| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 08:18
|
|
|
|
|
Het regent in Schotland.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 08:43
|
|
|
|
| IMRE695 schreef: | | Het regent in Schotland. |
De zon straalt in Friesland En ik ook
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 09:05
|
|
|
|
Niet je geloof, maar je doop is het criterium. zoals ik al zei; het geloof is dus wel degelijk criterium in kinder-dopende gemeenten. ik hoop later aan te geven hoe je dat dan dus zou moeten zien........
bij de kinderdoop wordt een formulier gelezen, waarin staat; wanneer je gedoopt wordt in de naam van de Vader, beloofd de Vader dat hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen aanneemt, en ons van alle goeds wil voorzien; al het kwade van ons weren, of tot ons bestwil doen keren; wanneer je gedoopt wordt in de naam van de Zoon, beloofd de Heere Jezus dat Hij ons wast in Zijn bloed, zodat we rechtvaardig voor God gerekend worden. wanneer je gedoopt wordt in de naam van de Heilige Geest, dat Hij in ons hart wil wonen, en ons tot lidmaten van Christus wil heiligen, zodat we ons mogen toe-eigenen wat we in Christus al hebben mogen. namelijk; afwassing van zonden, vernieuwing van ons leven, zodat we onbevlekt het eeuwige leven binnen mogen gaan
met andere woorden; de Heilige Geest werkt het geloof, en de vernieuwing van je leven in je hart, waardoor je de genade ontvangt. dit houd dus in, chatuliem, dat je niet in het genadeverbond wordt opgenomen door de doop, maar doordat de Heilige Geest het geloof in je hart werkt.
begrijp je nu waarom ik het verschil zo groot vind, tussen jouw stelling en de mijne, wanneer het gaat om de reden van doping? niet omdat wij zo gelovig reageren, (mensen zijn diep in hun hart vijanden van genade, en willen denk ik altijd zelf nog wat toevoegen aan goede werken ed.) maar alleen omdat God het hele plaatje van genade uitwerkt in ons hart, stelt Hij ons zélf in staat om te geloven.
dit wilde ik nog even toevoegen...... k ben benieuwd naar je reactie chat.........
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 09:05
|
|
|
|
er ligt sneeuw op de hymalaya en de kilimanjaro.
ik droomde vannacht dat ik nog op school zat en dat we met sport zouden gaan skieen.
inmiddels is het op het fietspad naast mijn huis ook al lichtelijk gaan sneeuwen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 09:13
|
|
|
|
| GRACE585 schreef: | je bent nog niet oud genoeg maris ,nog ff wachten  |
nog een weekje.. dan ben ik sara
wil ik wel een sara zijn
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 09:16
|
|
|
|
| IMRE695 schreef: | Niet als de kip zelf lijdend voorwerp is in de pan. Want dan ademt zij niet meer, als het goed is.  |
ik vind het zielig als de kip de verstikkingsdood moet onder gaan.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 10:07
|
|
|
|
wat ik 2 jaar geleden meegemaakt heb was niet makkelijk voor mij. ik had toen een poes die heette jasmijn en de hond brenda.
ik had al enkele maanden gemerkt dat mijn poes (11 jaar)heel slecht at. ik ging er regelmatig mee naar de dierenarts. ze konden niks vinden. ik bleef maar een beetje door tobben met haar. maar ze had ook haat goede periodes, dus ik dacht, het gaat weer de goeie kant op. helaas,het verslechterde op het laats helemaal. ik weer naar de dierenarts, en heb toen röntgenfoto's laten maken. de volgende dag kreeg ik de uitslag al, ze had allemaal zwellingen in en bij haar slokdarm. ik had een heel groot verdriet toen. mijn kleine poesemeid heel ernstig ziek. ik wist dat het moest gebeuren. het was heel moeilijk allemaal. de volgende dag heb haar in laten slapen. het was toen ook buiten een hele trieste dag. ik wilde haar in de tuin begraven. ik wachte tot het droog was. smiddsgs heb ik har begraven bij de struik jasmijn. als ze in de tuin kwam, lag ze vaak bij die struik. ik had er vrede mee. maar ik heb dat poesemeisje best gemist.
