ChristianMatch

Forum

Jezus: God en mens tegelijk?
Ga naar pagina Vorige 1 ... 1963 1964 1965 1966 1967 1968 1969 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 16:24

Hier komt het dan:

Vergelijking tussen God en de Here Jezus...

God is Geest
Johannes 4:24 'God is geest, en wie hem aanbidden, moeten hem aanbidden in geest en waarheid.’

Jezus is vrucht van de Geest
Mattheüs 1:18 'Dit is de afkomst van Jezus Christus. Maria, zijn moeder, was uitgehuwelijkt aan Jozef, maar ze woonden nog niet bij elkaar. Maria nu bleek zwanger door de heilige Geest.
Mattheüs 1:20 'Een engel van de Heer verscheen hem en zei: ‘Jozef, zoon van David, wees niet bang Maria, uw vrouw, bij u te nemen, want het kind in haar is uit de heilige Geest'

God is onzichtbaar
Johannes 1:18 Niemand heeft ooit God gezien: de eengeboren Zoon, die in des Vaders schoot is, die heeft hem ons verkondigd.

Jezus kreeg de zichtbare gestalte van God
Filippenzen 2:5-11 'Hij had de gestalte van God, maar heeft zich niet willen vastklampen aan zijn gelijkheid met God. Hij heeft zijn grootheid opgegeven door de gestalte van een slaaf te aanvaarden en aan mensen gelijk te worden'.

God is eeuwig; zonder begin of einde
Psalmen 136:26 'Breng hulde aan de God van de hemel! Eeuwig duurt zijn liefde'.
Titus 1:2 'die hoop geeft op eeuwig leven. God, die niet liegt, heeft ons vóór alle tijden dat leven beloofd.

Jezus werd geschapen en kreeg eeuwig leven

Spreuken 8:22-25 'De Heer schiep mij als de eersteling zijner wegen, voor zijn werken in den voortijd; in het grijs verleden ben ik gemaakt, in den aanvang, voordat de aarde er was; toen er nog geen oceanen waren ben ik geboren, toen er nog geen bronnen waren, rijk aan water; voordat de bergen waren neergelaten, voor de heuvelen ben ik geboren'.

God wordt door Jezus Vader genoemd
Johannes 17:1 'Dit heeft Jezus gesproken, en Hij hief Zijn ogen op naar den hemel, en zeide: Vader, de ure is gekomen, verheerlijk Uw Zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijke.'
Johannes 6:40 Want mijn Vader wil dat ieder die de Zoon ziet en in hem gelooft, eeuwig leven zal hebben en dat ik hem uit de dood zal opwekken op de laatste dag.'
Lukas 23:34 ' En Jezus zeide: Vader, vergeef het hun; want zij weten niet, wat zij doen.'

Jezus wordt door God Mijn Zoon genoemd
Mattheüs 3:17 'en Johannes zag de Geest van God als een duif op hem neerdalen. En uit de hemel klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, de man naar mijn hart.'
Markus 9:7 'Toen kwam er een wolk die hen helemaal omhulde en uit de wolk klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, luister naar hem.'
Lukas 1:32 Deze zal groot zijn, en de Zoon des Allerhoogsten genaamd worden; en God, de Heere, zal Hem den troon van Zijn vader David geven.'

God is de Vader van de Schepping
1 Corinthiërs 11:3 'Daarbij moet u wel dit weten: Christus is het hoofd van elke man, de man is het hoofd van zijn vrouw, en God is het hoofd van Christus.'
Spreuken 8:27-31 'Ik was erbij, toen hij de hemel zijn plaats gaf, om de oceaan een horizon trok. Toen hij de wolken aan de hemel zette en de bronnen van de oceaan liet stromen, toen hij het water de wet stelde, de zeeën hun grenzen gaf, toen hij de fundamenten voor de aarde legde, was ik aan zijn zijde, ik was zijn vertrouweling. Ik was verrukt, elke dag opnieuw, steeds verheugd in zijn aanwezigheid, ik schiep vreugde in de aarde, ik was blij met de mensen'.
Genesis 1:21 'God schiep de grote zeedieren en alles wat er maar in het water leeft; het krioelde van de dieren. Ook schiep hij de vogels. En God zag hoe mooi het was.
Genesis 1:27 'God schiep de mens als het evenbeeld van zichzelf. Hij schiep de mens: man en vrouw.'

Jezus kreeg macht over de Schepping
Efeziërs 1:22 'God heeft alles aan hem onderworpen, hem boven alles verheven en hem aan het hoofd gesteld van de Gemeente.'
Johannes 5:23 want hij wil dat allen de Zoon zullen eren zoals ze de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet die de Zoon gezonden heeft'
1 Johannes 5:11 'De kern van dat getuigenis is: God heeft ons eeuwig leven geschonken en dat leven vinden we in zijn Zoon.'

God heeft een plan met de Schepping
1 Johannes 4:10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.'
Johannes 17:3 En dit is eeuwig leven: dat de mensen u kennen, u, de enige ware God, en Jezus Christus, die u gezonden hebt.'
Johannes 5:23 'want hij wil dat allen de Zoon zullen eren zoals ze de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet die de Zoon gezonden heeft.'

Jezus voert Gods Plannen uit
Johannes 16:28 'Ik ben van de Vader uitgegaan en naar de wereld gekomen. Ik verlaat de wereld weer en ga terug naar de Vader.'
Johannes 5:23 'want hij wil dat allen de Zoon zullen eren zoals ze de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet die de Zoon gezonden heeft.'
Johannes 17:25 Rechtvaardige Vader, de wereld kent u niet, maar ik ken u, en zij weten dat u mij gezonden hebt.'

God aanvaardt het offer van Jezus
Efeziërs 5:2 'Leef in liefde naar het voorbeeld van Christus. Uit liefde heeft hij zijn leven voor ons gegeven. Hij was een geurig offer dat God aangenaam was.'

Jezus gaf zijn leven voor ons allen
Efeziërs 5:2 'Leef in liefde naar het voorbeeld van Christus. Uit liefde heeft hij zijn leven voor ons gegeven. Hij was een geurig offer dat God aangenaam was.'

God gaf Jezus én Schepping leven
Spreuken 8:22-25 'De Heer schiep mij als de eersteling zijner wegen, voor zijn werken in den voortijd; in het grijs verleden ben ik gemaakt, in den aanvang, voordat de aarde er was; toen er nog geen oceanen waren ben ik geboren, toen er nog geen bronnen waren, rijk aan water; voordat de bergen waren neergelaten, voor de heuvelen ben ik geboren; '
Johannes 5:23 want hij wil dat allen de Zoon zullen eren zoals ze de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet die de Zoon gezonden heeft.

