ChristianMatch
 


Forum

Berichten van JAN786
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van JAN786
Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 16:20
BerichtOnderwerp: Jezus: God en mens tegelijk?
 
LISA610 schreef:
Kleine correctie Annette: Jezus wist wel dat Hij weer opgewekt zou worden, dat heeft Hij immers van te voren gezegd tegen zijn discipelen: Mattheus 26: 32 "Maar nadat ik uit de dood ben opgewekt, zal ik jullie voorgaan naar Galilea" In Marcus 14:28 staat exact hetzelfde.
Maar goed, dat maakt het offer wat Hij gebracht heeft uiteraard niet minder groot. En ja, ook ik krijg telkens weer kippenvel als ik denk aan wat Hij voor ons heeft gedaan.
http://www.youtube.com/watch?v=aa4q3b7C50Y

Jezus heeft zichzelf opgewekt uit de dood.
Hoe kon Hij dat doen als Hij alleen mens was?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 15:52
BerichtOnderwerp: Calvijn
 
Beste cross,

CROSSROAD317 schreef:
Quote: Thomas
Gelukkig kiezen we tegenwoordig ook op basis van eigen inzicht en vrijheid.





Gelukkig dat er staat; met uw ganse hart.
Iemand die nog niet behouden is, kan niet met zijn ganse hart op God vertrouwen, die persoon kent God niet eens ....
Als God, door de Heilige Geest, iemand aanraakt, dan pas zal hij op zijn hart (gevoel) af kunnen gaan. En daar komt ook de Grootheid van God weer bij kijken, je hart (gevoel) en verstand zijn je door Hem gegeven om te gebruiken. Neem je Hem aan, hartezaak (gevoel) of wijs je Hem af, verstand. Maar je hebt een keus ....

Is het "voorbestemming" dat mensen tot geloof komen of is het een voorrecht dat je tot geloof komt. Allebei, kunnen deze 2 niet naast elkaar bestaan?Dat God Alwetend is, zegt niet dat Hij mensen heeft voorbestemd om Zijn kinderen te mogen worden ....
Hoe kijk jij dan aan tegen de aangehaalde tekst uit hand 13:48
48 Toen nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich en prezen het Woord van de Heere, en er geloofden er zovelen als er bestemd waren voor het eeuwige leven.

Is de Genade alleen voor een beperkte groep mensen, of is het een beperkte groep mensen die ervoor heeft gekozen om de Genade aan te nemen .... Het is de keus van mensen om bij God weg te gaan in het paradijs en het is Gods keus om Zijn Zoon te zenden om de mensen die in Hem geloven te behouden.Het is Gods keus om mensen dat geloof te schenken

Bij een enkeling in de bijbel zie je dat God de "vrije wil" wegneemt ....
Exodus 7:3 Ik zal ervoor zorgen dat de farao hardnekkig weigert, en ik zal in Egypte veel tekenen en wonderen verrichten......13 Toch bleef de farao onverzettelijk, hij wilde niet naar Mozes en Aäron luisteren, zoals de HEER gezegd had.
Exodus 12:29 Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee. 30 De farao, zijn hovelingen en alle andere Egyptenaren schrokken die nacht wakker, en in heel Egypte klonk een luid gejammer, want er was geen huis waarin geen dode was.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 13:47
BerichtOnderwerp: vrije wil versus Gods plan.
 
MARIAN519 schreef:
"Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden.
Want een ieder, die bidt, ontvangt, en wie zoekt, vindt, ...

Moet je wel het hele stukje lezenKnipoog smiley

dit stond er ook:

Ookal is het in Gods raad dat Hij van te voren bepaald heeft wie er straks bij Hem mogen zijn, is het voor ieder die het evangelie aangeboden wordt mogelijk om zalig te worden. Dat bijt elkaar niet. God doet geen loze beloften...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 13:38
BerichtOnderwerp: vrije wil versus Gods plan.
 
KATHY142 schreef:
Dank je wel Susannah, je haalt, in goede zin van het woord, de woorden uit mijn mond. Ik had het echt niet beter kunnen zeggen.

Jan, het is precies zoals je het zegt, "vrije genade", dus geen gedwongen genade. Zoals Susannah al zei, liefde laat zich niet dwingen.
Je schrijft ook: "God verdoemt niemand want de mens heeft zichzelf verdoemt. Maar vanwege Zijn eer en glorie heeft Hij mensen uit die verdoemde massa uitgekozen om zalig te worden en straks bij Hem te zijn..."
Wil je hiermee zeggen dat God sommige mensen heeft uitgekozen om zalig te worden en dat Hij ook mensen heeft uitgekozen om verdoemt te blijven en een enkele reis naar de hel krijgen.
Je kunt dan toch niet zeggen dat er enige vorm van vrije genade is.
En als wij mensen geen vrije wil hebben, waarom is Jezus dan aan het kruis voor onze (=alle mensen) zonden gestorven?
Want in feite, als ik je goed begrijp, zeg je dat Jezus alleen is gestorven voor de mensen die Hij al had uitgekozen.

David. Voor de bijbelse onderbouwing hierover even wat teksten:
“ ... die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen” (Johannes 6:37).
“ ... Want een ieder, die de Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden” (Romeinen 10:13).
“Die wil, neme het water des levens om niet” (Openbaring 22:17).
“Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden” (Handelingen 16:31).
“O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk! … Zoekt de HEERE, terwijl Hij te vin-den is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is” (Jesaja 55:1 en 6).
“Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven” (Mattheüs 11:28).
“Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als [witte] wol” (Jesaja 1:18).

KAthy ik denk dat je mijn gedachten goed begrepen hebt.
Ookal is het in Gods raad dat Hij van te voren bepaald heeft wie er straks bij Hem mogen zijn, is het voor ieder die het evangelie aangeboden wordt mogelijk om zalig te worden. Dat bijt elkaar niet. God doet geen loze beloften...

