ChristianMatch
 


Forum

Berichten van COOTJE711
Ga naar pagina Vorige 1 ... 54 55 56 57 58 59 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van COOTJE711
Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: maandag 12 september 2011, 22:36
BerichtOnderwerp: Singledag 2012 ?!
 
GRIFFIN748 schreef:
nou...: Afrika begint onder de Maas...

aha... eindelijk ist nu duidelijk voor me... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: maandag 12 september 2011, 22:31
BerichtOnderwerp: slapeloosheid
 
ERIKA129 schreef:

Blijft voor mij staan de vraag ben je een minder goede gelovige /christen als je slaapmedicatie gebruikt? Geef je je leven dan niet (genoeg) over aan God?
Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Denk van niet! Slaapmedicatie is naar mijn mening een hulpmiddel om tot rust te komen als het echt nodig is.
Geloof en/of problemen kunnen vanzelfsprekend invloed hebben op je nachtrust maar denk niet dat je geloof als vervanging kan zien van medicatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: maandag 12 september 2011, 22:19
BerichtOnderwerp: Op televisie
 
WILLEMIJN232 schreef:
Voor alle duidelijkheid, ik vind een bouquetboekje laagcomplex....en je kent de bouquetboekjes toch niet? Kan je er ook geen mening over hebben toch? En een ieder moet maar precies lezen wat hij of zij wil maar oordeel er niet zo over....dat is eigenlijk mijn boodschap......
Ik vind het heerlijk als ik vakantie heb even zo'n boekje te lezen, je kan het wegleggen, het komt altijd goed en je kan het de volgende vakantie rustig nog een keer lezen want het blijft toch niet hangen........

Clown smiley
Alleen jammer dat je dàn zo snel slaap krijgt......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: maandag 12 september 2011, 22:09
BerichtOnderwerp: tips en een bedankje
 
JOLAN931 schreef:
Waarom zou je daar last van hebben?
Ik zie eigenlijk geen enkele reden om niet op een ander te reageren. Ook in het gewone leven niet. Je hebt toch een mond gekregen om te praten? Dan kun je ook zeggen dat je ergens niet van gediend bent, even goeie vrienden.

Zo ook virtueel... Ik zie geen enkele reden om iemand niet te beantwoorden.Dat heet fatsoen. Ook een rotmail( die ik ook wel heb gehad) of een mail van iemand die je niet aanstaat beantwoord ik. Waarom niet? Ieder mens is het toch waard om behandeld te worden zoals jijzelf behandeld wilt worden?

Volledig met je eens Jolan!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: maandag 12 september 2011, 21:59
BerichtOnderwerp: Vergeven
 
Beste Shanita,
Wat een heftig verhaal schrijf je hier.

Vergeving wordt inderdaad vaak als opdracht gezien maar kan me voorstellen in sommige situaties dat dit erg moeilijk is.
Vooral als de 'dader' geen spijt van zijn daden heeft...

Naar mijn idee is het belangrijk om (verschrikkelijke) ervaringen een plaats in je leven te geven zodat je de problemen kan verwerken.
Hopelijk mag je hierbij dan de steun van God ervaren.
Daarna kun je tot vergeving komen. Naar mijn idee niet andersom!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 23:42
BerichtOnderwerp: Singledag 2012 ?!
 
dus Overijssel hoort niet meer bij het hoge noorden..... Huilende smiley, smiley in tranen
Dacht altijd nog wel dat ik jaren zo fijn hoog in het land woonde Clown smiley

Maarre adelaar... snap je opmerking, had ook vrienden in Friesland....
z€o voelt dat voor de Noor(d)mannen Lachende smiley

Hetzelfde gevoel geld voor Brabanders en limburgers (denk ik)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 19:16
BerichtOnderwerp: tips en een bedankje
 
WILLEMIJN232 schreef:
Het gaat er niet zo om wat anderen doen toch? Dat wordt hier zo vaak gebruikt: Wij vinden, men vind, anderen denken....moet je maar eens opletten.......
Het gaat er toch om wat je zelf vind en hoe je zelf handelt.....

mee eens! Vind het persoonlijk wel netjes om een reactie te geven, behalve dan op de nietszeggende digitale knipoogjes..... Geschokte, onthutste smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 18:53
BerichtOnderwerp: zoek je ook de buitenlucht op vandaag? 10 sept.
 
