ChristianMatch

Forum

mooi, leuk of bijzonder lied
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2118 2119 2120 2121 2122 2123 2124 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 19:58

WILLEMIJN232 schreef:
Het hijgend hert......ook zo'n klassieker.....
Toen mijn zoon net kon lezen was hij zo trots dat hij dit al mee kon zingen in de kerk van zijn opa en oma......ook op hele noten...kan je nagaan hoe traag dat ging als je net drie maanden kan lezen.......

Vreselijk traag ja...in de kerk waar mijn ouders later heen gingen ( terwijl ze van een ander lid waren ) zongen/zingen ze ook hele noten, nu nog..
Het klinkt gewoon niet... in mijn oren dan.. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 19:58

DAVID923 schreef:
bestewillemijn mijn tekst doelde op het neit blind de eigen wil en ''vrijheid'' volgen. Paulus zei ook tegen zijn gemeente, ga niet op eigen inzicht af.

jouw tekst slaat gezien de context en discussie als een tang op een varken.

maar zal proberen meer met eigen woorden NAAST de teksten te reageren. (en wat aardiger, want kreeg gister via een PM , de Heilige Geest en 2 tim 2 :24 op mijn donder)

Ik begreep heel goed waar je op doelde David.......en dit is mijn reactie daarop die jij waarschijnlijk niet begrijpt anders reageerde je niet zo....... Knipoog smiley
Maar ja, jij denkt ook dat mijn hart vol is van Gooise hoeren......ik citeer je nu even......... Verraste, verbaasde smiley terwijl ik gewoon een avondje gezellig naar de film was.......

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 26 maart 2011, 20:02
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 20:12

WILLEMIJN232 schreef:
Ik begreep heel goed waar je op doelde David.......en dit is mijn reactie daarop die jij waarschijnlijk niet begrijpt anders reageerde je niet zo.......
Maar ja, jij denkt ook dat mijn hart vol is van Gooise hoeren.ik citeer je nu even......... Verraste, verbaasde smiley terwijl ik gewoon een avondje gezellig naar de film was.......

En reflecteert een ieder niet zijn eigen gedachten? Smiley met dichtgeplakte mond Engeltje smiley

Laatst aangepast door
MARIAN519
op zaterdag 26 maart 2011, 20:14
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 20:19

DAVID923 schreef:
ja en nee, in haar postings vind ik nog te veel nadruk op de vrije wil. eigen verantwoordlijkeheid en vrije wil zijn niet per defenitie hetzelfde.

maarja, dat je Gods soevereiniteit en onze verantwoordelijkheid naast elkaar moet laten staan doet ze goed, en vond die vergelijking met die rails echt super.

Die vergelijking met die rails vind ik ook super..
Verantwoordelijkheid hebben we voor onze eigen vrije wil..onze keuzes..
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 20:21

TOBY236 schreef:
Voor diegene die zich afvragen of dit forum inderdaad openbaar te bezoeken is: Log uit en open dan deze pagina:
http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=1813

-of een link naar een ander willekeurig topic.

Best vreemd eigenlijk, ik had verwacht dat dit een "gesloten" forum zou zijn. Ik denk eigenlijk dat ze niet weten hoe ze het forum kunnen afsluiten voor niet-leden en dat ze het maar gewoon openbaar houden; lijkt me sterk het forum bewust openbaar is.

Ook de foto's zijn overigens openbaar; je kan de grote versie van de foto's bekijken zonder login. Zonder account heb je een optie om "christelijke singles" te zoeken. Uiteindelijk kom je dan bijv. op deze pagina:
http://www.christianmatch.nl/profiel_nli.php?profielID=57411

Je ziet hier een plaatje; als je erop klikt voor de vergroting krijg je zo'n lieve melding dat je een account moet hebben. Als je de afbeelding echter opent via rechtermuisknop > afbeelding weergeven, krijg je deze URL:
http://www.christianmatch.nl/image_uploader/images/members/2/f66e9242f6d95a36df732cfeb.jpg

Je kan die "2" in een "0" veranderen voor de foto in originele grootte; bij sommigen is dit gewoon de 10 megapixel versie. 1 is de grootste versie die betaalde members zien, 2 is de middelgrote preview en 3 is de kleine versie.

