| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:00
|
|
|
|
| SILVER916 schreef: | hoelang ben jij vrijgezel ?
ik 3 jaar |
hmmm... ik vind dit een iets te persoonlijke vraag voor een openbaar forum... Ik zeg dit liever aan iemand die ik al een beetje ken, ik vind het forum voor dit soort vragen niet zo geschikt. Maar da's mijn mening.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:01
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Uiteraard ben ik het hier niet mee eens. Bij de doop gaat het juist om een persoonlijke keuze van de mens zelf. Geleend geloof is niet voldoende.. De doop is het symbool van bekering en wedergeboorte, het begin van een nieuw leven met God. Dat dit al gebeurt bij het ritueel met kinderen, is een aanname van de kerk, niet gebaseerd op de bijbel.... En ik vind dat er veel aangenomen wordt, wat in mijn ogen niet overeenkomt met de bedoeling van de doop...Op een of andere manier zit er iets kunstmatigs in. Hoewel de Bijbel geloofsdoop als doop ziet, zou God dan geen genoegen nemen met kinderdoop??? In mijn ogen wringt het... |
IK zeg niet dat het geleend geloof is.
Op het geloof van mijn ouders hebben zij ervoor gekozen om mij te laten dopen , zodat ik ook bij God zou horen. De gevangen bewaarder werd toch ook met zijn huisgezin gedoopt toen hij tot geloof gekomen was? Het is maar net hoe je met deze zaken omgaat.
In jouw gemeente wordt een baby opgedragen..waar komt deze gedachte vandaan? Is het uiteindelijk niet hetzelfde? De ouders zijn gelovig en willen hun baby bij God brengen. Gods zegen ontvangen.
En het geloof van de ander heeft wonderen gewerkt en Jezus zegende dat geloof. Lees de geschiedenis maar van de hoofdman over honderd die, omdat hij geloofde, tot Jezus bad om het behoud van zijn knecht. Matth. 8:13 De jongen die door het dak werd neergelaten om genezen te worden. Luc. 5: 20
In mijn ogen is het allebei geloofsdoop.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:04
|
|
|
|
Ik geef vandaag een knuffel aan Cross, omdat ie vandaag jarig is...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAAIKE874
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:04
|
|
|
|
Wat valt er te winnen? Koelkast? Of wie het langs vrijgezel wint een date?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:07
|
|
|
|
Ben eerst ruim 29 jaar vrijgezel geweest, gevolgd door nog eens ruim 5 jaar... En ben nu vrij gezellig getrouwd (al is het niet altijd even makkelijk om het gezellig te houden)
Maar eigenlijk mijn leven lang wel vrij gezellig
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:09
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | Ben eerst ruim 29 jaar vrijgezel geweest, gevolgd door nog eens ruim 5 jaar... En ben nu vrij gezellig getrouwd (al is het niet altijd even makkelijk om het gezellig te houden)
Maar eigenlijk mijn leven lang wel vrij gezellig  |
Hij is heel leuk. Sjalom Martin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANGELIQUE327
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:13
|
|
|
|
ik 3 jaar |
TE lang
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JASMYN704
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:14
|
|
|
|
We hebben dr, onder voorbehoud, nog een bij t cluppie!
Jasmyn Trijnie671 Billy701 Siem Crossroad Mar907 Chatuliem Erica Sabine Robert Paulusje729 (o.v)
Ik heb om 19 uur gereserveerd bij Eetcafe Spinoza aan de Eewal 50-52 in Leeuwarden. Tel.nr: 058-2129393
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:16
|
|
|
|
| SUSANNAH475 schreef: | huh ? Ik vind dit wel wat apart klinken hoor...!!
Neem nou mijzelf... ik heb bewust belijdenis gedaan (wist nog niet eens af van dat er een volwassendoop bestond), maar stond ik daarmee achter de keuze van mijn ouders ? Nee dus... !! Mijn keuze heeft niets te maken met hun keuze, maar met Gods gegeven liefde, mijn geloof in Zijn Zoon en mijn antwoord daarop. Ik geloof namelijk dat God van elk mens persoonlijk een keuze verwacht om Jezus wel of niet aan te nemen... dat staat mijns inziens los van hoe je ouders in het geloof staan.
