| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 09:57
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | CROSSROAD317 schreef:
Wie gaat er mee naar het strand van Noordwijk op zaterdag 28 augustus ?
Het is de bedoeling om een gezellig dag te hebben met elkaar en eventueel een strandwandeling en samen uit eten te gaan.
Voor de avond is er natuurlijk, zeker voor de romantici onder ons, een prachtige zonsondergang gepland .....
Zou iedereen die mee wil op 28 augustus zich op deze lijst willen opgeven ??
Opgegeven tot nu toe; Erika129 Angelique327 Yes356 (onder voorbehoud) Crossroad317 Anoniempje (onder voorbehoud) Henk546 Bert168 (onder voorbehoud) Henduk927 Marcowaal200 Chatuliem619 Hannah810 met dochter (onder voorbehoud) Billy701 Alous961 Imke917 Marijan072 (onder voorbehoud)
Voor de mensen die van ver moeten komen, vraag eens of er mogelijkheden zijn om samen te rijden.
Verzamelen tussen 13.00 en 13.30 uur op parkeerplaats "palace plein". Zie ook de link hieronder. http://www.noordwijk.nl/Docs/folder-fullcolor-parkeerservice-noordwijk-aprl2010.pdf
... | [/quote]
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 10:03
|
|
|
|
| TESSYBEAR731 schreef: | Goed nieuws! Vorige week hebben uk en ik een huisje aangeboden gekregen hier aan de overkant...vandaag heb ik het officieel geaccepteerd. Als alles volgens plan verloopt krijgen we 3 September de sleutel 
God is goed!! |
Wat leuk voor je, een eigen huisje. Gefeliciteerd!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 10:08
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | spoetnik:
een scheutje koffie melk in een glas. beetje suiker toevoegen. en dan lomonadegazeuze van exota toevoegen. en dat opdrinken met een rietje. |
Heerlijk vond ik dat of deed ik alsof?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ADELAAR559
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 10:31
|
|
|
|
| MARIJAN072 schreef: | ’t Is een beetje off-topic, maar ik ben wel benieuwd. Ik hoor wel veel dialect om me heen.
|
Marijan.... dit is idd wel erg off-topic... gaat hier nu even om het Noorderzon festival en niet om dialect/taal of iets dergelijks. Wel een heel leuk onderwerp, maar dat verdient een eigen topic!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GEURT863
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 10:50
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | het gebeurt bij mij de laatste tijd dat ik savonds een rode balk krijg met de mededeling geen internetverbinding of de chatsever is traag, en dan kan ik niet meer op cm komen.
dan haal ik mijn laptop te voorschijn en dan kan ik wel op cm komen. |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 10:55
|
|
|
|
| ADELAAR559 schreef: | | Marijan.... dit is idd wel erg off-topic... gaat hier nu even om het Noorderzon festival en niet om dialect/taal of iets dergelijks. Wel een heel leuk onderwerp, maar dat verdient een eigen topic! |
Je hebt helemaal gelijk! Ik verhuis het stukje wel even naar een nieuw topic.
En nu weer on-topic dus.......het Noorderzon festival.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 11:00
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | ja die flessen konden "spontaan" ontploffen. |
Nou, ze ontploften 'spontaner' met een kogeltje erdoor in een televisie-uitzending. Exota is er failliet door gegaan en heeft na jaren de rechtszaak tegen de VARA gewonnen. Eigenlijk best schandalig.
Thomas, wat minder explosief.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 6 augustus 2010, 11:03
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 11:09
|
|
|
|
Voor het ontstaan van dit topic; zie onder Agenda het topic Groningen, noorderzon
Mijn kernvraag is; kun je je in je streektaal of het dialect (met de paplepel ingegoten) beter of juist minder goed uitdrukken, als in het ABN?
| Quote: | THOMAS968 schreef: Om het eens christelijk te zeggen, het is CM tenslotte : Kom en Zie. Mollebonen is een Groningse lekkernij en ook de bijnaam van de Groningers. En westerlingen zonder arrogantie zijn welkom en voelen zich zeker thuis, want er gaat bijna niets boven Groningen ---- datgene dat er toch nog boven gaat, ligt inderdaad maar ietsje westelijker, is zeker niet westers, en heeft in ieder geval de meest gevoelige taal.