Verder maakt het weinig uit, daar niet van :P
Niemand zal op het idee uitkomen om dat nummertje te veranderen om alleen de grote versie te bekijken, en het is enkel maar de grote versie van de foto's die ze toch al kunnen zien.

Als je reageert op iemand komt dit in beeld..

Let op: dit forum is openbaar. Niet-leden kunnen meelezen. Om je privacy te waarborgen kun je bij profielinstellingen instellen dat je foto afgeschermd wordt voor niet-leden.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 20:22

FRANKT627 schreef:
...en ja hoor, onze meid uit de Pieten-stad trapt er met beide voeten in... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Dat ga ik even met de pasta in haar neus vrijven. Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 20:23

Geweldig initiatief, ik heb ook ondertekend.. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 20:24

WILLEMIJN232 schreef:
Ze heeft vast de lente in haar bol denk je niet? Smiley die vol vragen zit Verraste, verbaasde smiley

En jij in de winter een klaproos, en een tijdje geleden zat je nog in de herfst met een zonnebril. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 20:26

MARIO216 schreef:
En jij in de winter een klaproos, en een tijdje geleden zat je nog in de herfst met een zonnebril. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Niet zo kattig doen Mario.......anders ga ik niet bij je zitten bij de Italiaan....... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 20:28

MARIO216 schreef:

...de seizoen in 0341 zijn totaal anders dan in het normale gedeelte van het land... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 20:30

WILLEMIJN232 schreef:
Niet zo kattig doen Mario.......anders ga ik niet bij je zitten bij de Italiaan....... Knipoog smiley

Is er nog niet een verdwaalde Piet die hongerig is Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

Dit was nummer 5310 en Imre lacht............
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

MARIO216 schreef:
Dat ga ik even met de pasta in haar neus vrijven. Clown smiley

...haar neus is dat kleine witte stipje onder die inmense zonnebril...het gaat me daar weer een zootje worden heb ik zo de indruk. Ik zal het me nog beklagen dat ik niet mee kan Boze smiley
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 20:32

MARIO216 schreef:
Is er nog niet een verdwaalde Piet die hongerig is Clown smiley

Verraste, verbaasde smiley ...wat een vraag. W-tje heeft toch al gezegd dat ze mee gaat... Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 20:37

iets totaal anders..
http://www.youtube.com/watch?v=0iowndW2Eo8

Laatst aangepast door
MARIAN519
op zaterdag 26 maart 2011, 20:47
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 20:57

JAN786 schreef:
Ik denk dat Luther het proces in gang heeft gezet en de anderen zoals Calvijn en Melanchton de reformatie hebben doorgezet. Het gaat niet om deze personen maar om God die deze personen uitkozen heeft om terug te brengen bij de zuivere genade leer.

Andere vraag: Wat is het doel van dit topic?
Calvijn in een zwart hoekje zetten? Volgens mij is het bijbelse principe nog steeds:
goed spreken van een ander en anders zwijgen.

Ik geloof zeker dat Calvijn zijn zwakke punten had maar over Luther zijn ook zat verhalen in de omloop.

Ds. Kersten vond dat christenen joden moesten aangeven omdat men de overheid gehoorzaam moest zijn. Zo zullen er van elke grote God geleerde wel dingen te vinden zijn. Het bewijst des te meer dat de bijbel waar is en mensen tot op de laatste snik gebrekkige mensen blijven.

Over de site kan ik heel kort zijn: een hoop oude dwalingen in een nieuw jasje...(zonder daarbij wat te zeggen over de makers van deze site!)

Jan, met alle respect: in dit stukje geef je nu precies aan waar de schoen wringt. Ds. Kersten beriep zich op een Bijbeltekst dat we de overheid moesten gehoorzamen. Wat was echter de consequentie? Dat Joden werden aangegeven dan wel niet werden geholpen. Ds. Kersten wist toen niet van de vergassing maar wel dat ze naar het oosten zouden worden verbannen. Er zou zeker sprake zijn van ballingschap. Hij trok echter de conclusie op Bijbelse gronden dat de Joden dus niet beschermd hoefden te worden en we weten wat de gevolgen hiervan waren.

Er waren ook calvinisten, die niet zo buitengewoon begaafd waren als ds. Kersten en die vonden dat je God meer gehoorzaam moest zijn dan de mensen. Die namen Joden in huis.

Jij kijkt naar deze dominee als iemand die ook fouten maakte en het is een christelijke gedachte dat te doen. Maar op basis van zijn weergave van een Bijbeltekst, moet dit haast wel levens gekost hebben.

Je kunt dus zelfs als erudiet mens, want dat was hij, op grond van een Bijbeltekst, mensen laten omkomen. En hij had niet alleen beter moeten weten maar vooral ook beter kunnen weten. Hij was in zijn tijd leidend en buitengewoon gezaghebbend in de bevindelijke kring. Als hij niet star calvinistisch had geïnterpreteerd en de keuze had gemaakt God meer te gehoorzamen dan de mensen, waren er ongetwijfeld levens gered. In de gereformeerd synodale hoek waren zeer veel moedigen met Godsvertrouwen die de Joden wel onderdak gaven.

In de Gouden Eeuw was de slavenhandel het zwarte goud in Nederland. Fout? Welnee, er stond toch geschreven dat slaven hun meesters moesten gehoorzamen? En had God niet gesproken over Cham? En als het zoveel geld binnenbracht, moest het toch een zegen zijn voor zijn calvinistische volgelingen? De Amerikaanse gedachte dat welvaart een zegen van God was, leefde toen ook al. Op basis van een Bijbeltekst werd de slavenhandel goedgekeurd. God had dit toch voorbeschikt? Ondanks dat deze teksten in de Bijbel staan is slavenhandel verwerpelijk en in strijd met het christendom.

Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen, daar sprak ik al eerder over. Het staat letterlijk in de Bijbel. Maar het is in strijd met het het christelijk geloof om Joden te vervolgen en zeker middels de grootste misdaad die de mensheid ooit kende, de Holocaust. Deze tekst is hiervoor misbruikt, want het staat er toch letterlijk?

Het probleem zit hem niet in de Bijbel. Het probleem zit hem in een foute interpretatie van Gods Woord. Ds. Kersten had, erudiet als hij was, beter moeten weten. Mensen moeten nadenken wanneer ze een Bijbeltekst letterlijk aanhalen en daarmee vaak fout gebruiken. Het gaf al zoveel leed. En het denken van Calvijn over het moeten doden van de tovenares op grond van een Bijbeltekst was een gevolg van dezelfde denktrant.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 26 maart 2011, 22:24
Naar boven

Auteur Bericht
DINI968

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:01

FRANKT627 schreef:
Ik durf niet meegaan...er zijn teveel vrouwen...en W-tje is er dan ook nog...en ik kan niet met stokjes eten...het is ook wel erg ver vanuit Brabant...

ik zal op 9 april wel een boterham eten of vasten want het is nog volop in de 40dagentijd Engeltje smiley

Bang voor de vrouwen????????????Je krijgt zelfs steun van Mario en nog durf je niet????????????? Twijfelende smiley Coole smiley met zonnebril Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
DINI968

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:07

DINI968 schreef:
Bang voor de vrouwen????????????Je krijgt zelfs steun van Mario en nog durf je niet????????????? Twijfelende smiley Coole smiley met zonnebril Smiley die vol vragen zit

Dini gaat dus wel lekker uit eten. Ik heb er zin in.............
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:12

THOMAS968 schreef:
Jan met alle respect: in dit stukje geef je nu precies aan waar de schoen wringt. Ds. Kersten beriep zich op een bijbeltekst dat we de overheid moesten gehoorzamen. Wat was echter de consequentie? Dat Joden werden aangegeven danwel niet werden geholpen. Ds. Kersten wist toen niet van de vergassing maar wel dat ze naar het oosten zouden worden verbannen. Hij trok echter de conclusie op bijbelse gronden dat de Joden dus niet bescbermd hoefden te worden en we weten wat de gevolgen hiervan waren.

