| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 13:54
|
|
|
|
| ANNETTE792 schreef: | Weet je wat pas vervelend is......als je hond je bekeuring eerder vind als jij en denkt: die post wil mijn baasje niet.. ik eet hem wel op. Dan moet je dus de stukjes tegen elkaar aanplakken voor een telefoonnummer en bellen met de vraag: Wilt u aub mijn bekeuring nog een keer opsturen, de hond heeft hem opgegeten.
Ik heb in elk geval iemand een goede lachbui bezorgt vanmorgen  |
En.....hoe hoog is de boete?
Laatst aangepast door
|
MARIJAN072
|
op woensdag 1 september 2010, 13:59
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 13:55
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | | Je hebt een goede muzieksmaak Frank, heb al heel wat mooie nummers voorbij zien komen........ |
Dank je wel Willemijn. Je zou nog uren kunnen doorgaan over mijn kwaliteiten maar dan komt mijn nederigheid in het gedrang...
Frank
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 13:59
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Dank je wel Willemijn. Je zou nog uren kunnen doorgaan over mijn kwaliteiten maar dan komt mijn nederigheid in het gedrang...
Frank |
Even voor de duidelijkheid: ik had het alleen over je muzieksmaak he? Pfff mannen........
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 14:00
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Even voor de duidelijkheid: ik had het alleen over je muzieksmaak he? Pfff mannen........  |
Ze slaan overal een slaatje uit hè?!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
RENSKE067
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 14:05
|
|
|
|
| MARIJAN072 schreef: | Welke zon Maar gelukkig is het wel droog.  |
hier schijnt de zon nu wel heb al 2 wassen gedraaid en die hangen nu lekker buiten droog te worden
helaas moet het straks weer van de lijn worden gehaald, opgevouwen en opgeruimd worden tegen de tijd dat dat klaar is zit de wasmand weer vol oeps dit hoort dan weer in het andere topic
maar nu ff genieten van het mooie weer
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 14:07
|
|
|
|
| MARIJAN072 schreef: |
En.....hoe hoog is de boete? |
Dat was niet meer leesbaar. Maar hier goedkoper dan in nederland gelukkig, mn laatste was voor 19 km te hard in een 50 zone en kost 30 euro
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 14:10
|
|
|
|
| MARIJAN072 schreef: | Ze slaan overal een slaatje uit hè?!  |
Pfff, de dames hebben elkaar gevonden hoor. Toch blijven het lieve leuke wezentjes...ook al geloven ze niet zo direct in de mannen-mirakels...
Ach, de volgende twee ladies zeggen (lees: zingen) het dan weer zo:
http://www.youtube.com/watch?v=CxIN79n4jVo
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 14:13
|
|
|
|
| MARIJAN072 schreef: | Ze slaan overal een slaatje uit hè?!  |
Precies, je geeft ze één compliment en krijgen gelijk verbeelding
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 14:18
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Precies, je geeft ze één compliment en krijgen gelijk verbeelding  |
We begrijpen elkaar helemaal.
Het volgende lied geeft dat wel heel duidelijk aan. Kan alleen maar over mannen gaan!
http://www.youtube.com/watch?v=-FeYat9wuyU&feature=related
PS Frank, ik heb toch even voor een andere versie (clip) gekozen. Anders krijg ik zo'n naam hè. Deze kun je met een gerust hart bekijken hoor.
Laatst aangepast door
|
MARIJAN072
|
op woensdag 1 september 2010, 18:24
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 14:19
|
|
|
|
voilà, het Elfde Gebod (Gij Zult Genieten!) nader uitgelegd.
voor de groep kerken, die bij ons in de familie omschreven wordt als 'de zware broeders' (zusters tellen daar (nog?) niet mee) is dit gebod natuurlijk een gruwel.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 14:20
|
|
|
|
| ANNETTE792 schreef: | Dat was niet meer leesbaar. Maar hier goedkoper dan in nederland gelukkig, mn laatste was voor 19 km te hard in een 50 zone en kost 30 euro  |
Tjonge, ik ga ook emigreren naar Duitsland!
Waarschijnlijk zijn ze in Nederland ook nog een stuk pietluttiger in het controlen. Bijna overal staan ze.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 14:22
|
|
|
|
| MARIJAN072 schreef: | Tjonge, ik ga ook emigreren naar Duitsland!
Waarschijnlijk zijn ze in Nederland ook nog een stuk pietluttiger in het controlen. Bijna overal staan ze.  |
Ik had pas nog 15 euro boete op mijn fiets..... De batterij van mijn achterlicht was op en had ik niet gezien.........gaat automatisch aan.... Een slimme meid is op dat soort dingen voorbereid vertelde mij de agent....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 14:26
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Een aantal gedachtes van mijn kant.
