| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 14:10
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Hoezo overdoop Leonard, gewoon doop, zoals de bijbel spreekt..dat men dat andere ritueel in de plaats heeft genomen van de bijbelse doop, dat is een zaak van de kerk zelf. Maar de doop waar de bijbel toe oproept is onderdompelen op grond van het geloof...Het is jammer en verwarrend dat men het besprenkelen van de baby een doop noemt. Het is geen onderdompeling, en gebaseerd op de traditie en de theologie van bepaalde kerken. Dat men dat dan ook nog een sacrament gaat noemen en de echte doop een overdopen gaat noemen, gaat me veel te ver. |
Mij ook....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LORETTA033
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 14:11
|
|
|
|
GOD ZIET ALTIJD JE HART AAN JOU RELATIE MET HEM IS HET BELANGRIJKSTE DAN KAN HET ZIJN DAT HIJ OPEEN BEPAALD MOMENT JE EEN VERLANGEN GEEFT OM IN GEHOORZAAMHEID AAN HEM OM ZIJN VOORBEELD TE VOLGEN JE LAAT DOPEN DOOR ONDERDOMPELING DAT KAN OP ALLERLEI MANIEREN MIJN TWEE ZONEN ZIJN IN ZEE GEDOOPT
EN IK ZELF IN EEN GEWOON DOOPVONT IN DE GEMEENTE[BAPTISTENEVANG] HEEL LANG GELEDEN
OVERDOPEN BESTAAT NAAR MIJN IDEE NIET WIJ MENSEN MAKEN DAT ER VAN VERANDEREN VAN ALLES
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 14:21
|
|
|
|
Het komt soms van generatie op generatie in families voor. Praat je dan over psych.ziekte, demonie of een vloek??
Want een vloek kan verbroken worden, maar wat als die vloek een psych ziekte is.....wordt die ziekte dan ook genezen?? en mag je dan wel medicijnen gebruiken of moet je door gebed en vasten wachten op het wonder dat God gaat doen. Een vloek wordt immers verbroken wanneer je daarom bid??
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 14:29
|
|
|
|
http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=588
Het is een link naar een eerdere discussie hierover en biedt veel informatie. Daarmee wil ik niet zeggen dat posten hier niet goed is, maar het is een mijns inziens waardevol draadje.
Thomas, gedoopt.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 14:32
|
|
|
|
Weet je wat ik niet goed begrijp?(niet persoonlijk tegen iemand bedoeld) Uit de baptisten/pinkster hoek wordt flink geoordeeld over mensen die de Bijbel naar de letter(letterlijk!)volgen maar als ze zelf een zonde begaan zijn ze al bij voorbaat vergeven..........
Schiet mij maar lek
Gr.Leanne(leeft in 2011)
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 14:34
|
|
|
|
*pakt zijn windbuks en legt aan*
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 14:36
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | l e z e n, Leonard, l e z e n
nog steeds geen sterk punt van jou, heb ik het idee. |
Humor Griffin blijkbaar geen sterk punt van jouw!!!!!!!!!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 14:45
|
|
|
|
reden temeer...
valt er weer wat te kanen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 14:57
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Weet je waar ik altijd een beetje moeite mee heb???? Als baby ben je gedoopt, de doop is een sacrament, iets heiligs bijna....maar dan laat je je later toch weer over dopen maar dat is dan toch eigenlijk niet nodig?????? Je hebt dat sacrament toch al gehad??? Dus Imke geen maar ben echt benieuwd hoe je dat ziet...... |
In mijn eerste reactie op dit toppic heb ik gezegd dat ik het super gaaf vond ....... dat ik ook gedoopt ben door onderdompeling. En dat ik verder mijn mond wilde houden omdat er al veel over gesproken is en er soms harde dingen gezegd gaan worden. Daar wil ik niet aan mee doen, vandaar dat ik mij verder niet in deze discussie wil mengen.
Ik reageerde toch omdat Marian519 zichzelf, volgens mij, erg tegensprak Ze zei….de doop is altijd een teken van God…..je KIEST daarmee dat je bij Hem wilt horen. Even daarvoor schreef ze dat ze als kind is gedoopt, en absoluut niet in zo’n zwembad wil. Daarbij zette ik dus mijn vraagtekens en mijn gesloten mond. Hoe kan een kindje kiezen…snap je??
