ChristianMatch

Forum

Vergeving
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4527 4528 4529 4530 4531 4532 4533 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 18:51

WILLEMIJN232 schreef:
Ik las zaterdag in de krant een uitgebreid interview hierover, daar werd geschreven dat je soms meer aan herstelrecht hebt dan aan straffen.....en dat zelfs slachtoffers zich niet druk maken over de hoogte van de straf maar meer erkenning zoeken voor hun rol als slachtoffer.......Andersom gebeurd natuurlijk ook, voor sommigen is geen straf te hoog.....
Je moet niet kwaad met kwaad vergelden schreef men. Sluit duidelijk niet aan bij de VVD leus: meeleven met slachtoffers en niet met daders, die dus duidelijk niet erg liefdevol kijkt.....
Het gaat er dus om-volgens dat stuk- dat je beter de band kan herstellen tussen dader, slachtoffer en samenleving die door de misdaad kapot is gemaakt......

Maar komt het er ook niet op neer wat jij ons probeert te vertellen? Dat hoe groot de daad ook is en altijd ruimte moet zijn voor hoop? Denk ik weer even aan de doos van Pandora....dat je nooit iemand zijn laatste stukje hoop mag ontnemen?
Maar dat kan natuurlijk ook een vrij lastige opdracht zijn als je wat aangedaan is ....

Ik moet even denken aan iets wat ik jaren geleden las in een krant of blad, weet ik niet precies. Het was een stuk over de toenmalige paus die de persoon bezocht die een aanslag had gepleegd op hem. Hij sprak met deze persoon, toonde belangstelling voor hem en sprak over vergeving. Dat maakte ontzettend veel indruk op deze gevangene... zou het ook niet meer een open weg (met en van hoop) geboden hebben om iets aan zichzelf te gaan doen? Sommige daders schrijven ook: "Ik wil hard werken aan mijzelf om het goed te maken, geef mij de kans dit te doen. Ik wil nuttig zijn, iets teruggeven, een goede vader en een goed voorbeeld zijn."
Er zijn echt mensen die hun excuus aanbieden in de hoop dat hun slachtoffers die willen aanvaarden.
Er zijn echt gesprekken binnen de gevangenis in het bijzijn van geestelijk verzorgers tussen daders en slachtoffers.
Er zijn echt mensen die zo ontzettend graag verder willen komen en inzien wat ze hebben stukgemaakt in de wetenschap dat dit reële schuld is.
Ik ken iemand die TBS dwangverpleging achter de rug heeft, zijn verhaal doet er even niet toe... maar hij is al jaren uit de klinieken vandaan, heeft een bewuste bekering meegemaakt, een nieuw leven opgebouwd.. maar als het over zijn delicten gaat word hij een heel klein mens waarin je de diepe pijn en gebrokenheid ziet... hij is eveneens een leven lang slachtoffer van wat hijzelf heeft gedaan. Daarom... moeten wij hoop brengen, laten zien dat er een weg is van vergeving en nieuwe kansen.

Laatst aangepast door
JOL252
op maandag 17 september 2012, 18:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 18:59

WILLEMIJN232 schreef:
Ik las zaterdag in de krant een uitgebreid interview hierover, daar werd geschreven dat je soms meer aan herstelrecht hebt dan aan straffen.....en dat zelfs slachtoffers zich niet druk maken over de hoogte van de straf maar meer erkenning zoeken voor hun rol als slachtoffer.......Andersom gebeurd natuurlijk ook, voor sommigen is geen straf te hoog.....
Je moet niet kwaad met kwaad vergelden schreef men. Sluit duidelijk niet aan bij de VVD leus: meeleven met slachtoffers en niet met daders, die dus duidelijk niet erg liefdevol kijkt.....
Het gaat er dus om-volgens dat stuk- dat je beter de band kan herstellen tussen dader, slachtoffer en samenleving die door de misdaad kapot is gemaakt......

Maar komt het er ook niet op neer wat jij ons probeert te vertellen? Dat hoe groot de daad ook is en altijd ruimte moet zijn voor hoop? Denk ik weer even aan de doos van Pandora....dat je nooit iemand zijn laatste stukje hoop mag ontnemen?
Maar dat kan natuurlijk ook een vrij lastige opdracht zijn als je wat aangedaan is ....

