ChristianMatch

Forum

christen zijn en schuldgevoel
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2043 2044 2045 2046 2047 2048 2049 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 12:33

Mooi stukje Lisa, ik herken daar dingen vanmezelf in.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 12:34

MARIJAN072 schreef:
...of zaten mensen 'gevangen' in een huwelijk. 'k Heb ooit een heel indrukwekkend boek gelezen (ben helaas de titel kwijt) over een vrouw die, vanwege de ellende in haar huwelijk, haar man vermoordde/vergiftigde. Ik begreep haar, maar ze kreeg uiteindelijk de doodstraf. Toen waren er minder echtscheidingen, maar of het toen (heb het nu niet over de tijd van de jagers) beter was? Twijfelende smiley

Weet je waar ik me een beetje over verbaas. Dat uit de Bijbel niet blijkt wat de rol was van de ex-partner ten opzicht van de kinderen na een scheiding. In het OT konden mannen hun vrouw wegsturen als ze haar een scheidbrief mee gaven. Of de vrouwen dan in alle gevallen de kinderen meenam wordt niet duidelijk. Hagar nam Ismaël wel mee en na die tijd had Abraham volgens mij geen rol meer in het leven van Ismaël. Abraham had haar alleen een zak met water en een brood meegegeven, in de wetenschap dat God zelf voor Hagar en Ismaël zou zorgen.

En ja, ik weet ook dat Jezus zich heeft uitgesproken tegen de scheidingsbrief die in het OT was ingesteld en ook tegen de echtscheiding. Ik wil deze discussie nu echter even niet leiden in de richting van echtscheiding. Als iemand in discussie wil over de echtscheiding op zich, is het denk ik beter om een nieuw topic te openen. Ik probeer deze discussie juist on topic te houden en de vraag was welke rol de vader na de scheiding in het leven van de kinderen kon (blijven) vervullen.

Ik concludeer dat het lastig is om aan de Bijbel te toetsen welke rol een ex-partner in het leven van de kinderen zou moeten hebben na een scheiding. Maar misschien moeten we juist daarom wel gewoon terug grijpen op de Bijbelteksten die gaan over de rol van vaders en moeders in het leven van hun kinderen, want ook na de scheiding blijven zij vader en moeder van de kinderen. In mijn optiek hebben de kinderen niet voor niets een vader en een moede. Juist daarom is het volgens mij goed als beiden een rol in het leven van het kind blijven vervullen, tenzij dit tot gevaar voor het kind leidt.
Naar boven

Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 12:34

Mariska, Mary, Visser en ..........dank voor de verwelkoming,

Mar ook voor jou het allerbeste en Gods Zegen!
Naar boven

Auteur Bericht
MARTIEN579

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 12:57

reactie op de laatste alinia van lisa;
Want mensen kunnen God wel loslaten, God laat hen niet los. Hij wacht alleen.. totdat zij hun hart weer voor Hem open stellen en Hem toelaten in hun leven. En vanaf het moment dat je dat doet, zul je Zijn ongelofelijke grote liefde en genade gaan ervaren.. misschien niet meteen, misschien zul je eerst een periode van innerlijke strijd ervaren.. Maar God maakt je wel degelijk vrij. De keuze om Hem dat te laten doen ligt echter wel degelijk bij jezelf. Het is een keuze die alleen jij kunt maken, door je over te geven in het volste vertrouwen dat het goed komt. En geloof me... het komt goed!

Hagar. Betekenis: ‘vlucht’. De betekenis van Hagar wordt in Galaten 4: 25 & 26 verklaart als: De berg Sinaï in Arabië. Die wordt daar op één lijn geplaatst met het tegenwoordige Jeruzalem.

Sara en Hagar vertegenwoordigen daar de twee beginselen van genade en eigen werken. Hagar staat voor de geestelijke doe het zelf beweging. Sara staat voor het blijde nieuws van genade alleen. Bij de doe het zelf beweging staat God stil om te zien wat de mens kan verrichten. Bij de genade staat de mens stil om te zien wat God kan doen.

overgenomen van;
http://www.overvloeiendegenade.nl/debijbeldoor/genesis1614.html

reactie van hannah op geleend acount

Laatst aangepast door
MARTIEN579
op woensdag 9 maart 2011, 13:01
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 12:58

Wie is de Naaste?

Inleiding
Veelal worden de woorden: "Je naaste liefhebben" te pas en te onpas toegepast onder de Christenen. Vaak gaat het om liefdadigheid voor mensen in nood, dat wordt gezien als naastenliefde. Maar anderen zeggen dat het gaat om mensen om je heen, de mensen die je dagelijks treft. Weer anderen zeggen, nee, dat zijn de mensen van je geloofsgemeenschap. Nog weer anderen zeggen dat het de arme mensen zijn, in de derde wereld..... Misschien rijst bij u ook de vraag: Wie is mijn naaste? Laten we eens kijken wat de Here Jezus hier zelf over zegt!

De barmhartige Samaritaan
In de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan wordt uitgelegd wie de Naaste nu eigenlijk is. Maar hier gaat nog een zeer essentieel gedeelte aan vooraf (de context). Het begint namelijk met de vraag: Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?
Lukas 10:25-29
25 En zie, een wetgeleerde stond op om Hem te verzoeken en zeide : Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?
26 En Hij zeide tot hem: Wat staat in de wet geschreven? Hoe leest gij?
27 Hij antwoordde en zeide: Gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht en met geheel uw verstand, en uw naaste als uzelf .
28 En Hij zeide tot hem: Gij hebt juist geantwoord; doe dat en gij zult leven.
29 Maar hij wilde zich rechtvaardigen en zeide tot Jezus: En wie is mijn naaste?

