Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: maandag 9 juni 2014, 20:13
|
|
|
NEEDPEACE198 schreef: | Ik sta voor alles open, alleen kom dan wel met goeie argumenten, die echt een reactie waardig zijn.
Het zijn heel veel woorden, alleen mis ik inhoudt!
Ik geef een link waar alles over dit onderwerp beschreven staat, maar ik krijg geen enkel antwoord op wat daar beschreven staat.
Sterker nog..aan al de reacties die ik krijg, maak ik uit, dat geen van jullie die pagina bekeken heeft, maar wel in de verdediging schieten.
Als jullie die link wel aandachtig bekeken hadden, dan had ik nooit zulke antwoorden gekregen, tenzij jullie er gewoon niet voor open willen staan. |
Ik heb dus wel de pagina bezocht, enkele links geopend en geprobeerd me door de lappen tekst te worstelen maar alleen al de toon vind ik van opruiend karakter, negatief en niet zoekend naar de eenheid van Gods gezin.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op maandag 9 juni 2014, 20:17
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: maandag 9 juni 2014, 20:15
|
|
|
NEEDPEACE198 schreef: | Ik ben nogal kieskeurig, als het aankomt op een vrouw, waar ik verder mee wil in mijn leven.
Ik hoopte eigenlijks, dat ik hier een vrouw zou aantreffen, die net zo'n groot geloof als mij heeft, aangezien ik die op straat helaas nog niet ben tegengekomen, alleen zit dat er niet in, zoals ik het nu bekijk. |
Ben je nu serieus of schertsend?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: maandag 9 juni 2014, 22:44
|
|
|
NEEDPEACE198 schreef: | Ik ben nogal kieskeurig, als het aankomt op een vrouw, waar ik verder mee wil in mijn leven.
Ik hoopte eigenlijks, dat ik hier een vrouw zou aantreffen, die net zo'n groot geloof als mij heeft, aangezien ik die op straat helaas nog niet ben tegengekomen, alleen zit dat er niet in, zoals ik het nu bekijk. |
Als je de gave van het geloof ontvangen hebt, dan mag je er toch ook op vertrouwen dat God de vrouw die bij jou past in jouw leven zal brengen EN dat Hij door Zijn Geest zal bevestigen dat zij de ware is?
Dan hoef je toch ook niet "kieskeurig" te zijn?
Laatst aangepast door
|
ROADY558
|
op maandag 9 juni 2014, 22:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BEN829
|
|
Geplaatst: maandag 9 juni 2014, 22:49
|
|
|
Ik verbaas en verwonder mij, na herhaalde keren alles gelezen te hebben, dat juist op deze Pinksterdagen, waar wij met z'n allen het feest vieren van de komst van de Trooster, deze topic gestart is door NeedPeace.
Ja, de Geest spreekt alle talen, maar een vertaling gaat mij niet zalig maken, daarvoor is het Pasen geweest.
Met Francis Schaeffer zou ik willen zeggen; (ga) leven door de Geest.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 06:42
|
|
|
NEEDPEACE198 schreef: | Ook al zou de Satan het geschreven hebben (1).
Dat veranderd nog steeds niet het feit, van wat er wel in de oude bijbels staan, maar niet in de nieuwe.
Een feit is toch gewoon een feit, toch?
Anders legt u toch gewoon zelf die drie bijbels naast elkaar, om ze te vergelijken.(2) Als dat beter werkt voor u, dan doet u dat gewoon, toch. |
1 - Als Satan het geschreven zou hebben, zou het erg slecht zijn om hier een link te plaatsen. Als Satan het zou hebben geschreven, wat zou dan zijn bedoeling zijn?
2 - Ik heb al meerdere malen diverse vertalingen naast elkaar gelegd. Tot nu toe als er in de NBV een tekst "ontbreekt" wordt deze netjes in de kanttekening aangegeven. Meerdere vertalingen lezen geeft op sommige teksten betere inzichten/begrip. Ik ben tot nu toe echter niet tot de conclusie gekomen dat de NBV een vervalsing is. En ook de link die je geplaatst hebt doet mij niet overwegen een andere mening aan te nemen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
NEEDPEACE198
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 12:02
|
|
|
Laat ik het eens zo proberen:
Wat is erger: het niet begrijpen, of het verkeerd begrijpen van de Bijbel?