(Zie ook de tekst in Mattheus 10:"37 Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig").
Dat ik nog steeds achter de kinderdoop sta heeft met name te maken met dat ik geloof dat God de initiatiefnemer is... Hij heeft ons eerst liefgehad en God wil niet dat er ook maar iemand verloren gaat... al vanaf onze geboorte (liever gezegd vanaf ons bestaan) staat Hij positief tegenover/ t.o.v. ons leven... het is aan ons om daar (later als we die bewuste keuze kunnen maken) op te antwoorden... (Zijn liefde al dan niet aan te nemen).
En in het verlengde daarvan dat Jezus gezegd heeft dat we de kinderen niet mogen hinderen.
Dit alles gezegd te hebben denk ik dat het God met name gaat om ons persoonlijke geloof... !!
Ik denk zelf niet dat het voor God iets uitmaakt of je belijdenis doet of je als je de bewuste keuze kan nemen, je (als volwassene) laat dopen. Beide is het een bewuste keuze voor Jezus/ God. Veel van wat ik in de kerk leerde blijkt ook niet te kloppen, daarom vind ik het belangrijk om het te toetsen aan de bijbel.
Over de volwassendoop ga ik nadenken...
|
Ik zeg dan ook dat je zelf kiest.. ..dat omvat al het andere, waarom zou je anders kiezen?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:18
|
|
|
|
| MARIAN519 schreef: | IK zeg niet dat het geleend geloof is.
Op het geloof van mijn ouders hebben zij ervoor gekozen om mij te laten dopen , zodat ik ook bij God zou horen. De gevangen bewaarder werd toch ook met zijn huisgezin gedoopt toen hij tot geloof gekomen was? Het is maar net hoe je met deze zaken omgaat.
In jouw gemeente wordt een baby opgedragen..waar komt deze gedachte vandaan? Is het uiteindelijk niet hetzelfde? De ouders zijn gelovig en willen hun baby bij God brengen. Gods zegen ontvangen.
En het geloof van de ander heeft wonderen gewerkt en Jezus zegende dat geloof. Lees de geschiedenis maar van de hoofdman over honderd die, omdat hij geloofde, tot Jezus bad om het behoud van zijn knecht. Matth. 8:13 De jongen die door het dak werd neergelaten om genezen te worden. Luc. 5: 20
In mijn ogen is het allebei geloofsdoop. | Als het alleen maar gaat om het gebed en de opdracht de kinderen op te voeden naar Gods wil, hoeft dat ten eerste niet gepaard te gaan met dat ritueel. Dat ritueel schept in mijn ogen nl. verkeerde verwachtingen: opgenomen worden in het verbond, predestinatie en vergeving van zonden...dat zijn dingen waar de doop niet voor bedoeld is en toch wordt het ervoor gebruikt. De doop is als antwoord op bekering van de gelovige bedoeld...De gelovige zelf, niet de ouders van de gelovige. Als dat ritueel die inhoud zou hebben, zou Jezus dat ook duidelijk gemaakt hebben in het onderwijs. Maar in het onderwijs lees ik niks van verbond, erfzonde of predestinatie...Er staat slechts: bekeert U en laat u dopen. Zelfs een orthodoxe jood als Nicodemus kreeg te horen, dat het verbond niet voldoende was, dat zelfs een toegewijd leven niet voldoende was, maar dat hij zich moest bekeren, en dan zou hij de wedergeboorte ontvangen.... Ik zou eens een keer een wedervraag stellen als de bijbel er zo duidelijk op is, waarom aanvaarden jullie dat niet? Waarom vind je de leer van de kerk belangrijker dan de leer van de bijbel?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERT856
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:20
|
|
|
|
ik 3 jaar |
Gewoon houden zo blijf genieten zo lang je kan
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:20
|
|
|
|
Heel erg mooi en stof om over na te denken. Sjalom Martin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:24
|
|
|
|
| MARIAN519 schreef: | Ik zeg dan ook dat je zelf kiest.. ..dat omvat al het andere, waarom zou je anders kiezen? |