De hoofdvraag is dus: Hoe kan ik het eeuwige leven beërven? Daarbinnen ligt dan de vraag: Wie is mijn naaste?
Lukas 10:30-37

30 Daarop hernam Jezus en zeide:
Een zeker mens daalde af van Jeruzalem naar Jericho en viel in de handen van rovers, die hem niet alleen uitschudden,
maar ook slagen gaven en weggingen, terwijl zij hem halfdood lieten liggen.
31 Bij geval daalde een priester af langs die weg; en deze zag hem, doch ging aan de overzijde voorbij.
32 Evenzo ging ook een Leviet langs die plaats, en hij zag hem en ging aan de overzijde voorbij.
33 Doch een Samaritaan, die op reis was , kwam in zijn nabijheid, en toen hij hem zag,
werd hij met ontferming bewogen.
34 En hij ging naar hem toe, verbond zijn wonden, goot er olie en wijn op;
en hij zette hem op zijn eigen rijdier, bracht hem naar een herberg en verzorgde hem.
35 En de volgende dag stelde hij de waard twee schellingen ter hand en zeide:
Verzorg hem en mocht gij meer kosten hebben, dan zal ik ze u vergoeden, op mijn terugreis .
36 Wie van deze drie dunkt u , dat de naaste geweest is van de man, die in handen der rovers was gevallen?
37 Hij zeide: Die hem barmhartigheid bewezen heeft. En Jezus zeide tot hem: Ga heen, doe gij evenzo.

Als je oppervlakkering leest, lijkt de gelijkenis te vertellen dat wij de zwakkeren moeten helpen, maar deze gelijkenis vertelt iets anders: Want het antwoord op de vraag: Wie is de naaste? Volgens deze gelijkenis is diegene die barmhartigheid bewezen heeft de naaste en niet de zwakkere (vers 36, 37).

Wat betekent de gelijkenis?

De verkeerde kant op?
In de Bijbel komt typologie veelal voor, zogezegd zaken verwijzen ergens naar. Alles in deze gelijkenis wijst een bepaalde richting op en wijst naar een bepaalde situatie. Het begint al bij de eerste zin, waar staat dat de weg die degene afloopt is naar Jericho toe, niet naar Jeruzalem toe, maar er vanaf. Kort gezegd is dit de verkeerde kant op, want in de typologie staat Jeruzalem voor de hemel en staat Jericho voor de wereld. Eigenlijk beeld dit meteen al een mens uit die zich van God afkeert en de wereld ingaat. Onderweg naar beneden wordt hij overvallen en hij was ten dode opgeschreven.

De religieuzen
De priester ging ook niet naar Jeruzalem toe, hij ging de weg naar beneden. De priester en Leviet waren de wetgeleerden van die tijd,
de priester leerde de mensen over de wet en dat de Leviet begeleidde de ceremoniële handelingen. Ze verwijzen beiden naar de wet, naar de twee kanten van de wet, de morele en ceremoniële. Maar noch de geboden, noch het bloed van de offerdieren kan ons het Leven geven (Hebr 10:4).
De wet kan de doodgaande mens niet redden. Doordat de mens per definitie zondigt, zal hij sterven. En dat zie je ook in de gelijkenis naar voren komen, de wet kan de mens die ten dode opgeschreven is niet redden. Want beiden hielpen ze hem niet.

de Barmhartige Samaritaan
De Samaritaan, waarheen ging die? Die reisde. Zo beschrijft de Heer zichzelf vaker in andere gelijkenissen, zoals bijvoorbeeld in de gelijkenis van ponden (Lukas 19), talenten (Matthëus 25) en de boze wijngaardeniers (Marcus 12). In tegenstelling tot priester en de Leviet, kon kon hij de man wel redden. De Barmhartige Samaritaan werd met ontferming bewogen, wat ook wederom een verwijzing is: Want dat wordt ook vaak over de Here Jezus gezegd door zowel Matthëus, Markus en Lukas. En de Here Jezus kon de mens die ten dode opgeschreven was wel redden, iets wat de wet niet kon (Galaten 3:21).

De gewonde
Dan de gewonde, dat is iemand die ten dode opgeschreven is. Iemand die niet door de wet gered kan worden, maar wel gered wil worden.
Dat zijn in eerste plaats de Joden. De wet kon hen niet redden (rechtvaardigen), maar de Heere Jezus wel. Vervolgens gaat het ook verder over op ons, gelovigen uit de heidenen.

De Barmhartige Samaritaan verbond onze wonden en goot er olie en wijn op. Olie is een beeld van de Heilige Geest en Wijn ook. Wij worden gered van de door dood en de opstanding van de Here Jezus. Zijn Geest maakt onze sterfelijke lichamen weer levend (Rom 8:11). De Here Jezus draagt ons naar de Herberg en laat ons daar verzorgen, Hij draagt zelf zorg voor ons. Hij heeft de prijs betaald voor ons en staat borg dat hij altijd de schuld zal voldoen.

Daarnaast verwijzen de 2 schellingen naar de 2 van de Gemeente, bijvoorbeeld de 2000 jaar van de Gemeente.

De Naaste is de Here Jezus

Wie is dus de Naaste?
En dat is dat ook de vraag die de Here Jezus stelt: Niet wie is de naaste van de Samaritaan, maar wie is de Naaste van de man die daar lag!
En dat is nu net waar het om gaat: Je naaste liefhebben is dus in de eerste plaats Jezus, je Redder liefhebben. Diegene liefhebben die jou barmhartigheid heeft getoond.

De hoofdvraag was ook: Hoe zou ik het Eeuwige Leven kunnen beërven? En dat is natuurlijk niet met goeddoen aan de zwakkeren (door werken),
maar door God liefhebben uit geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht en met geheel uw verstand en de Naaste lief te hebben als jezelf.

