ChristianMatch

Forum

Wat heb je gedaan vandaag?
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4591 4592 4593 4594 4595 4596 4597 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 14:06

ANNA415 schreef:
Woedende smiley Woedende smiley

Jij vertelt ons ook niet wie iedere x in het holst van de nacht Appeltaart bij jou komt brengen!

Dat je dan de deur nog opendoet zeg... Verraste, verbaasde smiley

En dan ook nog met slagroom Woedende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 14:14

Op deze mooie zondag toch nog een opmerking over 1 Korinthiers 6 vers 9 en 10.

Het valt mij op dat alleen de Statenvertaling spreekt over die bij mannen liggen. De HSV heeft er zelfs van gemaakt(mannen) die met mannen slapen. Het woord mannen staat schuingedrukt.

In de vertaling die ik lees, de NBV, gaat het niet over mannen die met mannen slapen, maar over schandknapen en knapenschenders

Zo ook in de andere vertalingen:

NBV :
Weet u niet dat wie onrecht doet geen deel zal hebben aan het koninkrijk van God? Vergis u niet. Ontuchtplegers noch afgodendienaars, overspeligen, schandknapen noch knapenschenders, dieven noch geldwolven, dronkaards, lasteraars noch uitbuiters zullen deel hebben aan het koninkrijk van God.

SV:
Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beërven? Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.

HSV:
Of weet u niet dat onrechtvaardigen het Koninkrijk van God niet zullen beërven? Dwaal niet! Ontuchtplegers, afgodendienaars, overspelers, schandknapen, (mannen) die met mannen slapen, dieven, hebzuchtigen, dronkaards, lasteraars en rovers zullen het Koninkrijk van God niet beërven.

NBG:
Of weet gij niet, dat onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet beërven zullen? 10 Dwaalt niet! Hoereerders, afgodendienaars, overspelers, schandjongens, knapenschenders, dieven, geldgierigen, dronkaards, lasteraars of oplichters, zullen het Koninkrijk Gods niet beërven.

WBV:
eet u niet dat zij die onrecht plegen, geen deel zullen hebben aan het koninkrijk van God? Maak uzelf niets wijs! Hoerenlopers, afgodendienaren, echtbrekers, schandknapen, knapenschenders, dieven, uitbuiters, dronkaards, lasteraars, oplichters, zij zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God.

GNB:
Weet u niet dat zij die onrecht doen, geen deel zullen krijgen aan het koninkrijk van God? Maak uzelf niets wijs: mensen die ontucht plegen, afgodendienaars, echtbrekers, schandjongens, knapenschenders, dieven, geldschrapers, drinkers, kwaadsprekers, uitbuiters, zij zullen geen van allen deel krijgen aan het koninkrijk van God.

Laatst aangepast door
JANS221
op zondag 30 september 2012, 14:16
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 14:25

SABINE999 schreef:
Shanita.. Heb je wel iemand bij wie je je hart verder kan luchten?
En eventueel wel een fijne gemeenschap waar je je wel thuisvoelt?
Ik weet dat de voedselbank niet altijd prettig klinkt, maar als ik je zo hoor over de bedragen.. Misschien kun je er eens kijken..
Ik bid je echt toe dat je Zijn liefde over jou meer en meer mag leren kennen,

Groetjes en liefs.

Hai Sabine, sorry hoor voor mijn reactie.
Ja, ik wist even niet hoe en wat ik moetst reageren, ja, het was iig niet naar naar je bedoeld, daarom zetten ik ook deze Knipoog smiley knipoog smiley erbij voor de zekerheid.
T Was gewoon het eerste wat in me opkwam, meer niet.

Ja, ik snap je wel: tis lief om te vragen of ik iemand heb waar ik me hart kan luchten en een fijne gemeenschap.

Dat heb ik nu wel, toen ik dat nodig had ik dat niet; dus de damage is already done.

Ja, en ik kom uit Grote stad, en ja, daar klink de voedselbank niet tof.

Maar in dorpjes zoals hier wel. mensen hebben hier een veel meelevender en respectvoller mentaliteit, in een Grote stad is het ieder voor zich.
Ja, ik merk dat wel, dat wat ik in voorgaande posting vertelde, van diegene waarvoor ik elke week naar de voedselbank ging, ja, die had dus geen vriezer.
Dus..ik zei daar bij die vrijwillligers bij de voedselbank van géén dingen voor die en die, die in de vriezer moeten, want die heeft ie niet.
En, de week erop had iemand een koelvriescombinatie voor diegene, en kwam het nog brengen ook....
Ja, en dat soort dingen heb je in dorpies rond de bijbelbelt, ja zo noemen ze dat, plaasten waar bijna de helft gelovig is.