Het allereerste wat ik me altijd afvraag, is wat is de betekenis en de bedoeling van een specifiek bjbelgedeelte? Hoewel ik waarschijnlijk een aantal heilige huisjes omver zal gooien, wil ik het volgende stellen. In mijn ogen gaat het scheppingsverhaal niet om te vertellen hoe de wereld precies ontstaan is. Dat is een gebeuren wat we toch niet allemaal kunnen bevatten, doorgronden en uitleggen. Dat is iets wat God alleen kan.... De schepping wordt bezongen, het klinkt als een lied, een lied van vreugde!!!! En het laat zien hoe God over de mens denkt. Want daar gaat het in mijn ogen om. God maakt de hele wereld en als kroon van Zijn werk maakt Hij de mens. Hij maakt hem verantwoordelijk, geeft een geweten, maakt hem naar Zijn evenbeeld. En daar ligt de kracht van het verhaal. De mens wordt gemaakt naar het evenbeeld van God. De mens wordt stadhouder van de wereld, mag dieren een naam geven. De mens praat met God, gaat met Hem om als een vriend....De mens mag zelfs kiezen tussen God en zichzelf. We weten wat er toen gebeurd is. Of die vergezochte therorieën over licht dan relevant is, in mijn ogen doet het er niet toe. Het leidt in mijn ogen zelfs af van de boodschap van het scheppingsverhaal. Als ik met mensen praat over evolutie en schepping, zet ik ook altijd dit verhaal centraal, niet wie er gelijk heeft, maar meer, hoe denkt God over ons als mensen. En dan is de boodschap veel duidelijker, want evolutie laat de mens verworden tot een dier, de schepping verhoogt de status van de mens tot een evenbeeld van God. Een heel groot verschil vind ik. |
Wijze woorden, Chat. Goed dat je weer terug bent en over de relevantie van het Licht, ach daarover stoeien we nog wel een keer.
Licht dat ons aanstoot in de morgen, Voortijdig Licht, waarin wij staan...
Deze fraaie regels uit het Lied aan het Licht van Oosterhuis - de tekst staat in zijn geheel in mijn profiel - geeft het qua betekenis goed weer. De Nederlandse taal schiet wel eens tekort als het gaat om het goed vertalen uit het Hebreeuws of Grieks. Dichters verstaan soms de kunst het onzegbare toch te verwoorden, hoe paradoxaal dat ook mag klinken. En het is niet erg dat ik dat wat relevanter vind dan jij, het zou wat zijn als jij en ik niet meer gingen hakketakken. 
En voor die mensen die nu al zolang tegen Chat hebben gefulmineerd: Stop er nu eens mee en zand erover. Vergeven is een eigenschap die bij Christenen past. Het Christendom is geen fundamentalistisch strijdmodel maar een weg ten leven. En hier op Aarde is het zo dat wij al in dit voortijdig Licht mogen staan. Laten we hopen dat dat Licht op ons afstraalt en het een heilzame werking mag hebben.
Thomas, zonder Licht geen Leven.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 1 september 2010, 14:51
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 14:28
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Ik had pas nog 15 euro boete op mijn fiets..... De batterij van mijn achterlicht was op en had ik niet gezien.........gaat automatisch aan.... Een slimme meid is op dat soort dingen voorbereid vertelde mij de agent....  |
Heel logisch, je hebt natuurlijk reserve-batterijtjes in je handtas zitten.
Laatst aangepast door
|
MARIJAN072
|
op woensdag 1 september 2010, 14:28
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 14:33
|
|
|
|
| MARIJAN072 schreef: | Heel logisch, je hebt natuurlijk reserve-batterijtjes in je handtas zitten.  |
Nee, wel mijn lippenstift en oogpotlood......maar ja, daar gaat mijn achterlicht niet mee aan......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 14:43
|
|
|
|
| MARIJAN072 schreef: | Tjonge, ik ga ook emigreren naar Duitsland!
Waarschijnlijk zijn ze in Nederland ook nog een stuk pietluttiger in het controlen. Bijna overal staan ze.  |
Hier ook hoor, die bekeuring van 19 km te hard werd net voor het bord 70 gemeten, en ik had de gewoonte na de kruising meteen gas te geven zodat ik bij het bord al 70 reed...maarja, je mag natuurlijk pas VOORBIJ het bord 70 rijden.