De twee geboden zijn één
Als de Here Jezus dus Zelf de Naaste is, dan zijn de twee geboden dus eigenlijk éénzelfde gebod.
En dit wordt ook bevestigd in andere schriftgedeelten:
Markus 12
29 En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israël! de Heere, onze God, is een enig Heere.
30 En gij zult den Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel,
en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod.
31 En het tweede aan dit gelijk, is dit : Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
Er is geen ander gebod , groter dan deze
.
Dus het tweede gebod is aan het eerste gelijk! En er staat groter dan deze, niet dezen, dus enkelvoud. Wat dus betekent dat het hier om eigelijk 1 gebod gaat. Zo staat ook in Matthëus het volgende:
Matthëus 22
36 Meester! welk is het grote gebod in de wet?
37 En Jezus zeide tot hem:
Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart,en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand .
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven .
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten
Dus ook hier blijkt dat de twee geboden gelijk zijn, wat ook in de gelijkenis naar voren komt.

De conclusie
De Here Jezus is onze Naaste en hem zouden we liefhebben als onszelf. Als Israël dat gedaan had, dan hadden ze het eeuwige leven kunnen beërven. Maar zij hadden hun naaste niet lief. Wij Christenen hebben wel de Here Jezus lief, door ons geloof in Hem. Daarmee komen we weer terug bij wat altijd de voorwaarde is om het eeuwige Leven te beërven: Geloof in Jezus Christus als de Zoon van God.

Omdat de Here Jezus onze Naaste is, moeten wij hem liefhebben. En de Here Jezus Christus woont ook in onze broeder of zuster:
Die broeder/zuster zou je ook lief moeten hebben omdat Christus in hem/haar is. Dit is ook waar 1Johannes 2 en 3 over spreekt.
1Johannes 3:23
3: 23 En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus, en elkander liefhebben , gelijk Hij ons een gebod gegeven heeft.
Als we Christus liefhebben, dan zouden we ook zijn Lichaam liefhebben. Dat zijn onze broeders en zusters, waarmee Hij één is en wij met hen.

tot slot

In de gelijkenis is de naaste de Here Jezus zelf

In de Gemeentelijke brieven is de naaste de medegelovige

In het oude testament is de naaste de mede-Israëliet

Mocht u toch denken dat de iemand anders uw naaste is? Denkt u eens over het volgende stukje na:
Mattheus 5:43
43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.
44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken;
doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;
Het is duidelijk dat er vijanden zijn en naasten. Jacobus geeft aan dat de wereld onze vijand is (Jakobus 4:4). Dus de naasten zijn niet de wereld, toch?

De Engelse vertaling van naaste is Neighbour, wat zoveel betekent als buurman. Het is dan ook wel vreemd dat iemand bedacht heeft dat mensen die ver weg wonen een naaste/buurman kunnen zijn. Naaste is toch verwant aan naast, niet aan ver?

Als toegift nog een paar teksten waar geïmpliceerd wordt dat de naaste je broeder/zuster is:
Romeinen 15:1-2
Efeze 4:25
Galaten 5:13-15

http://www.bijbeluitleg.nl/wie%20is%20de%20naaste.html
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 13:15

LISA610 schreef:
Vroeger was het leven simpel en duidelijk...de vrouw achter de pot met haar wijsheden en de man ging op jacht met pijl en boog.

Of het toen allemaal zo simpel was waag ik te betwijfelen. Per slot van rekening kopen we nu het biefstukje gewoon in de supermarkt en da's een stuk simpeler dan urenlang op jacht zijn toch?

Afgezien daarvan: Leg eens ff uit wat dit met de rol van vader na de scheiding te maken heeft... want ook toen werd er gescheiden hoor.. dat gebeurde al in de tijd van de Bijbel.[/quote]

O lisa dat heb ik al eerder in een ander topic uitgelegd over de kwestie van scheidingen in de tijd van de Bijbel, maar er is wel wat verandert in de rol man/vrouw door de eeuwen heen. Mannen van nu lopen met een soort identiteitscrisis in de zin van zich nutteloos gaan voelen. Ook het egoïsme in de maatschappij treft ook de relatie man/vrouw. Het wordt vaak zelfs nog verstrekt door diezelfde maatschappij en vechten voor een relatie bestaat bij velen al niet meer, omdat het mensdom zich verhard in allerlei uitingen, gaat het ook door werken in de communicatie tussen de ex-partners als zo danig. Je kunt het zien als verwijt maar dat is niet mijn bedoeling, temeer dit ook voorspeld is in de Bijbel qua eindtijd
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 13:21

MARIJAN072 schreef:
...of zaten mensen 'gevangen' in een huwelijk. 'k Heb ooit een heel indrukwekkend boek gelezen (ben helaas de titel kwijt) over een vrouw die, vanwege de ellende in haar huwelijk, haar man vermoordde/vergiftigde. Ik begreep haar, maar ze kreeg uiteindelijk de doodstraf. Toen waren er minder echtscheidingen, maar of het toen (heb het nu niet over de tijd van de jagers) beter was? Twijfelende smiley

We kunnen en mogen geen oordeel geven en Marijan als ik dit lees is het in en in triest en onderschat ook vele problemen in huwelijken niet. Maar kwaad met kwaad vergelden mag zeker ook niet. Je moet helaas hierin de conclusie trekken dat die man geestelijk enorm ziek was.
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 13:24

MAR907 schreef:
Vandaag voor het laatst...
Ik wens een ieder die ik ontmoet heb....."God bless you..."

doei doei zwaai zwaai...

Tot ziens Mar en zeker ook Gods Rijke Zegen...
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 13:29

MAR907 schreef:

doei doei zwaai zwaai...

Hé Mar. Het ga je goed. Enne... schroom niet om terug te komen he Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 13:30

LEONARD480 schreef:
Wie is de Naaste?

