ChristianMatch
 


Forum

Zondagsheiliging
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 17:00
 
Hoe ga je ermee om en waarom??? Dit na aanleiding van een ander topic. Er schijnen toch wel veel aspecten aan te zitten en laten we hier dan ermee doorgaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 17:30
 
Eerlijk gezegd vind ik het tamelijk verwarrend. Men gebruikt de teksten van de sabbath, en plakt die op de zondag. Maar ze vieren de zondag niet zo strikt als joden, ze hebben andere dingen die ze laten. Een jood mag niks "scheppen". Dat betekent, dat elke handeling, die iets op gang zet, verboden is. Ze mogen geen licht aandoen, kachel aan doen, televisie aanzetten. Je moet er dus voor zorgen, dat alles klaar is voordat de zon ondergaat op vrijdag.

Ik hoor niemand echter, dat ie de hele dag in het donker zit, zonder koffie/thee. Ik hoor ook niemand zeggen, dat er geen eten klaar gemaakt wordt die dag, laat staan, dat ik iemand hoor, die zegt dat ie zich op de zondag niet gaat douchen...

Het is een ratjetoe in mijn ogen. We heiligen de zondag, zoals in de bijbel de sabbath gevierd wordt, maar we vieren het op een eigen uitgevonden manier...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 18:51
 
CHATULIEM619 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het tamelijk verwarrend. Men gebruikt de teksten van de sabbath, en plakt die op de zondag. Maar ze vieren de zondag niet zo strikt als joden, ze hebben andere dingen die ze laten. Een jood mag niks "scheppen". Dat betekent, dat elke handeling, die iets op gang zet, verboden is. Ze mogen geen licht aandoen, kachel aan doen, televisie aanzetten. Je moet er dus voor zorgen, dat alles klaar is voordat de zon ondergaat op vrijdag.

Ik hoor niemand echter, dat ie de hele dag in het donker zit, zonder koffie/thee. Ik hoor ook niemand zeggen, dat er geen eten klaar gemaakt wordt die dag, laat staan, dat ik iemand hoor, die zegt dat ie zich op de zondag niet gaat douchen...

Het is een ratjetoe in mijn ogen. We heiligen de zondag, zoals in de bijbel de sabbath gevierd wordt, maar we vieren het op een eigen uitgevonden manier...

Ik ben het helemaal met je eens, maar zie ook maar eens tegenwoordig een baan te vinden, waarin je op zondag niet hoeft te werken.
Het werk der barmhartigheid daar gelaten, het is overal 24 uur en 7 dagen per week beschikbaar zijn.
Daar tussen ben je wel gewoon vrij om te eten en slapen, plus nog wel 2 dagen vrij.
Maar wel ingevuld door de werkgever, en beslist niet op zondag, het is dan juist rustig op de weg, wordt dan verondersteld.
En als je er dan over begint, dan moet je maar geloven in je eigen tijd.


Laatst aangepast door
GERRIT084
op donderdag 8 december 2011, 18:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 18:59
 
In de Bijbel staat geloof ik niets over de zondagsheiliging...
wel gaat het steeds over de sabbatsheiliging..hoe we daar invulling aan geven moeten..volgens de sabbatswetten gegeven aan Gods volk onder het Oude Testament..

In het Nieuwe Testament staat iets anders en wel over het vieren van een dag in het bijzonder..
"De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd."
Paulus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 20:51
 
Moet er wel duidelijk zijn voor wie de dag is, voor God of de mens?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 21:20
 
Het woord "zondag" komt in de hele Bijbel niet voor, sabbat daarentegen des te meer. Tegen de tijd dat Jezus rondliep op deze wereld en onderricht gaf, waren er allemaal regels die golden voor de sabbat en deze waren lang niet allemaal door God gegeven, maar vaak door mensen bedacht. Jezus zelf was opgegroeid met de Joodse tradities. Daarom nam Hij ook deel aan de sabbatvieringen, die volgens de Joodse traditie op zaterdag plaats vinden. Op een tal van plaatsen in de Bijbel gaat Jezus de confrontatie aan met de farizeeërs en schriftgeleerden over wat er nu wel en niet mag op de sabbat. En nee, daarmee heeft Jezus niet geprobeerd om de sabbat af te schaffen. Volgens mij heeft hij eerder geprobeerd om de sabbat terug te brengen naar haar oorspronkelijke doel: het moest een rustdag zijn die aan God gewijd was. Een dag waarop je niet ging werken (om geld te verdienen), maar wel degelijk barmhartigheid mocht tonen door het goede te doen. Dat is wat Hij heeft laten zien met woorden en daden.

Marian haalde al een tekst aan van Paulus. Volgens mij doelde zij op Romeinen 5:
5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God. 7 Niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand van ons sterft voor zichzelf. 8 Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer.

Daarbij staat in Kolossenzen 2:
16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.

