Auteur |
Bericht |
|
ZWALUWTJE610
|
|
Geplaatst: zaterdag 12 juli 2014, 22:28
|
|
|
ERIKA732 schreef: | Je moet ze overdag ook niet zoveel laten slapen  |
Zou dat het zijn.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZWALUWTJE610
|
|
Geplaatst: zondag 13 juli 2014, 13:09
|
|
|
Middernacht...... als bijna .... iedereen slaapt.... ja zelf ook ik....
in de middernacht... dan gebeurt het..... dan nu alvast.... een lieve groet.. van mij....
fijne tijd allen hier... dat je geliefde mag ontmoeten... veel zegen voor deze site.... was weer even fijn... om hier te zijn......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: zondag 13 juli 2014, 13:15
|
|
|
ZWALUWTJE610 schreef: | Middernacht...... als bijna .... iedereen slaapt.... ja zelf ook ik....
in de middernacht... dan gebeurt het..... dan nu alvast.... een lieve groet.. van mij....
fijne tijd allen hier... dat je geliefde mag ontmoeten... veel zegen voor deze site.... was weer even fijn... om hier te zijn......
 |
Dag Zwaluwtje, tot ziens.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BOLDERING861
|
|
Geplaatst: zondag 13 juli 2014, 14:31
|
|
|
Onze predikant schrijft zo af en toe wel eens een overdenking voor de website of Facebookpagina van onze kerk. Het lijkt mij leuk om deze met jullie te delen.
Vind ik leuk? Soms kan een kleine verschuiving bij het overzetten naar een andere taal wel zo z’n gevolgen hebben. Op de Nederlandse versie van Facebook kun je je instemming betuigen door te klikken op Vind ik leuk. Soms kan ik dat niet over m’n hart verkrijgen: wanneer het over een ernstig bericht gaat, bijvoorbeeld over een ziekte of ander onheil. Dan zou ik wel steun willen uitspreken voor degene die dat bericht geplaatst heeft, en bijval voor de manier waarop die persoon erover spreekt in dat bericht,- maar “vind ik leuk”, nee, dat voelt dan toch als ongepast… Dat hoeft overigens geen echt probleem te zijn, want je kunt natuurlijk ook in een reactie met woorden zeggen wat je erover zeggen wilt. In het Engels ligt dat toch wat gemakkelijker. Daar gaat het om het “liken” van iets dat iemand op Facebook gezet heeft. Een like is naar mijn gevoel toch wat anders dan vind ik leuk. Je zegt ermee dat hij of zij je aanspreekt met dat bericht, je in je hart raakt op een mooie manier; ook al vind je het helemaal niet “leuk”. Je hebt sympathie voor die persoon.
Jezus vraagt in Joh. 21 aan Petrus: “Heb je mij lief?” Dat is wat anders dan “Vind je me leuk?” Het is de vraag of je daar wel “ja” op kunt zeggen; want wat Hij van ons vraagt (navolging en daarbij zelfs de bereidheid om elke dag ons kruis te dragen) is helemaal niet leuk. Hij vraagt (aan Petrus en aan ons) echter een positieve houding tegenover zijn persoon en boodschap. Dat gaat zelfs nog wat dieper dan het Engelse woord “like”: het gaat meer om “love”, d.w.z. liefde die zich inzet voor de ander omdat ze die ander zo belangrijk vindt. Bij Jezus in elk geval omdat Hij jou op die manier liefheeft; zelfs als Hij weinig reden heeft om jou te “liken” of leuk te vinden…!
Ds. A. Spaans
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: zondag 13 juli 2014, 15:18
|
|
|
BOLDERING861 schreef: | Onze predikant schrijft zo af en toe wel eens een overdenking voor de website of Facebookpagina van onze kerk. Het lijkt mij leuk om deze met jullie te delen.