Inleiding
Veelal worden de woorden: "Je naaste liefhebben" te pas en te onpas toegepast onder de Christenen. Vaak gaat het om liefdadigheid voor mensen in nood, dat wordt gezien als naastenliefde. Maar anderen zeggen dat het gaat om mensen om je heen, de mensen die je dagelijks treft. Weer anderen zeggen, nee, dat zijn de mensen van je geloofsgemeenschap. Nog weer anderen zeggen dat het de arme mensen zijn, in de derde wereld..... Misschien rijst bij u ook de vraag: Wie is mijn naaste? Laten we eens kijken wat de Here Jezus hier zelf over zegt!

De barmhartige Samaritaan
In de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan wordt uitgelegd wie de Naaste nu eigenlijk is. Maar hier gaat nog een zeer essentieel gedeelte aan vooraf (de context). Het begint namelijk met de vraag: Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?
Lukas 10:25-29
25 En zie, een wetgeleerde stond op om Hem te verzoeken en zeide : Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?
26 En Hij zeide tot hem: Wat staat in de wet geschreven? Hoe leest gij?
27 Hij antwoordde en zeide: Gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht en met geheel uw verstand, en uw naaste als uzelf .
28 En Hij zeide tot hem: Gij hebt juist geantwoord; doe dat en gij zult leven.
29 Maar hij wilde zich rechtvaardigen en zeide tot Jezus: En wie is mijn naaste?

De hoofdvraag is dus: Hoe kan ik het eeuwige leven beërven? Daarbinnen ligt dan de vraag: Wie is mijn naaste?
Lukas 10:30-37

30 Daarop hernam Jezus en zeide:
Een zeker mens daalde af van Jeruzalem naar Jericho en viel in de handen van rovers, die hem niet alleen uitschudden,
maar ook slagen gaven en weggingen, terwijl zij hem halfdood lieten liggen.
31 Bij geval daalde een priester af langs die weg; en deze zag hem, doch ging aan de overzijde voorbij.
32 Evenzo ging ook een Leviet langs die plaats, en hij zag hem en ging aan de overzijde voorbij.
33 Doch een Samaritaan, die op reis was , kwam in zijn nabijheid, en toen hij hem zag,
werd hij met ontferming bewogen.
34 En hij ging naar hem toe, verbond zijn wonden, goot er olie en wijn op;
en hij zette hem op zijn eigen rijdier, bracht hem naar een herberg en verzorgde hem.
35 En de volgende dag stelde hij de waard twee schellingen ter hand en zeide:
Verzorg hem en mocht gij meer kosten hebben, dan zal ik ze u vergoeden, op mijn terugreis .
36 Wie van deze drie dunkt u , dat de naaste geweest is van de man, die in handen der rovers was gevallen?
37 Hij zeide: Die hem barmhartigheid bewezen heeft. En Jezus zeide tot hem: Ga heen, doe gij evenzo.

Als je oppervlakkering leest, lijkt de gelijkenis te vertellen dat wij de zwakkeren moeten helpen, maar deze gelijkenis vertelt iets anders: Want het antwoord op de vraag: Wie is de naaste? Volgens deze gelijkenis is diegene die barmhartigheid bewezen heeft de naaste en niet de zwakkere (vers 36, 37).

Wat betekent de gelijkenis?

De verkeerde kant op?
In de Bijbel komt typologie veelal voor, zogezegd zaken verwijzen ergens naar. Alles in deze gelijkenis wijst een bepaalde richting op en wijst naar een bepaalde situatie. Het begint al bij de eerste zin, waar staat dat de weg die degene afloopt is naar Jericho toe, niet naar Jeruzalem toe, maar er vanaf. Kort gezegd is dit de verkeerde kant op, want in de typologie staat Jeruzalem voor de hemel en staat Jericho voor de wereld. Eigenlijk beeld dit meteen al een mens uit die zich van God afkeert en de wereld ingaat. Onderweg naar beneden wordt hij overvallen en hij was ten dode opgeschreven.

De religieuzen
De priester ging ook niet naar Jeruzalem toe, hij ging de weg naar beneden. De priester en Leviet waren de wetgeleerden van die tijd,
de priester leerde de mensen over de wet en dat de Leviet begeleidde de ceremoniële handelingen. Ze verwijzen beiden naar de wet, naar de twee kanten van de wet, de morele en ceremoniële. Maar noch de geboden, noch het bloed van de offerdieren kan ons het Leven geven (Hebr 10:4).
De wet kan de doodgaande mens niet redden. Doordat de mens per definitie zondigt, zal hij sterven. En dat zie je ook in de gelijkenis naar voren komen, de wet kan de mens die ten dode opgeschreven is niet redden. Want beiden hielpen ze hem niet.

de Barmhartige Samaritaan
De Samaritaan, waarheen ging die? Die reisde. Zo beschrijft de Heer zichzelf vaker in andere gelijkenissen, zoals bijvoorbeeld in de gelijkenis van ponden (Lukas 19), talenten (Matthëus 25) en de boze wijngaardeniers (Marcus 12). In tegenstelling tot priester en de Leviet, kon kon hij de man wel redden. De Barmhartige Samaritaan werd met ontferming bewogen, wat ook wederom een verwijzing is: Want dat wordt ook vaak over de Here Jezus gezegd door zowel Matthëus, Markus en Lukas. En de Here Jezus kon de mens die ten dode opgeschreven was wel redden, iets wat de wet niet kon (Galaten 3:21).

De gewonde
Dan de gewonde, dat is iemand die ten dode opgeschreven is. Iemand die niet door de wet gered kan worden, maar wel gered wil worden.
Dat zijn in eerste plaats de Joden. De wet kon hen niet redden (rechtvaardigen), maar de Heere Jezus wel. Vervolgens gaat het ook verder over op ons, gelovigen uit de heidenen.