En

20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.

Kort samengevat denk ik dat het niet zoveel uitmaakt of je nu de zaterdag of de zondag als rustdag neemt. Waar het in de eerste plaats om gaat is dat het niet Gods bedoeling is dat wij 24/7 aan het werk zijn. Dat deed Hij zelf immers ook niet:

Genesis 2:
2 Op de zevende dag had God zijn werk voltooid, op die dag rustte hij van het werk dat hij gedaan had. 3 God zegende de zevende dag en verklaarde die heilig, want op die dag rustte hij van heel zijn scheppingswerk.

Wat de Sabbat betreft staat er in Exodus 20:
8 Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. 9 Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 10 maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. 11 Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.

Anders gezegd: God zelf heeft de zevende dag heilig verklaard, omdat Hij op die dag rust nam. En Hij vraagt ook van ons om één dag per week een rustdag te nemen. Dat is niet om ons te plagen, maar juist omdat dit goed voor ons is. Wie 24/7 werkt, raakt immers op den duur compleet uitgeput. God geeft in feite aan dat het voor ons belangrijk is om te ontspannen, om de simpele reden dat de boog niet altijd gespannen kan staan. God geeft geen wetten of regels over de invulling van die ontspanning, maar zegt eigenlijk alleen dat er één dag per week moet zijn waarop jij je ontspant. En die dag zal dan gewijd worden aan de Heer. Wat dat precies in moet houden wordt ook niet nader omschreven. Ik denk dat je daarvoor het beste kunt kijken naar het voorbeeld wat Jezus zelf heeft gegeven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 22:06
 
Heel duidelijk...voor iedereen te begrijpen....Mooi Lisa..dankjewel!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 22:08
 
GERRIT084 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens, maar zie ook maar eens tegenwoordig een baan te vinden, waarin je op zondag niet hoeft te werken.
Het werk der barmhartigheid daar gelaten, het is overal 24 uur en 7 dagen per week beschikbaar zijn.
Daar tussen ben je wel gewoon vrij om te eten en slapen, plus nog wel 2 dagen vrij.
Maar wel ingevuld door de werkgever, en beslist niet op zondag, het is dan juist rustig op de weg, wordt dan verondersteld.
En als je er dan over begint, dan moet je maar geloven in je eigen tijd.


Wat versta je nu onder werk der barmhartigheid? Klinkt zo ouderwets..... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 22:10
 
WILLEMIJN232 schreef:
Wat versta je nu onder werk der barmhartigheid? Klinkt zo ouderwets..... Knipoog smiley

Zusters en verplegers, doktoren,cipieren, agenten, enz Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt


Laatst aangepast door
GERRIT084
op vrijdag 9 december 2011, 13:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 22:13
 
[quote=GERRIT084]ustertjes en verplegers, doktoren,cipieren, agentjes, enz Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt[/quot



Doe niet zo sneu zeg, zijn allemaal volwassen mensen hoor dus laat het tje er maar achter vandaan.......klinkt zo denigrerend vind je niet? e]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 22:16
 
LISA610 schreef:
Het woord "zondag" komt in de hele Bijbel niet voor, sabbat daarentegen des te meer. Tegen de tijd dat Jezus rondliep op deze wereld en onderricht gaf, waren er allemaal regels die golden voor de sabbat en deze waren lang niet allemaal door God gegeven, maar vaak door mensen bedacht. Jezus zelf was opgegroeid met de Joodse tradities. Daarom nam Hij ook deel aan de sabbatvieringen, die volgens de Joodse traditie op zaterdag plaats vinden. Op een tal van plaatsen in de Bijbel gaat Jezus de confrontatie aan met de farizeeërs en schriftgeleerden over wat er nu wel en niet mag op de sabbat. En nee, daarmee heeft Jezus niet geprobeerd om de sabbat af te schaffen. Volgens mij heeft hij eerder geprobeerd om de sabbat terug te brengen naar haar oorspronkelijke doel: het moest een rustdag zijn die aan God gewijd was. Een dag waarop je niet ging werken (om geld te verdienen), maar wel degelijk barmhartigheid mocht tonen door het goede te doen. Dat is wat Hij heeft laten zien met woorden en daden.

Marian haalde al een tekst aan van Paulus. Volgens mij doelde zij op Romeinen 5:
5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God. 7 Niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand van ons sterft voor zichzelf. 8 Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer.

Daarbij staat in Kolossenzen 2:
16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.

En

20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.

Kort samengevat denk ik dat het niet zoveel uitmaakt of je nu de zaterdag of de zondag als rustdag neemt. Waar het in de eerste plaats om gaat is dat het niet Gods bedoeling is dat wij 24/7 aan het werk zijn. Dat deed Hij zelf immers ook niet:

Genesis 2:
2 Op de zevende dag had God zijn werk voltooid, op die dag rustte hij van het werk dat hij gedaan had. 3 God zegende de zevende dag en verklaarde die heilig, want op die dag rustte hij van heel zijn scheppingswerk.

