wat je later wilt doen op dit vlak. Ontwikkel je standpunt nu je nog tijd hebt, dan zal dat standpunt je staande houden als de verleiding komt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: woensdag 23 december 2015, 13:19
 
Maar hoe komt men nu toch aan de (veronder)stelling dat God liefde (waarvan het beleven van seksualiteit een onderdeel is) tussen twee mensen niet goed zou vinden of zelfs zou verbieden?

Wat is er nu mooier in een relatie dan elkaar liefhebben en beminnen? Waarom jezelf en anderen een last opleggen? Waarom wil liefde wachten? En wat is er verkeerd aan lust? Geniet van elkaar en dank God!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE030





Berichten: 13

BerichtGeplaatst: woensdag 23 december 2015, 22:16
 
JANS221 schreef:
Maar hoe komt men nu toch aan de (veronder)stelling dat God liefde (waarvan het beleven van seksualiteit een onderdeel is) tussen twee mensen niet goed zou vinden of zelfs zou verbieden?

Wat is er nu mooier in een relatie dan elkaar liefhebben en beminnen? Waarom jezelf en anderen een last opleggen? Waarom wil liefde wachten? En wat is er verkeerd aan lust? Geniet van elkaar en dank God!

ken je het plakband verhaal jans?

https://www.weet-magazine.nl/posts/e-dossier-seksualiteit/

Het is bewezen dat je als je met meerdere patners sex heb gehad dat je dan lastiger is om een langetermijn relatie aan te gaan.

Ik vind het juist mooi om dit intieme tot het huwelijk te wachten
Dat is juist veilig vooral voor de vrouw
wanneer je helemaal gegeven heb en de relatie gaat uit is dat extra pijnlijk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 24 december 2015, 08:24
 
GRACE030 schreef:
ken je het plakband verhaal jans?

https://www.weet-magazine.nl/posts/e-dossier-seksualiteit/

Het is bewezen dat je als je met meerdere patners sex heb gehad dat je dan lastiger is om een langetermijn relatie aan te gaan.

Ik vind het juist mooi om dit intieme tot het huwelijk te wachten
Dat is juist veilig vooral voor de vrouw
wanneer je helemaal gegeven heb en de relatie gaat uit is dat extra pijnlijk


Nee, je plakbandverhaaltje ken ik niet, maar de strekking ervan kan ik wel raden. Je wilt mij nu aan de hand van dat verhaaltje uitleggen dat als je seks met meerdere partners gehad hebt, het lastiger is om een lange termijn relatie aan te gaan. Helaas is dat voor velen hier wel de realiteit. Zij hebben een huwelijk of relatie achter de rug en proberen hier een nieuwe partner te vinden. Je hebt dan wat bagage, waardoor het soms moeilijker kan zijn om een nieuwe relatie aan te gaan.

Alleen is dat niet de vraag van de topicstarter en gaat het daar ook niet over in mijn stuk tekst. De vraag was of seks ook mag voor het huwelijk (van God). Ik heb daar mijn mening over gegeven.

Je schrijft:
GRACE030 schreef:
Ik vind het juist mooi om dit intieme tot het huwelijk te wachten
Dat is juist veilig vooral voor de vrouw.
Ik heb even geen idee wat jij onder veilig verstaat. (en dan ook nog vooral voor de vrouw?) Misschien moet ik je even uit de droom helpen: twee van de drie huwelijken eindigt in een echtscheiding, dus als je met veilig bedoelt dat een huwelijk meer zekerheid geeft op het niet verbreken van je relatie…….helaas!

Ik had het in mijn stuk tekst over het beleven van seksualiteit binnen een relatie die gebaseerd is op liefde tot elkaar, trouw en wederzijds respect. Zo`n relatie kan er zijn voor, in en na een huwelijk. In zo`n relatie is er geen enkele reden om te wachten met het uiten van je liefde, het beleven van seksualiteit is daar een onderdeel van.


