| Auteur |
Bericht |
|
STEENTJE178
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 14:43
|
|
|
|
| ROOS575 schreef: | Hier ook, maar nu is hij weg  |
En ja, hier is hij weer terug. Heerlijk weertje!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 14:51
|
|
|
|
Zoeker: Niet een stijve kerk, nee, een vrolijke vrije gemeente, waar je in de samenkomst helemaal jezelf kunt zijn in zang en gebaar. Beter konden ze het niet krijgen op het christelijk erf en tóch gingen ze weg.
Zoeker schreef: Daar moet een verhaal achter zitten, en dat blijkt ook wel uit dit onderzoek. Shanita130: En dat verhaal is er om bekendheid te krijgen en niet om in de evangelische doofpot te worden gestopt.
Ik was zelf evangelisch weet je nog wel, en ja behoorlijke schade opgelopen, net als zovelen.....maar ja, dat moet ik és een keertje vergeven', las ik hier ergens.
Echt niet; ik schaam me nog christelijk te noemen, dan ben ik bang dat ik word geassocieerd met evangelischen, ja, of ik zeg er altijd even bij dat ik niet van 'die en die kerken' ben... En ik ben laaaang niet de enige...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAMALOE463
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 14:58
|
|
|
|
Leuk! Ik ben van de partij!
O wacht, ik moet me prive opgeven begrijp ik?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZOEKER064
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 14:59
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | | Een ieder moet weten wat hij geloofd maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn ervaringen hier op CM met een aantal Evangelisch gezinde mensen desastreus was. En waarom? Omdat met de Bijbel in de hand de meest verschrikkelijke dingen werden gezegd. Dus jij kan er wel zo mild over doen omdat je lid bent van zo'n genootschap maar mijn ervaringen hier zijn niet zo mild.....Het lijkt nu net of je het niet bespreekbaar wilt maken..... |
Mag ik hier toch even op reageren? Of ben ik dan off-topic? Ik heb hier gisteren een heel goed gesprek over gehaad en we hebben eigenlijk geconstateerd dat er vaak sprake is van twee grote complicerende factoren in onze omgang met elkaar.
1. Er is verschil tussen mannelijk en vrouwelijk gedrag. Mannen zijn in de regel veel rationeler dan vrouwen. Dat uit zich in het feit dat mannen veel gemakkelijker een idee (lees een uitspraak) los koppelen van de persoon. Als ze iets zeggen dan hebben zij de vaardigheid om rustig naar een uitspraak of een idee te kijken los van gevoelens of emoties. Vrouwen hebben daarentegen de vaardigheid om wat gezegd is te toetsen op relevantie voor hunzelf in persoon. Tja, dat communiceert vaak wat lastig tussen man en vrouw. Dat is iets wat je niet zomaar leert.
2. In het protestantse denken wordt van jongsaf geleerd om theorie van persoon te scheiden. Er is de mens (geneigd tot alle kwaad) en er is de theorie (de Bijbel, de perfecte waarheid). Twee losse werkelijkheden. Ik heb van jongsaf geleerd die twee lagen te scheiden (dualisme) Ook dit communiceert weer lastig, maar nu tussen iemand die zo is opgevoed en iemand die die manier van denken helemaal niet kent.
Deze twee obstakels zie ik duidelijk terug in veel van de onenigheid op het forum. En ja, dan denk ik niets menselijks is ons vreemd. Dat leert me weer om in mijn eigen spiegel te kijken, ja en dat maakt mij mild. Die mildheid bid ik eenieder toe!
O ja, als aanvulling: ik kom in evangelische kring veel mensen tegen die rond lopen met pijn vanuit een gereformeerd verleden. En merk dat zowel het gereformeerde denken, als de pijn hun manier van spreken bepaald (eigenlijk de omgekeerde beweging als Shanita maar dezelfde houding/ervaring). Ik wil maar zeggen wat is gereformeerd en wat evangelisch als het gaat om de uiting van personen? Dat loopt zo in elkaar over, dat is soms gewoon eng ....