Wat de Sabbat betreft staat er in Exodus 20:
8 Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. 9 Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 10 maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. 11 Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.

Anders gezegd: God zelf heeft de zevende dag heilig verklaard, omdat Hij op die dag rust nam. En Hij vraagt ook van ons om één dag per week een rustdag te nemen. Dat is niet om ons te plagen, maar juist omdat dit goed voor ons is. Wie 24/7 werkt, raakt immers op den duur compleet uitgeput. God geeft in feite aan dat het voor ons belangrijk is om te ontspannen, om de simpele reden dat de boog niet altijd gespannen kan staan. God geeft geen wetten of regels over de invulling van die ontspanning, maar zegt eigenlijk alleen dat er één dag per week moet zijn waarop jij je ontspant. En die dag zal dan gewijd worden aan de Heer. Wat dat precies in moet houden wordt ook niet nader omschreven. Ik denk dat je daarvoor het beste kunt kijken naar het voorbeeld wat Jezus zelf heeft gegeven.
Het is niet mijn bedoeling om een discussie over sabbath/zondag te hebben, daar gaat het me niet om. De vraag is meer, hoe vul je zelf de rustdag in? Het valt me op, dat ze wel de sabbath als voorbeeld hebben, maar de rustdag van een christen is toch heel anders dan van een jood. En dat maakt het verwarrend in mijn ogen. Je neemt wel het principe over, maar je vult het compleet anders in. Mijn vraag is: hoe vul jij de rustdag in en waarom? En ten tweede, wat vind je van andere mensen, die de rustdag op hun manier invullen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 22:53
 
Hoe vul ik die in???

Ik doe echt op die dag geen dingen...die ik op maandag ook kan doen.
Het is voor mij een echte rustdag...en probeer ook die dag te besteden tot eer van God...Door middel van lezen...uiteraard mijn kerkgang..
Van huis uit was dat ook al zo...ik weet niet beter.
Zes dagen krijg ik de kans om te werken....zowel thuis als op mijn werk...
Ik mag dan rusten van mijn werk, maar denk dat het goed is...(overigens ook op al die andere dagen) die dag dan ook echt te besteden voor God...

Ook hij rustte van Zijn Scheppings werk...
Het is beschamend hoe weinig tijd eens mens doordeweeks besteed aan God...(ook ik)

Laat ons de rustdag wijden...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
STEENTJE178





Berichten: 2167

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 23:06
 
Ehm..... zondagsheiliging is niet iets van "moeten" maar van "mogen".....
Tuurlijk, het staat in de Bijbel dat je die dag moet heiligen, niet mag werken, etc.

Maar als je beseft dat we alles van Hem krijgen, dat hij ons hierzo vrijheid, voeding, etc. geeft, maar vooral ook dat we Zijn kinderen mogen zijn, dan wordt het geen "moeten" maar dan wordt het een dag waarop je je graag op Hem kunt en wilt richten.
Er blijven nog 6 dagen in een week over, waarop je je op alles en iedereen in je omgeving kunt richten, maar geniet dan gewoon van die ene dag die Hij apart gezet heeft om je focus op Hem te richten.
Natuurlijk door kerkgang, maar ook door extra tijd te hebben voor de mensen om je heen. Die gun je ook hun rust.

Hij weet immers ook wie Hij geschapen heeft. Geen robotjes die m.b.v. wat stroom en olie gewoon altijd door kunnen werken. Nee, mensen van vlees en bloed, die op hun (lees: Zijn) tijd hun rust nodig hebben.

Hij gaf Zelf in het allereerste Bijbelboek al het goede voorbeeld, laten we die dan ook gewoon volgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 december 2011, 09:35
 
Zoals ik reeds in een andere topic al zei is voor mij de zondag een rustdag en die vul ik in met kerkgang, bezoekjes, lekker lezen, muziek luisteren, spelletjes noem maar op! In iedergeval dingen waar niemand voor mij hoeft te werken dus ik ga niet naar zwembaden,dierentuinen, speeltuinen enz...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 december 2011, 09:41
 
CHATULIEM619 schreef:
Het is niet mijn bedoeling om een discussie over sabbath/zondag te hebben, daar gaat het me niet om. De vraag is meer, hoe vul je zelf de rustdag in? Het valt me op, dat ze wel de sabbath als voorbeeld hebben, maar de rustdag van een christen is toch heel anders dan van een jood. En dat maakt het verwarrend in mijn ogen. Je neemt wel het principe over, maar je vult het compleet anders in..