De Barmhartige Samaritaan verbond onze wonden en goot er olie en wijn op. Olie is een beeld van de Heilige Geest en Wijn ook. Wij worden gered van de door dood en de opstanding van de Here Jezus. Zijn Geest maakt onze sterfelijke lichamen weer levend (Rom 8:11). De Here Jezus draagt ons naar de Herberg en laat ons daar verzorgen, Hij draagt zelf zorg voor ons. Hij heeft de prijs betaald voor ons en staat borg dat hij altijd de schuld zal voldoen.

Daarnaast verwijzen de 2 schellingen naar de 2 van de Gemeente, bijvoorbeeld de 2000 jaar van de Gemeente.

De Naaste is de Here Jezus

Wie is dus de Naaste?
En dat is dat ook de vraag die de Here Jezus stelt: Niet wie is de naaste van de Samaritaan, maar wie is de Naaste van de man die daar lag!
En dat is nu net waar het om gaat: Je naaste liefhebben is dus in de eerste plaats Jezus, je Redder liefhebben. Diegene liefhebben die jou barmhartigheid heeft getoond.

De hoofdvraag was ook: Hoe zou ik het Eeuwige Leven kunnen beërven? En dat is natuurlijk niet met goeddoen aan de zwakkeren (door werken),
maar door God liefhebben uit geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht en met geheel uw verstand en de Naaste lief te hebben als jezelf.

De twee geboden zijn één
Als de Here Jezus dus Zelf de Naaste is, dan zijn de twee geboden dus eigenlijk éénzelfde gebod.
En dit wordt ook bevestigd in andere schriftgedeelten:
Markus 12
29 En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israël! de Heere, onze God, is een enig Heere.
30 En gij zult den Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel,
en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod.
31 En het tweede aan dit gelijk, is dit : Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
Er is geen ander gebod , groter dan deze
.
Dus het tweede gebod is aan het eerste gelijk! En er staat groter dan deze, niet dezen, dus enkelvoud. Wat dus betekent dat het hier om eigelijk 1 gebod gaat. Zo staat ook in Matthëus het volgende:
Matthëus 22
36 Meester! welk is het grote gebod in de wet?
37 En Jezus zeide tot hem:
Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart,en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand .
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven .
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten
Dus ook hier blijkt dat de twee geboden gelijk zijn, wat ook in de gelijkenis naar voren komt.

De conclusie
De Here Jezus is onze Naaste en hem zouden we liefhebben als onszelf. Als Israël dat gedaan had, dan hadden ze het eeuwige leven kunnen beërven. Maar zij hadden hun naaste niet lief. Wij Christenen hebben wel de Here Jezus lief, door ons geloof in Hem. Daarmee komen we weer terug bij wat altijd de voorwaarde is om het eeuwige Leven te beërven: Geloof in Jezus Christus als de Zoon van God.

Omdat de Here Jezus onze Naaste is, moeten wij hem liefhebben. En de Here Jezus Christus woont ook in onze broeder of zuster:
Die broeder/zuster zou je ook lief moeten hebben omdat Christus in hem/haar is. Dit is ook waar 1Johannes 2 en 3 over spreekt.
1Johannes 3:23
3: 23 En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus, en elkander liefhebben , gelijk Hij ons een gebod gegeven heeft.
Als we Christus liefhebben, dan zouden we ook zijn Lichaam liefhebben. Dat zijn onze broeders en zusters, waarmee Hij één is en wij met hen.

tot slot

In de gelijkenis is de naaste de Here Jezus zelf

In de Gemeentelijke brieven is de naaste de medegelovige

In het oude testament is de naaste de mede-Israëliet

Mocht u toch denken dat de iemand anders uw naaste is? Denkt u eens over het volgende stukje na:
Mattheus 5:43
43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.
44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken;
doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;
Het is duidelijk dat er vijanden zijn en naasten. Jacobus geeft aan dat de wereld onze vijand is (Jakobus 4:4). Dus de naasten zijn niet de wereld, toch?

De Engelse vertaling van naaste is Neighbour, wat zoveel betekent als buurman. Het is dan ook wel vreemd dat iemand bedacht heeft dat mensen die ver weg wonen een naaste/buurman kunnen zijn. Naaste is toch verwant aan naast, niet aan ver?

Als toegift nog een paar teksten waar geïmpliceerd wordt dat de naaste je broeder/zuster is:
Romeinen 15:1-2
Efeze 4:25
Galaten 5:13-15

http://www.bijbeluitleg.nl/wie%20is%20de%20naaste.html
Dit artikel is al een paar week geleden behandeld. En toen heb ik mijn bezwaren er al tegenover geuit. Het is onzinnig om achter elk voorwerp een symbolische betekenis te zetten en daar gaat dit volledig de mist in. Jezus wijst nl. op de barmharige Samaritaan als zijnde de naaste. En wat jij hier beschrijft, nl. dat Jezus zelf de naaste is, is niet de oorspronkelijke bedoeling geweest van deze gelijkenis.
Bovendien die 2 schellingen weer te verheffen tot een symbolisch getal, dat gaat echt veel te ver.
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 13:31

MARTIEN579 schreef:
reactie op de laatste alinia van lisa;
Want mensen kunnen God wel loslaten, God laat hen niet los. Hij wacht alleen.. totdat zij hun hart weer voor Hem open stellen en Hem toelaten in hun leven. En vanaf het moment dat je dat doet, zul je Zijn ongelofelijke grote liefde en genade gaan ervaren.. misschien niet meteen, misschien zul je eerst een periode van innerlijke strijd ervaren.. Maar God maakt je wel degelijk vrij. De keuze om Hem dat te laten doen ligt echter wel degelijk bij jezelf. Het is een keuze die alleen jij kunt maken, door je over te geven in het volste vertrouwen dat het goed komt. En geloof me... het komt goed!

Hagar. Betekenis: ‘vlucht’. De betekenis van Hagar wordt in Galaten 4: 25 & 26 verklaart als: De berg Sinaï in Arabië. Die wordt daar op één lijn geplaatst met het tegenwoordige Jeruzalem.

Sara en Hagar vertegenwoordigen daar de twee beginselen van genade en eigen werken. Hagar staat voor de geestelijke doe het zelf beweging. Sara staat voor het blijde nieuws van genade alleen. Bij de doe het zelf beweging staat God stil om te zien wat de mens kan verrichten. Bij de genade staat de mens stil om te zien wat God kan doen.

overgenomen van;
http://www.overvloeiendegenade.nl/debijbeldoor/genesis1614.html

reactie van hannah op geleend acount

Het zal wel weer aan mijn blonde high-lights liggen, maar wat wil je hier nou eigenlijk mee zeggen, zeker in relatie tot mijn persoonlijke verhaal? Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit

Laatst aangepast door
LISA610
op woensdag 9 maart 2011, 13:33
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 13:32

SUSANNAH475 schreef:
Geen idee Leonard... (heb die link trouwens nog niet bekeken).
Er zit er wel 1 in Utrecht -van die site heb ik de dienst beluisterd- en 1 in Amersfoort.

We kunnen natuurlijk ook een keertje inderdaad een met een groep naar zo'n dienst gaan natuurlijk.
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 13:46

LEONARD480 schreef:
Of het toen allemaal zo simpel was waag ik te betwijfelen. Per slot van rekening kopen we nu het biefstukje gewoon in de supermarkt en da's een stuk simpeler dan urenlang op jacht zijn toch?

Afgezien daarvan: Leg eens ff uit wat dit met de rol van vader na de scheiding te maken heeft... want ook toen werd er gescheiden hoor.. dat gebeurde al in de tijd van de Bijbel.

O lisa dat heb ik al eerder in een ander topic uitgelegd over de kwestie van scheidingen in de tijd van de Bijbel, maar er is wel wat verandert in de rol man/vrouw door de eeuwen heen. Mannen van nu lopen met een soort identiteitscrisis in de zin van zich nutteloos gaan voelen. Ook het egoïsme in de maatschappij treft ook de relatie man/vrouw. Het wordt vaak zelfs nog verstrekt door diezelfde maatschappij en vechten voor een relatie bestaat bij velen al niet meer, omdat het mensdom zich verhard in allerlei uitingen, gaat het ook door werken in de communicatie tussen de ex-partners als zo danig. Je kunt het zien als verwijt maar dat is niet mijn bedoeling, temeer dit ook voorspeld is in de Bijbel qua eindtijd[/quote]

Ik verwijt je helemaal niets hoor Leonard.. ik probeer de discussie juist een beetje on topi te houden... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 13:57

LEONARD480 schreef:
We kunnen natuurlijk ook een keertje inderdaad een met een groep naar zo'n dienst gaan natuurlijk.

Back on topic maar weer. Dit topic gaat over de themadienst over openbaringen die op 10 april 2011 in Drachten wordt gehouden om 19:30 uur.

De mensen die meegaan zijn:

1. Chatuliem
2. Lisa610
3. Leanne
4. Leonard
5. Pien
6. Billy 701
7. Trijnie671
8. Dini968 (o.v. afhankelijk van vervoer vanaf Wolvega)

Als je mee wilt, vul de lijst dan aan... Knipoog smiley[/quote]

Er zijn inmiddels twee van deze themadiensten geweest. Deze zijn te beluisteren op de Bethel Mediaspeler. http://mediaspeler.bethel.nl/category/avonddiensten/
Even kijken naar de avonddiensten van 9 januari 2011 en 20 februari 2011. En voor de liefhebber: deel 3 is komende zondag, dus op 13 maart 2011 om 19:30 uur. Houd er rekening mee dat de diensten behoorlijk vol zijn (en dat terwijl in onze kerk ca 2500 mensen kunnen), dus zorg er wel voor dat je op tijd komt. Wil je deel 3 via internet bekijken: die dienst staat 14 maart 2011 rond 18:00 uur op de mediaspeler.

Laatst aangepast door
LISA610
op woensdag 9 maart 2011, 13:58
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 13:59

JASMYN704 schreef:
Even t lijstje compleet maken:

- VBG de Bethel in Drachten: 4e themadienst Openbaringen 10/4 om 19:30 uur.
- Alphadienst in de PKN-kerk van Jasmyn op 1 mei om 14.00 uur - Noordoost Friesland
- "Kom in dienst" in de Christelijk Gereformeerde kerk van Inez in Groningen 20/3 of 17/4 of...
- Dienst in de kerk van Josina in Utrecht op ...........
- Dienst in de kerk van Mar te ??? op .........
- VBG te Groningen (kerk van Drentse) op...............
- Thomasviering in de kerk van Willemijn te ....... op

Zal hier wel even een nieuw topic van maken, want er lopen nu twee dingen door elkaar... En dan gaan we op dit topic alleen nog verder met aanmeldingen voor de themadienst op 10 april 2011 in Drachten ok? Knipoog smiley

Laatst aangepast door
LISA610
op woensdag 9 maart 2011, 14:05
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 14:02

Vanuit het initiatief dat Chat heeft genomen ten aanzien van een bezoek aan de themadienst in de Bethel zijn er verschillende mensen geweest die aangegeven hebben dat CM-leden ook een keer een dienst in hun gemeente kunnen bezoeken. Het complete lijstje is nu als volgt:

- VBG de Bethel in Drachten: 4e themadienst Openbaringen 10/4 om 19:30 uur.
- Alphadienst in de PKN-kerk van Jasmyn op 1 mei om 14.00 uur - Noordoost Friesland
- "Kom in dienst" in de Christelijk Gereformeerde kerk van Inez in Groningen 20/3 of 17/4 of...
- Dienst in de kerk van Josina in Utrecht op ...........
- Dienst in de kerk van Mar te ??? op .........
- VBG te Groningen (kerk van Drentse) op...............
- Thomasviering in de kerk van Willemijn te ....... op[/quote]

Verder heeft Susannah aangegeven dat het haar leuk lijkt om ook eens een dienst in een Vineyard-gemeente bij te wonen.

http://web.me.com/misspettie/Vineyard_Benelux/contact.html

Zijn er CM-leden die lid zijn van zo'n gemeente?