Of speelt luiheid er bij velen er stiekem ook een rol in? Want ja, de NVB leest zo makkelijk weg, vergeleken met de SB.
Maar is dat wel de bedoeling?
Wist u wel dat de NVB Bijbel mede door de Katholieke Bijbelstichting tot stand is gekomen?
Zou u met die gedachte alleen al iemand de NVB nog aanraden?
(U weet zelf heel goed hoe Katholieken over bepaalde dingen denken)
Of zou u ze de tip meegeven, om de Statenvertaling te gaan proberen te lezen? En anders eerst een Bijbelstudie te gaan doen?!
Dit omdat de SV dicht bij de oorspronkelijke bijbeltekst staat, niet terugschrikken voor verouderde taal, en omdat de SB de eerste volledige officiele Nederlandstalige Bijbelvertaling is, die vertaald is, vanuit het Grieks en Herbreeus. (De voornaamste brontalen van de Bijbel)
Ik zou dan voor het tweede kiezen, vandaar dat ik dit topic aangemaakt heb.
Aangezien jullie het in het algemeen niet zo op die andere website hebben, heb ik hier een andere website voor jullie.
Op deze website staan maar liefst negen redenen, waarom u NIET de NVB moet gaan lezen.
http://getrouwevertaling.nl/div-200412-nbvnegenpunten.html
Hieronder een link waar uitleg wordt gegeven, waarom de NBV niet gebruikt zal worden in gereformeerde kerken.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/255/waarom-zal-de-nieuwe-bijbelvertaling-niet-gebruikt-worden-in-de-reformatorische-kerken------de-statenvertaling-is-toch-ook-een-vertaling-/
En hier nog wat info..
http://www.vergadering.nu/nbv/leesmap20050205nbv-zoeklicht1.htm
http://www.toetsalles.nl/bijbelvertalingen.index.htm
Laatst aangepast door
|
NEEDPEACE198
|
op dinsdag 10 juni 2014, 12:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 12:07
|
|
|
NEEDPEACE198 schreef: | Laat ik het eens zo proberen:
Wat is erger: het niet begrijpen, of het verkeerd begrijpen van de Bijbel?
Of speelt luiheid er bij velen er stiekem ook een rol in? Want ja, de NVB leest zo makkelijk weg, vergeleken met de SB.
Maar is dat wel de bedoeling?
Wist u wel dat de NVB Bijbel mede door de Katholieke Bijbelstichting tot stand is gekomen?
Zou u met die gedachte alleen al iemand de NVB nog aanraden?
(U weet zelf heel goed hoe Katholieken over bepaalde dingen denken)
Of zou u ze de tip meegeven, om de Statenvertaling te gaan proberen te lezen? En anders eerst een Bijbelstudie te gaan doen?!
Dit omdat de SV dicht bij de oorspronkelijke bijbeltekst staat, niet terugschrikken voor verouderde taal, en omdat de SB de eerste volledige officiele Nederlandstalige Bijbelvertaling is, die vertaald is, vanuit het Grieks en Herbreeus. (De voornaamste brontalen van de Bijbel)
Ik zou dan voor het tweede kiezen, vandaar dat ik dit topic aangemaakt heb.
Aangezien jullie het in het algemeen niet zo op die andere website hebben, heb ik hier een andere website voor jullie.
Op deze website staan maar liefst negen redenen, waarom u NIET de NVB moet gaan lezen.
http://getrouwevertaling.nl/div-200412-nbvnegenpunten.html
Hieronder een link waar uitleg wordt gegeven, waarom de NBV niet gebruikt zal worden in gereformeerde kerken.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/255/waarom-zal-de-nieuwe-bijbelvertaling-niet-gebruikt-worden-in-de-reformatorische-kerken------de-statenvertaling-is-toch-ook-een-vertaling-/
En hier nog wat info..
http://www.vergadering.nu/nbv/leesmap20050205nbv-zoeklicht1.htm |
Let alsjeblieft een beetje op je manier van spreken over je medegelovigen binnen CM die zich Rooms Katholiek noemen. Ik ken hier mensen die zich lid van deze kerk noemen en mij in hun houding en liefde tot God veel hebben geleerd. Je bent niet uit op eenheid maar op verdeeldheid. Je matigt je heel wat aan, staat niet naast je medegelovigen maar boven hen, oordeelt en vult in in hoe men hier denkt en gelooft en ik vind jouw uitlatingen kwetsend voor mijn medebroers en zussen. Wat ken je de mensen hier nu en wat weet je van hen?