Thomas, Noorderling in hart en ziel. |
Zomaar een vraag die in me opkomt, bedoeld voor echte Friezen. Kun je in het Fries, beter je gevoel uitdrukken dan in het Nederlands? Ik ken een Fries – woont al jaren buiten Friesland – die het fijner/makkelijker vindt om te bidden in het Fries, omdat hij voor z’n gevoel dan dichterbij God komt. Er bestaat toch ook een Friese Bijbel?
Dezelfde vraag zou ik willen stellen aan mensen, die van huis uit een dialect spreken. ‘k Heb wel eens iemand – erg talig -gesproken, die zich beperkt voelde in haar eigen dialect. Ze kan in het dialect soms geen woorden vinden om iets nuanceren, die in het ABN wel bestaan.
’t Is een beetje off-topic, maar ik ben wel benieuwd. Ik hoor wel veel dialect om me heen.
Marijan, met ABN opgevoed en soms een beetje jaloers op mensen die een streektaal spreken
Laatst aangepast door
|
MARIJAN072
|
op vrijdag 6 augustus 2010, 11:38
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ALICE148
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 11:11
|
|
|
|
We zijn van plan zaterdag 7 augustus te gaan wokken in Wageningen. Er zijn enkele dames die meegaan en 1 heer. De heer zou wel wat mannelijk gezelschap willen hebben. Wie reageert? De tijd zal nog doorgegeven worden. De plaats is: Oriëntal Wok Palace, waar je onbeperkt kunt wokken voor € 18,95. Graag opgeven bij Alice148.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 11:28
|
|
|
|
Op internet vond ik nog wat achtergrondinfo via de volgende link
http://taal.phileon.nl/faq.php#verschil
Een paar stukjes hieruit........
Hoeveel dialect wordt er tegenwoordig nog gesproken? Het is moeilijk in te schatten hoeveel dialect er tegenwoordig nog in Nederland wordt gesproken, aangezien er nooit algemeen onderzoek naar wordt gedaan. Een goede schatting is, dat in bepaalde delen van Nederland (Friesland, Limburg en delen van Zeeland) nog ongeveer door 70% van de inwoners een dialect wordt gesproken, in sommige provincies ligt dat rond de 50-60% (Groningen, Drenthe, Overijssel), in andere delen wordt nog af en toe dialect gesproken (Gelderland, Noord-Brabant, de kop van Noord-Holland), en in Zuid-Holland, Utrecht en de rest van Noord-Holland wordt nauwelijks meer dialect gesproken. Kortom, hoe dichter bij de randstad, hoe minder sterk de positie van het dialect. Dit heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat de dialecten in de randstad nauwelijks van het Standaard Nederlands verschillen. Klik hier voor een overzichtskaartje
Wat is het verschil tussen een dialect en een erkende streektaal? Eigenlijk heel weinig: bepaalde dialectengroep worden erkend als aparte streektaal, andere niet. Momenteel zijn de erkende talen in Nederland (naast natuurlijk het Standaard Nederlands): Fries, Limburgs en Nedersaksisch. Deze dialectgroepen hebben niet bijgedragen aan de totstandkomen van het Standaard Nederlands, en worden dus als aparte talen beschouwd. Dialectgroepen die wél hebben bijgedragen aan het Standaard Nederlands zijn Hollands, Brabants en Vlaams. Dit verschil is voor een dialectspreker echter niet echt merkbaar. Immers, bepaalde dorpsdialecten uit bijvoorbeeld Brabant hebben géén aandeel gehad in het Standaard Nederlands, maar worden wél als dialect daarvan gezien, simpelweg omdat toevallig de stadsdialecten van Den Bosch en Antwerpen van grote invloed zijn geweest. Een aanvraag van de provincie Zeeland, om ook het Zeeuws als streektaal te erkennen, is overigens afgewezen.