En dit is slechts een voorbeeld van die vriezer...

En ach, het helpt mij nu en dan es even iets neer te zetten. Hier.
Denk dat velen daar geen idee van hebben hoe dat kan helpen.
En hoeveel slachtoffers er zijn, ja, dat zie je niet aan mensen, ik loop ook met een glimlach op straat.
En het taboe dat er over heerst, ja, heb ik ff maling aan....bij sommige christelijke instelling wordt je niet eens geholpen als je over kindermishandeling begint, dat is niet goed voor de achterban, waar het geld vandaan komt, deze verhalen. Ja, het is echt zo, ik heb alleen even geen zin om nu weer te vertellen waar en wanneer en hoe ik dat heb meegemaakt. Had me wel een hoop schade toegebracht.

Maar ja, ik zet ook positieve zaken neer.

Ach, ik heb 't overleeft, en het gaat eigenlijk best goed, naar omstandigheden met mij.
En juist omdat ik ook alleen kan zijn.
Vind het soms moeilijk met mensen die niet alleen kunnen zijn, want je weet nooit, is dit nu om mezelf, of omdat je dan niet alleen bent.

Iig het gaat om hetgeloof in God, bidden.
Of je nu rijk bent, arm, ertussen, wat dan ook. Uiteindelijk kom je op een punt, denk ik, dat zonder geloof het allemaal geen F34 voorsteld.

Zegens!

Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 30 september 2012, 14:30
Naar boven

Auteur Bericht
SABINE999

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 14:33

Hai Sabine, sorry hoor voor mijn reactie. Dankjewel.. Ik vond het wat moeilijk om gelijk erop te reageren maar gelukkig zie je mijn bedoeling erachter
Ja, ik wist even niet hoe en wat ik moetst reageren, ja, het was iig niet naar naar je bedoeld, daarom zetten ik ook deze knipoog smiley erbij voor de zekerheid.
T Was gewoon het eerste wat in me opkwam, meet niet. Oke ;)

Ja, ik snap je wel: tis lief om te vragen of ik iemand heb waar ik me hart kan luchten en een fijne gemeenschap.

Dat heb ik nu wel, toen ik dat nodig had ik dat niet; dus de damage is already done. Jammer dat je dat toen niet had, Gelukkig is daar verandering ingekomen!! Ik hoop dat je zult herstellen van de "damage"

Ja, en ik kom uit Grote stad, en ja, daar klink de voedselbank niet tof. Dat is waarom ik het zei.

Maar in dorpjes zoals hier wel. mensen hebben hier een veel meelevender en respectvoller mentaliteit, in een Grote stad is het ieder voor zich.
Ja, ik merk dat wel, dat wat ik in voorgaande posting vertelde, van diegene waarvoor ik elke week naar de voedselbank ging, ja, die had dus geen vriezer.
Dus..ik zei daar bij die vrijwillligers bij de voedselbank van géén dingen voor die en die die in in vriezer moeten, want die heeft ie niet.
En, de week erop had iemand een koelvriescombinatie voor diegene, en kwam het nog brengen ook....
Ja, en dat soort dingen heb je in dorpies rond de bijbelbelt, ja zo noemen ze dat, plaasten waar bijna de helft gelovig is. Fijn dat ze meelevend zijn

En ach, het helpt mij nu en dan es even iets neer te zetten. Hier.
Denk dat velen daar geen idee van hebben hoe dat kan helpen.
En hoeveel slachtoffers er zijn, ja, dat zie je niet aan mensen, ik loop ook met een glimlach op straat.
En het taboe dat er over heerst, ja, heb ik ff maling aan....bij sommige christelijke instelling wordt je niet eens geholen als je over Ik begrijp je, al heb ik andere dingen meegemaakt dan jij, ik kan met je meeleven kindermishandeling begint, dat is niet goed voor de achterban, waar het geld vandaan komt, deze verhalen. Ja, het is echt zo, ik heb alleen even geen zin om nu weer te vertellen waar en wanneer en hoe ik dat heb meegemaakt. Had me wel een hoop schade toegebracht. Je hoeft het ook niet nog een keer te vertellen

Maar ja, ik zet ook positieve zaken neer.

Ach, ik heb 't overleeft, en het gaat eigenlijk best goed, naar omstandigheden met mij.
En juist omdat ik ook alleen kan zijn.
Vind het soms moeilijk met mensen die niet alleen kunnen zijn, want je weet nooit, is dit nu om mezelf, of omdat je dan niet alleen bent.