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op dinsdag 10 juni 2014, 12:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
NEEDPEACE198
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 12:17
|
|
|
JOL252 schreef: | Let alsjeblieft een beetje op je manier van spreken over je medegelovigen binnen CM die zich Rooms Katholiek noemen. Ik ken hier mensen die zich lid van deze kerk noemen en mij in hun houding en liefde tot God veel hebben geleerd. Je bent niet uit op eenheid maar op verdeeldheid. Je matigt je heel wat aan, staat niet naast je medegelovigen maar boven hen, oordeelt en vult in in hoe men hier denkt en gelooft en ik vind jouw uitlatingen kwetsend voor mijn medebroers en zussen. Wat ken je de mensen hier nu en wat weet je van hen?
|
Daarom bindt ik mij dus ook nooit vast aan een Religie, en zal ik dus ook zeker niet de NVB Bijbel gaan lezen, waar verschillende geloven aan hebben meegewerkt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 12:23
|
|
|
NEEDPEACE198 schreef: | Daarom bindt ik mij dus ook nooit vast aan een Religie, en zal ik dus ook zeker niet de NVB Bijbel gaan lezen, waar verschillende geloven aan hebben meegewerkt. |
Meerdere geloven? Je bedoelt meerdere kerken binnen Gods wereldwijde gezin?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 12:23
|
|
|
Je blaast nogal hoog van de toren, Needpeace. Je mag dan wel van jezelf vinden dat jij een heel groot geloof hebt, gedraag je dan ook zo. Wat bescheidenheid zou je sieren en zeker ook de manier waarop jij over medechristenen denkt en praat . Jouw manier van geloven is niet de enige manier, Godzijdank niet. Jij mag graag de Statenvertaling lezen, prima, maar laat mij dan de Nieuwe Bijbelvertaling lezen. De manier waarop jij je hier gedraagt, bevalt mij niet, als dat bij een groot geloof hoort, dan doe ik het graag met wat minder groot geloof, maar wel met liefde voor mijn medemens.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 12:25
|
|
|
NEEDPEACE198 schreef: | Daarom bindt ik mij dus ook nooit vast aan een Religie, en zal ik dus ook zeker niet de NVB Bijbel gaan lezen, waar verschillende geloven aan hebben meegewerkt. |
Beste Needpeace,
Dit topic lezend heb ik toch een paar vragen aan je. Het is prima om mensen te waarschuwen voor iets dat jij als vals ziet. Jij ziet iets verkeerds in moderne Nederlandse bijbelvertalingen. Ik heb daar absoluut geen probleem mee. Sterker nog, mijn allereerste bijbel was een groot nieuws bijbel. Je wilt werkelijk niet weten hoe God mij gezegend heeft door het lezen van dit boek in eenvoudige spreektaal.
Ik begrijp niet zo goed waar nou je crux zit. Waar ben je zelf bang voor? Waarom voel je je geroepen om mensen ergens voor te waarschuwen? Wat drijft jou om deze waarschuwing te geven?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 12:33
|
|
|
ROADY558 schreef: | Beste Needpeace,
Dit topic lezend heb ik toch een paar vragen aan je. Het is prima om mensen te waarschuwen voor iets dat jij als vals ziet. Jij ziet iets verkeerds in moderne Nederlandse bijbelvertalingen. Ik heb daar absoluut geen probleem mee. Sterker nog, mijn allereerste bijbel was een groot nieuws bijbel. Je wilt werkelijk niet weten hoe God mij gezegend heeft door het lezen van dit boek in eenvoudige spreektaal.
