ChristianMatch
 


Forum

Berichten van XABIA794
Ga naar pagina Vorige 1 ... 15 16 17 18 19 20 21 22 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van XABIA794
Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 21:37
BerichtOnderwerp: Waarvoor zit je op christianmatch?
 
JOS689 schreef:
Zit je hier voor een echte relatie of alleen om internetcontact op te doen.
Wat is jouw intentie hier ? Durf je de echte wereld aan om een echte relatie aan te gaan of zoek je alleen een vriend(in) om tegen aan te kletsen ?

het aandurven is één ding... het vinden Smiley die vol vragen zit
zoeken is ook al zo een lastig woord. ik zou toch nog graag de "enige, echte" willen tegen komen. Ik geloof dat God zelf weet wie bij me past en me die op mijn weg brengt. Zoniet had ik vrede gehad bij men alleenstaande situatie en dat is niet zo. Natuurlijk passief thuis zitten wachten tot de bel gaat zal ook niet veel brengen. Daarom werd ik ook lid van deze site. Ondertussen is het wel ook prettig om andere christenen te leren kennen, waar je zelfs vriendschappen mee ontstaan.
maar ja Twijfelende smiley waar is ie nu
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 21:05
BerichtOnderwerp: oecumene, de eenheid van alle Kerken
 
het probleem hier is dat je eindeloze discusies gaat krijgen over interpretaties van de bijbel... je geeft al verschillende meningen weer die voor jou misschien juist zijn, maar voor andere belevingen weer totaal anders. je kan misschien vinden dat men in vershillende stromingen best goed samen kan gaan in een relatie, maar ik heb me daar toch mijn bedenkingen bij... net zoals in een ongelijk span, kom je regelmatig obstakels tegen waarin je keuzes zult moeten maken, die jou eigenheid in je geloof gaan ondermijnen. Je kan wel het woord "respect" gaan toepassen? en in omgang tot je naaste kan je dat best doen, maar als je in een relatie steeds moet "werken" om een eenheid te vormen. en als je dan nog een eenheid krijgt is dan maar de vraag.
je merkt het al vaak gewoon in de omgang met je broeders en zusters in de gemeente, hoe moeilijk het soms is als men binnen een zelfde stroming al geheel op een andere golflengte zit?
ik wil best respect hebben voor anderen hun mening, maar zelf zijn er vele onderwerpen waar ik geen duimbreed meer aan toegeef kwa interpretatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 april 2011, 19:18
BerichtOnderwerp: waar knap jij op af bij een man of vrouw ?
 
HANNAH810 schreef:
nou, frank, dan ben je er NU dus uit hoe de belgische lady's zich ontharen.......
nu de gentleman nog.......goed voorbeeld doet goed volgen... Smiley met dichtgeplakte mond

moet hij wel eerst achterop mee willen op een motor Knipoog smiley en dat ziet hij nu net niet zitten...
maare hannah???? mannen die zich ontharen Smiley die vol vragen zit is dat bedoeld voor de nieuwe man? want daar knap ik dan weer zelf op af
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 april 2011, 19:15
BerichtOnderwerp: waar knap jij op af bij een man of vrouw ?
 
FRANKT627 schreef:
Nou ja, de vrouw die ik gisteren zag zie ik er anders toe in staat Gefrustreerde smiley

wat kom jij toch allemaal tegen van rariteiten Clown smiley echte afknappers ...
nou, als je eens met de benen langs de uitlaat van men motor schuurt ben je gelijk onthaard EN gevild Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 april 2011, 19:08
BerichtOnderwerp: waar knap jij op af bij een man of vrouw ?
 
FRANKT627 schreef:
Verraste, verbaasde smiley ze kunnen toch een dinges gebruiken, een vuurmaker...
Ik bedoel een aansteker. Ik moest er over nadenken hoe dat alweer heette Verlegen lachende smiley

ge denkt toch niet dat vrouwen ne briquet gebruiken om haar te laten verdwijnen Geschokte, onthutste smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 april 2011, 19:01
BerichtOnderwerp: Hoe interpreteer je de Bijbel?
 
