ChristianMatch

Forum

Tour De France
Ga naar pagina Vorige 1 ... 927 928 929 930 931 932 933 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 17:05

En koude dag is het voor de renners.
Nat wegdek.
1 valpartij geweest.

Contador al tourwinnaar?

Laatst aangepast door
MARISKA601
op donderdag 22 juli 2010, 20:02
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEPELTJE037

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 18:10

SUSANNAH475 schreef:
Dilemma: God met of zonder religie?

... ‘Het Koninkrijk is binnen jullie en buiten jullie. Als jullie jezelf kennen, zullen jullie ook gekend worden.’ Dit komt uit het evangelie van Thomas (Thomas 3.) ...

Evangelie van Thomas? Welke bijbel lees je eigenlijk?
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 18:35

LEPELTJE037 schreef:

Staat inderdaad niet in onze bijbel, maar "bestaat" wel...

http://www.thomasevangelie.nl/

Ik geloof zeker dat ik God binnenin mijzelf kan vinden, en dat mijn direkte lijntje met Hem meer zegt dat de kerk of zelfs de bijbel...Ja, dat durf ik te zeggen, ik heb het al meerdere malen ervaren...
Maar ik geloof dat we steun behoeven van anderen!
Ik denk wel dat we als mensen individualistischer geworden zijn. Vroeger fungeerde de pastoor of dominee als leidsman, iemand tegen wie we opzagen...tegenwoordig zien we hen meer als gelijke, een vriend. Misschien dat we daardoor nog sneller geneigd zijn te zeggen dat ons geloof een persoonlijke zaak is, waar een ander niets mee te maken heeft?
Maar er is maar één echte God, das een ding waar k heel zeker van ben!

Ben overigens wel benieuwd geworden naar dat Thomas evangelie, ga het es ff bestuderen...

Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op donderdag 22 juli 2010, 18:47
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 18:39

WILLIE400 schreef:
PFFFF kan dit soort "bemoedigingen en advies" niet per mail of zo?
Vond het een interresant stuk voor forum maar door al die persoonlijke dingen die blijkbaar hoog zitten verstomt de hele discussie over het topic

Is ook maar mijn mening maar moest het even kwijt

willie

Wille je hebt helemaal gelijk en normaal zou ik dat ook hebben gedaan. Het is per mail helaas nog erger. En hier stop ik er mee want verder doorpraten is zinloos. En mijn excuses voor het verstoren van de discussie, maar ik wil ook niet alles over mijn kant laten gaan.

GrZing
Naar boven

Auteur Bericht
LEPELTJE037

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 18:41

TESSYBEAR731 schreef:
Staat inderdaad niet in onze bijbel, maar "bestaat" wel...

http://www.thomasevangelie.nl/

Tsja... dan niet zo verwonderlijk als iedereen z'n eigen geloof heeft, als men zulke geschriften leest, die nooit zijn toegevoegd aan de bijbel...

Als deze geschriften echt betrouwbaar waren, hadden ze zeker wel tot de bijbel behoord... God doet Zijn werk niet half Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 18:45

LEPELTJE037 schreef:
Tsja... dan niet zo verwonderlijk als iedereen z'n eigen geloof heeft, als men zulke geschriften leest, die nooit zijn toegevoegd aan de bijbel...

Als deze geschriften echt betrouwbaar waren, hadden ze zeker wel tot de bijbel behoord... God doet Zijn werk niet half Knipoog smiley

Ben k helemaal met je eens! Knipoog smiley

Maar toch zie je het soort verhalen als hierboven vaak terug komen..ik denk nu aan de boeken van Neal Donald Walsh, die zijn "gesprekken met God" gepubliceerd heeft...ook daarin stelt God volgens hem dat het koninkrijk van God, en de hemel e.d. in onszelf zijn. Meer een staat van bewustzijn dan een daadwerkelijke plek.
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 18:48

Hoi Tess,

Je kunt overwegen de ombudsman in te schakelen; ik weet niet of de woningstichting (nog) onder overheid valt?

GrZing!
Naar boven

Auteur Bericht
CARIN303

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 18:49

MARIANNE338 schreef:
Heey Carin.....wat rot......
15 jaar is toch een hele poos........je hecht je toch aan zo'n beestje
he?
Dit probleem staat mij ook te wachten.....ik zie er wel tegenop.
maar je kiest toch het beste voor je dierenvriend.....
Wat zal het leeg zijn...........sterkte hoor

Het is een hele rare dag, het voelt leeg, koud en ongezellig aan in huis.
Geen kat die op je staat te wachten, bij je gaat zitten, om eten schooit als jij aan het eten bent.
Ik ben nog wat verdoofd, vind het zo moeilijk te bevatten dat het nu voor altijd is, pffff.
Maar tegelijk weet ik dat het de allerbeste beslissing was. Mara was behoorlijk afgevallen en de dierenarts vertelde dat ze zelfs wat dement was ( hoezo, een originele kat Knipoog smiley ).
Ik ben onder de beslissing zelf erg rustig maar vind de gedachte dat ze weg is bijna niet voor te stellen.
Marianne, veel sterkte als jij de keuze moet gaan maken, mij heeft het wel geholpen dat ik , sinds januari, hier al rekening mee gehouden heb.
Misschien gaat dat ook voor jou gelden!

Lieve mensen , bedankt voor jullie lieve reactie`s op dit forum of per mail, het doet mij zeer goed!
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 18:54

CARIN303 schreef:
Vanochtend om 11.20 uur is Mara overleden.
Het is beter zo voor haar, er was eventueel nog een pijnbestrijdingstraject te gaan maar volgens de dierenarts zou dat een lijdensweg voor Mara betekenen.
Ik heb haar 15 jaar gehad , het is een goede beslissing maar ben er wel verdrietig onder.
Bedankt voor jullie steun!

knuffel voor je en heel veel sterkte...
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 18:58

ERIKA129 schreef:
echt niet Veenendaal is veel beter en veel uitgebreider

even voor de wokkers.

Helaas carin de 21 ste ga ik niet wokken komt even echt niet uit Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

sorry misschien een datum in oktober plannen?
Naar boven

Auteur Bericht
CARIN303

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 18:59

ERIKA129 schreef:
even voor de wokkers.

Helaas carin de 21 ste ga ik niet wokken komt even echt niet uit Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

sorry misschien een datum in oktober plannen?

Is goed maar dan wel op een zaterdag graag!
Had nog een aanmelding per mail gekregen maar zal die ook af gaan zeggen,wel jammer trouwens,had er zin in!
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:02

LEPELTJE037 schreef:

zo zijn er wel meer boeken hoor die door een stel mensen in het jaar 300 ongeveer, bekeken, gewikt, gewogen etc werden of ze wel/niet in de bijbel moesten worden opgenomen.
uit oudtestamentische tijd bijv de volgende boeken:
Tobit
Judit
Ester (Grieks)
1 Makkabeeën
2 Makkabeeën
Wijsheid
Sirach
Baruch
Brief van Jeremia
Toevoegingen aan Daniël
Manasse

en ook in nieuwtestamentische tijd waren er boeken zoal het evangelie van thomas.

ook wat betreft het boek openbaring is een hele discussie geweest, wel/niet in de bijbel. Tijdje wel, tijdje niet.....

al met al....sommige boeken zijn zeker de moeite waard om te lezen.

in de gewone bekende bijbel staan ook dingen waarvan je je af kan vragen....zit er niet een foutje in, klopt het wel, hebben de mannen/vrouwen van die tijd wel de juiste dingen vertaald, overgeschreven etc.
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:03

LEPELTJE037 schreef:

haha dat lees ik niet hoor...
Ik heb het stukje overgenomen uit een stukje uit de krant "Trouw"
De link er naar toe kreeg ik van een familielid.

http://www.trouwcommunities.nl/religie-filosofie/blog/2503/11413.html
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:04

DAVID923 schreef:
hoi, gaarne wat gebed.
ben ff afwezig geweest, want ik ben herstellende van een alcoholvergiftiging, bijna het loodje gelegd, erg geschrokken.

kon al moeilijk maat houden, maar deze keer ging het net over het randje.

God en mezelf beloofd niet meer te drinken, en heb me bij christelijke psycholoog aangemeld, om de eventuele oorzaak te achterhalen.

bid aub voor volledig herstel.

ty

Beste David......je openheid hierover verbaast me ....vind het top van je dat je dit durft te vertellen. Een goede manier om het gevecht met jezelf aan te gaan , door deze drempel te durven nemen.

Ik zal voor je bidden.

Sterkte en God's Wijsheid, liefde en kracht en met Zijn zegen is elke overwinning te behalen.
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:07

DAVID923 schreef:
hoi, gaarne wat gebed.
ben ff afwezig geweest, want ik ben herstellende van een alcoholvergiftiging, bijna het loodje gelegd, erg geschrokken.

kon al moeilijk maat houden, maar deze keer ging het net over het randje.

God en mezelf beloofd niet meer te drinken, en heb me bij christelijke psycholoog aangemeld, om de eventuele oorzaak te achterhalen.

bid aub voor volledig herstel.

ty

Ik ga voor je bidden David.
Wens je heel veel sterkte !
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:07

Vermoedelijk is de waaromvraag de meest gestelde vraag onder gelovigen. Het is de deur naar de kenniswereld en hoort standaard bij het zich ontwikkelende kind.

Toch blijven we ook daarna vragen.

Marionetten
Het vraagteken achter deze vraag wordt soms een uitroepteken:
- Dan krijg je een aanklacht, een verwijt.
- Stellen we onszelf ook de waaromvraag?
- Voor hoeveel leed zorgt de mens?
- Hoe vaak sloegen we ons al niet voor het hoofd?
- Wie brachten martelwerktuigen en massavernietigingswapens deze wereld binnen?"

God schiep geen marionetten of robots. Hij schiep mensen die in verantwoordelijkheid en vrijheid kunnen handelen.
Het 'risico' dat we de richting inslaan van ongeloof en immoraliteit is de prijs der liefde.

Wie vraagt waarom God toen en daar niet ingreep, mag niet voorbij gaan aan eigen verantwoordelijkheid én de vraag hoe vaak Hij wel ingreep,

dikwijls zonder dat wij er op merkten. Getuigt Golgotha bovendien niet van Zijn genadig ingrijpen in de wereldgeschiedenis?"

Megafoon
We kunnen levensleed vanuit de Bijbel herleiden tot vier opties: De eerste drie staan duidelijk vermeld: zonde, satan en God.

Er is echter nog een vierde optie en dat is erkennen niet te weten wie er achter zit.

In de geschiedenis van de blindgeborene leggen de omstanders een verband met onbeleden zonde, maar Jezus laat de oorzaak van de oogziekte in het midden

De gedachte dat God Zijn hand heeft in dat wat wij als 'kwaad' ervaren, staat velen tegen.
Volgens Hebreeën 12 'tuchtigt' Hij Zijn kinderen, niet omdat Hij daar vermaak aan beleeft, maar 'opdat we Zijn heiligheid deelachtig zouden worden'.

Zo weet Hij uit iets kwaad iets goeds tevoorschijn te brengen.
C.S Lewis gebruikte de metafoor van een megafoon. Moeite, tegenslag en verdriet versterken het geluid waarmee God in de Bijbel tot ons spreekt.

God laat ons op wegen buiten Hem vastlopen omdat Hij niet verdraagt dat we ons ongeluk tegemoet reizen.
Zo komen ook gerichten en oordelen niet uit de lucht vallen, ze worden uitgelokt.
Waar humaniteit het bijvoorbeeld aflegt tegen marktdenken en 'halen, hebben, houden', daar wordt gespeeld met heilig vuur."

Waarom?
Toch moeten we erg voorzichtig zijn met het duiden van Gods vinger in de geschiedenis.
Laten we de waaromvraag niet te snel afdichten met het 'waartoe' er overheen te schuiven, hoe zinvol die vraag op zich ook is,

omdat ze dwingt naar voren te kijken in plaats van achter te zien en daardoor bevrijdend kan werken.
Maar was het niet juist Christus Zelf die Zijn 'waarom?' naar Zijn Vader riep?

Wil ik met mijn 'waarom?' niet de mist ingaan, dan moet ik bij Hem uitkomen, die mij niet met lege handen laat staan.
Hij is het antwoord op mijn vele, zo niet al mijn vragen.

Met het oog op Hem ga ik meezingen met Paulus 'dat het lijden van deze tegenwoordige wereld niet opweegt tegen de heerlijkheid die aan ons zal geopenbaard worden

'Hij is mijn vrede!"
Naar boven

Auteur Bericht
LEPELTJE037

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:08

TESSYBEAR731 schreef:
Ben k helemaal met je eens! Knipoog smiley

Maar toch zie je het soort verhalen als hierboven vaak terug komen..ik denk nu aan de boeken van Neal Donald Walsh, die zijn "gesprekken met God" gepubliceerd heeft...ook daarin stelt God volgens hem dat het koninkrijk van God, en de hemel e.d. in onszelf zijn. Meer een staat van bewustzijn dan een daadwerkelijke plek.

Geen idee wie die beste kerel is, die Neal Donald Walsh, maar zolang dergelijke dingen bijbels niet helder worden onderbouwd, dan lijkt het me niet wijs om dit zomaar voor waar aan te nemen.

Houdt er rekening mee dat Satan ons ook van alles op de mouw te spelden... Datgene bijvoorbeeld wat Openb.12:9 zegt over Satan: "...de satan, die de gehele wereld verleidt...", dus niet bepaalde groeperingen, maar de gehele wereld.

1 Tessalonicenzen 5:19-22:
19 Dooft de Geest niet uit, 20 veracht de profetieën niet, 21 maar toetst alles en behoudt het goede.
22 Onthoudt u van alle soort van kwaad.
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:08

ZINGA672 schreef:
Wille je hebt helemaal gelijk en normaal zou ik dat ook hebben gedaan. Het is per mail helaas nog erger. En hier stop ik er mee want verder doorpraten is zinloos. En mijn excuses voor het verstoren van de discussie, maar ik wil ook niet alles over mijn kant laten gaan.

GrZing

Wat betreft dit topic heb je geen mail gestuurd Zinga, dus neem aan dat je het hebt over een eerdere mailwisseling ?
Wat moet ik doen om de vrede tussen ons te bewaren, ik vind het heel erg dat je zo over me denkt...
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:12

LEPELTJE037 schreef:
Ok, je gelooft dat je bij je sterven, naar de hemel gaat.

Je gaat naar de hemel... en dan?

Wat stel je je in 'hemels naam' voor wat je daar gaat doen?

Ik ben benieuwd hoe en wat mensen hier er over denken...

Krijg je een harp in de handen gedrukt om alsmaar muziek te maken oid? Verlegen lachende smiley

ha....ik hoop dat ik daar ook kan fietsen, vissen, wandelen, genieten van de natuur, heerlijke omgang met mensen heb, gewoon kan genieten van het eeuwige leven in de directe nabijheid van God.

Ik denk dat hoe God ooit de wereld geschapen heeft, hoe alles was voor de zondeval, Hij het weer zal maken. Dan zonder de zonde, verdriet en pijn.
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:15

LEPELTJE037 schreef:
Ok, je gelooft dat je bij je sterven, naar de hemel gaat.

Je gaat naar de hemel... en dan?

Wat stel je je in 'hemels naam' voor wat je daar gaat doen?

Ik ben benieuwd hoe en wat mensen hier er over denken...

Krijg je een harp in de handen gedrukt om alsmaar muziek te maken oid? Verlegen lachende smiley

Harp Verraste, verbaasde smiley Smiley die vol vragen zit Liever iets anders.

Ik troost me soms met de gedachte dat ik in de hemel al die dingen kan doen waar ik nu niet aan toekom, of waarvoor ik de kans niet heb gehad. Dus de leukste en mooiste dingen die ik kan bedenken; heeft God voor mij in de hemel bewaard. En als dat niet zo is, dan is dat omdat hetgeen Hij wel heeft nog veeeeeeel mooier is! Lachende smiley

GrZ!
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:18

Goed duidelijk stukje Jonathan.
Zeker die opmerking over het duiden op Gods vinger.
Hoe vaak word God niet geprezen of gedankt voor bijvoorbeeld een huwelijk.
Het word zo makkelijk gezegd: Hetgeen God samenvoegde....
En zo zijn er meerdere voorbeelden te geven waaruit blijkt dat ook het kwaad, verpersoonlijkt in mensen, ook een vingertje in de pap heeft.
Gelukkig leert ons de geschiedenis van Job dat er ook voor het kwaad wel degelijk grenzen zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
LEPELTJE037

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:19

JONATHAN890 schreef:

...

in de gewone bekende bijbel staan ook dingen waarvan je je af kan vragen....zit er niet een foutje in, klopt het wel, hebben de mannen/vrouwen van die tijd wel de juiste dingen vertaald, overgeschreven etc.