Vandaag ook een lange wandeling gemaakt met veel korte stops.
Helaas was het binnen....

oftewel hele dag gewerkt Verraste, verbaasde smiley


Laatst aangepast door
COOTJE711
op zaterdag 10 september 2011, 18:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 18:30
BerichtOnderwerp: ga je mee, picknicken (in ede op de heide) op 24 september?
 
ERIKA129 schreef:
Zeg sinds wanneer zijn alleen mannen mensen Boze smiley Verraste, verbaasde smiley
Wat zijn vrouwen dan??
Wel off-topic maar wil het wel even graag weten Knipoog smiley

Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 17:51
BerichtOnderwerp: mmm wie wil met mij nou een relatie als autist ?
 
Hitler wordt ook als een rasechte Narcist bestempeld.

Bij Narcisme is er ook vaak een combinatie van meerdere varianten (zoals borderline of een bipolaire stoornis.) Dat maakt het vanzelfsprekend nog ingewikkelder...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: donderdag 8 september 2011, 23:08
BerichtOnderwerp: Hoe noem jij je ouders?
 
Voor mij: pa en ma èn netjes 'u ' vanzelfsprekend Knipoog smiley
Voor de gein noem ik ze soms bij de voornaam maar dat is dan ook niet hèèl serieus. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 september 2011, 22:48
BerichtOnderwerp: knuffel of lief woord voor jou !!!
 
MARISKA601 schreef:
Een plaatje uit je eigen bestanden kan je niet op het forum plaatsen.

helaas Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 september 2011, 22:44
BerichtOnderwerp: Welke bijbel lezen we?
 
Ik lees meestal de vertaling uit 1637, Vind deze duidelijk en nog steeds actueel. Daarnaast lees ik vaak een dagboek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 september 2011, 22:26
BerichtOnderwerp: knuffel of lief woord voor jou !!!
 
[img]file:///C:/Users/Pictures/download__id_5456300.jpg[/img]

Laatst aangepast door
COOTJE711
op dinsdag 6 september 2011, 22:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 september 2011, 22:14
BerichtOnderwerp: Euthanasie
 
JOLAN931 schreef:
Zijn er dan werkelijk zoveel mensen die dood willen?
Dat kan toch alleen maar betekenen dat de huidige maatschappij zo verziekt is.
Geen wonder dat psychologen een wachtlijst hebben van een halve eeuw.

Toename hiervan neemt mijn inziens wel schrikbarend toe.
Ik denk dat de oorzaak een combinatie is tussen: geen geloof dat er een leven na dit leven is, de beïnvloeding van de media dat alles en ieder mooi, snel, veel en goed moet wezen. Voldoe je hier niet aan dan heb je de boot gemist. Ook de toename van individualisme en maakbaarheid van je eigenleven leven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 september 2011, 22:06
BerichtOnderwerp: Euthanasie
 
PIETER649 schreef:
Eigenlijk is het schandalig dat hierover ophef veroorzaakt word.
Als pastoor houd deze man zich aan de regels van zijn kerk.
De regels van de kerk zijn duidelijk, geen actieve euthanasie en geen zelfmoord, anders geen begrafenisdienst in de kerk.
Wat mij opvalt is dat nergens in de berichtgeving staat dat deze persoon een trouw kerkbezoeker was.
Waarschijnlijk weer typisch een verhaal van: wij eisen en de kerk moet maar draaien zoals wij willen.


not:

De tijd mag wellicht moderner en losser gaan denken, GOD is wie hij is.
God gaat echt niet zijn wetten versoepelen omdat de moderne mens maar vind dat iets "moet kunnen"
Mensen zouden zich ook eens moeten realiseren dat het "ondraaglijke lijden" hier op aarde weleens best zou kunnen vallen vergeleken met het lijden in de hel.
Men kan beter de genadetijd benutten dan deze voortijdig te beeindigen...

