ChristianMatch
 


Forum

Calvijn
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 19 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 14:24
 
Voor alle duidelijkheid: ik hoor bij een kerk die uit het Calvinisme is voortgekomen. Al vind ik de opvattingen van een aantal mensen hier extreem, ik heb er wel begrip voor. Maar historisch gezien zijn er toch wel wat kanttekeningen te maken bij Calvijn. Ik wil in ieder geval wel aangeven over wat voor man we het hier hebben. Ook als je zijn gedrag in de tijd plaatst waarin hij leefde, is zijn opstelling nog bar en boos. Het gedrag wat hij had, moet toch met zijn opvattingen te maken hebben. En al is het geen biografie, het geeft wel te denken.

http://www.hetkoninkrijkderhemelen.info/?page_id=6669


Thomas, wie volgen we eigenlijk...


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 24 maart 2011, 17:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 14:51
 
ik kan me niet herinneren deze info op (de reformatorische) school meegkregen te hebben.......... Geschokte, onthutste smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 15:03
 
HANNAH810 schreef:
ik kan me niet herinneren deze info op (de reformatorische) school meegkregen te hebben.......... Geschokte, onthutste smiley

Allicht niet. Op mijn School met de Bijbel ook zeker niet, dat is wel duidelijk. Het aanbieden van kennis is een keuze he, dingen van twee kanten bekijken ook..

Thomas, afsluiten voor de feiten is altijd een slechte keuze als je de waarheid zoekt.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 24 maart 2011, 15:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 15:22
 
THOMAS968 schreef:
Allicht niet. Op mijn School met de Bijbel ook zeker niet, dat is wel duidelijk. Het aanbieden van kennis is een keuze he, dingen van twee kanten bekijken ook..

Thomas, afsluiten voor de feiten is altijd een slechte keuze als je de waarheid zoekt.

Hmm een opmerkelijk verhaal over Calvijn ...Thomas ...zal het ook nader bestuderen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 16:50
 
THOMAS968 schreef:
Voor alle duidelijkheid: ik hoor bij een kerk die uit het Calvinisme is voortgekomen. Al vind ik de opvattingen van een aantal mensen hier extreem, ik heb er wel begrip voor. Maar historisch gezien zijn er toch wel wat kanttekeningen te maken bij Calvijn. Ik wil in ieder geval wel aangeven over wat voor man we het hier hebben. Ook als je zijn gedrag in de tijd plaatst waarin hij leefde, is zijn opstelling nog bar en boos. Het gedrag wat hij had, moet toch met zijn denken te maken hebben. En al is het geen biografie, het geeft wel te denken.

http://www.hetkoninkrijkderhemelen.info/?page_id=6669


Thomas, wie volgen we eigenlijk...


Beetje bij beetje kwamen in mijn jongvolwassen tijd deze verhalen mij ter ore en ik begrijp nu nog beter dan toen dat we ons niet moeten voorstaan christen te zijn maar dat het een dagelijkse opdracht is, gezegend en tot zegen te zijn.
Kijkend naar de historie van de christenen - die ons tot aan vandaag wordt nagedragen door niet-christenen - is het niet een status om naar mensendaden gemeten trots op te zijn hoewel er natuurlijk staaltjes zijn van heldendaden van christenen die er niet om liegen.

Huiveringwekkende monsters kunnen mensen zijn.

Een mens is een groeps'dier' en volgt de sterkste van de groep intuïtief omdat dan de overlevingskansen het grootst worden geacht. Dat hebben we nog steeds in ons. Door de geschiedenis telkens te herdenken kunnen we leren boven onszelf uit te stijgen en nieuwe wegen te zoeken betere mensen te worden. Gelukkig leert ons de geschiedenis ook het succes daarvan.

Een van de gedachten die bij me opkomt is deze: ik ben gelukkig geen volgeling van calvijn, wel van Jezus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 16:59
 
we moeten geen mensen volgen! waar iemand wat goeds leert, kan er gelijk wat duivels uitkomen de volgende zin. toets alles en behoud het goede. dus ook Calvijn. Maar bij zijn theologisch werk is bij 90% Bijbels gezien geen speld tussen te krijgen.

Dus niet blind volgen, kijken wat de man schrijft, toetsen, en het goede behouden. toen Thomas vroeg wie we nu eigenlijk volgde moest ik denken aan:

1kor 1
(je kan er calvijn in vullen bij de namen)

12 Ik bedoel dit, dat ieder uwer zijn leus heeft: Ik ben van Paulus! En ík van Apollos! En ík van Kefas! En ík van Christus! 13 Is Christus gedeeld? Is Paulus dan voor u gekruisigd, of zijt gij in de naam van Paulus gedoopt?