Helaas is dit maar al te waar... Er is behoorlijk met de schriften geknoeid.
Er zijn voldoende aanwijzingen, waaruitblijkt dat sommige teksten naar de hand van de vertaler zelf is gezet.

Maar toch ben ik van mening, dat de boeken die niet voorkomen in de bijbel, dat die daar ook niet horen.
De boeken die er wel in staan, dienen nauwkeurig worden bestudeerd.
Naar boven

Auteur Bericht
CARIN303

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:20

Ik verlang ook naar de Hemel om dan te praten met Mozes, Ruth, Jacobus, te wandelen met Jezus, met alle dieren te knuffelen, leeuwen , beren ,met de vogels mee te rennen en dan in de avond ( als die nog bestaat dan ) naar de troon van God te gaan om daar Hem te aanbidden.
Misschien wel samen met de mensen die nu al in de Hemel zijn, mijn opa en oma, vader, ouders van vrienden en natuurlijk een ieder die ik nu al ken en van Jezus houd.
Eindelijk ga ik ook Tonny en Lixy zien, mijn sponsor kindjes uit Uganda en Honduras, heerlijk heb er al zin in.

Nooit meer iets fout doen, alles is volmaakt, de hele wereld kunnen zien en beleven met alleen maar mensen die van je houden , wat moet dat paradijselijk zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:33

PIETER649 schreef:
Goed duidelijk stukje Jonathan.
Zeker die opmerking over het duiden op Gods vinger.
Hoe vaak word God niet geprezen of gedankt voor bijvoorbeeld een huwelijk.
Het word zo makkelijk gezegd: Hetgeen God samenvoegde....
En zo zijn er meerdere voorbeelden te geven waaruit blijkt dat ook het kwaad, verpersoonlijkt in mensen, ook een vingertje in de pap heeft.
Gelukkig leert ons de geschiedenis van Job dat er ook voor het kwaad wel degelijk grenzen zijn.

Ja om het eens heel dichtbij te houden, zoals jij ook doet door te zeggen, dat bij het aangaan van een huwelijk.....God dit heeft samengevoegd? Is dit wel zo....was het niet onze sturing die wij aan het leven gaven, dat we die richting opgegaan zijn?

Bij alles wat we doen hebben we een eigen verantwoording. De keuze om goed te doen of fout te doen. Dat vermogen heeft God ons gegeven...uit liefde voor de mensen. Het is de keuze zelf van de mens dat we voor het kwade kozen en nog steeds kiezen.

God laat echter een andere weg zien....terug naar Hem, terug door verlossing en genade. Dat is dan ook weer Zijn liefde voor ons.

Maar nog blijven we mensen die nog steeds kunnen falen. Hoe kunnen we dat voorkomen? Alleen door heel dicht bij God te blijven staan, open te staan voor Zijn stem in ons leven.
Alle stemmen in ons leven te onderzoeken of ze wel/niet van God komen.

Ja ons verlangen spreekt, onze IK spreekt, ook satan spreekt....maar al deze dingen moten we meten aan God's Woord en God's stem.
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:33

TRIJNIE671 schreef:
erg mooi zinga die van deep purple , Clown smiley Kwijlende smiley

Ja, best wel tijdloos hé. Heb jij ook zo'n jeugdsentiment hitplaatje?

GrZing!
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:35

JONATHAN890 schreef:
Ja om het eens heel dichtbij te houden, zoals jij ook doet door te zeggen, dat bij het aangaan van een huwelijk.....God dit heeft samengevoegd? Is dit wel zo....was het niet onze sturing die wij aan het leven gaven, dat we die richting opgegaan zijn?

Bij alles wat we doen hebben we een eigen verantwoording. De keuze om goed te doen of fout te doen. Dat vermogen heeft God ons gegeven...uit liefde voor de mensen. Het is de keuze zelf van de mens dat we voor het kwade kozen en nog steeds kiezen.

God laat echter een andere weg zien....terug naar Hem, terug door verlossing en genade. Dat is dan ook weer Zijn liefde voor ons.

Maar nog blijven we mensen die nog steeds kunnen falen. Hoe kunnen we dat voorkomen? Alleen door heel dicht bij God te blijven staan, open te staan voor Zijn stem in ons leven.
Alle stemmen in ons leven te onderzoeken of ze wel/niet van God komen.