Iig het gaat om hetgeloof in God, bidden.
Of je nu rijk bent, arm, ertussen, wat dan ook. Uiteindelijk kom je op een punt, denk ik, dat zonder geloof het allemaal geen F34 voorsteld. Hij blijft het belangrijkst ! Zonder aan de wijnstok te zijn kunnen we geen vruchtdragen

Zegens! Jij ook!!
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 14:34

ANNA415 schreef:
kweet niet of ze borsthaar toen ook schoren Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Engeltje smiley

Wreed! Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 14:35

Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 14:44

Dit topic is speciaal voor iedereen die over ZONDE wil praten Lachende smiley

En dit keer NIET zonden van anderen, zoals homosexualiteit.... nee nee, hier gewoon es over zonden die JIJ zelf begaat...
Dus alleen over homosexualiteit praten hier als jij daar aan doet.
En ja, je mag ook de bijbelteksten erbij zetten die bewijzen dat JOUW zonden ook errug tegen de bijbel zijn.
Mag in iedere vertaling, geen probleem!

En NU ben ik benieuwd Coole smiley met zonnebril
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 14:46

PIETER649 schreef:

En dit keer NIET zonden van anderen, zoals homosexualiteit.... nee nee, hier gewoon es over zonden die JIJ zelf begaat...
En ja, je mag ook de bijbelteksten erbij zetten die bewijzen dat JOUW zonden ook errug tegen de bijbel zijn.

Aan jou de eer om te beginnen, Pieter. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 14:48

PIETER649 schreef:

Ik doe de aftrap wel. Begin is altijd moeilijk maar als er 1 (zwart) schaap over de dam is volgen er meer. Okay: Ik ben gescheiden en het was mijn aanzet om dit te doen. Echtbrekers, staat in de bijbel beërven niet het koninkrijk van God. En nee ik ga het niet goed praten, falen is falen en ik heb het niet kunnen volbrengen. En God en ik weten waarom.

Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 30 september 2012, 14:49
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 14:50

JANS221 schreef:
Aan jou de eer om te beginnen, Pieter. Knipoog smiley

ik wou me in deze ff bescheiden opstellen Jans Knipoog smiley
ik hoop op de ontboezemingen van degenen die de mond ook zo vol hebben met andermans zonden...
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 14:51

en verder is mijn waterijsjesadiction ook nog niet wat het wezen moet...

ps: of was het met 2 d's?

Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 30 september 2012, 14:52
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 15:06

JOL252 schreef:

Kijk, dat vind ik nou zonde, Jol, dat je dat niet weet!

Laatst aangepast door
JANS221
op zondag 30 september 2012, 15:34
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 15:11

JANS221 schreef:
Kijk, dat vind ik nou zonde, Jol, dat je dat niet weet!

Verlegen lachende smiley Ik heb veel tekorten Jans.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 15:19

NBG:
Of weet gij niet, dat onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet beërven zullen? 10 Dwaalt niet! Hoereerders, afgodendienaars, overspelers, schandjongens, knapenschenders, dieven, geldgierigen, dronkaards, lasteraars of oplichters, zullen het Koninkrijk Gods niet beërven.

--

Hoereerders is hetzelfde als hoerenlopers.
Lasteraar is roddelaar of kwaadspreker.
En dan wordt met kwaadspreker natuurlijk bedoelt, kwaadspreken over iets of iemand wat wel zo is.

Ja, ik blijf het moeilijk vinden. Bij homo's kan je uitkomen op het Nature-nurture-debat.

Kijk, hoe ik denk,
God is rechtvaardig. Zo staat het precies in de bijbel.

Dingen waaraan je niets aan kan doen, kunnen je niet worden aangerekend.
De anti-homo beweging, ondersteund met bijbelteksten komt mij aan de ene kant wel goed uit. (persoonlijk, ga ik niet verder over).

AAn de andere kant dus helemaal niet. Ik ken homo's, zulke vrolijke jongens, kon zelf als meisje ook al heerlijk met die gasten overweg.

Als je naar nurture-nature gaat kijken, dus natuur versus opvoeding/omgeving, ja, dan kan een homo zo zijn door opvoeding of aangeboren, natuur dus.

Waarom zo moeilijk, een homo beschadigt niemand.

(Hoereerders, afgodendienaars, overspelers, schandjongens, knapenschenders, dieven, geldgierigen, dronkaards, lasteraars of oplichters,..)

Een hoereerder kan wel, als die getrouwd is, en dat komt vaker voor dan men denkt...
Geldgierigen schaden ook, of geldschrapers is een andere vertaling...
Ja, ik heb daar als kind persoonlijk mee te maken gehad, ja, family.

