ChristianMatch

Forum

De wet
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4519 4520 4521 4522 4523 4524 4525 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:21

FREEDOM929 schreef:
@CHATULIEM619 ik denk dat je best wat meer respect voor een andere kerkstroming kunt hebben ook al ben je het niet eens met hun visie op de doop.

Precies! En dat vind ik nu zo vreselijk......dat geen respect voor andermans geloof......

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zondag 16 september 2012, 14:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:23

WILLEMIJN232 schreef:
Nee hoor, ik vind mezelf zeker wel een christen ondanks dat ik niet wedergeboren ben, ik reageerde op de tekst van Rolf....... Knipoog smiley
Weet je, dat vind ik niet eens zo belangrijk. Het gaat er niet om wat jij vindt, het gaat er niet om wat jij doet. Uiteindelijk is het veel belangrijker hoe de Heer je ziet.
Naar boven

Auteur Bericht
ROLF230

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:24

Goed beste Willemijn,

Dan deze wedervraag aan jou: Waarom denk jij dat je christen bent?

Fijne zondag
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:24

FREEDOM929 schreef:
Haha, ROLF230 was me voor, inderdaad in Titus 3:5, 1 petr. 1:3 en 23 en Johannes 3 wordt goed uitgelegd wat wedergeboorte betekent.

ja wat wedergeboren was wist ik wel maar voor mij blijft dan blijft de vraag staan kan iemand niet wedergeboren zijn en toch een Christen? Daar heb ik namelijk nog nooit van gehoord. En wat houd dat christen zijn dan in
Naar boven

Auteur Bericht
ROLF230

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:28

oh, dan begrijp ik nu je eerste vraag pas Roelande, je schreef nl. hoe kan iemand christen zijn en wedergeboren, maar je bedoelde ws hoe kan iemand christen zijn en niet-wedergeboren. Ja dat laatste kan niet.
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:29

LEANNE226 schreef:
Samen met zoon zijn kamer aan het veranderen,hij nadert de 16........langzaamaan wordt het een mannenkamer.......alle kinderspullen zijn weg.....tot hij zegt:mam,"knuffelkoe" mag blijven en die kleine voetbalschoentjes ook...........pfffff wat is dit ontzettend moeilijk en tegelijk zo mooi,mijn kind wordt een man!

Leanne,die stiekem de kinderspullen uit de container haalt en ze op zolder zetKnipoog smiley

Ja geniet er maar van het is een hele mooie periode
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:31

ROLF230 schreef:
oh, dan begrijp ik nu je eerste vraag pas Roelande, je schreef nl. hoe kan iemand christen zijn en wedergeboren, maar je bedoelde ws hoe kan iemand christen zijn en niet-wedergeboren. Ja dat laatste kan niet.

ja ik was het woordje niet vergeten zag ik later Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
FREEDOM929

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:33

ROELANDE345 schreef:
ja wat wedergeboren was wist ik wel maar voor mij blijft dan blijft de vraag staan kan iemand niet wedergeboren zijn en toch een Christen? Daar heb ik namelijk nog nooit van gehoord. En wat houd dat christen zijn dan in

Mijn persoonlijk antwoord op jouw vraag is: Iedereen die gelooft dat Jezus Christus voor zijn/haar zonden is gestorven en dat Hij na drie dagen weer is opgestaan, zodat onze relatie met God is herstelt en wij de hemel mogen binnengaan is naar mijn mening een christen. Iedereen die dat gelooft is naar mijn mening wedergeboren.

Ik zeg het voor het discussie gemak even heel zwart wit en kernachtig.
Naar boven

Auteur Bericht
FREEDOM929

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:36

WILLEMIJN232 schreef:
Dus jij bent zonden vrij??????

Als je goed leest, dan is dat duidelijk niet wat ze zegt ;)
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:50

Gen 27
Een mooi voorbeeld van het heft in eigen handen nemen. Rebekka en Jacob zijn bang dat God zijn belofte niet na kan komen, door de actie van Izaak. En bedenken zelf een list. Hoe zou het afgelopen zijn als ze dit niet gedaan hadden? Jacob moet nu wel op de vlucht en zal zijn moeder wiens lieveling hij was nooit weer zien. Zij is gestorven als hij na jaren terugkeert. Zijn vader, die hier blijkbaar op sterven lag leeft dan nog. God heeft deze situatie gebruikt om Jacob te vormen en vrouwen en kinderen te geven.
Voor mij onbegrijpelijk trouwens dat een zegen door list en bedrog gekregen niet meer herroepen kan worden. Zo'n grote autoriteit lag er in de woorden van Izak. Jacob erft hier de zegen van God aan Abraham Vervloekt is wie jou vervloekt en gezegend wie jou zegent
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:51