Inmiddels was er in huize mariska een afstandskat(bianca)gekomen, en niet veel later een poezebaby candy, een verjaardagscadeau voor mezelf. ik merkte wel dat bianca niet echt aan mensen gewend was. ze gedroeg zich nie bepaald lief. iedereen in huis kon van haar een mep krijgen. vooral de poezebaby candy moest het ontgelden. ik deed bianca toen maar naar buiten, kon ze daar verder sjaggie doen. brenda en candy konden het goed samen vinden. die kleine baby hing vaak aan haar staart. en zo ging het een paar maanden lang.
en op een ochtend begon de hond brenda (bijna 15 jaar) ineens te gillen van de pijn. ik wist dat ze al pijnlijke gewrichten had, en daarvoor kreeg ze pijnstillers. lopen deed ze heel moeilijk ze sleepte haar achtervoetjes over de vloer. die dag ben ik nog met haar naar de dierenarts geweest. en hij constateerde dat er nu in al haar gewrichten artrose zat. ze kreeg toen een zware pijnstiller. en de volgende dag moest ik terug komen. die zware pijnstiller heeft niet geholpen. ik wist dat haar einde genaderd was. en heb haar laten inslapen. ik had ook nagedacht of ik haar zou laten begraven. mijn financien stonden dat niet toe. heb haar laten cremeren. kreeg een paar dagen later telefoon dat het gebeurt was. en ze vroegen of ik de as wilde hebben. ik heb gezegd nee. ik had al afscheid genomen, en nog een keer? emotioneel kon ik het niet aan.
daar zat ik dan het weekend. ik was heel erg emotioneel. en dacht aan de dingen die ik allemaal beleefd had met haar. teveel om te noemen. ik was inmiddels op het internet aan het rondsnuffelen naar puppys e.d ik vond voor mij dat een goede afleiding. en terwijl ik daar mee bezig was werd er op een middag aangebeld door een buurt bewoner. er was een kat aangereden, ze dachten dat het mijn kat was, want ik hun al het een en ander verteld over die kat. bianca liep vaak bij hun in de tuin en was daar naar visjes aan het vissen. ik liep dus met man mee. en jaar hoor daar lag bianca op straat. ze was dood. ze had een klap tegen haar hoofd gehad, en ze was opslag dood. samen met die man in een handdoek gerold. en gewacht op de dierenambulance, was die was ook gebeld. ik vertelde de man van de ambulance dat het mijn kat was. en dat ik ook haar in de tuin zou begraven. dat heb ik dus samen met mijn overbuurvrouw gedaan. bianca had de leeftijd van 3 jaar mogen bereiken. in een tijdsbestek van 4 maanden, zijn er 3 beestjes overleden.
inmiddels was er weer een hond in mijn leven gekomen. 10 maanden oud. en ik wilde een speelkameraadje voor de inmiddels uit de kluitgeassen poezenbaby candy van 20 weken. ik wilde een poezenmeisje van ongeveer dezelfde leeftijd. iemand had wel een poezenjongen voor mij 14 weken oud.
ik geniet vollop van mijn 3 beesjes hier in huis. de katten zijn na 1 nacht samen een echtpaar geworden. heb ze beiden laten helpen. ja poezenbaby's zijn leuk, maar ik moet wel relatisch blijven.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 10:08
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | | ik vind het zielig als de kip de verstikkingsdood moet onder gaan. |
Hebben we nou over levende of dode kippen?
Voor alle duidelijkheid: ik zie ze liever ook op een erf rondscharrelen, want dat vinden ze fijn!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 10:09
|
|
|
|
| IMRE695 schreef: | Hebben we nou over levende of dode kippen?
Voor alle duidelijkheid: ik zie ze liever ook op een erf rondscharrelen, want dat vinden ze fijn! |
ik weet het ook niet meer of de kip nu dood of levend is
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 10:26
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | bij de kinderdoop wordt een formulier gelezen, waarin staat; wanneer je gedoopt wordt in de naam van de Vader, beloofd de Vader dat hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen aanneemt, en ons van alle goeds wil voorzien; al het kwade van ons weren, of tot ons bestwil doen keren; wanneer je gedoopt wordt in de naam van de Zoon, beloofd de Heere Jezus dat Hij ons wast in Zijn bloed, zodat we rechtvaardig voor God gerekend worden. wanneer je gedoopt wordt in de naam van de Heilige Geest, dat Hij in ons hart wil wonen, en ons tot lidmaten van Christus wil heiligen, zodat we ons mogen toe-eigenen wat we in Christus al hebben mogen. namelijk; afwassing van zonden, vernieuwing van ons leven, zodat we onbevlekt het eeuwige leven binnen mogen gaan
|
En als je dit formulier leest, dan zie je ook waarom het volstrekt overbodig is om na de kinderdoop nog een keer te dopen. De kinderdoop bevat alles al wat je nodig hebt om een fundament onder je bestaan te voelen. De kinderdoop ongeldig verklaren vanwege procedure-fouten vind ik dan ook een groteske miskenning en belediging van de grote betekenis van de kinderdoop.