Laatst aangepast door
|
MARIJAN072
|
op vrijdag 6 augustus 2010, 11:29
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 11:39
|
|
|
|
| MARIJAN072 schreef: | Voor het ontstaan van dit topic; zie onder Agenda het topic Groningen, noorderzon
THOMAS968 schreef: Om het eens christelijk te zeggen, het is CM tenslotte : Kom en Zie. Mollebonen is een Groningse lekkernij en ook de bijnaam van de Groningers. En westerlingen zonder arrogantie zijn welkom en voelen zich zeker thuis, want er gaat bijna niets boven Groningen ---- datgene dat er toch nog boven gaat, ligt inderdaad maar ietsje westelijker, is zeker niet westers, en heeft in ieder geval de meest gevoelige taal.
Thomas, Noorderling in hart en ziel.
Zomaar een vraag die in me opkomt, bedoeld voor echte Friezen. Kun je in het Fries, beter je gevoel uitdrukken dan in het Nederlands? Ik ken een Fries – woont al jaren buiten Friesland – die het fijner/makkelijker vindt om te bidden in het Fries, omdat hij voor z’n gevoel dan dichterbij God komt. Er bestaat toch ook een Friese Bijbel?
Dezelfde vraag zou ik willen stellen aan mensen, die van huis uit een dialect spreken. ‘k Heb wel eens iemand – erg talig -gesproken, die zich beperkt voelde in haar eigen dialect. Ze kan in het dialect soms geen woorden vinden om iets nuanceren, die in het ABN wel bestaan.
’t Is een beetje off-topic, maar ik ben wel benieuwd. Ik hoor wel veel dialect om me heen.
Marijan, met ABN opgevoed en soms een beetje jaloers op mensen die een streektaal spreken |
Twee Amerikanen van Duitse afkomst kwamen elkaar na tientallen jaren weer tegen. Ze babbelden wat en dat was in het Engels, de vrouwen zaten erbij. Na een tijdje vroeg de ene Duitser aan de andere: Are you happy? En de ander antwoordde: Yes, I am happy. Vervolgens: But, are you really happy? En weer: Sure, I am really happy.
Aber, bist Du Glücklich?
Nein, nein, Glücklich bin ich nicht....
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 6 augustus 2010, 19:32
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 12:08
|
|
|
|
| MARIJAN072 schreef: | | Zomaar een vraag die in me opkomt, bedoeld voor echte Friezen. |
Alleen de echte? Ik ben met ABN opgegroeid,omdat mijn vader voor justitie werkte en we soms á la minute moesten verhuizen was dialect bij ons thuis uit den boze.Ik woon nu 24 jaar in Friesland en merk dat ik in een gesprek met een fries veel liever overstap op dat fries,ik heb er ook een hekel aan als ze abn tegen me proberen te spreken,het gesprek verloopt dan veel stroever. Ik heb ook nog steeds een zwak voor Drents(ik proat groag een woordje met as ik bie een drent int stee bin),de aparte grammatica(die hek,die kind haha)Een Drent heeft weinig woorden nodig om iets te zeggen maar kletst je toch de oren van de kop. Ik vind de noorderlingen heerlijk ongecompliceerd en recht door zee en dat komt tot uitdrukking in de taal.
Gr.Leanne(geboren Drents gloepertien met Frysk accentje )
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 12:12
|
|
|
|
| TESSYBEAR731 schreef: | Goed nieuws! Vorige week hebben uk en ik een huisje aangeboden gekregen hier aan de overkant...vandaag heb ik het officieel geaccepteerd. Als alles volgens plan verloopt krijgen we 3 September de sleutel 
God is goed!! |
Geweldig Tess,heel veel woongenot toegewenst! (je woont toch wel ver weg he?want ik kan schilderen en behangen,tuineren,soppen,sjouwen.......pleeeeeeeeeease woon ver weg! )
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 12:14
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | da's nou toch wel het toppunt: off-topic in een off-topic-topic
nog peultjes?  |
........met peertjes
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRACE585
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 12:15
|
|
|
|
God is goed!! |
gefeliciteerd meis met jullie nieuwe woning
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRACE585
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 12:22
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | ........met peertjes
 |
PEERTJES? je bedoelt zeker peeNtjes
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRACE585
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 12:29
|
|
|
|
of ik ABN spreek of dialect is afhankelijk met wie ik op dat moment in gesprek ben . over het algemeen spreek ik toch ABN maar soms vind ik dat je sommige dingen beter tot uitdrukking kunt brengen in een andere taal ,voor mij bv engels maar dat is weer een ander verhaal
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 12:30
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Alleen de echte? Ik ben met ABN opgegroeid,omdat mijn vader voor justitie werkte en we soms á la minute moesten verhuizen was dialect bij ons thuis uit den boze.Ik woon nu 24 jaar in Friesland en merk dat ik in een gesprek met een fries veel liever overstap op dat fries,ik heb er ook een hekel aan als ze abn tegen me proberen te spreken,het gesprek verloopt dan veel stroever. Ik heb ook nog steeds een zwak voor Drents(ik proat groag een woordje met as ik bie een drent int stee bin),de aparte grammatica(die hek,die kind haha)Een Drent heeft weinig woorden nodig om iets te zeggen maar kletst je toch de oren van de kop. Ik vind de noorderlingen heerlijk ongecompliceerd en recht door zee en dat komt tot uitdrukking in de taal.