Je haalt een hoop teksten aan die het evangelie onvoorwaardelijk aanbiedt. Dat is mooi ik kan er ook van harte mee instemmen. Maar als we het daarbij laten gaan we wel flink de mist in:

ez 11:19
19 Ik zal hun één hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit hun vlees wegdoen en hun een hart van vlees geven,

ez 36
22 Zeg daarom tegen het huis van Israël: Zo zegt de Heere HEERE: Ik doe het niet om u, huis van Israël, maar om Mijn heilige Naam, die u ontheiligd hebt onder de heidenvolken waarheen u gegaan bent.
23 Ik zal Mijn grote Naam heiligen, die onder de heidenvolken ontheiligd is, die u in hun midden ontheiligd hebt. Dan zullen de heidenvolken weten dat Ik de HEERE ben, spreekt de Heere HEERE, als Ik in u voor hun ogen geheiligd word.
24 Ik zal u uit de heidenvolken halen en u uit alle landen bijeenbrengen. Dan zal Ik u naar uw land brengen.
25 Ik zal rein water op u sprenkelen en u zult rein worden. Van al uw onreinheden en van al uw stinkgoden zal Ik u reinigen.
26 Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven.
27 Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt.

In mijn optiek zien we niet alleen de bolfte voor israel maar ook God manier waarop Hij mensen tot geloof brengt. Wellicht denken sommigen daar anders over en verschillen we hierin van mening.

Ik schakel daarom even naar het NT

In Johannes 6: 37
Alles wat de Vader Mij geeft, zal tot Mij komen; en wie tot Mij komt, zal Ik beslist niet uitwerpen.
vers 44
44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.

God de vader trekt mensen tot Zijn Zoon. Dus ik lees nergens dat mensen daar zelf voor kiezen.

Joh 17:12
Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik hen in Uw Naam. Hen die U Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard en niemand uit hen is verloren gegaan dan de zoon van het verderf, opdat de Schrift vervuld wordt.

Een aantal worden Hem gegeven. Dat sluit ook in dat een aantal Hem dus niet gegeven worden door de Vader.

Hand. 4
26 De koningen van de aarde stellen zich op en de vorsten spannen samen tegen de Heere en tegen Zijn Gezalfde.
27 Want, in waarheid, tegen Uw heilig Kind Jezus, Die U gezalfd hebt, zijn Herodes en Pontius Pilatus samen met de heidenen en de volken van Israël bijeengekomen,
28 om alles te doen wat Uw hand en Uw raadbesluit van tevoren bepaald had dat er gebeuren zou.

Misschien is de beste tekst nog wel hand 13:48
48 Toen nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich en prezen het Woord van de Heere, en er geloofden er zovelen als er bestemd waren voor het eeuwige leven.

Dus God heeft een raadsbesluit gemaakt. En Hij heeft mensen bestemd voor het eeuwige leven. Dat zeg ik niet dat zegt de bijbel. Ik daag mensen die leren dat God geen verkiezing heeft uit om deze teksten dan zo uit te leggen dat hun theorie blijft bestaan...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 21:59
BerichtOnderwerp: Calvijn
 
CHATULIEM619 schreef:
Eerlijk gezegd heb ik moeite met de invloed van één theoloog..Bovendien vind ik Maarten Luther nog steeds de grootste reformator. Vooral omdat het voor hem een zaak van leven of dood was..Hemel of hel. Aanvaarding of vervloeking.

Ik denk dat Luther het proces in gang heeft gezet en de anderen zoals Calvijn en Melanchton de reformatie hebben doorgezet. Het gaat niet om deze personen maar om God die deze personen uitkozen heeft om terug te brengen bij de zuivere genade leer.

Andere vraag: Wat is het doel van dit topic?
Calvijn in een zwart hoekje zetten? Volgens mij is het bijbelse principe nog steeds:
goed spreken van een ander en anders zwijgen.

Ik geloof zeker dat Calvijn zijn zwakke punten had maar over Luther zijn ook zat verhalen in de omloop.

Ds. Kersten vond dat christenen joden moesten aangeven omdat men de overheid gehoorzaam moest zijn. Zo zullen er van elke grote God geleerde wel dingen te vinden zijn. Het bewijst des te meer dat de bijbel waar is en mensen tot op de laatste snik gebrekkige mensen blijven.

Over de site kan ik heel kort zijn: een hoop oude dwalingen in een nieuw jasje...(zonder daarbij wat te zeggen over de makers van deze site!)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 21:44
BerichtOnderwerp: vrije wil versus Gods plan.
 
SUSANNAH475 schreef:
sorry hoor, maar God heeft mensen gemaakt met een vrije wil...
Hij heeft toch geen robotjes gemaakt ?

En bovendien... als ik om mij heen kijk zijn er talloze mensen die het niet willen aannemen... dus...
En liefde is geen liefde als het niet uit vrije wil is volgens mij.

God is niet zomaar afhankelijk van de keus van de mens... ik geloof dat Hij hiervoor gekozen heeft.
God wil niet dat er mensen verloren gaan... en toch gaan er mensen verloren... omdat liefde zich niet laat dwingen.

God heeft inderdaad een mens gemaakt met een vrij wil. Totdat de zondeval kwam...
Toen hebben wij uit VRIJE wil tegen God gekozen....
De mens wilde niet meer onder God leven en niets meer met Hem te maken hebben. Zo erg is het. We wilden zelfs zelf God zijn.

En nu ineens hebben we de vrije wil terug gekregen en kunnen we weer voor God kiezen?

God had ons vooraf uit liefde nog gewezen op de conseqenties van ons ongehoorzaamzijn. En toen Hij het pronkstuk van de schepping kwijt was geraakt aan de duivel, heeft Hij Zijn enige zoon gegeven opdat de Zoon degenen die Hem van de Vader gegeven zijn weer bij Zijn vader terug zou brengen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 18:28
BerichtOnderwerp: vrije wil versus Gods plan.
 
KATHY142 schreef:
Ik geloof dat de mens een vrije wil heeft en wel degelijk nee kan zeggen tegen Gods genade aanbod. Ik geloof ook dat Gods genade aanbod voor ieder mens is, daar twijfel ik geen moment aan. God steekt Zijn hand uit, maar de mens moet wel zelf tot Hem willen komen, hij moet geloven en hij moet gered willen worden.

