ChristianMatch

Forum

Belijdenis doen of volwassendoop
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5758 5759 5760 5761 5762 5763 5764 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 15:24

LEANNE226 schreef:
De betekenis van baptizo is niet onderdompeling door doop maar verandering(en ook besprengen etc),je redenatie gaat alleen op als je je eigen draai aan de vertaling geeft net als vertalers van de Bijbel hebben gedaan,zij baseerden zich op een vermoeden van de betekenis.

M.i. gaat het om de keuze die je gemaakt hebt,niet op welke manier je die vorm gegeven hebt.

Ja, precies, de doop door onderdompeling is een teken van het afleggen van de oude mens en de wedergeboorte van de nieuwe mens (Rom.6,7 en 8). Zoals ik ook aangaf is alleen de wedergeboorte oftewel verandering zaligmakend. De doop is een teken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 15:58

ANNETTE050 schreef:
Ja, precies, de doop door onderdompeling is een teken van het afleggen van de oude mens en de wedergeboorte van de nieuwe mens (Rom.6,7 en 8). Zoals ik ook aangaf is alleen de wedergeboorte oftewel verandering zaligmakend. De doop is een teken.

de doop is (o.a)een teken van het afleggen van de oude mens en de wedergeboorte van de nieuwe mens.
Denk niet dat het veel uitmaakt hoeveel water er bij gebruikt wordt.
Zelf vind ik onderdompelen mooier maar dat komt ook omdat ik dat zo geleerd heb.
Ben zelf als tiener gedoopt door onderdompeling, maar iemand die gedoopt is door besprekeling zoals Roady beschrijft is toch ook prima
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 16:03

ja goeie tips hoor.
heb er nog eentje bij Shanita. Open inderdaad meteen de post , doe dit bij de oud papier bak gooi meteen weg wat weg kan en gooi in elk geval de enveloppe weg!! dat scheelt heel veel ruimte en ook werk als je je administratie gaat doen
Naar boven

Auteur Bericht
JANE410

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 16:08

Het is toch niet zo dat je door de doop ook gelijk wedergeboren bent.

Roady zegt dat hij al wedergeboren was en daarna belijdenis heeft gedaan en zo is het bij mijzelf ook gegaan.

De oude mens wordt afgelegd en je bent door de doop wel een nieuw mens, maar of je dan ook wederom geboren bent? vraag ik me af?
Naar boven

Auteur Bericht
JANE410

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 16:13

Ik heb voor ieder ding een ordner. Zodra ik post binnenkrijg ga ik direct ermee doen wat gedaan moet worden, kan je het ook niet vergeten of raakt het ook niet weg.

En daarna direct in de ordner opbergen.

Nou als het nu niet goed gaat Shanita Knipoog smiley na al die goede tips
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 16:31

Woensdag 9 oktober, Jesaja 8: 1-10; Schrijf op wat je niet mag.

Als je niet per se niet mag vergeten, schrijf je het op een briefje en plak je het op de deur van de koelkast of het prikbord in de keuken. Wat eenmaal opgeschreven is, blijft een appèl op je doen. Dit keer moet Jesaja een paar woorden duidelijk en leesbaar op een groot bord schrijven. Ik denk op een mededelingenbord bij de poort van de tempel. Aan twee belangrijke mensen, beiden uit de club van Achaz, vraagt Jesaja bovendien om het in elk geval te lezen, zodat ze er later op aan te spreken zijn.
Het gaat om de woorden maher salal chas baz oftewel: haastige roof, spoedige buit! Zo zal het Syrië en Israël vergaan. Ze zullen binnen afzienbare tijd leeggeroofd worden door Assyrië. Daarna komt Juda aan de beurt. Of het nog niet genoeg is, moet Jesaja deze woorden ook nog als naam op het geboortjekaartje van zijn zoontje zetten. ‘Het houdt je wel erg bezig, hè, zal zijn vrouw gezegd hebben. ‘Had je niet een andere naam kunnen bedenken?’ ‘Het houdt God zo bezig en daarom mij ook’, zal hij gezegd hebben.
De woorden van God mogen we nooit vergeten. Daarom op schrijven. Op het behang van je ziel. Aan de woorden van God hangt ons leven.
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 16:38

Jane,

De juiste volgorde (bijbels gezien) is:
wedergeboren raken
(denk aan de woorden van Jezus aan Nicodemus: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan tenzij hij wederomgeboren wordt )

Je laten dopen
Als ik div teksten lees die ik hier niet zal neerzetten, gaat dopen altijd gepaard met het belijden van zonden en wordt de naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest eraan gekoppeld.