Laatst aangepast door
JANS221
op donderdag 24 december 2015, 08:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 januari 2016, 12:27
 
JANS221 schreef:
Maar hoe komt men nu toch aan de (veronder)stelling dat God liefde (waarvan het beleven van seksualiteit een onderdeel is) tussen twee mensen niet goed zou vinden of zelfs zou verbieden?

Wat is er nu mooier in een relatie dan elkaar liefhebben en beminnen? Waarom jezelf en anderen een last opleggen? Waarom wil liefde wachten? En wat is er verkeerd aan lust? Geniet van elkaar en dank God!

Volgens mij is er toch echt antwoord gegeven op je vragen. Je zou erop kunnen inhaken.


Laatst aangepast door
ROADY558
op zondag 3 januari 2016, 17:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ABC677





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 februari 2016, 00:30
 
JANS221 schreef:

Misschien moet ik je even uit de droom helpen: twee van de drie huwelijken eindigt in een echtscheiding, dus als je met veilig bedoelt dat een huwelijk meer zekerheid geeft op het niet verbreken van je relatie…….helaas!

Denk dat de reden is dat er niet aan de voorkant voldoende met elkaar gesproken is om elkaar beter te leren kennen. Wat ook vermeld staat is dat bij de echtscheidingen de oorzaken liggen in het feit van gebrekkige communicatie.
Wanneer je voldoende en duidelijk communiceert en elkaar leert kennen, weet je met wie je van doen hebt en of diegene bij je past. Wanneer dat zo is, dan zal er ook geen sprake zijn van een echtscheiding. Alleen is de trend de laatste tijd dat er sprake is van een 'moetje', doordat ze voor het huwelijk seks hebben gehad en later blijkt dat de persoon niet de juiste is of dat men daar tijdens het huwelijk achter komt. Daar leg je mijns inziens geen gezonde basis voor een huwelijk en vind daarom dat seks binnen het huwelijk thuis hoort, Bijbel is er ook duidelijk in.
Ik denk dat de meeste mensen tegenwoordig meer op het pleziertjes van dat moment uit zijn.


Laatst aangepast door
ABC677
op vrijdag 5 februari 2016, 00:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA246





Berichten: 8

BerichtGeplaatst: maandag 8 februari 2016, 21:26
 
Weetje wat het liefste is wat een man ooit voor me gedaan heeft?
ha ha, het was laat en ik bleef slapen, en we kusten elkaar en jee de verleiding werd zo groot en toen zei hij nee, ik dacht ehhh Verraste, verbaasde smiley vervolgens zei hij, ik wil je niet ooit kwetsen en het pas met je doen als ik zeker weet ik echt voor je ga, etc... en ha ha hij zei, geloof me, het is voor mij moeilijk, maar doe het nu net omdat ik om je geef. zoiets dan, vervolgens zei hij, luister en zette, canon d voor me op. wauww mooie muziek. volgende ochtend werd ik wakker met zijn arm nog om me heen en dacht yeahhh dit is het liefste een man ooit voor me gedaan heeft.
Nooit gedacht dat ik dat zo mooi zou vinden, een man die alleen sex doet als hij echt voor je gaat, gods woorden heel seriues neemt Lachende smiley

En hallo voor alle oude bekenden... ha ha heb twee weken gratis, was half jaar niet geweest Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA246





Berichten: 8

BerichtGeplaatst: maandag 8 februari 2016, 21:30
 
https://youtu.be/hOA-2hl1Vbc

de link van het nr. canon d Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NATASCHA498





Berichten: 65

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 februari 2016, 06:52
 
PETRA246 schreef:
Weetje wat het liefste is wat een man ooit voor me gedaan heeft?
ha ha, het was laat en ik bleef slapen, en we kusten elkaar en jee de verleiding werd zo groot en toen zei hij nee, ik dacht ehhh Verraste, verbaasde smiley vervolgens zei hij, ik wil je niet ooit kwetsen en het pas met je doen als ik zeker weet ik echt voor je ga, etc... en ha ha hij zei, geloof me, het is voor mij moeilijk, maar doe het nu net omdat ik om je geef. zoiets dan, vervolgens zei hij, luister en zette, canon d voor me op. wauww mooie muziek. volgende ochtend werd ik wakker met zijn arm nog om me heen en dacht yeahhh dit is het liefste een man ooit voor me gedaan heeft.
Nooit gedacht dat ik dat zo mooi zou vinden, een man die alleen sex doet als hij echt voor je gaat, gods woorden heel seriues neemt Lachende smiley