Vind ik leuk? Soms kan een kleine verschuiving bij het overzetten naar een andere taal wel zo z’n gevolgen hebben. Op de Nederlandse versie van Facebook kun je je instemming betuigen door te klikken op Vind ik leuk. Soms kan ik dat niet over m’n hart verkrijgen: wanneer het over een ernstig bericht gaat, bijvoorbeeld over een ziekte of ander onheil. Dan zou ik wel steun willen uitspreken voor degene die dat bericht geplaatst heeft, en bijval voor de manier waarop die persoon erover spreekt in dat bericht,- maar “vind ik leuk”, nee, dat voelt dan toch als ongepast… Dat hoeft overigens geen echt probleem te zijn, want je kunt natuurlijk ook in een reactie met woorden zeggen wat je erover zeggen wilt. In het Engels ligt dat toch wat gemakkelijker. Daar gaat het om het “liken” van iets dat iemand op Facebook gezet heeft. Een like is naar mijn gevoel toch wat anders dan vind ik leuk. Je zegt ermee dat hij of zij je aanspreekt met dat bericht, je in je hart raakt op een mooie manier; ook al vind je het helemaal niet “leuk”. Je hebt sympathie voor die persoon.
Jezus vraagt in Joh. 21 aan Petrus: “Heb je mij lief?” Dat is wat anders dan “Vind je me leuk?” Het is de vraag of je daar wel “ja” op kunt zeggen; want wat Hij van ons vraagt (navolging en daarbij zelfs de bereidheid om elke dag ons kruis te dragen) is helemaal niet leuk. Hij vraagt (aan Petrus en aan ons) echter een positieve houding tegenover zijn persoon en boodschap. Dat gaat zelfs nog wat dieper dan het Engelse woord “like”: het gaat meer om “love”, d.w.z. liefde die zich inzet voor de ander omdat ze die ander zo belangrijk vindt. Bij Jezus in elk geval omdat Hij jou op die manier liefheeft; zelfs als Hij weinig reden heeft om jou te “liken” of leuk te vinden…!
Ds. A. Spaans |
haha, leuk gezegd, hij heeft ons lief zelfs als hij weinig reden heeft om ons te liken of leuk vinden...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: zondag 13 juli 2014, 15:25
|
|
|
ZWALUWTJE610 schreef: | Middernacht...... als bijna .... iedereen slaapt.... ja zelf ook ik....
 |
zal je gedichten nog gaan missen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURA291
|
|
Geplaatst: zondag 13 juli 2014, 16:49
|
|
|
Waar gaat de nieuwe bijbelstudie over?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zondag 13 juli 2014, 17:04
|
|
|
Deze afbeelding kreeg van een hele wijze persoon. Ik heb vrienden die heel anders denken over het geloof, maar enorme wijsheid hebben. Hoe denken jullie over de onderstaande afbeelding. Mag een christen een conflict aangaan met een medemens over het geloof of moeten we een andersdenkende medemens met rust laten v.w.b. het geloof en gewoon genieten van wat er gedeeld wordt..
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zondag 13 juli 2014, 17:18
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: zondag 13 juli 2014, 18:05
|
|
|
[quote=ANNETTE050]Deze afbeelding kreeg van een hele wijze persoon. Ik heb vrienden die heel anders denken over het geloof, maar enorme wijsheid hebben. Hoe denken jullie over de onderstaande afbeelding. Mag een christen een conflict aangaan met een medemens over het geloof of moeten we een andersdenkende medemens met rust laten v.w.b. het geloof en gewoon genieten van wat er gedeeld wordt..
Interessante vraag ...
Ik vertaal het stukje even dat leest misschien makkelijker voor de mensen die de Engelse taal niet beheersen.
"Wanneer je jezelf een Indiaan, een moslim, een Christen, een Europeaan of iets anders noemt, dan ben je "gewelddadig". Zie je waarom het geweld aandoet? Omdat je hiermee jezelf afscheidt van de rest van de mensheid. Wanneer je jezelf afscheidt door geloof, nationaliteit, traditie, dan werkt dat gewelddadigheid in de hand. Dus een man die deze gewelddadigheid probeert te begrijpen, behoort bij geen enkel land, hangt geen enkele religie aan, geen enkel systeem, hem gaat het begrijpen van de gehele mensheid aan."
Ik wil er in alle bescheidenheid iets over kwijt. Allereerst is de vraag: wat is wijsheid? De bijbel leert en toont dat het begin van alle wijsheid is: ontzag hebben voor God. Paulus gaat nog verder en zegt dat alles draait om het kennen van de Heer Jezus. De rest is voor hem compleet vuilnis. Ik interpreteer dat als: alle kennis die buiten Christus omgaat, daar heb je uiteindelijk niets aan. Laat je dus niet te snel onder de indruk brengen van wat mensen je vertellen, maar probeer goed te luisteren naar wat ze nu werkelijk zeggen. En stel daarbij de vraag: Wat is hun bron? Is dat God, of is dat satan?
Ik denk dat je een conflict met een anders-gelovige niet uit de weg hoeft te gaan. Sterker nog: als je "gewoon" getuigt van wie Jezus voor jou is, dan zal het conflict vanzelf ontstaan als je te maken hebt met iemand die Christus niet heeft aangenomen. Het zal zijn: licht tegenover duisternis. En dat merk je vanzelf :) Waar de naam van Jezus genoemd wordt, zal er iets gebeuren in de Hemelse gewesten.
Over de poster en Krisnamurti: naar mijn mening is hij een dwaalleraar die new age verkondigde in zijn leven. Zo'n leer zit vol met redeneringen die wel aardig klinken en "humaan" aandoen, maar buiten Jezus om is er ook voor deze man geen redding, en ook niet voor zijn volgelingen.
De hele new age is trouwens gebaseerd op de allereerste leugen van de slang: "Wist je dat je als God kunt zijn?" Voordat ik Jezus aannam, heb ik me nogal in de new age verdiept. Mijn conclusie is dat de gehele new age inderdaad vuilnis is, en hoort in de afvalbak.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: zondag 13 juli 2014, 18:06
|
|
|
LAURA291 schreef: | Waar gaat de nieuwe bijbelstudie over? |
Welke bijbelstudie???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: zondag 13 juli 2014, 19:01
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Deze afbeelding kreeg van een hele wijze persoon. Ik heb vrienden die heel anders denken over het geloof, maar enorme wijsheid hebben. Hoe denken jullie over de onderstaande afbeelding. Mag een christen een conflict aangaan met een medemens over het geloof of moeten we een andersdenkende medemens met rust laten v.w.b. het geloof en gewoon genieten van wat er gedeeld wordt.. |
De titel van je onderwerp luidt: hoe gaan we om met anderen/atheïsten. Mij is niet helemaal duidelijk wie je met anderen bedoelt. In het topic spreek je over andersdenkenden. Ook onder christenen kom je al veel medemensen tegen die anders denken dan je zelf doet, andersdenkenden dus. Mensen die hun eigen waarheid verkondigen en verdedigen, grote woorden spreken en hun denken en handelen als norm aan anderen willen opleggen en alles wat niet binnen hun beperkte denken past verdacht vinden of afkeuren.
Volgens mij zit er ook nog wel iets tussen een conflict aangaan en het met rust laten van je medemens. Ik moest hier denken aan de uitspraak van Franciscus van Assisi: ''Verkondig het Evangelie, desnoods met woorden.” Die woorden zouden een gesprek kunnen zijn, waarin je niet je gelijk hoeft te krijgen en God hoeft te bewijzen. Laat maar zien met je daden dat je een christen bent en christenen zijn net mensen, maken ook fouten en hoeven zich niet beter te voelen dan niet-christenen.
Een poosje geleden las ik van je dat je geen liefde voelde voor je Islamitische buurman, maar alleen intense afkeer. Hoe denk je daar nu over? En hoe ga je zelf om met andersdenkenden (christenen) en/of atheïsten?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURA291
|
|
Geplaatst: zondag 13 juli 2014, 19:20
|
|
|
ROADY558 schreef: | Welke bijbelstudie??? |
Deze
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: zondag 13 juli 2014, 19:43
|
|
|
Off-topic,,, maar leuke foto jans
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: zondag 13 juli 2014, 19:49
|
|
|
LAURA291 schreef: | Deze
 |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: zondag 13 juli 2014, 19:49
|
|
|
Wel gisteren leerde ik ngo wat uit de bijbel De farizees, ook daar hield Jezus van Die maakte zich druk Jezus met tollenaars enzo omging En dan vertelt Jezus over de verloren zoon en ineens snap ik hem De verloren zoon, de tollenaars enzo De oudste zoon, die flipte er voor hem geen feest werd gehouden, is de farizeeër,,,, altijd goed zijn best gedaan... En De vader die hield van allebei, De oudste zoon deed altijd zijn best, als een soort knecht had niet door hij een zoon was, ook rustig een feest voor zich had kunnen houden als hij had gewild. De jongste zoon dacht ik ben niet waardig meer om zoon te zijn, ik ga terug, vraag of ik knecht mag zijn, nee zei de vader, als zoon weer Ineens snapte ik de vergelijken van de farizeeërs en de oudste zoon, na tig keren te hebben gelezen.... Ha ha
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURA291
|
|
Geplaatst: zondag 13 juli 2014, 20:00
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Deze afbeelding kreeg van een hele wijze persoon. Ik heb vrienden die heel anders denken over het geloof, maar enorme wijsheid hebben. Hoe denken jullie over de onderstaande afbeelding. Mag een christen een conflict aangaan met een medemens over het geloof of moeten we een andersdenkende medemens met rust laten v.w.b. het geloof en gewoon genieten van wat er gedeeld wordt.. |
Allereerst over de afbeelding; die spreekt mij niet aan. (En dat is een understatement.) Ik vind het ook niet wijs overkomen wat er op staat. Maar dat is wellicht voer voor een andere discussie.
Als ik jou was zou ik tijdens dit soort gesprekken vooral bidden of God een opening geeft en afstemmen op de Heilige Geest. In discussie gaan met niet-gelovigen, zeker uit new-age, heeft vaak weinig zin en werkt idd vaak averechts.
Als je een discussie probeert te winnen dmv woorden bereik je vaak niets. Maar als God een opening geeft kan 1 woord, geïnspireerd door de Heilige Geest voldoende zijn om een hart te bereiken.
Het kan volgens mij geen kwaad om dit soort 'wijsheden' te ontmaskeren in een gesprek; om mensen tot (beter) nadenken aan te sporen. Verder mogen wij gewoon liefhebben (Rom 13:10) en bidden voor onze medemensen. Ik zou hier vooral ontspannen mee omgaan en de woorden spreken die God je ingeeft.
Laatst aangepast door
|
LAURA291
|
op zondag 13 juli 2014, 20:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURA291
|
|
Geplaatst: zondag 13 juli 2014, 20:12
|
|
|
ROADY558 schreef: |  |
Mijn poging om dit forum weer een beetje leven in te blazen…
En te informeren naar de interesse van mensen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURA291
|
|
Geplaatst: zondag 13 juli 2014, 20:22
|
|
|
PETRA373 schreef: | Wel gisteren leerde ik ngo wat uit de bijbel De farizees, ook daar hield Jezus van Die maakte zich druk Jezus met tollenaars enzo omging En dan vertelt Jezus over de verloren zoon en ineens snap ik hem De verloren zoon, de tollenaars enzo De oudste zoon, die flipte er voor hem geen feest werd gehouden, is de farizeeër,,,, altijd goed zijn best gedaan... En De vader die hield van allebei, De oudste zoon deed altijd zijn best, als een soort knecht had niet door hij een zoon was, ook rustig een feest voor zich had kunnen houden als hij had gewild. De jongste zoon dacht ik ben niet waardig meer om zoon te zijn, ik ga terug, vraag of ik knecht mag zijn, nee zei de vader, als zoon weer Ineens snapte ik de vergelijken van de farizeeërs en de oudste zoon, na tig keren te hebben gelezen.... Ha ha |
Ik denk dat die farizeeërs het vast direct doorhadden…
Hier nog een Senegalese vertolking van dit verhaal; om het nooit te vergeten:
http://www.youtube.com/watch?v=Ypsau1rVyzw
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ARNOUT538
|
|
Geplaatst: zondag 13 juli 2014, 20:38
|
|
|
Hallo,
Iemand enig idee hoe ik die emoticons in mijn email zet? Ik zie ze hier in het forum wel staan, maar bij de mail niet. Het is dan 'gokken' welke symbolen je moet gebruiken. Kunnen deze er ook bij gezet worden?
Groet, Arnout
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zondag 13 juli 2014, 21:28
|
|
|
JANS221 schreef: | De titel van je onderwerp luidt: hoe gaan we om met anderen/atheïsten. Mij is niet helemaal duidelijk wie je met anderen bedoelt. In het topic spreek je over andersdenkenden. Ook onder christenen kom je al veel medemensen tegen die anders denken dan je zelf doet, andersdenkenden dus. Mensen die hun eigen waarheid verkondigen en verdedigen, grote woorden spreken en hun denken en handelen als norm aan anderen willen opleggen en alles wat niet binnen hun beperkte denken past verdacht vinden of afkeuren.
Volgens mij zit er ook nog wel iets tussen een conflict aangaan en het met rust laten van je medemens. Ik moest hier denken aan de uitspraak van Franciscus van Assisi: ''Verkondig het Evangelie, desnoods met woorden.” Die woorden zouden een gesprek kunnen zijn, waarin je niet je gelijk hoeft te krijgen en God hoeft te bewijzen. Laat maar zien met je daden dat je een christen bent en christenen zijn net mensen, maken ook fouten en hoeven zich niet beter te voelen dan niet-christenen.
Een poosje geleden las ik van je dat je geen liefde voelde voor een islamiet, maar alleen intense afkeer. Hoe denk je daar nu over? En hoe ga je zelf om met andersdenkenden (christenen) en/of atheïsten?
|
Inderdaad moet de titel zijn 'andersgelovigen'. Deze islamiet waar je op doelt' had zelf een agressieve houding en behoort derhalve absoluut niet tot min vriendenkring.
Dit stukje zette mij aan het denken en daarvoor was het ook bedoeld denk ik. Maar deze persoon is in zijn doen en laten 'christen' ...ik schrijf niet voor niets 'wijze persoon'... Kijk eens naar de verdeeldheid onder de kerken en gemeentes in Nederland...op zich is dat al iets waardoor het een gegeven is dat het 'evangelie' niet goed werkt bij ons. Dan heb je eigenlijk al geen weerwoord meer.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURA291
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BERT168
|
|
Geplaatst: zondag 13 juli 2014, 21:38
|
|
|
ARNOUT538 schreef: | Hallo,
Iemand enig idee hoe ik die emoticons in mijn email zet? Ik zie ze hier in het forum wel staan, maar bij de mail niet. Het is dan 'gokken' welke symbolen je moet gebruiken. Kunnen deze er ook bij gezet worden?
Groet, Arnout |
gebruik je misschien Google Chrome als browser? die laat de emoticons niet zien in de mail. dus gebruik je idd Chrome, probeer Explorer dan eens,die laat ze wel zien in de mail.
Gr.Bert
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BEANT124
|
|
Geplaatst: zondag 13 juli 2014, 21:47
|
|
|
Er is maar één Weg en één Waarheid en één Leven dat ons tot de Vader brengt, en dat is niemand anders dan Jezus.
Anders denkenden cq gelovigen (behoudens Zijn volk) zullen deze weg ook moeten gaan volgen, maar wel op de juiste wijze aan hen gebracht.
Mede omdat Zijn volk ziende bind en horend doof moesten worden gemaakt zo dat men het evangelie eerst wereldwijd kon gaan verkondigen. Nu Jezus de Weg is, zullen wij hen, die Hem nog niet hebben aan genomen, in Zijn liefde tegemoet moeten treden, dus alleen getuigen van wie Hij is en kan Zijn voor een ieder. Dus niet met Bijbelteksten ons eigen gelijk halend maar in Liefde dienend wel teksten gebruiken, om het christen zijn te verduidelijken
Laatst aangepast door
|
BEANT124
|
op maandag 14 juli 2014, 01:14
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZWALUWTJE610
|
|
Geplaatst: zondag 13 juli 2014, 22:40
|
|
|
PETRA373 schreef: | zal je gedichten nog gaan missen  |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZWALUWTJE610
|
|
Geplaatst: zondag 13 juli 2014, 22:48
|
|
|
Blij gevoel.. diep in mij.... gelukkig gevoel... God is groot... God is geweldig.... Och God ..... weet U... Ik ben zo blij met U....
En vooral dankbaar...
steeds meer besef ik... uit Uw genade.... En Uw liefde.... Weet ik nu..... wat geloof, Hoop en liefde... de krachtigste .. de Liefde is...... Liefde... hou dit vast... het geneest.....
geneest diep binnen in jou..... echt geloof het maar.. echt geloof in deze hoop in liefde die leeft... voor ieder...... Ja ook voor jou....
Liefs
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HOMEAGAIN970
|
|
Geplaatst: maandag 14 juli 2014, 00:30
|
|
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BEANT124
|
|
Geplaatst: maandag 14 juli 2014, 01:36
|
|
|
Moet men iemand de doop aanvraagt in een gemeente waar men statuten en reglementen hoog in het vaandel heeft, de doop weigeren?
Gezien de eerlijkheid van de doopkandidaat die van te voren al zegt niet aan de gevraagde beloften te kunnen voldoen, de doop weigeren? men kan dus bijv niet alle diensten bezoeken of andere samenkomsten.
Is men als gemeente verplicht, naar de Heer toe, om iemand die zegt Jezus gehoorzaam te willen zijn en hem wil volgen, de "doop van Filippus dan toe te passen of mag men weigeren omdat iemand wel Jezus wil volgen en bij Zijn gemeente wil horen maar niet specifiek bij een plaatselijke?
Geloven is persoonlijk maar de reden waarom men de doop aanvroeg, was mede omdat de andere "helft" (getrouwd dus) wel lid is van de gemeente
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: maandag 14 juli 2014, 05:46
|
|
|
BEANT124 schreef: | Moet men iemand de doop aanvraagt in een gemeente waar men statuten en reglementen hoog in het vaandel heeft, de doop weigeren?
Gezien de eerlijkheid van de doopkandidaat die van te voren al zegt niet aan de gevraagde beloften te kunnen voldoen, de doop weigeren? men kan dus bijv niet alle diensten bezoeken of andere samenkomsten.
Is men als gemeente verplicht, naar de Heer toe, om iemand die zegt Jezus gehoorzaam te willen zijn en hem wil volgen, de "doop van Filippus dan toe te passen of mag men weigeren omdat iemand wel Jezus wil volgen en bij Zijn gemeente wil horen maar niet specifiek bij een plaatselijke?