Waarom is dit voor jou verwarrend Chat? Dat het principe wordt overgenomen, is te verklaren uit het feit dat Jezus de sabbat niet heeft afgeschaft. Wel is het zo dat uit de Bijbel blijkt dat Jezus behoorlijk van mening verschilde met de farizeeën over de manier waarop de sabbat diende te worden ingevuld. Er waren heel veel regels opgesteld over de manier waarop Joden de sabbat dienden in te vullen. Die regels waren echter niet door God gegeven, maar door mensen uitgedacht.

De wijze waarop Jezus invulling geeft aan de sabbat, brengt de sabbat weer terug bij het oorspronkelijke doel van de sabbat. Joden die niet in Jezus geloven, zullen de sabbat invullen conform hun tradities. Christenen die wel in Jezus geloven, zullen bij de invulling van de sabbat Zijn voorbeeld volgen. Dan is het niet meer dan logisch dat er verschillen ontstaan in de invulling van de sabbat.

Mijn vraag is: hoe vul jij de rustdag in en waarom?

's Morgens eerst uitslapen, rustig ontbijten met de kids, om half 12 met zijn vieren naar de kerk, genieten van de dienst, aansluitend koffiedrinken in de kerk, rond half twee / twee uur weer thuis en dan bekijken wat we de rest van de middag gaan doen: naar familie of vrienden, het bos in, gewoon thuis blijven... Ik ga in ieder geval niet aan het werk, juist omdat ik eigenlijk wel heel blij ben met een dag van rust en ontspanning. Meestal is het zo dat we rond een uur of zes gaan eten en evt. ga ik om half acht opnieuw naar de kerk als er een themadienst of een praisedienst is. En anders zijn we gewoon gezellig thuis met zijn viertjes. In de loop van de avond zorg ik ervoor dat alle kids op tijd naar bed gaan, daarna nog even een uurtje voor mezelf (pubers liggen nu eenmaal niet om 7 uur op bed Knipoog smiley ). Dan zelf ook op tijd naar bed zodat ik de volgende dag weer fris en uitgerust aan een nieuwe werkweek kan beginnen.

In de weekenden dat mijn kids bij hun vader zijn, vul ik de zondag eigenlijk net zo in, met het verschil dat ik dan niet samen met de kids ontbijt, alleen naar de kerk ga en dat de kids al avondeten gehad hebben als ze om half zeven weer thuis komen. Maar goed, meestal heb ik tegen die tijd ook al wat gegeten.

En ten tweede, wat vind je van andere mensen, die de rustdag op hun manier invullen?

Tja wat moet ik hier nu op zeggen? Ik ben van mening dat de oorspronkelijke bedoeling van sabbat de nodige ruimte geeft als je het hebt over de wijze waarop mensen invulling kunnen geven aan de rustdag. En voor bepaalde beroepen geldt nu eenmaal dat mensen op zondag (of sabbat) wel moeten werken. Denk bijv. aan beroepen in de medische wereld (artsen, verplegend personeel), maar net zo goed ook aan de dierenarts en een tal van andere beroepen. Dat is maar goed ook, want hoewel de rustdag bedoeld is om niet te werken, kun je niet verwachten dat iemand met een hartinfarct de volgende dag maar even terug komt omdat de dokter niet op zondag werkt. Ook hierover heeft Jezus zelf het nodige gezegd, dus als mensen wel moeten werken omdat dit in hun beroep nu eenmaal vereist is, mogen zij ook daarin Jezus volgen toch? Afgezien daarvan: ik geef op mijn manier invulling aan de rustdag, maar wie ben ik om te zeggen dat de manier van anderen niet goed zou zijn? Ik streef ernaar om niet over anderen te oordelen, maar om de ander juist in zijn of haar waarde te laten en te respecteren. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 december 2011, 11:45
 
WILLEMIJN232 schreef:
Wat versta je nu onder werk der barmhartigheid? Klinkt zo ouderwets..... Knipoog smiley

Helemaal niet ouderwets....
Een bejaarde die zelf niet meer kan...is afhankelijk van jouw...anders krijgt hij misschien geen eten...wordt zijn trombosebeen niet behandeld...en vergeet hij zijn medicijnen.
De patiënt in het ziekenhuis MOET verzorgd worden...zo ook het verkeersslachtoffer wat bloedend binnenkomt...Een arts heeft weekenddienst...
Een plotselinge hartaanval kan ook niet wachten tot na de zondag...

Maar zo heb ik er in ieder geval moeite mee...als ik weet dat mijn wasmachine niet HOEFT te draaien...Kinderachtig??? Nee hoor ik had de zaterdag en de maandag!!
Men is al vlug geneigd deze dingen juist wel op de zondag te doen...
Als mijn sigaretten op zijn, (ik rook niet meer) ga ik niet naar een benzinepomp...ook niet naar een supermarkt...voor mijn gevoel zijn dat dingen die ik wel degelijk op orde kan hebben VOOR de zondag...