FREEDOM929 schreef:
Mijn persoonlijk antwoord op jouw vraag is: Iedereen die gelooft dat Jezus Christus voor zijn/haar zonden is gestorven en dat Hij na drie dagen weer is opgestaan, zodat onze relatie met God is herstelt en wij de hemel mogen binnengaan is naar mijn mening een christen. Iedereen die dat gelooft is naar mijn mening wedergeboren.

Ik zeg het voor het discussie gemak even heel zwart wit en kernachtig.

Ja dat is eigenlijk ook hoe ik denk dat het is
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 15:04

ZEELAND736 schreef:
Zo is het ook...er moet een knop om..
Vorig jaar vond ik de knop van stoppen-met-roken...
Het is me niet tegengevallen....
Nadat ik echter een dikke 10 kilo aankwam...werd ik daar niet vrolijker van..
Natuurlijk doe je dat zelf...door die... niet/meer/sigaret...zocht ik het in iets anders...Maar 2 knoppen tegelijk kon ik niet aan...
Toch is het weer mis gegaan...ik rook weer...(door de frustraties van het aankomen en stress) Ik ben namelijk wel degelijk een emotie eter!!!
De dokter vertelde me...dat even meer aankomen...minder risico's met zich meebrengt dan het roken...
Shaken is voor mij een optie...ooit viel ik met Herbalife 20 kilo af, maar te duur voor mij...Maar je hoeft geen keuze te maken uit je eten want er is een shake...
In clubverband...zie ik even niet zitten..maar een controle of ik toch echt mijn best doe heb ik eigenlijk wel nodig..
Toch geeft Weight Watchers ook een goed resultaat...en moedigen de afvallers elkaar vaak aan...dan geeft power om door te gaan...
Op 7 september gaat de roken knop weer om...(Ik kon het toch???)
Gelukkig ben ik verder goed gezond...ondanks mijn gewicht...
Het roken ben ik banger voor...dus staat bovenaan.
Inmiddels ben ik ook alweer 4 kilo kwijt...of ik lijn??
Nee, maar in plaats van een stuk chocola...of de overgebleven roze koek..(ben een zoetbek) is er nu...de sigaret...(ja...is ook duur!!!)
Ook drink ik te weinig...dus staat er nu een volle pot Pu-R-thee....
Die moet aan het eind van de dag leeg zijn...(kan bijna niet weg want je moet haast een wc op je rug meenemen...)
Ik weet het...ik kan het...maar knopjes vinden...DAT IS HET!

Enne...Jans ik vind het knap dat je 1stukje chocola kunt eten...!
Lachen die ander stukjes je dan niet toe???
Nou bij mij wel hoor...en ze praten nog ook en ik kan ze maar op 1 manier het zwijgen opleggen...

Hoe ist met stoppen met roken? Is dat nog gelukt?
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 15:26

Hallooo,

Er zijn er die hetzelfde denken over 'vergeving'.
En er zijn er die er een verschil van mening over hebben.
Nou is dat natuurlijk helemaal niet erg, een verschil van mening kan, het gaat mi over respect, dingen voelen voor iedereen anders aan, en zitten ook voor iedereen anders in elkaar. Elke situatie is anders...
Dus, als iemand een idee heeft over 'vergeving', ja, de een zegt nou ik vergeef niet, dan zou ik scheinheilig zijn en niet eerlijk want zo voel ik dat niet, en er is niet om vergeving gevraagd, integendeel, er is 'gevraagd'(speciaal tussen aanhalingstekens) om net te doen alsof die dingen niet eens zijn gebeurd.

En de consequenties die andermans daden op je hebben gehad, die worden je dan ook nog eens in jou schoenen geschoven.
Ik denk dat iedereen een ander idee heeft over 'vergeven'.

Elk stukje in het NT dat over vergeving gaat, daar is sprake van berouw.
NT concordantie.

Goed, nou zijn er andere mensen , ja, die hebben wel zoiets van dat ze besluiten om die en die te vergeven. En daar kan ik me wel in invoelen.