Jezus brengt ons door zijn offer leven
Hebreeën 10:10 'Dankzij Gods wil zijn we hem eens en voor altijd toegewijd doordat Jezus Christus zijn lichaam offerde.'
Hebreeën 7:27 'De andere hogepriesters moesten elke dag eerst offers brengen voor hun eigen zonden en daarna voor die van het volk. Maar hij niet, want hij heeft dat eens en voor al gedaan toen hij zichzelf offerde'.

God zit op de hoogste troon
Hebreeën 8:1 ' De kern van ons betoog is: we hebben iemand als hogepriester die zit aan de rechterzijde van de troon van de goddelijke majesteit in de hemel'
Openbaring 3:21 Wie overwint, zal ik de gunst verlenen met mij op de troon te zitten. Zoals ook ik heb overwonnen en bij mijn Vader op zijn troon gezeten ben.'
Openbaring 5:7 'Het Lam kwam naar voren en nam de boekrol aan uit de rechterhand van hem die op de troon was gezeten.'

Jezus krijgt een troon naast God
Colossenzen 3:1 'Als u met Christus bent opgewekt ten leven, streef dan ook naar wat boven is, waar Christus zetelt aan de rechterzijde van God.'
Handelingen 2:33 Hoog verheven, aan Gods rechterzijde, heeft hij van de Vader de heilige Geest ontvangen, zoals beloofd was. En deze heeft hij nu over ons uitgestort. Dat is het wat u ziet en hoort.'
Romeinen 8:34 'Christus is gestorven, meer nog, hij is opgewekt uit de dood en zit nu aan de rechterhand van God. Hij pleit voor ons.'

God is Almachtig
Genesis 28:3 'En God almachtig zegene u, en make u vruchtbaar, en vermenigvuldige u, dat gij tot een hoop volken wordt.'
Mattheus 28:18 'Jezus kwam dichterbij en zei tegen hen: ‘God heeft mij alle macht gegeven in de hemel en op aarde'.
Openbaring 11:17 'Zeggende: Wij danken U, Heere God almachtig, Die is, en Die was, en Die komen zal! dat Gij Uw grote kracht hebt aangenomen, en als Koning hebt geheerst;'

Jezus is onze Hogepriester
Hebreeën 8:1 'De kern van ons betoog is: we hebben iemand als hogepriester die zit aan de rechterzijde van de troon van de goddelijke majesteit in de hemel.'
Romeinen 8:34 'Christus is gestorven, meer nog, hij is opgewekt uit de dood en zit nu aan de rechterhand van God. Hij pleit voor ons.'
Hebreeën 3:1 'Broeders en zusters, u die God toebehoort en deel hebt aan een hemelse roeping: richt uw ogen daarom op Jezus die God gezonden heeft als de hogepriester van het geloof dat wij belijden.'

God is de hoogste Rechter
Openbaring 14:7 Luid riep hij: Vrees God en bewijs hem eer! Want het uur is gekomen waarop hij gaat rechtspreken. Buig u in aanbidding neer voor hem die hemel en aarde, zee en waterbronnen gemaakt heeft!'
Hebreeën 10:30-31 'We weten toch wie gezegd heeft: Ik zal wraak nemen, ik zal vergelden. En ook: De Heer zal rechtspreken over zijn volk. Het is iets verschrikkelijks, te vallen in de handen van de levende God!'
Psalmen 75:2 (75-3) Ik bepaal het tijdstip,’ zegt God, ‘het tijdstip waarop ik zal rechtspreken.'

Jezus is onze Middelaar voor God
1 Timotheüs 2:5 'Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;'
Hebreeën 9:15 'Door zijn bemiddeling is er een nieuw verbond, waardoor zij die door God zijn geroepen, het eeuwige erfdeel kunnen ontvangen, dat hun was beloofd. Zijn dood heeft immers de mensen bevrijd van de overtredingen die onder het eerste verbond begaan waren.'
Romeinen 5:1-2 'Wij smaken dus, daar wij uit geloof gerechtvaardigd zijn, vrede met God door onzen Heer Jezus Christus, door wiens bemiddeling wij toegelaten worden tot die genade waarin wij vaststaan, en roem dragen op de hoop in Gods heerlijkheid te zullen delen'.

God geeft de boekrol aan Jezus
Openbaring 5:7 'Het Lam kwam naar voren en nam de boekrol aan uit de rechterhand van hem die op de troon was gezeten.'

Jezus krijgt de boekrol uit handen van God

God alleen weet wanneer Jezus weerkomt

Mattheüs 24:36 ‘Maar wanneer die dag of dat uur zal komen, weet niemand; de engelen in de hemel niet en ook de Zoon niet, alleen de Vader weet het.'
Markus 13:32 Wanneer die dag of dat uur komt, weet niemand; de engelen in de hemel niet en ook de Zoon niet, alleen de Vader weet het.'

Jezus wordt teruggezonden naar ons
Mattheus 24:36-37 'Maar wanneer die dag of dat uur zal komen, weet niemand; de engelen in de hemel niet en ook de Zoon niet, alleen de Vader weet het. En zoals het ging in de tijd van Noach, zo zal het ook gaan wanneer de Mensenzoon komt.'
Handelingen 2:20 'De zon zal veranderen in duisternis en de maan in bloed, voordat de grote en stralende dag van de Heer komt.'

God zal in allen zijn
1Corinthe 15:28 'En wanneer alles aan hem is onderworpen, zal ook de Zoon zichzelf onderwerpen aan God, die alles aan hem heeft onderworpen. Dan zal God alles in allen zijn.'

Jezus geeft de macht terug aan God
1 Corinthiërs 15:24 'Daarna komt het einde; dan zal hij alle heerschappijen en machten en krachten uitschakelen, en zal hij het koningschap overdragen aan God de Vader.'

En God wil ons door Zijn Zoon Jezus én met Zijn Geest juist eeuwig leven geven. Vergeet daarom 'de drie-eenheid-leerstelling' van de Romeinse Keizer Constantijn en zijn Katholieke Kerk en leef en aanbid God én Jezus persoonlijk door de Geest van God!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 16:28

MAJARO438 schreef:
En morgen stopt mijn abonnement Geschokte, onthutste smiley

gr majaro

Maar je nieuwe leven begint Knipoog smiley
Ik wens jullie heel veel liefde en geluk toe!
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 16:32

Ik weet dat in mijn tijd , toen ik naar de toenmalige lagere school ging, dat er ook blo scholen waren en lomscholen.
Daar gingen kinderen heen die niet mee konden komen met het gewone onderwijs.

Ik heb het dan over de periode 1966-1972.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 16:42

LEANNE226 schreef:
Hij zei:met smart zult gij kinderen baren en niet:met smart zult gij voortaan uw kinderen baren.
Dus ja,misschien was het principe "kinderen baren" wel helemaal nieuw voor haar Knipoog smiley

Er staat vermenigvuldigen vermeerderen.
Hoe kun je iets vermeerderen als er niks is. Knipoog smiley

Laatst aangepast door
MAR907
op zaterdag 19 februari 2011, 16:43
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 16:56

CROSSROAD317 schreef:
Ik kan me niet aan de gedachte onttrekken dat men tegenwoordig het kind soms wat te gemakkelijk een rugzakje meegeeft .....

Kan één van de leerkrachten mij vertellen hoe dat bijvoorbeeld 20 jaar geleden was of ging ?? Waren er toen ook al "zoveel" rugzak leerlingen ??

Een kind wat toen problematisch gedrag vertoonde, kreeg tikken met een lineaal, en thuis 'billenkoek', nu krijgt de leerkracht dat.. Knipoog smiley

Maar een leerling werd zo'n 20 jaar geleden, zoals Mariska aangaf, verwezen naar een LOM/MLK school en werd gestigmatiseerd. Daar is al eerder naar gerefereerd in dit topic.
Ook werd bijvoorbeeld een niet zichtbare handicap als Dyslexie amper onderkend, terwijl we nu weten dat het niets met intelligentie te maken heeft. Er was toen ook vrijwel geen aandacht voor de zorgleerling, deze werd meer bezig gehouden.

Maar ook was de maatschappij toen heel anders. En daar ligt m.i. toch ook een deel van de problematiek van nu. Er was een duidelijke rolverdeling, structuur en er was m.i. meer geborgenheid.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zaterdag 19 februari 2011, 17:48
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 17:08

voor u gelezen;

"ik versier niet; ik ben het feest zelf" Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
GRIFFIN748

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 17:18

vandaag dan officieel de laatste dag hiero.

ik zal jullie missen (al dan niet als kiespijn Duiveltje smiley )

maar niet getreurd, er zullen heus wel mensen zijn die mij kunnen vervangen (al dan niet SAAB-rijdend)

op de valreep kan ik melden dat ik mezelf alvast een cadeautje voor mijn verjaardag heb gegeven. want als ik mezelf niet verwen, doet niemand het. ik moet 'r alleen nog even ophalen, aan de andere kant van het meer dat Noordzee heet.

Coole smiley met zonnebril Verlegen lachende smiley Lachende smiley met blinkend witte tanden Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JAN786

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 17:22

De schepping werk van een meervoudig God:

Gen 1:26 En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.

God bestaat dus uit meerdere personen. Niet alleen is God de Vader schepper maar ook God de Zoon en God de Heilige Geest.

Hoe zou jij deze tekst uitleggen?

Jezus eeuwig bestaan:

Johannes1: In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; 5 en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen. 6 Er trad een mens op, van God gezonden, wiens naam was Johannes; 7 deze kwam als getuige om van het licht te getuigen, opdat allen door hem geloven zouden. 8 Hij was het licht niet, maar was om te getuigen van het licht. 9 Het waarachtige licht, dat ieder mens verlicht, was komende in de wereld. 10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem geworden, en de wereld heeft Hem niet gekend. 11 Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen. 12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn.
14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid. 15 Johannes heeft van Hem getuigd en heeft geroepen, zeggende: Deze was het, van wie ik zeide: Die na mij komt, is vóór mij geweest, want Hij was eer dan ik. 16 Immers uit zijn volheid hebben wij allen ontvangen zelfs genade op genade; 17 want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen.
18 Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen.

Jezus bestond al voordat Johannes geboren was terwijl Hij later geboren is dan Johannes. Conclusie: Jezus heeft als God altijd al bestaan. WE lezen ook dat de schepping gemaakt is door het woord. Het lijkt me geen discussie dat met het Woord Jezus zelf bedoeldt word.

Gods eenheid:

Math 3:16 Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam, opende de hemel zich voor hem en zag hij hoe de Geest van God als een duif op hem neerdaalde. 17 En uit de hemel klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde.’

De aanwezigen ervaren een sprekende Vader, een gedoopte Zoon en een vliegende HG als een duif. God toont zich hier dus als een drie-enig God.

Jezus en de schepping
Kolossenzen 1:15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping, 16 want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; 17 en Hij is vóór alles en alle dingen hebben hun bestaan in Hem; 18 en Hij is het hoofd van het lichaam, de gemeente. Hij is het begin, de eerstgeborene uit de doden, zodat Hij onder alles de eerste geworden is. 19 Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken, 20 en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is.

Paulus spreekt hier over Jezus die er eerder was dan alle schepselen en betrokken was bij de schepping.

Gods verkeizing in Jezus Christus voordat de tijd begon
2 Tim 8 Schaam u dus niet voor het getuigenis van onze Here of voor mij, zijn gevangene, maar wees mede bereid voor het evangelie te lijden in de kracht van God, 9 die ons behouden heeft en geroepen met een heilige roeping, niet naar onze werken, maar naar zijn eigen voornemen en de genade, die ons in Christus Jezus gegeven is vóór eeuwige tijden, 10 doch die nu geopenbaard is door de verschijning van onze Heiland, Christus Jezus, die de dood van zijn kracht heeft beroofd en onvergankelijk leven aan het licht gebracht heeft door het evangelie.

God de Vader noemt Jezus zelf God

7 En van de engelen zegt Hij:
Die zijn engelen maakt tot winden en zijn dienaars tot een vuurvlam;
8 maar van de Zoon:
Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid
en de scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap.
9 Gerechtigheid hebt Gij liefgehad en ongerechtigheid hebt Gij gehaat; daarom heeft U, o God, uw God met vreugdeolie gezalfd boven uw deelgenoten.
10 En:
Gij, Here, hebt in den beginne de aarde gegrondvest,
en de hemelen zijn het werk uwer handen;
11 die zullen vergaan, maar Gij blijft;
en zij zullen alle als een kleed verslijten,
12 en als een mantel zult Gij ze oprollen, als een kleed zullen zij ook verwisseld worden;
maar Gij zijt dezelfde en uw jaren zullen niet ophouden.

God zend zijn Zoon

1 Joh 4Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.

Jezus was er al. Hij is alleen gezonden in de wereld op een later tijdstip.