Overigens een leus van de VVD die zeer kort door de bocht is. Ja er moet erkenning zijn voor de slachtoffers en een genoegdoening (het OT staat daar vol mee dus is bijbels zat). Maar ik blijf het zeggen, een groot deel van de daders hebben inderdaad een rot jeugd gehad, misbruik en mishandeling en er zijn kinderen die voor hun 8e jaar al leren wat hun moeder op de tippelzone doet en hoe je drank en drugs moet gebruiken (aangeboden door pa en ma). Hoe moet je dan ooit normaal leren kijken naar correct burgerschap.
Meeleven met de slachtoffers... ja en ook met de slachtoffer in de dader als hij of zij de straf uitzit.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 19:01

Geplaatst: maandag 17 september 2012, 16:43

Quote:
CARMEN073 schreef: Er heerst tegenwoordig een tendens waarbij men vaak meer meeleeft met de dader dan met het slachtoffer. Daders worden neergezet als 'slachtoffer' van hun slechte jeugd, verkeerde opvoeding, omstandigheden etc.
Maar zo kijkt God er niet naar! God houdt mensen verantwoordelijk voor hun eigen daden. Een ieder is verantwoordelijk voor de keuzes die hij of zij maakt.
]

JOL:
Ik ervaar juist dat in de maatschappij hard wordt gesproken over daders en dan denk ik nog maar even aan de recente verkiezingscampagne met een zekere poster: "hard voor de daders" om daarmee in te spelen op het gedachtegoed binnen de samenleving. Natuurlijk is het zo dat ze met hun jatten van andermans lijf en goed moeten afblijven en zeker moet de wet toegepast worden, want misdaad is misdaad. God houdt mensen inderdaad verantwoordelijk maar ik geloof in Zijn formule waarmee Hij mensen benaderen wil ondanks alle verkeerde hartsinstelling en daden: BARMHARTIGHEID. En als de motivatie en de inzichten er zijn om te veranderen, al is het nog maar zo'n klein krom stukje denken van: ik wil niet meer vast komen te zitten, dan met dat kleine stukje helpen om te werken aan verandering. Mensen alleen maar afstraffen is het minst effectieve wat je doen kunt om het land te beschermen en vrij te houden van "daders".

(Jol... houdt van haar werk en de mensen die daarmee worden verder geholpen.

Beide tendensen zijn er...

Ik weet echt zeker, als mensen die(eningzins?) pro dader zijn, dader kennen zoals mijn 1ste partner, 4 1/2 jaar van dichtbij....nou dan blijft er heel weinig pro dader over....verder hou ik me in, zeg al genoeg hiermee...

En weer: barmhartigheid, vergeving is als er oprecht berouw is.....mi.

Er kunnen situaties zijn waar je wel vergeeft als er niet direkt berouw is.

Ik ga later ff dat stukkie van Willem opzoeken ....

Het lullige is, Jol, de gemeenste sadistische daders zorgen er wel voor dat ze uit handen politie blijven, zijn namelijk ook erg slim, dus die krijg jij echt niet voor je, mi.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 17 september 2012, 19:10
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 19:07

WILLEMIJN232 schreef:
Maar daarvoor heb je Bijbels gezien dan toch nog het vagevuur en voorgeborchte? Ik vind het maar een lastige materie het hele hel en vagevuur mysterie....nu kan je zeggen de Bijbel is daar duidelijk over maar dan nog blijft het een gegeven dat veel mensen als ze gaan sterven panisch zijn om in de hel te komen.....mensen waarvan ik denk: zo erg zou het toch niet wezen met ze????? En dat vind ik wel een verdrietig gegeven....
Het voorgeborchte komt niet in de bijbel voor. Maar ik kan me wel voorstellen dat men dat denkt, want uiteindelijk gun je niemand de hel...
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 19:12

WILLEMIJN232 schreef:
Maar daarvoor heb je Bijbels gezien dan toch nog het vagevuur en voorgeborchte? Ik vind het maar een lastige materie het hele hel en vagevuur mysterie....nu kan je zeggen de Bijbel is daar duidelijk over maar dan nog blijft het een gegeven dat veel mensen als ze gaan sterven panisch zijn om in de hel te komen.....mensen waarvan ik denk: zo erg zou het toch niet wezen met ze????? En dat vind ik wel een verdrietig gegeven....