Gr.Leanne(geboren Drents gloepertien met Frysk accentje ) |
Leuk om je ervaringen te lezen, Leanne! Voor mij ben je (bijna) een echte Fries hoor!
Het ene dialect (taal) zal - vermoed ik - een kleinere woordenschat hebben, dan het andere. Misschien dat dat verklaart, dat een Drent weinig woorden nodig heeft? Of is het meer een stukje karakter/volksaard?
Zo viel mij in Italië op dat, als je ze bijv. vraagt welke kant je op moet om in het centrum van een stad te komen, je een heel lang verhaal te horen krijgt. Naar mijn idee, praten ze daar heel graag. Helaas verstond ik er niks van, maar je vraagt je wel af waar ze al die woorden voor nodig hadden.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 12:39
|
|
|
|
God is goed!! |
Gefeliciteerd met je nieuwe huisje....
als griffin komt om de tuin te doen... moet ie eerst langs mij...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 12:40
|
|
|
|
| ALICE148 schreef: | We zijn van plan zaterdag 7 augustus te gaan wokken in Wageningen. Er zijn enkele dames die meegaan en 1 heer. De heer zou wel wat mannelijk gezelschap willen hebben. Wie reageert? De tijd zal nog doorgegeven worden. De plaats is: Oriëntal Wok Palace, waar je onbeperkt kunt wokken voor € 18,95. Graag opgeven bij Alice148. |
Als je daar eet, zou ik de Chinees-Indonesische rijsttafel nemen
Smulfsmurf
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PEACEDOVE820
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 12:51
|
|
|
|
Wie houd er met mij mee een oogje in t zeil bij mijn kinders? Anders kan je me beter van de lijst afhalen denk ik En kom ik dus niet
greets, Peacedove
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 12:52
|
|
|
|
| GRACE585 schreef: | PEERTJES? je bedoelt zeker peeNtjes  |
Ahhhhhh dat was het.....een N!Dat andere is ........nou ja,laat maar
Laatst aangepast door
|
LEANNE226
|
op vrijdag 6 augustus 2010, 12:52
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 12:55
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | of deze:
'Regent het in mei, dan is april al voorbij'
voorwaar een spreuk voor op een tegeltje. |
Als de wijn is in de man, is de kan leeg.
Smulfmurf, du vin, du pain et du chagrin au matin.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 6 augustus 2010, 12:56
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 13:00
|
|
|
|
| MARIJAN072 schreef: | Leuk om je ervaringen te lezen, Leanne! Voor mij ben je (bijna) een echte Fries hoor!
Het ene dialect (taal) zal - vermoed ik - een kleinere woordenschat hebben, dan het andere. Misschien dat dat verklaart, dat een Drent weinig woorden nodig heeft? Of is het meer een stukje karakter/volksaard?
Zo viel mij in Italië op dat, als je ze bijv. vraagt welke kant je op moet om in het centrum van een stad te komen, je een heel lang verhaal te horen krijgt. Naar mijn idee, praten ze daar heel graag. Helaas verstond ik er niks van, maar je vraagt je wel af waar ze al die woorden voor nodig hadden. |
Hehe eindelijk word ik voor vol aangezien
Ik denk dat het de aard van het beestje is alhoewel mensen natuurlijk erg verschillen.Als een drent zou zeggen:ik vind je aardig......dan vraag ik:waarom??......een drent zal dan antwoorden:als ik het zeg is het zo mien wichie,kloar! Geen poeha. Nu lijkt het net alsof ik Drenten oppervlakkig vind maar dat is absoluut niet zo,ze lezen heel makkelijk gezichtsuitdrukkingen en reageren onmiddelijk op een hulpvraag.