Ja ons verlangen spreekt, onze IK spreekt, ook satan spreekt....maar al deze dingen moten we meten aan God's Woord en God's stem.

hmmm interessant stukje...
Staat dat trouwens ergens in de bijbel... "wat God samengevoegd heeft scheidde de mens niet" ?
En zo niet, waar komt dat dan vandaan ?
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:40

LEPELTJE037 schreef:
Helaas is dit maar al te waar... Er is behoorlijk met de schriften geknoeid.
Er zijn voldoende aanwijzingen, waaruitblijkt dat sommige teksten naar de hand van de vertaler zelf is gezet.

Maar toch ben ik van mening, dat de boeken die niet voorkomen in de bijbel, dat die daar ook niet horen.
De boeken die er wel in staan, dienen nauwkeurig worden bestudeerd.

Belangrijk is dat met alles wat we horen en lezen, moeten afvragen of dit God's stem is die we horen. Ook een dominee op t kansel kan onzin verkopen. Ook een theoloog kan onzin verkopen. Dat neemt niet weg dat we dan moeten weglopen van alles wat niet in de Bijbel staat.
sommige geschriften zijn opgesteld door mensen die wel heel degelijk door God's Geest geleid zijn.
Moeten we dan zeggen....dat lees ik niet? Dan moeten we ook elk boek in een evangelische boekhandel wegdoen. Ook de boeken van nu zijn het lezen waard, net zoals de boeken van mensen van toen.

Vraag je echter altijd af....wat wil de schrijver zeggen, van waaruit is zijn bron, welke kant denkt de schrijver zelf?
Het evangelie van Thomas bijvoorbeeld behoort waarschijnlijk tot de denktrend van het jaar 100-300 na christus, de gnostiek.

De gnostiek leerde dat de mens kon verdwalen in zijn eigen denken. En door daar de weg weer terug in te vinden kon men zichzelf vinden en het God's beeld in zichzelf.
De traditionele kerk van die tijd predikte het geloof en verlossing door Jezus verzoening. Dit dus in contrast met wat de gnostiek leerde.
Veel dingen in het thomas evangelie zijn hiernaar terug te herleiden.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:43

SUSANNAH475 schreef:
hmmm interessant stukje...
Staat dat trouwens ergens in de bijbel... "wat God samengevoegd heeft scheidde de mens niet" ?
En zo niet, waar komt dat dan vandaan ?

mar 10:9
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:45

SUSANNAH475 schreef:
Dilemma: God met of zonder religie?

Dat kerken leeglopen, komt wellicht ook doordat mensen meer en meer beseffen dat Jezus ooit gezegd heeft: ‘Het Koninkrijk is binnen jullie en buiten jullie. Als jullie jezelf kennen, zullen jullie ook gekend worden.’ Dit komt uit het evangelie van Thomas (Thomas 3.) Maar ook bij Lucas kan je in sommige vertalingen lezen: ‘Het Koninkrijk is in u’. (Lucas 17.20-21.) Dat doet weer denken aan het orakel van Delphi: ‘Ken u zelf.'

Zijn mensen intussen zo gegroeid dat zij zonder pastor of dominee kunnen? Hoeven ze niet meer naar hem te luisteren, maar slechts naar zichzelf? En als zij dat doen, bestaat God bestaat dan niet langer, maar ‘gebeurt hij’ gewoon?
Waarom dan nog vasthouden aan dogma’s, wetten, voorschriften en belijdenissen van welke godsdienst dan ook? Je bepaalt toch gewoon je eigen geloof, gekend vanuit dat ‘Koninkrijk dat in je zit’? Uiteindelijk leer je dan jezelf kennen, geloof je (eindelijk) zelfs in jezelf en dat is dan door niemand anders bepaald dan – uiteraard weer - jezelf. Een heel eenvoudige doch doeltreffende vorm van theologie.

Dan kunnen we gelijk ophouden met strijden om de beste God. God wordt dan meer dan ooit ècht ‘persoonlijk’, zonder dat we in één bepaalde, door religie voorgeschreven God hoeven te geloven? Dan kunnen alle kerken dicht en alle denominaties opgeheven. Dan kunnen we Jezus allemaal nazeggen: ‘Ik ben die Ik ben.’