Waar lees jij dat in de bijbel? Dat ken ik namelijk niet.
Naar boven

Auteur Bericht
ZWAAN995

Denk dat ze bedoelt je bent gestorven van je aardse vlees van eigen ikke die je hebt genageld aan het kruis tot de dood en met Christus opstond ten leven samen met Hem overwin je alle dingen. Dat is de benaming voor Wedergeboorte van Geest door Jezus Christus heen.

Wat is Wedergeboorte?

Omdat je pas na je geboorte zoon kunt worden, lijkt het mij zinvol om eerst maar een stil te staan bij de tweede geboorte. “Wedergeboorte” tot bekering komen of tot geloof komen. Dat is vreemd als we dat op toepassing laten zijn op de Here Jezus Christus. Hij was vanaf Zijn geboorte al kind van God. Maar kind van God is nog geen Zoon van God.

vraag
Wat zegt de Bijbel zelf over Wedergeboorte?
Ik vond de term “Wedergeboorte” veel minder vaak dan ik dacht. Dat maakt een systematisch Bijbelstudie al zeer goed te doen. Als eerste komen we het Griekse woord “paliggenesia” tegen. De betekenis daarvan is opnieuw geboren worden, geestelijk vernieuwd worden; specifiek Messiaanse opstanding – vernieuwing.

Dit woord vinden we twee keer. Zie vet gedrukte woorden.

1. Matt.19:28 En Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat gij, die Mij gevolgd zijt, in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israëls.

2. Titus 3:5 Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes;

Wat we uit deze twee verzen kunnen halen is:
1. Men zou de Zoon des mensen volgen in de wedergeboorte, hetgeen inhoudt dat Hij ons is voorgegaan in de Wedergeboorte, hoe anders kunnen wij Hem volgen?
2. Het bad van wedergeboorte is het vernieuwd worden met / door de Heilige Geest.

Ten tweede komen we het Griekse woord “anagennao” tegen. De betekenis is zo iets van opnieuw geboren of opnieuw verwekt worden. Dit woord vinden we in de onderstaande twee Schriftplaatsen.

1. 1Petr.1:3 Geloofd zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren, tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden.
2. 1Petr.1:23 Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.

vraag
Wat kunnen we uit deze twee verzen leren?
1. Geboren kun je niet zelf doen, wedergeboorte ook niet. God de Vader heeft ons wedergeboren door Zijn grote barmhartigheid.
2. Het resultaat van wedergeboorte is het ontvangen van levende hoop / geloof.
3. Wedergeboorte kan alleen door de opstanding van Jezus Christus uit de doden.
4. Onze eerste geboorte was uit vergankelijk zaad, dat dus geen eeuwig leven heeft in tegenstelling tot onze wedergeboorte dat het resultaat is van onvergankelijk zaad, namelijk hetzelfde onvergankelijke, levende en eeuwig blijvende Woord van God, dat is Jezus Christus. Hij is het Woord!

En tenslotte vond ik nog deze twee onderstaande verzen. Daar vinden we twee lossen Griekse woorden die “wederom geboren worden” betekenen. Dat is “gennao” dat genereren, verwekken, geboren worden betekent en “anothen” dat opnieuw betekent.
1. Joh.3:3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
2. Joh.3:7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.

vraag
De Here Jezus sprak deze woorden nog vòòr Zijn Opstanding uit de dood. Maar wat kunnen we hier uit halen?
1. Zonder wedergeboorte kan men het Koninkrijk Gods niet zien.
2. Je moet niet verbaasd zijn dat je nadat je geboren bent, nogmaals geboren moet worden.

<><

Zwaan

Laatst aangepast door
ZWAAN995
op maandag 17 september 2012, 19:14
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

ZWAAN995 schreef:
wist niet dat je plaatje kon wijzigen op internet Clown smiley
Bijdeze iedereen tevreden Knipoog smiley

Kussende smiley

<><

Zwaan

Dank voor je medewerking Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIANNE338

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 19:28

WILLEMIJN232 schreef:
Aad was wel de enige die er netjes uitzag vond ik....Die andere boeren in hun fleecevesten vond ik wat minder.....
Maar ik denk dat Aad met die jongedame van 36 aan de haal gaat...... Knipoog smiley

Nou...dat werd haar dus niet Geschokte, onthutste smiley
Hij had toch een drukte over leeftijd???
Weer niet goed....
De dames schrokken ook wel een beetje van zijn andere kant......

