| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:14
|
|
|
|
Idd, Frank, een drama.
Voorbeeld: Je moet dit en je moet dat, en als je het niet wil dan wil je het maar omdat God dat wil dat je dat wilt....??????
Fijne Dag!
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op maandag 28 januari 2013, 10:16
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROOS575
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:19
|
|
|
|
Als ik het goed begrijp dan staat de kerksoort achter de reden? Bedoelen ze daarmee wat het nieuwe kerkgenootschap geworden is of vanuit welke kerk de verlating is? Ik zie daar namelijk lang niet altijd evangelische gemeenten staan.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROOS575
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:22
|
|
|
|
Mijn ervaring met een evangelische gemeente was dat er een heel open en vrije cultuur heerst. Men is er heel gastvrij en laagdrempelig. Alles is heel vrijblijvend en op je persoonlijk gevoel (relatie met God) gericht, maar ze laten je ook weer vallen als een baksteen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:23
|
|
|
|
| GERRIT084 schreef: | Vergeven is groeien, niet vergeven is blijven stilstaan, stilstaan bij pijn wat een ander je heeft aangedaan. Kijk maar naar dit, en andere topic,s, je blijft stilstaan, over het gelijk, wie gaat er toegeven, ik niet. (ik is algemeen) Als iedereen het naast zich neer zou leggen, kan je er mee verder gaan, soms hoeft vergeven die ander niet te weten. Als je het zelf maar weet, het er niet meer over hebben, is een stukje verder gaan, maar blijf je die emotie vast houden, kom je geen stap verder. |
Idd, verwerken, en niet vasthouden!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:24
|
|
|
|
| ROOS575 schreef: | Als ik het goed begrijp dan staat de kerksoort achter de reden? Bedoelen ze daarmee wat het nieuwe kerkgenootschap geworden is of vanuit welke kerk de verlating is? Ik zie daar namelijk lang niet altijd evangelische gemeenten staan. |
Welke kerksoort het is geworden, heb het even gevraagd. De nummers hebben met leeftijd te maken en hoe lang men in de evangelische en wat er onder valt beweging zat.
Anders kijk je op icchoreb.nl
Feiten over het onderzoek: • ‘Ooit Evangelisch’ is een onderzoek naar mensen die minstens twee jaar lid zijn geweest van een evangelische gemeente en dat nu al minimaal twee jaar niet meer zijn; • Onder evangelisch wordt de volle breedte van de beweging verstaan: van Vergadering der Gelovigen, christen- en baptistengemeentes tot Pinkster- en Volle Evangeliegemeentes, Rafaël, Berea en Vineyard; • Ruim driekwart van de respondenten is hoogopgeleid; • Gemiddeld waren – de overwegend zeer betrokken gemeenteleden – 18 jaar evangelisch.
Of: http://www.eo.nl/magazines/visie/artikel-detail/ooit-was-ik-evangelisch/
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op maandag 28 januari 2013, 10:30
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:27
|
|
|
|
| ROOS575 schreef: | Straks op hoog bezoek bij de kapper  |
Precies, als ik zo naar die onderste blaadjes kijk het wordt tijd dat ze gewiekt worden
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LONNEKE695
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:28
|
|
|
|
Lieve mensen, lees snel de uitnodiging op het PRIKBORD voor zaterdag 9 februari hoe meer zielen hoe meer vreugd.....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROOS575
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:31
|
|
|
|
| GERRIT084 schreef: | Precies, als ik zo naar die onderste blaadjes kijk het wordt tijd dat ze gewiekt worden  | Precies Misschien wordt het nu ook wel een witte
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZOEKER064
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:33
|
|
|
|
| SHANITA130 schreef: | | Zo, hoop goed is gegaan en duidelijk. |
Wat wil je hier mee zeggen Shanita?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZOEKER064
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:43
|
|
|
|
| GERRIT084 schreef: | Vergeven is groeien, niet vergeven is blijven stilstaan, stilstaan bij pijn wat een ander je heeft aangedaan. Kijk maar naar dit, en andere topic,s, je blijft stilstaan, over het gelijk, wie gaat er toegeven, ik niet. (ik is algemeen) Als iedereen het naast zich neer zou leggen, kan je er mee verder gaan, soms hoeft vergeven die ander niet te weten. Als je het zelf maar weet, het er niet meer over hebben, is een stukje verder gaan, maar blijf je die emotie vast houden, kom je geen stap verder. |
(can I hear an amen?)