@Carmen betreft posting, Geplaatst: vrijdag 14 september 2012, 12:00
29 De medeslaaf nu wierp zich voor hem neder en bad hem dringend, zeggende: Heb geduld met mij en ik zal u betalen.

Dus...de medeslaaf zei niet: jij kan toch lekker niets bewijzen en dan wat je kan bewijzen 'moet je me maar vergeven'.
Nee, de medeslaaf wierp zich voor hem neder en bad hem dringend, zeggende: Heb geduld met mij en ik zal u betalen.

En dat is een hele andere houding, ja en als je dan niet eens vergeeft, terwijl jouzelf veel meer is kwijtgescholden/vergeven, ja...dan heb je een hele andere situatie.

Dus ik ben het wel met je eens, als jij kiest voor vergeving, dan heb ik daar ales respect voor, kan het ook begrijpen.

Maar ja, het vergeven van jou staven met een tekst die niet van toepassing is..

Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 16 september 2012, 15:34
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 15:46

Even een stukje van Zwaan, omdat ik dat zo belangrijk vind:

Geplaatst: donderdag 13 september 2012, 22:16

. Vergeving bevrijdt niet van haat, verwijt en wrok. Wanneer je wrok in je hart hebt en verbitterd bent, kùn je zelfs niet vergeven! Wrok, haat en verwijt die het gevolg zijn van geleden onrecht, verdwijnen alleen maar wanneer het gezonde, door God geschonken rechtvaardigheidsgevoel bevredigd wordt, hetzij doordat de tegenpartij tot andere gedachten komt en vergeving vraagt, hetzij God als Rechtvaardige Rechter de zaak in handen neemt. Rechtvaardigheidsgevoel is namelijk niet iets verkeerds. Integendeel, ook God heeft deze eigenschap, het behoort tot zijn natuur.

wanneer we beseffen dat God zich ons lot aantrekt en dat het recht zijn loop zal hebben. Dan gaan we ook zien dat het onze verantwoording niet meer is.
In alle andere gevallen is het verdwijnen van haat en wrok alleen maar het gevolg van verdringing of van een capitulatie voor het onrecht met alle gevolgen van dien.

Shanita: ja, dit is wat 'moeten vergeven'doet....

Wanneer onrecht onvoorwaardelijk moet worden vergeven, dan leidt dat inderdaad heel makkelijk tot verdringing.
En dat kan leiden tot rampen als verplaatste agressie, want 'het' moet er toch uit, dus kan een eventuele partner het op zich krijgen wat eigenlijk voor de dader is bedoeld, maar ja, dat kan niet, die heb je al vergeven, zelfs al gaat ie gewoon door...(stelletje idioten daar in die GR@#$%!!!!! Wanneer het onrecht namelijk niet wordt aangepakt of weggedaan, dan moet de vergevende partij het op één of andere manier uit de aandacht laten verdwijnen. Want vergeven is onmogelijk wanneer je voortdurend wordt geconfronteerd met het onrecht. Daar moet je je ogen dan voor proberen te sluiten. Wanneer dat echt lukt, is het gevaar groot dat het verdrongen is. Met alle gevolgen van dien.

Door de eis van onvoorwaardelijke vergeving komt het schuldbesef terecht op de verkeerde schouders. Het slachtoffer voelt zich veroordeeld omdat hij het vermogen mist om van harte te vergeven. En de schuldige vindt het vanzelfsprekend dat hem alles zonder meer vergeven behoort te worden.

Door onvoorwaardelijke vergeving wordt de eigenlijke oorzaak van het probleem niet opgelost. Vergeving op zich neemt het onrecht namelijk niet weg. Onrecht verdwijnt alleen wanneer het door de dader wordt beleden en nagelaten. Alleen wanneer dat gebeurt, heeft vergeven zin, zodat er met een schone lei een nieuw begin kan worden gemaakt.

Vergeven betekent dat je de ander bevrijdt van de schuld die hij heeft ten opzichte van jou. Je zet een streep door alles wat er gebeurd is, je neemt hem niets meer kwalijk, je sluit je ogen voor het onrecht waarin hij nog volhardt. Als je hem echt vergeeft, accepteer je hem zoals hij is en handelt. Het logische gevolg is dat hij alle schuldbesef verliest.

Hai Zwaan, heel goed stuk van jou wat je had gezet. Ik heb er een paar van de allerduidelijkste uitgelicht.