Misschien heeft Jezus als geen ander dat Koninkrijk in zichzelf ontdekt; antwoordde hij daarom op de vraag van de apostelen op welke dag de rust van de doden tot stand zal komen en op welke dag de nieuwe wereld zal komen: ‘Wat jullie verwachten is gekomen maar jullie herkennen het niet.’ (Thomas 51). Jezus was al zover, maar de apostelen nog lang niet.

Tot dusver lijkt het erop dat weinigen dat Koninkrijk in zichzelf ontdekt hebben, of het moet de Boeddha zijn, of andere verlichten. Boeddha heeft ook jaren besteed aan het ontwikkelen van zelfkennis en vond het Koninkrijk uiteindelijk ook in zichzelf.

Misschien moeten we het allemaal zelf doen. Geloven doe je niet in de kerk, maar enkel in jezelf. Dan kom je uiteindelijk dat Koninkrijk tegen en snap je eindelijk wat Jezus, en de Boeddha, en al die andere verlichte geesten, bedoelden.

Kunnen we dat zonder kerk, zonder religie? Want dat Koninkrijk in jezelf, tot die conclusie kom je dan, is God. Ook al had Boeddha het niet over God, maar sprak hij wel over een soort Koninkrijk in zichzelf.

En als er dan geen religies meer bestaan, hoe leren we onze kinderen dan over dat Koninkrijk? Misschien door ze te helpen zichzelf te leren kennen, door ze de gelegenheid te geven zich volledig te ontplooien, zonder dat we onder dwang en drang volproppen met religie of andere ideologieën.

Misschien betekent religie in de grond ‘verbinding met jezelf’. En is deze eenvoudige theologie alles wat noodzakelijk is om ieder het Koninkrijk te laten bereiken. En is dat tevens wat ons met elkaar verbindt. Tenslotte willen we ‘ergens bij horen’, zoals socioloog en directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau, Paul Schnabel, onlangs zei: ‘Mensen zijn groepsdieren.’

Voor mijzelf is het erg belangrijk om vrienden in mijn omgeving te hebben (en dat kunnen ook mensen zijn uit de kerk, mocht het zover zijn) die in grote lijnen hetzelfde denken als ik en waar je elkaar kunt bemoedigen in het geloof.

Herkennen jullie dat er in de omgeving zo (als in bovenstaand stukje) over wordt gedacht ?
Ik probeer altijd maar dicht bij mezelf te blijven en er vooruit te komen hoe ik er over denk.
Hoe ga je zo'n gesprek aan ?

Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op donderdag 22 juli 2010, 19:46
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:50

JONATHAN890 schreef:
Belangrijk is dat met alles wat we horen en lezen, moeten afvragen of dit God's stem is die we horen. Ook een dominee op t kansel kan onzin verkopen. Ook een theoloog kan onzin verkopen. Dat neemt niet weg dat we dan moeten weglopen van alles wat niet in de Bijbel staat.
sommige geschriften zijn opgesteld door mensen die wel heel degelijk door God's Geest geleid zijn.
Moeten we dan zeggen....dat lees ik niet? Dan moeten we ook elk boek in een evangelische boekhandel wegdoen. Ook de boeken van nu zijn het lezen waard, net zoals de boeken van mensen van toen.

Vraag je echter altijd af....wat wil de schrijver zeggen, van waaruit is zijn bron, welke kant denkt de schrijver zelf?
Het evangelie van Thomas bijvoorbeeld behoort waarschijnlijk tot de denktrend van het jaar 100-300 na christus, de gnostiek.

De gnostiek leerde dat de mens kon verdwalen in zijn eigen denken. En door daar de weg weer terug in te vinden kon men zichzelf vinden en het God's beeld in zichzelf.
De traditionele kerk van die tijd predikte het geloof en verlossing door Jezus verzoening. Dit dus in contrast met wat de gnostiek leerde.
Veel dingen in het thomas evangelie zijn hiernaar terug te herleiden.

Ik ben het met je eens dat je zo'n boek best kan lezen...
Het helpt denk ik wel als je beetje de geschiedenis kent van die tijd.
En ik vraag me ook af, hoe sterk moet je in je schoenen staan om bijv. het Thomas evangelie te lezen ? Of mag je erop vertrouwen dat de Heilige Geest je daarin leidt ?
Naar boven

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Ga naar pagina Vorige 1 ... 927 928 929 930 931 932 933 ... 6194 Volgende
Pagina 930 van 6194