Mij is niet (geheel) duidelijk wat je bedoelt met: "dat omvat al het andere". Leg eens uit als je wilt ?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:28
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | ik zeg niks  |
Waarom griffin 
Lijkt erop dat je iets verzwijgt
Laatst aangepast door
|
LEONARD480
|
op woensdag 2 februari 2011, 22:32
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:29
|
|
|
|
|
vrijgezel sinds juni 1971
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:29
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Als het alleen maar gaat om het gebed en de opdracht de kinderen op te voeden naar Gods wil, hoeft dat ten eerste niet gepaard te gaan met dat ritueel. Dat ritueel schept in mijn ogen nl. verkeerde verwachtingen: opgenomen worden in het verbond, predestinatie en vergeving van zonden...dat zijn dingen waar de doop niet voor bedoeld is en toch wordt het ervoor gebruikt. De doop is als antwoord op bekering van de gelovige bedoeld...De gelovige zelf, niet de ouders van de gelovige. Als dat ritueel die inhoud zou hebben, zou Jezus dat ook duidelijk gemaakt hebben in het onderwijs. Maar in het onderwijs lees ik niks van verbond, erfzonde of predestinatie...Er staat slechts: bekeert U en laat u dopen. Zelfs een orthodoxe jood als Nicodemus kreeg te horen, dat het verbond niet voldoende was, dat zelfs een toegewijd leven niet voldoende was, maar dat hij zich moest bekeren, en dan zou hij de wedergeboorte ontvangen.... Ik zou eens een keer een wedervraag stellen als de bijbel er zo duidelijk op is, waarom aanvaarden jullie dat niet? Waarom vind je de leer van de kerk belangrijker dan de leer van de bijbel? |
Hee Chat, wie versta je precies onder "jullie" ? Ik zou het op prijs stellen als je niet 'de kinderdopers' over 1 kam scheert... ook daarin varieren de meningen toch wel sterk merk ik.
Ook lijkt die laatste zin van jou een vooronderstelling... zo vat ik die althans op... wie zegt dat bijv. ik de leer van de kerk belangrijker vind dan de leer van de bijbel ? Ik probeer juist aan te geven dat de leer van de bijbel belangrijker is. Is het mogelijk voor je om in te gaan op de persoon, i.p.v. het te generaliseren ?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:32
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Als het alleen maar gaat om het gebed en de opdracht de kinderen op te voeden naar Gods wil, hoeft dat ten eerste niet gepaard te gaan met dat ritueel. Dat ritueel schept in mijn ogen nl. verkeerde verwachtingen: opgenomen worden in het verbond, predestinatie en vergeving van zonden...dat zijn dingen waar de doop niet voor bedoeld is en toch wordt het ervoor gebruikt. |
Dat is wat volgens jou niet de bedoeling is. Zoals al zo vaak is aangegeven, is die andere kant ook prima met de Bijbel als basis te verdedigen, waarmee direct je slotvraag al is beantwoord.
| CHATULIEM619 schreef: | | Ik zou eens een keer een wedervraag stellen als de bijbel er zo duidelijk op is, waarom aanvaarden jullie dat niet? Waarom vind je de leer van de kerk belangrijker dan de leer van de bijbel? |
Waarom zou je niet gewoon accepteren dat de Bijbel blijkbaar toch meer ruimte laat voor andere interpretaties dan de jouwe?
| CHATULIEM619 schreef: | | Zelfs een orthodoxe jood als Nicodemus kreeg te horen, dat het verbond niet voldoende was, dat zelfs een toegewijd leven niet voldoende was, maar dat hij zich moest bekeren, en dan zou hij de wedergeboorte ontvangen.... | Nergens wordt beweerd dat het ingelijfd zijn in het verbond voldoende is, ook niet bij de verbondsdoop. Die gearriveerdheidsgedachte leeft wellicht bij een hele kleine minderheid van mensen die de verbondsdoop aanhangen, maar daarmee kun je het nog niet bestempelen als leer van de verbondsdoop.