Ook ben ik er voorstander van om gewoon de kerkdiensten te bezoeken...als mijn gezondheid dat toelaat.
Probeer daarin...in een gezin zelf een voorbeeld van te zijn... Laat maar zien(hoe gebrekkig misschien) wat de zondag voor je betekent...
Als vader en moeder het er al niet eens over zijn...en pa(of ma) blijft liggen kun je er van verzekerd zijn dat zoon of dochter na een avondje flink doorzakken..OOK blijft liggen...Dat niet alleen maar het wordt een gewoonte...
Ik mag niet klagen...het ging redelijk goed in ons gezin.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 december 2011, 11:46
 
STEENTJE178 schreef:
Ehm..... zondagsheiliging is niet iets van "moeten" maar van "mogen".....
Tuurlijk, het staat in de Bijbel dat je die dag moet heiligen, niet mag werken, etc.

Maar als je beseft dat we alles van Hem krijgen, dat hij ons hierzo vrijheid, voeding, etc. geeft, maar vooral ook dat we Zijn kinderen mogen zijn, dan wordt het geen "moeten" maar dan wordt het een dag waarop je je graag op Hem kunt en wilt richten.
Er blijven nog 6 dagen in een week over, waarop je je op alles en iedereen in je omgeving kunt richten, maar geniet dan gewoon van die ene dag die Hij apart gezet heeft om je focus op Hem te richten.
Natuurlijk door kerkgang, maar ook door extra tijd te hebben voor de mensen om je heen. Die gun je ook hun rust.


Helemaal met je eens!!!


Hij weet immers ook wie Hij geschapen heeft. Geen robotjes die m.b.v. wat stroom en olie gewoon altijd door kunnen werken. Nee, mensen van vlees en bloed, die op hun (lees: Zijn) tijd hun rust nodig hebben.

Hij gaf Zelf in het allereerste Bijbelboek al het goede voorbeeld, laten we die dan ook gewoon volgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 december 2011, 14:09
 
CHATULIEM619 schreef:
Hoe ga je ermee om en waarom??? Dit na aanleiding van een ander topic. Er schijnen toch wel veel aspecten aan te zitten en laten we hier dan ermee doorgaan.

OT!
Typfoutje Chat? Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 december 2011, 21:54
 
[quote=CHATULIEM619]

Hallo Chat
Ik vier de Shabbat en doe de bootschappen op vrijdag maar ik ga ook op zondag naar de gemeente omdat die me jaren geleden opgenomen hebben toen ik weer tot geloof kwam en die gemeente is niet groot trouwens ook die van de Shabbat niet met 10 mensen maar de zondag kerk wil ik ook niet loslaten vandaar dat ik echt het weekeind gebruik om te kerken .
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zondag 11 december 2011, 21:35
 
De shabbath is meer van betekenis tussen God en mens (relatie).

Heeft niks met de zondagsheiliging te maken dat door mensenwerk (kerk) is ontstaan.

Paulus sprak er ook over:

Hebr 4:

3 Want wij, die geloofd hebben, gaan in de rust, gelijk Hij gezegd heeft: Zo heb Ik dan gezworen in Mijn toorn: Indien zij zullen ingaan in Mijn rust! hoewel Zijn werken van de grondlegging der wereld af al volbracht waren.
4 Want Hij heeft ergens van den zevenden dag aldus gesproken: En God heeft op den zevenden dag van al Zijn werken gerust.
5 En in deze plaats wederom: Indien zij in Mijn rust zullen ingaan!
6 Dewijl dan blijft, dat sommigen in dezelve rust ingaan, en degenen, wien het Evangelie eerst verkondigd was, niet ingegaan zijn vanwege de ongehoorzaamheid,

Waar komt nu dan de zondagsrust vandaan?


Laatst aangepast door
MAR907
op zondag 11 december 2011, 21:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: zondag 11 december 2011, 22:17
 
MAR907 schreef:
De shabbath is meer van betekenis tussen God en mens (relatie).

Heeft niks met de zondagsheiliging te maken dat door mensenwerk (kerk) is ontstaan.

Paulus sprak er ook over:

Hebr 4:

3 Want wij, die geloofd hebben, gaan in de rust, gelijk Hij gezegd heeft: Zo heb Ik dan gezworen in Mijn toorn: Indien zij zullen ingaan in Mijn rust! hoewel Zijn werken van de grondlegging der wereld af al volbracht waren.
4 Want Hij heeft ergens van den zevenden dag aldus gesproken: En God heeft op den zevenden dag van al Zijn werken gerust.
5 En in deze plaats wederom: Indien zij in Mijn rust zullen ingaan!
6 Dewijl dan blijft, dat sommigen in dezelve rust ingaan, en degenen, wien het Evangelie eerst verkondigd was, niet ingegaan zijn vanwege de ongehoorzaamheid,

Waar komt nu dan de zondagsrust vandaan?