Als ik een boer mocht wegstemmen, dan wist ik het wel Lachende smiley
Misschien es een briefje naar Yvon....
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 19:32

SHANITA130 schreef:
Geplaatst: maandag 17 september 2012, 16:43

Quote:
CARMEN073 schreef: Er heerst tegenwoordig een tendens waarbij men vaak meer meeleeft met de dader dan met het slachtoffer. Daders worden neergezet als 'slachtoffer' van hun slechte jeugd, verkeerde opvoeding, omstandigheden etc.
Maar zo kijkt God er niet naar! God houdt mensen verantwoordelijk voor hun eigen daden. Een ieder is verantwoordelijk voor de keuzes die hij of zij maakt.
]

JOL:
Ik ervaar juist dat in de maatschappij hard wordt gesproken over daders en dan denk ik nog maar even aan de recente verkiezingscampagne met een zekere poster: "hard voor de daders" om daarmee in te spelen op het gedachtegoed binnen de samenleving. Natuurlijk is het zo dat ze met hun jatten van andermans lijf en goed moeten afblijven en zeker moet de wet toegepast worden, want misdaad is misdaad. God houdt mensen inderdaad verantwoordelijk maar ik geloof in Zijn formule waarmee Hij mensen benaderen wil ondanks alle verkeerde hartsinstelling en daden: BARMHARTIGHEID. En als de motivatie en de inzichten er zijn om te veranderen, al is het nog maar zo'n klein krom stukje denken van: ik wil niet meer vast komen te zitten, dan met dat kleine stukje helpen om te werken aan verandering. Mensen alleen maar afstraffen is het minst effectieve wat je doen kunt om het land te beschermen en vrij te houden van "daders".

(Jol... houdt van haar werk en de mensen die daarmee worden verder geholpen.

Beide tendensen zijn er...

Ik weet echt zeker, als mensen die(eningzins?) pro dader zijn, dader kennen zoals mijn 1ste partner, 4 1/2 jaar van dichtbij....nou dan blijft er heel weinig pro dader over....verder hou ik me in, zeg al genoeg hiermee...

En weer: barmhartigheid, vergeving is als er oprecht berouw is.....mi.

Er kunnen situaties zijn waar je wel vergeeft als er niet direkt berouw is.

Ik ga later ff dat stukkie van Willem opzoeken ....

Het lullige is, Jol, de gemeenste sadistische daders zorgen er wel voor dat ze uit handen politie blijven, zijn namelijk ook erg slim, dus die krijg jij echt niet voor je, mi.

Dat klopt. Ik heb het ook over mensen die echt willen en het laten zien dat ze het echt menen en verder willen komen. Daar kunnen ook mensen tussen zitten die gemeen en sadistisch zijn geweest (en die krijg ik wél voor me). Feit is ook dat als je zelf slachtoffer bent je er heel anders in staat.

Laatst aangepast door
JOL252
op maandag 17 september 2012, 19:33
Naar boven

Auteur Bericht
SVEN797

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 19:33

Verliefdheid gaat, als tranen, door het oog omlaag.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 19:40

JOL252 schreef:
Dat klopt. Ik heb het ook over mensen die echt willen en het laten zien dat ze het echt menen en verder willen komen. Daar kunnen ook mensen tussen zitten die gemeen en sadistisch zijn geweest (en die krijg ik wél voor me). Feit is ook dat als je zelf slachtoffer bent je er heel anders in staat.

Ja, kijk, tuurlijk, zijn zelf ook slachtoffers, maar dan..er zijn, individuele grenzen, zelfs al was die slachtoffer,....nee, te ver....
Ja, veel slachtoffers kunnen ook bedenken, was zelf slachtoffer, maar dan kan er over een grens zijn gegaan.....'de grens'....dan kan dát denken niet meer afdoende zijn als excuses...te ver, te veel, te dit, te dat, etc.

Misschien een milimeter begin maken met begrip, en dat pas na 40 jaar...en da's veel....om zelf te kunnen overleven, moet vaak de band helemaal worden verbroken....(ja, heb hier een reformatorische psycholoog achter....)
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 19:41

JOL252 schreef:

I see Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 19:42

WILLEMIJN232 schreef:
Maar ben je dan wedergeboren in de hel? dat is niet zo'n rare vraag want binnen de theologie is daar discussie over of je altijd in de hel blijft of dat er ook kans op herstel is? Misschien is deze vraag ook niet in het aardse leven te bevatten hoor....