Als God geen Soeverein was, dan kon Hij geen absolute God zijn. God is eeuwig, God is tijdloos. Hij kent geen verleden en geen toekomst. Hij leeft in een eeuwig heden. Hij bestaat van eeuwigheid af vóór er tijd was. Daarom zijn bij God alle toekomstige dingen alsof zij reeds gebeurd zijn. God is ook alwetend. Hij kent ieder ding, verleden, heden en toekomst. Hij kent het aantal haren van je hoofd, Hij kent iedere mus, die op de grond valt. Vanaf de eeuwigheid in het verleden kent Hij ieder detail dat ooit zou gebeuren in de eeuwigheden van de toekomst. Hoe zou Hij anders de dingen kunnen plannen? God moet alwetend zijn, alle dingen kennen, anders houdt Hij op een soevereine God te zijn. Als Hij niet alwetend was, dan konden we Hem niet vertrouwen, want Hij zou door allerlei gebeurtenissen kunnen worden verrast, die Hij niet van tevoren had geweten. God kent geen enkele verandering, Hij leeft niet uit het toeval, maar naar Zijn doel.

God heeft geen groepje mensen uitverkoren om de rest verloren te laten gaan. God is soeverein en weet wie nee en wie ja gaan zeggen. Ik geloof dat iedereen mag komen tot God. Niemand hoeft zich te verontschuldigen en niemand heeft een excuus.

Pas als wij Hem aannemen en geloven dan zijn wij in Christus, eerst komt Christus en dan komen wij pas. Dus als je in Hem bent, Hij is namelijk de Uitverkorene, dan ben je IN Hem uitverkoren.
Efeze 1:4: Gelijk Hij Christus heeft uitverkoren voor de grondlegging der wereld.
Dus een IEDER die het evangelie aanneemt is dan IN Christus en DAARDOOR is hij uitverkoren, want Christus is de Uitverkorene.
Tegen zoiets moois en zoveel genade wil je toch geen nee zeggen.
Maar goed, dat is mijn bescheiden mening.

Als dit waar is dan is God dus afhankelijk van de keus van de mens?
Arme God. Hij wil iemand zalig maken, maar dat kan niet omdat de mens niet wil... Is dat vrije genade?

Toen ik mij leerde kennen en begon te zien dat er in mijn hart leeft waarin anderen zich uitleven in deze wereld ben ik tot de conclusie gekomen dat als alle mensen zondig zijn, het Gods vrije keus is om een mens te behouden zonder aanzien van een persoon.

Paulus schrijft in de romeinen brief dat er niemand is die God zoekt dus als een mens wel zoekt naar God kan dat alleen maar het werk van God zijn in die persoon. Dus geen wilsbesluit van een mens. God werkt de wil!
God zorgt ervoor dat een mens besluit te geloven.

God verdoemt niemand want de mens heeft zichzelf verdoemt. Maar vanwege Zijn eer en glorie heeft Hij mensen uit die verdoemde massa uitgekozen om zalig te worden en straks bij Hem te zijn...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 23:34
BerichtOnderwerp: Japan
 
Als wij de almachtig waren zouden wij nooit dingen laten gebeuren die we niet zouden willen. Omdat wij niet bij machte zijn omdat te doen gebeuren er dus dingen tegen onze wil.

Als God dingen niet wil gebeurt het niet. Als dit niet zo zou zijn is God niet almachtig en houd Hij op God te zijn. Gods macht is niet beperkt.
Stond God de duivel niet toe om Job kwaad te doen.
De duivel ligt bij Jezus aan de ketting want die heeft overwonnen aan het kruis!

Ik vind het een Goddeloze gedachte dat God dingen gebeuren die Hij niet wil. Al blijft het moelijk om te verklaren waarom God sommige dingen gebeuren.

Psalm 104 zegt in vers 29:
Verbergt U Uw aangezicht, zij worden door schrik overmand,
neemt U hun adem weg, zij geven de geest
en keren terug tot hun stof. (HSV)

oftewel allen die in Japan omgekomen zijn heeft God persoonlijk de adem weggenomen. Elke ademhaling die ik krijg terwijl ik hier zit te typen is omdat God dat wil...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 21:48
BerichtOnderwerp: Japan
 
HANNAH810 schreef:
zijn bloed kome over ons en onze kinderen
die uitspraak zie ik als vervuld op de pinksterdag;
het verlossende bloed, dat over de mensen kwam die bij het kruis stonden........

Dat is wel hele vrije exegese Knipoog smiley
Ze wilden daarmee alleen maar aangeven dat ze zelf de volledige verantwoordelijkheid van zijn dood op zich namen en zelfs voor de verantwoording van hun nageslacht....

Zij wilden helemaal geen bloed voor verzoening. Joden dachten gerechtvaardigt te worden door het houden van de wet. Waarom zouden ze dan Jezus bloed wensen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 21:35
BerichtOnderwerp: Japan
 
Ik heb wel een vraag:

Ik las ergens God heeft de Holocaust niet gewild.
Hebben de Joden zelf niet geschreeuwd toen zij Jezus lieten kruisigen:
Zijn bloed kome over ons en onze kinderen!

Kunnen we hier geen link tussen zien?
Ik ben pro Israel. Het is het volk van God.
En God zelf daat ervoor zorgen dat Zijn volk als het getal van de heidenen vol is, dat zij tot geloof komen.
Als God moet wachten op de bekering van de joden, dan kan Hij nog heel lang wachten.
De zaligheid van de Joden is gegrond in Gods beloften en niet in hun eigen vermogen zich te bekeren.

God heeft Ezechiel 37 al waargemaakt in 1948 en God zal ook Rom. 11 waarmaken als Hij de tijd daarvoor geschikt acht. Er was eens een dominee die zei: Als Gods kindenderen vervult zijn met het gebed voor de bekering van de joden dan is de wederkomst dichtbij...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 23:15
BerichtOnderwerp: chantage???
 
MARIAN519 schreef:
Dan begin je met ze te vertellen van Gods liefde, er zijn teksten te over in de Bijbel.

En als niemand Gods liefde wil?
Iemand heeft het prima naar zijn zin, waarom zou een mens dat geloven?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 23:12
BerichtOnderwerp: Japan
 
En hoe zit het dan met sodom en Gommora?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 21:40
BerichtOnderwerp: chantage???
 
SUSANNAH475 schreef:
pfff dat haal jij er weer uit dus...