Bedankt!!!!

nb: Groen stukje heb ik er zelf bijgezet.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 16 september 2012, 16:24
Naar boven

Auteur Bericht
SVEN797

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 15:54

Zwijgen is de hoogste wijsheid voor een dwaas.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 15:57

Geplaatst: zaterdag 15 september 2012, 22:19

WILLEMIJN232 schreef:
Je denkt dat je die plaats gezien hebt.....niemand heeft dat nog mogen aanschouwen net als de hemel.....Soms voelt het zo maar dat is heel wat anders...

CARMEN: Ik vind het nogal arrogant klinken als je zegt: je denkt dat je die plaats gezien hebt.

Ik ben er geweest en met mij vele anderen. Ik weet echt wel het verschil tussen een gevoel en de bittere werkelijkheid.

Geplaatst: zaterdag 15 september 2012, 22:34

CARMEN073 schreef:
Ik vind het nogal arrogant klinken als je zegt: je denkt dat je die plaats gezien hebt.

Ik ben er geweest en met mij vele anderen. Ik weet echt wel het verschil tussen een gevoel en de bittere werkelijkheid.

WILLEMIJN: Nee hoor, is absoluut niet arrogant, hemel en hel zijn zaken die we in dit aarde leven niet binnengaan........dat is voor het hiernamaals. Het is juist arrogant om je te verbeelden dat je er bent geweest. Nogmaals: soms kan het zo voelen maar geen mens kan over ervaringen praten van hemel en hel in dit aardse leven.....Dat is voorbehouden aan degene die de grens van leven en dood overgaan......

--

Ik denk dat hier sprake is van een groot misverstand.

Het kan zijn dat iemand dingen heeft gezien/meegemaakt, waarvan hij later zegt dat ie de hel heeft gezien.
Dat Kán.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 16 september 2012, 16:28
Naar boven

Auteur Bericht
ZWAAN995

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 16:02

Gods Woord is duidelijk genoeg
Lees en aanvaard Zijn Woord
Daar hoeven mensen meningen
niet er tegen op dat is het verhaal
uit z`n verband rukken water bij
de wijn doen smaakt het bitter

<><

Zwaan
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 16:11

Geplaatst: zaterdag 15 september 2012, 20:45

JEANNETTE963 schreef:
Heb een beetje meegelezen met dit onderwerp…
Naar mijn idee is het weldegelijk mogelijk om te vergeven, ook wanneer diegene die jou beschadigd of gekwetst heeft niet zelf om vergeving vraagt.

Wie wil nou leven met bitterheid en boosheid in het hart? Je gaat toch niet 'vergeven' om jezelf een plezier te doen, maar omdat je het meent... Zou je dan geen slaaf van de onmogelijkheden van een ander worden

Sterkte, voor wie hiermee worstelt. Vergeving schenken is helaas een dagelijks ding…Net als vragen erom.

CARMEN: Dit herken ik Jeannette. Ik heb ook in mijn leven mensen vergeven die mij heel veel kwaad hebben gedaan. En daar hebben ze geen berouw van, sterker nog; ze staan me nog steeds naar het leven.

Ik kan dat best heel goed begrijpen.

Alleen, dat ik dat niet kon, maar wel moest, anders werd ik gezien als paria's in evangelische en aanverwante kerken, ja, dát stoot me tegen het hoofd...zeg ik om iemand te antwoorden 'dit en dat', is het eerste wat ik hoor: 'ja maar je hebt toch zeker wel vergeven heee?'

Jezus geeft niet alleen de opdracht om te vergeven, Hij geeft ook de opdracht om te "zegenen wie u vervloeken" en om te "bidden voor degenen die u vervolgen". Dit heb ik met Gods hulp in de praktijk mogen brengen.

Net zo goed als ik me in je kan invoelen, maar ja, misschien waren situaties anders, denken en voelen anders(iedereen denkt en voelt anders dan anderen).

Zo had ik graag gezien dat evangelische, pinkster, etc, mij ook zo in me waarde hadden gelaten, tis juist het wettische 'moeten' vergeven, wat van mensen robotten maakt...wat me tegenstaat, 'niet' dat iemand anders vergeeft als daar niet om is gevraagd.

