| Auteur |
Bericht |
|
IJSJE204
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:36
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | IJsje, zeg je nu dat je niet gelooft in Hem?
Ik denk aan de term 'hiernamaals' aan meer Oosterse geloofsstrekkingen. Of aan een esotherisch geloof. Het klinkt, voor mij althans, als iets een reïncarnatie iets. Dus iets wat niet bij het christendom thuis hoort. Let wel, ik veroordeel geen andere geloofsstrekkingen.
Als ik over het 'hiernamaals' heb dan bedoel ik de hemel. Paulus zei immers ook dat de hemel ons vaderland is (Caelum Patria Nostra). Daar geloof ik in, ja, daar verlang ik naar. De hemelse rust. De grote ontmoeting met Hem, met familie die ons voorgingen naar het vaderhuis...de vrede.
Oja, de enkele bijdrage die ik van je las kwetste mij in elk geval niet. Dat wil ik even verduidelijken. Ik was verwittigd van je filosofische inslag en het is een welgekome afwisseling. Eens een nuchter gesprek hebben kan deugd doen. |
Ja Frank, zoiets zeg ik. Ik denk dat ik niet geloof, na jaren geworsteld te hebben met mijn gelovige opvoeding. (PKN, voorheen gereformeerd) In de loop der jaren en met het groeien van mijn eigen 'wijsheid' en kennis en mogelijkheden, ben ik tot deze conclusie gekomen. Let wel, dit is mijn persoonlijke mening. Geen bedoeling om gelovigen onderuit te halen, ik zeg wat IK voel en denk. Op yoga na ben ik niet bezig met occulte zaken en hang ik ook geen oosterse religie aan. Wel ben ik geinteresseerd in andere religies, maar niet zo diepgaand dat ik er studie van maak. Mijn vrijgemaakt gereformeerde buren zijn me net zo dierbaar als mijn atheistische collega. Een mens waardeer ik om zijn menszijn, waarbij het niet uitmaakt of hij gelovig is of niet. (voor hij mag je natuurlijk ook zij lezen) Mijn roots liggen in het christelijk geloof, dat veranderd nooit. En ik voel ook geen weerzin of lust om dit geloof af te kraken omdat ik zelf anders kies. Ben zelfs nog lid van de kerk en heb een paar keer per jaar een gesprek met een dominee. Waarbij het dan meestal niet over geloven gaat. Ik heb even getwijfeld of ik een bijdrage zou plaatsen op het forum, omdat ik weet hoe moeilijk het voor een aantal mensen is om te lezen over ongeloof. Maar ik heb er geen spijt van tot nu toe. Als ik jouw laatste stukje lees, over je verlangen naar de hemel, dan vraag ik me af of je nu al wel gelukkig bent. Dat is toch ook belangrijk, je leven te vieren als je nog leeft? Jij hebt geluk, je kunt na je dood ook vieren, dat kan ik niet. Daarom wil ik niet verlangen naar later, maar nu leven, zo goed en zo kwaad als dat gaat.
Laatst aangepast door
|
IJSJE204
|
op vrijdag 7 december 2012, 22:40
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:37
|
|
|
|
| IJSJE204 schreef: | @ Frank,
Uit betrouwbare bron denk ik te weten dat deze man zichzelf leuk vindt om zijn intelligentie, zijn diepgang, zijn empathische vermogens en zijn humor, naast een aantrekkelijk uiterlijk. Zouden dergelijke gedachten hoogmoedig kunnen zijn? Jazeker, dat kan. Als hij zijn intelligentie en diepgang gebruikt om vrouwen te veroveren zonder serieuze bijbedoelingen, als hij andere mannen zou kleineren om er zelf beter uit te komen. Mijn ervaring met deze 'enige leuke man' is anders, hij heeft oog voor de beschadigde mens, en neemt ook de tijd en de moeite om te helpen en goede woorden te spreken. Hij loopt er niet mee te koop, dat kun je niet meer hoogmoedig noemen. |
IJs, ik reageerde op de info die je gaf in je eerste bericht. Daar baseerde ik me dus op. Dat je me nadien pakt met bijkomende info, die je maar hebt vanuit een betrouwbare bron waarvan ik niet op de hoogte was, is niet fair. Of wel?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:41
|
|
|
|
ach ik ben de enige leuke Piet hier
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:43
|
|
|
|
| ANNA415 schreef: | ach ik ben de enige leuke Piet hier  |
... en dus ???