Wat dacht je van de pinksterdag die voor zover ik weet ook op zondag viel? Wat dacht je van Jezus opstandingsdag? Is het niet duidelijk genoeg dat God het eens was met de zondag als Zijn dag gezien het werk dat de Heilige Geest op die dagen heeft willen doen? Het lijken me uiterst gezegende dagen! Als God het niet eens was met onze zondag zou Hij echt die dagen wel op de Sabath hebben laten vallen, of niet zoveel mense tot Zijn gemeente hebben toegedaan, juist op de zondag.

Maar daarover gaat deze discussie niet.

Mijn zondag:
Ik doe niets wat ik niet hoef te doen, ik rust, ik ontspan, ik ga naar de kerk om Zijn woord te horen.

Is het een rommel op mijn zondagse vloer, dan stofzuig ik. Kan het tot maandag wachten, dan laat ik dat wachten. Eten moet ik toch, of ik nu de frietpan aanzet of lekker uitgebreid kook, zondag moet een feestdag zijn, iedere week weer, dus uitgebreid koken hoort erbij voor mij.
Maar ik ga niet naar de andere kant van het land als het niet nodig is, als dat ook een andere keer kan. Mijn criteria is eigenlijk....geeft het rust, of geeft het onrust. Span ik me in, of ontspan ik, en die grens is de ene keer ruimer als de andere.

De dag is van God en Hij vraagt ons Zijn dag te heiligen. Daarom probeer ik met Hem bezig te zijn en vooral ook te ontspannen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zondag 11 december 2011, 23:05
 
JOLAN931 schreef:
Wat dacht je van de pinksterdag die voor zover ik weet ook op zondag viel? Wat dacht je van Jezus opstandingsdag? Is het niet duidelijk genoeg dat God het eens was met de zondag als Zijn dag gezien het werk dat de Heilige Geest op die dagen heeft willen doen? Het lijken me uiterst gezegende dagen! Als God het niet eens was met onze zondag zou Hij echt die dagen wel op de Sabath hebben laten vallen, of niet zoveel mense tot Zijn gemeente hebben toegedaan, juist op de zondag.

Maar daarover gaat deze discussie niet.

Mijn zondag:
Ik doe niets wat ik niet hoef te doen, ik rust, ik ontspan, ik ga naar de kerk om Zijn woord te horen.

Is het een rommel op mijn zondagse vloer, dan stofzuig ik. Kan het tot maandag wachten, dan laat ik dat wachten. Eten moet ik toch, of ik nu de frietpan aanzet of lekker uitgebreid kook, zondag moet een feestdag zijn, iedere week weer, dus uitgebreid koken hoort erbij voor mij.
Maar ik ga niet naar de andere kant van het land als het niet nodig is, als dat ook een andere keer kan. Mijn criteria is eigenlijk....geeft het rust, of geeft het onrust. Span ik me in, of ontspan ik, en die grens is de ene keer ruimer als de andere.

De dag is van God en Hij vraagt ons Zijn dag te heiligen. Daarom probeer ik met Hem bezig te zijn en vooral ook te ontspannen

Mischien heeft de Here Jezus ook in Zijn dood aan de Sabath rust gehouden!!!
Hij is immers de Heer van de Sabath..... Hij heeft die dag erbij geschapen, dat is Zijn autoriteit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KATHY142





Berichten: 80

BerichtGeplaatst: zondag 11 december 2011, 23:16
 
JOLAN931 schreef:
Wat dacht je van de pinksterdag die voor zover ik weet ook op zondag viel? Wat dacht je van Jezus opstandingsdag? Is het niet duidelijk genoeg dat God het eens was met de zondag als Zijn dag gezien het werk dat de Heilige Geest op die dagen heeft willen doen? Het lijken me uiterst gezegende dagen! Als God het niet eens was met onze zondag zou Hij echt die dagen wel op de Sabath hebben laten vallen, of niet zoveel mense tot Zijn gemeente hebben toegedaan, juist op de zondag.

Maar daarover gaat deze discussie niet.

Je hebt gelijk hier gaat de discussie niet over, maar klopt het geen je zegt.
Want het Pinksterfeest/dag waar in de Bijbel over wordt gesproken is het Joodse feest Shavoe'ot en valt op vrijdag en zaterdag=Sabbath.
De opstanding van de Messias viel vroeg op de eerste dag van de week. Klopt, maar een joodse dag loopt van zonsondergang tot zonsondergang. Dus het aanbreken van de nieuwe dag is al op zaterdagavond. De avond na het eindigen van de Sabbath.
Daarbij komt ook nog dat er op beide moment nog geen heiden tot christen was bekeerd.
De Joden die de Messias hadden aangenomen gingen naar de tempel, maar kwamen ook elke dag bijeen om Hem te gedenken en te bidden.
Lees maar in Handeling 2:46 "Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in een geest van eenvoud en vol vreugde."
Deze Messias belijdende Joden hielden de Sabbath op zaterdag.
Dus dat God de zondag heeft uitgekozen als "nieuwe rustdag" klopt mijns inziens niet. Daarbij komt ook nog eens dat het nergens in de Bijbel is terug te vinden en als het zo belangrijk was had het er vast wel in gestaan.
De invoering van de zondag vond pas plaats zo'n 321 jaar AD door Constantijn de Grote.