Dit heeft mij vrede gebracht. En ik bid oprecht voor deze personen omdat ik weet dat zij er uiteindelijk erger aan toe zijn dan ik. Als zij zich ooit bekeren, zullen ze onder ogen moeten zien wat ze hebben aangericht. Dat neem ik liever niet van ze over.
Als zij zich niet bekeren dan belanden ze op een plaats waar geen vergeving meer mogelijk is. Daar zullen ze eeuwig de consequenties van hun daden moeten dragen. En ik heb van deze plaats ooit een gedeelte gezien en ik gun het mijn ergste vijanden niet.

Ja, en buiten dat ik vind dat je het duidelijk uitlegt, ipv, het staat er, punt, kan ik me ook invoelen.

Als je weet dat God alle daden zal belonen en dat geen kwaad ongestraft blijft (als de dader Jezus niet als Verlosser heeft aangenomen), dan is het makkelijker om 'los te laten'. Vergeven is denk ik vooral: loslaten en aan God overlaten.

Bedankt voor je duidelijke uitleg!

Naar boven

Auteur Bericht
ZWAAN995

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 16:24

Dodenrijk en Hel

De Statenvertaling (SV, voornamelijk tot versie 1977) en de King James-vertaling (KJV) geven soms een onjuiste vertaling van de grondwoorden voor het dodenrijk van overleden mensen, en van de bewaarplaats van opstandige engelen. Deze grondwoorden worden dikwijls met hel vertaald,
terwijl er een verschil in betekenis is.

Het woord hell in het Oude Testament van de KJV slaat altijd op het Hebreeuwse grondwoord sjeool. Maar sjeool is niet de plaats van eeuwige bestraffing, de hel. Sjeool betekent dodenrijk of ook wel graf. Het Griekse equivalent van sjeool in het Nieuwe Testament is hades, wat dan eveneens dodenrijk betekent.

Volledige zoekactie naar de vertaling "hell" in de King James Version met Strong’s Concordance: In het Oude Testament:

7585 sh'owl sheh-ole' or shol {sheh-ole'}; from 7592; Hades or the world of the dead (as if a subterranean retreat), including its accessories and inmates:--grave, hell, pit. [Dit is alles!]

In het Nieuwe Testament:

86 haides1 hah'-dace from 1 (as negative particle) and 1492; properly, unseen, i.e. "Hades" or the place (state) of departed souls:--grave, hell.
1067 geena2 gheh'-en-nah of Hebrew origin (1516 and 2011); valley of (the son of) Hinnom; ge-henna (or Ge-Hinnom), a valley of Jerusalem, used (figuratively) as a name for the place (or state) of everlasting punishment:--hell.
5020 tartaroo3 tar-tar-o'-o from Tartaros (the deepest abyss of Hades); to incarcerate in eternal torment:--cast down to hell. [Zie 2Pt 2:4].

1 Hades: Mt 11:23; Mt 16:18; Lk 10:15; Lk 16:23; Hd 2:27; Lk 2:31; 1Ko 15:55; Op 1:18; Op 6:8; Op 20:13; Op 14.
2 Gehenna: Mt 5:22; Mt 5:29; Mt 5:30; Mt 10:28; Mt 18:9; Mt 23:15; Mt 23:33; Mk 9:43; Mk 9:45; Mk 9:47; Lk 12:5;
Jk 3:6.
3 Tartarus komt enkel voor in: 2Pt 2:4.

De ware hel, waar de eeuwige straf plaatsvindt, werd in het Oude Testament niet geopenbaard. Ze bestond toen niet, en ook heden ten dage niet! De hel is de gehenna en de poel van vuur (zie Op
19:20; 20:10,14,15; 21:8). Ze zal pas bestaan wanneer de verdoemden, na hun ‘uiteindelijke proces’ (voor de Grote Witte Troon - Op 20) naar die poel zullen verwezen worden. Wat sinds de zondeval wél bestaat is de sjeool, en het Griekse (nieuwtestamentische) equivalent hades - namelijk het dodenrijk, waar de doden verblijven in afwachting van hun opstanding, “ten leven” of “ten oordeel” (Jh 5:29).