Maar ja, vaak als het family betreft mag je er niets over zeggen terwijl het dan juist des te erger is, is mijn ervaring.
Dieven schaden ook, duidelijk..

Dronkaards, ja, en als er iemand drinkt om even verlichting te voelen van zijn ondraagelijke psychische leed?
Ik denk, er wordt bedoeld, mensen die veel drinken voor de 'fun'...

Oplichters spreekt voor zich....dat schaadt...

Maar ja, ik zie niet in, waarom het homo zijn zou schaden, net zoals iemand die drinkt om zijn leed wat te verzachten.

God ziet dat ook en is rechtvaardig.

Het is nu zo van het staat er dus het is zo.

Maar als ik in het verleden even wat boekjes open wou doen over sommigen christelijke organisaties, ja, dan moest ik wel me mond houden, was niet goed voor getuigenis.
Nee, natuurlijk is dat daar niet goed voor, hehe...
Maar ja, wat is belangrijker, de eerlijkheid, of het 'getuigenis', wat dan ook nog eens vals is/was.

Kan wel zijn dat het daar staat, mijn mening, indien een homo gewoon monogaam een duurzame relatie heeft, is het voor mij ok. Want God is ook rechtvaardig. Wat is dan hoger, dat wat Paulus schrijft, ofdat God zelf schrijft dat Hij rechtvaardig is?

Wás ik maar door homo's opgevoed..

Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 30 september 2012, 15:21
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE792

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 15:35

JOL252 schreef:

Met twee d's, en het is weer engels ipv nederlands. Wat dat nou ook een zonde of enkel een grote ergernis van sommigen? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Laatst aangepast door
ANNETTE792
op zondag 30 september 2012, 15:37
Naar boven

Auteur Bericht
BASTIAAN161

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 15:37

Bastiaan schreef:
GOD IS LIEFDE !
Mijn buurman gelooft in een nog vele malen meer liefdevoller God, zegt hij.
De geschiedenis van het Oude Testament, zoals de zondvloed of de 3000 doden die God liet doden als straf na het goeden kalf, die verhalen zijn gewoon niet zo gebeurd. Want God is liefde.
Sowieso een straffende God of een Hel, die bestaan niet. Want God is liefde.
Dat Christus moest lijden, dat is niet echt gebeurd. Want God is liefde, die laat niemand lijden.
Sterker nog, als je toch bovenstaande wil blijven volhouden dan drijf je mensen weg bij de God van liefde, en maak je hem tot een boeman! Dus mensen waar zijn we mee bezig! God is liefde!

Willemijn, wat kan ik tegen mijn buurman zeggen?
....

Willemijn schreef:

En je buurman? Is het niet belangrijker om hem iets van Gods liefde te laten zien door je gedrag dan om hem maar te vermanen, te onderrichten of wat dan ook? Geloof kan zo ontzettend veel stuk maken wat absoluut niet nodig is door de starheid van mensen die het allemaal zo goed weten en hun mening aan de ander willen opdringen omdat dat de enige juiste is
Mijn buurman zegt dat hij jouw niet begrijpt, en hoe je ooit in een liefdeloze God kan geloven die Jezus liet lijden. En dat zijn God veel liefdevoller is dan jouw God. En dat Hij blij is dat ze hem niet met een vingertje wijzen over het feit dat hij loochent dat Christus geleden zou hebben voor ons.

Wat zou jij zeggen tegen deze buurman?
Helemaal niets?

Willemijn schreef:
En ja, als je stukje over homofilie lees vind ik dat je een veroordelende toon ten toon spreidt, ik begrijp wel waarom maar ik ben het er niet mee eens
Je komt met jouw mening. Ik zoek Gods Woord. En als Gods Woord zegt dat het liggen bij mannen zonde is dan neem ik dat aan. Ook als de toon mij niet welgevallig is.
God gehoorzamen is niet slechts het aannemen wat in ons straatje past, maar met Gods Woord aannemen met heel je hart, met heel je ziel en heel je verstand. Het aanvaarden zoals een kind aanvaard wat Vader zegt.

Willemijn schreef:
kijk maar eens naar het stukje van de overspelige vrouw
Exact!
Jezus zei “Zondig niet weer!”
Durf jij dat ook te zeggen tegen iemand die b.v. steelt of Christus verloochent, dat dit zonde is ?
Of respecteer je z’n mening en zwijgt inhoudelijk.