Om toch heel in het kort te zeggen hoe ik het zie. Het is een geloofsdaad in navolging van Jezus. Door mijn onderdompeling heb ik heel symbolisch mijn oude leven door het water af laten wassen en ben ik opgestaan in een nieuw leven met Jezus! Mijn geloofsleven was een wettisch/dood geloofsleven en is door mijn doop levend geworden. Voor mij heeft dat alles te maken met duidelijke keuzes maken. Waar ga je voor…….voor Jezus of de wereld (lees....eigen ik)
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 14:59
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Weet je wat ik niet goed begrijp?(niet persoonlijk tegen iemand bedoeld) Uit de baptisten/pinkster hoek wordt flink geoordeeld over mensen die de Bijbel naar de letter(letterlijk!)volgen maar als ze zelf een zonde begaan zijn ze al bij voorbaat vergeven..........
Schiet mij maar lek
Gr.Leanne(leeft in 2011) | Er is een verschil tussen oordelen over mensen en het oordelen over een leer. Het laatste doe ik, het eerste in geen geval. Volgens mij mag je verschillende theologieën naast elkaar leggen en dat met elkaar bespreken.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 15:01
|
|
|
|
| IMKE917 schreef: | In mijn eerste reactie op dit toppic heb ik gezegd dat ik het super gaaf vond ....... dat ik ook gedoopt ben door onderdompeling. En dat ik verder mijn mond wilde houden omdat er al veel over gesproken is en er soms harde dingen gezegd gaan worden. Daar wil ik niet aan mee doen, vandaar dat ik mij verder niet in deze discussie wil mengen.
Ik reageerde toch omdat Marian519 zichzelf, volgens mij, erg tegensprak Ze zei….de doop is altijd een teken van God…..je KIEST daarmee dat je bij Hem wilt horen. Even daarvoor schreef ze dat ze als kind is gedoopt, en absoluut niet in zo’n zwembad wil. Daarbij zette ik dus mijn vraagtekens en mijn gesloten mond. Hoe kan een kindje kiezen…snap je??
Om toch heel in het kort te zeggen hoe ik het zie. Het is een geloofsdaad in navolging van Jezus. Door mijn onderdompeling heb ik heel symbolisch mijn oude leven door het water af laten wassen en ben ik opgestaan in een nieuw leven met Jezus! Mijn geloofsleven was een wettisch/dood geloofsleven en is door mijn doop levend geworden. Voor mij heeft dat alles te maken met duidelijke keuzes maken. Waar ga je voor…….voor Jezus of de wereld (lees....eigen ik) |
Ik voel en geloof het niet zo Imke maar ik vind het wel een mooie getuigenis en je verwoordt het heel helder.......en voor jou heel waardevol.....
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op maandag 31 januari 2011, 15:01
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEM591
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 15:05
|
|
|
|
| BILLY701 schreef: | | Geloof jij in die sprookjes ?? | Sprookjes zijn om van te genieten. Het woord is om in te geloven.Zo zit dat Billy. logisch toch.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 15:09
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | | Ik voel en geloof het niet zo Imke maar ik vind het wel een mooie getuigenis en je verwoordt het heel helder.......en voor jou heel waardevol..... |
Dank je wel .....zeer zeker heel waardevol voor mij.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAYSPRING826
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 15:10
|
|
|
|
| IMKE917 schreef: | Het komt soms van generatie op generatie in families voor. Praat je dan over psych.ziekte, demonie of een vloek?? |
Ik zou bijna zeggen: vanzelfsprekend komt het van generatie op generatie voor! Van bijvoorbeeld schizofrenie/psychoses is bekend dat er een belangrijke erfelijke component is: als één van je ouders aan schizofrenie lijdt, is de kans dat je het zelf krijgt 10% (zonder die erfelijke belasting is dat 1%). Kwestie van genen.
Zo is er ook een genetische link ontdekt tussen het vóórkomen van psychoses/schizofrenie en autisme. In een familie die dichtbij me staat, is die link inderdaad zeer duidelijk.
Natúúrlijk mag je (moet je!) medicijnen gebruiken als je bijvoorbeeld in een psychose zit. Als je kanker, TBC of hartfalen hebt, laat je de medicijnen toch ook niet staan in afwachting van een wonder? Medicijnen slikken en op God vertrouwen gaan in mijn ogen prima samen.
Laatst aangepast door
|
DAYSPRING826
|
op zaterdag 5 februari 2011, 07:52
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 15:19
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Er is een verschil tussen oordelen over mensen en het oordelen over een leer. Het laatste doe ik, het eerste in geen geval. Volgens mij mag je verschillende theologieën naast elkaar leggen en dat met elkaar bespreken. |
Het gaat hier verder dan bespreken Chat,er zijn al wat beledigende woorden gevallen zoals zwembad......... Ik respecteer ieders keuze,probeer niet je(algemeen) hele leven te vergoeilijken met bijbelteksten,er is toch maar Eentje die weet of we het goed doen,hoe zeer iemand zn mening ook door wil drijven.