Dopen is dus niet iets op zichzelf staand waarDOOR je behouden kunt worden.

Hoe zie je dit zelf Jane?
Naar boven

Auteur Bericht
JANE410

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 17:26

ROADY558 schreef:
Jane,

De juiste volgorde (bijbels gezien) is:
wedergeboren raken
(denk aan de woorden van Jezus aan Nicodemus: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan tenzij hij wederomgeboren wordt )

Je laten dopen
Als ik div teksten lees die ik hier niet zal neerzetten, gaat dopen altijd gepaard met het belijden van zonden en wordt de naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest eraan gekoppeld.

Dopen is dus niet iets op zichzelf staand waarDOOR je behouden kunt worden.

Hoe zie je dit zelf Jane?

Nee, door de doop ben je niet behouden, ik ben als baby gedoopt en ben pas later tot geloof gekomen.

Je hebt het over de juiste volgorde, m.i. is dat niet het belangrijkste. Als je als baby wordt gedoopt sluit God een verbond met je en later maak je de keus om Jezus als je verlosser aan te nemen en dan belijdenis te doen.

Maar het belangrijkste is dat je gelooft en niet hoe of wanneer je gedoopt bent.
Zo zie ik het
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 17:32

Ja zo zie ik het ook:
Alleen door geloof in Christus word je behouden.

Hoe zie je de woorden die Jezus her en der in de bijbel spreekt over de doop? Het is wel Jezus die het zegt?
Naar boven

Auteur Bericht
JANE410

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 19:07

ROADY558 schreef:
Ja zo zie ik het ook:
Alleen door geloof in Christus word je behouden.

Hoe zie je de woorden die Jezus her en der in de bijbel spreekt over de doop? Het is wel Jezus die het zegt?

Ja Roady, je bedoelt zeker dat Jezus zegt: geloof en laat je dopen. Ja dat is ook wel iets om over na te denken. Doe ik ook zeker wel. Heb al verschillende mensen om mij heen die zich hebben laten herdopen.

Als ik daar bij ben, heb ik ook wel eens dat verlangen gevoeld. Maar ik ben nog niet zo ver om het ook echt te gaan doen.
Het is maar net waar je wiegje heeft gestaan en ik ben gewoon heel blij/dankbaar dat ik door besprenkeling ben gedoopt.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 19:55

Geweldig.

http://www.wimp.com/bestcoin/
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 20:27

Kinderdoop of doop als volwassenen door eigen keus... het blijft zo persoonlijk. Feit is dat we met elkaar door één Deur kunnen:
omdat wij "door één Geest allen tot één lichaam zijn gedoopt”...
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 21:07

In de PKN, waartoe ik behoor, is het gebruikelijk om jonge kinderen te dopen. Ik vind het toch elke keer weer een mooi gebeuren om te zien dat God ook deze kleine kinderen de hand reikt en laat weten dat Hij er is en dat Hij er zal zijn. Maar van een persoonlijke keuze is geen sprake. De ouders kiezen en doen dit vanuit hun geloof. Als klein kind gedoopt te zijn vraagt nog wel om keuze en een antwoord. De openbare geloofsbelijdenis zou je als antwoord kunnen zien.
Maar het is moeilijk (zo niet onmogelijk) om dit te kunnen onderbouwen vanuit de Bijbel. En de zin dat de (kinder)doop in plaats van de besnijdenis gekomen is, (zoals staat in een oud doopformulier) lijkt mij in het geheel niet op zijn plaats.
Maar omdat ik tot een kerk behoor waar de kinderdoop gebruikelijk is, wil dat nog niet zeggen, dat ik de keuze om zich als volwassene te laten dopen afkeur. De volwassendoop als bevestiging van een persoonlijke keuze kan toch niet verkeerd worden genoemd. En hoe je die keuze wil vorm geven en openbaar wil maken, is (voor mij) van minder belang. De doop is een teken en meer niet. De een zal kiezen door een doop op volwassen leeftijd (al dan niet door onderdompeling) en de ander door het doen van een openbare belijdenis. God ziet het hart aan en een persoonlijk kiezen voor Hem, is voor mij belangrijker dan de gewoonte van een kerk. Zelf heb/voel ik de behoefte niet om die keuze te laten bevestigen door mij (nogmaals) te laten dopen.
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 21:17