Er waren ook calvinisten, die niet buitengewoon begaafd waren als ds. Kersten en die vonden dat je God meer gehoorzaam moest zijn dan de mensen. Die namen Joden in huis.

Jij kijkt naar deze dominee als iemand die ook fouten maakte en het is een christelijke gedachte dat te doen. Maar op basis van een bijbeltekst moet dit haast wel levens gekost hebben.

Je kunt dus zelfs als erudiet mens, want dat was hij, op grond van een bijbeltekst mensen laten omkomen. En hij had niet beter moeten weten maar vooral beter kunnen weten. Hij was in zijn tijd leidend in de bevindelijke kring. Als hij niet star calvinistisch had geïnterpreteerd en de keuze had gemaakt God meer te gehoorzamen dan de mensen, waren er ongetwijfeld levens gered. In de gereformeerd synodale hoek waren zeer veel moedigen met Godsvertrouwen die de Joden wel onderdak gaven.

In de Gouden Eeuw was de slavenhandel het zwarte goud in Nederland. Fout? Welnee, er stond toch geschreven dat slaven hun meesters moesten gehoorzamen? En had God niet gesproken over Cham? En als het zoveel geld binnenbracht moest het toch een zegen zijn voor zijn calvinistische volgelingen? De Amerikaanse gedachte dat welvaart een zegen van God was, leefde toen ook al. Op basis van een bijbeltekst werd de slavenhandel goed gekeurd. God had dit toch voorbeschikt? Ondanks dat deze teksten in de Bijbel staan is slavenhandel verwerpelijk en in strijd met het christendom.

Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen, daar sprak ik al eerder over. Het staat letterlijk in de Bijbel. Maar het is in strijd met het het christelijk geloof om Joden te vervolgen en zeker middels de grootste misdaad die de mensheid ooit kende, de Holocaust,

Het probleem zit hem niet in de Bijbel. Het probleem zit hem in een foute interpretatie van Gods Woord. Ds Kersten had, erudiet als hij was, beter moeten weten. Mensen moeten nadenken wanneer ze een bijbeltekst misbruiken. Het gaf al zoveel leed.

Thomas

Dank voor deze glasheldere, rake bijdrage, Thomas.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:13

DINI968 schreef:
Dini gaat dus wel lekker uit eten. Ik heb er zin in.............

gezellig ja, ik ook.. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
KATHY142

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:16

DAVID923 schreef:
ja en nee, in haar postings vind ik nog te veel nadruk op de vrije wil. eigen verantwoordlijkeheid en vrije wil zijn niet per defenitie hetzelfde.

maarja, dat je Gods soevereiniteit en onze verantwoordelijkheid naast elkaar moet laten staan doet ze goed, en vond die vergelijking met die rails echt super.

Inderdaad vrije wil en eigen verantwoordelijkheid zijn niet per definitie hetzelfde. Maar ze hebben wel met elkaar te maken. Want we zijn wel verantwoordelijk voor onze vrije wil en de keuzes die wij daarmee maken. Haal de vrije wil weg en wie is er dan verantwoordelijk?
Misschien moet je mijn posting nog eens goed doorlezen David, dan zul je zien dat er wel degelijk een balans is en dat ik beide kanten noem als even belangrijk.
En dat ze daarnaast hetzelfde zeggen, zei het met andere worden, als de stukjes die jij post.
David of de nadruk soms ergens meer of minder op ligt is in mijn optiek muggenziften. Maar goed, moet ook kunnen, een mens moet wat te doen hebben.
Maar belangrijker in dit alles is dat wij het doel wat God met ons heeft niet uit het oog verliezen. Het doel van onze redding, dat wij zullen gelijken op Zijn Zoon, de Heer Jezus. Dat is de uiteindelijke bedoeling, dat is Zijn verlangen.
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:27

MARIAN519 schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=hA9cN6CVl5w

Dit zijn de mijne, hele noten en bij mijn tante in Hoedekenskerke zongen ze nog Datheen... Smiley die vol vragen zit kon ik niks mee vanzelf, maar ik vond het wel heel bijzonder..