Ik word kriegelig van het zgn. uitverkoren zijn/voelen.........is typisch egoistisch gedrag van deze tijd.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 15:25
|
|
|
|
| DAYSPRING826 schreef: | Ik zou bijna zeggen: vanzelfsprekend komt het van generatie op generatie voor! Van bijvoorbeeld schizofrenie/psychoses is bekend dat er een belangrijke erfelijke component is: als één van je ouders aan schizofrenie lijdt, is de kans dat je het zelf krijgt 10% (zonder die erfelijke belasting is dat 1%). Kwestie van genen.
Zo is er ook een genetische link ontdekt tussen het vóórkomen van psychoses/schizofrenie en autisme. In een familie die dichtbij me staat, is die link inderdaad zeer duidelijk.
Natúúrlijk mag je (moet je!) medicijnen gebruiken als je bijvoorbeeld in een psychose zit. Als je kanker, TBC of hartfalen hebt, laat je de medicijnen toch ook niet staan in afwachting van een wonder? Medicijnen slikken en op God vertrouwen gaan in mijn ogen prima samen.
Overigens vraag ik me oprecht af hoever je kennis van en ervaring met psychoses reikt als je je afvraagt of je niet beter kan bidden en vasten i.p.v. medicijnen slikken. Mijn schoonzusje heeft zo'n ernstige psychose doorgemaakt, dat ze die zonder medicijnen misschien niet eens overleefd had. Bovendien blijkt de (blijvende!) schade aan de hersenen alleen maar groter te worden naarmate de psychose langer duurt of onbehandeld blijft. Medicijnen zijn dus van het allergrootste belang bij deze ernstige psychiatrische aandoening! |
Mijn kennis van psychatrische zaken zijn beperkt. Maar ik ben het helemaal met je eens om medicijnen te gebruiken en daarbij op God te vertrouwen. Ik zelf geef altijd het voorbeeld van iemand met een gebroken been, daar blijft je niet bij zitten te bidden totdat de breuk door een wonder geneest, maar daarmee ga je naar het ziekenhuis om het laten gipsen. Ik stelde deze vragen omdat ik er, indirect door mijn werk, mee te maken heb. Heel concreet....een moeder weigert medicijnen voor haar zoon van 9 jaar die lijd aan ......nou noem het maar op....pdd-nos/autisme, hoort stemmen enz. In de familie komt dit veel voor en zij ziet het als een vloek die verbroken moet worden.
Laatst aangepast door
|
IMKE917
|
op maandag 31 januari 2011, 15:26
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 15:29
|
|
|
|
| IMKE917 schreef: | Mijn kennis van psychatrische zaken zijn beperkt. Maar ik ben het helemaal met je eens om medicijnen te gebruiken en daarbij op God te vertrouwen. Ik zelf geef altijd het voorbeeld van iemand met een gebroken been, daar blijft je niet bij zitten te bidden totdat de breuk door een wonder geneest, maar daarmee ga je naar het ziekenhuis om het laten gipsen. Ik stelde deze vragen omdat ik er, indirect door mijn werk, mee te maken heb. Heel concreet....een moeder weigert medicijnen voor haar zoon van 9 jaar die lijd aan ......nou noem het maar op....pdd-nos/autisme, hoort stemmen enz. In de familie komt dit veel voor en zij ziet het als een vloek die verbroken moet worden. |
Een veel voorkomend probleem is het erkennen dat men ziek is... Vaak wordt de rol omgedraaid ...de ander die niet ziek is wordt door diegene die wel ziek is ziek verklaard!!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 15:50
|
|
|
|
| LEONARD480 schreef: | Een veel voorkomend probleem is het erkennen dat men ziek is... Vaak wordt de rol omgedraaid ...de ander die niet ziek is wordt door diegene die wel ziek is ziek verklaard!!! |
Ja dat kan ook voorkomen maar, dat is niet waar ik het hier over heb.