Nog even terugkerend naar het eerste deel van je reactie:
| CHATULIEM619 schreef: | | Dat ritueel schept in mijn ogen nl. verkeerde verwachtingen: opgenomen worden in het verbond, predestinatie en vergeving van zonden...dat zijn dingen waar de doop niet voor bedoeld is en toch wordt het ervoor gebruikt. |
Waar zie jij een verkeerde verwachting als het gaat om het opgenomen worden in het verbond? God laat ons toch toe tot Zijn verbond. Dat heb je zelf al eerder eens aangegeven... Wat is er verkeerd aan de predestinatie als het gaat om verwachtingen? De enige verwachting die er is, is dat jij je gered mag weten als je Jezus aanneemt in je leven en Hem volgt met heel je hart en heel je leven. Want dat is wat de predestinatie inhoudt. En verwacht jij geen vergeving van zonden??? Je gelooft toch wat God beloofd heeft?
De verbondsdoop wil ons laten blijken dat we deelgenoot mogen zijn van Gods Verbond, waarmee we aanspraak mogen maken op Gods beloften (zoals vergeving van zonden) als we Jezus aannemen als Redder van ons leven en ons hart en leven op Hem willen richten. Ben toch wel benieuwd waar dit leerbeginsel de mist in gaat volgens jou, want volgens mij geloof jij hetzelfde, alleen koppel jij het niet aan de verbondsdoop
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:34
|
|
|
|
Hallo Eva Dit is zo bijzonder verwoord ik ben er stil van. Sjalom. Martin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERT856
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:35
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Als het alleen maar gaat om het gebed en de opdracht de kinderen op te voeden naar Gods wil, hoeft dat ten eerste niet gepaard te gaan met dat ritueel. Dat ritueel schept in mijn ogen nl. verkeerde verwachtingen: opgenomen worden in het verbond, predestinatie en vergeving van zonden...dat zijn dingen waar de doop niet voor bedoeld is en toch wordt het ervoor gebruikt. De doop is als antwoord op bekering van de gelovige bedoeld...De gelovige zelf, niet de ouders van de gelovige. Als dat ritueel die inhoud zou hebben, zou Jezus dat ook duidelijk gemaakt hebben in het onderwijs. Maar in het onderwijs lees ik niks van verbond, erfzonde of predestinatie...Er staat slechts: bekeert U en laat u dopen. Zelfs een orthodoxe jood als Nicodemus kreeg te horen, dat het verbond niet voldoende was, dat zelfs een toegewijd leven niet voldoende was, maar dat hij zich moest bekeren, en dan zou hij de wedergeboorte ontvangen.... Ik zou eens een keer een wedervraag stellen als de bijbel er zo duidelijk op is, waarom aanvaarden jullie dat niet? Waarom vind je de leer van de kerk belangrijker dan de leer van de bijbel? |
Simpel, de Bijbel is in heel veel duidelijk, waarom aanvaarden (jullie) jij dat niet. U heeft problemen met onze doop, wij niet, dat is ook aanvaarden. En met uw strijdvaardigheid jaag je mensen af, i.p van naar je toe trekken. Een ieder volhard in zijn geloof, simpel.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:36
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | | vrijgezel sinds juni 1971 |
dat geloof je toch zelf ook niet....haha
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:36
|
|
|
|
| MARIAN519 schreef: | Het kindje kiest als ze volwassen is in de vorm van het doen van belijdenis. Hiermee schaart ze zich achter de keuze van haar gelovige ouders en kiest zelf. Net zoals de ander zich laat dopen zodra hij/zij volwassen is. Hiermee stemt hij/zij ook in met de opdraag keuze van de ouders en kiest er zelf voor om bij God t ehoren.
Bij de kinderdoop erkennen we dat God ons roept en dat wij daarop antwoorden en zeggen dat wij en ons gezin bij Hem willen horen. Als gelovige ouders wil je dan je kinderen die je ontvangt van God ook bij Hem brengen en wij doen dit door middel van de kinderdoop, jullie door op te dragen.