Volledig mee eens!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 september 2011, 21:30
BerichtOnderwerp: operatie
 
Fijn Josina! lees dat je weer thuis ben. Geniet ervan en verdere beterschap toegewenst! Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: woensdag 31 augustus 2011, 23:36
BerichtOnderwerp: wat is jou favoriete liefdes liedje ?
 
Dit is mijn favoriet Clown smiley

http://www.youtube.com/watch?v=uIg9VaMBi9o
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: woensdag 31 augustus 2011, 23:14
BerichtOnderwerp: operatie
 
Josina,

Heel veel sterkte met alles, hoop dat het snel weer beter met je mag gaan!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 23:25
BerichtOnderwerp: Euthanasie
 
WILLEMIJN232 schreef:
Wat voor jou betrekkelijk snel is is waarschijnlijk voor die familie al een heel proces geweest.........
Overlijden binnen de zorg went nooit... en dat is maar goed ook......

Vaak wel, maar in deze situatie waren de kinderen er duidelijk niet aan toe.
Vind overigens 3 dagen over zo'n beslissing ook snel (dus van het aangeven tot de euthanasie zelf)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 23:07
BerichtOnderwerp: Euthanasie
 
Op oncologie komt euthanasie wel gemiddeld 1 maal per 2 maanden voor.
(mensen die de diagnose kanker hebben)

Ik heb het een keer meegemaakt dat een patiënt opgenomen werd en vervolgens direct aangaf euthanasie te willen (na een jaar met de diagnose kanker)
Na diverse gesprekken werd dit betrekkelijk snel toegewezen.
Haar kinderen (pubers) hadden het hier ontzettend moeilijk mee.
Datum werd gepland, een dag van afscheid nemen van kennissen en familie kwam en vervolgens kwam het tijdstip van de euthanasie.
Mw wilde kaarsjes en een muziekje en in aanwezigheid van de kinderen en echtgenoot overleed ze.

Moet wel zeggen dat dit zeer veel impact had op de afdeling. Ook 'niet gelovige' collega's vonden dit moeilijk.
Aangezien deze alleen bij de euthanasie' s zijn zijn die er ook een gegeven moment klaar mee.
Dit is ook niet het onderdeel waarom je in de zorg gegaan bent.............
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 17:38
BerichtOnderwerp: Euthanasie
 
ERIKA129 schreef:
Wat je over het algemeen ziet bij dementerenden dat er idd geen grote behandelingen meer plaatsvinden, zoals operaties en chemo's... De meesten hebben een passief beleid waarin staat dat alle warme zorg wordt gegeven daarmee bedoel ik liefde aandacht de dagelijkse zorg en alleen een operatie bij botbreuken.Hier kan ik me wel in vinden de mensen zelfbegrijpen niet meer wat er met ze gebeurt en elke narcose brengt ze vaak verder in hun dementie. En soms denk je inderdaad wat ik ergens las mogen de mensen ook nog sterven??
Soms wordt er zo ver gegaan dat je weleens denkt laat ze mogen sterven!
Wat ik heb ervaren bij dementerenden dat hoe dement ze ook zijn ze toch zelf op een gegeven moment weten wat ze doen, vaak zie je dat ze wijgeren te eten en te drinken zo van laat mij maar gaan.

Ben het volledig met je eens Erica. Ik ben bekend met zowel de dementerende zorg als ziekenhuiszorg.
Ik heb een keer een lezing gehoord over dit onderwerp. Dit werd door een chr. arts/ internist dr Agteresch gehouden. Hierin benoemde hij dat er een wit gebied is (algemeen wettelijk geaccepteerd) een zwart gebied (niet geaccepteerd zoals euthanasie) en een groot grijs gebied waarin voorkomt: hoe lang moet je doorgaan met behandelen etc etc....
Hij heeft ook een boekje geschreven hierover: 'Als grenzen vervagen'
Persoonlijk vind ik dit een heel mooi/ duidelijk boek!
Daarnaast blijft het soms nog een moeilijk punt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: maandag 29 augustus 2011, 22:37
BerichtOnderwerp: Euthanasie
 
MARIO216 schreef:
Begrijpen......zal God dat ook soms wel eens doen? Zal hij soms niet een oogje dichtknijpen??