Het is waar en zeker
Wat ik de laatste tijd voor mezelf heb geleerd over hoe de schepping werkt (niemand moet hier iets ):
Geef geen (in ieder geval niet onnodig) aandacht aan wat fout gaat want dan vermenigvuldigd het zich, krijg je er meer van (law of attraction). Aandacht geven (lees ook bidden) aan wat je niet hebt gekregen (bv berouw) zorgt dat je er meer niet van gaat krijgen. Doe wat goed is!
Klaag niet over het half lege glas maar dank voor het half volle.
Pas op voor een eisende houding. Berouw kun je niet eisen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:45
|
|
|
|
| ROOS575 schreef: | Mijn ervaring met een evangelische gemeente was dat er een heel open en vrije cultuur heerst. Men is er heel gastvrij en laagdrempelig. Alles is heel vrijblijvend en op je persoonlijk gevoel (relatie met God) gericht, maar ze laten je ook weer vallen als een baksteen. |
Vandaar, en door de enorme omvang van de evangelische kerkverlating is dit onderzoek er gekomen, Gode zij dank!!! Ook voor alle mensen die jarenlang enorm zijn beschadigt een soort genoegdoening, van kijk es ben niet de enige.
Ja, ik merkte het hier op het forum ook: je moet vergeven anders ben je ongehoorzaam aan God; ik vergeef niet omdat ik dat wil, maar omdat God dat wil, schreef iemand.
Dat is hetzelfde als een man tegen me zegt ik hou niet van je omdat ik dat wil, maar omdat God dat wil.
Dat soort absurde dingen.
Vandaar dat die lijst ook zo lang is.
Ze laten je idd vallen als een baksteen....
Alleen als je een ja-knikker bent, en niet doet wat je wil, maar wat zij vinden dat God wil, ook al staat er anders in de bijbel. En vooral, als je tienden en giften geeft, ja, dan mag je, beperkt, een mening hebben. Ach, ik kan er een boek over schrijven, maar ja, gelukkig is iemand me voor..
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op maandag 28 januari 2013, 10:46
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:47
|
|
|
|
| ZOEKER064 schreef: | | Wat wil je hier mee zeggen Shanita? |
Dat is de vraag van de week, wát zou ík hiermee nou wíllen zeggen?
Degene met het goede antwoord gaat door naar de broodrooster en sorry, het broodrooster, toch?
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op maandag 28 januari 2013, 10:48
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MIEK114
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:53
|
|
|
|
|
Net mensen... Hoe dan ook van welke gemeenschap je ook deel uitmaakt, je zult altijd tegen teleurstellingen oplopen. Ieder heeft daar zijn reden voor. Je maakt je eigen persoonlijke groei door. Soms gaat de schoen knellen en pijn doen..1ding Het warm wat Hij in jou begonnen is houdt stand, ook in de ander. God gaat met een ieder Zijn weg.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:54
|
|
|
|
Vergeving kun je ook niet eisen.
Ik wil niet vergeven, maar God wil dat ik vergeef en daarom vergeef ik
Ik hou niet van je, maar God wil dat ik van je houd en daarom hou ik van je.
Past helemaal in het cultuurtje van zelf niet denken en gevoel uitschakelen, ook toegepast in sekten.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MIEK114
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:55
|
|
|
|
|
Rare I pad ook die eigen woorden maakt. het werk wat Hij begon....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROOS575
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:56
|
|
|
|
Toch wil ik je betoog een behoorlijk beetje nuanceren Shanita. Ook in 'niet evangelische' kringen is de kerkverlating hoog.