*
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 17:21
 
THOMAS968 schreef:
Voor alle duidelijkheid: ik hoor bij een kerk die uit het Calvinisme is voortgekomen. Al vind ik de opvattingen van een aantal mensen hier extreem, ik heb er wel begrip voor. Maar historisch gezien zijn er toch wel wat kanttekeningen te maken bij Calvijn. Ik wil in ieder geval wel aangeven over wat voor man we het hier hebben. Ook als je zijn gedrag in de tijd plaatst waarin hij leefde, is zijn opstelling nog bar en boos. Het gedrag wat hij had, moet toch met zijn opvattingen te maken hebben. En al is het geen biografie, het geeft wel te denken.

http://www.hetkoninkrijkderhemelen.info/?page_id=6669


Thomas, wie volgen we eigenlijk...

Dankjewel voor dit stuk, Thomas.
Ik kon soms niet plaatsen, waar de koude sfeer in de dogma's van de Gereformeerde Kerken vandaan kwam en ik worselde zelf ook wel eens met een ongrijpbare angst voor God, vooral om een fout/zonde te begaan.
Als je angst hebt voor iemand durf je je fouten niet te laten zien en sluit je je een beetje af.
Als je angst hebt voor God durf je niet echt met je problemen bij Hem te komen en dat is nu net wat de Here Jezus wil, komen zoals je bent.
Dan krijgt schijnheiligheid en huichelarij kans. En daar had de Here nu net zo een hekel aan.


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op woensdag 20 april 2011, 09:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 17:26
 
vraag me af hoe betrouwbaar de bron is... Boze smiley Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 17:38
 
DAVID923 schreef:
vraag me af hoe betrouwbaar de bron is... Boze smiley Coole smiley met zonnebril

Beetje gemakkelijk, David. Ook in zijn biografieën komen dit soort dingen naar voren. Het gaat dan om historisch onderzoek. Als je het kunt falsifiëren in wetenschappelijke zin, zou je een punt maken. Maar dat kun je niet en dan is het dus een vorm van twijfel zaaien zonder dat het onderbouwd is. Je bent nogal een fan van Calvijn en dan komt de cognitieve dissonantie snel om de hoek kijken, lijkt het. Ik heb het hier uit gehaald omdat het een relatie heeft met theologie en het toegankelijk is. Dat ik beter thuis ben in directe historische bronnen ligt voor de hand maar er is verder niet zoveel tegen in te brengen, vrees ik.

Thomas, falsifiëren zou nu wel correct zijn.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 24 maart 2011, 19:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 17:55
 
door retoriek mooi mijn vraag omzeilt Knipoog smiley

maar wat vind je van mijn eerdere reactie?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 18:06
 
DAVID923 schreef:
door retoriek mooi mijn vraag omzeilD Knipoog smiley

maar wat vind je van mijn eerdere reactie?

Nee David, het is puur inhoudelijk en dat kan iedereen lezen. Het is noch retoriek noch een emoreactie waar je me wel eens eerder ten onrechte van beschuldigde. Je geeft aan te twijfelen aan een bron en ik daag je uit die bron te falsifiëren, een normale wetenschappelijke methode. En jij omzeilt mijn opmerking over cognitieve dissonantie. Kun je helder aantonen waar ik je vraag omzeil en dat dit niet met argumenten maar met retoriek gebeurt?
Met je reactie dat we geen mensen moeten volgen maar Christus ben ik het volkomen eens. Maar je denkwijze is wel die van Calvijn en ik vraag me af waar je die 90 procent vandaan haalt. Ik vraag me ook af of het volgen en interpreteren van bijbelteksten zoals Calvijn dat deed, wel in de geest van Christus is, evenals de consequenties ervan waar Annette wat over schreef. Het lijkt me wel een mooie discussie. Ik vind je bijbeltekst over Paulus die je aanhaalt juist bij jou van toepassing. Een zeer consequent Calvinisme kan ook op gespannen voet met het Christendom staan. Calvinisme en Christendom vallen niet noodzakelijkerwijs volledig samen.