Laatst aangepast door
|
ZOEKER064
|
op maandag 28 januari 2013, 15:12
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAMALOE463
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 15:01
|
|
|
|
Haha, ik was er wel een tijdje vaak, toen een tijdje niet, en nu weer even wel
Niets zo veranderlijk als een mens
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAMALOE463
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 15:02
|
|
|
|
Maar uhm, wat een gepieker hier zeg!
Vanwaar komt dit gepieker of is dit teveel prive Berendjan en Zeeland?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BERENDJAN590
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 15:08
|
|
|
|
| MAMALOE463 schreef: | Maar uhm, wat een gepieker hier zeg!
Vanwaar komt dit gepieker of is dit teveel prive Berendjan en Zeeland? |
Voor mij wat privé. Is allemaal niet zo erg hoor
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BERENDJAN590
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 15:10
|
|
|
|
| MAMALOE463 schreef: | Haha, ik was er wel een tijdje vaak, toen een tijdje niet, en nu weer even wel
Niets zo veranderlijk als een mens  |
Daarvoor ben je mens nou hoop nu een tijd je van wel dat je er bent gezellig
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAMALOE463
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 15:15
|
|
|
|
Niets is zo menselijk als piekeren
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BERENDJAN590
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 15:16
|
|
|
|
| MAMALOE463 schreef: | Niets is zo menselijk als piekeren  |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MIEK114
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 15:31
|
|
|
|
| ZEELAND736 schreef: | (Nam je deze foto ook met die I-pad???)
 |
ja en via mail naar pc gestuurd
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 15:34
|
|
|
|
| MIEK114 schreef: | ja en via mail naar pc gestuurd  |
ha ha dat is te merken leuke foto trouwens ook al staat ie op zijn kop
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 15:43
|
|
|
|
| ZEELAND736 schreef: | Mijn zoon...die even de auto naar de wasstraat heeft gebracht... Zelfs nu aan het stofzuigen is...
Ze kunnen zo lief zijn he??? |
ja ze lopen allemaal zo bij me rond ha ha, maar inderdaad kinderen zijn lief, soms zou je ze wel effe achter het behang willen plakken, maar daar zijn het kinderen voor.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 15:45
|
|
|
|
ach piekeren, ben ik ook een kei in, vandaag ging ik de kerk schoonmaken en toen ik weg ging heb ik al die dingen waar ik over pieker gewoon bij het kruis achter gelaten , niets zo veilig als je zorgen aan jezus vertellen.
Laatst aangepast door
|
PETRA373
|
op maandag 28 januari 2013, 15:45
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 15:49
|
|
|
|
niet vergeten: god houd heel veel van jullie (allemaal, van iedere cm er hier )
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEM618
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 15:50
|
|
|
|
| SHANITA130 schreef: | Vergeving kun je ook niet eisen.
Ik wil niet vergeven, maar God wil dat ik vergeef en daarom vergeef ik
Ik hou niet van je, maar God wil dat ik van je houd en daarom hou ik van je.
Past helemaal in het cultuurtje van zelf niet denken en gevoel uitschakelen, ook toegepast in sekten. |
Shanita, de laatste zin laat ik maar even voor wat het is.
Het is eerlijk van je als je zegt, niet te willen vergeven. Maar vergeven omdat God het van je vraagt, is omdat je omgekeerd van God vraagt jou zonden te vergeven, jou schuld te dragen. En in dat licht kan een mens ook een mens vergeven. Ieder mens heeft een grote schuld naar God toe, maar als we God vragen om vergeving, en je naaste niet wil vergeven, dan gaat het net als de schuldeiser die kwam bij de man, en hij kon niet betalen. Hij smeekte om gedult, maar gaf hem die hem schuldig was zware straffen. Ik denk dat het inleven van je schuld naar God, je milder maakt naar je naaste, hoe moeilijk dat soms ook kan zijn. En ja, dan vraagt God het van ons, in het gebed wat Hij ons geleerd heeft te bidden: "Vergeef ons onze schulden, zoals wij ook vergeven hen die ons schuldig zijn."
Dat heeft niets met een sekte te maken, maar met een leven in geloof in God, die waar het ons moeilijk wordt, Zelf heeft belooft, om de kracht van Hem te verwachten, omdat wij zwak zijn.
Dit betekend dus totaal niet dat je jou denken uitschakeld, maar juist tot in je diepste ik er mee bezig ben, om Gods wil te doen, Hem na te leven, Zijn wet te houden en te doen. Niet omdat je zo goed ben om dat te doen, maar omdat God het waard is.
Dat gun ik ook jou, hoe moeilijk het ook is, om uit de kracht die God geeft, met je volle verstand, te mogen vergeven. En die God, die alles weet en kent, die ook jou moeite en beschadigingen kent, die God weet ook hoe Hij de ander bereiken kan.
Ik ben er van overtuigd, dat als je kan vergeven, je daar zelf ook goed mee ben. Niet sektarisch, maar bewust in geloof op God.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MIEK114
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 15:53
|
|
|
|
|
Ik denk dat het juist goed is je leven te leven in de hoop dat je daarmee een ander tot voorbeeld kan zijn. Gooien met stenen of wijzen naar de ander hoort daar wat mijzelf betreft niet bij.. helaas ook ik ben maar mens en val wel eens, gelukkig is daar 1 die mij helpt weer op te staan en me probeert te beschermen over hetzelfde te vallen, door me te laten leren. en ik mag ook blij zijn dat de Here God mij ook heeft laten zien hoe het niet hoeft te gaan. Ik ben blij dat ik mag volgen en mag dienen, elkaar mogen dienen.. allemaal zijn we mensen en blijven we ook met alle gebreken en mogelijkheden 9lees talenten) waar gehakt wordt vallen spaanders. zelfs die spaanders hebben z'n waarde.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MIEK114
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 16:00
|
|
|
|
|
Vergeven betekend niet vergeten. vergeven is een keuze een wilsbeschikking. vergeven is ook loslaten, en het mooie is dat zijn zegen daarop rust. Vergeven betekend dat jij niet langer het slachtoffer hoeft te zijn van hetgeen jou is aangedaan, door het in Zijn hand te leggen. Vergeven is heel persoonlijk. Iets tussen jou en God in de eerste plaats, dan pas komt al het andere
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 16:01
|
|
|
|
| SHANITA130 schreef: | Vergeving kun je ook niet eisen.
Ik wil niet vergeven, maar God wil dat ik vergeef en daarom vergeef ik
Ik hou niet van je, maar God wil dat ik van je houd en daarom hou ik van je.
Past helemaal in het cultuurtje van zelf niet denken en gevoel uitschakelen, ook toegepast in sekten. |
martin luther king:
We hoeven niet iedereen aardig te vinden, maar hun wel lief te hebben.
woorden van een wijze man die door menige blanke man gehaat werd en daar ook gevolgen van ondervond.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 16:02
|
|
|
|
|
hoe kon die dat trouwens? door dat hij door had dat we niet tegen individuen strijdde, maar tegen systemen en natuurlijk was hij een vriend van jezus, kon hij zijn liefde
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BERENDJAN590
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 16:04
|
|
|
|
| PETRA373 schreef: | ach piekeren, ben ik ook een kei in, vandaag ging ik de kerk schoonmaken en toen ik weg ging heb ik al die dingen waar ik over pieker gewoon bij het kruis achter gelaten , niets zo veilig als je zorgen aan jezus vertellen. |
Fat is moöi als je het lukt. Natuurlijk leg ik het God voor. Maar we zijn mensen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 16:12
|
|
|
|
| BERENDJAN590 schreef: | Fat is moöi als je het lukt. Natuurlijk leg ik het God voor. Maar we zijn mensen  |
oh ja af en toe, en volgende week ga ik schoonmaken, fiets makkelijk heen, maar zware terug weg op de fiets omdat ik ze weer heb gepakt en meegenomen. Houd ik ze een weekje en dan leg ik ze weer terug. Daar zijn we mensen voor
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 16:23
|
|
|
|
| ZOEKER064 schreef: | Mag ik hier toch even op reageren? Of ben ik dan off-topic? Ik heb hier gisteren een heel goed gesprek over gehaad en we hebben eigenlijk geconstateerd dat er vaak sprake is van twee grote complicerende factoren in onze omgang met elkaar.
1. Er is verschil tussen mannelijk en vrouwelijk gedrag. Mannen zijn in de regel veel rationeler dan vrouwen. Dat uit zich in het feit dat mannen veel gemakkelijker een idee (lees een uitspraak) los koppelen van de persoon. Als ze iets zeggen dan hebben zij de vaardigheid om rustig naar een uitspraak of een idee te kijken los van gevoelens of emoties. Vrouwen hebben daarentegen de vaardigheid om wat gezegd is te toetsen op relevantie voor hunzelf in persoon. Tja, dat communiceert vaak wat lastig tussen man en vrouw. Dat is iets wat je niet zomaar leert.
2. In het protestantse denken wordt van jongsaf geleerd om theorie van persoon te scheiden. Er is de mens (geneigd tot alle kwaad) en er is de theorie (de Bijbel, de perfecte waarheid). Twee losse werkelijkheden. Ik heb van jongsaf geleerd die twee lagen te scheiden (dualisme) Ook dit communiceert weer lastig, maar nu tussen iemand die zo is opgevoed en iemand die die manier van denken helemaal niet kent.
Deze twee obstakels zie ik duidelijk terug in veel van de onenigheid op het forum. En ja, dan denk ik niets menselijks is ons vreemd. Dat leert me weer om in mijn eigen spiegel te kijken, ja en dat maakt mij mild. Die mildheid bid ik eenieder toe!
O ja, als aanvulling: ik kom in evangelische kring veel mensen tegen die rond lopen met pijn vanuit een gereformeerd verleden. En merk dat zowel het gereformeerde denken, als de pijn hun manier van spreken bepaald (eigenlijk de omgekeerde beweging als Shanita maar dezelfde houding/ervaring). Ik wil maar zeggen wat is gereformeerd en wat evangelisch als het gaat om de uiting van personen? Dat loopt zo in elkaar over, dat is soms gewoon eng .... |
Ik mis in jouw betoog het woord gerechtigheid, en dat is toch een heel belangrijk Bijbels woord.....Je komt niet altijd weg weg met vergeven? oh klaar......daarvoor zijn vaak zaken te erg.....Je realiseren wat je verkeerd deed en oprecht je excuus aanbieden dat neigt naar vergeven....en soms is dat onmogelijk en die ruimte mag je toch krijgen, dat begrijpt Onze lieve Heer best wel, mensen begrijpen het vaak niet maar dat is wat anders....... En als ik hier op het forum lees dat iemand suggereert dat ik niet ziek ben en me aanstel kom je daar niet zo mee weg.dat heeft niets met emoties te maken maar met algemene fatsoen normen.......Jij walst daar nu even over heen.......Prima, maakt ook niet uit maar ik bedoelde het ook als voorbeeld dat je niet altijd overal maar mee weg komt.....
En natuurlijk bij het gereformeerde denken is ook veel fout, maar daar gaat het hier niet over. Dit topic ging over het Evangelisch denken, waar ik overigens niets op tegen heb alleen is het niet mijn geloof......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 16:26
|
|
|
|
| MIEK114 schreef: | | Vergeven betekend niet vergeten. vergeven is een keuze een wilsbeschikking. vergeven is ook loslaten, en het mooie is dat zijn zegen daarop rust. Vergeven betekend dat jij niet langer het slachtoffer hoeft te zijn van hetgeen jou is aangedaan, door het in Zijn hand te leggen. Vergeven is heel persoonlijk. Iets tussen jou en God in de eerste plaats, dan pas komt al het andere |
Waarom moet je eigenlijk altijd vergeven, soms worden mensen helemaal niet meer belangrijk voor je en dan is vergeven ook niet aan de orde omdat die ander weg is uit je leven.......heeft toch niets met de slachtofferrol te maken?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 16:26
|
|
|
|
|
hij had natuurlijk ook verbitterd kunnen worden, teleurgesteld in mensen, hele lappen tekst kunnen schrijven over wat sommigge blanken hem aandeden, wat zo onrechtvaardig was. zich over kunnen geven aan wrok en wel verzin maar verder, gelukkig deed hij dat niet, liet het vast allemaal bij jezus. Blijft een interesant verhaal het leven van maarten luther king, kunnen we veel wijze lessen uithalen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BERENDJAN590
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 16:28
|
|
|
|
| PETRA373 schreef: | oh ja af en toe, en volgende week ga ik schoonmaken, fiets makkelijk heen, maar zware terug weg op de fiets omdat ik ze weer heb gepakt en meegenomen. Houd ik ze een weekje en dan leg ik ze weer terug. Daar zijn we mensen voor  |
Zou moöi zijn als je het op 2 fietsen zou kunnen verdelen. Dan kun je mekaar voort duwen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 16:32
|
|
|
|
| BERENDJAN590 schreef: | Zou moöi zijn als je het op 2 fietsen zou kunnen verdelen. Dan kun je mekaar voort duwen.  |
tja een tandem, zo,n dubbelle fiets, alleen als je pech hebt en je fietst voorop, zit degene die achter je zit gewoon stiekem niet mee te fietsen, en jij maar denken dat ze mee fietst he. ha ha en dan fiets je zwaar
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 16:37
|
|
|
|
|
en we gaan offtopic, ik ga zo maar es eten maken weer, afwas, kijken of ik me wasmachine aan de gang kan krijgen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BERENDJAN590
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 16:39
|
|
|
|
| PETRA373 schreef: | | tja een tandem, zo,n dubbelle fiets, alleen als je pech hebt en je fietst voorop, zit degene die achter je zit gewoon stiekem niet mee te fietsen, en jij maar denken dat ze mee fietst he. ha ha en dan fiets je zwaar |
Dat is een kwestie van vertrouwen en dat zal je dan merken in het fietsen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 16:51
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Ik mis in jouw betoog het woord gerechtigheid, en dat is toch een heel belangrijk Bijbels woord.....Je komt niet altijd weg weg met vergeven? oh klaar......daarvoor zijn vaak zaken te erg.....Je realiseren wat je verkeerd deed en oprecht je excuus aanbieden dat neigt naar vergeven....en soms is dat onmogelijk en die ruimte mag je toch krijgen, dat begrijpt Onze lieve Heer best wel, mensen begrijpen het vaak niet maar dat is wat anders....... En als ik hier op het forum lees dat iemand suggereert dat ik niet ziek ben en me aanstel kom je daar niet zo mee weg.dat heeft niets met emoties te maken maar met algemene fatsoen normen.......Jij walst daar nu even over heen.......Prima, maakt ook niet uit maar ik bedoelde het ook als voorbeeld dat je niet altijd overal maar mee weg komt.....
En natuurlijk bij het gereformeerde denken is ook veel fout, maar daar gaat het hier niet over. Dit topic ging over het Evangelisch denken, waar ik overigens niets op tegen heb alleen is het niet mijn geloof...... |
Zoeker: tja over vergeven, vergeven wil niet zeggen dat je het onrecht toe moet laten, daarom kwamen ook velen cm ers met hun handen op de misbruikknop toen iemand suggeerde gets wil het noggeneens niet herhalen wat hij suggeerde
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |