ChristianMatch

Forum

sex voor het huwelijk
Ga naar pagina Vorige 1 ... 6129 6130 6131 6132 6133 6134 6135 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 december 2015, 20:21

Elke keer als het woord seksualiteit valt, schieten veel christenen in een kramp en wordt door heel veel christenen ook het woord zonde gebruikt. Zo lijkt het alsof er altijd wel iets mis is met het beleven van seksualiteit. Velen schijnen dan precies te weten wat van God wel zou mogen en wat niet.

Over seks -al dan niet- voor het huwelijk zijn al pagina`s vol geschreven. Bijbelteksten opzoeken die seks voor het huwelijk goedkeuren of afkeuren zijn er niet te vinden. Evenmin kun je teksten uit de Bijbel over het huwelijk (en seksualiteit) en wat daaronder verstaan werd in de tijd waarover de verhalen uit de bijbel gaan, toe passen op situaties in deze tijd. En dat lijkt mij ook niet de bedoeling daarvan. Er is natuurlijk wel het e.e.a. veranderd in vergelijking met die tijd. Vroeger waren de verhoudingen tussen man en vrouw ook anders. Een vrouw hoorde vaak tot je bezit, ze komt ook voor in het rijtje van dat wat je niet mag begeren van je naaste. (Huis, os, vrouw, ezel) Huwelijken zag men toen meer als een zakelijke overeenkomst tussen een man en een vrouw, daarvoor hadden man en vrouw soms weinig tot geen contact gehad. Veel huwelijken waren ook niet gebaseerd op liefde. Ook de leeftijd waarop men als man en vrouw bij elkaar kwam lag veel lager. De wetten die toen golden waren geschreven voor toen. En in die tijd waren de wetten goed en gaven een stuk bescherming, juist voor vrouwen.

Het belangrijkste lijkt mij een relatie die voortkomt uit liefde tot elkaar en gebaseerd is op trouw en wederzijds respect, hoe je die relatie vorm wil geven is een tweede. Als je voor een andere samenlevingsvorm kiest dan het huwelijk, dan wil dat niet zeggen dat je elkaar geen trouw beloofd en dat het vrijblijvender is dan een huwelijk. Het blijft iets moois als twee mensen elkaar liefhebben, respecteren en vertrouwen en samen een manier kunnen vinden om een relatie op te bouwen in welke vorm dan ook. Seksualiteit is daar een onderdeel van en kan je daar niet los van zien.
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die in een nieuwe relatie kunnen wachten met het beleven en genieten van seksualiteit tot ze (weer) getrouwd zijn. Dat is geen jaren vol te houden, of in dit geval tegen te houden. Liefde en seksualiteit horen bij elkaar. Twee mensen die elkaar vinden, met elkaar verder willen, die een relatie van liefde en trouw voor ogen hebben, daar kan en hoef je niet van te verwachten dat zij wachten met het beleven van seksualiteit tot ze getrouwd zijn.

Hoe je je relatie vorm wil geven en verder invult is iets wat je samen bespreekt. Een algemeen geldende norm kan niet gegeven worden en zeker niet aan een ander opgelegd worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 december 2015, 20:25

Kerst 2015

https://www.youtube.com/watch?v=FYh2OU4vtIk

Laatst aangepast door
JANS221
op dinsdag 22 december 2015, 20:26
Naar boven

Auteur Bericht
GERI837

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 december 2015, 23:00

Een van mijn favoriete kerstliederen. Deze is ook in veel landen bekend.
En in deze bezetting klinkt het ook nog eens mooi. Veel luister plezier!

https://youtu.be/XdpqavhUNKg

Groet, Geri
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: woensdag 23 december 2015, 10:54

Seks voor het huwelijk, mag dat? Ja of nee?

Hierbij kan ik mezelf 3 vragen stellen:

1. Wat is en doet seks?
Seks is de meest krachtige en intieme verbindingsdaad met een ander.
Het is de door God ingebracht eenwording die 2 mensen doet samensmelten, zowel lichamelijk, emotioneel en geestelijk.
En wat samensmelt, maak je niet zo makkelijk weer los. Daarom is het zo pijnlijk als de ander je daarna afwijst. De zeer intieme vertrouwensband scheurt en in je ziel scheurt het ook los. Niet echt een na-pretje.

2. Wat is huwelijk? Is dat de gang naar het gemeentehuis, het ja-zeggen en vervolgens een mooie dag?
Of is het het door God ingestelde verbond tussen man, vrouw en Hemzelf?
Ik ga uit van het laatste: het is een verbond dat je aangaat. En een verbond is de meest krachtige overeenkomst die gesloten kan worden. Het is meer dan een woord, meer dan een belofte: het is een toewijding waarbij je hele wezen betrokken is.
In een juiste situatie zal de inhoud en betekenis van het huwelijk en seks elkaar positief versterken.

3. Mag het?
Ik moet denken aan wat de bijbel zegt: Alles mag, maar niet alles is goed voor de mens. Met seks is het net zo. Seks mag, seks moet zelfs en het is niet voor niets zo lekker, maar een ieder moet zelf bepalen wat de juiste tijd is, want niet elke tijd is goed.

Sommigen hebben seks voor het huwelijk, trouwen daarna (of niet) en leven lang en gelukkig (of zo lijkt het ...)
Anderen hebben ook seks voor het huwelijk, maar juist daardoor wordt er een smet gelegd en ontstaat er een slechte start van dat huwelijk.

Persoonlijk zeg ik: waarom zou je niet wachten totdat je getrouwd bent?
(Dit is ook mijn vraag aan de topicstarter: Waarom zou je niet wachten?)
Je leeft dan samen naar een dag toe die je daarvoor apart zet. In de periode daarvoor maak je kennis met allerlei mensen, waardoor je hopelijk bevestigd wordt in je keuze voor elkaar en ontdek je in honderden situaties of je je partner kunt liefhebben.
Je leert juist door te wachten jezelf kennen en een beetje ruggengraat zal de relatie echt ten goede komen. Je kan juist ook zien of de ander jouw grenzen accepteert hierin. Je ontdekt dan het verschil tussen lust en liefde. Lust wil meteen. Maar liefde wil best wachten. En is het niet juist de liefde die dieper moet wortelen in een relatie, zodat de relatie zal standhouden wanneer de stormen zullen gaan komen?
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: woensdag 23 december 2015, 10:57

PENITENT693 schreef:
Beste broeders en zusters,
ik heb voorstanders en tegenstanders heb ik al gemerkt.ik persoonlijk neig meer naar het feit dat God het verbied in de bijbel. ,.maar ik weet nog niet zeker wat ik ga doen hopelijk weet ik het voordat ik een nieuw relatie strart

Het klinkt alsof je er maar het beste van hoopt.
Er is een eenvoudige oplossing:

KIES samen met je God wat je later wilt doen op dit vlak. Ontwikkel je standpunt nu je nog tijd hebt, dan zal dat standpunt je staande houden als de verleiding komt.
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: woensdag 23 december 2015, 13:19

Maar hoe komt men nu toch aan de (veronder)stelling dat God liefde (waarvan het beleven van seksualiteit een onderdeel is) tussen twee mensen niet goed zou vinden of zelfs zou verbieden?

Wat is er nu mooier in een relatie dan elkaar liefhebben en beminnen? Waarom jezelf en anderen een last opleggen? Waarom wil liefde wachten? En wat is er verkeerd aan lust? Geniet van elkaar en dank God!
Naar boven

Auteur Bericht
JEAN248

BerichtGeplaatst: woensdag 23 december 2015, 16:32

GERARD072 schreef:
Ik heb sinds een maand weer eens een Pathe pas aangeschaft. Ik kijk geen tv, maar soms heb ik enorme behoefte om de nieuwste films te zien. Laatste keer was ruim 4 / 5 jaar geleden.

Nu valt mij al in een paar films op dat er wordt verwezen naar Genisis. Met Films als:

Terminator: Genesys
Knock knock: waarin één van die doorgedraaide grietjes zo het en;
Pixels: waar met een opmerking wordt gerefereerd aan het bijbelse Genesis.

Iemand een idee waarom?
Naar boven

Auteur Bericht
GRACE030

BerichtGeplaatst: woensdag 23 december 2015, 22:16

JANS221 schreef:
Maar hoe komt men nu toch aan de (veronder)stelling dat God liefde (waarvan het beleven van seksualiteit een onderdeel is) tussen twee mensen niet goed zou vinden of zelfs zou verbieden?

Wat is er nu mooier in een relatie dan elkaar liefhebben en beminnen? Waarom jezelf en anderen een last opleggen? Waarom wil liefde wachten? En wat is er verkeerd aan lust? Geniet van elkaar en dank God!

ken je het plakband verhaal jans?

https://www.weet-magazine.nl/posts/e-dossier-seksualiteit/

Het is bewezen dat je als je met meerdere patners sex heb gehad dat je dan lastiger is om een langetermijn relatie aan te gaan.

Ik vind het juist mooi om dit intieme tot het huwelijk te wachten
Dat is juist veilig vooral voor de vrouw
wanneer je helemaal gegeven heb en de relatie gaat uit is dat extra pijnlijk
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: donderdag 24 december 2015, 08:24

GRACE030 schreef:
ken je het plakband verhaal jans?

https://www.weet-magazine.nl/posts/e-dossier-seksualiteit/

Het is bewezen dat je als je met meerdere patners sex heb gehad dat je dan lastiger is om een langetermijn relatie aan te gaan.

Dat is juist veilig vooral voor de vrouw
wanneer je helemaal gegeven heb en de relatie gaat uit is dat extra pijnlijk

Nee, je plakbandverhaaltje ken ik niet, maar de strekking ervan kan ik wel raden. Je wilt mij nu aan de hand van dat verhaaltje uitleggen dat als je seks met meerdere partners gehad hebt, het lastiger is om een lange termijn relatie aan te gaan. Helaas is dat voor velen hier wel de realiteit. Zij hebben een huwelijk of relatie achter de rug en proberen hier een nieuwe partner te vinden. Je hebt dan wat bagage, waardoor het soms moeilijker kan zijn om een nieuwe relatie aan te gaan.

Alleen is dat niet de vraag van de topicstarter en gaat het daar ook niet over in mijn stuk tekst. De vraag was of seks ook mag voor het huwelijk (van God). Ik heb daar mijn mening over gegeven.

Je schrijft:
GRACE030 schreef:
Dat is juist veilig vooral voor de vrouw.
Ik heb even geen idee wat jij onder veilig verstaat. (en dan ook nog vooral voor de vrouw?) Misschien moet ik je even uit de droom helpen: twee van de drie huwelijken eindigt in een echtscheiding, dus als je met veilig bedoelt dat een huwelijk meer zekerheid geeft op het niet verbreken van je relatie…….helaas!

Ik had het in mijn stuk tekst over het beleven van seksualiteit binnen een relatie die gebaseerd is op liefde tot elkaar, trouw en wederzijds respect. Zo`n relatie kan er zijn voor, in en na een huwelijk. In zo`n relatie is er geen enkele reden om te wachten met het uiten van je liefde, het beleven van seksualiteit is daar een onderdeel van.

Laatst aangepast door
JANS221
op donderdag 24 december 2015, 08:26
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: donderdag 24 december 2015, 17:55

vannacht om 12.00 uur verloopt mijn abonnement van drie dagen weer!

Ik wens iedereen fijne kerstdagen en een goed 2016, vol vreugde en liefde!

Laatst aangepast door
JANS221
op donderdag 24 december 2015, 17:57
Naar boven

Auteur Bericht
MARENTH030

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 december 2015, 00:17

Il Divo - O Holy Night.

https://youtu.be/a5j_XuATgRU

Gr. Marenth.
Naar boven

Auteur Bericht
MARENTH030

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 december 2015, 00:30

JANS221 schreef:
vannacht om 12.00 uur verloopt mijn abonnement van drie dagen weer!

Ik wens iedereen fijne kerstdagen en een goed 2016, vol vreugde en liefde!

Fijne kerstdagen!
Gezond, voorspoedig 2016 toegewenst.
Dank voor je mooie bijdragen op het forum!

Tot ziens!
Gr. Marenth.
Naar boven

Auteur Bericht
LOVELY888

BerichtGeplaatst: maandag 28 december 2015, 22:58

PAULUS400 schreef:
Beste CM leden,

ik vind het best wel moeilijk
om een goede afweging
te maken bij het volgende:

Ik vind het profiel van meerdere vrouwen leuk,
maar gezien ze al langer op CM lid zijn en
al veel mails beantwoord hebben, is mijn vraag:
Is het al dan niet handig om met hen te mailen?

Groetjes, Paul

Hoi Paul,
Waarom denk je van niet, er zijn ook vrouwen die hier al veel langer zijn omdat ze het aanspreekt en of de ware niet hebben gevonden.
Je kunt hen volgens mij gerust mailen, want er zullen er ook tussen zitten die heel veel mailtjes beantwoorden gewoon uit respect naar de medemens.

gr lovely
Naar boven

Auteur Bericht
ANJA312

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 december 2015, 09:13

SIEM463 schreef:
Van 31 december tot 2 januari lijkt het mij leuk om met meerdere C.M ers Oud en Nieuw te vieren in de Stay Okay op Terschelling, want dan hebben ze een geweldig volledig verzorgd programma/arrangement, voor 99,- Euro zie http://www.stayokay.com/feestdagen/oudennieuw/ Terschelling.
Hoe meer zielen hoe meer vreugd.
Als je mee wil bel dan met de Stay Okay en vraag naar Paula of Judith en zeg dat je van de Christelijke Singel club bent, want dan mag je van 31 december tot 2 januari gebruik maken van hun arrangement.
(dus niet via hun site boeken)
We verzamelen 31 december om 14.15 uur in de vertrekhal van de veerboot in de haven van Harlingen.
(ik heb geregeld dat Christelijke Singels van 31 december tot 2 januari gebruik mogen maken van hun arrangement, i.p.v. 30 december tot 1 januari zo als het op hun site staat)
Laat mij even weten als je geboekt en betaald hebt, want dan pas is je reservering definitief.

LET OP. VOL =VOL reageer snel.
Hallo Siem, ik lees nu pas dit bericht ben proeflid.. is er nog plek?
Naar boven

Auteur Bericht
MAMY994

BerichtGeplaatst: woensdag 30 december 2015, 21:30

Hallo allemaal. Ook voor mij is de tijd van gaan weer aangebroken. Ik wens en bid jullie allen een goede jaarwisseling toe en Gods rijke en onmisbare zegen. Groetjes Mam-Y
Naar boven

Auteur Bericht
MARENTH030

BerichtGeplaatst: woensdag 30 december 2015, 23:44

MAMY994 schreef:
Hallo allemaal. Ook voor mij is de tijd van gaan weer aangebroken. Ik wens en bid jullie allen een goede jaarwisseling toe en Gods rijke en onmisbare zegen. Groetjes Mam-Y

Dag MAMY,
Alle goeds toegewenst op je levenspad!
Ik wens je een gezond, gezegend en voorspoedig 2016.

Gr. Marenth.
Naar boven

Auteur Bericht
MAMY994

BerichtGeplaatst: donderdag 31 december 2015, 21:28

MARENTH030 schreef:
Dag MAMY,
Alle goeds toegewenst op je levenspad!
Ik wens je een gezond, gezegend en voorspoedig 2016.

Gr. Marenth.

Dank je. En misschien kom ik af en toe nog eens om het hoekje kijken met 3 daagjes. Doei Kussende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 januari 2016, 12:27

JANS221 schreef:

Volgens mij is er toch echt antwoord gegeven op je vragen. Je zou erop kunnen inhaken.

Laatst aangepast door
ROADY558
op zondag 3 januari 2016, 17:22
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 januari 2016, 23:38

GERARD072 schreef:
Ik heb sinds een maand weer eens een Pathe pas aangeschaft. Ik kijk geen tv, maar soms heb ik enorme behoefte om de nieuwste films te zien. Laatste keer was ruim 4 / 5 jaar geleden.

Nu valt mij al in een paar films op dat er wordt verwezen naar Genisis. Met Films als:

Terminator: Genesys
Knock knock: waarin één van die doorgedraaide grietjes zo het en;
Pixels: waar met een opmerking wordt gerefereerd aan het bijbelse Genesis.

Iemand een idee waarom?

Hey Gerard,
Hopelijk alles goed met je?

Ja, dat was mij ook opgevallen, dat op plaatsen waar je het niet verwacht bijbelse namen tegenkomt.
Je moest s weten hoeveel bijbelse namen je tegenkomt in allerlei rock- en houseliedjes bijvoorbeeld. Toen ik dat begon in te zien was datvoor mij een bevestiging dat de boze, dat is satan, al het goede dat van God komt, inpikt, en inzet in zijn eigen koninkrijk.
Tegelijk kan het ook leerzaam zijn om die bijbelse namen te onderzoeken en proberen te plaatsen in het grotere geheel. Daardoor kun je meer over de bijbel te weten te komen en ook meer te weten te komen over de manier waarop de duivel werkt.

Laatst aangepast door
ROADY558
op zaterdag 2 januari 2016, 23:47
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTAN620

BerichtGeplaatst: woensdag 6 januari 2016, 11:38

Inmiddels zijn de dagen verleden tijd.
Het was meer dan gezellig.
Aan de organisator: meer dan bedankt!
Voor alle anderen: jullie zijn fijne mensen!

Misschien volgend jaar weer?

groet Christa
Naar boven

Auteur Bericht
BELG837

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 januari 2016, 19:26

Ik zat sinds mei 2011 op CM en bleef ik tot juni 2012.
In die tijd zaten vele oude bekenden op de chatbox, het was mooie tijd.
vanaf rond half acht tot half twaalf was de chatbox bomvol. Het lijst met namen op de chatbox was "te klein" en wel te verstaan rond 25 leden tegelijk.
Toen ze uitgestapt waren, was de chatbox "uitgerstorven" . Het is echt jammer tegenwoordig. Diezelfde leden hebben we georganiseerd bij verschillende activiteiten. Het was zeer geslaagd in die tijd.
Inmiddels zijn we getrouwd en af en toe ga ik hier kijken hoe het ging.
Naar boven

Auteur Bericht
NATASCHA498

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 januari 2016, 21:53

Was net in chatbox zeg netjes hallo en begroet iedereen nou 3 mannen zitten er en niemand zegt wat maar zie wel dat je "gekeurd " wordt.... Gefrustreerde smiley Smiley die vol vragen zit

Laatst aangepast door
NATASCHA498
op dinsdag 12 januari 2016, 21:53
Naar boven

Auteur Bericht
BIENTJE544

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 januari 2016, 23:28

NATASCHA498 schreef:
Was net in chatbox zeg netjes hallo en begroet iedereen nou 3 mannen zitten er en niemand zegt wat maar zie wel dat je "gekeurd " wordt.... Gefrustreerde smiley Smiley die vol vragen zit

Frustrerend hè?! Ik had het vanavond ook, zaten er 6 in de chatbox maar gewoon geen reactie geven! Nou dan vraag ik me af waarom ze er zijn. De lol van de chatbox verdwijnt zo wel...
Als jij er ben zou ik je netjes begroeten Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
DEB155

BerichtGeplaatst: donderdag 14 januari 2016, 17:11

CHRISTAN620 schreef:
Inmiddels zijn de dagen verleden tijd.
Het was meer dan gezellig.
Aan de organisator: meer dan bedankt!
Voor alle anderen: jullie zijn fijne mensen!

Misschien volgend jaar weer?

groet Christa

Ja was gezellig he Christa, Christa ik heb nog een paar keer aan je gedacht, heb je de weg terug goed kunnen vinden? en was je hondje blij je weer te zien?
Naar boven

Auteur Bericht
JEKA923

BerichtGeplaatst: zondag 17 januari 2016, 11:54

ik vroeg me af wanneer er weer een speeddate georganiseerd wordt
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator

BerichtGeplaatst: maandag 18 januari 2016, 17:47

JEKA923 schreef:
ik vroeg me af wanneer er weer een speeddate georganiseerd wordt

We hebben nog geen datum geprikt, maar houd de nieuwsbrieven goed in de gaten. Misschien in april weer...

Op 14 februari organiseren we in ieder geval een Valentijnsproeverij.
En er is nog plek Lachende smiley
https://www.christianmatch.nl/valentijnsproeverij.php

Laatst aangepast door
CHRISTIANMATCH
op maandag 18 januari 2016, 18:26
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: woensdag 20 januari 2016, 19:45

Verraste, verbaasde smiley Wat stil hier..

Vandaag eigen gemaakte friet (met joppiesaus hmmm!), doperwtjes,.schnitzel.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: woensdag 20 januari 2016, 19:52

https://youtu.be/2NsJp8YX7AQ
Naar boven

Auteur Bericht
NATASCHA498

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2016, 09:07

CHRISTIANMATCH schreef:
We hebben nog geen datum geprikt, maar houd de nieuwsbrieven goed in de gaten. Misschien in april weer...

Op 14 februari organiseren we in ieder geval een Valentijnsproeverij.
En er is nog plek Lachende smiley
https://www.christianmatch.nl/valentijnsproeverij.php

Leuk idee maar ik mag geen alcohol vanwege mijn medicijnen en ik ben gluten vrij.

Maar veel succes gewenst. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2016, 17:37

NATASCHA498 schreef:
Leuk idee maar ik mag geen alcohol vanwege mijn medicijnen en ik ben gluten vrij.

Maar veel succes gewenst. Lachende smiley

Jammer Natascha. Glutenvrije hapjes gaat nog wel lukken, maar alcoholvrije wijn wordt lastig, vrees ik .

Gelukkig komt er in het voorjaar ook weer een speeddate-avond. Kun je mooi daarheen Knipoog smiley
Naar boven

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 ... 6129 6130 6131 6132 6133 6134 6135 ... 6194 Volgende
Pagina 6132 van 6194