Sjeool is het Graf of het Dodenrijk Hs 13:14: sjeool - [07585] Strong’s
Zou Ik hen uit de macht van het dodenrijk bevrijden, van de dood loskopen? Dood, waar zijn uw pestziekten, dodenrijk, waar is uw verderf? NBG 1951 [Doch] Ik zal hen van het geweld der hel verlossen, Ik zal ze vrijmaken van de dood: o dood! waar zijn uw pestilentiën? hel! waar is uw verderf? SV 1977

Ik zal hen verlossen uit de macht van het graf. Ik zal hen vrijkopen uit de dood. HSV 2010 I will ransom them from the power of the grave; I will redeem them from death: O death, I will be thy plagues; O grave, I will be thy destruction: repentance shall be hid from mine eyes. KJV 1611

De bedoeling is hier niet dat men van de Hel bevrijd wordt, maar wel van de Dood en de Sjeool, het Graf en het Dodenrijk. De Statenvertaling 1977 heeft ‘sjeool’ hier onjuist vertaald met ‘hel’. De KJV, HSV en NBG geven er een aanvaardbare vertaling van. Hieronder zien we echter wél overal een aanvaardbare vertaling van het grondwoord Sjeool:

Js 38:18: sjeool - [07585] Strong’s & bowr - [0953] Strong’s
Want het dodenrijk looft U niet, de dood prijst U niet; wie in de groeve zijn neergedaald, hopen niet op uw trouw. NBG 1951

Want het graf zal U niet loven, de dood zal U [niet] prijzen; die in de kuil neerdalen, zullen op Uw waarheid niet hopen. SV 1977

Immers, het graf zal U niet loven, de dood U niet prijzen; wie in de kuil neerdalen, zullen op Uw waarheid niet hopen. HSV 2010

For the grave cannot praise thee, death can [not] celebrate thee: they that go down into the pit cannot hope for thy truth. KJV 1611

953: bowr bore from 952 (in the sense of 877); a pit hole (especially one used as a cistern or a prison):--cistern, dungeon, fountain, pit, well.
In het OT ging men na de dood in het graf en het lichaam verteerde er, en de zielen werden geacht in de sjeool te zijn, het dodenrijk. Hierover wordt in het OT niet veel geopenbaard (zie Gods openbarende
progressie in Mk 4:28-29), alles is nog vaag, maar er is al wel sprake van schimmen - rapha

- in de sjeool, wat de NBG correct weergeeft, en ook de HSV geeft een aanvaardbare vertaling, in Js 14:9; 26:14,19; Ps 88:11 - zie hieronder.
De ‘Rapha’ in Sjeool (Strong’s Concordance) 7496: rapha' raw-faw' from 7495 in the sense of 7503; properly, lax, i.e. (figuratively) a ghost (as dead; in plural only):--dead, deceased. [Zie Jes 14:9; 26:14, 19]

Js 14:9 Het dodenrijk beneden is over u in beroering om u bij uw komst te ontmoeten; het wekt de schimmen voor u op, al de bokken der aarde; het doet alle koningen der volken van hun tronen opstaan. NBG 1951.

Js 14:9 Het rijk van de dood beneden raakte om u in beroering, om u tegemoet te gaan, wanneer u zou komen. Het schudt ter wille van u de gestorvenen wakker, al de leiders van de aarde. Het laat van hun tronen opstaan al de koningen van de volken. HSV 2010.

Js 26:14 Doden herleven niet, schimmen staan niet op; daarom hebt Gij hen bezocht en verdelgd en alle gedachtenis aan hen uitgeroeid. NBG 1951.

Js 26:14 Doden zullen niet herleven; gestorvenen zullen niet opstaan. Daarom hebt U hen gestraft, hen weggevaagd, elke gedachtenis aan hen doen vergaan. HSV 2010.

Js 26:19 Herleven zullen uw doden - ook mijn lijk -, opstaan zullen zij. Ontwaakt en jubelt, gij, die woont in het stof! Want uw dauw is een dauw van licht; en de aarde zal aan de schimmen het leven hergeven. NBG 1951.

Js 26:19 Uw doden zullen leven – ook mijn dood lichaam – zij zullen opstaan. Ontwaak en juich, u die woont in het stof, want Uw dauw zal zijn als dauw op jong, fris groen en de aarde zal de gestorvenen baren. HSV 2010.

Ps 88:11 Zult Gij aan de doden een wonder doen; zullen schimmen opstaan en U loven? sela. NBG 1951

Ps 88:11 Zou U wonderen doen aan de doden? Of zouden gestorvenen opstaan en U loven? Sela. HSV 2010.

Nog een naam voor ‘graf’ in het OT Job 3:22: qeber - [6913] Strong’s
Die blijde zijn tot opspringens toe, [en] zich verheugen, als zij het graf vinden. SV 1977.

Zij zijn blij, tot jubelens toe, zij zijn vrolijk, als ze het graf vinden. HSV 2010.