Hoe bedoel je dat? Dat Gods soms begrijpt waarom er euthanasie gedaan wordt?
Naar mijn mening is èn blijft het actief meewerken aan een/ je levenseinde. Wat dus gelijk staat aan moord.
Omstandigheden zijn soms menselijk te begrijpen maar daarom nog niet juist...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: maandag 29 augustus 2011, 22:28
BerichtOnderwerp: Euthanasie
 
RENATE619 schreef:
Ik kan me redelijk vinden in dit idee. Mag iemand op hoge leeftijd, verward en lopend in een pamper ergens aan doodgaan? Tegenwoordig moet er koste wat kost overleefd worden.
Regelmatig neem ik hoogbejaarde mensen op in het ziekenhuis met bijvoorbeeld met wat vage klachten. Deze hebben vaak al veel andere kwaaltjes en dit is het zoveelste wat erbij komt. Toch sleept vaak familie, gesteund door de huisarts deze mensen het ziekenhuis in. Gevolg is vaak dat deze mensen extreem verward raken, allerlei onaangename onderzoeken moeten ondergaan en uiteindelijk sterven in een onpersoonlijk ziekenhuisbed.
Daarom denk ik dat het heel belangrijk is om je van te voren af te vragen wat haalbaar is voor iemand. En te kijken naar wat kwaliteit van leven hierin is.

Ben ik grotendeels met je eens.
Je vraag wordt hierbij: wat is het meest comfortabel voor de patiënt? Naar mijn mening zoveel mogelijk in eigen omgeving houden maar toch goede zorg bieden maar niet altijd kostte wat het kost....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: maandag 29 augustus 2011, 18:59
BerichtOnderwerp: Euthanasie
 
MARIO216 schreef:
In Brabant is er ophef ontstaan om een priester die weigerde iemand in zijn kerk de laatste eer te bewijzen. Zij had euthanasie laten plegen en zij hoorde tot zijn gemeenschap.

Hoe denken jullie daarover? Ik denk wel dat de priester een punt heeft.

Naar mijn mening heeft een dominee/ priester een eigen mening èn mag hij deze uitdragen. Een dominee blijft herder dus moet hij steun geven maar daarnaast ook eerlijk (niet op een veroordelende manier) zijn standpunt aangeven èn mag hij de dienst weigeren.
Alleen vraag ik met het volgende af: hoe verloopt het kerkelijk als je over zo'n belangrijk punt niet op 1 lijn zit?
Is het niet zo dat je in hetzelfde kerkverband vaak hetzelfde denkt over dit punt??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: maandag 29 augustus 2011, 18:39
BerichtOnderwerp: Euthanasie
 
WILLEMIJN232 schreef:
Is het tegenwoordig ook niet zo dat het niet vanzelfsprekend is dat iedereen een goed sociaal netwerk heeft? Dat is iets wat je volgens mij steeds minder ziet worden.......Eenzaamheid neemt erg toe en ook de zorg rondom de zieke neemt af.
Ben met je eens dat de vraag naar euthansie ook vaak voor komt omdat mensen het heft in eigen hand willen hebben maar toch ook zie dat mensen gaanderweg het ziekteproces hun grenzen ook aardig verleggen en toch wel blij zijn met de wat mindere kwaliteit van leven...
kortom, het blijft een lastig dilemma waar je als je gezond bent een mening over hebt maar die je aardig kan bijstellen als je ziek bent..........

absoluut, ben ik ook weer met je eens....
Daarom is een getekende euthanasieverklaring ook niet rechtsgeldig....