Inderdaad lang leve een systeem, gooide ik vroeger alles in me keukenkast, sinds een aantal jaren alles keurig op systeem in ordners, veel beter en fijner Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 21:18

En roady welkom back Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 21:26

JANE410 schreef:
Ja, snap ik Verlegen lachende smiley

De tekst slaat eigenlijk op mensen die zich verheven voelen, klopt dus niet helemaal met wat jij schreef.
Sorry

Dan hebben we het toch meer over mensen met hoogmoed en niet over rechtvaardige mensen
Die we allemaal zijn. Door Jezus toch ergens.....gerechtvaardigd.
Naar boven

Auteur Bericht
PHRED902

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 22:13

Kom ik een Zwitser tegen die zegt tegen me: 'de koeien in Nederland zijn zo vaal'. de Zwitser voelt zich heel wat om dat tegen een Nederlander te zeggen. Duiveltje smiley
Toen zei ik tegen hem: 'zijn de koeien in Zwitserland niet Lila?' denkend aan de vele Milka reclames. Knipoog smiley
De Zwitser draait zich om en gaat nietszeggend weg. Gefrustreerde smiley

(waar gebeurd)

Laatst aangepast door
PHRED902
op donderdag 10 oktober 2013, 00:57
Naar boven

Auteur Bericht
PHRED902

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 22:19

Kom ik een Duitser tegen die vraagt aan me: 'weet je wat er gebeurt als je bij de 5e keer slaagt voor het rijexamen?' Nee zei ik, 'nou dan krijg je een geel nummerbord. Aha dacht ik even terugpakken, dus vroeg ik hem: 'weet wat er gebeurt als je bij de 7e keer slaagt voor het rijexamen?' Nee zegt de Duitser, 'dan krijg je een wit nummerbord' zei ik.

(waar gebeurd)
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 22:55

Een systeem geeft rust ;)

Yes Petra, good to be here (oke, voorlopig voor 3 dagen :) )
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 23:04

JANE410 schreef:
Ja Roady, je bedoelt zeker dat Jezus zegt: geloof en laat je dopen. Ja dat is ook wel iets om over na te denken. Doe ik ook zeker wel. Heb al verschillende mensen om mij heen die zich hebben laten herdopen.

Als ik daar bij ben, heb ik ook wel eens dat verlangen gevoeld. Maar ik ben nog niet zo ver om het ook echt te gaan doen.
Het is maar net waar je wiegje heeft gestaan en ik ben gewoon heel blij/dankbaar dat ik door besprenkeling ben gedoopt.

Ja het is zeker iets om dankbaar voor te zijn.
Ik ken dat verlangen wel. Maar waarom over-dopen?
Dan denk ik: als ik dat zou doen, zou mijn "eerste" doop dus zonder waarde zijn? En dat is het dus niet. Ik zal me dus ook niet laten overdopen.
M.i. voegt dat niets toe aan de redding die ik nu al mag hebben in Christus.

Of bedoel je in jouw geval dat je als baby bent gedoopt?

Laatst aangepast door
ROADY558
op woensdag 9 oktober 2013, 23:19
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 23:36

ROADY558 schreef:
Een systeem geeft rust ;)

Yes Petra, good to be here (oke, voorlopig voor 3 dagen :) )

Langer mag best ook hoor!!!

Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 23:41

Wie weet :)
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: donderdag 10 oktober 2013, 10:20

Dit is zo'n mooi topic, en belangrijk ook, dat ik even wil reageren.
Hopelijk bouwt het de lezer/es op.

Geneest Jezus nu nog?
Ja dat doet Hij wis en waarachtig.
Jezus is dezelfde gebleven, toen en nu en voor altijd.
Zijn beloften zijn nog steeds van kracht. Hij belooft zelfs dat ze voor eeuwig van kracht zullen zijn. Dus daar hoeft niemand aan te twijfelen.