Okay.. ik denk het beter te gaan snappen wat je bedoelt met wedergeboorte vanuit de hel, effe tjekke: heb je het dan meer over de periode vlak na de dood waar je eerst volgens sommige interpretaties eerst door het vagevuur moet en dan daarna toch nog in de hemel komt?
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 19:47

SHANITA130 schreef:
Ja, kijk, tuurlijk, zijn zelf ook slachtoffers, maar dan..er zijn, individuele grenzen, zelfs al was die slachtoffer,....nee, te ver....
Ja, veel slachtoffers kunnen ook bedenken, was zelf slachtoffer, maar dan kan er over een grens zijn gegaan.....'de grens'....dan kan dát denken niet meer afdoende zijn als excuses...te ver, te veel, te dit, te dat, etc.

Misschien een milimeter begin maken met begrip, en dat pas na 40 jaar...en da's veel....om zelf te kunnen overleven, moet vaak de band helemaal worden verbroken....(ja, heb hier een reformatorische psycholoog achter....)

Het hangt, en zeker in jouw situatie(s!) ook af van de relatie die er was tussen dader en slachtoffer en de schade die is aangebracht. Daar kan alleen jij als slachtoffer iets over zeggen en het ligt ook geheel bij jou of je er verder ooit nog iets mee zou willen.

... nog even een kleine aanvulling óók uit eigen ervaring: vergeving hoeft nog niet in te houden vernieuwing van relaties.

Laatst aangepast door
JOL252
op maandag 17 september 2012, 19:48
Naar boven

Auteur Bericht
HARALD940

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 20:45

ANOUSKA714 schreef:
sla met een schnitzel, daar zal ik het vandaag mee moeten doen
Niet verkeerd toch?

Dat moet toch wel lukken?
Hier moet ik het doen van de 2e helft van een t-bone steak en boontjes met appelmoes.
Dat gaat ook wel lukken. Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 20:58

MARIANNE338 schreef:
Nou...dat werd haar dus niet Geschokte, onthutste smiley
Hij had toch een drukte over leeftijd???
Weer niet goed....
De dames schrokken ook wel een beetje van zijn andere kant......

Als ik een boer mocht wegstemmen, dan wist ik het wel Lachende smiley
Misschien es een briefje naar Yvon....

Ik heb effe een stukje gezien.........de dames schrokken maar waren wat happy dat ze uitgekozen werden,ze gaven toe dat ze een man met flink overwicht wel zagen zitten..........tja,dat was de kijkers al duidelijk,dat je een tikkie masochistisch moet zijn wil je voor zo'n type gaan........oh men,en dat achteraf op z'n boerderieke.......kweenie hoor,zijn die vrouwen mediageil of denken ze echt zo'n man nodig te hebben?

Leanne,vindt dit commentaar genoeg Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 21:00

Tjonge, vijf dames om je heen. en je hebt ze voor het uitkiezen...zat te denken, welke vijf dames van CM zou ik hiertoe kunnen overhalen???
Naar boven

Auteur Bericht
INGE721

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 21:01

WILLEMIJN232 schreef:
je ruimt vast op als je weet dat je moeder komt..... Knipoog smiley

Haha, nou ik keek wel iets kritischer naar mijn huishouden als ik wist dat mijn moeder in aantocht was........nu kwam ze nooit onverwachts omdat we daar te ver weg voor woonden dus dat was soms wel mazzel Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
INGE721

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 21:02

CHATULIEM619 schreef:
Tjonge, vijf dames om je heen. en je hebt ze voor het uitkiezen...zat te denken, welke vijf dames van CM zou ik hiertoe kunnen overhalen???

Schrijf een brief naar Yvon.......
Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 21:03

INGE721 schreef:
Schrijf een brief naar Yvon.......
Knipoog smiley
Ik noteer je naam bij deze..
Naar boven

Auteur Bericht
INGE721

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 21:06

ZEELAND736 schreef:
IK!!!!!
Ja wist ik veel van wie dat ding was...ligt inmiddels op stort!!!

Knipoog smiley

Niet eens in de glasbak Duiveltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HARALD940

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 21:10

CARMEN073 schreef:
Hoe gaan we om met de inhoud van de Bijbel? Hebben deze woorden autoriteit en zijn het richtlijnen voor ons dagelijks leven?

Of kunnen we, zoals sommigen het zien, nooit helemaal zeker weten wat God bedoelt te zeggen?

Hoe lezen we de Bijbel?