Ik begrijp niet zo goed waar nou je crux zit. Waar ben je zelf bang voor? Waarom voel je je geroepen om mensen ergens voor te waarschuwen? Wat drijft jou om deze waarschuwing te geven? |
Wat vermoed je? Hij lijkt zijn medegelovigen niet als medegelovigen te erkennen/zien. Tot een uitwisseling en samen delen zal het dus niet komen maar meer als mededelen en harde eisen, oordeel. Dat is de geest achter wetticisme. Hoef je dus geen vragen aan te stellen want alles ligt al vast.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op dinsdag 10 juni 2014, 12:34
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 12:40
|
|
|
JANS221 schreef: | Je blaast nogal hoog van de toren, Needpeace. Je mag dan wel van jezelf vinden dat jij een heel groot geloof hebt, gedraag je dan ook zo. Wat bescheidenheid zou je sieren en zeker ook de manier waarop jij over medechristenen denkt en praat . Jouw manier van geloven is niet de enige manier, Godzijdank niet. Jij mag graag de Statenvertaling lezen, prima, maar laat mij dan de Nieuwe Bijbelvertaling lezen. De manier waarop jij je hier gedraagt, bevalt mij niet, als dat bij een groot geloof hoort, dan doe ik het graag met wat minder groot geloof, maar wel met liefde voor mijn medemens.
|
Het hangt gelukkig ook niet van de grootte van ons geloof af... maar van Zijn liefde en vrijspraak. Het evangelie is een blij evangelie en voor een kind te snappen. Ik denk dat een kind hier hard huilend en in de war bij weg loopt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
NEEDPEACE198
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 12:43
|
|
|
ROADY558 schreef: | Beste Needpeace,
Ik begrijp niet zo goed waar nou je crux zit. Waar ben je zelf bang voor? Waarom voel je je geroepen om mensen ergens voor te waarschuwen? Wat drijft jou om deze waarschuwing te geven? |
Ik weet wat er zich momenteel in de wereld afspeelt, en ik wil mensen graag behoeden voor het feit, dat lang niet iedere schrijver die aan die nieuwe bijbelvertalingen hebben meegewerkt , te vertrouwen zijn.
Maar blijkbaar wordt het mij zeer kwalijk genomen, als ik ook maar iets zeg over de NVB , terwijl het bij elk mens om de echte Bijbel draaien moet, waar geen lappen teksten uit of veranderd zijn.
Er is alweer een Bijbel uitgekomen, die nog weer meer veranderd is.
Hebben jullie dan echt niet in de gaten, dat wanneer u een vertaalde van een vertaalde Bijbel leest, u dus in een feite een kopietje van een kopietje van een kopietje aan het lezen bent?
Waar zijn al de heilige geschreven woorden gebleven dan?
Hoe kan het toch zo zijn, dat jullie daarop zoveel vertrouwen kunnen hebben?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 13:03
|
|
|
NEEDPEACE198 schreef: | Ik weet wat er zich momenteel in de wereld afspeelt, en ik wil mensen graag behoeden voor het feit, dat lang niet iedere schrijver die aan die nieuwe bijbelvertalingen hebben meegewerkt , te vertrouwen zijn.
Maar blijkbaar wordt het mij zeer kwalijk genomen, als ik ook maar iets zeg over de NVB , terwijl het bij elk mens om de echte Bijbel draaien moet, waar geen lappen teksten uit of veranderd zijn.
Er is alweer een Bijbel uitgekomen, die nog weer meer veranderd is.
Hebben jullie dan echt niet in de gaten, dat wanneer u een vertaalde van een vertaalde Bijbel leest, u dus in een feite een kopietje van een kopietje van een kopietje aan het lezen bent?
Waar zijn al de heilige geschreven woorden gebleven dan?
Hoe kan het toch zo zijn, dat jullie daarop zoveel vertrouwen kunnen hebben? |
Hoe kan het dat jij blijkbaar over antwoorden die al gegeven zijn heen leest? En wees gerust, jij bent God niet dus kunt ons ook niet behoeden. Daar hebben wij zijn Geest voor gekregen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
NEEDPEACE198
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 13:11
|
|
|
JOL252 schreef: | Hoe kan het dat jij blijkbaar over antwoorden die al gegeven zijn heen leest? En wees gerust, jij bent God niet dus kunt ons ook niet behoeden. Daar hebben wij zijn Geest voor gekregen. |
Als u zijn Geest heeft gekregen, dan kunt u daar ook gebruik van maken, en heeft u nooit een nieuwere Bijbel nodig om te lezen, dan de enige ECHTE. U zult zijn hulp krijgen, wanneer u geloof heeft!