IK denk dat we wel moeten onthouden dat dit een teken is en dat Jezus heel bewust zegt dat het om het geloof gaat.
En in de bijbel ( N.T. ) staan heel veel voorbeelden van mensen die genezen/opgewekt werden op grond van het geloof van de ander.
Het gaat dus altijd om het geloof. van jezelf of de ander die het dichtst bij jou betrokken is... |
Ik ken de leer van de traditionele kerk, ik kom er zelf uit! Maar ik heb altijd al mijn twijfels gehad over de kinderdoop. Het gaat daarbij n.l. om de inlijving in het verbond dat God met Abraham sloot. Er wordt gezegd dat zijn nageslacht bij dit verbond behoord. Als teken daarvan worden de jongetjes besneden. Maar wij vergeten dat wij, van oorsprong, niet tot Gods uitverkoren volk behoren. Dat is Israel en blijft Israel, Gods oogappel. Wij zijn uit de heidenen ... tenminste ..... ik heb geen joods bloed. Dat maakte dat ik toen ik mijn kinderen liet dopen (ik wist toen nog niet anders dan dat ik nu weet) het gedaan als een opdragen aan God, aan Hem terug geven wat ik van Hem had ontvangen.
Dit is mijn mening, en wees er van overtuigd dat ik niemand iets wil of kan opdringen.
Laatst aangepast door
|
IMKE917
|
op woensdag 2 februari 2011, 22:45
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:37
|
|
|
|
| LEONARD480 schreef: | | dat geloof je toch zelf ook niet....haha |
En waarom zou dat niet kunnen????
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANGELIQUE327
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:40
|
|
|
|
(toen issie op de wereld gezet leonard....)
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 22:58
|
|
|
|
| ROBBEDOES873 schreef: | | Zo verschrikkelijk mooi om te lezen maar waarom voelt het soms niet zo? |
Ja dat herken ik Robbedoes, maar het is wel de waarheid he!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 23:02
|
|
|
|
sommige periodes wil ik me niet herinneren, vandaar: vrijgezel sinds juni1971. volgende vraag: hoelang denk je vrijgezel te blijven? ik gok tot ergens in de jaren '30/'40
Laatst aangepast door
|
GRIFFIN748
|
op woensdag 2 februari 2011, 23:04
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 23:08
|
|
|
|
| IMKE917 schreef: | Ik ken de leer van de traditionele kerk, ik kom er zelf uit! Maar ik heb altijd al mijn twijfels gehad over de kinderdoop. Het gaat daarbij n.l. om de inlijving in het verbond dat God met Abraham sloot. Er wordt gezegd dat zijn nageslacht bij dit verbond behoord. Als teken daarvan worden de jongetjes besneden. Maar wij vergeten dat wij, van oorsprong, niet tot Gods uitverkoren volk behoren. Dat is Israel en blijft Israel, Gods oogappel. Wij zijn uit de heidenen ... tenminste ..... ik heb geen joods bloed. Dat maakte dat ik toen ik mijn kinderen liet dopen (ik wist toen nog niet anders dan dat ik nu weet) het gedaan als een opdragen aan God, aan Hem terug geven wat ik van Hem had ontvangen.
Dit is mijn mening, en wees er van overtuigd dat ik niemand iets wil of kan opdringen. |
Zo komt dit op mij ook zeker niet over, Imke.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 23:14
|
|
|
|
| THOMAS968 schreef: | Dat laatste had nog zin in tegenstelling tot de activiteit waartoe ik soms gedwongen wordt. Vergaderen is vaak een volmaakte vorm van zinloosheid.
Thomas, die soms wel eens denkt dat hij zal vergaderen tot hij vergaderd wordt......
 |
Soms, heel soms, is een vergadering nog weleens zinvol. Zo'n vergadering had ik vanavond.
Marijan, voor wie vergaderen ook geen hobby is.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILMA729
|
|
Geplaatst: woensdag 2 februari 2011, 23:14