Laatst aangepast door
|
IMKE917
|
op maandag 31 januari 2011, 15:51
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 15:57
|
|
|
|
| IMKE917 schreef: | | Ja dat kan ook voorkomen maar, dat is niet waar ik het hier over heb. |
Inderdaad zag het meer als aanvulling ....wel de hulpvraag tot op zekere hoogte....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DINI968
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 15:59
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Laat ons toch lekker Arend, je bent niet verplicht ons topic te bezoeken........  |
zoek op uitzending gemist ook eens de vloer op. Afgelopen zondag, nederland 2. Een heerlijk satirisch afsneren van BZV.
Dus................de vloer op.............
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 16:03
|
|
|
|
| IMKE917 schreef: | | Heel concreet....een moeder weigert medicijnen voor haar zoon van 9 jaar die lijd aan ......nou noem het maar op....pdd-nos/autisme, hoort stemmen enz. In de familie komt dit veel voor en zij ziet het als een vloek die verbroken moet worden. |
Je kind laten lijden door hem noodzakelijke medicijnen te onthouden vanwege een vloek valt naar mijn mening onder kindermishandeling. Iemand die gelooft dat God een kind van 9 straft door het te vervloeken met gruwelijke ziektes is in mijn ogen zelf goed ziek
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 16:05
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Er is een verschil tussen oordelen over mensen en het oordelen over een leer. Het laatste doe ik, het eerste in geen geval. Volgens mij mag je verschillende theologieën naast elkaar leggen en dat met elkaar bespreken. |
Daar is ook niks op tegen Chat....heb wel respect voor de anders denkenden
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 16:18
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Je kind laten lijden door hem noodzakelijke medicijnen te onthouden vanwege een vloek valt naar mijn mening onder kindermishandeling. Iemand die gelooft dat God een kind van 9 straft door het te vervloeken met gruwelijke ziektes is in mijn ogen zelf goed ziek  |
En toch zijn er mensen die die keuze maken.......omdat ze anders denken en geloven dan jij en ik..........en ook zij denken dat ze er goed aan doen.........
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 16:21
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | | En toch zijn er mensen die die keuze maken.......omdat ze anders denken en geloven dan jij en ik..........en ook zij denken dat ze er goed aan doen......... |
Er zijn doden gevallen bij duivelsuitdrijvingen.........en als je belangrijke medicijnen weigert dan neem je ook het lot van je kind in je eigen hand.
Hoe ver moet je gaan in je tolerantie??
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 16:24
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Er zijn doden gevallen bij duivelsuitdrijvingen.........en als je belangrijke medicijnen weigert dan neem je ook het lot van je kind in je eigen hand.
Hoe ver moet je gaan in je tolerantie?? |
Wat zou je dan moeten doen in zo'n geval Leanne?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 16:25
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Er zijn doden gevallen bij duivelsuitdrijvingen.........en als je belangrijke medicijnen weigert dan neem je ook het lot van je kind in je eigen hand.
Hoe ver moet je gaan in je tolerantie?? |
\ik denk dat tolerantie niet zo aan de orde is in dit geval, ouders maken die keuze en daar hebben hulpverleners zich naar te schikken hoe moeilijk en lastig dat ook is......Sporadisch worden ouders dan weleens een periode uit de ouderlijke macht gezet........maar dat is ook niet zo eenvoudig dat snap je....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 16:26
|
|
|
|
Iemand die lijd aan schizofrenie is een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving. Als er geen medicatie plaats vind, dan zullen er gewonden vallen en in het ergste geval doden. Ik heb een geval gekend die haar ouders snacht met een mes te lijf ging, en hun ernstig verwondde. Als deze vrpuw haar medicijnen had genomen was er niks aan de hand geweest. Stemmen in haar hoofd hadden gezegd dat ze die medicijnen niet meer nodig had.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 16:27
|
|
|
|
| IMKE917 schreef: | | Wat zou je dan moeten doen in zo'n geval Leanne? |
Hele goeie vraag.......waar iedereen mee worstelt denk ik 
Aanvulling:het idee hebben dat er een vloek rust op het kind vind ik te absurd voor woorden,wat voelt zo'n moeder og voor haar kind?Alleen afschuw? Ik vind dit vreselijk moeilijk........ik zou willen roepen dat zulke gevallen uit het ouderlijk gezag gezet zouden moeten worden maar ja.........welke moeder is perfekt?
Laatst aangepast door
|
LEANNE226
|
op maandag 31 januari 2011, 16:32
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: maandag 31 januari 2011, 16:32
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Hele goeie vraag.......waar iedereen mee worstelt denk ik  |
Precies, zo is het!!
En ondertussen wordt er heel wat af gebeden, gepraat en Bijbel gelezen....
|
|
| Naar boven |
|
|