Maar ik moet toegeven, het werkt wel, ik rij sindsdien keurig 50 tot het bord en op de plaats waar ik die bekeuring van vanmorgen kreeg zet ik nu mn cruise controle maar aan, een lange saaie weg door het bos waar je maar 70 mag, verder mag je hier provinciaal 100 rijden en ongemerkt doe je dat daar dus ook heel makkelijk.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 16:23
|
|
|
|
| KATJA065 schreef: | Er zijn genezingsdiensten van de 'Levende Steen gemeente' te Hoogvliet. Edgar Holder is senior pastor. De genezingsdiensten worden gehouden op 3 september en op 1 oktober, de tijden zijn om half 8 s'avonds (vrijdag).
Zie website: www.levendesteengemeente.nl | Een genezingsdienst is altijd goed. Maar spreekt Edgar Holder zelf???
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 16:33
|
|
|
|
| WIM727 schreef: | | wim727 (42) met 2kids (ondervoorbehoud) | Herman388 passagiers gevraagd om met mij mee te rijden naar Ede
Laatst aangepast door
|
HERMAN388
|
op woensdag 1 september 2010, 16:33
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BEHAPPY332
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 16:42
|
|
|
|
| MARIJAN072 schreef: | 'k Ga ook even off-topic, want ik sluit me hier helemaal bij aan.
Welkom terug, Chat!  |
Ha Chat!
ik ook off topic: als ik je nu een hand geef? Wat is dan jouw reflex
Sorry, wanneer word ik nu eindelijk eens een keertje volwassen !
Laatst aangepast door
|
BEHAPPY332
|
op woensdag 1 september 2010, 16:42
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BEHAPPY332
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 16:48
|
|
|
|
| BEHAPPY332 schreef: | Ha Chat!
Sorry, wanneer word ik nu eindelijk eens een keertje volwassen ! |
... mijn eigen reflex... zucht...
op internet is bijna niets wat goed uitleg geeft over voetreflex in het Nederlands... en ik heb de Engelse, Duitse, Franse vertaling nog niet opgezocht... en dat boekje is uitverkocht...
oh ja, er waren de links van o.a. stg. promise aan het begin van dit topic!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 16:50
|
|
|
|
| BEHAPPY332 schreef: | Ha Chat!
Sorry, wanneer word ik nu eindelijk eens een keertje volwassen ! | Ik geef je gewoon een hand terug...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 16:55
|
|
|
|
In het kader van Mich 6:8: "Er is jou, mens, gezegd wat goed is, je weet wat de Heer van je wil: niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg gaan van je God."
http://www.youtube.com/watch?v=AdUwF9-aRUo
Groet, José
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 17:42
|
|
|
|
| TESSYBEAR731 schreef: | Sja... |
gelukkig staat er het woordje 'm i s s c h i e n'
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CARIN303
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 17:49
|
|
|
|
Ik heb geen mooi moment gehad vandaag de hele dag was mooi. Omdat ik vrij was ben ik even bij de kapper geweest, bij de collega`s van een andere vestiging wezen koffiedrinken, geluncht in de stad en daarna heerlijk uitgerust thuis. Ga zo eten bij mn allerbeste vriend ( en die kan koken ) en dan op bezoek bij zijn vader die helaas zeer ernstig ziek is . Dat is wel waar ik een heel klein beetje tegenop zie omdat dit waarschijnlijk 1 van de laatste keren is dat ik hem zal zien tot we elkaar weer ontmoeten bij God.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 17:54
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Laten we dan eens afspraken maken op dit gebied. Laten we er ten eerste van uit gaan dat het forum slechts eendimensionaal is en niets zegt over de persoon die bepaalde bijdragen levert aan de discussie. Laten we er dan ook eens van uit gaan dat die persoon dat niet doet om een ander bewust onderuit te halen, te kwetsen of te vernederen. Mocht het dus per ongeluk gebeuren dat je je gekwetst voelt, heeft dat meer te maken met jezelf. Je kunt niet verwachten dat de ander je kent, want daarvoor is dit medium nu eenmaal te beperkt. Te vaak en te veel worden uitspraken van mensen negatief benaderd, je moet van goede huize komen wil je dit kunnen doorbreken. het is alsof iedereen alles zich persoonlijk aantrekt en in een bijdrage van de ander meteen een persoonlijke aanval zoekt.
Ik heb veel mensen gekwetst met de uitspraak dat ik psalmen en gezangen niet meer van deze tijd vond. Voor mij een onschuldige uitspraak, maar de helft van het forum was gegriefd en beledigd.
Ook wat betreft voetreflex therapie, het is vanuit een occulte bron, dus als christen wil ik er niks mee te maken hebben. Als je vindt dat je dat wel kunt, is dat jouw verantwoording. Maar verwacht niet van anderen dat ze dat accepteren en voel je niet meteen beledigd als ze er anders over denken.