Nogmaals:
Jezus beloofde de Trooster, de Heilige Geest, aan Zijn discipelen met daaraan toegevoegd de belofte dat Zijn Heilige Geest hen de boodschap van het Koninkrijk Gods zou uitleggen. Dit gaat ook op voor de discipelen van Jezus die nu de evangelieverkondiging op zich hebben genomen. Dus zonder de inwoning van de Heilige Geest en zonder Zijn hulp en uitleg is de bijbel absoluut een onleesbaar boek. Voor Gods Heilige Geest is geen vervanging beschikbaar. Immers: “....een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is” (1 Cor. 2:14). Als de Heilige Geest in iemands leven niet de ruimte krijgt om geestelijk inzicht te geven kan geen enkele vertaling in hedendaags Nederlands dat gemis compenseren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHRISTIANMATCH moderator
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 13:13
|
|
|
Dit topic is verplaatst.
Blijf on-topic en ga het niet op de man/vrouw af spelen. Blijf ook vriendelijk en respectvol.
Het is geen probleem om in gesprek te gaan over Bijbelvertalingen. De gesprekstoon is echter wél van belang.
(Zo te lezen verliepen mijn Pinksterdagen toch een stuk vrediger )
Laatst aangepast door
|
CHRISTIANMATCH
|
op dinsdag 10 juni 2014, 13:17
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 13:22
|
|
|
NEEDPEACE198 schreef: | Als u zijn Geest heeft gekregen, dan kunt u daar ook gebruik van maken, en heeft u nooit een nieuwere Bijbel nodig om te lezen, dan de enige ECHTE. U zult zijn hulp krijgen, wanneer u geloof heeft!
|
De enige echte Bijbel? Je hebt het hier over vertalingen hoor! En de Statenvertaling is net zo goed een vertaling als de NBG of de NBV. En jij maakt ook uit wat de enige echte vertaling is en wat een ander christen nodig heeft?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
NEEDPEACE198
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 13:33
|
|
|
JANS221 schreef: | De enige echte Bijbel? Je hebt het hier over vertalingen hoor! En de Statenvertaling is net zo goed een vertaling als de NBG of de NBV. En jij maakt ook uit wat de enige echte vertaling is en wat een ander christen nodig heeft? |
Ik heb het idd wat verkeerd uitgedrukt.
Mijn excuus daarvoor.
Wat ik bedoel te zeggen is, is KORT GEZEGD dat de statenbijbel een stuk moeilijker te lezen valt, dan bijvoorbeeld de NVB.
Maar als u geloof heeft, dan zult u veel meer aan de SB hebben, dan aan de NVB.
Denkt u niet diep van binnen dat God juist wil, dat wij niet met gemak de Bijbel kunnen lezen? Maar dat Hij per se wil, dat wij Hem vragen om hulp bij het snappen van de Bijbel, en dat de Bijbel voor iedereen persoonlijk is bestemd?
De wereld is sinds de Staten Bijbel uitgekomen is, bovendien behoorlijk veranderd. Zo zijn de Bijbels ook behoorlijk veranderd.
De wereld is er zeker minder op geworden, en de Bijbels helaas ook.
Heb geloof, en vertrouw erop dat onze lieve Heer, u dan helpen zal met het snappen van de Bijbel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHRISTIANMATCH moderator
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 13:37
|
|
|
Nogmaals: let op de toon waarop dingen gezegd worden. Het zou jammer zijn als er (deel)bijdragen verwijderd moeten worden.
Een nadrukkelijk verzoek aan NEEDPEACE om een gerichte vraag stellen om daar het gesprek mee op gang te houden. Dat is namelijk de bedoeling van een forum. En daarmee krijgen we hopelijk ook een goede discussie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 13:47
|
|
|
NEEDPEACE198 schreef: | Ik heb het idd wat verkeerd uitgedrukt.