Voor mij in elk geval, lerend wie God voor mij persoonlijk is. Wat zegt de tekst, en wat leer ik ervan voor mij relatie met God.

En dat laatste, dat we nooit helemaal zeker weten wat God bedoelt, ik denk dat dat niet kan, we kunnen het mogelijk verkeert interpreteren, maar dat ligt dan aan ons, en niet aan God of Zijn woord.
Naar boven

Auteur Bericht
INGE721

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 21:10

CHATULIEM619 schreef:
Ik noteer je naam bij deze..

Helaas pindakaas......ben reeds bezet....
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 21:11

JOL252 schreef:
Het hangt, en zeker in jouw situatie(s!) ook af van de relatie die er was tussen dader en slachtoffer en de schade die is aangebracht. Daar kan alleen jij als slachtoffer iets over zeggen en het ligt ook geheel bij jou of je er verder ooit nog iets mee zou willen.

... nog even een kleine aanvulling óók uit eigen ervaring: vergeving hoeft nog niet in te houden vernieuwing van relaties.

Ik wou 22 jaar geleden aangifte doen, maar ja, 'God komt de wraak toe', zeiden de mensen van de groepen. dus ja, mijn natuurlijke rechtvaardigheidsgevoel werd ook ff de kop ingedrukt. 'Boosheid' was niet van de Here'. zo zeidden ze...Nu wil ik alsnog aangifte doen. Het was al erg genoeg vonden ze dat ik niet vergaf en wel meteen... Die arme dader, ja, de satan had grip op hem, ja, werd letterlijk gezegd...stelletje idioten achteraf, maar ja, ik was toen naief en labiel....en ging er in mee....(daarom ga ik deze week ff dat stuk van Willem opzoeken, over dat ook al 'komt
God de wraak toe', ons strafrecht ook door de overheid is ingesteld, daar ging het over...Dus geen misdaden verdoezelen...

Ik zei een keer, ja, stel je hebt een nieuwe auto en iemand rijdt er expres een deuk in, jahaa, maar dát was heéél wat anders....als je dan boos zou worden...Dát kon ik niet vergelijken....
Wat heb ik me een hoop onzin aan laten praten in groepen....en dat járenlang, ja....

Ja, daarom zei mijn reformatorische psych ook van: 'Gereformeerd Vrijgemaakt'...ja, en je weet, psychs adviseren nagenoeg nooit...ze willen dat je zelf al pratende achter dingen komt.
Ook 'nooit meer dader zien alle contact meteen verbreken', kwam ook van me christelijke psych.

Maar idd, wat je zegt, als iemand echt berouw heeft en verder wil....da's dan juist fijn.....en die zitten ertussen, dat weet ik...en die hebben ook mijn zegen, so to speak.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 21:16

Maandag 17 September, Psalm 107: 23-32; De golven maakt hij stil.

Een andere, al even angstwekkende situatie: storm op zee. Dwalen door een droge woestijn waar geen druppel water valt – dat is allerminst een pretje. Maar een prooi zijn van huizenhoge golven en woelend water, dat is ook geen zegen voor je ziel. Toch is het leven soms vol van die hoogopspattende zeeën van ellende. Vlagen van twijfel, golven van kritiek, er gaat wat over een mens heen… En hoe houd je het vol, hoe overleef je dat? Soms ben je bang dat je het hoofd niet boven water kunt houden, dat je geestelijk verdrinken zult, weg zult glijden in een inktzwarte kolk van depressiviteit. En waar is dan die God die je helpen zou?
‘Hij bracht de storm tot zwijgen, de golven gingen liggen.’ Deze psalm is een plaatje bij het evangelie. Of moet ik het omkeren? Jezus is Gods illustratie bij deze psalm! In het evangelie kun je glashelder zien hoe God voor ons is. Christus toont ons de Vader, geeft ons een beeld van Hem. En hoe ziet dat plaatje, dat beeld er dan uit? Kijk: de storm gaat liggen, de golven gaan slapen, voortaan zwijgt de bulderende wind. Soms is het er zomaar, plotseling, onverwachts: die wonderlijke stilte in je ziel, een vrede die je verstand te boven gaat. Alsof alle problemen opeens opgelost zijn, alle vragen beantwoord, elke twijfel verdreven. Je wordt boven die zee van sores opgetild en je mag even zien dat Gods land niet ver bij je vandaag is. Je komt tot rust in de haven van zijn hart.