Volwassen zijn betekent, dat je ten eerste jezelf kunt relativeren. Dat je niet alle wijsheid in pacht hebt, dat niet iedereen die anders denkt meteen een vijand is. Volwassen zijn betekent ook dat je beseft dat een ander meer is dan alleen zijn/haar bijdrages op het forum en in de chatbox. Volwassen zijn betekent ook dat je de ander vertrouwt en niet meteen van het negatieve uitgaat. Want dat wantrouwen heeft in mijn ogen veel meer te maken met je eigen gebrek aan zelfvertrouwen..... Laten we dus eens echt volwassen reageren. |
Kunnen we er ook nog vanuit gaan dat dit een christelijk forum is? En wat verstaan we daar dan onder?
Wat mij betreft zijn er echt grenzen; er zijn veel dingen bespreekbaar, maar als er op een forum ongegeneerd een lans gebroken kan worden voor hekserij en satanisme dan houdt het voor mij op. Als daarop dan ook nogges bijna niemand tegengas geeft is dat een veeg teken. Iemand die het verschil niet ziet tussen christendom en satanisme is het spoor bijster.
Als ik heks of satanist had willen worden was ik geen lid geworden van cm. 'k Ben juist zo blij dat ik uit die duisternis bevrijd ben.
GrZing!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 17:58
|
|
|
|
Vergeven is een werkwoord. Bidden om vergeving kan zeker nooit kwaad. Bidden kan nooit kwaad.
Wat vergeven ook zo krachtig maakt is dat het je durft uitspreken. Hardop zeggen tegen iemand. Tegen een priester bijvoorbeeld tijdens een biechtgesprek of tijdens een verzoeningsdienst. Wat zelfs nog veel beter is: het uitspreken tegen diegene die je hebt gekwetst. Hem of haar om vergeving vragen vergt moed. In je kleinheid gaan staan. Hardop zeggen wat je verkeerd deed. Of het bewust of onbewust was. Ja, vergeven is echt een werkwoord.
Frank
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 18:19
|
|
|
|
| ZINGA672 schreef: | Als ik heks of satanist had willen worden was ik geen lid geworden van cm. 'k Ben juist zo blij dat ik uit die duisternis bevrijd ben.
GrZing! |
vlieg je nu ook niet meer op je bezem dan????
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 18:28
|
|
|
|
| LOES550 schreef: | zucht, moeilijk zeg. Wil Augustinus hier mee zeggen dat als je een periode minder bidt dat het dan ook slechter zal gaan met je? Als je niet elke dag intens aan God denkt. Heeft dat gevolgen voor je leven? Door ellende wordt ik weer teruggeworpen op de enige redding de Heer, die weet wat er in mij leeft. Moet je echt elk moment van de dag beseffen dat je leeft door Hem? Ik moet nog veel groeien in het geloof en heel langzaam aan vind ik mijn weg naar Hem. Ik leef nu 8 jaar met God. En ben heel dankbaar dat ik die kans heb gekregen. Maar toch ......er zijn wel eens dagen dat ik er niet genoeg bij stil sta. Zou God je daarvoor straffen? Dat vraag ik me altijd weer af. Ik wordt nog begeleid door de dominee en hij stelt me altijd gerust dat God weet dat mn bedoelingen eerlijk en oprecht zijn. Maar toch....ik denk vaak dat dingen me overkomen doordat ik toch te weinig mijn leven aan Hem wijdt. Kan iemand mij hiermee helpen? grtjs Loes |
Hoi Loes,
Het geloof is een levensopdracht indien je wilt geloven. Een leven kent zijn ups en downs. Dat is nu eenmaal zo. Als je de levensverhalen leest van grote heiligen dan merk dat bijna elk van hen een periode van verdorring kende. Een woestijn-ervaring was het niet vreemd. Momenten waarop God ver weg leek en dat het ook hun levenswandelen beinvloedde.
Op een grafiek zou je een geloof of een christelijke wandel kunnen weergeven. Je zit dan een lijn die vrij horizontaal loopt. Soms is er een klein piekje naar boven dan weer eens naar beneden dan weer horizontaal...en dan plots duikt dat lijntje de dieperik in. Heel erg diep zelfs om dan op die diepte weer horizontaal te lopen. Wat betekend dat je even bent afgedwaalt van je geloofsleven, van God en zijn liefdevolle bedoelingen. Na een moment zie je dan dat die lijn stilaan klimt. Ze klimt en klimt...tot ze weer boven is waar ze je graag had. Maar wat geeft nu het mooiste moment aan op die grafiek? Wel het mooiste moment is daar te zien waar je vanop de bodem terug begint te klimmen. Het prille begin dat je het dal verlaat. Dat is het sterkste moment.
