ChristianMatch
 


Forum

Taalgebruik
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 10:20
 
Het is weer zover, het zit me weer eens dwars. Het taalgebruik is weer dramatisch. Het dieptepunt was wel weer het woordje werdt...
Een verleden tijd met dt, terwijl bij de tegenwoordige tijd doodleuk de d als maatstaf gezien wordt. ( idd, dt)

Waarom moet je denken aan de spellingsregels? Omdat je er ook op afgerekend wordt. Het kan je een baan kosten, als je sollicitatiebrief vol met onnodige schrijffouten zit. Het kan je klanten kosten, als je correspondentie niet op orde is. Hier op het forum kan het je zelfs potentiële relaties kosten.
Iemand die slordig is in taalgebruik, niet de moeite neemt om eenvoudige regels toe te passen, is ook slordig in het dagelijks leven. In mijn ogen geen positief beeld.
Een aantal van jullie heeft ook een opvoedende taak, als dit het voorbeeld is, wat de kinderen geleerd wordt, is het in mijn ogen dramatisch gesteld met onze taal.

Om het gezeur over dyslectie maar meteen de kop in te drukken: ik bedoel niet mensen die het echt niet kunnen. Ik bedoel mensen die niet de moeite nemen om hun spelling in de gaten te houden.
Of 95% van de mensen is dyslectisch of een aantal mensen is gewoon te slordig...


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 13 april 2011, 10:27
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRIFFIN748





Berichten: 1417

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 10:29
 
man, war seur je ofer. as we mar begreipen wad de ander segt, dan iz hed tog chenoeg?

Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 11:04
 
Iedereen maakt wel fouten, dus ook op het gebied van taal. Maar om je daar nou aan te moeten ergeren, zoals o.a. vanmorgen in de chatbox Smiley die vol vragen zit

Ik stoor me me veel eerder aan bepaald woordgebruik bij mensen om hun mening "kracht" bij te zetten.

En zo heeft iedereen wel iets waar hij of zij over valt, aan ergert of aan stoort.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 11:12
 
@Chat,
overdrijf je nou niet Chat?

een typfout is vlug gemaakt, maar jouw percentage lijkt mij overdreven hoog
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE585





Berichten: 1464

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 11:30
 
ja en het erge was dat het ook nog een oude studie genoot van hem was
IK dus Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
en ja ik ben vreselijk slordig Verlegen lachende smiley
heb de veelzeidigste baan die er bestaat en die ik niet kwijtraak Lachende smiley met blinkend witte tanden
en gelukkig kost het me ook niet mijn relatie Verliefde smiley
want die zegt het is L B (lekker belangrijk) op een chat Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt


Laatst aangepast door
GRACE585
op woensdag 13 april 2011, 11:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 12:06
 
CHATULIEM619 schreef:
Het is weer zover, het zit me weer eens dwars. Het taalgebruik is weer dramatisch. Het dieptepunt was wel weer het woordje werdt...
Een verleden tijd met dt, terwijl bij de tegenwoordige tijd doodleuk de d als maatstaf gezien wordt. ( idd, dt)

Waarom moet je denken aan de spellingsregels? Omdat je er ook op afgerekend wordt. Het kan je een baan kosten, als je sollicitatiebrief vol met onnodige schrijffouten zit. Het kan je klanten kosten, als je correspondentie niet op orde is. Hier op het forum kan het je zelfs potentiële relaties kosten.
Iemand die slordig is in taalgebruik, niet de moeite neemt om eenvoudige regels toe te passen, is ook slordig in het dagelijks leven. In mijn ogen geen positief beeld.
Een aantal van jullie heeft ook een opvoedende taak, als dit het voorbeeld is, wat de kinderen geleerd wordt, is het in mijn ogen dramatisch gesteld met onze taal.

Om het gezeur over dyslectie maar meteen de kop in te drukken: ik bedoel niet mensen die het echt niet kunnen. Ik bedoel mensen die niet de moeite nemen om hun spelling in de gaten te houden.
Of 95% van de mensen is dyslectisch of een aantal mensen is gewoon te slordig...

Het moet zijn: dyslexie
Of iemand is: dyslectisch

Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 12:10
 
madre mia, wat een gezeur weer.

hier krijg ik echt kromme tenen van.
cmforum is geen sollicitatie brief schrijven.
cm lobby is ook geen sollicitatie.

ja ergens misschien ook wel....
solliciteren naar op negeer zetten....