Geloven is persoonlijk maar de reden waarom men de doop aanvroeg, was mede omdat de andere "helft" (getrouwd dus) wel lid is van de gemeente |
Wat mij betreft staat de doop los van de keuze voor een gemeente, het is een persoonlijke zaak tussen God en jou. Ik weet dat er verschillende gemeenten zich verbinden aan de keuze van de doop door de geëigende plek voor de dopeling te willen zijn maar kan het niet rijmen met hoe het in de bijbel wordt genoemd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURA291
|
|
Geplaatst: maandag 14 juli 2014, 08:23
|
|
|
BEANT124 schreef: | Moet men iemand de doop aanvraagt in een gemeente waar men statuten en reglementen hoog in het vaandel heeft, de doop weigeren?
Geloven is persoonlijk maar de reden waarom men de doop aanvroeg, was mede omdat de andere "helft" (getrouwd dus) wel lid is van de gemeente |
Lastig.
Ten eerste denk ik niet dat je beloften als voorwaarde aan een doop kunt koppelen. Iemand wordt gedoopt op grond van zijn/haar geloof in Jezus Christus. God zelf heeft geen verdere voorwaarden gesteld; wie zijn wij dan?
Het is me niet helemaal duidelijk waarom iemand niet bij de betreffende gemeente wil horen. Dat kan verschillende oorzaken hebben, maar de motivatie doet wel ter zake. Als je gelooft en je bent gedoopt, dan hoor je automatisch bij het lichaam van Christus. Je kunt en mag je daar niet aan onttrekken. Er zijn vele teksten in de bijbel die wijzen op je commitment als gelovige. Alleen Jezus volgen zonder je aan te willen sluiten bij een plaatselijke gemeente / andere christenen is denk ik een contradictio interminus. Het is ongehoorzaamheid.
Zoals jij al zegt is geloven persoonlijk, maar het verregaande individualisme van tegenwoordig is denk ik niet bijbels. Als dat de onderliggende reden is van weigering om bij een gemeente te behoren, dan heeft die persoon mss nog niet alles goed begrepen. Hij/zij lijkt zich dan op voorhand te onttrekken aan mogelijke correctie (gebeurt vaak). Gelovigen zijn ook aan elkaar gegeven om van elkaar te leren, elkaar te bemoedigen èn te vermanen. Dat laatste accepteren veel mensen niet meer.
Omdat ik niet weet wat precies de situatie is kan ik er geen uitspraak over doen. Maar misschien heb je hier iets aan?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BEANT124
|
|
Geplaatst: maandag 14 juli 2014, 09:01
|
|
|
LAURA291 schreef: | Lastig.
Omdat ik niet weet wat precies de situatie is kan ik er geen uitspraak over doen. Maar misschien heb je hier iets aan? |
Mede daarom haal ik de doop van de kamerling er bij omdat die ook niet lid werd van plaatselijke gemeente. de persoon kan bijv fysiek en ook door afstand niet elke zondag aanwezig zijn. Maar als men zich laat dopen is het in eerste instantie gehoorzaam zijn aan Jezus zendingsopdracht en van daaruit groeien in geloof, niet eerst meedraaien in een gemeente en dan pas (na goed bevonden te zijn) gedoopt worden.
Deze persoon heeft door gigantische tegenslagen al 10 jaar niet gehoorzaam kunnen zijn de doopopdracht, nu is men zover en vroeg omdat familie ook bij de kerk hoorde de doop aan, werd in eerste instantie geweigerd maar mocht pas na dat onderzocht was of er geen nadere gemeenten waren, wel terug komen om dan alsnog gedoopt te worden.
Ik ben toch voorstander dat ook een doop als van de kamerling uitgevoerd moet kunnen worden en statuten cq regelemente ondergeschikt zijn aan Gods wil. Natuurlijk is de reden van de doop wel belangrijk men moet wel bewust belijdend christen zijn.
Laatst aangepast door
|
BEANT124
|
op maandag 14 juli 2014, 13:07
|
|
Naar boven |
|
|
|
|