Thomas.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 24 maart 2011, 18:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 18:13
 
De site waar het opstaat is denk ik arminiaans, iig zeker niet calvinistisch. zie hun geloofsverklaring. En de man die het over hem schreef was katholiek, in die tijd werden de reformeerders jusit vervolgt door de katholieke kerk, zie luther en de gevolgen van witteberg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 18:21
 
DAVID923 schreef:
we moeten geen mensen volgen! waar iemand wat goeds leert, kan er gelijk wat duivels uitkomen de volgende zin. toets alles en behoud het goede. dus ook Calvijn. Maar bij zijn theologisch werk is bij 90% Bijbels gezien geen speld tussen te krijgen.

Dus niet blind volgen, kijken wat de man schrijft, toetsen, en het goede behouden. toen Thomas vroeg wie we nu eigenlijk volgde moest ik denken aan:

1kor 1
(je kan er calvijn in vullen bij de namen)

12 Ik bedoel dit, dat ieder uwer zijn leus heeft: Ik ben van Paulus! En ík van Apollos! En ík van Kefas! En ík van Christus! 13 Is Christus gedeeld? Is Paulus dan voor u gekruisigd, of zijt gij in de naam van Paulus gedoopt?



*

EN DIT. ookal zou het waar zijn, meent dat niks weg van de leerzame dingen die hij heeft geschreven. Petrus, in mat 16, sprak eerst het goede door de Geest en vlak erna werd hij door satan misleid om wat verkeerds te zeggen. alles toetsen dus. Calvijn zelf is maar een mens...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 18:30
 
DAVID923 schreef:
EN DIT. ookal zou het waar zijn, meent dat niks weg van de leerzame dingen die hij heeft geschreven. Petrus, in mat 16, sprak eerst het goede door de Geest en vlak erna werd hij door satan misleid om wat verkeerds te zeggen. alles toetsen dus. Calvijn zelf is maar een mens...

Denk je niet, dat eerder de vergelijking met Saulus opgaat, die door ingrijpen van God later Paulus wordt?


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op donderdag 24 maart 2011, 18:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 20:02
 
!anette, waarom? het ging om het feit dat er soms uit de mond van een mens goede en foute dingen kunnen komen, en de bijbel de toetssteen moet zijn. dus ookal zou calvijn verkeerde dingen hebben gedaan en gezegd als elk mens, dat niet zijn goede theologische verhandelingen teniet zal doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 20:29
 
DAVID923 schreef:
De site waar het opstaat is denk ik arminiaans, iig zeker niet calvinistisch. zie hun geloofsverklaring. En de man die het over hem schreef was katholiek, in die tijd werden de reformeerders jusit vervolgt door de katholieke kerk, zie luther en de gevolgen van witteberg.

Kijk ook ff op wikipedia David:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Johannes_Calvijn

Dat lijkt me toch een redelijk objectieve bron, waar veel van de genoemde punten worden bevestigd. Zo zijn er nog wel een paar links te vinden. Je maakt Calvijn nu bijna tot slachtoffer van mensen die anders dachten dan Calvijn, maar je kunt er denk ik niet om heen dat Calvijn zelf ook de nodige slachtoffers heeft gemaakt. En nee, daarmee zeg ik helemaal niets over zijn theologie. Vind alleen dat je geen oogkleppen op moet zetten voor historische bronnen, omdat jij de theologie van Calvijn aanhangt.


Laatst aangepast door
LISA610
op donderdag 24 maart 2011, 20:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 21:03
 
wikepedia is ook niet echt betrouwbaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 21:47
 
DAVID923 schreef:
!anette, waarom? het ging om het feit dat er soms uit de mond van een mens goede en foute dingen kunnen komen, en de bijbel de toetssteen moet zijn. dus ookal zou calvijn verkeerde dingen hebben gedaan en gezegd als elk mens, dat niet zijn goede theologische verhandelingen teniet zal doen.

k Vind gewoon de vergelijking met Petrus niet opgaan.
Hij heeft Zijn geliefde Meester willen verdedigen tegen soldaten (incidenteel). Saulus zijn theologie zal ongetwijfeld helemaal geklopt hebben, maar zijn daden niet (structureel).
En de gevolgen van de leer van Calvijn, soms mensen verstrikt in een angstgeloof...


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op woensdag 20 april 2011, 09:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRIFFIN748





Berichten: 1417

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 21:49
 
ach, Calvijn was tenslotte ook Luthers.