We gaan het toch niet over Groningers hebben he?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZIVAATJE309
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 13:00
|
|
|
|
| THOMAS968 schreef: | Het is niet onmogelijk, maar kan wel heel lastig zijn. Jonge kinderen ervaren de wereld zoals die zich voordoet min of meer als vanzelfsprekend, maar bij oudere kinderen en zeker bij pubers is dat niet het geval. Je nieuwe vriend kan ook als indringer ervaren worden, zeker als hij in de valkuil trapt van meteen de vaderrol op zich te nemen en ze te corrigeren. Wees als vrouw in ieder geval helder naar de kinderen toe dat je met deze man verder wilt. De valkuil voor jou is dat je je niet in een situatie laat brengen waarin je je loyaliteit moet bewijzen of aan je kids of aan je vriend. Het is een proces dat van alle kanten wijsheid vereist en panklare recepten zijn niet te geven. Alles hangt af van de relatie die met de kinderen wordt opgebouwd of niet. Mieke geeft in haar bijdrage terecht aan dat je er pas aan moet beginnen als je los bent van je eerste partner en zo zeker mogelijk moet zijn van je tweede. Verplaats je ook in zijn positie. Hij komt ook voor de vraag te staan dat hij voor jou koos maar jij bent één pakket met de kinderen. Wil hij dat als man wel echt? Mannen zowel als vrouwen hebben vaak wat 'verborgen' wensen. Vrouwen willen soms de bijstand achter zich laten of zoeken een krachtfiguur die hun lastige kind in de touwen krijgt. Veel vrouwen voelen zich zwaar belast door de dubbelrol die ze als alleenstaande moeder hebben. Begrijpelijk dat een schouder lokt. Helder dat dan de genoemde valkuil dan wijd open staat. Mannen aarzelen vaak na een tijdje als het met de kinderen toch niet blijkt te gaan. En zo kun je nog evenveel varianten bedenken als er mensen zijn. Toch: het blijkt ook heel vaak goed te gaan, maar enige verstandelijke beoordeling en dan wat minder vanuit de wensgedachte, voorkomt veel narigheid.
Wat ik hier schrijf is niet volledig natuurlijk. En petje af voor de moeders die het in hun eentje goed redden.
De vader van Thomas: Bezint eer ge bemint..... (Thomas heeft niet geluisterd.) |
Nou neem dat petje maar af hoor, want ik red het in mijn eentje prima. Zit niet in de bijstand, maar werk gewoon voor mn inkomen en ik kan mn kids prima in toom houden in mn eentje
Bedankt voor je antwoord vooral dat laatste 'enige verstandelijke beoordeling" is voor mij een bevestiging. Ik dacht zelf ook al dat dat het beste was maar het wordt mij door de heren tot nu toe niet in dank afgenomen. En ik realiseer me dat ik inderdaad nogal veel van ze vraag. Misschien wel te veel
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZIVAATJE309
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 13:05
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | | Ik vergelijk het altijd maar met de liefdes van mijn kinderen, die accepteer je toch ook ? Ook al ben je er niet altijd blij mee? En zo verwacht ik ook van mijn kinderen dat ze met mijn relatie omgaan.......... |
Heb je misschien gelijk in. Maar ik heb gezien wat het met ze deed toen hun vader een aantal keer verliefd was. Eerst vinden ze het genant en als ze net begonnen te wennen had ie weer een nieuwe vlam. Dat wil ik ze graag besparen. zeker omdat ze bij mij in huis wonen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIEKE897
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 13:09
|
|
|
|