Het woord verlangen kan ook vervangen worden door het woord "hoop". Ik hoop dat mijn moeder geneest, ik hoop wereldvrede, ik hoop op een lieve partner. Dat hopen is eigenlijk bidden. Ook al doe je wat verkeerd of je iets niet genoeg toch is dat hopen of verlangen op het betere er altijd. Dat is bidden zoals Augustinus het bedoelde. Hij, Augustinus, had ook een losbandig leven achter de rug. Hij was een aanhanger van dualisme. Hij genoot van het leven zoals wij nu het als losbandig zouden beschouwen. Hij kreeg andere inzichten en heeft ons heel veel geschonken op geestelijk gebied en moedigt ons vooral aan om niet te verzwakken wetende dat Hij ons helpt wanneer we toch een woestijnperiode meemaken. God zal ons eerder helpen uit onze verdwaling te helpen dan ons te bestraffen voor wat er misging.
Loes, als er iets misgaat of misging in je leven kun je misschien eens alles overdenken en je de vraag stellen: Wat is nu mijn aandeel in deze kwestie? Kan je bespreken met je geestelijke vader of met iemand waarbij je terecht kan. Je stelt jezelf die vraag en denkt na en bespreekt het. Soms kom je dan tot inzichten waarbij je je eigen fouten ontdekt. Daar kan je dan mee aan de slag. Het kan evengoed zijn dat je helemaal geen fout of invloed hebt gehad op een bepaalde gebeurtenis. Introspectie, praten, gebed...
Het leven van een mens is zoiets als een schilderij maken. De schilder staat voor zijn doek en gaat aan de slag met lijnen schetsen. Hier en daar met de gom erover en terug opnieuw beginnen. Na verloop van tijd doet hij enkele stappen achteruit en gaat dan zijn werk vanop afstand bekijken. Het zal hem opvallen dat er toch nog enkele zaken kunnen veranderd worden. Zo is ons leven ook. Af en toe enkele stappen achteruit zetten en dan alles beschouwen.
Zo, tot zover dit...
Frank
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 18:41
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Een aantal gedachtes van mijn kant.
Het allereerste wat ik me altijd afvraag, is wat is de betekenis en de bedoeling van een specifiek bjbelgedeelte? Hoewel ik waarschijnlijk een aantal heilige huisjes omver zal gooien, wil ik het volgende stellen. In mijn ogen gaat het scheppingsverhaal niet om te vertellen hoe de wereld precies ontstaan is. Dat is een gebeuren wat we toch niet allemaal kunnen bevatten, doorgronden en uitleggen. Dat is iets wat God alleen kan.... De schepping wordt bezongen, het klinkt als een lied, een lied van vreugde!!!! En het laat zien hoe God over de mens denkt. Want daar gaat het in mijn ogen om. God maakt de hele wereld en als kroon van Zijn werk maakt Hij de mens. Hij maakt hem verantwoordelijk, geeft een geweten, maakt hem naar Zijn evenbeeld. En daar ligt de kracht van het verhaal. De mens wordt gemaakt naar het evenbeeld van God. De mens wordt stadhouder van de wereld, mag dieren een naam geven. De mens praat met God, gaat met Hem om als een vriend....De mens mag zelfs kiezen tussen God en zichzelf. We weten wat er toen gebeurd is. Of die vergezochte therorieën over licht dan relevant is, in mijn ogen doet het er niet toe. Het leidt in mijn ogen zelfs af van de boodschap van het scheppingsverhaal. Als ik met mensen praat over evolutie en schepping, zet ik ook altijd dit verhaal centraal, niet wie er gelijk heeft, maar meer, hoe denkt God over ons als mensen. En dan is de boodschap veel duidelijker, want evolutie laat de mens verworden tot een dier, de schepping verhoogt de status van de mens tot een evenbeeld van God. Een heel groot verschil vind ik. |
Chatuliem,
Wat een duidelijke verwoording van het scheppingsverhaal. Je hebt prachtig en vol vuur omschreven wat God gevoeld moet hebben toen Hij dit alles schiep en hoe de schepping de status van een mens verhoogt tot een evenbeeld van God. Ik denk dan aan een kunstenaar die ook vol vreugde aan een "schepping" begint en daar een stukje van zichzelf in wil leggen.. en zo heeft God het gewild ..Zijn evenbeeld in ons mensen.
|
|
| Naar boven |
|
|