| Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 16:59
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | | Waarom moet je eigenlijk altijd vergeven, soms worden mensen helemaal niet meer belangrijk voor je en dan is vergeven ook niet aan de orde omdat die ander weg is uit je leven.......heeft toch niets met de slachtofferrol te maken? |
Hier raak je nu exact de kern van vergeving. Ook al is de ander al uit mijn leven, misschien zelfs wel overleden, dat zegt niets over het feit dat in mijn hart nog pijn, boosheid of haat kan leven ten gevolge van het gedrag van die ander.
Vergeven doe ik dan in de eerste plaats voor m'n eigen welzijn, m'n eigen gemoedsrust en m'n eigen gezondheid. Ik vergeef omdat ik vrij wil zijn. En daar hecht ik waarde aan: de vrijheid die in Christus mij gegeven wordt.
Ik kan het ook nog anders formuleren. Ik vergeef de ander onvoorwaardelijk, omdat ik ook mezelf mag liefhebben.
En ten overvloede: dit staat helemaal LOS van het feit of de relatie wel of niet in orde zal komen. DAT hangt namelijk af of de tegenpartij berouw betoont en eerlijk wordt over de gemaakte blunders.
Laatst aangepast door
|
ROADY558
|
op maandag 28 januari 2013, 17:15
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 17:03
|
|
|
|
Ik hoopte eigenlijk op een lijst gewoon open op het forum
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BERENDJAN590
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 17:03
|
|
|
|
ik wil wel mee maar dan onder voor behoud word die maand erg druk op mijn werk
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 17:07
|
|
|
|
Ik las ergens een stukje over vergeven:
De letterlijke betekenis van het woord afhièmi, dat in de Bijbel gebruikt wordt voor vergeven, betekent iemand laten gaan, hem achterlaten. Soms wordt het voor heel gewone dingen gebruikt: de discipelen lieten hun vader Zebedeüs achter. Of: wij hebben alles prijsgegeven om U te volgen. Daar wordt precies hetzelfde woord gebruikt als voor vergeven. Loslaten. Laten gaan. Daar komt vergeven uiteindelijk op neer. Misschien vindt u deze uitleg wel te mager. En ik stem ook toe dat er, ideaal gesproken, nog meer zou moeten gebeuren. Namelijk dat er verzoening zou volgen, dat betekent dat de relatie hersteld wordt. Dat is inderdaad veel mooier, maar het is niet altijd haalbaar. En daarom begin ik vergeving graag bij de eenvoudige bijbelse betekenis van het ‘loslaten’. Niet dat het dan simpel is, trouwens. Ik zit vast aan de dader en het zou me ontzettend veel kosten om die band te verbreken. Hoe groter het kwaad is dat hij me aangedaan heeft, hoe zwaarder het is om de ander los te laten. En wat het zo zwaar maakt, dat is… schuld. Er ligt een echte blokkade en die heet schuld. Daar moet iets mee, het is geen bedenksel van mensen die zich aanstellen. Dat kun je trouwens ook al afleiden uit het gegeven, dat God zelf niet zomaar kon zeggen: Ik stop met beschuldigen en Ik vergeef die mensen. Het duidelijkste bewijs dat dit onmogelijk is, is het feit dat God zijn eigen Zoon gegeven heeft als offer voor de schuld. Hij zou dat toch nooit gedaan hebben als Hij ook zomaar had kunnen zeggen: Ik vergeef jullie?
Einde citaat.
Misschien iets om over na te denken. Is dit zo? Soms kan je de ander niet vergeven, omdat er ``schuld`` tussen zit. En schuld is niet zomaar weg te poetsen. De ander laten gaan, achterlaten zou al genoeg zijn, als de relatie niet hersteld kan worden. En als God ons niet ``zomaar`` kon vergeven, ``moeten`` wij dat dan wel naar de ander kunnen? Misschien ligt daar het antwoord?! ``Loslaten, achterlaten`` zien als vergeven, -als meer niet haalbaar is-, kan toch voor onszelf een stuk rust en ruimte geven. God vraagt toch niet het onmogelijke van ons?!