Men is al eeuwen bezig om de waarheid van Gods Woord te ondermijnen... Men tracht Gods Woord, als zijnde de waarheid van de tafel te vegen. De leugen komt in de plaats met als bedoeling Gods Almacht in twijfel te brengen. zo probeert men bijvoorbeeld een evolutietheorie aan de man te brengen, letterlijk omdat het als beperkte mens niet te vatten is dat God in 7 dagen alles voor elkaar krijgt in de schepping. De tegenwoordige mens wil overal bewijzen voor... en zelfs dan !!! zien ze het nog niet. Als men de Heilige Geest heeft ontvangen zie je Gods Woord zoals Hij het heeft bedoeld en dan heb je daar helemaal geen wetenschappelijk stuntwerk voor nodig om te weten wat Hij bedoeld.
Dat is nu net "het" geloof.
De gehele bijbel is Gods openbaring waar alles om Jezus gaat en niet om onszelf. In alles wat je leest zet je Jezus als rode draad en je zult zien dat er dan praktisch geen misverstanden overblijven... what would Jesus do? Hij leefde en sprak in alles vanuit het Woord, maar lees ook met de juiste hartsinstelling Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 april 2011, 23:05
BerichtOnderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
 
HANNAH810 schreef:
midden op de heide werd speciaal voor mij, met een prachtige diepe stem, een liefdesliedje gezongen onder begeleiding van de gitaar......... Verlegen lachende smiley

(oke, zijn vrienin zat tussen ons in,maar dat vermelden we er voor het gemak even niet bij Clown smiley )

sweet caroline was ook niet mis Knipoog smiley allias lien Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 april 2011, 21:08
BerichtOnderwerp: wie gaat er weer mee picknicken op de heide in ede?
 
Ben ik de eerste die terug thuis is Knipoog smiley allee... twas ne keileuke namiddag en ik heb me keigoe geamuseerd... toch moet ik nog nadenken wie dat wie was Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt maar als ik al weer een paar hollanders kan onthouden is het toch een geslaagde dag geweest... niet ???? Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 22:52
BerichtOnderwerp: Taalgebruik
 
LISA610 schreef:
Hé Thomas.. die laatste zin: "de wierheit is hurd sei de man en sloech syn wiif mei de bibel op e kop." is wel gewoon Fries en geen bokwerters he.

Voor de niet friestalige CM-leden ff de vertaling:
"De waarheid is hard zei de man en hij sloeg zijn vrouw met de Bijbel op de kop."

je gaat het niet geloven maar dat was nu net de enige zin die 'k wel verstond Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 16:37
BerichtOnderwerp: Taalgebruik
 
THOMAS968 schreef:
Dat zal niet toevallen, dat valt omraak af. Achter Steenwijk hebben ze geen doel meer over ons, daar schanzeren wij geen praten aan. Persoonlijk heb ik nog nooit een boom lijden gemoogd, dus op de heide is beter. Nevens mij heb je nocht aan onnocht dat je daar heengaat, maar een mensenzin is een mensenleven, dat zomaar weer.

Thomas, het is met praten niet te doen.

is dat nu normaal dat ik er weer geen klap van versta thomas?? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 16:34
BerichtOnderwerp: Taalgebruik
 
wilt da zegge dache hier dan oek geen vloams dialect ne mier meugt klappe?? dan goanek mor elders noar toe moete Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 20:30
BerichtOnderwerp: wie gaat er weer mee picknicken op de heide in ede?
 
omdat lien het liefst met de motor komt incl belgische smiley Coole smiley met zonnebril kan het niet anders of het ZAL mooi weer zijn...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 april 2011, 20:28
BerichtOnderwerp: Bezoek aan kerkdiensten
 
FRANKT627 schreef:
De gebedsdiensten in een abdij zijn ook mooi. Veel rustiger, geen drums of trompetten of gitaren... Lachende smiley

dat is nu juist wat het maakt hé, een goei gitaar, ne drum en een gospelband
http://www.gospelkerkfiladelfia.be/nl/home.php

men favoriet Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 april 2011, 18:46
BerichtOnderwerp: Bezoek aan kerkdiensten
 
je kan altijd eens naar Belgie komen Knipoog smiley ook eens wat anders.
In Antwerpen heb je ook een vinyard church
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 maart 2011, 18:49
BerichtOnderwerp: De Eerste CM Paas-top 25/50
 
internationaal?? of alleen nederlandse sjlagers Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 maart 2011, 18:46
BerichtOnderwerp: Lente
 
dat is voor de topic... wat voor lekkers eten we vandaag Kwijlende smiley Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:48
BerichtOnderwerp: Het off-topic topic
 
FRANKT627 schreef:
Tja, net zoals dat bewijs dat mannen meer liegen dan vrouwen...ik vraag me af wie de onderzoekers waren. Het zullen zeker geen mannen zijn geweest. Want die zijn objectief... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

waarom mannen liegen en vrouwen schoenen kopen Lachende smiley is een boek van.
logisch
vrouwen kopen steeds schoenen als mannen liegen Coole smiley met zonnebril
men koopgedrag van schoenen is drastisch gedaald na mijn scheiding Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:36
BerichtOnderwerp: Het off-topic topic
 
FRANKT627 schreef:
Tja, wat moet je daar nu nog op zeggen... Boze smiley

Smiley met dichtgeplakte mond Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:28
BerichtOnderwerp: Het off-topic topic
 