Hoe het komt? Ik denk oa. omdat: - Er een groep is die nog lang op papier lid is maar deze generatie wordt kleiner - mensen zoeken naar ervaringen in geloof en shoppen makkelijker - echtheid in een gemeente wordt gemist - er zijn kerken die zich gaan aanpassen aan de gemeente - een gemeente wordt een socio clubje
En bedenk dat in iedere kerk er wel wat is, er zijn mensen en die maken fouten. Het belangrijkste is: hoe is MIJN persoonlijke relatie met God, weet ik of mijn zonde vergeven zijn. En daarnaast: hoe kan ik dienstbaar zijn richting anderen?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:56
|
|
|
|
| MIEK114 schreef: | | Net mensen... Hoe dan ook van welke gemeenschap je ook deel uitmaakt, je zult altijd tegen teleurstellingen oplopen. Ieder heeft daar zijn reden voor. Je maakt je eigen persoonlijke groei door. Soms gaat de schoen knellen en pijn doen..1ding Het warm wat Hij in jou begonnen is houdt stand, ook in de ander. God gaat met een ieder Zijn weg. |
Zo is het!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROOS575
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 11:05
|
|
|
|
|
De minst dure manier om gelukkig te zijn, is geen vergelijkingen te maken.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 11:05
|
|
|
|
[quote=ROOS575]Toch wil ik je betoog een behoorlijk beetje nuanceren Shanita. Ook in 'niet evangelische' kringen is de kerkverlating hoog.
Hoe het komt? Ik denk oa. omdat: - Er een groep is die nog lang op papier lid is maar deze generatie wordt kleiner - mensen zoeken naar ervaringen in geloof en shoppen makkelijker - echtheid in een gemeente wordt gemist - er zijn kerken die zich gaan aanpassen aan de gemeente - een gemeente wordt een socio clubje
En bedenk dat in iedere kerk er wel wat is, er zijn mensen en die maken fouten. Het belangrijkste is: hoe is MIJN persoonlijke relatie met God, weet ik of mijn zonde vergeven zijn.
Ja, dat weet ik nu, maar ja toen ik pas gelovig was 20 jaar terug, ja, toen konden die evangelische en aanverwanten groepen me van alles wijsmaken, gevoel komt van de duivel, je moet zo denken als de leiders want wat zij denken zo denkt God, je moet meteen iedereen vergeven, anders vergeeft God jou niet en kom je in de hel, je mag noóít boos worden, etc. etc, etc.
En daarnaast: hoe kan ik dienstbaar zijn richting anderen? Idd. en dienstbaar zijn was voornamelijk grote overschrijvingen doen. 'geef en uw zal gegeven worden, ja dan was een Bijbeltekst wel weer letterlijk....
Maar ja ik ben slachtoffer van intimidatie, indoctrinatie en manipulatie, onder (veel) meer, ja, dus dit is voor mij, en nog voor de vele andere slachtoffers effetjes interessant.
rood is mijn reactie
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op maandag 28 januari 2013, 11:06
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BERENDJAN590
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 11:22
|
|
|
|
Piekeren
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 11:33
|
|
|
|
| SHANITA130 schreef: | Vergeving kun je ook niet eisen.
Ik wil niet vergeven, maar God wil dat ik vergeef en daarom vergeef ik
Ik hou niet van je, maar God wil dat ik van je houd en daarom hou ik van je.
Past helemaal in het cultuurtje van zelf niet denken en gevoel uitschakelen, ook toegepast in sekten. |
God heeft gezegd, mij is de wrake ............... Ik weet, het is simpeler gezet, dan gedaan, maar ook vergeven is een groei proces, wij zijn niet bij machte, om het in ene te doen. Ja in een verspreking, in net als hier een (flut) discussie, we zijn het eigenlijk nooit met elkaar helemaal eens.
Een stempel krijgen, is iets waar geen mens op zit te wachten, wat ook de reden mag zijn, maar in de meeste gevallen, doen wij het eigenlijk zelf. Niet helemaal waar, maar wij houden meestal het één en ander in stand, door het bespreekbaar te maken en te houden. Wat in een ver verleden is gebeurd (heb het nu over mijzelf) ik vraag mij nu af, of een hopen dingen in mijn leven echt nodig waren, geweest.
Nee dus niet echt, maar door de confrontatie aan te gaan, met het verleden, en de personen, is het verder gaan, in werking gezet. Eigenlijk best wel laat, maar niet te laat, het is nooit te laat, maar wel, niet vroeg genoeg. En de daders, of pleger,s , die wisten van niets meer, in ieder geval niet veel meer, waarom niet? Die waren gewoon verder gegaan met leven, ik even niet, maar nu wel. Weet je, alleen jij kan je leven weer inhoud geven, die ander doet het niet voor je.
Laatst aangepast door
|
GERRIT084
|
op maandag 28 januari 2013, 11:37
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOANNIE702
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 11:34
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Nou........Ruzzle is heeeeeeeeeeel verslavend  |
ool al last ervan dan......???? geluk voor jou, je bent niet de enigste
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZOEKER064
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 12:26
|
|
|
|
| SHANITA130 schreef: | Dat is de vraag van de week, wát zou ík hiermee nou wíllen zeggen?
Degene met het goede antwoord gaat door naar de broodrooster en sorry, het broodrooster, toch? |
Hmm, je volgende reactie zegt veel en geeft denk ik al antwoord.
Het klinkt of dit onderzoekt voor jou bevestigd wat jij zelf al langere tijd weet: De evangelische kerken zijn helemaal verkeerd bezig.
Dit klinkt als een goed bedoelde poging om iedereen te waarschuwen tegen de evangelischen die jou vroeger hebben misleid. En waar je nu nog last van hebt.
Ga ik door voor de koelkast?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 12:38
|
|
|
|
[quote=SHANITA130]
Eerlijk?! Zoals ik mijn Bijbel lees, in mijn beleving: ik s,morgens naar de kerk ga (onverschillig welke,) is er altijd wel wat, dat indruist, tegen het geen je eigenlijk jezelf gelezen hebt. Elke beleving, heeft wel wat dat je kan trekken, en wat je kan weerhouden. En het is nu eenmaal wel zo, het is makkelijker, om iets te vinden wat je schaad, dan baad . En zo denken zij, weer over ons................. Het is overal wel wat.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAMALOE463
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 12:40
|
|
|
|
| BERENDJAN590 schreef: | Piekeren  |
Een hele dag piekeren Das niet zo mooi Berendjan!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BERENDJAN590
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 12:45
|
|
|
|
| MAMALOE463 schreef: | Een hele dag piekeren Das niet zo mooi Berendjan! |
Nee is ook niet zo moöi en ik ben nog niet uitgepiekerd.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
KEITH722
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 12:55
|
|
|
|
| ZOEKER064 schreef: | Hmm, je volgende reactie zegt veel en geeft denk ik al antwoord.
Het klinkt of dit onderzoekt voor jou bevestigd wat jij zelf al langere tijd weet: De evangelische kerken zijn helemaal verkeerd bezig.
Dit klinkt als een goed bedoelde poging om iedereen te waarschuwen tegen de evangelischen die jou vroeger hebben misleid. En waar je nu nog last van hebt.
Ga ik door voor de koelkast? |
De koelkasten zijn helaas uitverkocht... Je mag zelf wat kiezen...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROOS575
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 12:58
|
|
|
|
Zoek de verschillen
Laatst aangepast door
|
ROOS575
|
op maandag 28 januari 2013, 12:59
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 12:59
|
|
|
|
Nee...wat ik eet weet ik nog niet...(heerlijk een verrassing)
Voor het thuisfront liggen er 2 pizza"s ... Na een heftige week, waarbij er nauwelijks plaats was voor...denken aan mezelf...verlaat ik dit pand vanmiddag...en ga ontspanning zoeken...
Waarom kost het me toch zoveel moeite???
Maar ik ga...
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|