Het is geen wegvluchten Jan... het is getuigen hoe lief God deze wereld had dat Hij zelfs Zijn eniggeboren Zoon daarvoor over had... vanuit die insteek en vanuit liefde hoop ik dat mensen het raakt en tot inkeer komen.
God is een liefdevolle God, maar ook een rechtvaardig God en Jezus zei ook dat Hij de enige weg is, dus daar zal ik mensen wel op wijzen, maar doe dat liever vanuit een bewogenheid naar mensen toe.
Uiteindelijk kan ik alleen getuigen en niet overtuigen... maar ik geloof dat God bij machte is om veel meer te doen dan wij bidden of beseffen.

Het gaat mij niet om wat ik eruit haal maar om wat de bijbel zegt.

Moet je mensen die op de brede weg lopen naar het verderf niet waarschuwen op welke weg zij lopen?
Zeker als zij de bijbel niet kennen en er geen weet van hebben?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 21:37
BerichtOnderwerp: Japan
 
Math24:
4 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Ziet toe, dat u niemand verleide.
5 Want velen zullen komen onder Mijn Naam, zeggende: Ik ben de Christus; en zij zullen velen verleiden.
6 En gij zult horen van oorlogen, en geruchten van oorlogen; ziet toe, wordt niet verschrikt; want al die dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet.
7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentiën, en aardbevingen in verscheidene plaatsen.
8 Doch al die dingen zijn maar een beginsel der smarten.

Lukas21
8 En Hij zeide: Ziet, dat gij niet verleid wordt; want velen zullen er komen onder Mijn Naam, zeggende: Ik ben de Christus; en de tijd is nabij gekomen, gaat dan hen niet na.
9 En wanneer gij zult horen van oorlogen en beroerten, zo wordt niet verschrikt; want deze dingen moeten eerst geschieden; maar nog is terstond het einde niet.
10 Toen zeide Hij tot hen: Het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk.
11 En er zullen grote aardbevingen wezen in verscheidene plaatsen, en hongersnoden, en pestilentiën; er zullen ook schrikkelijke dingen, en grote tekenen van den hemel geschieden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 21:14
BerichtOnderwerp: chantage???
 
SUSANNAH475 schreef:
God zegt zelf dat de dood Hem geen behagen schept, daarom kwam Hij Zelf met een oplossing... uit Liefde !!!!!!
(Geen chantage... want de mens was al veroordeeld, Jezus Christus is gekomen om de weg voor mensen vrij te maken, voor een ieder die in Hem gelooft !!).

Ik geloof dat als je Jezus Christus aanneemt als je persoonlijke Zaligmaker en Verlosser je niet in je tekortkomingen hoeft te blijven hangen, want ook al was jij veroordeeld, Jezus is in jouw plaats gegaan als je Hem aanneemt en daarom mag je als gelovig mens VRIJ zijn !!

Ezechiël 18:32 Want Ik heb geen welgevallen aan de dood van wie sterven moet, luidt het woord van de Here HERE; daarom bekeert u, opdat gij leeft.

Dus daarom hoef je de mensen niet te vertellen dat zij op weg zijn naar de Hel?
en dat de enige manier om hieraan te ontkomen is om te geloven in jezus als jou persoonlijke redder?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 20:48
BerichtOnderwerp: chantage???
 
MARIAN519 schreef:
En dat eeuwige leven kunnen wij weerkrijgen als we in Jezus Christus als onze Zaligmaker geloven..
en dan gelooft iedereen anders, op zijn manier.
Mijn moeder bleef haar hele leven wachten op een daadkrachtige bekering, terwijl ze een gelovige vrouw was en dichtbij God leefde, maar volgens haar opvoeding moest er iets ingrijpends gebeuren, ze moest op de knieën en huilend en met diep berouw tot besef van haar zonden komen,
Nu heb ik die ervaring zelf wel gehad, maar ik geloof dat God met ieder een andere weg gaat.
In de Evangeliën lezen we daar genoeg voorbeelden van.

Mee eens!
God gaat met ieder van Zijn kinderen Zijn eigen weg zodat ze afhankelijk blijven van Hem en zich niet aan anderen gaan spiegelen.
Iedereen gelooft wel hetzelfde alleen de manier hoe we tot dat geloof komen is verschillend.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 20:31
BerichtOnderwerp: chantage???
 
MARIAN519 schreef:
16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.
17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.
18 Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten.
19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.
20 Voorts noemde Adam den naam zijner vrouw Heva, omdat zij een moeder aller levenden is.
21 En de HEERE God maakte voor Adam en zijn vrouw rokken van vellen, en toog ze hun aan.
22 Toen zeide de HEERE God: Ziet, de mens is geworden als Onzer een, kennende het goed en het kwaad! Nu dan, dat hij zijn hand niet uitsteke, en neme ook van den boom des levens, en ete, en leve in eeuwigheid.

Dit was Gods straf, zoals in de Bijbel staat.
Ik weet dat het de dood is voor ons, omdat het zijn zonder God in dit leven altijd een dood leven is, het is namelijk God Die leven geeft en als je daarin niet gelooft is er geen echt volledig leven.

Mensen komen tot geloof als ze geloven in Jezus, de Zoon van God.

Genesis 2:
16 En de HEERE God gebood de mens: Van alle bomen van de hof mag u vrij eten,
17 maar van de boom van de kennis van goed en kwaad, daarvan mag u niet eten, want op de dag dat u daarvan eet, zult u zeker sterven.
Dus sterven is een lichamelijke dood. God had de mens geschapen met eeuwig leven, maar door de zonde is dat eeuwige leven opgehouden.

Zo lees ik het...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 20:25
BerichtOnderwerp: chantage???
 
Mattheus 25:41 ev.

41 Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.
42 Want Ik ben hongerig geweest en u hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest en u hebt Mij niet te drinken gegeven;
43 Ik was een vreemdeling en u hebt Mij niet gastvrij onthaald; naakt, en u hebt Mij niet gekleed; ziek en in de gevangenis, en u hebt Mij niet bezocht.
44 Dan zullen ook dezen Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien of dorstig of als een vreemdeling of naakt of ziek of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?
45 Dan zal Hij hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringsten niet gedaan hebt, hebt u het ook niet voor Mij gedaan.
46 En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.