Laatst aangepast door
LISA610
op woensdag 9 maart 2011, 14:04
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 14:06

CHATULIEM619 schreef:
Dit artikel is al een paar week geleden behandeld. En toen heb ik mijn bezwaren er al tegenover geuit. Het is onzinnig om achter elk voorwerp een symbolische betekenis te zetten en daar gaat dit volledig de mist in. Jezus wijst nl. op de barmharige Samaritaan als zijnde de naaste. En wat jij hier beschrijft, nl. dat Jezus zelf de naaste is, is niet de oorspronkelijke bedoeling geweest van deze gelijkenis.
Bovendien die 2 schellingen weer te verheffen tot een symbolisch getal, dat gaat echt veel te ver.

Belanden we hier nu in een discussie over naastenliefde? Is het dan niet beter om die discussie in een apart topic (of een reeds bestaand topic) te voeren en hier weer verder te gaan met waar we op afknappen bij een man of vrouw? Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 14:10

GRACE585 schreef:
wij hebben lekker nog vakantie Clown smiley
baas boven bas he Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Knipoog smiley

Ja loop jij even lekker iedereen de gek aan te steken zeg... Maar eeeh.. je realiseert je natuurlijk wel dat dit ook betekent dat wij straks een stuk eerder van de zomervakantie gaan genieten he.. wij lekker in de warme zon terwijl ze bij jullie nog in de schoolbanken zitten of aan het werk zijn.. lekker Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt terug alvast dus ha ha ha.

Enne... ik ben vandaag lekker vrij, dus ik heb vanmorgen heerlijk uit kunnen slapen net als iedereen die vakantie heeft of al aan het weekend begonnen is... Clown smiley Morgen gewoon weer lekker aan de slag.. maar eeeh vind ik ook altijd mooie momenten hoor, want ik heb over het algemeen veel plezier in mijn werk. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
IMKE917

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 15:13

MAR907 schreef:

doei doei zwaai zwaai...

Thx Mar, het ga je goed.......jij ook Gods zegen gewenst, doeiiiii
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 15:49

GRACE585 schreef:
wij hebben lekker nog vakantie Clown smiley
baas boven bas he Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Knipoog smiley

Nou...'t is hier ook vakantie hoor.
Alleen het is haast niet de moeite he? 3 daagjes. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 15:51

THOMAS968 schreef:
Eggie je krijgt geen spijt van wat je hebt gedaan, maar je krijgt spijt van wat je NIET hebt gedaan....

Thomas

Werk aan de winkel dus Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIA576

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 16:41

Is onze last té zwaar om te dragen? Nee!
Hoewel...? Als IK het voor het zeggen zou hebben gehad, zou ik gezegd hebben: 'Heer, het is genoeg geweest, dit is téveel, ik kan dit niet meer aan!!!' En het vóélde zo...die momenten van eenzaamheid en pijn en moeite. IK kon niet meer verder, ik zág het niet meer, die toekomst, en ik hád het niet meer..die energie om door te gaan.
Toch zit ik nu hier en schrijf ik...en durf ik uit vol geloof en uit volle overtuiging te zeggen: wanneer wij niet meer kunnen...is HIJ er. Zelfs éérder dan het moment dat wij de bodem van ons kunnen bereiken. HIJ is er.
Ik zou kunnen gaan vertellen over álles wat ik heb meegemaakt...maar dat zijn maar de verhalen van één persoon en een ieder heeft weer zijn of haar eigen verhalen. Het is, op het grote geheel gezien, ook niet relevant of interessant. Wat belangrijk voor een ieder is om te weten is dat God je draagt, ook al voelt het niet zo. Gelukkig is GOD's aanwezigheid, kracht of macht niet afhankelijk van ónze gevoelens/emoties. En dát te weten? Is mijn kracht. Ik hóéf het niet te voelen om zéker te weten..dat HIJ er is. No matter whát.
En als ik het tóch even niet meer weet? Dan hoef ik alleen maar terug te kijken...om te weten dat HIJ me altijd gedragen heeft en dat dus ook in de toekomst zal doen.
Naar boven

Auteur Bericht
DINI968

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 16:52

VISSER278 schreef:
Werk aan de winkel dus Lachende smiley
Knipoog smiley

Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley Knipoog smiley

Dan lijkt het me nu tijd worden voor een echte afspraak.
Dini die het ook allemaal niet zo goed meer weet. Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
DINI968

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 17:01

LISA610 schreef:
Weet je waar ik me een beetje over verbaas. Dat uit de Bijbel niet blijkt wat de rol was van de ex-partner ten opzicht van de kinderen na een scheiding. In het OT konden mannen hun vrouw wegsturen als ze haar een scheidbrief mee gaven. Of de vrouwen dan in alle gevallen de kinderen meenam wordt niet duidelijk. Hagar nam Ismaël wel mee en na die tijd had Abraham volgens mij geen rol meer in het leven van Ismaël. Abraham had haar alleen een zak met water en een brood meegegeven, in de wetenschap dat God zelf voor Hagar en Ismaël zou zorgen.