En hallo voor alle oude bekenden... ha ha heb twee weken gratis, was half jaar niet geweest Lachende smiley

Ahh liefff Lachende smiley

Wat fijn je te zien meis welkom terug Kussende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JUDITH104





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: woensdag 16 maart 2016, 19:38
 
RENS448 schreef:
Nee dat is hoererij. De Bijbel is vrij duidelijk.
1 Cor 7
en

3Want dit wil God: uw heiliging, dat gij u onthoudt van de hoererij, 4dat ieder uwer in heiliging en eerbaarheid zijn vat wete te verwerven,5niet in hartstochtelijke begeerlijkheid, zoals ook de heidenen, die van God niet weten, 6en dat men zijn broeder niet slecht behandele of bedriege in deze zaak, want de Here is een wreker van dit alles, zoals wij u ook vroeger gezegd en nadrukkelijk betuigd hebben. 7Want God heeft ons niet geroepen tot onreinheid, maar in heiliging. 8Daarom, wie dit verwerpt, verwerpt niet een mens, maar God, die u immers ook zijn heilige Geest geeft.

De gelovigen uit de heidenen hebben zich te onthouden van bloed, hoererij en het verstikte.

Ik heb samengewoond met een ongelovige en ben daardoor van m'n geloof gevallen. Het zijn geen geintjes. Ik had wel verloren kunnen gaan toen als ik onder een auto was gelopen. Het is dat m'n moeder bleef bidden.

Maar zelfs als allebei willen wachten moet je heel duidelijk grenzen stellen. Voorgangersechtpaar dat ik vroeger had gaf elkaar nog niet eens een hand. Vrij extreem, maar ligt aan de personen. Of de hele tijd afspreken met anderen erbij.

http://alikennedylive.com/2011/06/24/godly-dating-principle-7-boundaries-boundaries-boundaries/



Begrijp me niet verkeerd, ik veroordeel niemand, en iedereen heeft het recht om zijn/haar eigen mening te vormen over dit onderwerp. Ik vind hoererij wel een erg heftige benaming. Ik persoonlijk ben van mening dat het zeker niet de bedoeling is om (zoals dat tegenwoordig erg vaak gebeurt) met iedereen maar de lakens te delen. Maar ik vind wel dat als je een wat langere relatie hebt dat dit mogelijk moet zijn. Wat ik ook heb gezien is dat mensen er maar heel vlug voor kiezen om te gaan trouwen, zodat ze sex kunnen hebben. Nogmaals dit moet ieder voor zich bepalen, maar ik denk dat de basis voor een huwelijk liefde moet zijn, en de sex moet zeker niet het belangrijkste zijn.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CATO943





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: woensdag 16 maart 2016, 21:15
 
Er is al erg veel over dit onderwerp geschreven. Ik denk dat het belangrijk is juist met deze gevoelige dingen, dat je beseft dat het erg gemakkelijk is verder te gaan. Maar erg lastig om een stap terug te doen.
En je krijgt nooit spijt van wat je níet hebt gedaan.
Ik heb gemerkt dat sommige mensen me anders benaderden omdat ik gescheiden ben. Een man was zelfs zo cru om het zo te zeggen 'Ik snap niet waar je zo moeilijk over doet. Als je gescheiden bent en een kind hebt...'
Dat deed pijn... Juist omdat ik als geen ander weet hoeveel verdriet zoiets geeft. Omdat je weet dat je leven soms heel erg anders loopt dan je verwachtte, hoopte en wenste.
Maar probeer vooral naar je eigen geweten te luisteren. En doe geen dingen waar je spijt van krijgt. Het zegt genoeg als iemand het jou niet waard vindt om geduld voor/met je te hebben...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Pagina 1 van 3