Datheen? Zingen ze in sommige plaatsen in Zeeland nóg steeds.
Borssele, Kruiningen , Bruinisse.
'k Weet zelfs dat er scholen zijn waar de kinderen hun psalmversje moeten leren in Datheen.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:45

VISSER278 schreef:
Datheen? Zingen ze in sommige plaatsen in Zeeland nóg steeds.
Borssele, Kruiningen , Bruinisse.
'k Weet zelfs dat er scholen zijn waar de kinderen hun psalmversje moeten leren in Datheen.

Ik heb een Vissertje in de klas gehad...als jong juffie van 19 lentes...
Misschien dat jij? Smiley die vol vragen zit Lachende smiley Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:46

CROSSROAD317 schreef:
Gelovige met niet gelovige, zou ik zeker niet willen. Je kunt namelijk niet praten over de dingen die voor jou als gelovige je het meest na aan het hart liggen, je stuit uiteindelijk op een muur van onbegrip ..... Of de Heilige Geest moet hem/haar zo aanspreken dat hij/zij tot geloof (behouden) komt. Maar dat is meer uitzondering dan regel.
Twee geloven op één kussen daar slaapt de duivel tussen, niet als de basis van je geloof hetzelfde is; Jezus Christus kennen als je Verlosser en Zaligmaker. Over de invulling van je geloof, kun je samen, met God (zie hier het drievoudig snoer), het wel eens worden ....

Ben het volledig met je eens Cross!
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:47

waarom moet je nu dat hele stuk kopieren als je er vlak onder je steun wilt betuigen? is erg irritant, want dan moet je veel verder scrollen en de treats worden langer dan nodig.

is maar een vriendelijke tip.
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:49

hmm, goed punt Kathy. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:51

WILLEMIJN232 schreef:
Is dat niet een beetje kort door de bocht? Het is natuurlijk prettiger maar een relatie met een ongelovige hoeft toch niet per definitie in te houden dat je een slecht huwelijk hebt als je elkaar daar de ruimte in geeft?

toch ken ik tot nu toe geen koppels waarin en een gelovige en een ongelovige toegeven dat ze een gelukkig huwelijk hebben willemijn,
ik denk dat je als gelovige hoopt daarin de ruimte te krijgen van een ongelovige partner,
maar ik zou liever samen bidden met een gelovige partner dan mij te moeten afzonderen omdat mijn ongelovige partner er niets in vindt!

Laatst aangepast door
MARYLIEN613
op zaterdag 26 maart 2011, 21:55
Naar boven

Auteur Bericht
XABIA794

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:56

THOMAS968 schreef:
Jan, met alle respect: in dit stukje geef je nu precies aan waar de schoen wringt. Ds. Kersten beriep zich op een Bijbeltekst dat we de overheid moesten gehoorzamen. Wat was echter de consequentie? Dat Joden werden aangegeven dan wel niet werden geholpen. Ds. Kersten wist toen niet van de vergassing maar wel dat ze naar het oosten zouden worden verbannen. Er zou zeker sprake zijn van ballingschap. Hij trok echter de conclusie op Bijbelse gronden dat de Joden dus niet beschermd hoefden te worden en we weten wat de gevolgen hiervan waren.

Er waren ook calvinisten, die niet buitengewoon begaafd waren als ds. Kersten en die vonden dat je God meer gehoorzaam moest zijn dan de mensen. Die namen Joden in huis.

Jij kijkt naar deze dominee als iemand die ook fouten maakte en het is een christelijke gedachte dat te doen. Maar op basis van zijn weergave van een Bijbeltekst moet dit haast wel levens gekost hebben.

Je kunt dus zelfs als erudiet mens, want dat was hij, op grond van een Bijbeltekst mensen laten omkomen. En hij had niet beter moeten weten maar vooral beter kunnen weten. Hij was in zijn tijd leidend en buitengewoon gezaghebbend in de bevindelijke kring. Als hij niet star calvinistisch had geïnterpreteerd en de keuze had gemaakt God meer te gehoorzamen dan de mensen, waren er ongetwijfeld levens gered. In de gereformeerd synodale hoek waren zeer veel moedigen met Godsvertrouwen die de Joden wel onderdak gaven.