En ja, ik weet ook dat Jezus zich heeft uitgesproken tegen de scheidingsbrief die in het OT was ingesteld en ook tegen de echtscheiding. Ik wil deze discussie nu echter even niet leiden in de richting van echtscheiding. Als iemand in discussie wil over de echtscheiding op zich, is het denk ik beter om een nieuw topic te openen. Ik probeer deze discussie juist on topic te houden en de vraag was welke rol de vader na de scheiding in het leven van de kinderen kon (blijven) vervullen.

Ik concludeer dat het lastig is om aan de Bijbel te toetsen welke rol een ex-partner in het leven van de kinderen zou moeten hebben na een scheiding. Maar misschien moeten we juist daarom wel gewoon terug grijpen op de Bijbelteksten die gaan over de rol van vaders en moeders in het leven van hun kinderen, want ook na de scheiding blijven zij vader en moeder van de kinderen. In mijn optiek hebben de kinderen niet voor niets een vader en een moede. Juist daarom is het volgens mij goed als beiden een rol in het leven van het kind blijven vervullen, tenzij dit tot gevaar voor het kind leidt.

Het is op zich een leuk onderwerp Lisa, maar in de tijd van Abraham hadden de vrouwen hun eigen tent..........dus niet continu een vent over de vloer..............ook de kinderen werden meer gescheiden van de vaders opgevoed. Pa kwam bij het ouder worden van de zonen meer in beeld. Als je alleen al bedenkt hoe lang Samuel borstvoeding kreeg voordat hij rijp genoeg was om naar de tempel gebracht te worden.
Dini die blij is met de uitvinding van de fles.
Slapende smiley Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 17:23

MARIJAN072 schreef:

Was dat niet duizend schitterende zonnen???? Hoewel, dat speelde in de hedendaagse tijd...... Verraste, verbaasde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 17:30

De bijbel leert ons hoe wij met onze vriend of/ vriendin, man of vrouw goed kunnen leven. Er is een groot verschil tussen man en vrouw. Men zegt vaak: "mannen komen van Mars en vrouwen komen van Venus."

De bijbel leert ons hoe wij een goede relatie kunnen hebben. Jezus zegt; "mannen heb je vrouw of vriendin lief", want vrouwen willen geliefd gevoeld worden.
Jezus zegt tegen de vrouwen , "eer uw man". Omdat mannen graag geëerd willen worden in de positieve zin van het woord. Een man voelt zich trots als hij een vriendin of vrouw heeft.

Maar in een relatie kunnen problemen ontstaan. De vraag is hoe horen wij ermee om te gaan, wanneer het niet goed gaat in de relatie? Als er problemen zijn horen we er wel over praten met onze partner en onze gevoelens tot elkaar uiten. Als wij het probleem hebben uitgesproken, dan samen in gebed gaan en Jezus om Zijn leiding vragen.

Jezus verlangt dat altijd dat als een man en vrouw een relatie hebben Hij centraal staat in die relatie (zowel in goede als in slechte tijden)...

Laatst aangepast door
MAR907
op woensdag 9 maart 2011, 17:46
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 18:05

CHATULIEM619 schreef:

De Here Jezus was de Samaritaan (de joden zagen een niet Jood als hun niet broeder(Samaritaan)), vandaar dat Here Jezus een Samaritaan was voor hun.....
Hij is gekomen voor de Joden maar ook de rest van deze wereld welke de Joden niet kon aksepteren als hun broeder...

Laatst aangepast door
MAR907
op woensdag 9 maart 2011, 18:08
Naar boven

Auteur Bericht
REBECCA893

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 18:24

MAR907 schreef:
De Here Jezus was de Samaritaan (de joden zagen een niet Jood als hun niet broeder(Samaritaan)), vandaar dat Here Jezus een Samaritaan was voor hun.....
Hij is gekomen voor de Joden maar ook de rest van deze wereld welke de Joden niet kon aksepteren als hun broeder...

Ik word hier zo verdrietig van.... wat een letterneukerij allemaal!
Gefrustreerde smiley
Ik volg de discussies op de voet, heerlijk met een bakkie koffe erbij, en soms is het echt zeer to the point... maar waarom respecteren jullie zo weinig een anders mening?

Het lijkt een beetje op elkaar willen aftroeven op bijbelkennis!

Hele lappen tekst ter ondersteuning pfffffff

Toch ben ik blij met CM... en kijk elke dag ff wat jullie voor informatie uitwisselen.... zeer vermakelijk en soms zeer leerzaam!

Ga zo door... met alle respect naar de ander toe!

Ik geniet ervan!
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 18:38

REBECCA893 schreef:
Ik word hier zo verdrietig van.... wat een letterneukerij allemaal!
Gefrustreerde smiley
Ik volg de discussies op de voet, heerlijk met een bakkie koffe erbij, en soms is het echt zeer to the point... maar waarom respecteren jullie zo weinig een anders mening?

Het lijkt een beetje op elkaar willen aftroeven op bijbelkennis!

Hele lappen tekst ter ondersteuning pfffffff

Toch ben ik blij met CM... en kijk elke dag ff wat jullie voor informatie uitwisselen.... zeer vermakelijk en soms zeer leerzaam!

Ga zo door... met alle respect naar de ander toe!

Ik geniet ervan!

Wat heeft het met mij te maken met " wat een letterneukerij allemaal " Smiley die vol vragen zit

Laatst aangepast door
MAR907
op woensdag 9 maart 2011, 18:40
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: woensdag 9 maart 2011, 18:52

MARIJAN072 schreef:

Tja, het huwelijk blijkt afhankelijk te zijn aan de man.
Geweldig zo,n boekje...
Je zou beter moeten weten...
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2043 2044 2045 2046 2047 2048 2049 ... 6194 Volgende
Pagina 2046 van 6194