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IJSJE204
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:44
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | | IJs, ik reageerde op de info die je gaf in je eerste bericht. Daar baseerde ik me dus op. Dat je me nadien pakt met bijkomende info, die je maar hebt vanuit een betrouwbare bron waarvan ik niet op de hoogte was, is niet fair. Of wel? |
Tja Frank, misschien ervaar jij het als niet eerlijk, maar voor mij is deze site één grote zoektocht naar de waarheid. Mijn betrouwbare bron moet zichzelf nog bewijzen. Dat kan alleen maar volgens geschriften die op welke wijze dan ook op waarheid geverifieerd kunnen worden. We zijn er dus nog niet. Deze geschriften zijn mij nog niet onder ogen gekomen, ik heb het van horen zeggen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IJSJE204
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:46
|
|
|
|
| JOL252 schreef: | ... en dus ???  |
Piet is ook een man! En enig in zijn soort!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:48
|
|
|
|
| ROADY558 schreef: | Dat noem ik kras. Als iemand zeker is van zijn zaak, wordt dat nog onderuit geschoffeld.
Ik zeg het nog een keer. Ik ben zeker. Ik heb zekerheid. Ik weet waar ik naartoe mag als ik dit leven verlaat.
Ik wens het iedereen toe. Iemand zonder geloofszekerheid heeft in mijn ogen een armzalig geloof. Kun je beter in niks geloven.
Ik vind het overigens vrij arrogant van je om voor mij te bepalen wat ik wel of niet zeker kan of mag weten. Vind je ook niet? |
Nou Roady, die uitspraak vind ik pas kras. Geloven is een aanname - en ik neem het aan dat wel. Maar een wetenschappelijke zekerheid is er niet en kan er ook niet zijn. Je kunt er van overtuigd zijn en voor je gevoel zeker van zijn, dat mag en kan. Maar in wetenschappelijke zin zeker, dat is echt niet zo, dat kan niet want God is niet te bewijzen. Strikt genomen weten we niet wie of wat God is en dan kan bewijzen al helemaal niet.
Geloofszekerheid is een contradictie in terminis. Als je ergens zeker van kunt zijn hoef je het niet te geloven, dan is het zo. Geloof is per definitie geen zekerheid. Je kunt hooguit van je aanname overtuigd zijn.
Geloofszekerheid klinkt stoer maar het is per definitie onmogelijk, afgezien van wat ik hierboven schrijf.
Thomas, niet ongelovig.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:50
|
|
|
|
| THOMAS968 schreef: | Stel eens dat er één vrouw is die zichzelf de enige leuke vrouw op CM noemt. Er zijn veel meer vrouwelijke leden dan die ene enige leuke vrouw. Hoe komen wij jongetjes er dan achter of het waar is wat zij zegt? Kunnen wij dat zomaar geloven of dient een dergelijke uitspraak een onderbouwd fundament te hebben en bewezen te worden?
Thomas |
Thomas ........er zijn hier toch genoeg leuke vrouwen ?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:56
|
|
|
|
| JOL252 schreef: | ... en dus ???  |
Kan ik beter terug gaan naar Spanje, want daar zijn er meer
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:56
|
|
|
|
Dat zijn mooie wetenschappelijke worden (ongelovige) Thomas :)
Toch heb ik zekerheid. Ik mag getuigen van de liefde van God, de kracht van God, de kracht die boeien verbreekt, de liefde die gebroken harten geneest, de kracht die opricht en eeuwig leven geeft.