In de Gouden Eeuw was de slavenhandel het zwarte goud in Nederland. Fout? Welnee, er stond toch geschreven dat slaven hun meesters moesten gehoorzamen? En had God niet gesproken over Cham? En als het zoveel geld binnenbracht moest het toch een zegen zijn voor zijn calvinistische volgelingen? De Amerikaanse gedachte dat welvaart een zegen van God was, leefde toen ook al. Op basis van een Bijbeltekst werd de slavenhandel goed gekeurd. God had dit toch voorbeschikt? Ondanks dat deze teksten in de Bijbel staan is slavenhandel verwerpelijk en in strijd met het christendom.

Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen, daar sprak ik al eerder over. Het staat letterlijk in de Bijbel. Maar het is in strijd met het het christelijk geloof om Joden te vervolgen en zeker middels de grootste misdaad die de mensheid ooit kende, de Holocaust. Deze tekst is hiervoor misbruikt, want het staat er toch letterlijk?

Het probleem zit hem niet in de Bijbel. Het probleem zit hem in een foute interpretatie van Gods Woord. Ds. Kersten had, erudiet als hij was, beter moeten weten. Mensen moeten nadenken wanneer ze een Bijbeltekst letterlijk aanhalen en daarmee vaak fout gebruiken. Het gaf al zoveel leed. En het denken van Calvijn over het moeten doden van de tovenares op grond van een Bijbeltekst was een gevolg van dezelfde denktrant.

Thomas

goeie uiteenzetting.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:56

DAVID923 schreef:
waarom moet je nu dat hele stuk kopieren als je er vlak onder je steun wilt betuigen? is erg irritant, want dan moet je veel verder scrollen en de treats worden langer dan nodig.

is maar een vriendelijke tip.

zo vriendelijk vind ik je toon, niet, hoewel er wel wat in je advies zit, David. Ik vind het juist wel fijn lezen omdat als er veel reacties komen je op enig moment niet meer helder hebt waarom het in eerste instantie was begonnen. Meningen verschillen en dat mag. Je zou je bijvoorbeeld wat minder snel kunnen ergeren als dingen niet gaan zoals je wilt.
Naar boven

Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:57

THOMAS968 schreef:

Jij kijkt naar deze dominee als iemand die ook fouten maakte en het is een christelijke gedachte dat te doen. Maar op basis van zijn weergave van een Bijbeltekst moet dit haast wel levens gekost hebben.

Je kunt dus zelfs als erudiet mens, want dat was hij, op grond van een Bijbeltekst mensen laten omkomen. En hij had niet beter moeten weten maar vooral beter kunnen weten. Hij was in zijn tijd leidend en buitengewoon gezaghebbend in de bevindelijke kring. Als hij niet star calvinistisch had geïnterpreteerd en de keuze had gemaakt God meer te gehoorzamen dan de mensen, waren er ongetwijfeld levens gered. In de gereformeerd synodale hoek waren zeer veel moedigen met Godsvertrouwen die de Joden wel onderdak gaven.

In de Gouden Eeuw was de slavenhandel het zwarte goud in Nederland. Fout? Welnee, er stond toch geschreven dat slaven hun meesters moesten gehoorzamen? En had God niet gesproken over Cham? En als het zoveel geld binnenbracht moest het toch een zegen zijn voor zijn calvinistische volgelingen? De Amerikaanse gedachte dat welvaart een zegen van God was, leefde toen ook al. Op basis van een Bijbeltekst werd de slavenhandel goed gekeurd. God had dit toch voorbeschikt? Ondanks dat deze teksten in de Bijbel staan is slavenhandel verwerpelijk en in strijd met het christendom.

Thomas

Leerrijke bijdrage Thomas!
Naar boven

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2118 2119 2120 2121 2122 2123 2124 ... 6194 Volgende
Pagina 2121 van 6194