Shanita130 schreef:
Maar ja, ik zie niet in, waarom het homo zijn zou schaden, net zoals iemand die drinkt om zijn leed wat te verzachten.
Ik zoek niet jouw mening en jouw begrip, maar Gods mening en Gods begrip.
Ook als we die niet goed kunnen volgen. Wat kan het kwaad om een dier dat ‘aandacht’ zoekt te honereren? God verbiedt het, en dan acht ik het verboden. Ongeacht of ik het wel of niet begrijp.
JUIST als ik het niet begrijp, wordt duidelijk of ik in feite mijn eigen gedachten volg of God wens te volgen.

Laatst aangepast door
BASTIAAN161
op zondag 30 september 2012, 15:39
Naar boven

Auteur Bericht
BASTIAAN161

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 15:39

JANS221 schreef:
Op deze mooie zondag toch nog een opmerking over 1 Korinthiers 6 vers 9 en 10.

Het valt mij op dat alleen de Statenvertaling spreekt over die bij mannen liggen. De HSV heeft er zelfs van gemaakt(mannen) die met mannen slapen. Het woord mannen staat schuingedrukt.

In de vertaling die ik lees, de NBV, gaat het niet over mannen die met mannen slapen, maar over schandknapen en knapenschenders

Het onderwerp over de betrouwbaarheid van het NBV valt denk ik buiten het topic. Maar daar valt genoeg over te zeggen.

Onomwonden staat in 1 Kor.6:10 dat het verboden is om met mannen naar bed te gaan.
En je hoeft voor mij niet de als meest getrouw bekend staande vertaling te geloven die dit onomwonden zegt (Statenvertaling), maar neem gerust de grondtekst erbij. Het gaat dan over de term: arsenokoitai

1. De term ‘die bij een man ligt’
De letterlijk/directe vertaling van arsenokoitai is ‘man-bedder’ ( / die bij een man ligt )
Arsenokoite is een samenstelling is van de woorden ‘arsen’ en ‘koite’. Hetgeen dus is: “man” en “bed” en dan meestal met een sexuele connotatie.
Dus Letterlijk: een man-bedder (meestal met een sexuele connotatie). Of in een meer Nederlandse uitdrukking “die met een man naar bed gaat” of “die bij een man ligt”, of “man-coïtus” -> geslachtsgemeenschap met een man.
Maar er is nog meer:

2a De term ‘die bij een man ligt’ ( OT )
De term arsenokoitai staat ook vrijwel letterlijk in het OT. Lees Lev.20:13 eens in het Grieks, in bijvoorbeeld de Septuantinta vertaling: “[i]hos an koimethe meta arsenos koiten gynaikos” (Lev 20:13).
De term zoals gebruikt in Leviticus is bijzonder duidelijk: Mannen mogen niet met mannen naar bed.

2b) Relatie NT en OT begrippen
Voor de betekenis van begrippen is het sowieso goed om schrift met schrift te vergelijken. Als het begrip in Leviticus zeer duidelijk is, dan is het begrip je dus duidelijk en weten we waar het voor staat.
Maar hier bovenop: Als Paulus het OT-gebod zou willen bekrachtigen, is het dan niet te verwachten dat hij de jargon van de wet hanteert en niet met nieuwe uitdrukkingen zou komen? En nu blijkt dat in I kor. 6:10 vrijwel exact dezelfde terminologie gebruikt wordt als de wet! Wil je beweren dat dit louter toeval is?
En bedenk dan dat Paulus gepokt en gemazeld is in de wet. Hij was niet alleen een zoon van een farizeeër, maar ook zelf een farizeeër (=wetgeleerde), en opgeleid in de wet door de zeer bekende leraar Gamaliël. En Paulus citeert en refereert niet alleen regelmatig naar de wet, maar zeer regelmatig. We zouden tegenwoordig zeggen: hij kende het op zijn duimpje.
Deze Paulus gebruikt een term die vrijwel exact in de wet voorkomt. Zie je in de gebruikte term van Paulus geen verwijzing naar de wet ?? Ik denk dat Paulus de meest concrete en treffende jargon gebruikt die je je maar kunt bedenken, namelijk een keuze van de bewoording zoals die ook in de wet gebruikt wordt.

Erg duidelijk is ook dezelfde term in 1 Tim.1:8-11 waarbij er een expliciet verwezen wordt naar de wet!! Doch wij weten dat de wet goed is, zo iemand die wettelijk gebruikt, En hij dit weet, dat den rechtvaardige de wet niet is gezet, maar den ongerechtigen en den halsstarrigen, den goddelozen en den zondaren, den onheiligen en den ongoddelijken, den vadermoorders en den moedermoorders, den doodslagers, den hoereerders, dien die bij mannen liggen, den mensendieven, den leugenaars, den meinedigen, en zo er iets anders tegen de gezonde leer is, Naar het Evangelie der heerlijkheid des zaligen Gods, dat mij toebetrouwd is.