Nog even algemeen: Het apart noemen van God de Vader en de Zijn Zoon Jezus sluit niet uit dat Jezus God kan zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 17:24

GRIFFIN748 schreef:

maar niet getreurd, er zullen heus wel mensen zijn die mij kunnen vervangen (al dan niet SAAB-rijdend)

op de valreep kan ik melden dat ik mezelf alvast een cadeautje voor mijn verjaardag heb gegeven. want als ik mezelf niet verwen, doet niemand het. ik moet 'r alleen nog even ophalen, aan de andere kant van het meer dat Noordzee heet.

Coole smiley met zonnebril Verlegen lachende smiley Lachende smiley met blinkend witte tanden Engeltje smiley

Hoelang kun je zonder ons Griffin ...haha Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven

Auteur Bericht
GRIFFIN748

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 17:28

LEONARD480 schreef:
Hoelang kun je zonder ons Griffin ...haha Huilende smiley, smiley in tranen

waarschijnlijk héél lang
vorige keer was het 9 dagen...
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 17:29

GRIFFIN748 schreef:

Nou, als je er aan de andere kant van het meer helemaal om moet , zal het wel de moeite waard zijn.
Ben zeeeeeeeeer benieuwd.
Alvast veel succes met het uitpakken Griff Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 17:29

GRIFFIN748 schreef:

Het ga je goed Griffin,bedankt ......
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 17:34

LEONARD480 schreef:
Ja inderdaad Visser ....stel je voor dat die dame net buiten de leeftijdgrens valt ..............zou toch errrrrrrrrrrg jammer zijn

En zeker als nou nét die éne dame op jóu valt .
Dan zou ik mn leeftijd maar een beetje aanpassen denk ik. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 17:40

Hebben we morgen geen uitzending?
Of wordt er nog niet naar uitgekeken?
Begint het saai te worden?

Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 17:47

ikzelf vind het moeilijk,
het Woord komt van de levende God,
soms wordt je wel bepaald bij het lezen van het Woord,
soms kan iets zooo diep indringend werken dat je hart er efkens zou van stilstaan,
dan weet ik dat God tegen mij persoonlijk praat,
dan doe ik ook wat het Woord mij zegt,
dan weet ik dat ik de goede keuze maak!

en hoe vaker ik dit meemaak,
hoe sterker mijn geloof wordt,
hoe meer ik de Bijbel woordelijk wil geloven!

maar toegegeven soms is het ook moeilijk,

een priester die mij vele jaren geleden enkele jaren begeleidde
geloofde stellig in de evolutietheorie, dat de mens evolutief gekomen is,
toch als onderdeel van de schepping,
maar als je begint met hier en daar stukjes niet te geloven,
begint het pas moeilijk te worden,

die priester geloofde ècht waar in Jezus, het was zijn vriend, zijn Brood, zijn Leven, hij kon er zo in opgaan als hij erover sprak,
maar
hij zei ook dat de bijbel neergeschreven / opgeschreven was door "mensen" , die ook zaken verkeerd konden neerpennen,
die ook de Heilige Geest konden misbegrijpen,

Voor mijn eigen zielerust geloof ik nu toch liever de Bijbel zoals hij geschreven is,
de periode dat ik geen sprookjes wou geloven "geloofde ik ook nog niet"
en geloof mij mijn leven was er ook naar!

Steiner, fenomenen zoals etherische lichamen.....het komt mij te dicht in de buurt van het paranormale, het occulte,
ik zeg niet dat het niet bestaat, maar ik wil er mij niet voor openstellen,
God geeft rust en veiligheid, ik laat dit niet verstoren!
Naar boven

Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 17:52

als ontmoedigd zijn een zonde is,
dan ben ik hier vandaag schuldig aan,

het gaat slecht met mijn broer,
zie het efkens niet meer zitten,

hopen zeggen ze op IZ
bidden zegt mijn vader,
wenen doet mijn moeder,
mij proberen sterk houden doe ik in gedachten hopend op Gods hulp,
schreien doe ik als ik alleen ben
ik zie het niet meer!
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 17:58

Laat ik dit nu altijd al gedacht hebben.... Knipoog smiley Lachende smiley Clown smiley

http://www.nu.nl/wetenschap/2442802/vrouw-van-nature-socialer-dan-man--.html
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 18:02

JAN786 schreef:
In een ander topic kwam aan de orde of Jezus op aarde nu alleen mens was. Of dat Hij ook God was?
Hoe denken jullie daarover?

Ik geloof dat Jezus op aarde nooit alleen als mens geleefd heeft.
Hij is God van eeuwigheid samen met de Vader en de Heilige Geest.
In de tijd heeft hij een menselijk lichaam aangenomen omdat het nodig was dat een mens gestraf zou worden voor alle zonden van degenen die straks bij Hem mogen zijn. Toch is tijdens zijn omwandeling op aarde zijn mens zijn nooit gescheiden geweest van zijn GOd zijn. Hoe kon Hij anders wonderen doen?

Zijn uitroep: mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten kan mijns inziens daarom ook nooit betekenen dat Hij hier geen God zou zijn. God de Vader had echter tijdelijk de gemeenschap met Zijn Zoon verbroken. Hierdoor kwam Jezus aan de weet hoe zwaar het lijden was. Hoe erg de zonde is tegen God. De toorn was voor een mens onmogelijk te dragen.

In Filipenzen 2 lezen we dat Jezus zijn Godheid verborgen heeft. Hij deed tijdelijk afstand van Zijn heerlijkheid en majesteit omdat God niet voor de zonde op kon draaien.

Jezus kon als God alles doen maar Hij wilde slecht 1 ding: De wil van Zijn Hemelse Vader. Daarom heeft Jezus zijn Godheid vaak verborgen.

Gelukkig is Hij ook mens geoworden zoals wij omdat Hij ons te hulp kan komen in onze zwakheden en moeilijkheden. Zijn Godheid helpt ons om dat te kunnen dragen.

Wat ik denk en geloof is dat Jezus zijn goddelijke natuur afgelegd heeft, maar zonder zonde ontvangen en geboren is, omdat God Zelf zijn Vader was.
In de Jordaan is Hij door Johannes gedoopt en toen is de Heilige Geest op Hem neegedaald in de vorm van een duif.
Door de vervulling met de Heilige Geest kon Hij wonderen doen, zoals Hij de Vader dat zag doen, dus nooit als individu alleen.
Jezus kon vervuld worden met de Heilige Geest omdat er in Hem geen zonde was.
Hij heeft vrijwillig onze zonden op zich genomen, als de tweede Adam.
De eerste Adam had ook vrije omgang met de Heere, totdat hij zich begon te schamen voor God.

Aan het kruis heeft Hij onze zonden op Zich genomen en moest de straf, die voor ons bedoeld was, door hem gedragen worden en die straf was m.i. geen omgang meer hebben met de Heere God in Zijn menszijn.
Ik krijg elke keer weer kippenvel als ik daaraan denk. Hij wist misschien niet eens dat Hij weer opgewekt zou worden. Wat een offer.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zaterdag 19 februari 2011, 18:05
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 18:05

VISSER278 schreef:
Hebben we morgen geen uitzending?
Of wordt er nog niet naar uitgekeken?
Begint het saai te worden?

Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Natuurlijk hebben we morgen weer uitzending, de boeren gaan - met de door hun gekozen vrouw - een weekendje weg! 'k Zie er al weer naar uit, 't is nog lang niet saai. Lachende smiley

Jij bent er trouwens wel eerder mee bezig (in je gedachten), dan ik. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Dat zegt wel iets. Knipoog smiley Ontken het maar niet hoor, ik ken meer mannen (jaja, ook op CM) die - al dan niet stiekem - kijken. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
STIPPIE296

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 18:37

Ja, dank je voor deze reactie, Marylien. Jij gaat in elk geval je eigen ervaring met God en de bijbel na. En beweert niet zomaar iets.
Ik vind het ook moeilijk om bepaalde geschiedkundige feiten zomaar blindelings te geloven waarbij ik die priester van je wel beetje gelijk kan geven.
Voor mij telt in religie voornamelijk de boodschap die vertelt wordt en niet de geschiedkundige gebeurtenissen op zichzelf. Deze kunnen inderdaad verdraaid opgeschreven zijn, vooral omdat ze later weergegeven zijn dan in Jezus tijd zelf.

Maar goed, daarmee zijn we afgedwaald van je oorspronkelijke onderwerp, de incest van Adam en Eva.

MARYLIEN613 schreef:
ikzelf vind het moeilijk,
het Woord komt van de levende God,
soms wordt je wel bepaald bij het lezen van het Woord,
soms kan iets zooo diep indringend werken dat je hart er efkens zou van stilstaan,
dan weet ik dat God tegen mij persoonlijk praat,
dan doe ik ook wat het Woord mij zegt,
dan weet ik dat ik de goede keuze maak!

en hoe vaker ik dit meemaak,
hoe sterker mijn geloof wordt,
hoe meer ik de Bijbel woordelijk wil geloven!

maar toegegeven soms is het ook moeilijk,

een priester die mij vele jaren geleden enkele jaren begeleidde
geloofde stellig in de evolutietheorie, dat de mens evolutief gekomen is,
toch als onderdeel van de schepping,
maar als je begint met hier en daar stukjes niet te geloven,
begint het pas moeilijk te worden,

die priester geloofde ècht waar in Jezus, het was zijn vriend, zijn Brood, zijn Leven, hij kon er zo in opgaan als hij erover sprak,
maar
hij zei ook dat de bijbel neergeschreven / opgeschreven was door "mensen" , die ook zaken verkeerd konden neerpennen,

Voor mijn eigen zielerust geloof ik nu toch liever de Bijbel zoals hij geschreven is,
de periode dat ik geen sprookjes wou geloven "geloofde ik ook nog niet"
en geloof mij mijn leven was er ook naar!

Steiner, fenomenen zoals etherische lichamen.....het komt mij te dicht in de buurt van het paranormale, het occulte,
ik zeg niet dat het niet bestaat, maar ik wil er mij niet voor openstellen,
God geeft rust en veiligheid, ik laat dit niet verstoren!
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 19:18

JAN786 schreef:
Bert, als eerste wil ik iets recht zetten. Kinderdoop is niet in de 12e eeuw ingevoerd maar al bekend in de vroegchristelijke kerk.

Ik ben van mening dat de verbondsvisie bepalend is. Als je niet geloofd dat God een God is van het verbond wat Hij met de mensen heeft gemaakt en waarvoor hij een teken gegeven heeft.
Zoals al eerder opgermerkt betekend JEHOVA: verbondsgod.
Dit verbond is uniek ten opzichte van alle andere geloven. God sluit een verbond met mensen en belooft zich daaraan te houden. In het OT was dat teken de besnijdenis. Dit was een bloedige ceremonie wat wees op het bloed dat vloeien moest vanwege de zonde. Zoals ook Jezus bloed moest vloeien om ons te kunnen redden. Deze besnijdenis was geen teken van geloof zoals ook de doop dat niet is.
Interresanst is dat we in Genesis 17 lezen dat alles wat mannelijk was besneden werd. Ook de heidense slaven die Abraham in dienst had. Dus ook in het O.T. werd het verbondsteken gegeven aan niet-israelieten.

Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig worden, maar wie niet zal geloofd hebben zal verdoemt worden. Dus geloof bepaalt onze eeuwige bestemming en niet de doop.

Deze tekst staat wel in een bepaalde context. De discipelen werden uitgezonden om het evangelie te gaan brengen naar de heidenen. De Joden hadden Jezus verworpen als messias en daarom liet God zijn evangelie naar de heidenen brengen. Deze heiden waren niet onder het verbond en kenden dus ook geen verbondsteken. Daarom moesten zij nadat zij tot geloof gekomen waren ook gedoopt worden om weer in dat verbond te worden gebracht.

Ik kan nergens in de bijbel vinden dat God alleen met Israel handelt via zijn verbond en met de heidenen niet. Hoewel ik niet ontken dat Israel een speciale plaats heeft.
de lijn der geslachten. Mag Hij zijn verbond niet voorzetten van kind tot kind?
Waarom mag God niet de eerste zijn in h
Lezen we in de wet niet dat God werkt in et aanbieden van Zijn genade?
Het ontkent de verlossende boodschap van Jezus, het blijft op een oud-testamentische manier kijken naar de Bijbel. In vele bijdragen hiervoor heb ik gewezen op het radicale van de boodschap van Jezus. De wet is immers vervuld door Christus, waarom zou je daar stil bij willen staan. Het enige wat de refo-visie doet, is het symbool veranderen, geen besnijdenis, maar kinderdoop. Als je zo vasthoudt aan het OT, wat betekent dan het verlossende werk wat Christus gedaan heeft? Jezus heeft nooit de boodschap van het verbond verkondigd, hij heeft nooit de link gelegd tussen doop en verbond, hij neemt zelfs de woorden van Gods volk niet eens in de mond. Hij ageert juist tegen die houding van de mensen, die denken hun verlossing te vinden in het verbond met God. Een besneden jood, iemand die ook bij het verbond van God hoorde, gaf Hij zelfs de opdracht zich te bekeren. Want het antwoord van Jezus was: jij moet wedergeboren worden. Als jij je alleen maar een kind van het verbond beschouwt, is deze boodschap voor jou hetzelfde. Laat je dopen en ontvang de wedergeboorte, die God aan je geeft.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 19:23