WILLEMIJN232 schreef:
Vrouwen lopen geestelijk toch ook twee jaar vooruit bij de mannen??? Lachende smiley met blinkend witte tanden
Volges mij is dat wetenschappelijk bewezen.......

wat dus inderdaad op "latere" leeftijd te verwaarlozen valt Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:26
BerichtOnderwerp: Calvijn
 
ik doelde hier vooral op de uitspraak van sola scriptura...
Is inderdaad wel onze belangrijkste bron, maar geef toe als je je met theologie bezighoud je dan laat sturen door meerdere bronnen dan alleen maar de Schrift.
Wesley's quadrilateral gaf aan dat buiten de Schrift er nog andere aspecten meewerken. zoals beleving, traditie en rede...
ik wou gewoon even aanduiden dat er meer belangrijkere dingen zijn dan alleen maar dogma's.
Alles is al ooit gezegd en beredeneerd, laten we alles eens in praktijk brengen Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:14
BerichtOnderwerp: Het off-topic topic
 
FRANKT627 schreef:
je bedoeld dat mannen pas wijzer worden met de jaren??? Tja, dat zijn van die algemen kromgetrokken vooroordelen die kant noch wal raken. Ik heb het grote ongenoegen gehad vandaag om enkele oudere dames te spreken. Ondanks hun geslacht en ouderdom kwamen ze zeker en vast niet wijs over... Woedende smiley

sorry hoor, was maar simpel als een grapje bedoeld.. no defense Twijfelende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:08
BerichtOnderwerp: Calvijn
 
Geef mij maar een goeie studie van John Wesley... heb je veel meer aan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 18:51
BerichtOnderwerp: Het off-topic topic
 
LEONARD480 schreef:
één ding helpt alvast frankt ...met het verstrijken van de jaren!
Wordt de man aantrekkelijker voor de vrouw... Verraste, verbaasde smiley

en pas wijzer Knipoog smiley Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 18:49
BerichtOnderwerp: Calvijn
 
THOMAS968 schreef:
Het Calvinisme lijkt zo belangrijk omdat de aanhang in Nederland erg groot is in verhouding. Calvinisten vind je met name in Nederland maar ook in delen van Schotland, Duitsland, Zuid-Afrika en de Verenigde Staten, denk aan de presbyterianen daar. Het Calvinisme is echter een relatief kleine stroming. Calvijn lijkt daardoor veel groter dan hij is. De overgrote meerderheid van de Christenen op Aarde herkent zich er niet in. De Tweede Hervorming zoals die nu plaatsvindt in Zuid-Amerika ten koste van de katholieken is ook geen calvinistische of lutheraanse hervorming maar een evangelische.

Dat het in Nederland groot is, kun je historisch eenvoudig verklaren met de synode van Dordt. Gomarus en Arminius stonden tegenover elkaar en Gomarus won die strijd. Het Calvinisme kunnen we ook beter het Gomarisme noemen want Gomarus week nog iets af van Calvijn. Het Calvinisme werd in de praktijk staatsgodsdienst, wat het succes mede verklaart.

Buiten Nederland en kleine delen van de genoemde landen is het Calvinisme echter een marginale stroming. De grote aandacht voor Calvijn in Nederland is daarmee wel verklaarbaar maar het was zeker niet de belangrijkste theoloog onder de 1800 miljoen Christenen op de wereld. Wereldwijd zijn de evangelische kerken veel belangrijker.

Thomas, het Calvinisme is een repeterende breuk.

Daar kan ik me dan weer helemaal bij aansluiten thomas.
Voor mij is evangelisatie dan ook een prior... ligt aan de basis tov hen die de Here nog niet kennen, pas daarna kan men stoeien met dogma"s Knipoog smiley
ff mijn simpele invulling Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 22:27
BerichtOnderwerp: Calvijn
 
ik weet niet of hij ze nog persoonlijk geeft maar heb zijn cursus op DVD.
www.zielzorg.nl
of
www.johannes-multimedia.nl

vb les 13 en 14
actief luisteren en een goed gesprek voeren Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 22:08
BerichtOnderwerp: Calvijn
 
DAVID923 schreef:
waarom moet je nu dat hele stuk kopieren als je er vlak onder je steun wilt betuigen? is erg irritant, want dan moet je veel verder scrollen en de treats worden langer dan nodig.

is maar een vriendelijke tip.

met alle respect david maar ...
heb je zoals bij onze opleiding theologie op het ETF, ook niet het vak communicatie vaardigheden gekregen?
Of een pastorale cursus van Aad van sande is ook een aanrader... leer je met alle mogelijke soorten mensen omgaan, incl vrouwen.
een goed gemeende tip Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:59
BerichtOnderwerp: Calvijn
 
man, ik lig hier soms plat van 't lachen... niet te kloppen deze afdeling Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:56
BerichtOnderwerp: Calvijn
 
THOMAS968 schreef:
Jan, met alle respect: in dit stukje geef je nu precies aan waar de schoen wringt. Ds. Kersten beriep zich op een Bijbeltekst dat we de overheid moesten gehoorzamen. Wat was echter de consequentie? Dat Joden werden aangegeven dan wel niet werden geholpen. Ds. Kersten wist toen niet van de vergassing maar wel dat ze naar het oosten zouden worden verbannen. Er zou zeker sprake zijn van ballingschap. Hij trok echter de conclusie op Bijbelse gronden dat de Joden dus niet beschermd hoefden te worden en we weten wat de gevolgen hiervan waren.