Wat is nu het probleem als we deze realiteit aan mensen verkondigen en daarbij vertellen dat jezus gekomen is om ons van deze eeuwige straf te verlossen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 20:08
BerichtOnderwerp: chantage???
 
MARIAN519 schreef:
De zondeval was het ongehoorzaam zijn aan God en Zijn zorgende liefde ( net zoals we nu nog vaak doen. )
De straf hierop volgens de Bijbel is de verbanning uit het paradijs, de eeuwige vreugde bij God te zijn, en die is ongedaan gemaakt doordat God ons zo lief had, dat Hij Zijn Eniggeboren Zoon gegeven heeft om voor ons te lijden en te sterven, zodat wij weer toegang hebben gekregen tot dat paradijs.

God straf was de dood!
Zo serieus nam Hij de zonde.

Marian komen mensen tot geloof zonder dat zij persoonlijk ervaren hebben dat zij met hun zonden ook de dood verdient hebben?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 20:06
BerichtOnderwerp: Japan
 
Als God niet de hand heeft gehad in de aarbeving, dan heeft Hij waarschijnlijk machteloos toegekeken.

Mag het geen wonder heten dat God zijn straf nog niet uitstort vanwege ons land wat zich uitleeft in zonde?

God haat de zonde en als zijn lankmoedigheid op is dan zal Hij straffen.
Lees alle boodschappen van de profeten nog maar eens na. Als Israel God diende kreeg het als land voorspoed, verlieten ze GOd kregen ze tegenspoed.

Ondanks dat ik van mening ben dat God de had heeft gehad in Japan, zoals ook in thailand, Haiti en pas geleden nog Christchurch(Christelijke kerk!) in nieuw zeeland.

Was de aardbeving die de hele wereld over ging toen Jezus stierf dan ook een toevallig natuurverschijnsel?

God heeft de macht over de natuur!
Lees psalm 29 en 104 maar eens.

Als God de wereld niet bestuurd dan is de wereld overgeleverd aan toeval. En wie gelooft er nu in toeval?

Mischien past ons het gebed van Daniel die de zonden van zijn volk ervaarde als zijn eigen zonden en daarmee met God worstelde in gebed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 19:50
BerichtOnderwerp: chantage???
 
MARIAN519 schreef:
Het is goed dat er een Bijbels evenwicht is en dat je dat aangeeft, al lijkt je eerdere reactie mij een duidelijk voorbeeld van de chantage waarop Chat doelde.
Het is allemaal wel begonnen met Gods liefde; "want alzo lief heeft God de wereld gehad opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga, maar eeuwig leven heeft."
Jezus heeft zelf gezegd, verkondigt de blijde boodschap aan alle schepselen...hier zei HIj niets van het verkondigen van de hel, omdat het belangrijkste altijd eerst de liefde is en die altijd vooraan hoort te staan..vanuit de liefde is namelijk de schepping geboren en vanuit de liefde gaf God Zijn Zoon en vanuit de liefde gehoorzaamde Jezus Zijn Vader..
Als in het vertellen van het Evangelie direct met de liefde verwezen wordt naar de hel, lijkt het mij inderdaad chantage toe en God wil dat wij een vrij e keuze hebben en vanuit de liefde voor Hem kiezen.
Dus geen angst geloof omdat de hel erachter staat, maar liefde omdat God erachter, ervoor, erboven en eronder staat.

Marian,

Hoe denk jij over de zondeval?
Wij waren goed geschapen maar daarna?
Wat is de consequentie van onze opstand tegen God?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 18:35
BerichtOnderwerp: chantage???
 
Wat mijn persoonlijke gevoel is?

God is groot en ik begrijp Hem niet.
Ik moet dagelijks ervaren zondig te zijn. Ik ervaar nog elke dag dat als God mij geen genade schenkt ik net zo goddeloos ben als de rest van deze wereld. Dat het heel redelijk van God zou zijn om mij voorbij te gaan. Om mij geen genade te schenken. Maar om een reden die ik niet begrijpen kan heeft God mij uitverkoren en mij bekering en geloof schonken. Mij al mijn misdaden vergeven en alle aanklachten tegen mij uitgewist. Mij aangenomen in Zijn huisgezin. En ondanks deze wonderlijke genade die mij ten deel gevallen is, want ik kan het niet anders zien, blijf ik worstelen met de zonde die nog tegen mijn wil in mij achter gebleven is. En hoe meer ik die zonde zie, hoe meer ik Gods genade ga ervaren en bewonderen.

Terug naar het topic:
Er is niemand die meer over de hel heeft gesproken dan Jezus zelf.
Een eeuwigdurende hel is realiteit. Waarom? om ons te laten zien hoe erg onze opstand was in het paradijs. God hebben we van Zijn eer berooft.
Is het dan geen wonder dat Jezus zichzelf als offer aanbood aan God om deze zonden te vergeven en ons te redden?

Wij hebben Gods niets meer te bieden. God wordt er zelfs niet beter van als Hij ons genade bewijst. Dat is misschien wel de meest onbegrijpelijke eigenschap van God. Zelfs de goede werken die wij doen als dankbaarheid voor ontvangen genade.

Jezus heeft het niet gezegd om ons angstig te maken, maar Hij wilde de mens niet in onzekerheid laten over de consequentie van ongeloof.

Bovendien is mijn persoonlijke gevoel geen maatstaf voor geloof maar Gods eigen Woord geinspireerd door de HG. Daarin staan geen fouten.
God heeft ons geopenbaard dat er een hel is en dat dit de eeuwige bestemming is van de ongelovigen.

Ik zeg niet dat je hiermee moet beginnen, maar deze gedeeltes overslaan is net zo goed een halve waarheid en dus een hele leugen.

Het probleem is dat de mens niet zo graag dingen wil horen die Hij niet prettig vind. Het streelt ons vlees niet maar het doet pijn en knaagt aan ons geweten.

Veel makkelijker is daarom om iedereen maar te vertellen dat God liefde is. Dat is tenminste een aantrekkelijke boodschap. Maar Paulus zelf heeft al gezegd dat de boodschap van verlossing door Jezus bloed de joden een ergernis is en de grieken een dwaasheid. ZIjn de mensen nu anders?

Wat moet je met Jezus als je niet ervaren hebt dat je schuldig bent aan het overtreden van Gods geboden en dat daarop de doodstraf staat?
Ik leg hierin geen maat op over in welke mate wij onze zondigheid ervaren.

Maar met christenen die alleen God is liefde bazuinen kan ik gewoon niet zo heel veel.

Begrijp me goed: ik val hier beslist niet iemand persoonlijk aan, laat dat duidelijk zijn.

Maar het is wet en evangelie en hel en hemel. Dan is er bijbels evenwicht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 21:37
BerichtOnderwerp: vrije wil versus Gods plan.
 
Zo daar is wel flink wat tijd in gaan zitten.

Iemand vroeg eens aan Spurgeon hoe hij de uitverkiezing en de menselijke veratnwoordelijkheid met elkaar kon rijmen.
Spurgeon gaf als antwoord: Ik wist niet dat 2 vrienden met elkaar verzoend moeten worden.

Persoonlijk geloof ik toch dat God van te voren zonder onderscheid uitverkoren heeft, hoewel ik dat met mijn verstand maar moeilijk begrijpen kan.

Ik geloof niet in uitverkiezing op grond van te voren gezien geloof zoals sommigen leren. Dan spreken we niet meer van vrije genade maar is genade toch nog afhankelijk van de mens.

Of deze uitverkiezing dan voor of na de val zou zijn geweest is niet heel belangrijk.

Ik geloof zelf dat dit voor de schepping gebeurt is en wil me daarbij graag beroepen op Efeze1:4

In Christus immers heeft God, voordat de wereld gegrondvest werd, ons vol liefde uitgekozen om voor hem heilig en zuiver te zijn. (NBV)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 21:03
BerichtOnderwerp: chantage???
 
Laat Arjan Baan hier nou net over gesproken hebben gisteren:

"Overgrote deel zondagschristenen is naar de hel gegaan"


"Ik geloof liever in een onprettige waarheid, dan in een prettige vergissing. De hel is realiteit en we kunnen voor eeuwig verloren gaan als we weigeren de Heere Jezus in ons hart te laten." Dat stelde Arjan Baan gisteravond op een jongerenavond van Stichting JijDaar tijdens een preek die hier terug te luisteren is.


Baan: "Ik wil eerst graag enkele passages uit een preek van Jonathan Edwards lezen: 'Als je onbekeerd bent, ben je veroordeeld tot de hel. Ieder onbekeerd mens hoort in de hel thuis. Jij gaat beslist naar die plaats als je niet gelooft. De toorn van God brandt tegen jou en de put en het vuur is gereed, de vuuroven is gereed om jou te ontvangen, de vlammen gloeien en woeden, de duivelen staan klaar als gulzige hongerige leeuwen die hun prooi zien. Onbekeerde mensen lopen over de put
van de hel die een rot deksel heeft. Het overgrote deel van keurige zondagschristenen die gestorven zijn, is ongetwijfeld naar de hel gegaan'," aldus Jonathan Edwards volgens Arjan Baan.


"Wat een aangrijpende boodschap is dit", betoogt Baan. "We leven in een tijd waarin we het wreed vinden om met mensen te spreken over dit helse vuur. Is het wreed dat ik vandaag deze waarheid verkondig? Als ik over een spoorlijn loop en ik kom bij een ravijn waar ik zie dat de spoorlijn over het ravijn is ingestort, is het dan wreed dat ik bedenk dat er over 10 minuten een trein aankomt met een feestende menigte? Is het dan wreed dat ik terugren en er alles aan doe om die trein te stoppen? Weet je wat wreed is? Als ik die feestende menigte niet waarschuw, maar bij het ravijn blijf staan, de trein het ravijn in zie storten, terwijl ik de wanhopige kreten van de mensen hoor."


Ben je nog steeds ongehoorzaam aan Gods woord? Ben je al tot geloof gekomen? heb je jezelf al overgeven aan de Zoon van God? Zo, niet dan rust de toorn van
God nu nog op jou, je hoeft straks maar naar buiten te gaan en er hoeft een hersencel niet te functioneren, of een bloedvat te knappen of een auto van de
verkeerde kant te komen en je slaat je ogen op in de eeuwige rampzaligheid. Buiten Jezus rust de toorn van God op jou. Ik roep jou vanavond op: kom tot Jezus, op
het zelfde ogenblik zal de toorn van God niet langer op jou rusten. Mensen die niet geloven dreigen om te komen in de hel, maar ook zij die zeggen dat ze geloven maar niet bereid zijn om te breken met de zonde."


"Is er een escape naar de hel? In de hel is geen nooduitgang, daar zullen we moeten blijven voor eeuwig. Hier op aarde is het genadetijd, en die genadetijd gaat voorbij. Ik verkondig jullie dat er maar een ontsnapingsroute is, is er dan een middel om die welverdiende straf te ontgaan en wederom tot genade te komen? Jazeker, daar is een middel, daar is een ontsnappinsroute, een weg tot behoud, een middelaar Gods tussen God en de mensen, Zijn Naam is Jezus, Hij is volkomen God en volkomen mens. Er is er Een die de straf op de zonde heeft gedragen. deze Middelaar, onze Heere Jezus Christus die ons van God tot een volkomen verlossing geschonken is. De Heere Jezus zegt: als jij verloren gaat, is dat niet omdat God je geen genade
wilde schenken of omdat je niet uitverkoren was, dan is dat omdat jij niet hebt gewild. Er is echter voor iedereen een Uitweg, die uitweg is de Heere Jezus Christus."

bron: www.cip.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 23:49
BerichtOnderwerp: Adam en Eva en het nageslacht
 
STIPPIE296 schreef:
Het laatste wat je zegt, zou ik het mee eens kunnen zijn, Jan. Vooral als je dit principe toepast op het stressvolle bestaan van mensen tegenwoordig.
Verder bedoel ik ook met gezond verstand...aanvoelen wat goed voor je is en wat waar voor je zou kunnen zijn in het geloven en wat bij jou persoonlijk past...soort intuitie dus. Soms weet je dat gewoon dat iets waar is door je intuitie. (Aanvulling: kom nou niet met de opmerking dat intuitie des duivels is. Gelovigen bezitten ook intuitie)

Bedoel je met de eerste opmerking, dat er verschillende soorten korans zijn? wat ik niet aanneem.
Als je de Koran bedoelt, dan weet ik niet of je gelijk hebt, dat deze dus niet door God ingegeven is. Waar baseer jij dat op?