Zie op de natuur. Zeg je dan: Er is geen God? Zie het wonder van een pasgeboren kind. Er is geen God? Zie het dieren- en plantenrijk. Geen God?
Ik geef toe, pas toen ik Gods liefde had ervaren, wist ik dat ik met God te maken had.
Ik ben zeker! En daar word je vredig en blij van
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IJSJE204
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 22:58
|
|
|
|
| ROADY558 schreef: | Dat zijn mooie wetenschappelijke worden (ongelovige) Thomas :)
Toch heb ik zekerheid. Ik mag getuigen van de liefde van God, de kracht van God, de kracht die boeien verbreekt, de liefde die gebroken harten geneest, de kracht die opricht en eeuwig leven geeft.
Zie op de natuur. Zeg je dan: Er is geen God? Zie het wonder van een pasgeboren kind. Er is geen God? Zie het dieren- en plantenrijk. Geen God?
Ik geef toe, pas toen ik Gods liefde had ervaren, wist ik dat ik met God te maken had.
Ik ben zeker! En daar word je vredig en blij van  |
Fijn dat het voor jou zo duidelijk is. Voor mij is het dat ook, in één woord te vatten: evolutie
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 23:01
|
|
|
|
Deze Sint is alweer terug in Spanje. De middenstand heeft niet de moeite genomen me even uit te zwaaien, terwijl ze toch veel aan me verdiend hebben.
Thomas, houdt wel van wat rust.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
|
|
|
|
| IJSJE204 schreef: | Tja Frank, misschien ervaar jij het als niet eerlijk, maar voor mij is deze site één grote zoektocht naar de waarheid. Mijn betrouwbare bron moet zichzelf nog bewijzen. Dat kan alleen maar volgens geschriften die op welke wijze dan ook op waarheid geverifieerd kunnen worden. We zijn er dus nog niet. Deze geschriften zijn mij nog niet onder ogen gekomen, ik heb het van horen zeggen. |
Het is niet je betrouwbare bron, ik weet ondertussen wie het is, die zich moet bewijzen maar wel diegene waarover het gaat. Vergis je niet in mensen met mooie teksten of praatjes van welke aard dan ook. Het zouden wel eens wolven kunnen zijn in schapenvacht. En ja, die heb je ook op deze site...mag ik wel zeggen na jarenlang hier aanwezig te zijn. Maar goed, ondervind maar zelf. Ik ben niet bij machte om te zeggen wat je wel of niet mag of moet doen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
|
|
|
|
| JANS221 schreef: | | De enige leuke man? Op CM? waar? Toevallig ben ik de enige leuke vrouw! Matcht goed dus! |
Ben blij dat mijn computer geen luchies doorlaat
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 23:02
|
|
|
|
Hmm evolutie...
Dat was toch zoiets als:
In het begin was er niets.... en dat is ook nog eens ontploft?
En na een miljard jaar koelde het allemaal wat af. En uit datzelfde niets en die vreselijke vracht stof was ineens een eencellige amoebe..... waaruit de rest van het dieren- en plantenrijk uit is voortkomen.
Hmmm Road zegt: daar moet je pas een GROOT geloof voor hebben
Laatst aangepast door
|
ROADY558
|
op vrijdag 7 december 2012, 23:04
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 23:04
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Ben blij dat mijn computer geen luchies doorlaat  |
Die van mij wil je wel ruiken hoor!
Eve van Jil Sander ...
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op vrijdag 7 december 2012, 23:05
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 23:05
|
|
|
|
| ROADY558 schreef: | Hmm evolutie...
Dat was toch zoiets als:
En na een miljard jaar koelde het allemaal wat af. En uit datzelfde niets en die vreselijke vracht stof was ineens een eencellige amoebe..... waaruit de rest van het dieren- en plantenrijk uit is voortkomen.