Er waren ook calvinisten, die niet buitengewoon begaafd waren als ds. Kersten en die vonden dat je God meer gehoorzaam moest zijn dan de mensen. Die namen Joden in huis.

Jij kijkt naar deze dominee als iemand die ook fouten maakte en het is een christelijke gedachte dat te doen. Maar op basis van zijn weergave van een Bijbeltekst moet dit haast wel levens gekost hebben.

Je kunt dus zelfs als erudiet mens, want dat was hij, op grond van een Bijbeltekst mensen laten omkomen. En hij had niet beter moeten weten maar vooral beter kunnen weten. Hij was in zijn tijd leidend en buitengewoon gezaghebbend in de bevindelijke kring. Als hij niet star calvinistisch had geïnterpreteerd en de keuze had gemaakt God meer te gehoorzamen dan de mensen, waren er ongetwijfeld levens gered. In de gereformeerd synodale hoek waren zeer veel moedigen met Godsvertrouwen die de Joden wel onderdak gaven.

In de Gouden Eeuw was de slavenhandel het zwarte goud in Nederland. Fout? Welnee, er stond toch geschreven dat slaven hun meesters moesten gehoorzamen? En had God niet gesproken over Cham? En als het zoveel geld binnenbracht moest het toch een zegen zijn voor zijn calvinistische volgelingen? De Amerikaanse gedachte dat welvaart een zegen van God was, leefde toen ook al. Op basis van een Bijbeltekst werd de slavenhandel goed gekeurd. God had dit toch voorbeschikt? Ondanks dat deze teksten in de Bijbel staan is slavenhandel verwerpelijk en in strijd met het christendom.

Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen, daar sprak ik al eerder over. Het staat letterlijk in de Bijbel. Maar het is in strijd met het het christelijk geloof om Joden te vervolgen en zeker middels de grootste misdaad die de mensheid ooit kende, de Holocaust. Deze tekst is hiervoor misbruikt, want het staat er toch letterlijk?

Het probleem zit hem niet in de Bijbel. Het probleem zit hem in een foute interpretatie van Gods Woord. Ds. Kersten had, erudiet als hij was, beter moeten weten. Mensen moeten nadenken wanneer ze een Bijbeltekst letterlijk aanhalen en daarmee vaak fout gebruiken. Het gaf al zoveel leed. En het denken van Calvijn over het moeten doden van de tovenares op grond van een Bijbeltekst was een gevolg van dezelfde denktrant.


Thomas

goeie uiteenzetting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 15:42
BerichtOnderwerp: Calvijn
 
THOMAS968 schreef:
Ik zou de stelling wel aandurven dat het zo is. De katholieke Brabanders, Limburgers en ook veel Twenten hebben deze 'Belgische' levenshouding ook. Het maakt het leven als calvinist er voor jongeren ook niet aantrekkelijker op. Omdat het verschil in kijk op dit soort zaken langs de scheidslijn katholiek/calvinistisch loopt moet het haast zo zijn. Gelukkig kiezen we tegenwoordig ook op basis van eigen inzicht en vrijheid.


Thomas, bourgondische Fries.

Had er zo nog niet over nagedacht dat er een link zou kunnen zijn tussen een bourgondische levensstijl en het katholieke gedachtengoed.
Heb je er een gedacht bij waarom sommige bieren net in een abdij werden (en nog) gebrouwd?
Eerlijk... ben nog steeds niet thuis in al die verschillende stromingen, zoals het calvinisme. Per slot van rekening hoef ik niet persé in een theologisch vakje te passen.
(men theologische opleiding is ook alweer jaren geleden, en is uiteindelijk ook niet "de" invulling in mijn beleving geworden Knipoog smiley ). maar het is altijd leuk om nog iets op te steken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794 (60)





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 15:29
BerichtOnderwerp: Calvijn
 
DAVID923 schreef:
Spr 3,5
Vertrouw op de HERE met uw ganse hart en steun op uw eigen inzicht niet.

.

precies wat thomas bedoeld... uit onze "vrijheid" kiezen we om de HERE te volgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van XABIA794
Ga naar pagina Vorige 1 ... 15 16 17 18 19 20 21 22 Volgende
Pagina 18 van 22