Mijn gevoel of intuitie is net zo geraakt door de zondeval. Daar vertrouw ik ook niet al te veel op.

Wat betreft de islam. Ik ben nog nooit een moslim tegengekomen die een levende relatie met Allah heeft. Dat is het verschil met het christelijk geloof.

Het bestaan van jezus is Historisch bewezen evenals de wonderen die hij gedaan heeft.

Mohammed deed geen wonderen. Kortom er zijn geen bewijzen dat allah bestaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 23:42
BerichtOnderwerp: wat vinden jullie van de volwassendoop ?
 
CHATULIEM619 schreef:
Draait het om het verbond of draait het om Jezus. In jouw visie praat je meer over het verbond dan over het verlossende werk van Jezus. En idd, het is maar hoe je het uitlegt. Voor mij staat de doop in het teken van wedergeboorte en verlossing door het bloed van Jezus. Voor jou staat het in het teken van het verbond en opgenomen worden in het volk van God. Het eerste is Nieuw Testamentisch, het tweede is Oud Testamentisch.

Wat betreft wedergeboorte en doop:
Ik denk dat dit vrij duidelijk is.
Ik negeer het OT niet, erken het belang ervan, maar in het NT vinden we het antwoord op verlossing. Je kunt pas het OT ten volle begrijpen als je het door de vervulling van het NT leest.
Wat jij doet is, dat je gewoon de OT-principes toepast op het leven van een christen, en daar ga je denk ik de fout in. Want we zijn wel zondaars, maar vrijgekochte zondaars.
Het centrale hoofdstuk wat de verhouding tussen het Oude Verbond het Nieuwe het beste weergeeft is 2 Kor. 3.

Jezus is onderdeel van dat verbond. Dat kun je niet uit elkaar scheuren. Als God geen verbond had gemaakt was Jezus nooit gekomen.
Het gaat om de herstelde gemeenschap met God.
WE zijn zondaars en kunnen vrijgekochte zondaars worden door wedergeboorte.

Ik leef zeker wel volgens het NT. Indien de Zoon u zal vrijgemaakt hebben zo zult gij waarlijk vrij zijn.

Maar de grote vraag blijft of Jezus in ons leeft. Niet de doop niet het verbond maar een levende relatie met Jezus Christus door Zijn Geest is alleen zaligmakend.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 21:59
BerichtOnderwerp: Adam en Eva en het nageslacht
 
STIPPIE296 schreef:
Het lijkt me niet meer dan logisch om aan te nemen dat Zij geinspireerd is door de HG. Maar zijn wij ook niet gezegend met een gezond verstand en mogen we soms niet vraagtekens zetten bij wat we tegen komen aan teksten in wat voor boek dan ook?
Er zijn al genoeg voorbeelden van mensen geweest, die teksten uit heilige boeken al te letterlijk genomen hebben en waaruit fanatisme en extreem denken zijn voortgekomen. (Zie vele angstwekkende gebeurtenissen van extreme moslims/groepen om ons heen, zie ook de al te heftige gebeurtenissen in de geschiedenis van het Christendom). Daarvoor is nu juist ons gezonde verstand om te kunnen beoordelen wat nu gezond, normaal en wat niet acceptabel hoeft te zijn in een zich ontwikkelende religie. Iedereen heeft hierin een eigen verantwoordelijkheid, denk ik. Verder neem ik aan, dat God, of de HG hiertegen geen bezwaar aantekent, zolang je je niet laat leiden door vooringenomen standpunten en de basis principes van het geloof naleeft.

Maar met het letterlijk lezen van de schepping doe ik niemand te kort.
extreme moslims baseren zich op een koran die niet door God gegeven is.
Een boek zonder inspiratie...

de kruistochten waren zeker niet goed!

Maar paulus waarschuwt in de 1e korinthe brief wel tegen de wijsheid van de wijzen. Ook het verstand is verduisterd door de zondeval...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 21:46
BerichtOnderwerp: Adam en Eva en het nageslacht
 
MARYLIEN613 schreef:
Jan ik ga akkoord met jou, en ik wil de HG zijn werk helemaal niet in twijfel trekken, (die priester hield eerder rekening met het feit dat de mens die het opschreef fouten kon begaan),
voor mijzelf vind ik het ook een gevaarlijke stelling dat ik zou bepalen wat ik wel en niet mag geloven uit de bijbel, dus ik ga voor geloven!

(of heb ik mij weer verkeerd uitgedrukt?)
Dat is het meest veilige...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 21:20
BerichtOnderwerp: wat vinden jullie van de volwassendoop ?
 
[quote=KATHY142]

Het verbond in het oude testament betekende niet anders dan de belofte dat Jezus zou komen om de straf te dragen en daardoor de zonde te kunnen geleven.

Abraham en andere oudtestamentische gelovigen hebben deze belofte door het geloof omhelst hoewel er daadwerkelijk nog geen verlossing beschikbaar was. Toch is er ook in het O.T. sprake van de verlossingsleer.
Deze werd begonnen in Genesis 3:15 daar werd Jezus al belooft om met de duivel af te rekenen.

Alle ceremoniele wetten in het OT zijn dus niet anders dan afspiegelingen van de komende Jezus en Zijn werk.

Wat betreft doop door onderdompeling. Ik weet dat er in de oorspronkelijke grondtaal idd onderdompeling staat. Maar wat is er belangrijker het teken of de handeling. Is de doop door bespreging dan niet waar.

Andere vraag: al Gods kinderen die als kind gedoopt zijn en zich weigeren om zich over te laten dopen, komen die straks in de hemel bij Jezus of niet?