Woedende smiley Woedende smiley Woedende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 12:37
 
FRANKT627 schreef:
Het moet zijn: dyslexie
Of iemand is: dyslectisch

Knipoog smiley

Idd Frank. Dus met andere woorden: even weer met beide benen op de grond Chat. Vergissen is menselijk en een taalfout is snel gemaakt, zeker in de chatbox. Niemand is onfeilbaar, zelfs jij niet. En ik ben het ook niet met jou eens als je zegt dat mensen die taalfouten maken per definitie slordig zijn in het dagelijks leven. Ik ken genoeg mensen die uitermate netjes zijn en toch wel eens een taalfout maken, so what.

Overigens is het ook niet zo dat een taalfout in een sollicitatiebrief per definitie leidt tot een afwijzing. Dit hangt ook af van de functie waarnaar gesolliciteerd wordt. Voor een secretaresse gelden bijv. heel andere criteria dan voor een functie waarin niet hoeft te worden gecorrespondeerd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 12:40
 
Kan je begrijpen Chat dat je nu mensen afschrikt om iets te schrijven op het forum?
Je wilt er toch geen eliteclubje van maken zeker?
Er is ergens een datesite waar alleen hoogopgeleiden welkom zijn maar voor zover ik weet is er geen diplomavereiste bij CM.

Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 12:43
 
Wel jammer dat CM geen spellingscontrole heeft .......... Twijfelende smiley
lastig hoor, nu moet je alles eerst in Word maken en dan knippen en plakken....... Boze smiley
en daar houden de forum lezers ook niet van.... Huilende smiley, smiley in tranen

je zou bijna niets meer durven plaasten hier zeg Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 12:47
 
IMKE917 schreef:
Wel jammer dat CM geen spellingscontrole heeft .......... Twijfelende smiley
lastig hoor, nu moet je alles eerst in Word maken en dan knippen en plakken....... Boze smiley
en daar houden de forum lezers ook niet van.... Huilende smiley, smiley in tranen

je zou bijna niets meer durven plaasten hier zeg Gefrustreerde smiley

Boze smiley ja, ik heb al beloofd op een andere topic dat ik geen mails meer zou sturen om zo de mailboxvervuiling tegen te gaan en nu durf ik ook al niets meer op het forum schrijven...
Waar gaat het heen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 13:14
 
FRANKT627 schreef:
Boze smiley ja, ik heb al beloofd op een andere topic dat ik geen mails meer zou sturen om zo de mailboxvervuiling tegen te gaan en nu durf ik ook al niets meer op het forum schrijven...
Waar gaat het heen?

Geen idee Frank waar het heen gaat........denk dat het heeeeel stil gaat worden op CM dan ......... Smiley met dichtgeplakte mond

lijkt me nu ook weer niet de bedoeling....maar ik kan het mis hebben Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 13:59
 
FRANKT627 schreef:
Boze smiley ja, ik heb al beloofd op een andere topic dat ik geen mails meer zou sturen om zo de mailboxvervuiling tegen te gaan en nu durf ik ook al niets meer op het forum schrijven...
Waar gaat het heen?

Nou ja, dat maakt niet uit want we zouden toch gaan daten zonder al dat gedoe als chatten en mailen toch... Scheelt ook weer het risico op afknappen wegens taalfouten Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 14:07
 
LISA610 schreef:
Nou ja, dat maakt niet uit want we zouden toch gaan daten zonder al dat gedoe als chatten en mailen toch... Scheelt ook weer het risico op afknappen wegens taalfouten Knipoog smiley

Ja, dat was ik alweer vergeten door al die heisa. We mailen en chatten niet...gelukkig bestaat er ook nog zoiets als de Skype Knipoog smiley

Maar als jij dan Fries praat versta ik er niets van... Gefrustreerde smiley


Laatst aangepast door
FRANKT627
op woensdag 13 april 2011, 14:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 14:12
 
IMKE917 schreef:
Wel jammer dat CM geen spellingscontrole heeft .......... Twijfelende smiley
lastig hoor, nu moet je alles eerst in Word maken en dan knippen en plakken....... Boze smiley
en daar houden de forum lezers ook niet van.... Huilende smiley, smiley in tranen

je zou bijna niets meer durven plaasten hier zeg Gefrustreerde smiley

Firefox gebruiken als browser, dan kun je je spelling wel checken binnen CM. Bedenk dat een spellingchecker niet afdoende is. Als mensen letten op wat een persoonlijk voornaamwoord en wat een voltooid deelwoord is, dan zijn de meeste fouten al opgelost. En inderdaad, dat moet dan bij elk werkwoord. Maar ik zie ook behoorlijk opgeleiden op het forum daar de fout mee ingaan. Ik vind echter vooral dat mensen die wat minder goed spellen ook hun mening moeten kunnen geven. Dyslexie is meestal wel een rotsmoes, dat is waar. Maar moet iemand nu zijn mond houden omdat hij niet zo goed kan spellen? Dat gaat me te ver.