6913: qeber, keh'-ber or (feminine) qibrah {kib-raw'}; from 6912; a sepulchre:--burying place, grave, sepulchre. Het licht breekt pas door in het Nieuwe Testament. In Lk 16:19-31 leren we dat er TWEE afdelingen
zijn in de wereld van de afgestorvenen, in het dodenrijk: één voor Lazarus (of rechtvaardige doden) en één voor de Rijke (of onrechtvaardige doden). De éne in vrede (“schoot van Abraham”)
maar de andere in een plaats van pijniging (“want ik lijd smarten in deze vlam” - vs. 24). Voor deze laatste categorie is het dodenrijk als het ware een plaats van voorarrest (tot de opstanding VAN de doden in Op 20:12, waarna het ultieme ‘proces’ volgt voor de Grote Witte Troon - Op 20:11-15).

Deze plaats is gescheiden van de plaats van de goede doden door een “grote kloof”. Later, toen de Heer de kruisdood stierf noemde hij de plaats voor de goede doden het paradijs (Lk 23:43), waar de
rechtvaardigen verblijven in afwachting van de opstanding (UIT de doden - Mk 9:9; Lk 20:35; Hd 4:2; Fp 3:11). Dat Jezus naar dat paradijs is gegaan, in de tijd dat Zijn lichaam in het graf lag (vóór
Zijn opstanding), bewijst Lukas 23:43: “HEDEN zult u met Mij in het paradijs zijn”.

Gehenna is de Hel
Stelling:
De gehenna, het onuitblusselijke vuur, de poel van vuur is de plaats van eeuwige pijniging en dus de hel. Niet hades, noch sjeool is de hel.
Bewijs: Mk 9:43, 45, 47: gehenna - [1067] Strong’s
43 En indien uw hand u ergert, houwt ze af; het is u beter verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen hebbende, heen te gaan in de hel, in het onuitblusselijk vuur; 45 En indien uw voet u ergert, houwt hem af; het is u beter kreupel tot het leven in te gaan, dan de twee voeten hebbende, geworpen te worden in de hel, in het onuitblusselijk vuur; 47 En indien uw oog u ergert, werpt het uit; het is u beter maar één oog hebbende in het Koninkrijk Gods in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden. SV 1977
(zo ook HSV, NBG, KJV).

[1067]: geenna, gheh’-en-nah; of Heb. or [1516 and 2011]; valley of (the son of) Hinnom; gehenna (or Ge-Hinnom), a valley of Jerus., used (fig.) as a name for the place (or state) of everlasting punishment: --hell.
Voor hel (hell - KJV) staat hier het grondwoord gehenna. De hel is hier terecht de eeuwige straf, het onuitblusselijke vuur. Daar zal men “gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid”:
Op 20:10, 14-15
10 En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in de poel van vuur en sulfer, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid ... 15 En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen
in de poel des vuurs. SV 1977 (zo ook HSV, NBG, KJV).
In Mk 9:43-48 wordt niet hades bedoeld. Aan hades - het dodenrijk (NBG) of het rijk van de dood (HSV) - komt een eind, want die wordt in de poel van vuur geworpen (Op 20:14). In tegenstelling daarmee komt volgens Mk 9 géén einde aan de gehenna, de hel.

.......... meer informatie zie link:

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Verwarring.pdf

<><

Zwaan

Laatst aangepast door
ZWAAN995
op zondag 16 september 2012, 22:47
Naar boven

Auteur Bericht
ZWAAN995

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 16:43

Gezond eten en door elke dag een half uurtje wandelen en 1x in de week zwemmen wil ook heel goed gaan. Geen zetmeel van aardappels, teveel pasta`s eten dat maakt je juist aankomen. Nu ik 8 maanden geen aardappels meer eet ben ik 8 kilo `s kwijt geraakt en de beweging die ik doe.
Eet over de hele dag brood ochtends, smiddags en avonds. Tussendoor fruit en veel groene thee en water drinken. Tijdens mijn lunch broodje gezond en avonds kommentje groente `s met stukje vlees eten. Op die manier voel ik mij lekker vol en mocht ik op de avond trek krijgen dan verwen ik mij met een plak ontbijt koek.
Mijn moeder doet evenzo dit programma en zij is 15 kilo kwijt.
Zelf moet ik nog 20 kilo`s kwijt zien te raken om op juiste gewicht te komen en dat gaat mij zeker weten wel lukken met Gods kracht helemaal.