Ik zie het Eerste (c.q. Oude) Testament niet als het verklarend woordenboekje van het Tweede (c.q. Nieuwe) Testament, maar als een volwaardig, onlosmakelijk deel van Gods heilsplan.
Volwassendoop / geloofsdoop vind ik een prima zaak wanneer de persoon nooit de kinderdoop heeft ontvangen. Het maakt mij ook niet zoveel uit wat het ritueel is bij de volwassendoop: besprenkeling of onderdompeling. Beide zijn goed. Maar ook bij volwassendoop geldt: het gaat erom wat God zegt en doet, en centraal staat dus niet onze eigen keus, ons eigen IK, ons eigen geloof. Het belijden van het eigen geloof, het JA zeggen tegen God, kan zijn plaats vinden in het doen van de belijdenis.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ELOY025
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 10:34
|
|
|
|
| NISHA834 schreef: | | Je moet Hem al leren kennen in dit leven. Een goed leven is niet genoeg! Anders zegt Hij, ga weg van mij, Ik heb u niet gekend... |
Ik vind dat je dit hier wel erg absoluut neerzet, alsof je de waarheid in pacht hebt. Maak je om mij maar geen zorgen, God weet al 44jaar wat er in mijn hart is.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 10:40
|
|
|
|
| ELOY025 schreef: | Ik vind dat je dit hier wel erg absoluut neerzet, alsof je de waarheid in pacht hebt. Maak je om mij maar geen zorgen, God weet al 44jaar wat er in mijn hart is. |
Er denken wel meer mensen dat ze de waarheid in pacht hebben.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 10:45
|
|
|
|
|
ik zie al een tijd lang allemaal groene stippen op een zebrapaden.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 10:57
|
|
|
|
afschaffen van verschillende soorten basisscholen.
de scholen die reformatisch getint zijn. de scholen die islamitisch getint zijn.
dit vormt m.i een betere intergratie en betere sociale omgangsvormen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 11:11
|
|
|
|
Allerereerst wil ik mijn stelling uitwerken dat kinderdoop de oudtestamentische kijk op verlossing is. Lees daarvoor eerst het onderstaande artikel:
| Quote: | Dewijl dan nu de doop in de plaats der besnijdenis gekomen is...’ met bijzondere aandacht voor Colossenzen 2:11,12 Wellicht zullen veel lezers bovenstaande woorden herkennen als voorkomend in het formulier voor de kinderdoop. Maar hoe en waarom is de joodse besnijdenis in de reformatorische dooptheologie terechtgekomen? En vooral: hoe is dat ‘in plaats van’ te verstaan? Betekent dit afschaffing van de besnijdenis? Kan dit op één of andere manier voeding geven aan de gedachte dat Israël als verbondsvolk zou hebben afgedaan en dat de kerk ‘in de plaats van Israël’ is gekomen? Hebben we hier een onderdeel van de vervangingsleer, die zo fataal gewerkt heeft - deze: zoals het Israël uit de tijd van de bijbel voortleeft in de christelijke gemeente, zo heeft Israëls verbondsteken van de besnijdenis voortzetting en vervanging gevonden in de doop?
Achtergrond De uitdrukking ‘DEWIJL DAN NU DE DOOP...’ is in het genoemde formulier het vijfde en laatste argument voor het goed recht van de kinderdoop. Die werd bestreden door de Wederdopers, die de doop zagen als teken van des mensen gehoorzame verbondsaanvaarding.
De reformatoren hebben - om zo te zeggen - ‘alles uit de kast gehaald’ om de accentverschuiving van God, die in zijn genade en ontferming de Eerste is, naar de zelf willende en kiezende mens te weerspreken. Hier zijn de fundamenten van verbond en geloof, van gemeentebeschouwing en spiritualiteit in het geding.