| LIESBETH326 schreef: | Ik ken meerdere predikanten vanuit nabije familie- en kennissenkring. Ik ben het met je eens Willemijn als je zegt dat niet alleen de predikant enorm veel (leed) voor zijn kiezen krijgt en hard/veel moet werken. Het verschil echter zit 'm denk ik hierin dat een predikant over het algemeen geen dienstrooster heeft. In principe is hij 24/7 oproepbaar, continu. Natuurlijk zijn veel bezigheden wel enigszins te plannen, waardoor er een of meerdere dag(del)en per week vrij gehouden kan worden. Een arts kan dan bijvoorbeeld zijn praktijk sluiten, voor een predikant geldt dat je dan ook maar het beste weg en dus onbereikbaar kunt zijn... Anders zijn er altijd mensen die je pastorie weten te vinden, soms terecht, soms ook niet.... Een ander verschil is voor mij het feit ik het predikantschap als meer als een ambt zie dan als een baan. De vergelijking met het ambt van burgermeester gaat wat mij betreft dan ook meer op dan de vergelijking met de baan van een arts/psychiater... |
het blijft in en op vakanties zelfs 24/7 enne...dat weet ik uit ervaring! Kan me de angst voor telefoontjes uit NL nog goed voor de geest halen...want, tja..dan was het inpakken en weer naar huis. Vakantie of niet!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 13:17
|
|
|
|
| LIESBETH326 schreef: | Ik ken meerdere predikanten vanuit nabije familie- en kennissenkring. Ik ben het met je eens Willemijn als je zegt dat niet alleen de predikant enorm veel (leed) voor zijn kiezen krijgt en hard/veel moet werken. Het verschil echter zit 'm denk ik hierin dat een predikant over het algemeen geen dienstrooster heeft. In principe is hij 24/7 oproepbaar, continu. Natuurlijk zijn veel bezigheden wel enigszins te plannen, waardoor er een of meerdere dag(del)en per week vrij gehouden kan worden. Een arts kan dan bijvoorbeeld zijn praktijk sluiten, voor een predikant geldt dat je dan ook maar het beste weg en dus onbereikbaar kunt zijn... Anders zijn er altijd mensen die je pastorie weten te vinden, soms terecht, soms ook niet.... Een ander verschil is voor mij het feit ik het predikantschap als meer als een ambt zie dan als een baan. De vergelijking met het ambt van burgermeester gaat wat mij betreft dan ook meer op dan de vergelijking met de baan van een arts/psychiater... |
ja...denk ook dat het een ambt is...herder zijn...een zware roeping...
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op vrijdag 6 augustus 2010, 13:48
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 13:18
|
|
|
|
| ZIVAATJE309 schreef: | Heb je misschien gelijk in. Maar ik heb gezien wat het met ze deed toen hun vader een aantal keer verliefd was. Eerst vinden ze het genant en als ze net begonnen te wennen had ie weer een nieuwe vlam. Dat wil ik ze graag besparen. zeker omdat ze bij mij in huis wonen |
Herkenbaar Zivaatje, het is voor kinderen heel ingewikkeld en daar hebben wij als ouders toch rekening mee te houden. Meestal hebben de kinderen al zoveel meegemaakt en dan nog de nieuwe vriend of vriendin van paps of mams........heel moeilijk.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIEKE897
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 13:21
|
|
|
|
Nu ik hier een maandje of 3 rondhobbel, merk ik bij mezelf dat ik een aantal dingen mis hier op CM...misschien ben ik de enige maarrrrrrrrrrrrr dat zie ik dan vanzelf wel...
Is het misschien een idee om dit eens te inventariseren in dit topic en wie weet wat Christiaan er mee kan??
Ik mis,
-meer chatrooms..behalve de algemene en gebedsroom zou ik het leuk vinden om toch meer keus te hebben, nu ben je altijd aangewezen op de algemene!
-de mogelijkheid om iemand (via chatroom) snel pv aan te klikken(maar wel eerst toestemming aan betreffende persoon vragen), dus niet helemaal via het profiel met allen nieuwe schermpjes van dien...én daarnaast de mogelijkheid om iemand te weigeren die je pv aanklikt...nu klik je het schermpje weg maar blijft ie poppen bij zijn/ haar nieuwe berichten..
-een mod. om de chat in de gaten te houden, voorkomt een hoop irritatie!
zomaar een paar gedachten....
|
|
| Naar boven |
|
|