Thomas, is voor zichzelf wat strenger.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 13 april 2011, 16:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 14:12
 
Wat een voorspelbare reacties weer zeg. Het getuigt niet van een bewustzijn dat het Nederlands bewaard moet zien te worden. De taalverloedering neemt ook op dit forum weer toe. Er is niks zo irritant als je merkt dat iemand zijn best niet doet om gewoon verzorgd taalgebruik te gebruiken. Het is voor velen je visitekaartje op deze site en je mag daar best wel zorgvuldiger mee omgaan vind ik.
Het is ook jammer, dat bij sommige stukken, die inhoudelijk interessant zijn, op deze manier op hun waarde en geloofwaardigheid inboeten. Geef mij dan maar de leraar, die een verslag weigert aan te nemen, omdat het vol staat met taalfouten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRIFFIN748





Berichten: 1417

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 14:14
 
CHATULIEM619 schreef:
Wat een voorspelbare reacties weer zeg. Het getuigt niet van een bewustzijn dat het Nederlands bewaard moet zien te worden. De taalverloedering neemt ook op dit forum weer toe. Er is niks zo irritant als je merkt dat iemand zijn best niet doet om gewoon verzorgd taalgebruik te gebruiken. Het is voor velen je visitekaartje op deze site en je mag daar best wel zorgvuldiger mee omgaan vind ik.
Het is ook jammer, dat bij sommige stukken, die inhoudelijk interessant zijn, op deze manier op hun waarde en geloofwaardigheid inboeten. Geef mij dan maar de leraar, die een verslag weigert aan te nemen, omdat het vol staat met taalfouten.

en hierbij is het bewijs weer eens geleverd:

Chat heeft geen gevoel voor humor.

Q.E.D.

Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt


Laatst aangepast door
GRIFFIN748
op woensdag 13 april 2011, 14:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 14:18
 
THOMAS968 schreef:
Firefox gebruiken als browser, dan kun je je spelling wel checken. Bedenk dat een spellingchecker niet afdoende is. Als mensen letten op wat een persoonlijk voornaamwoord en wat een voltooid deelwoord is, dan zijn de meeste fouten al opgelost. Maar ik zie ook behoorlijk opgeleiden op het forum daar de fout mee ingaan. Ik vind echter vooral dat mensen die wat minder goed spellen ook hun mening moeten kunnen geven.

Thomas, is voor zichzelf wat strenger.

persoonlijk voornaamwoord...voltooid deelwoord Smiley die vol vragen zit
De moeilijke termen zijn weer in de aanbieding... Knipoog smiley

Dit is een onderwijs-date-site geworden. Is dit geen unicum?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 14:24
 
FRANKT627 schreef:
persoonlijk voornaamwoord...voltooid deelwoord Smiley die vol vragen zit
De moeilijke termen zijn weer in de aanbieding... Knipoog smiley

Dit is een onderwijs-date-site geworden. Is dit geen unicum?

Die twee dingen worden toch echt op de basisschool onderwezen, Frank. Knipoog smiley Maar ik neem aan dat je het met een glimlach stelt.

Thomas, iemand die goed spelt, is een speld in de hooiberg. Engeltje smiley


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 13 april 2011, 15:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 14:50
 
LISA610 schreef:
Idd Frank. Dus met andere woorden: even weer met beide benen op de grond Chat. Vergissen is menselijk en een taalfout is snel gemaakt, zeker in de chatbox. Niemand is onfeilbaar, zelfs jij niet. En ik ben het ook niet met jou eens als je zegt dat mensen die taalfouten maken per definitie slordig zijn in het dagelijks leven. Ik ken genoeg mensen die uitermate netjes zijn en toch wel eens een taalfout maken, so what.