Het is goed hierbij op te merken dat één van de leidende motieven in de reformatorische theologie is geweest: de eenheid van de Schrift en van het verbond. En in de Schrift gaat het over één verbond en één verbondsvolk. Mozes, de profeten en de apostelen leren ons dat in Israël en in de gemeente de kleine kinderen (de gezinnen) met hun ouders (of ‘huisheer’) begrepen zijn in het verbond, dus deelhebben aan de beloften en verplichtingen daarvan en ook recht hebben om het verbondsteken (verzegeling van de beloften en Gods eigendomsmerk) te ontvangen.
Zowel Luther als Calvijn (vóór hen trouwens ook al Augustinus, een 1000 jaar eerder) hebben heel sterk de relatie tussen besnijdenis en doop gelegd. Calvijn zegt: wie naar de grond van de kinderdoop wil vragen, moet naar de grond van de instelling van de besnijdenis vragen (Institutie IV,16,20). Deze relatie tussen besnijdenis en (kinder)doop wordt ook gelegd in de NGB art. 34 en de Heid.Cat. antw. 74. En zo is de parallellie daartussen gehanteerd als argument voor het terechte van de kinderdoop.
Daarbij heeft ook Coloss. 2:11,12 een rol gespeeld.
Het teken van de besnijdenis Waar bij diverse volken de besnijdenis voorkomt, is het m.n. bedoeld als een soort ‘initiatie’, die plaatsvindt op de grens tussen kind- en volwassen-zijn.
Materiaal voor een besnijdenisBij Israël is het ingesteld als teken van het verbond dat de Here aan aartsvader Abraham had gegeven. Door dit teken ‘zal mijn verbond in uw vlees zijn tot een eeuwig verbond’ (Gen. 17:13). Het is de nakomelingen van Abraham ‘ingekerfd’. Voor iedere jood is de besnijdenis zoiets als een legitimatiebewijs: ik hoor bij het nageslacht van Abraham, bij het volk van zijn God.
Dat betekent niet dat dit als ‘uitwendig teken’ voldoende is: ’t gaat om vernieuwing (‘besnijding’) van het hart. Dat is de opdracht (Deut. 10:16) en een belofte (Deut. 30:6) - zie ook Jer. 4:4. Dit betuigt ook Paulus in zijn verzet tegen het roemen op de besnijdenis zonder meer: het komt er op aan ‘een nieuwe schepping’ te zijn (Gal. 6:15; zie ook Rom. 2:25-29).
Door dit genadig poneren van het verbond en het teken daarvan is Israël uniek: ‘zo wou Hij met geen volken handelen’ (Ps. 147:10, oude berijming). ‘Gods verbond is principieel een verbond met Israël’, zo schrijft ds. P. op den Velde ergens.
Omdat Abraham bij zijn geroepen-worden de belofte krijgt van een zegen te zijn voor ‘alle geslachten’ mag gezegd worden dat dit verbond van meetaf toegankelijk is voor de volken. Maar willen ze daarin delen, dan moeten ze in Israël worden ‘ingelijfd’. Of - anders gezegd - het heil voor de volken is er via Israël, via het verbond en de besnijdenis. Er is een heilshistorische voorrang van Israël. Calvijn zegt: de joden zijn in Gods huisgezin de eerstgeborenen.
In Christus, het aan Abraham beloofde zaad (Gal. 3:16,17) is de deur naar de volken opengegaan. Voor die volken is er geen sprake van besnijdenis, maar is de doop ingesteld als ‘toetredingsrite’, Matth. 28:19. Zo lezen we in Handelingen en 1 Kor. dat Cornelius, Lydia, Stefanas en hun huis gedoopt zijn.
Het laat zich verstaan dat dit voor christengeworden joden bijkans een onvoorstelbaar iets was: kan men bij de God van Israël en bij zijn verbond horen, kunnen gelovigen uit Israël en de volken één zijn zonder besnijdenis?
In Hand. 11 en 15 is dit hét probleem. Dat wordt ‘opgelost’ door de uitspraak van de vergadering te Jeruzalem: christenen uit de heidenen hebben ‘zich te onthouden van wat door de afgoden bezoedeld is, van hoererij, van het verstikte en van bloed’ (Hand. 15:20,29 en 21:25). Zij, de christenen uit de heidenen, hoeven zich niet te laten besnijden of de ganse wet van Israël te onderhouden.