(uitspraak van Luthers predikant ds. Manger, toen mijn ouders trouwden. de hele familie van mijn moeder (herv.) zat na deze opmerking met kromme tenen in de kerk)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 21:55
 
hahahaha, lol griffin. daar had ik bij willen zijn en die gezichten willen zien...classic! Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Smiley met dichtgeplakte mond

@anette, ik denk dat je nog eens mijn reactie moet lezen, want je hebt de bel wel gehoord maar weet niet waar de klepel hangt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:05
 
DAVID923 schreef:
wikepedia is ook niet echt betrouwbaar.

Ha ha ha, wist wel dat je zo zou reageren. Hier heb je nog een paar links:

http://www.eo.nl/algemeen/calvijn/page/Wil_de_echte_Calvijn_opstaan_/articles/article.esp?article=10136685

http://www.eo.nl/programma/dezeweek/2008-2009/page/Heeft_Calvijn_zijn_beste_tijd_gehad_/episode.esp?episode=9640417

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/nieuws/article/detail/1136856/2009/01/13/De-paus-van-Gen-egrave-ve.dhtml

http://www.refdag.nl/opinie/opinie/andere_kijk_op_calvijn_1_304949

Er zijn nog wel meer, maar die kun je zelf ook vinden. Nogmaals, het gaat me niet om de theologie van Calvijn, maar als er met heel ff googlen meerdere links te vinden zijn die het verhaal over die Servet en die veroordelingen van "heksen" bevestigen, kun je moeilijk zetten dat al die bronnen niet betrouwbaar zijn. En ja, er zijn ook links waarin wordt gezegd dat Calvijn gewoon zijn burgerplicht deed toen hij Servet aangaf. Iets dergelijks heb ik niet kunnen vinden over die heksenjachten....


Laatst aangepast door
LISA610
op donderdag 24 maart 2011, 22:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:06
 
DAVID923 schreef:
De site waar het opstaat is denk ik arminiaans, iig zeker niet calvinistisch.

Een aardige kanttekening hierbij. Want er is een tijd terug ihkv het Calvijnjaar een test gemaakt om te zien hoe calvinistisch de beantwoorder is. De geschiedkundigen en theologen waren het in elk geval over 1 ding is: volgens de definitie van de test zou Calvijn NIET calvinistisch zijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:15
 
Kan iemand mij vertellen waarom Calvijn nu eenmaal zo belangrijk gevonden wordt? Staat hij net onder Paulus ofzo?

Ik ken nog wel een aantal theologen, die grote invloed gehad hebben. Karl Barth, Bonhoeffer, Schleyermacher...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:16
 
HENK710 schreef:
Een aardige kanttekening hierbij. Want er is een tijd terug ihkv het Calvijnjaar een test gemaakt om te zien hoe calvinistisch de beantwoorder is. De geschiedkundigen en theologen waren het in elk geval over 1 ding is: volgens de definitie van de test zou Calvijn NIET calvinistisch zijn


Jammer dat je die test nu noemt.....was er al bang voor....
Ik kwam er als vrij calvinistisch uit........... Verraste, verbaasde smiley, maar dat was twee jaar geleden geloof ik......Een mens verandert als het goed is....... Knipoog smiley


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op donderdag 24 maart 2011, 22:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:17
 
WILLEMIJN232 schreef:
Jammer dat je die test nu noemt.....was er al bang voor....
Ik kwam er als vrij calvinistisch uit........... Verraste, verbaasde smiley

De test werkt niet meer...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:28
 
DAVID923 schreef:
De site waar het opstaat is denk ik arminiaans, iig zeker niet calvinistisch. zie hun geloofsverklaring. En de man die het over hem schreef was katholiek, in die tijd werden de reformeerders jusit vervolgt door de katholieke kerk, zie luther en de gevolgen van witteberg.

Het is een evangelische site van de volle evangeliegemeente. Je kunt niet alles ontkennen of bagatelliseren wat niet met je denkbeelden overeen komt. Het is in historisch verantwoorde bronnen te vinden. Katholieken kunnen echt ook goede historici zijn en zolang de feiten kloppen, maakt dat echt niet uit. Hoe weet je zo zeker dat de schrijver van dit artikel katholiek is? Het lijkt wel of je alles wat tegen het calvinisme ingaat, wilt ontkrachten of in een negatief daglicht stellen.