Dus opnieuw hier ook het bewijs dat het verbod betreffende het liggen bij mannen verwijst naar de wet. Dat wordt letterlijk zo gezegd, en is ook te zien aan woordgebruik die aan dat wetsartikel ontleend is.

3) Samenstelling arsenokoitai
Arsenokoite is een samenstelling van de woorden ‘arsen’ en ‘koite’. De betekenis van deze 2 woorden zelf is:
- 'arsen' staat een aantal keer in de bijbel en betekent telkens: man ( o.a. Mark. 10:6)
- 'koite' staat ook een paar keer in de bijbel en betekent ‘bed’ ( zoals b.v.in Luk.11:7), maar vaak met een sexuele connotatie:
Hebr.13:4 “Het huwelijk is eerlijk onder allen, en het bed[koite] onbevlekt; maar hoereerders en overspelers zal God oordelen.”
Rom.13:13 “Laten wij, als bij lichte dag, eerbaar wandelen, niet in brasserijen en drinkgelagen, niet in wellust[koite] en losbandigheid, niet in twist en nijd!”
Rom. 9:10 “En niet alleenlijk deze, maar ook Rebekka is daarvan een bewijs, als zij uit één bevrucht[koite] was, namelijk Izak, onzen vader.”

Overigens, de sexuele connotatie van het “met iemand naar bed gaan” is ook in het nederlands duidelijk. ( Daarnaast is ook het Griekse woord ook gewoon in het Nederlands bekend als: Coïtus. En iedereen weet wat dat betekent ).

We hebben al 2 duidelijke richtingaanwijzers gehad betreffende de term arsenokoitai. Maar er is meer! Een samenstelling hoeft niet altijd per se hetzelfde te betekenen als een optelsom van de betekenis van de deelwoorden. Daar zijn wel voorbeelden van te geven. Maar enige nuchterheid blijft hierbij geboden. Het zou onjuist zijn om b.v. te menen dat we nooit kunnen weten wat een ossenkar is omdat het samengestelde woord ook een betekenis kan hebben die geen relatie heeft met ‘os’ en ‘kar’. Dus hoe zit het nu met ‘arsenokoitai’; heeft dat te maken met ‘arsen’ en ‘koite’ ? Om aanvullende zekerheid te krijgen kan gekeken worden naar andere samenstelling van beide woorden. Bij arsenos gaat het in de regel om man/mannelijk En bij koite gaat het in de regel om het naar bed gaan, of liggen, en regelmatig gebruikt met een sexuele lading.
B.v.
Parakoites = bedgenoot, echtgenoot
metrokoites = incestueuze persoon
khamakoites = op de grond slapen
polukoitos = met veel mannen of vrouwen gaan slapen.
enetokoites = met oren groot genoeg om in te slapen.

Dus ook uit de waaier van samenstellingen blijkt dat arsenokoitai betekent: met mannen slapen/ naar bed gaan.

Conclusie
We komen dan tot een conclusie dat de inhoudelijke beoordeling was gebaseerd op 4 argumenten: Ten eerste de directe vertaling, ten tweede het gebruik van deze bewoording in het de wet Lev.18, ten derde de expliciete verwijzing naar de wet in I Tim.1, en ten vierde het gebruik van samenstellingen met betreffende woorden.
Een wel eens gedane uitroep dat we het gewoon niet zouden weten wat arsenokoitai betekent, doet tekort aan de 4 gegeven inhoudelijke argumenten die aantonen dat het gaat om mannen die met mannen naar bed gaan.

Een verbod voor de Nieuwtestamentische gemeente.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 15:42

ANNETTE792 schreef:
Met twee d's, en het is weer engels ipv nederlands. Wat dat nou ook een zonde of enkel een grote ergernis van sommigen? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

OKAY OKAY!! Boze smiley

WATERIJSJESVERSLAVING. (Engels klinkt misschien wat minder confronterend?) Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE792

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 15:45

JOL252 schreef:
OKAY OKAY!! Boze smiley

WATERIJSJESVERSLAVING. (Engels klinkt misschien wat minder confronterend?) Engeltje smiley

erkenning van het probleem is de eerste stap op weg naar genezing Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 15:59

ANNETTE792 schreef:
erkenning van het probleem is de eerste stap op weg naar genezing Knipoog smiley

I know I know Gefrustreerde smiley (ik weet ik weet)
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 16:14

Shanita130 schreef:

Bastiaan: Ik zoek niet jouw mening en jouw begrip, maar Gods mening en Gods begrip.
Ook als we die niet goed kunnen volgen. Wat kan het kwaad om een dier dat ‘aandacht’ zoekt te honereren? God verbiedt het, en dan acht ik het verboden. Ongeacht of ik het wel of niet begrijp.
JUIST als ik het niet begrijp, wordt duidelijk of ik in feite mijn eigen gedachten volg of God wens te volgen.