MARIAN519 schreef:
Ik heb je al eerder gezegd dat je gelijk hebt, de kinderdoop is gebaseerd ( net als het opdragen van kinderen ) op een oud-testament-visie.
Dit heeft er niets mee te maken, we/ik pleit niet ( of het moet uit medisch oogpunt nodig zijn ) voor een dwingen tot besnijdenis.
en ja, het geloof is de basis...heb ik ook al vaak gezegd.. Knipoog smiley
Ik beschouw het opdragen van kinderen absoluut niet als een sacrament. Het is gewoon een zegen vragen over het kind, en de zegen vragen over de ouders. Dat is iets natuurlijks, verder niet.
Het ritueel met kinderen wordt juist heel theologisch ingevuld: de reiniging van erfzonde, het toelaten in Gods volk en de belofte van de ouders hun kind in de wijsheid des Heren op te voeden. Als dit niet zoveel lading had, zou mijn bezwaar hiertegen niet zo groot zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
MERCIE320

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 19:59

ik vind sorry zeggen heel makelijk ok als ik niks gedaan heb
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 20:01

JAN786 schreef:
De schepping werk van een meervoudig God:

Gen 1:26 En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.

God bestaat dus uit meerdere personen. Niet alleen is God de Vader schepper maar ook God de Zoon en God de Heilige Geest.

Hoe zou jij deze tekst uitleggen?

Jezus eeuwig bestaan:

Johannes1: In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; 5 en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen. 6 Er trad een mens op, van God gezonden, wiens naam was Johannes; 7 deze kwam als getuige om van het licht te getuigen, opdat allen door hem geloven zouden. 8 Hij was het licht niet, maar was om te getuigen van het licht. 9 Het waarachtige licht, dat ieder mens verlicht, was komende in de wereld. 10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem geworden, en de wereld heeft Hem niet gekend. 11 Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen. 12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn.
14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid. 15 Johannes heeft van Hem getuigd en heeft geroepen, zeggende: Deze was het, van wie ik zeide: Die na mij komt, is vóór mij geweest, want Hij was eer dan ik. 16 Immers uit zijn volheid hebben wij allen ontvangen zelfs genade op genade; 17 want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen.
18 Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen.

Jezus bestond al voordat Johannes geboren was terwijl Hij later geboren is dan Johannes. Conclusie: Jezus heeft als God altijd al bestaan. WE lezen ook dat de schepping gemaakt is door het woord. Het lijkt me geen discussie dat met het Woord Jezus zelf bedoeldt word.

Gods eenheid:

Math 3:16 Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam, opende de hemel zich voor hem en zag hij hoe de Geest van God als een duif op hem neerdaalde. 17 En uit de hemel klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde.’

De aanwezigen ervaren een sprekende Vader, een gedoopte Zoon en een vliegende HG als een duif. God toont zich hier dus als een drie-enig God.

Jezus en de schepping
Kolossenzen 1:15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping, 16 want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; 17 en Hij is vóór alles en alle dingen hebben hun bestaan in Hem; 18 en Hij is het hoofd van het lichaam, de gemeente. Hij is het begin, de eerstgeborene uit de doden, zodat Hij onder alles de eerste geworden is. 19 Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken, 20 en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is.

Paulus spreekt hier over Jezus die er eerder was dan alle schepselen en betrokken was bij de schepping.

Gods verkeizing in Jezus Christus voordat de tijd begon
2 Tim 8 Schaam u dus niet voor het getuigenis van onze Here of voor mij, zijn gevangene, maar wees mede bereid voor het evangelie te lijden in de kracht van God, 9 die ons behouden heeft en geroepen met een heilige roeping, niet naar onze werken, maar naar zijn eigen voornemen en de genade, die ons in Christus Jezus gegeven is vóór eeuwige tijden, 10 doch die nu geopenbaard is door de verschijning van onze Heiland, Christus Jezus, die de dood van zijn kracht heeft beroofd en onvergankelijk leven aan het licht gebracht heeft door het evangelie.

God de Vader noemt Jezus zelf God

7 En van de engelen zegt Hij:
Die zijn engelen maakt tot winden en zijn dienaars tot een vuurvlam;
8 maar van de Zoon:
Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid
en de scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap.
9 Gerechtigheid hebt Gij liefgehad en ongerechtigheid hebt Gij gehaat; daarom heeft U, o God, uw God met vreugdeolie gezalfd boven uw deelgenoten.
10 En:
Gij, Here, hebt in den beginne de aarde gegrondvest,
en de hemelen zijn het werk uwer handen;
11 die zullen vergaan, maar Gij blijft;
en zij zullen alle als een kleed verslijten,
12 en als een mantel zult Gij ze oprollen, als een kleed zullen zij ook verwisseld worden;
maar Gij zijt dezelfde en uw jaren zullen niet ophouden.

God zend zijn Zoon

1 Joh 4Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.

Jezus was er al. Hij is alleen gezonden in de wereld op een later tijdstip.

Nog even algemeen: Het apart noemen van God de Vader en de Zijn Zoon Jezus sluit niet uit dat Jezus God kan zijn.

Hier zakt mijn broek van af...
De Here Jezus is de Zoon van God, niet een 1 wezen...
Als dat zo zou zijn dan kan ik de bijbel wel uit het raam gooien...
Naar boven

Auteur Bericht
JAN786

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 20:02

CHATULIEM619 schreef:
Het ontkent de verlossende boodschap van Jezus, het blijft op een oud-testamentische manier kijken naar de Bijbel. In vele bijdragen hiervoor heb ik gewezen op het radicale van de boodschap van Jezus. De wet is immers vervuld door Christus, waarom zou je daar stil bij willen staan. Het enige wat de refo-visie doet, is het symbool veranderen, geen besnijdenis, maar kinderdoop. Als je zo vasthoudt aan het OT, wat betekent dan het verlossende werk wat Christus gedaan heeft? Jezus heeft nooit de boodschap van het verbond verkondigd, hij heeft nooit de link gelegd tussen doop en verbond, hij neemt zelfs de woorden van Gods volk niet eens in de mond. Hij ageert juist tegen die houding van de mensen, die denken hun verlossing te vinden in het verbond met God. Een besneden jood, iemand die ook bij het verbond van God hoorde, gaf Hij zelfs de opdracht zich te bekeren. Want het antwoord van Jezus was: jij moet wedergeboren worden. Als jij je alleen maar een kind van het verbond beschouwt, is deze boodschap voor jou hetzelfde. Laat je dopen en ontvang de wedergeboorte, die God aan je geeft.