Sorry voor het off-topic gaan, maar moest het even kwijt.


Laatst aangepast door
KATHY142
op zondag 11 december 2011, 23:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zondag 11 december 2011, 23:23
 
KATHY142 schreef:
Je hebt gelijk hier gaat de discussie niet over, maar klopt het geen je zegt.
Want het Pinksterfeest/dag waar in de Bijbel over wordt gesproken is het Joodse feest Shavoe'ot en valt op vrijdag en zaterdag=Sabbath.
De opstanding van de Messias viel vroeg op de eerste dag van de week. Klopt, maar een joodse dag loopt van zonsondergang tot zonsondergang. Dus het aanbreken van de nieuwe dag is al op zaterdagavond. De avond na het eindigen van de Sabbath.
Daarbij komt ook nog dat er op beide moment nog geen heiden tot christen was bekeerd.
De Joden die de Messias hadden aangenomen gingen naar de tempel, maar kwamen ook elke dag bijeen om Hem te gedenken en te bidden.
Lees maar in Handeling 2:46 "Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in een geest van eenvoud en vol vreugde."
Deze Messias belijdende Joden hielden de Sabbath op zaterdag.
Dus dat God de zondag heeft uitgekozen als "nieuwe rustdag" klopt mijns inziens niet. Daarbij komt ook nog eens dat het nergens in de Bijbel is terug te vinden en als het zo belangrijk was had het er vast wel in gestaan.
De invoering van de zondag vond pas plaats zo'n 321 jaar AD door Constantijn de Grote.

Sorry voor het off-topic gaan, maar moest het even kwijt.

Klopt helemaal. Lachende smiley

Wat de zondagsheiliging betreft, wordt nergens in de bijbel genoemd.
Alleen "heilig de sabath, het zij u tot een eeuwige inzetting".

lev 16: 31 Dat zal u een sabbat der rust zijn, opdat gij uw zielen verootmoedigt; het is een eeuwige inzetting. Niet tijdelijk.


Laatst aangepast door
MAR907
op zondag 11 december 2011, 23:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: zondag 11 december 2011, 23:46
 
LISA610 schreef:
Marian haalde al een tekst aan van Paulus. Volgens mij doelde zij op Romeinen 5:
Zij bedoelde Romeinen 14:5. En is vers 6 lezen wij: (Herz St vert.) Wie de dag in ere houdt, houdt hen in ere voor de Heere, en wie de dag niet in ere houdt, houdt hem niet in ere voor de Heere. Wie eet, eet voor de Heere, want hij dankt God. En wie niet eet, eet niet voor de Heere, en ook hij dankt God.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 12 december 2011, 01:19
 
Het verwarrende in dit geheel vind ik, dat behalve de discussie welke dag je ook neemt, er zulke grote verschillen zijn in invulling van die dag. En wat me nog meer verbaast, is dat men met de Bijbel in de hand probeert te bewijzen, dat hun eigen invulling de juiste is.

Een Jood zal op een sabbath nooit uit zichzelf het licht aan doen of de verwarming aan zetten.. Ik lees hier, dat men koken geen probleem vindt, douchen ook niet, Zoals ik jullie bijdragen interpreteer, vul je hem eigenlijk voor jezelf in. En dat varieert van alles doen op de zondag zonder dat je werkt tot absoluut niks doen en ook nergens naar toe gaan, behalve naar de kerk. En iedereen doet dat met de bijbel in de hand. Sorry, ik zie niet dat de Bijbel verbiedt om met de auto te rijden....


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 12 december 2011, 01:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 12 december 2011, 09:07
 
CHATULIEM619 schreef:
Het verwarrende in dit geheel vind ik, dat behalve de discussie welke dag je ook neemt, er zulke grote verschillen zijn in invulling van die dag. En wat me nog meer verbaast, is dat men met de Bijbel in de hand probeert te bewijzen, dat hun eigen invulling de juiste is.

Een Jood zal op een sabbath nooit uit zichzelf het licht aan doen of de verwarming aan zetten.. Ik lees hier, dat men koken geen probleem vindt, douchen ook niet, Zoals ik jullie bijdragen interpreteer, vul je hem eigenlijk voor jezelf in. En dat varieert van alles doen op de zondag zonder dat je werkt tot absoluut niks doen en ook nergens naar toe gaan, behalve naar de kerk. En iedereen doet dat met de bijbel in de hand. Sorry, ik zie niet dat de Bijbel verbiedt om met de auto te rijden....