Mijn excuus daarvoor.
Wat ik bedoel te zeggen is, is KORT GEZEGD dat de statenbijbel een stuk moeilijker te lezen valt, dan bijvoorbeeld de NVB.
Maar als u geloof heeft, dan zult u veel meer aan de SB hebben, dan aan de NVB.
Denkt u niet diep van binnen dat God juist wil, dat wij niet met gemak de Bijbel kunnen lezen? Maar dat Hij per se wil, dat wij Hem vragen om hulp bij het snappen van de Bijbel, en dat de Bijbel voor iedereen persoonlijk is bestemd?
De wereld is sinds de Staten Bijbel uitgekomen is, bovendien behoorlijk veranderd. Zo zijn de Bijbels ook behoorlijk veranderd.
De wereld is er zeker minder op geworden, en de Bijbels helaas ook.
Heb geloof, en vertrouw erop dat onze lieve Heer, u dan helpen zal met het snappen van de Bijbel. |
Ik denk dat de beste vertaling van God nog ons eigen leven is. Lezen mensen in ons de liefde, de trouw en de uitnodiging van God. Hij schrijft door Zijn geest Zijn woord in ons hart. Dan kan je nog zo'n geweldig betrouwbare vertaling hebben maar als je dat scherp toepast heb je er nog niks aan als je hart niet vertaalt hoe Hij naar mensen verlangt.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op dinsdag 10 juni 2014, 13:47
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
NEEDPEACE198
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 13:56
|
|
|
JOL252 schreef: | Ik denk dat de beste vertaling van God nog ons eigen leven is. Lezen mensen in ons de liefde, de trouw en de uitnodiging van God. Hij schrijft door Zijn geest Zijn woord in ons hart. Dan kan je nog zo'n geweldig betrouwbare vertaling hebben maar als je dat scherp toepast heb je er nog niks aan als je hart niet vertaalt hoe Hij naar mensen verlangt. |
Dat klopt, JOJO, maar daarom mogen wij er nog wel wat moeite voor doen, en ons dus niet zomaar laten vertalen, door weet ik hoeveel andere mensen, met andere geloven.
Heel veel oudere mensen, missen ook de vertrouwde oude Bijbel, en dat zegt O.A nogal wat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 14:01
|
|
|
NEEDPEACE198 schreef: | Dat klopt, JOJO, maar daarom mogen wij er nog wel wat moeite voor doen, en ons dus niet zomaar laten vertalen, door weet ik hoeveel andere mensen, met andere geloven.
Heel veel oudere mensen, missen ook de vertrouwde oude Bijbel, en dat zegt O.A nogal wat. |
Jojo?
Andere geloven?
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op dinsdag 10 juni 2014, 14:02
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
NEEDPEACE198
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 14:03
|
|
|
Excuses, foutje van mij.
Ik had om eerlijk te zijn niet meer naar u naam gekeken, omdat ik die al zo vaak voorbij had zien komen, typte zeg maar op de automatische piloot.
Ja precies, andere geloven.
Wanneer er verschillende religies werken aan 1 Bijbel, dan wordt het uiteindelijk een boek, met meerdere geloven erin, en worden teksten dus weggelaten, en veranderd, en dat is dus precies wat er gebeurd, en waar ik voor waarschuw.
Laatst aangepast door
|
NEEDPEACE198
|
op dinsdag 10 juni 2014, 14:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHRISTIANMATCH moderator
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 14:06
|
|
|
Laatste verzoek aan NEEDPEACE om een gerichte vraag te stellen in dit topic. Als deze er niet komt, wordt het topic gesloten.
Een een verzoek aan de anderen om te wachten met reageren tot hij zijn vraag heeft gesteld.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
NEEDPEACE198
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 14:09
|
|
|
CHRISTIANMATCH schreef: | Laatste verzoek aan NEEDPEACE om een gerichte vraag te stellen in dit topic. Als deze er niet komt, wordt het topic gesloten.
Een een verzoek aan de anderen om te wachten met reageren tot hij zijn vraag heeft gesteld. |
Ik heb al meerdere keren gezegd wat ik wou zeggen, dus we vallen steeds in herhaling.