Thomas, hoezo cognitieve dissonantie.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 24 maart 2011, 22:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:43
 
Van alle theologen die zijn voortgekomen uit de reformatie heeft niemand zo'n grote invloed gehad als Johannes Calvijn. Het geloof, denken en leven van zowel reformatorische christenen als van evangelischen is blijvend beïnvloed door deze theoloog.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat er over Johannes Calvijn veel geschreven is. Allereerst heeft Calvijn een ongekend grote hoeveelheid geschriften nagelaten. Zijn commentaar op de Bijbel, de Institutie, zijn brieven en zijn preken hebben zich verspreid over de gehele wereld en zijn vertaald in vele talen. Daarnaast wordt al eeuwen over hem geschreven en is hij nog steeds het onderwerp van academisch onderzoek.

http://www.calvijn.org/index.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:47
 
@anette, ik denk dat je nog eens mijn reactie moet lezen, want je hebt de bel wel gehoord maar weet niet waar de klepel hangt.[/quote]



Vertel, David......je bent toch geen christen om de dogma's die je aanhangt???????????
Ik heb nergens in de Bijbel gelezen dat Petrus mensen achtervolgde en doodde/ martelde ....Saulus wel...en deze was zelfs een schriftgeleerde,net als Calvijn was (theoloog)...

Het spreekwoord is...by the way....'de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt'.... Engeltje smiley


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op donderdag 24 maart 2011, 22:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:59
 
De dubbele predestinatieleer van Calvijn.

Over de dubbele predestinatieleer is een vraag die steeds weer terugkeert. Het geeft aan dat het mensen bezighoudt. Om een goed beeld te krijgen over Gods verkiezing is het van belang dat Gods Woord uitgangspunt is en de daarop gegronde gereformeerde belijdenis. Er zijn mensen die Calvijn allen maar "ophangen" aan zijn "harde leer" over de uitverkiezing. Toch is dit beeld zeer ongenuanceerd. De Heere zij gedankt dat Hij mensen verkiest! Dat is namelijk Zijn genade tot verloren mensen. In de Dordtse Leerregels lezen we hoe het er met ons mensen voorstaat... God zou geen onrecht doen als Hij ons mensen in de zonde en vervloeking had willen laten (DL I,1). En tóch doet God dit niet. Hij verkiest mensen óók tot de zaligheid. Daartoe zond God Zijn eniggeboren Zoon (Joh. 3:16).

En nu wil God mensen doen laten delen in het offer van Zijn Zoon ter verzoening van de zonden door het geloof in Hem. Hoe doet Hij dat? Door het Woord. Niet anders. Daarom laat de Heere Zijn evangelie prediken, opdat de mensen tot het geloof worden gebracht.

Je vraagt hoe het zit met actief en passief... En als je nu toch gelovig bent en volhardend... Het laatste om mee te beginnen. Wie gelooft in de Zoon van God en volhardt in het geloof... Van wie heeft een gelovige dat? Van zichzelf! Onmogelijk. Het geloof is een genadegave van God. God schenkt uit enkel genade het geloof aan verloren mensen. En de volharding is eveneens geen vrucht van mij, maar geeft God door genade in het hart (vgl. DL, V...). Wie gelooft heeft het, wie niet gelooft mist alles. Tot geloof komen heeft te maken met Gods actieve keuze voor mij. Dit werkt de Heere door de wedergeboorte. Hierin ben ik passief. Wie tot geloof is gebracht, is echter volkomen actief op het geloof betrokken. Daar zorgt de Heere voor door het werk van Zijn Geest. Het is Zijn Geest in mij en voor mij. Het is daarmee onmogelijk om te geloven in de Heere Jezus Christus en tegelijk verworpen te zijn. Wie gelooft mag door genade en tot troost weten: door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen.

Ben je hiervan niet zeker... gebruik dan de middelen die de Heere ervoor geeft (vgl. DL I,16). En doe je mond wijd open, en Ik zal hem vervullen (Ps. 81). We hebben een God, Die veel liever wil dat jij behouden wordt, dan menig mens zijn eigen behoud in Christus ooit zoekt! Bij deze God mag jij je hand op(en)houden.

http://refoweb.nl/vragenrubriek/14700/dubbele-predestinatieleer/


Laatst aangepast door
LEONARD480
op donderdag 24 maart 2011, 23:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 23:18
 
[quote=LEONARD480]De dubbele predestinatieleer van Calvijn.


In plaats van rechtstreeks vh internet knippen en plakken kun je ook gewoon de link plaatsen hoor:
http://refoweb.nl/vragenrubriek/14700/dubbele-predestinatieleer/


Laatst aangepast door
LISA610
op donderdag 24 maart 2011, 23:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 19 Volgende
Pagina 1 van 19