Laatst aangepast door
COOTJE711
op maandag 29 augustus 2011, 18:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: maandag 29 augustus 2011, 18:37
BerichtOnderwerp: Euthanasie
 
ERIKA129 schreef:
Ook ik heb er op mijn werk zat mee te maken! misschien is het verschil dat het bij mij mensen zijn op vaak zeer hoge leeftiijd die je toch echt vaak ziet wegzakken als ze morfine krijgen. Noem het zo je wilt maar vaak zijn ze moeilijk aanspreekbaar meer en worden ze rustig dat noem ik een roes!

Mijn ervaring bij ouderen is dat dit per persoon verschilt en vanzelfsprekend afhankelijk van de dosering die gegeven wordt. Soms zie je dit ook alleen bij de eerste dag(en)
Als verpleegkundige ben je naar mijn mening ook verantwoordelijk wàt je geeft. Soms kan er (denk ik m.n. aan huisartsen) te hoge doseringen gegeven worden in de thuissituatie.
Als vpk blijf je wel verantwoordelijk voor je handelen ondanks dat een arts ze voorschrijft. Oftewel... blijven nadenken wat je doet... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: maandag 29 augustus 2011, 18:20
BerichtOnderwerp: Euthanasie
 
RENATE619 schreef:
Palliatieve sedatie is heel anders dan euthanasie. Wat overeenkomt is dat er aan beide strenge richtlijnen gebonden zijn.
Palliatieve sedatie is niet bedoeld om het overlijden te bespoedigen, maar het opzettelijk verlagen van het bewustzijn van iemand in de laatste levensfase.
Dit wordt toegepast als je spreekt van ondraaglijk leiden ten gevolge van één of meerdere onbehandelbare symptomen. Denk aan benauwdheid, pijn en verwardheid.
In mijn ogen is dit iets waar ik als christen heel goed mee uit de voeten kan. In mijn werk als verpleegkundige kom ik dit ook regelmatig tegen. En ik kan zeggen dat ik er goede ervaringen mee heb.
God bepaald nog steeds het einde, maar hoe het einde wordt ervaren is wel iets wat wij hiermee in de hand hebben. Dat geeft veel mensen rust.

Ben het volledig met je een Renate.
Het is een taak om het lijden te verzachten oftewel symptomen te bestrijden. Sedatie kan een goede handeling zijn als de situatie dermate zwar is en de levensverwachting kort.
In mijn werk zie ik helaas wel een toename naar de vraag naar euthanasie.
Zelf denk ik dat bijbels gezien euthanasie niet verantwoord is, maar soms kan ik mensen wel begrijpen. Vooral als mensen denken dat na de dood alles voorbij is.
Vaak zijnfactoren die meespelen in de euthanasiewens; eenzaamheid, angst voor wat er komen gaat. Ik durf de stelling aan als er goede palliatieve zorg gegeven wordt èn ieder een goed sociaal netwerk heeft dat de vraag naar euthanasie minder wordt.

Ik hoor ook regelmatig de opmerking dat euthanasie gewenst is omdat: 'ik een goed voldaan leven gehad heb en niet graag achteruitgang bij mezelf ziet' "Prettige gedachte om er dan maar uit te stappen wanneer je wenst...." Alles moet 'maakbaar' zijn dus ook het tijdstip van je dood....
(vanzelfsprekend is deze euthanasiewens wettelijk niet toegestaan)


Laatst aangepast door
COOTJE711
op maandag 29 augustus 2011, 18:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 19:52
BerichtOnderwerp: kreet van de week
 
Wanneer je niet kunt worden wat je wilt, wordt het tijd te waarderen wat je bent
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711 (47)





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 19:48
BerichtOnderwerp: kreet van de week
 
Vriendelijke woorden kunnen kort zijn en makkelijk uitgesproken worden, maar de echo ervan duurt lang voort...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van COOTJE711
Ga naar pagina Vorige 1 ... 54 55 56 57 58 59 Volgende
Pagina 57 van 59