Geef is aan waar ik de verlossende boodschap van jezus ontken?
Ik geloof net zo goed als jou dat we alleen gered worden door te geloven in Jezus Christus als middelaar tussen God en de mens.

Ik heb ook niet gezegd dat we behouden worden omdat we verbondskinderen zijn. Dat leg je mij in de mond. Jezus waarschuwde tegen de Joden idd tegen het verbondsautomatisme en tegen het zalig worden door de wet te houden.

Laat je dopen en ontvang de wedergeboorte? Ik geloof niet dat je door dopen de wedergeboorte ontvangt, mocht je dat zo bedoelen...

Gods naam Jehova betekend verbondsgod. Hoe zie jij dat dan? Geldt dat niet meer voor het N.T.?

Ademt het O.T. niet op elke bladzijde de verwachting van de komst van Jezus als mens naar deze aarde om het offer te brengen dat God vraagt.

Om daadwerkelijk de verlossing tot stand te brengen?

Vergeet niet dat Jezus maar ook Paulus regelmatig het O.T. citeerde. Daarom past het niet om minderwaardig te gaan doen over het O.T. of het niet meer als gezaghebbend te beschouwen.
Naar boven

Auteur Bericht
JAN786

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 20:17

MAR907 schreef:
Hier zakt mijn broek van af...
De Here Jezus is de Zoon van God, niet een 1 wezen...
Als dat zo zou zijn dan kan ik de bijbel wel uit het raam gooien...

Hou je broek maar aan...
En gooi je bijbel niet weg, het bevat de woorden van het eeuwige leven.
Naar boven

Auteur Bericht
JAN786

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 20:20

Je zou ook kunnen stellen dat de HG het niet nodig vond om op te laten schrijven hoe de eerste gezinnen zijn ontstaan.

Het schijnt aannemelijk te zijn dat kain en seth met zussen getrouwd zijn. In de bijbel worden veel vaker alleen de namen van mannen genoemd in de geslachtsregisters.
Naar boven

Auteur Bericht
JAN786

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 20:27

MARYLIEN613 schreef:

maar

De hele bijbel is van kaft tot kaft geinspireerd door de Heilige Geest.
Dat wil zeggen de originele hebreeuwse, aramese en griekse tekst.
In de vertalingen kunnen best wat fouten ontstaan.

Maar om nu te gaan beweren dat de Heilige Geest zijn werk niet goed gedaan heeft komen we toch op het punt van schrift kritiek.
Als wij zelf gaan bepalen wat wel en niet letterlijk geloofd moet worden wat worden dan onze criteria. Of gaan we zover dat we gewoon zelf bepalen wat we wel en niet geloven van de bijbel. Dat zou wat moois worden.

Ik persoonlijk wil niet de juistheid van de bijbel in twijfel trekken.
Naar boven

Auteur Bericht
KATHY142

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 20:34

[quote=JAN786]
Ik ben van mening dat de verbondsvisie bepalend is. Als je niet geloofd dat God een God is van het verbond wat Hij met de mensen heeft gemaakt en waarvoor hij een teken gegeven heeft.
Zoals al eerder opgermerkt betekend JEHOVA: verbondsgod.
Dit verbond is uniek ten opzichte van alle andere geloven. God sluit een verbond met mensen en belooft zich daaraan te houden. In het OT was dat teken de besnijdenis. Dit was een bloedige ceremonie wat wees op het bloed dat vloeien moest vanwege de zonde. Zoals ook Jezus bloed moest vloeien om ons te kunnen redden. Deze besnijdenis was geen teken van geloof zoals ook de doop dat niet is.
Interresanst is dat we in Genesis 17 lezen dat alles wat mannelijk was besneden werd. Ook de heidense slaven die Abraham in dienst had. Dus ook in het O.T. werd het verbondsteken gegeven aan niet-israelieten.

Ja, het verbondteken werd gegeven aan niet-Israëlieten oftewel de heidenen. Met de nadruk op als ze zich bekeerden tot het Jodendom en opgenomen werden in het verbond wat God met de Israëlieten had gesloten. Maar om te worden opgenomen in dat verbond waren 3 speciale dingen die moesten gebeuren.
1: Door de besnijdenis.
2: Door een offer.
3: Door de doop der onderdompeling.
Iedere man die zich uit het heidendom bekeerde tot het Jodendom, moest dezelfde handelingen ondergaan. Dit geldt nog steeds. Het is alleen niet mogelijk een offer te brengen, nu er geen tempel is. Daarom wordt een man, die sinds de verwoesting van de tempel van het heidendom tot het Jodendom overgaat in het verbond opgenomen door besnijdenis en onderdompeling in het mikwe. Johannes de Doper bracht geen nieuwe inzetting in Israël, toen hij de mensen door onderdompeling doopte in de Jordaan.

Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig worden, maar wie niet zal geloofd hebben zal verdoemt worden. Dus geloof bepaalt onze eeuwige bestemming en niet de doop.

De doop door onderdompeling is nog steeds een Bijbelse opdracht om je geloof openbaar te maken en om duidelijk te maken dat je niet meer bij de wereld hoort, maar dat je bij het volk van de Here Jezus, de Gemeente, behoort.

Deze tekst staat wel in een bepaalde context. De discipelen werden uitgezonden om het evangelie te gaan brengen naar de heidenen. De Joden hadden Jezus verworpen als messias en daarom liet God zijn evangelie naar de heidenen brengen. Deze heiden waren niet onder het verbond en kenden dus ook geen verbondsteken. Daarom moesten zij nadat zij tot geloof gekomen waren ook gedoopt worden om weer in dat verbond te worden gebracht.

Er waren heel veel Joden die wel Jezus als hun verlosser hadden aangenomen. Kenmerkend voor de Gemeente is dat in Jezus Joden en heidenen worden samengevoegd tot één lichaam. De Gemeente wordt voorgesteld als het Lichaam van Christus. De Gemeente is uniek in Christus verenigd. Ze heeft met het oude Wetsverbond niets te maken, maar is, zoals haar Heer, van een hemelse natuur.
Waar staat in Gods Woord dat de heidenen die tot geloof in Jezus kwamen een verbondsteken nodig hadden?

Ik kan nergens in de bijbel vinden dat God alleen met Israel handelt via zijn verbond en met de heidenen niet. Hoewel ik niet ontken dat Israel een speciale plaats heeft.
Lezen we in de wet niet dat God werkt in de lijn der geslachten. Mag Hij zijn verbond niet voorzetten van kind tot kind?
Waarom mag God niet de eerste zijn in het aanbieden van Zijn genade?