Je overdrijft met je laaste zin...
Laat mensen in hun waarde die de zondag anders in richten dat dat jij doet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 12 december 2011, 09:22
 
CHATULIEM619 schreef:
Het verwarrende in dit geheel vind ik, dat behalve de discussie welke dag je ook neemt, er zulke grote verschillen zijn in invulling van die dag. En wat me nog meer verbaast, is dat men met de Bijbel in de hand probeert te bewijzen, dat hun eigen invulling de juiste is.

Een Jood zal op een sabbath nooit uit zichzelf het licht aan doen of de verwarming aan zetten.. Ik lees hier, dat men koken geen probleem vindt, douchen ook niet, Zoals ik jullie bijdragen interpreteer, vul je hem eigenlijk voor jezelf in. En dat varieert van alles doen op de zondag zonder dat je werkt tot absoluut niks doen en ook nergens naar toe gaan, behalve naar de kerk. En iedereen doet dat met de bijbel in de hand. Sorry, ik zie niet dat de Bijbel verbiedt om met de auto te rijden....


Zo zie je maar weer, het is maar weer net met wat voor blik je de Bijbel leest en dingen opvat......
Wij mochten vroeger wel wat aan onze hobby doen op zondag maar als dat dan weer handwerken was mocht dat weer niet van mijn moeder.....Een zondagssteek houdt geen week vertelde mijn moeder dan..... of ook nog één: zondagswerk is niet sterk...Waar gaat het over denk ik nu? Maar ja , een ieder heeft zo eigen pricipes om de zondag in te vullen...daar kan je kritische kanttekeningen bijzetten-misschien ook wel terecht-want je hebt wel gelijk....
Maar of mensen dan van hun principes afwijken die er zo ingebakken zitten vraag ik me af.......


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 12 december 2011, 09:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JACI886





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: donderdag 5 januari 2012, 15:46
 
CHATULIEM619 schreef:
Het verwarrende in dit geheel vind ik, dat behalve de discussie welke dag je ook neemt, er zulke grote verschillen zijn in invulling van die dag. En wat me nog meer verbaast, is dat men met de Bijbel in de hand probeert te bewijzen, dat hun eigen invulling de juiste is.

Een Jood zal op een sabbath nooit uit zichzelf het licht aan doen of de verwarming aan zetten.. Ik lees hier, dat men koken geen probleem vindt, douchen ook niet, Zoals ik jullie bijdragen interpreteer, vul je hem eigenlijk voor jezelf in. En dat varieert van alles doen op de zondag zonder dat je werkt tot absoluut niks doen en ook nergens naar toe gaan, behalve naar de kerk. En iedereen doet dat met de bijbel in de hand. Sorry, ik zie niet dat de Bijbel verbiedt om met de auto te rijden....

Maar omdat wij geen joden zijn hoeven wij ons niet aan de specifieke regels van de sjabbat te houden (zo vertelde een (orthodox) joodse mevrouw mij). En ik kom de laatste tijd meer en meer tot de conclusie dat wij sowieso de regels van de sjabbat niet zomaar kunnen overhevelen naar de zondag, dit staat immers nergens in de Bijbel. Ik snap ook niet helemaal dat veel christenen vinden dat je je aan de Tien Geboden moet houden, maar dan maar 'vergeten' dat daar toch duidelijk staat dat de zevende dag de rustdag is? Ik heb het voor mezelf ook nog niet helemaal helder hoe het nu zit met sjabbat en zondag. Ik denk dat het niet erg is om op zondag samen te komen, maar dan niet als vervanging voor het houden van de sjabbat maar om Jezus' opstanding te vieren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 5 januari 2012, 18:55
 
JACI886 schreef:
Maar omdat wij geen joden zijn hoeven wij ons niet aan de specifieke regels van de sjabbat te houden (zo vertelde een (orthodox) joodse mevrouw mij). En ik kom de laatste tijd meer en meer tot de conclusie dat wij sowieso de regels van de sjabbat niet zomaar kunnen overhevelen naar de zondag, dit staat immers nergens in de Bijbel. Ik snap ook niet helemaal dat veel christenen vinden dat je je aan de Tien Geboden moet houden, maar dan maar 'vergeten' dat daar toch duidelijk staat dat de zevende dag de rustdag is? Ik heb het voor mezelf ook nog niet helemaal helder hoe het nu zit met sjabbat en zondag. Ik denk dat het niet erg is om op zondag samen te komen, maar dan niet als vervanging voor het houden van de sjabbat maar om Jezus' opstanding te vieren?
Diezelfde strijd, hetzelfde ongemak heb ik dus ook met de zondag, de reden dat ik de diensten verschoven heb naar de sabbath.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Pagina 1 van 3