Hmmm Road zegt: daar moet je pas een GROOT geloof voor hebben  |
Wat bedoel je nu eigenlijk?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
|
|
|
|
| MARIANNE338 schreef: | ooooo help.......vannacht -11.....
de buitenkranen maar es afgesloten.. hopelijk is het gauwwwwww weer zomer |
Hij geeft voor hier voor vannacht -15 aan komt zeker door dat pak sneeuw wat hier ligt kruip zo maar lekker in mijn warme bedje
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Ben blij dat mijn computer geen luchies doorlaat  |
op dit topic wel handig, maar bij Wat heb je gegeten.. zou het soms wel lekker zijn
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
|
|
|
|
| JOL252 schreef: | Die van mij wil je wel ruiken hoor!
Eve van Jil Sander ...  |
JA die van jou maar JAns laat zo'n raar riekend luchie achter
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 23:07
|
|
|
|
Je gaat niet in op wat ik echt zeg, Roady en haalt er van alles bij wat ik niet beweer. De door jou genoemde zaken ontkrachten totaal niet wat ik opmerk en het heeft er zelfs niets mee te maken.
Thomas, niet ongelovig.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IJSJE204
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 23:08
|
|
|
|
| ROADY558 schreef: | Hmm evolutie...
Dat was toch zoiets als:
Hmmm Road zegt: daar moet je pas een GROOT geloof voor hebben  |
Dan is er nog hoop voor mij!!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 23:09
|
|
|
|
| IJSJE204 schreef: | | Dan is er nog hoop voor mij!!! |
We zouden met z'n allen es moeten weten hoeveel!!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 23:10
|
|
|
|
| IJSJE204 schreef: | | Ik weet niet wat erger is, die sneeuwprut of die ijzige kou van nu! |
Daar is ze weerrrrrrrrrrrrrrrrrrr Ijsjeeeeeeeeeeee
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 23:11
|
|
|
|
Hart zo groot vol van liefde en hoop voor ons God...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 23:14
|
|
|
|
| THOMAS968 schreef: | Je gaat niet in op wat ik echt zeg, Roady en haalt er van alles bij wat ik niet beweer. De door jou genoemde zaken ontkrachten totaal niet wat ik opmerk en het heeft er zelfs niets mee te maken.
Thomas, niet ongelovig. |
Het ging toch om "geloofszekerheid"?
Nou, ik blijf zeggen dat ik die wel heb. Zekerheid DOOR het geloven.
Ik kan daar prima mee leven (als wetenschapper, maar dat is tussen haakjes)
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IJSJE204
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 23:15
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | | Het is niet je betrouwbare bron, ik weet ondertussen wie het is, die zich moet bewijzen maar wel diegene waarover het gaat. Vergis je niet in mensen met mooie teksten of praatjes van welke aard dan ook. Het zouden wel eens wolven kunnen zijn in schapenvacht. En ja, die heb je ook op deze site...mag ik wel zeggen na jarenlang hier aanwezig te zijn. Maar goed, ondervind maar zelf. Ik ben niet bij machte om te zeggen wat je wel of niet mag of moet doen. |
De wolven in schaapskleren ben ik al tegengekomen, al ben ik hier maar kort geweest. Ik ben daarbij bij mezelf gebleven en dat is goed bevallen. Jullie zullen maar korte tijd last van mij hebben, ook al ben ik natuurlijk een lief en vriendelijk schaapje. Je hoeft je geen zorgen om mij te maken, ik kan mezelf heel goed redden. Maar wat jammer Frank, dat jij die enige leuke vrouw van CM na al die jaren nog niet hebt gevonden.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 23:18
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | JA die van jou maar JAns laat zo'n raar riekend luchie achter  |
sorry, broodje shoarma met knoflooksaus!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 23:20
|
|
|
|
| JANS221 schreef: | | sorry, broodje shoarma met knoflooksaus! |
Als je nou morgen een date hebt, geef je em eerst een toastje met knoflookboter, highly romantic...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 december 2012, 23:26
|
|
|
|
| JOL252 schreef: | Als je nou morgen een date hebt, geef je em eerst een toastje met knoflookboter, highly romantic...  |
Jij kan `t weten
|
|
| Naar boven |
|
|