God heeft Zijn genade aangeboden aan de heidenen door middel van Zijn Zoon Jezus. Het is t.a.v God geen kwestie van niet de eerste mogen zijn in het aanbieden van genade, want Hij is altijd de eerste. Maar geloven is ten diepste niet iets collectiefs en kan daarom niet van kind tot kind voortgezet worden. Je zal een persoonlijke keuze moeten maken om te geloven en wedergeboren te worden. Bij het verbond van Israel hoor je door geboorte en besnijdenis. Tot het nieuwe verbond in Jezus hoor je door geloof en wedergeboorte.
Naar boven

Auteur Bericht
JAN786

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 21:06

CHATULIEM619 schreef:
Ok Gibby, je hebt recht op een duidelijker antwoord. Waar komt die verdeeldheid/verscheidenheid vandaan? En moeten we elkaar bestrijden??

Ik zal je dus maar vertellen vanuit mijn eigen geloofsbeleving. Een van de dingen die mij voor ogen staat, is om het geloof te beleven zoals de eerste gemeentes die beleefd hebben. Dezelfde boodschap, die Jezus verkondigde, nl. Bekeert u en laat u dopen....Dat betekent nog steeds hetzelfde nu als toen. De kennis over God en de Bijbel en over het evangelie is vele malen groter dan vroeger, maar de mens is van nature niet veranderd. En dat kan ook niet, want de verlossing is nog steeds in Jezus te verkrijgen.

Wat ik in deze zinnen beschrijf wordt door de meeste mensen al bestreden. Als we naar de kerkgeschiedenis kijken, zien we dat de boodschap van bekering is vervangen door de boodschap van het verbond, waarbij kinderdoop en predestinatie een grote rol spelen. In mijn ogen is dat de theologie van het Oude Testament, niet de theologie van wedergeboorte en verlossing.
Ten tweede is er een aantal mensen, dat zegt, dat niet alleen verlossing door Jezus te verkrijgen is, maar dat we verlost moeten worden van onszelf, door middel van transcendente meditatie, yoga en reiki. Of ze zien dit als een aanvulling op hun geloof, maar in veel gevallen wordt het een nieuwe invulling van dat geloof.

De verandering van de kerk heeft ook haar gevolgen gehad wat betreft evangelisatie. Als je ervan uit gaat dat God van tevoren bepaald heeft wie wel of niet behouden wordt, is de noodzaak van evangeliseren veel minder geworden. En wat gebeurt er met een kerk als evangelisatie losgelaten wordt. Dan verdwijnt de kracht van de Geest in de gemeente. De doop in de Heilige Geest is weggedefinieerd in veel gemeentes en kerken, de nadruk op groei is verdwenen, men houdt zich eigenlijk alleen maar bezig met behouden van de gemeente, in plaats van dat er bewogenheid is voor de mensen die verloren gaan.
Als die bewogenheid verloren gaat, gaat ook de roeping van mensen verloren. Je ziet ook duidelijk een teruggang in de toewijding van mensen. Het gaat wel zn gangetje waar zouden we ons druk om maken?

Natuurlijk zie je ook tegenreacties. Gemeentes waarbij evangelisatie centraal staat, vaak zijn dat de gemeentes die nog groeien, waar de kracht van de verkondiging gepaard gaat met wonderen en tekenen.
Helaas wordt dat door de gevestigde kerk meestal niet in dank afgenomen.

Zullen we ooit eenheid krijgen op dit gebied? In mijn ogen zou de beste stap zijn voor de kerk als ze weer eens gingen lezen en onderzoeken hoe de eerste gemeentes hun geloof beleefden. Maar dat is slechts mijn eenvoudige mening...

Aangezien ik dit stukje nogal ongenuanceerd vind ga ik even wat dingen recht zetten...

Ik ben lid van een traditionele reformatorische kerk en voel me dan ook aangesproken op de geuitte kritiek. Ik ben de eerste om te belijden dat er in de traditionele kerken veel gebreken zijn die ik ook in gebed aan God opdraag.

Als eerste de uitverkiezing. Als er geen uitverkiezing was waren er geen kinderen van God. God heeft mensen uitgekozen die in de tijd tot geloof gebracht worden. Deze uitverkiezing komt terug in de boeken van Paulus en van Petrus. Daarom kan ik de mensen die dit onbijbels vinden niet echt begrijpen. Deze uitverkiezing is echter geen inperking van het genade aanbod. Iedereen die de bijbel leest of onder een preek zit wordt vergeving der zonden en het eeuwige leven aangeboden.

Ten tweede slaat het het nergens op en in het feitelijk onjuist door te stellen dat kerken die deze leer leren niet bewogen zouden zijn om de zaligheid van de naaste. Dan zou God zijn werk niet goed doen. Gods kinderen ontvangen de Geest van Christus en dus zullen zij net zo bewogen behoren te zijn als christus zelf was...

Verder ben je niet goed op de hoogte van de verbonds theologie als zodanig. Groen van Prinsterer leerde de veronderstelde wedergeboorte door de doop. Oftwel de doop werkt jou wedergeboorte. In bijna alle reformatorisch kerken leert men bekering en geloof als weg tot behoud.
oftewel Jezus heeft onze plaats ingenomen om de straf op de zonde te dragen en Hij heeft voor ons de wet volkomen gehouden.

Bovendien lees ik nergens de oproep tot groei van de gemeenten. ER zijn in amerika mega kerken met 10000 leden waarvan je je af kunt vragen of daar echte kinderen van God zitten omdat ze gevangen zitten in een horizontale onzuivere bijbelse prediking. Jezus zegt: veel zijn er geroepen maar weinig uitverkoren.

Ik denk dat we er goed aan doen om niet de evangelische beweging te verheffen boven de traditionele kerken. en andersom ook niet.
Chatuliem als jij Jezus volgt dan zou jij net zo goed bewogen moeten zijn om die traditionele kerken.

Verzet je je ertegen of draag je ze met hun gebreken dagelijks aan God op aan het gebed. Hetzelfde geldt voor mij voor de venagelische en pinkster groeperingen. Ik zeg het heel eerlijk, ik bid daar weinig voor.

Ik sluit af met de wijze woorden van Paulus: acht de ander uitnemender dan jezelf. Zijt niet wijs bij uzelf.

WE mogen best onze eigen mening hebben op grond van de bijbel maar geeft elkaar de ruimte om anders te denken...
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 1963 1964 1965 1966 1967 1968 1969 ... 6194 Volgende
Pagina 1966 van 6194