Nee, maar God zoekt namelijk wél begrip: Hoeren en tollenaars zulen uw voorgaan in het koninkrijke der hemelen.

Even de praktische kant van het tegen homo's wettisch zeggen van het staat er, dus het is zo.
Dan ga je krijgen dat ze dingen stiekum doen, net als in landen met homo-vervolging.
Komt nog bij, wil jij iemand, wie dan ook veranderen, dan is volkomen acceptatie van hoe hij nu is wel de basis.
Daarbij: als God het afkeurt, een liefdevolle een op een homo relatie, dan zal God, De heilige Geest, de geest van God dat hun zelf op Zijn tijd duidelijk maken.
En als mensen daartussen gaan lopen schreeuwen van het staat er dus het is zo(wat ze ook wel weten dat het er staat..), ja, dan wordt het verstaan van Gods zachte stem alleen maar moeilijker gemaakt.

Feit blijft, een homo moet er ff niet aan denken, met een vrouw, kan alleen verlieft worden op een man, voelt zich alleen aangetrokken door een man. ja en net zo goed als wij dát niet begrijpen, is het voor een homo andersom ook zo.

Dan nog een punt, ja, de bijbel is een verzameling boeken, bijmekaar gekozen door de katholieke kerk.....de kerk waar zoveel ophef over is, afgodendienst door verering Maria, gesjoemel in het Vaticaan...Paus die ff zegt dat ie plaatsvervanger is van God...
Waarom zit het Thomasevangelie er niet bij? en nog zoveel andere boeken?

De kerk waar zoveel ophef over is, de katholieke kerk, door zowel vrije groepen als traditionelen, ja, die heeft ff wat boeken bij mekaar gedaan en gezegd dit is de bijbel.

En het hoogste gebod is je naaste liefhebben als jezelf, en God bovenal.

Kijk, iedereen kan uitleggen waarom een geldgierige schade toebrengt, een leugenaar, een oplichter, een hoerenloper, een pornokijker(want je spekt dan de mensenhandel, ja ook alleen door te kijken verdienen ze aan je door de advertenties). En..de porno kan ervoor zorgen voor normvervaging, ja, je gaat je buurmeisje ineens op een hele andere manier bekijken...en het gaat onbewust ten koste van respect....Zie bergrede, mat. 5

27 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult niet echtbreken. 28 Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd. 29 Indien dan uw rechteroog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit en werp het van u, want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde. 30 En indien uw rechterhand u tot zonde zou verleiden, houw haar af en werp haar van u; want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam ter helle vare.

Nou, dát staat er dus ook, en is door Jezus zelf gezegd. Nou, ik ben niet achterlijk, kom namelijk uit Amsterdam, en ik wéét dat er dan nog maar heel erg weing mannen met 2 ogen zullen zijn....ja, christelijke mannen...
En het hoogste gebod is je naaste liefhebben als jezelf, en God bovenal.

Kijk, nogmaals, iedereen kan uitleggen waarom een geldgierige schade toebrengt, een leugenaar, een oplichter, een hoerenloper, een pornokijker.Zie bergrede, mat. 5
En een dief en een moordenaar, dat is duidelijk dat die schade toebrengen. En een leugenaar.

Maar wie kan mij eventjes uitleggen waarom een een op een trouwe liefdevolle homo-relatie schaadt? en wie schaadt dat dan?

En..God accepteerd ons, nou je zou maar homo zijn, ja, is het door nurture, ja, dan is dat een kostbare en tijdrovende aangelegenheid om daarvan te 'genezen'. Want je moet je hele jeugd door, vanaf jaar 0, en kan je niet herinneren, moet je reconstueren. En, iedereen heeft wel herinneringen van voor zijn 5de jaar, al zijn het fragmenten, maar die zijn dan wel veelzeggend, en verklarend...dit ff tussendoor...