Hun vege levens spaart Hij,
de golven maakt Hij stil.
Het stormgeweld bedaart Hij,
het voegt zich naar zijn wil.
Scheepsvolk, heradem weer,
gij kunt aan rust u laven
en dankt nu God den Heer,
Hij leidt u naar de haven.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 21:19

SHANITA130 schreef:
Ik wou 22 jaar geleden aangifte doen, maar ja, 'God komt de wraak toe', zeiden de mensen van de groepen. dus ja, mijn natuurlijke rechtvaardigheidsgevoel werd ook ff de kop ingedrukt. 'Boosheid' was niet van de Here'. zo zeidden ze...Nu wil ik alsnog aangifte doen. Het was al erg genoeg vonden ze dat ik niet vergaf en wel meteen... Die arme dader, ja, de satan had grip op hem, ja, werd letterlijk gezegd...stelletje idioten achteraf, maar ja, ik was toen naief en labiel....en ging er in mee....(daarom ga ik deze week ff dat stuk van Willem opzoeken, over dat ook al 'komt
God de wraak toe', ons strafrecht ook door de overheid is ingesteld, daar ging het over...Dus geen misdaden verdoezelen...

Ik zei een keer, ja, stel je hebt een nieuwe auto en iemand rijdt er expres een deuk in, jahaa, maar dát was heéél wat anders....als je dan boos zou worden...Dát kon ik niet vergelijken....
Wat heb ik me een hoop onzin aan laten praten in groepen....en dat járenlang, ja....

Ja, daarom zei mijn reformatorische psych ook van: 'Gereformeerd Vrijgemaakt'...ja, en je weet, psychs adviseren nagenoeg nooit...ze willen dat je zelf al pratende achter dingen komt.
Ook 'nooit meer dader zien alle contact meteen verbreken', kwam ook van me christelijke psych.

Maar idd, wat je zegt, als iemand echt berouw heeft en verder wil....da's dan juist fijn.....en die zitten ertussen, dat weet ik...en die hebben ook mijn zegen, so to speak.

Ja, dat van boosheid is niet van God ken ik... Dan hebben ze eea in de bijbel niet goed gelezen. Zo ontnamen ze je ook nog de mogelijkheid om in je woede jezelf bewust te worden van wat je niet wilt en waar je nee tegen zegt!
Ik zie woede als een pracht emotie ook al voelt het niet altijd even prettig. Zolang het jezelf en anderen niet beschadigt maar het doel dient om ergens uit te komen en grenzen te stellen is het een goed gebruik van een scheppingsgave, net zoals liefde, vreugde... etcetera. Ik vind het altijd zo mooi om te lezen hoe Jezus heel doelbewust een touw knoopte (daar deed Hij dus wel even over) en toen alsnog de boel overhoop gooide om Zijn punt duidelijk te maken.
Maar ik herken wat je zegt, woede is not done en een teken van niet vergeven volgens sommigen. Ik zeg: woede is een pracht kans om te gebruiken in je verwerking en in het stellen van jouw persoonlijke grenzen.

Laatst aangepast door
JOL252
op maandag 17 september 2012, 21:20
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 21:21

STEENTJE178 schreef:
Pssssssssstt, Anna??? Je bedoelt vast WD 40????............... WD50 is echt iets heel anders Knipoog smiley

En ik hoop dat die HK gaat helpen, Visser. .....

Steen, soms-kun-je-beter-in-een-iglo-wonen. Heb-je-ook-geen-last-van-matglas Clown smiley

Ach ja typefoutje Clown smiley Coole smiley met zonnebril
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 21:22

ANNA415 schreef:
Nooit van gehoord, wel van WD 50, maar ik denk dat dat niet gaat helpen Clown smiley

Hier zouden ze zeggen : Je komt zeker van Yese , daar moet het altijd wat groter zijn .
Daar hebben ze ook geen C- 1000 maar een C-100.000 Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 21:32

WILLEMIJN232 schreef:
je ruimt vast op als je weet dat je moeder komt..... Knipoog smiley

Dan mag ik wel elke dag de boel opruimen dus want ze woont bijna om de hoek Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 21:32

ANNA415 schreef:
Heb je die nu nog niet gedaan Smiley die vol vragen zit Gefrustreerde smiley Verraste, verbaasde smiley

Nee , moet ik eerst weer vakantie hebben. Boze smiley
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4527 4528 4529 4530 4531 4532 4533 ... 6194 Volgende
Pagina 4530 van 6194