<><

Zwaan
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 16:50

hoi Zwaan doordat jij er van die grote illustraties bijzet zal deze hele pagina van dit topic (en andere)voor mij niet meer te lezen zijn. Het wordt nml zo breed dat het niet meer op mijn laptopscherm past. Dan zal ik dus heen en weer moeten scrollen met elke zin. En met zo'n grote lap tekst voel ik daar niet zo veel voor. Misschien kun je hier in vervolg rekening mee houden?

Alvast bedankt
Naar boven

Auteur Bericht
ZWAAN995

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 16:55

ROELANDE345 schreef:
hoi Zwaan doordat jij er van die grote illustraties bijzet zal deze hele pagina van dit topic (en andere)voor mij niet meer te lezen zijn. Het wordt nml zo breed dat het niet meer op mijn laptopscherm past. Dan zal ik dus heen en weer moeten scrollen met elke zin. En met zo'n grote lap tekst voel ik daar niet zo veel voor. Misschien kun je hier in vervolg rekening mee houden?

Alvast bedankt

bij vergrootglas van je computer kan je beeld verkleinen na 100% dan heb je het hele probleem niet. Knipoog smiley

<><

Zwaan

Laatst aangepast door
ZWAAN995
op zondag 16 september 2012, 16:56
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 17:24

CHATULIEM619 schreef:
Weet je, dat vind ik niet eens zo belangrijk. Het gaat er niet om wat jij vindt, het gaat er niet om wat jij doet. Uiteindelijk is het veel belangrijker hoe de Heer je ziet.

Precies, het is belangrijk hoe God je ziet, wedergeboren of niet...... Engeltje smiley En niet wat jij vindt Chatuliem of denkt te vinden of te denken....
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 17:27

ROLF230 schreef:
Deze is van mijn opa (die 100 werd). Hij zei het altijd als iemand bijv. pertinent op zijn eigen waarheid stond, ook al sloeg dat kant nog wal:

Het is een feit dat een koe meer schijt dan een mug in de eeuwigheid.

Ofwel: antwoord de dwaas naar zijn dwaasheid.

ik heb m anders geleerd:

het is n feit dat de koe meer schijt dan een geit
maar als de geit dat had geweten, had ze vast wel meer gescheten
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 17:35

STEENTJE178 schreef:
Hoe bewaren jullie je verse knoflook, zonder dat de hele omgeving ernaar ruikt?
Ik heb het internet afgestruind voor een oplossing, maar heb het vooralsnog niet gevonden.
Ik bewaar ze tot dusver in een doosje, maar dan gaan ze zweten. Maar losse bolletjes in de kelder ruikt de hele kelder ernaar.
Ik lees op het internet over knoflookpasta-in-tube of knoflook verwerken in knoflookolie, maar dit wordt ook weer afgeraden, en ik hou wel van verse knoflook.

Iemand tips??

tja, maar t houd wel de muggen weg Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 17:50

ZWAAN995 schreef:
bij vergrootglas van je computer kan je beeld verkleinen na 100% dan heb je het hele probleem niet. Knipoog smiley

<><

Zwaan

Dus iedereen moet zich aan jou aanpassen? Smiley die vol vragen zit
Vreemde reactie..........jammer,het hele onderwerp is zo onleesbaar geworden,bovendien hoort je plaatje niet in dit topic thuis.
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 17:52

ROELANDE345 schreef:
Ja geniet er maar van het is een hele mooie periode

Worden ze ooit weer lief dan??? Daar ben ik,eerlijk gezegd,wel aan toe..........
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 17:53

PIETER649 schreef:
tja, maar t houd wel de muggen weg Lachende smiley

En ook eventuele partners die wat minder van knoflook houden Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 17:55

PIETER649 schreef:
ik heb m anders geleerd:

het is n feit dat de koe meer schijt dan een geit
maar als de geit dat had geweten, had ze vast wel meer gescheten

en ik zal er niet om liegen
daarom kan een olifant niet vliegen
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 17:57

ZWAAN995 schreef:

<><

Zwaan
Ja dat heb ik natuurlijk al gedaan maar als het er helemaal op staat kan ik de letters niet meer lezen en met een vergrootglad vind ik niet handig.
Vind het jammer van het topic voor mij wordt het zo bijna niet leesbaar
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4519 4520 4521 4522 4523 4524 4525 ... 6194 Volgende
Pagina 4522 van 6194