Kijk, het komt mij persoonlijk heel goed uit door antihomo te zijn, zelfs nog gesteund door bijbelteksten, mooier kan niet, want ja, ik ben door enkele homo's flink genaaid(in de family privesfeer, als kind en gedeelte volwassen, tot ikzelf contact verbrak), maar ja, ook door hetero's....
En ik ken ook toffe gasten waar ik vrolijk van wordt die homo zijn..
Heel vrolijk.
En heel liefdevol.
Ja, wie, als enige kwam voor een ex van mij zorgen van de PKN kerk, ja, een lesbische vrouw die daar bij de voorganger/oudsten en diaconie zat....en anderen zaten hem te veroordelen ja te veel drinken dit en dat, zij had door dat het emotie-drinken was...dus de geestelijke pijn die zo erg wordt, je zoekt een uitvlucht en dat kan alcohol zijn...

Dus, ik denk, God is liefde, God is rechtvaardig, en ik kan me zelf niet voorstellen dat God van homostelletjes eist dat ze uitmekaar gaan en celibatair gaan leven. Want dat strookt voor mij niet met met Gods rechtvaardigheid en Gods liefde.

Tot zover... Knipoog smiley

Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 30 september 2012, 16:35
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 16:22

Verlegen lachende smiley Ik heb vandaag de verleiding niet kunnen weerstaan…..
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 16:39

JANS221 schreef:
Verlegen lachende smiley Ik heb vandaag de verleiding niet kunnen weerstaan…..

Laat me raden, het begint met de c ....
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 16:49

JOL252 schreef:

Moet het op die stipjes passen, Jol?

Ik heb er nog van genoten ook, maar genieten an sich is geen zonde, toch?
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 16:51

JOL252 schreef:

criminaliteit....
waarom heet een meerdere malen opgepakt en veroordeelde crimineel opeens een topcrimineel???
ik vind het onsucsesvolle sukkels.

zelf ben ik nog nooit opgepakt, laat staan veroordeeld, toch ben ik niet van zonde vrij... ben ik dan wel een topcrimineel??? Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 16:53

ANNETTE792 schreef:

Ik erger me er aan Annette, maar is dat een zonde? Verraste, verbaasde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 16:56

JOL252 schreef:
Ik doe de aftrap wel. Begin is altijd moeilijk maar als er 1 (zwart) schaap over de dam is volgen er meer. Okay: Ik ben gescheiden en het was mijn aanzet om dit te doen. Echtbrekers, staat in de bijbel beërven niet het koninkrijk van God. En nee ik ga het niet goed praten, falen is falen en ik heb het niet kunnen volbrengen. En God en ik weten waarom.

Even off topic Jol, omdat je dat zo mooi zegt'God en ik weten waarom..en daar gaat het nu net om....verder gaat het niemand wat aan.....
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 16:57

PIETER649 schreef:

Ja, je bent benieuwd.... Twijfelende smiley

Ik ben op het moment helemaal zonder bewuste zonde.

En daar doe ik niet eens moeite voor.

Ja, ik heb echt even niets waarvan ik denk, nou dát doe ik, terwijl ik heel goed weet dat dát niet kan.

Ja, die periodes kan iemand toch hebben? IIg ik heb zo'n periode, ja, ik maak fouten, maar dat bedoel ik niet met zonde. Met zonde bedoel ik, van 'ik ga nu iets doen waarvan ik eigenlijk weet dat dat niet kan/mag, bijvoorbeeld iets stelen en ik weet zeker dat daar niemand achter komt.'

En voor mijn bekering in Amsterdam, was ik geen lieverdje hoor, eigenlijk een klein crimineeltje...leren jackie, spijkerbroekie, laarzen eronder. Ik zal ook maar even niet zegen wat ik allemaal voor dingen heb uitgespookt, alleen en met anderen.
Dat is meer iets voor een goede film waarvan je denkt als je ernaar kijkt, van mwa, dat gebeurd zo niet in het echt, zulke dingen Knipoog smiley

Soms, na mijn bekering, kwam ik in situaties waar ik gemakkelijk dit of dat had kunnen doen, maar deed het niet, het voelt niet oke.

Ja, behalve dat ik fouten maak zonder dat er opzet in het spel zit, zoals gisteren hier ff helemaal verkeerd reageren op iemand, ja, ik kan heel diep nadenken, kom niet op een of ander zonde zoals beschreven in de bijbel.

Maar ik snap je opzet wel van dit topic Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley

Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 30 september 2012, 20:57
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE792

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 17:01

WILLEMIJN232 schreef:

Zo ja, dan zondig ik lekker met je mee Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 30 september 2012, 17:09

WILLEMIJN232 schreef:

LOL Lachende smiley
Naar boven

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4591 4592 4593 4594 4595 4596 4597 ... 6194 Volgende
Pagina 4594 van 6194