Ik hou dus maar op met reageren, bij deze, want dit blijft een tweestrijd, en dat is zonde.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHRISTIANMATCH moderator
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 14:24
|
|
|
NEEDPEACE198 schreef: | Ik heb al meerdere keren gezegd wat ik wou zeggen, dus we vallen steeds in herhaling.
Ik hou dus maar op met reageren, bij deze, want dit blijft een tweestrijd, en dat is zonde. |
Dit forum is een gespreksforum en geen mededelingenforum, zoals jij jouw topic begon. Door een topic te starten met één of twee gerichte vragen ontstaan er vaak goede gesprekken.
Als jij niet bereid bent om alsnog een gerichte vraag te stellen, dan wordt dit topic gesloten. Dat zou jammer zijn, want het onderwerp is boeiend genoeg.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 14:25
|
|
|
NEEDPEACE198 schreef: | Ik heb al meerdere keren gezegd wat ik wou zeggen, dus we vallen steeds in herhaling.
Ik hou dus maar op met reageren, bij deze, want dit blijft een tweestrijd, en dat is zonde. |
Ja, lijkt mij een goed idee. Dit is namelijk ook geen mededelingenrubriek of zoiets. Het is een discussieforum, waar meningen uitgewisseld kunnen worden en waar men naar elkaar luistert en van elkaar kan leren.
(sorry redactie, dit hadden jullie ook al gezegd )
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op dinsdag 10 juni 2014, 14:26
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZOEKER678
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 15:36
|
|
|
NEEDPEACE198 schreef: | Wat ik bedoel te zeggen is, is KORT GEZEGD dat de statenbijbel een stuk moeilijker te lezen valt, dan bijvoorbeeld de NVB.
Maar als u geloof heeft, dan zult u veel meer aan de SB hebben, dan aan de NVB. De wereld is sinds de Staten Bijbel uitgekomen is, bovendien behoorlijk veranderd. Zo zijn de Bijbels ook behoorlijk veranderd.
|
Toch een gerichte vraag de andere kant op NeedPeace, ook al geef je aan alleen maar te willen meedelen.
Waar haal jij jouw geloof in de Statenvertaling vandaan? Je positioneert het als bijna zaligmakende vertaling. In hoeverre houd je er rekening mee dat die mensen zelf een heel specifieke religie aanhingen? Zou het zo kunnen zijn dat zij ook een bias hadden? Hoe dachten zij over drieeenheid? hoe over dopen?
De rest is een stukje delen vanuit mijn ervaring met bijbelvertalingen.
Dat het een vertaling is rechtstreeks uit Grieks en Hebreeuws zegt mij niets. Er zijn meer vertalingen die dat hebben gedaan. En ik raad je opnieuw aan om eens zelf een stukje te proberen te vertalen, om de vrijheidsgraden te ervaren. De Statenvertaling is een calvinistische vertaling met alle consequenties van dien.
Ken je de worsteling van Willibrord? Daar is voldoende literatuur over te vinden.
Het is in de kern een kwestie van vertrouwen. Vertrouw je dat er een vertaling is die perfect is? Ik hoor je zeggen van niet.
Dan is de bottomline dat we het er over eens zijn dat het altijd goed is om bij bijbelstudie meerdere bijbelvertalingen te raadplegen. De een verteld iets meer over het ontstaan, de ander meer over de toepassing. Iedere vertaling heeft haar eigen nut. Maar in de kern gaat het om de vertaling die de Geest je geeft in jouw hart. Dat is het Heilige Woord. En zelfs daarin zijn we feilbare mensen en kunnen ook dat Woord verkeerd verstaan.
Gelukkig heeft God een wereld gemaakt met geestelijke broers en zussen die elkaar kunnen toetsen. De Waarheid zit in het gezamelijk belijden en overstijgt persoonlijke overtuigingen. In die kontekst hebben jouw waarschuwingen zeker waarde.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHRISTIANMATCH moderator
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 juni 2014, 16:05
|
|
|
Dit topic wordt (tijdelijk) gesloten.
NEEDPEACE kan zijn vraag mailen naar de redactie.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|