Je kunt de vraag ook omdraaien.
Wat maakt een mens ziek, waardoor hij gaat zoeken naar genezing, want blijkbaar wil niemand ziekte dragen.

Ik denk dat de grootste ziek-maker angst is.
Het gevoel dat er niet van je gehouden is. Of wordt.
Het gevoel dat je er niet bijhoort.
De angst dat je "het" niet zal redden.
De angst om lief te hebben = de angst voor afwijzing.
Angst, dat wat er in je zit, als je niet bent liefgehad....

Wat doet angst? Het doet me wegkruipen. Het laat me mijn hart verdedigen. Het geeft wantrouwen om iemand toe te laten.
Als iemand te dichtbij komt, haal ik uit.
Ik kan bitter raken van de teleurstellingen.
Ik kan wrok gaan koesteren naar degene die me gekwetst hebben.
Ik kan blijven schoppen en mokken tegen God dat het niet beter wordt.
En langzaam maar zeker wordt ik emotioneel ziek. Dat is: raak ik emotioneel verstopt. En dat maakt op den duur ziek. Ja ook lichamelijk.

Dan laat God zich horen. En zien in Jezus. Hij zegt:
Kind, ik geef zoveel om jou, dat ik daarvoor mijn eigen leven niet heb gespaard. Ik gaf alles op waar ik van hield, zodat ik misschien jouw liefde zou winnen. Kom toch bij Mij, Ik wil je zo graag helpen.

God als Pappa die me elke dag een knuffel geeft, dat geneest pas.
God als Pappa die me leert te vergeven. Dat geneest pas.
God als Pappa die er werkelijk altijd voor me is. Dat geeft pas rust.
God als Pappa die me opzoekt in m'n eenzaamheid. Dat geeft pas vrede.
God als Pappa, die alle geestelijke machten en krachten, overheden en geesten de Baas is. Dat geeft pas vrijheid. En... maakt vrij.
God die God is en om mij geeft. Ik hoef niet meer bang te zijn.

En dat alles ontvang ik in eenvoudig geloof.

Ik geloof meer dat genezing een voornamelijk geestelijk en emotioneel proces is. Al doet God ook wonderen (=een heel snelle verandering).

God en Jezus zijn nog altijd dezelfde. Maar geloven we nog wat Hij belooft? Ik bedoel: geloven we het ECHT?
Naar boven

Auteur Bericht
JANE410

BerichtGeplaatst: donderdag 10 oktober 2013, 10:36

ROADY558 schreef:
Ja het is zeker iets om dankbaar voor te zijn.
Ik ken dat verlangen wel. Maar waarom over-dopen?
Dan denk ik: als ik dat zou doen, zou mijn "eerste" doop dus zonder waarde zijn? En dat is het dus niet. Ik zal me dus ook niet laten overdopen.
M.i. voegt dat niets toe aan de redding die ik nu al mag hebben in Christus.

Of bedoel je in jouw geval dat je als baby bent gedoopt?

Ja ik ben als baby gedoopt en ik vind dat ook zeker genoeg waarde hebben. Soms wordt je een beetje beinvloed door evangelische vrienden die dan zeggen dat er niets over kinderdoop in de bijbel staat.

Maar elke keer als er kinderen worden gedoopt in mijn gemeente voel ik dat God daar is en dan kan ik weer denken: het is goed de kinderdoop en ook de onderdompeling.

Het voegt inderdaad niets toe aan je redding in Christus
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: donderdag 10 oktober 2013, 10:47

JANE410 schreef:
Ja ik ben als baby gedoopt en ik vind dat ook zeker genoeg waarde hebben. Soms wordt je een beetje beinvloed door evangelische vrienden die dan zeggen dat er niets over kinderdoop in de bijbel staat.

Maar elke keer als er kinderen worden gedoopt in mijn gemeente voel ik dat God daar is en dan kan ik weer denken: het is goed de kinderdoop en ook de onderdompeling.