Ik ben als kind gedoopt. Een aantal jaren geleden heeft God mij bekering en geloof geschonken. Door zijn Woord heeft hij mij verzekerd van de vergeving der zonden en het eeuwige leven en het kindschap God. Omdat ik als kind al gedoopt ben hoef ik mij niet nog eens te laten dopen. ALs ik dat zou doen dan geloof ik dat ik Gods belofte bij mijn doop als kind, niet voor waar zo aanzien. Wie ben ik om Gods belofte te niet te doen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786 (41)





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 21:06
BerichtOnderwerp: Kerkelijke verdeeldheid op CM
 
CHATULIEM619 schreef:
Ok Gibby, je hebt recht op een duidelijker antwoord. Waar komt die verdeeldheid/verscheidenheid vandaan? En moeten we elkaar bestrijden??

Ik zal je dus maar vertellen vanuit mijn eigen geloofsbeleving. Een van de dingen die mij voor ogen staat, is om het geloof te beleven zoals de eerste gemeentes die beleefd hebben. Dezelfde boodschap, die Jezus verkondigde, nl. Bekeert u en laat u dopen....Dat betekent nog steeds hetzelfde nu als toen. De kennis over God en de Bijbel en over het evangelie is vele malen groter dan vroeger, maar de mens is van nature niet veranderd. En dat kan ook niet, want de verlossing is nog steeds in Jezus te verkrijgen.

Wat ik in deze zinnen beschrijf wordt door de meeste mensen al bestreden. Als we naar de kerkgeschiedenis kijken, zien we dat de boodschap van bekering is vervangen door de boodschap van het verbond, waarbij kinderdoop en predestinatie een grote rol spelen. In mijn ogen is dat de theologie van het Oude Testament, niet de theologie van wedergeboorte en verlossing.
Ten tweede is er een aantal mensen, dat zegt, dat niet alleen verlossing door Jezus te verkrijgen is, maar dat we verlost moeten worden van onszelf, door middel van transcendente meditatie, yoga en reiki. Of ze zien dit als een aanvulling op hun geloof, maar in veel gevallen wordt het een nieuwe invulling van dat geloof.

De verandering van de kerk heeft ook haar gevolgen gehad wat betreft evangelisatie. Als je ervan uit gaat dat God van tevoren bepaald heeft wie wel of niet behouden wordt, is de noodzaak van evangeliseren veel minder geworden. En wat gebeurt er met een kerk als evangelisatie losgelaten wordt. Dan verdwijnt de kracht van de Geest in de gemeente. De doop in de Heilige Geest is weggedefinieerd in veel gemeentes en kerken, de nadruk op groei is verdwenen, men houdt zich eigenlijk alleen maar bezig met behouden van de gemeente, in plaats van dat er bewogenheid is voor de mensen die verloren gaan.
Als die bewogenheid verloren gaat, gaat ook de roeping van mensen verloren. Je ziet ook duidelijk een teruggang in de toewijding van mensen. Het gaat wel zn gangetje waar zouden we ons druk om maken?

Natuurlijk zie je ook tegenreacties. Gemeentes waarbij evangelisatie centraal staat, vaak zijn dat de gemeentes die nog groeien, waar de kracht van de verkondiging gepaard gaat met wonderen en tekenen.
Helaas wordt dat door de gevestigde kerk meestal niet in dank afgenomen.

Zullen we ooit eenheid krijgen op dit gebied? In mijn ogen zou de beste stap zijn voor de kerk als ze weer eens gingen lezen en onderzoeken hoe de eerste gemeentes hun geloof beleefden. Maar dat is slechts mijn eenvoudige mening...

Aangezien ik dit stukje nogal ongenuanceerd vind ga ik even wat dingen recht zetten...

Ik ben lid van een traditionele reformatorische kerk en voel me dan ook aangesproken op de geuitte kritiek. Ik ben de eerste om te belijden dat er in de traditionele kerken veel gebreken zijn die ik ook in gebed aan God opdraag.

Als eerste de uitverkiezing. Als er geen uitverkiezing was waren er geen kinderen van God. God heeft mensen uitgekozen die in de tijd tot geloof gebracht worden. Deze uitverkiezing komt terug in de boeken van Paulus en van Petrus. Daarom kan ik de mensen die dit onbijbels vinden niet echt begrijpen. Deze uitverkiezing is echter geen inperking van het genade aanbod. Iedereen die de bijbel leest of onder een preek zit wordt vergeving der zonden en het eeuwige leven aangeboden.

Ten tweede slaat het het nergens op en in het feitelijk onjuist door te stellen dat kerken die deze leer leren niet bewogen zouden zijn om de zaligheid van de naaste. Dan zou God zijn werk niet goed doen. Gods kinderen ontvangen de Geest van Christus en dus zullen zij net zo bewogen behoren te zijn als christus zelf was...

Verder ben je niet goed op de hoogte van de verbonds theologie als zodanig. Groen van Prinsterer leerde de veronderstelde wedergeboorte door de doop. Oftwel de doop werkt jou wedergeboorte. In bijna alle reformatorisch kerken leert men bekering en geloof als weg tot behoud.
oftewel Jezus heeft onze plaats ingenomen om de straf op de zonde te dragen en Hij heeft voor ons de wet volkomen gehouden.

Bovendien lees ik nergens de oproep tot groei van de gemeenten. ER zijn in amerika mega kerken met 10000 leden waarvan je je af kunt vragen of daar echte kinderen van God zitten omdat ze gevangen zitten in een horizontale onzuivere bijbelse prediking. Jezus zegt: veel zijn er geroepen maar weinig uitverkoren.

Ik denk dat we er goed aan doen om niet de evangelische beweging te verheffen boven de traditionele kerken. en andersom ook niet.
Chatuliem als jij Jezus volgt dan zou jij net zo goed bewogen moeten zijn om die traditionele kerken.

Verzet je je ertegen of draag je ze met hun gebreken dagelijks aan God op aan het gebed. Hetzelfde geldt voor mij voor de venagelische en pinkster groeperingen. Ik zeg het heel eerlijk, ik bid daar weinig voor.

Ik sluit af met de wijze woorden van Paulus: acht de ander uitnemender dan jezelf. Zijt niet wijs bij uzelf.

WE mogen best onze eigen mening hebben op grond van de bijbel maar geeft elkaar de ruimte om anders te denken...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van JAN786
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Pagina 1 van 3