Overigens is het ook niet zo dat een taalfout in een sollicitatiebrief per definitie leidt tot een afwijzing. Dit hangt ook af van de functie waarnaar gesolliciteerd wordt. Voor een secretaresse gelden bijv. heel andere criteria dan voor een functie waarin niet hoeft te worden gecorrespondeerd.
Iedereen maakt wel eens een taalfout, maar dit gaat verder dan wel eens, dit neemt bij sommige mensen chronische vormen aan. Elk werkwoord in de tegenwoordige tijd met een d schrijven, waar slaat dat op? vb: hij vormd, hij bestaad, hij leefd...dit zijn voorbeelden die ik hier gelezen heb. En niet van mensen die niet beter weten, maar van mensen die te slordig zijn geworden, omdat anderen dat zomaar accepteren. En als ze daar op gewezen worden, vinden ze het kinderachtig...
Wat betreft de sollicitatiebrief, het is nog steeds zo, dat je schrijftaal een grote rol speelt. Maar er zijn ook andere situaties waarin het belangrijk is, dat je goed moet kunnen schrijven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 14:51
 
GRIFFIN748 schreef:
en hierbij is het bewijs weer eens geleverd:

Chat heeft geen gevoel voor humor.

Q.E.D.

Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Dat ik hier geen humor inzie, betekent niet dat ik geen gevoel voor humor heb...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRIFFIN748





Berichten: 1417

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 15:12
 
CHATULIEM619 schreef:
Dat ik hier geen humor inzie, betekent niet dat ik geen gevoel voor humor heb...

ik zie er ook geen humor in, wel een taalfout...

Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 15:14
 
ik hou niet van muggenzifterij
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRIFFIN748





Berichten: 1417

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 15:20
 
MARISKA601 schreef:
ik hou niet van muggenzifterij

dat doe ik ook niet, ik ben aan het haarkloven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 15:36
 
FRANKT627 schreef:
Ja, dat was ik alweer vergeten door al die heisa. We mailen en chatten niet...gelukkig bestaat er ook nog zoiets als de Skype Knipoog smiley

Maar als jij dan Fries praat versta ik er niets van... Gefrustreerde smiley

Ach Frank, ik ben al bezig met een spoedcursus Nederlands voor komende zaterdag. Met een klein beetje mazzel zal ik me wellicht weten uit te drukken in de Nederlandse taal. Kun je gelijk de proef op de som nemen Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 16:26
 
FRANKT627 schreef:
Boze smiley ja, ik heb al beloofd op een andere topic dat ik geen mails meer zou sturen om zo de mailboxvervuiling tegen te gaan en nu durf ik ook al niets meer op het forum schrijven...
Waar gaat het heen?

niet doen hé Frank,
voor nen keer dat ik een belgische hollander leer kennen Knipoog smiley
blijf maar mooi op het forum schrijven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 16:32
 
Chat; waar maak je je toch druk om??
Er zijn wel ergere dingen in het leven............

Mary
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 16:34
 
wilt da zegge dache hier dan oek geen vloams dialect ne mier meugt klappe?? dan goanek mor elders noar toe moete Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 16:35
 
LISA610 schreef:
Ach Frank, ik ben al bezig met een spoedcursus Nederlands voor komende zaterdag. Met een klein beetje mazzel zal ik me wellicht weten uit te drukken in de Nederlandse taal. Kun je gelijk de proef op de som nemen Knipoog smiley

Dat zal niet toevallen, dat valt omraak af. Achter Steenwijk hebben ze geen doel meer over ons, daar schanzeren wij geen praten aan. Persoonlijk heb ik nog nooit een boom lijden gemoogd, dus op de heide is beter. Nevens mij heb je nocht aan onnocht dat je daar heengaat, Liskje, maar een mensenzin is een mensenleven, dat zomaar weer.

Thomas, De wierheid is hurd', sei de man en hy sloech syn wiif mei de bibel op 'e kop.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 13 april 2011, 16:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 16:35
 
THOMAS968 schreef:
Firefox gebruiken als browser, dan kun je je spelling wel checken binnen CM. Bedenk dat een spellingchecker niet afdoende is. Als mensen letten op wat een persoonlijk voornaamwoord en wat een voltooid deelwoord is, dan zijn de meeste fouten al opgelost. En inderdaad, dat moet dan bij elk werkwoord. Maar ik zie ook behoorlijk opgeleiden op het forum daar de fout mee ingaan. Ik vind echter vooral dat mensen die wat minder goed spellen ook hun mening moeten kunnen geven. Dylexie is meestal wel een rotsmoes, dat is waar. Maar moet iemand nu zijn mond houden omdat hij niet zo goed kan spellen? Dat gaat me te ver.

Thomas, is voor zichzelf wat strenger.

Voor mij geen andere browser...ik heb eens Chrome gebruikt maar ik kan er niet aan wennen.

En verder ben ik het helemaal met je eens, laat iedereen maar gewoon meepraten ook al is de spelling niet helemaal goed of zijn er taalfouten.....sowhat.....we kunnen niet allemaal bollebozen zijn Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Pagina 1 van 3