Het voegt inderdaad niets toe aan je redding in Christus

Mooi! Ik geloof ook dat het zo is. God verbindt zich met ons.
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: donderdag 10 oktober 2013, 10:48

Ik snap wat je bedoelt: ik heb al zoveel discussies gehoord over dopen. Die ga ik dan maar uit de weg. Zeker als mensen het menen te moeten opleggen welke vorm wel of niet goed is. Dat is een zaak tussen ieder mens en God persoonlijk.

Ik ben zelf niet gedoopt als kind, dus weet ook niet hoe dat is.
Ik denk wel dat ik een verlangen zou hebben om zelf voor de doop te kiezen, ook al was ik wel als kind gedoopt. Als kind heb je zelf nog geen relatie met de Heer. Dus ik kan je best begrijpen als je dat verlangen nu ook ervaart Jane. Ik zou zeggen: wat let je om je als volwassene te laten dopen?
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: donderdag 10 oktober 2013, 12:10

ROADY558 schreef:
Ik snap wat je bedoelt: ik heb al zoveel discussies gehoord over dopen. Die ga ik dan maar uit de weg. Zeker als mensen het menen te moeten opleggen welke vorm wel of niet goed is. Dat is een zaak tussen ieder mens en God persoonlijk.

Ik ben zelf niet gedoopt als kind, dus weet ook niet hoe dat is.
Ik denk wel dat ik een verlangen zou hebben om zelf voor de doop te kiezen, ook al was ik wel als kind gedoopt. Als kind heb je zelf nog geen relatie met de Heer. Dus ik kan je best begrijpen als je dat verlangen nu ook ervaart Jane. Ik zou zeggen: wat let je om je als volwassene te laten dopen?

haha moet jij es opletten Knipoog smiley Kinderen hebben dat wel degelijk!

Laatst aangepast door
JOL252
op donderdag 10 oktober 2013, 12:10
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: donderdag 10 oktober 2013, 14:14

Je hebt lange termijn doelen nodig
om je niet te laten frustreren
door korte termijn tegenslagen.
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: donderdag 10 oktober 2013, 14:53

Verrassing...
We gaan samen....(broers en zussen) met onze lieve moeder uit eten...

Het is de geboortedag van onze overleden vader!
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: donderdag 10 oktober 2013, 16:50

Goed beschouwd zouden we elkaar toch moeten kunnen vinden. Ook bij de volwassendoop is er sprake van het belijden van de keuze voor Christus. Bij zowel de volwassendoop als bij belijdenis kan zou er er in ieder geval sprake van wedergeboorte moeten zijn. Het is een kwestie van hoe je die term definieert. Beide lijkt me een uiting van wedergeboorte of bekering, zij dit laatste niet zoals die wordt gezien in bevindelijke kringen. Maar ik zie die uitleg, dat even terzijde, ook niet als bijbels.
Het verschil is dan wel het ritueel. Ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat ik de volwassendoop door onderdompeling vaak indrukwekkend vind. Maar ook dan gaat het om de inhoud die bepalend is. Ik kan me het verlangen naar dit doopritueel heel goed voorstellen, ook als je als kind gedoopt bent. De term herdopen is dan voor je gevoel ook niet van toepassing. Gezien de geschiedenis - dat is nu eenmaal mijn achtergrond - lijkt me de term wederdopen zowel als herdopen bepaald ongelukkig. Het Calvinisme heeft bij de vervolging en het gruwelijk vermoorden van de wederdopers zich op dit punt bepaald van een donkere kant laten zien. Het is mijns inziens niet goed in die traditie te gaan staan.

Maar inhoudelijk kun je belijdenis en volwassendoop wel op een lijn stellen. Gevoelsmatig en naar het ritueel gezien, is er een verschil. Bijbels is de volwassendoop ook veel sterker onderbouwd. Maar ook voor diegenen die middels het doen van belijdenis feitelijk dezelfde keuze maken, zeker inhoudelijk. Ik wijs er overigens op dat in elke protestantse kerk de volwassendoop mogelijk is, echter niet door onderdompeling en ook niet na een eerdere kinderdoop. Dat is wel jammer. Wellicht zou de volwassendoop als ritueel na belijdenis moeten worden overwogen. Maar dat dit niet snel zal gebeuren, zie ik ook wel.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 11 oktober 2013, 15:22
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5758 5759 5760 5761 5762 5763 5764 ... 6194 Volgende
Pagina 5761 van 6194