Jans, denkt er nog over na.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MIEK114
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 17:10
|
|
|
|
| ROADY558 schreef: | Hier raak je nu exact de kern van vergeving. Ook al is de ander al uit mijn leven, misschien zelfs wel overleden, dat zegt niets over het feit dat in mijn hart nog pijn, boosheid of haat kan leven ten gevolge van het gedrag van die ander.
Vergeven doe ik dan in de eerste plaats voor m'n eigen welzijn, m'n eigen gemoedsrust en m'n eigen gezondheid. Ik vergeef omdat ik vrij wil zijn. En daar hecht ik waarde aan: de vrijheid die in Christus mij gegeven wordt. I Ik kan het ook nog anders formuleren. Ik vergeef de ander onvoorwaardelijk, omdat ik ook mezelf mag liefhebben.
En ten overvloede: dit staat helemaal LOS van het feit of de relatie wel of niet in orde zal komen. DAT hangt namelijk af of de tegenpartij berouw betoond en eerlijk wordt over de gemaakte blunders. |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 17:43
|
|
|
|
Om 19 uur heel Nederland aan de buis gekluisterd is?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 17:52
|
|
|
|
|
Weten jullie al wat straks Beatrix om 19u gaat vertellen? Doet Beatrix een stap opzij voor haar zoon? Komt er na zovele jaren weer eens een koning in Nederland? We wachten af...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 18:03
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | | Weten jullie al wat straks Beatrix om 19u gaat vertellen? Doet Beatrix een stap opzij voor haar zoon? Komt er na zovele jaren weer eens een koning in Nederland? We wachten af... |
zo niet is het jouw schuld
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 18:04
|
|
|
|
| ROADY558 schreef: | Hier raak je nu exact de kern van vergeving. Ook al is de ander al uit mijn leven, misschien zelfs wel overleden, dat zegt niets over het feit dat in mijn hart nog pijn, boosheid of haat kan leven ten gevolge van het gedrag van die ander.
Vergeven doe ik dan in de eerste plaats voor m'n eigen welzijn, m'n eigen gemoedsrust en m'n eigen gezondheid. Ik vergeef omdat ik vrij wil zijn. En daar hecht ik waarde aan: de vrijheid die in Christus mij gegeven wordt.
Ik kan het ook nog anders formuleren. Ik vergeef de ander onvoorwaardelijk, omdat ik ook mezelf mag liefhebben.
En ten overvloede: dit staat helemaal LOS van het feit of de relatie wel of niet in orde zal komen. DAT hangt namelijk af of de tegenpartij berouw betoont en eerlijk wordt over de gemaakte blunders. |
mooi gezegd
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 18:09
|
|
|
|
En ten overvloede: dit staat helemaal LOS van het feit of de relatie wel of niet in orde zal komen. DAT hangt namelijk af of de tegenpartij berouw betoont en eerlijk wordt over de gemaakte blunders. |
Hoi Roady,
Ja, dan hebben wij een verschillende kijk op het fenomeen 'vergeving;
Bij mij is geen haat, boosheid of pijn tov die ander die misdaden naar mij toe heeft gepleegd.
Er is slechts totale onverschilligheid.
Dus, om van die negatieve gevoelens zeg maar af te komen hoef ik niet te vergeven.
Ja, als vergeven los staat van of de tegenpartij berouw toont en ook los staat van of de relatie weer oké wordt etc, ja, het heeft dan iets van een soort onverschilligheid.
Wat ik tot nu toe van vergeving weet, en heb meegemaakt is het weer van harte met elkaar omgaan.
De Heer vergeeft ons ook alleen als we belijden onze schuld. Ja, en daarna staat er: gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.
Ja, schuldenaren; iemand die een stapel nieuwe boeken van me heeft geleent en ze nooit terug is komen brengen. Niet iemand die misdaden heeft gepleegd naar mij die de krant en het nieuws halen.
Dit is wat ik denk.
1 Joh 1 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.
Wij moeten toch zijn als Jezus, zijn volgelingen? Of gaat dat hier niet op. Ja, selectief Bijbeltekst gebruik is mij niet vreemd.
En evangelische maken ervan , men hoeft geen zonden te belijden, maar ik ga dan ook niet meer met degene om/hoef niet met degene om te gaan, ja, zó kan ik óók vergeven....En dan zeggen ze er ook bij, dat ik dan als ik dat doe, vergeven, meteen heel vrolijk en blij en gelukkig wordt....dan zijn in een keer de sporen van de misdaden die een ander levenslang zou meedragen weg bij mij, omdat ik vergeven heb... Zo niet, en ik word juist zieker bij het vergeef idee bij die persoon, ja, dán is er duidelijk iets grondig mis, tussen de relatie met God en mij.
Oh, ze weten het zo mooi te brengen, maar in de praktijk klopt er geen barst van.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op maandag 28 januari 2013, 18:37
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BERENDJAN590
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 18:13
|
|
|
|
| PETRA373 schreef: | zo niet is het jouw schuld  |
mooi hebben we in ieder geval één die de schuld krijgt
Laatst aangepast door
|
BERENDJAN590
|
op maandag 28 januari 2013, 18:42
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROOS575
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 18:34
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | | Weten jullie al wat straks Beatrix om 19u gaat vertellen? Doet Beatrix een stap opzij voor haar zoon? Komt er na zovele jaren weer eens een koning in Nederland? We wachten af... |
Vrees van wel, het zat er aan te komen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 18:51
|
|
|
|
| BERENDJAN590 schreef: | ik wil wel mee maar dan onder voor behoud word die maand erg druk op mijn werk  |
wou jij niet laatst een topic openen met cm ers na restaurant gaan, ha ha je hebt er noggeneens niet een topic voor hoeven maken
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 18:56
|
|
|
|
| ROOS575 schreef: | Vrees van wel, het zat er aan te komen  |
Is net de vorstperiode voorbij, komt er een nieuwe Vorst.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BERENDJAN590
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 19:03
|
|
|
|
| PETRA373 schreef: | wou jij niet laatst een topic openen met cm ers na restaurant gaan, ha ha je hebt er noggeneens niet een topic voor hoeven maken  |
ze waren mij voor maar had ook nog niet voor deze maand in gedachten
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 19:03
|
|
|
|
|
Op 30 april is het dan zo ver...lang leve de koning?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 19:08
|
|
|
|
| JOOP430 schreef: | | Hay, het leek ons (Sybren en ik) leuk eens met een gezellige groep te gaan wokken. We hebben een datum geprikt, 9 februari a.s., 's avonds/eind van de middag. We willen reserveren bij http://wokhetoosten.nl in Amersfoort. Iedereen is welkom. Graag opgeven uiterlijk 4 februari, dit i.v.m. resreveren. Opgeven kan bij Sybren542. Voor evt. vervoersproblemen even mailen. Tijdstip etc. volgt na reserveren. We willen het low budget houden om zoveel mogelijk mensen de kans te geven mee te gaan. Als het financieel echt niet lukt ook gewoon mailen, dan kijken we of er wat te regelen valt. Wij hopen op een gezellige avond. Groet, Sybren542 en Joop430. |
Weer ff ontopic...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 19:08
|
|
|
|
Mijn mooiste moment komt nu: het is 'kleine huis op de prairie' tijd!!!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BERENDJAN590
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 19:10
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | | Op 30 april is het dan zo ver...lang leve de koning? |
hiep hiep hoera
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 19:13
|
|
|
|
Zoals we allemaal net hebben kunnen horen doet onze Koningin afstand van de troon en krijgen we dit jaar een bijzondere koninginnedag!
Hoe kijken jullie hier naar toe?? Hoe vonden jullie dat ze als koningin was en hoe zullen Willem Alexander en Maxima het doen?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 19:14
|
|
|
|
Hey Shanita,
Dat kan he, dat we een verschillende kijk hebben op iets. Ik kan daar prima mee leven.
Een klein verschil tussen ons is wel, dat ik geen onverschilligheid heb ten aanzien van de persoon die ik diende te vergeven. Sterker nog, ik voel warmte en liefde voor die persoon. Ja ik heb lang gebeden voor die ander, en met de liefde van Jezus ga ik die ander waarlijk liefhebben. DAT is pas een wonderlijke gewaarwording. Machtig mooi. En soms ook zo inmens lastig. Dus van boosheid en haat, ga ik nu in vrijheid en liefde naar die ander toe. Dank U Jezus voor dit wonder.
Maar ik begrijp jouw situatie ook steeds beter, door alle stukken heen die je hier schrijft. Een ieder gaat op z'n eigen weg, z'n eigen tempo. En dat is prima.
En als ik jou of iemand anders onopzettelijk toch gekwetst heb, dan vraag ik bij deze vergeving, want dat was nooit mijn bedoeling geweest. Dan moet ik nog werken aan mijn "manier van schrijven" waarschijnlijk :) Het blijft tenslotte schrift nietwaar?
Ik wens je vrede toe.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 19:15
|
|
|
|
over gevoel soms hebben we gevoel uitgeschakeld om door te kunnen gaan en dan komt er een gevoel van onverschilligheid. soms he, wil niet zeggen dat dat bij jou het geval is. liefs
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 19:15
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | | Op 30 april is het dan zo ver...lang leve de koning? |
Yep komt vast goed!!! Ga er verder niet op in heb al een topic geopend
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 19:17
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Zoals we allemaal net hebben kunnen horen doet onze Koningin afstand van de troon en krijgen we dit jaar een bijzondere koninginnedag!
Hoe kijken jullie hier naar toe?? Hoe vonden jullie dat ze als koningin was en hoe zullen Willem Alexander en Maxima het doen? |
Zelf vind ik dat ze er goed aan doet om af te treden 75 jaar dan mag je wel eens van je rust gaan genieten!! Ze heeft genoeg voor dr kiezen gehad, als je naar haar koningschap kijkt wat ze heeft mee gemaakt dan is het heel wat... Zowel in Nederland met de rampen waar ze zeer bij betrokken was maar zeer zeker ook prive!
Persoonlijk vind ik het wel bijzonder dat ze afgelopen jaar hier koninginnedag heeft gevierd en die was al bijzonder maar nu helemaal!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BERENDJAN590
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 19:19
|
|
|
|
werd tijd eigenlijk juiste tijd. hoe koning Alexander het gaat doen weet ik niet maar koningin Beatrix mag van haar wel verdiende rust genieten.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 19:20
|
|
|
|
|
Ze heeft het lang volgehouden, wachtende denk ik tot ze vond nu is me zoon er klaar voor kan hij het aan. respect voor haar.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 19:21
|
|
|
|
| BERENDJAN590 schreef: | werd tijd eigenlijk juiste tijd. hoe koning Alexander het gaat doen weet ik niet maar koningin Beatrix mag van haar wel verdiende rust genieten.  |
volgens mij gaat hij geen hoed dragen zoals de koninging altijd deed
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 19:22
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Zoals we allemaal net hebben kunnen horen doet onze Koningin afstand van de troon en krijgen we dit jaar een bijzondere koninginnedag!
Hoe kijken jullie hier naar toe?? Hoe vonden jullie dat ze als koningin was en hoe zullen Willem Alexander en Maxima het doen? |
net zoals kerstnacht, Kersmis, oud en nieuw en nieuwjaar is het maar een gewone dag. Hopelijk is het dan mooi weer zodat ik in mijn tuintje kan werken...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 19:24
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | net zoals kerstnacht, Kersmis, oud en nieuw en nieuwjaar is het maar een gewone dag. Hopelijk is het dan mooi weer zodat ik in mijn tuintje kan werken... |
die heg gaat je toch niet lukken, maar gewone dag? echt niet? militairen houden demonstraties, in roosendaal deden ze het altijd heel leuk, kon je mee in de jeep en boot met de commando's
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 19:24
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Yep komt vast goed!!! Ga er verder niet op in heb al een topic geopend  |
Die topic kon je ook al enkele weken geopend hebben want echt nieuws is het niet. Ze had al lang geen afspraken meer bekend gemaakt via de RVD. Een echte verrassing is het niet in vergelijking met de speculaties die al enkele jaren de ronden doen...
|
|
| Naar boven |
|
|