Zo vinden we hier de grondstructuur van de éne Messiaanse gemeente: kerk uit de besnijdenis en kerk uit de volken - deze twee tot één (zie Eph. 2:11-18).
Opvallend is dat in dit besluit niet de doop genoemd, laat staan: bevolen, wordt als besnijdenis-vervangend ritueel. En ook valt niet te lezen dat voor de kerk uit de joden de besnijdenis een afgedane zaak is. Zou bij het ‘hunner zijn de verbonden’ (Rom. 9:4) ook aan het verbondsteken gedacht mogen worden?
Materiaal voor een besnijdenisOpvallend is ook dat Paulus - toch onverdacht in zijn verzet tegen het (her)invoeren van de besnijdenis - kennelijk zonder enig gewetensbezwaar Timotheüs, zoon van een gelovige (!) joodse (!) vrouw heeft besneden (Hand. 16:1-3). Kennelijk wordt deze besnijdenis niet in strijd geacht met de heilsbetekenis van Christus. Maar een andere medewerker - Titus (een Griek!) - besnijdt hij niet.
‘In plaats van...’ De enige tekst waarin woordelijk een relatie wordt gelegd tussen besnijdenis en doop is Coloss 2:11,12. En hoewel die gehanteerd wordt als klassiek bewijs voor het ‘in plaats van’ is het zeer de vraag of het daar zo rechtstreeks staat.
Paulus is bezig de (onbesneden) gelovigen te Colosse wat in bescherming te nemen en ook te waarschuwen voor mensen die menen dat ze daar in Colosse wat méér moeten hebben of doen: u hébt de volheid in Christus verkregen (vs. 10). In Hem komt u niets te kort. En waarom niet? ‘In Hem zijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door het afleggen van het lichaam des vlezes, in de besnijdenis van Christus, daar gij met Hem begraven zijt in de doop.’
Cruciaal is de betekenis van de woorden ‘besnijdenis van Christus’, die aan de gelovigen in Colosse voltrokken is. Is dat: de besnijdenis zoals die Jezus is aangedaan op de 8e dag? Of: besnijdenis door Christus verricht? (hoe dan?). Of: besnijdenis bij Christus behorend? Of gewoon: christelijke besnijdenis?
Duidelijk zal moeten zijn dat Paulus spreekt in vergelijkende (niet in vervangende) termen.
De besnijdenis, die aan de Colossenzen voltrokken is, is méér dan het wegnemen van enkel een deel van het lichaam. Het is ‘afleggen van het lichaam des vlezes’. Dat houdt in dat een mens radicaal is afgesneden, bevrijd, van het geheel van het zondige bestaan: van zichzelf, van de macht en de schuld van de zonde en van het oordeel daarover. En is overgegaan tot een nieuw bestaan: van verlossing, van leven in Gods gemeenschap en van dienst aan Hem en aan de gerechtigheid. Dat is niet door mensenhanden geschied. Dat is kracht en geschenk van God. En het betekent dat men door de Heilige Geest en het geloof mag delen in het heilswerk dat Christus door kruis en opstanding heeft verricht en verworven. Dát is ‘verkregen volheid’: u mag volop delen in alle heil, u hoort er helemaal bij. En deze radicale verandering is zichtbaar geworden en beleden en bevestigd bij de doop als overgangsrite en symbool van het begraven-zijn en opgewekt-worden.
Daarmee is de besnijdenis ‘vervuld’.
Dat wil niet zeggen: afgeschaft, maar: in haar diepste bedoeling aan het licht gebracht. Wat binnen Israël gold (en geldt) en daar door de besnijdenis be-teken-d en ver-zegel-d wordt, geldt nu ook daarbuiten en wordt door de doop betekend en verzegeld. In beide gaat het om Christus - heenwijzend en terugwijzend. En de zaak waar het om gaat - deelhebben aan het heil - is in geen van beide gevallen ‘werk van mensenhanden’, maar genadewerk van God.
Ter afronding a.Gezien de eenheid van het verbond lijkt me de verwijzing naar de joodse besnijdenis in het reformatorische doopformulier volkomen terecht. Het lijkt me ook bedoeld als parallellie. Zodat we zouden kunnen zeggen dat ‘zoals in het oude verbond de kinderen besneden worden, zo worden ze in het nieuwe verbond gedoopt’. En die doop is niet minder - integendeel. Zo spreekt Paulus ook vergelijkenderwijs in Coloss. 2. Maar het ‘in plaats van’ als vervanging en afschaffing: terecht stelt dr. K. Blei dat dit ‘in plaats van’ in het N.T. slechts ‘twijfelachtige steun’ vindt. Het lijkt me een zaak waarover in elk geval verder nagedacht moet worden. b.Ook om alle schijn van ‘vervanging’ - de kerk in plaats van Israël - te voorkomen. c.Betekenis en inhoud van de besnijdenis bestaan voort in het sacrament van de doop. In dat opzicht is er continuïteit. Maar in de vorm, de bediening, is er discontinuïteit. d.Wie gedoopt wordt, wordt daarmee ingelijfd in Christus, de Messias van Israël. En dat betekent ook ‘geënt worden’ op de saprijke wortel (Rom. 11:17-20). e.Waardevol is wat dr. J. van Bruggen schrijft: ‘Het joodse volk blijft een aparte plaats houden als nageslacht van Abram en als moedervolk van de Wereldverlosser en zijn apostelen. Hun plaats en besnijdenis zijn niet uitgewist. Zij mogen zich echter mét de onbesnedenen laten zegenen door de Beloofde die allen verenigt op het spoor van geloof en doop. Zo bereiken zij het werkelijke doel van God met Abraham en met de besnijdenis’ (‘Het diepe water van de doop’, pg. 58). H. Biesma in: Vrede over Israël jaargang 42, nr. 4 oktober 1998
-------------------------------------------------------------------------------- http://www.kerkenisrael.nl/voi/voi42-4a.php © 1998 Deputaten Kerk en Israël der Chr. Geref. Kerken voor meer informatie: info@kerkenisrael.nl |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 11:15
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | ik weet het ook niet meer of de kip nu dood of levend is  |
Laat ze dan maar over de soep vliegen!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 11:18
|
|
|
|
| IMRE695 schreef: | Laat ze dan maar over de soep vliegen!  |
dan krijg je kippeverensoep met vers gedraaide balletjes poep
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 11:19
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | | ik zie al een tijd lang allemaal groene stippen op zebrapaden. |
Da's weer eens wat anders dan 'rood met witte stippen'. Of strepen.
Eh... zijn het van die moderne led-lampjes oversteekplaatsen voor voetgangers?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 11:20
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | nog een weekje.. dan ben ik sara
wil ik wel een sara zijn  |
Ach, het heeft ook z'n voordelen. Alleen kan ik ze ff niet bedenken.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 11:28
|
|
|
|
| IMRE695 schreef: | Da's weer eens wat anders dan 'rood met witte stippen'. Of strepen.
Eh... zijn het van die moderne led-lampjes oversteekplaatsen voor voetgangers? |
nee gewoon groene verf. of zouden het voetafdrukken zijn van marsmannetjes
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DANIEL777
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 11:42
|
|
|
|
Dit schokkeert me erg als je dat meent. Dan zal je dus volgens jouw alle foto's en portretten van dierbaren ook moeten verscheuren cQ vernietigen ik hoop dat ik je verkeerd begrijp
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 11:49
|
|
|
|
[offtopic]
Laatst aangepast door
|
CHRISTIANMATCH
|
op donderdag 29 april 2010, 09:36
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DANIEL777
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 11:52
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | Tja de server kent het christelijke verhaal niet he Evenmin als het joodse en islamitische verhaal Een server kent enkel het verhaal van de 24-uurseconomie  | Goh sinds wanneer ben jij 24/7 op cm ingelogd
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 11:55
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Allerereerst wil ik mijn stelling uitwerken dat kinderdoop de oudtestamentische kijk op verlossing is. Lees daarvoor eerst het onderstaande artikel: |
chat, ik zou liever met jou en anderen van gedachten wisselen over je persoonlijke visie, dan een aantal pagina's copy doorwerken. misschien wil je je persoonlijke stelling alsnog uitwerken?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 12:05
|
|
|
|
ik heb niks om over te zeuren ik heb niks om over te zanikken ik heb niks om over te zeiken
zijn er nog meer woorden met een z?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 12:07
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | ik heb niks om over te zeuren ik heb niks om over te zanikken ik heb niks om over te zeiken
zijn er nog meer woorden met een z? |
ik heb niks om over te zemelen ik heb niks om over te .....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 12:13
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | chat, ik zou liever met jou en anderen van gedachten wisselen over je persoonlijke visie, dan een aantal pagina's copy doorwerken. misschien wil je je persoonlijke stelling alsnog uitwerken?  | Dit was slechts een voorschot..... Allereerst denk ik dat veel mensen niet begrepen hoe het oud testamentische verbond in elkaar zat. Hoe meer je leest hoe de besnijdenis werkte, hoe meer je de overeenkomsten ziet tussen de besnijdenis en de kinderdoop. Alles wat je vertelt over verbond en genade komt overeen met hoe God met Zijn volk omgaat. En oud testamentisch is niet per definite verkeerd, maar het is niet af..... Net zoals bij de kinderdoop is er bij de besnijdenis ook een moment waarin men Gods genade aanvaardt. Bij de besnijdenis is dat het moment van de Bar Mitswa, bij de kinderdoop is dat de belijdenis. Daar aanvaardt men Gods genade in hun leven. Het artikel laat zien hoe de kinderdoop in plaats gekomen is van de besnijdenis.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 12:20
|
|
|
|
kunnen we terug naar het onderwerp, mensen
over eerlijkheid wil ik het volgende zeggen; ik hoor wel eens van mensen hier op cm, dat zij open en eerlijk zijn over hun sterke kanten, maar ook over fouten die zij gemaakt hebben in het verleden;
de ervaring die zij hebben, wanneer zij die fouten bespreekbaar maken, is dat zij een zeden-preek krijgen of dat dan gelijk het contact verbroken wordt, soms zelfs zonder dat zij de kans krijgen om de achtergronden van hun verhaal toe te kunnen lichten. mijn persoonlijke ervaring is echter, dat wanneer je een redelijk compleet plaatje hebt van iemands karakter, sterke en minder sterke kanten, referentiekader/jeugd-ervaringen en patronen in het gezin waarin zij opgegroeid zijn en de levens-omstandigheden van het moment dat er dingen fout gingen, het gedrag van die persoon een stuk begrijpelijker wordt.
wat ik hiermee zeggen wil?
ik hoop dat wanneer iemand open is, de ander hem/haar als mens blijft behandelen, doorvraagt naar het waarom; hoe kwam je zover, hoe voelde het dat je fouten maakte, hoe zou je het nu anders aanpakken.. ik denk dat dat de eerlijke mensen een stuk minder pijn doet, en tenslotte zijn we geen van allen volmaakt toch?
wanneer er onder ons christenen een klimaat van acceptatie en mededogen is, denk ik dat het mogelijk is elkaar veel te bieden. je hoeft daarbij je eigen visie echt niet onder stoelen of banken te steken, en je kunt er ook gewoon voor kiezen geen afspraken te plannen met de persoon waar je mee in gesprek bent, maar wat inlevingsvermogen zou denk ik wel op zijn plaats zijn.
stel je voor, dat Gód ons zou afwijzen op gemaakte fouten, wat zou er dan nog van ons overblijven???
soms doet het me pijn, wanneer iemand zijn/haar hart lucht omdat er soms bijna onmenselijk, vernietigend met medemensen omgegaan wordt!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 12:30
|
|
|
|
| ARJAN007 schreef: | En als je dit formulier leest, dan zie je ook waarom het volstrekt overbodig is om na de kinderdoop nog een keer te dopen. De kinderdoop bevat alles al wat je nodig hebt om een fundament onder je bestaan te voelen. De kinderdoop ongeldig verklaren vanwege procedure-fouten vind ik dan ook een groteske miskenning en belediging van de grote betekenis van de kinderdoop.
Ik zie het Eerste (c.q. Oude) Testament niet als het verklarend woordenboekje van het Tweede (c.q. Nieuwe) Testament, maar als een volwaardig, onlosmakelijk deel van Gods heilsplan.
Volwassendoop / geloofsdoop vind ik een prima zaak wanneer de persoon nooit de kinderdoop heeft ontvangen. Het maakt mij ook niet zoveel uit wat het ritueel is bij de volwassendoop: besprenkeling of onderdompeling. Beide zijn goed. Maar ook bij volwassendoop geldt: het gaat erom wat God zegt en doet, en centraal staat dus niet onze eigen keus, ons eigen IK, ons eigen geloof. Het belijden van het eigen geloof, het JA zeggen tegen God, kan zijn plaats vinden in het doen van de belijdenis. | Het is niet alleen een verschil in uitvoering Arjan, het is ook een verschil in theologie.
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |