| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 19:10
|
|
|
|
| ANNETTE050 schreef: | Het is natuurlijk wel zo, dat de leerstellingen van Calvijn een tegenreactie hebben opgeroepen. De sfeer in de kerken en gemeenten, die star de dogma's van Calvijn aan hangen, kan heel erg koud en kil zijn. Al in mijn tienertijd verbaasde ik me enorm over het feit dat passieve euthenasie geen optie was. De arts was verplicht het leven van de ernstig zieke patient te rekken en dit werd gezien als een proces van loutering van God. Voor zo een God kruip je toch weg? Laat staan blindelings vertrouwen en met je problemen bij Hem komen. Er zijn, in de loop der jaren, veel christenen om o.a. die reden (de kille, emotieloze sfeer) overgestapt naar een evangelische gemeente. Soms zijn deze christenen daardoor in grote problemen gekomen met familie en vrienden. Dan kunnen dingen uit balans raken. En er zijn m.i. idd ook wel uitwassen in evangelische gemeentes die niet goed zijn. Nogmaals, jammer dat het een openbaar forum is, want ik zou hier graag dieper op willen doorgaan.
Soms denk ik wel eens dat het jammer is, dat zoveel christenen overgestapt zijn. Er zitten nog zoveel christenen 'gevangen' in een angstgeloof. Gewoon opgegroeid in calvinistische families... Ik was erg blij met het openingsartikel van dit topic, een echte eye-opener. Het gaf me eindelijk het laatste puzzlestukje als oplossing op de vraag, hoe er toch zo een rigide denkwijze heeft kunnen ontstaan in zoveel gereformeerde kerken (uitgesloten de goede natuurlijk). Alles is eigenlijk in een wet gevangen; scheiding, passieve euthenasie, de doop enz.enz. |
Je doe nu wel erg negatief over mensen die de calvinistische leer aanhangen. Er zijn mensen die daar gewoon in geloven en het ook niet willen zien zonder angst Maar dat is hun overtuiging en als je daarin opgroeit en je denkt zelf anders is dat moeilijk en geeft veel leed, dat weet ik ook uit eigen ervaring......Maar hoe jij even makkelijk stelt dat ze tegen passieve euthasie zijn????? Dat is wel een ethische kwestie die je niet zo maar even neer kan zetten vind ik, dat is wat ongenuanceerd...... En als die mensen dat nu toch als de ware leer zien? Dan is dat toch goed? Je moet niet de fout begaan om dit soort dingen te bekijken vanuit je eigen normen denk ik.........en dan gaat het niet om jouw angst maar om hun angst en daar zijn ze zelf verantwoordelijk voor.......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 19:26
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Je doe nu wel erg negatief over mensen die de calvinistische leer aanhangen. Er zijn mensen die daar gewoon in geloven en het ook niet willen zien zonder angst Maar dat is hun overtuiging en als je daarin opgroeit en je denkt zelf anders is dat moeilijk en geeft veel leed, dat weet ik ook uit eigen ervaring......Maar hoe jij even makkelijk stelt dat ze tegen passieve euthasie zijn????? Dat is wel een ethische kwestie die je niet zo maar even neer kan zetten vind ik, dat is wat ongenuanceerd...... En als die mensen dat nu toch als de ware leer zien? Dan is dat toch goed? Je moet niet de fout begaan om dit soort dingen te bekijken vanuit je eigen normen denk ik.........en dan gaat het niet om jouw angst maar om hun angst en daar zijn ze zelf verantwoordelijk voor....... | Eerlijk gezegd heb ik altijd moeite met mensen die denken dat ze enige echte ware leer aanhangen. Ik vind dat je altijd voor ogen moet hebben, dat andersdenkenden niet per definitie ongelijk hebben...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 19:30
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Eerlijk gezegd heb ik altijd moeite met mensen die denken dat ze enige echte ware leer aanhangen. Ik vind dat je altijd voor ogen moet hebben, dat andersdenkenden niet per definitie ongelijk hebben... |
Jij denkt toch ook dat jouw manier van geloven de -voor jou goede- manier van geloven is? En dat is niet mijn manier maar daarom slecht? Zo bedoel ik het eigenlijk......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 19:32
|
|
|
|
Als mensen echt gelukkig zijn in een angstgeloof, wat ik me overigens afvraag, dan kun je zeggen dat het geen punt is. Maar Annette kaart juist aan dat het voor haar wel van belang is om te herkennen dat veel in wetten gevangen was. De opvattingen over passieve euthanasie waren een illustratie. Wat hier aangekaart wordt is dat er in sommige calvinistische kerken toch veel angst en niet altijd te doorziene wetten en regeltjes waren. En daar hebben en hadden mensen last van. Om in jouw termen te blijven: dat mag dan toch ook? Als je weet wat orthodoxe opvattingen aan (vaak onnodig) persoonlijk leed hebben gebracht, mag dat best genoemd worden, lijkt me. De Nederlandse literatuur in de vorige eeuw heeft dat ook wel blootgelegd. In een eerlijke discussie mogen de schaduwzijden die het calvinisme heeft gehad voor veel mensen best aan de orde komen. Er zijn er hierdoor al zoveel vertrokken tenslotte.
Thomas, die vindt dat dit een groot verlies was.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 30 maart 2011, 19:41
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ELOY997
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 19:34
|
|
|
|
wat heeft God het allemaal toch mooi bedacht he, diversiteit, we zien er allemaal anders uit van buiten, en ook van binnen zijn we allemaal anders, zelfs onze voorkeuren zijn verschillend.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 19:45
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | He He , daar hebben we onze Belg door de bocht. Visser die zich al die tijd uit fatsoen heeft ingehouden..... en jawel hoor , onze Belg die niet eens wist wat een bolus was , zal het éven hier bekend maken.  |
De Friezen die meegaan, kunnen op oranjekoek tracteren of sukerbôle met roomboter. Ok, de Hartstichting zou het ogenblikkelijk verbieden maar..... lekker is het wel.
http://www.lekker-frysk.nl/suikerbrood.htm
Smulsmurf, andere koek
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 30 maart 2011, 19:58
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 19:52
|
|
|
|
Frankt: je kent je eigen 2e taal niet. 
bonnefooi is een verbastering van het franse (let je even op, Hannah) 'Bonne fois', wat je kunt vertalen met 'goede kans'. 'op de bonnefooi gaan' is dus 'hopend op een goede kans' ergens naartoe gaan.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 19:56
|
|
|
|
Het gaat me niet om goed of slecht. Het gaat erom dat in gemeentes waar de calvinistische leer wordt aangehangen, veel is vastgelegd in een wet, terwijl de optie om over elke situatie apart in gebed te gaan en aan God voor te leggen in gebed en Hem daarin te erkennen een betere weg is...die juist door het angstgeloof geblokkeerd wordt.
Ik wil alleen als voorbeeld nog een verhaal toevoegen van en lieve, warme vrouw, dat ik onlangs hoorde. Haar laatste woorden waren gevat in de vraag (smekend huilen) aan Jezus om haar niet te verlaten. Deze diepgelovige vrouw heeft tot in de laatste seconde van haar ziekbed angst gekent dat Jezus haar zou kunnen verlaten, naast alle andere ellende, terwijl ze de bemoedigende, troostende steun van de Here helemaal gemist heeft. Gewoon een voorbeeld, meer niet, wat voor een ellende er kan ontstaan in deze gemeentes.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op woensdag 30 maart 2011, 22:33
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:06
|
|
|
|
| THOMAS968 schreef: | De Friezen die meegaan, kunnen op oranjekoek tracteren of sukerbôle met roomboter. Ok, de Hartstichting zou het ogenblikkelijk verbieden maar..... lekker is het wel.
Smulsmurf, andere koek  |
dus we kunnen "andere koek" ook op het picknick-lijstje plaatsen, smulsmurf? doe mij maar verboden sukerbôle......dat lijkt me wel wat. paar tassen vol is wel voldoende.
@ grrrrrr iffin; I don't, just won't, will not speak that language; and you know that!
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op woensdag 30 maart 2011, 20:08
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:13
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | | @ grrrrrr iffin; I don't, just won't, will not speak that language; and you know that! |
¿que?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:21
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | dus we kunnen "andere koek" ook op het picknick-lijstje plaatsen, smulsmurf? doe mij maar verboden sukerbôle......dat lijkt me wel wat. paar tassen vol is wel voldoende.
@ grrrrrr iffin; I don't, just won't, will not speak that language; and you know that! |
You are not able to.
Nee hoor, het was meer een tip voor de Friezen die gaan. Die maken jullie allemaal tot smulsmurfjes dan.
Smulfsmurf, niet meer the one and only in dat geval.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 30 maart 2011, 20:23
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:23
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | LEZEN...LEZEN...LEZEN...LEZEN ...LEONARD  |
Ach zou het komen door de midlifecrisis Visser
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:23
|
|
|
|
thomas: nog een mogelijkheid: 'she doesn't want to'
dat komt het dichtst in de buurt, denk ik
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIC483
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:24
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | | [/b]Nou sorry hoor, maar volgens mij kun je dit moeilijk een leerstellige uitspraak noemen, want het staat dus wel degelijk in de Bijbel. Of heb jij een andere Bijbel? Verder gaat dit topic over Calvijn, dus dan is het logisch dat de discussie zich ook daarop toespitst. |
Grappig, jou reactie onderstreept precies wat ik beweerde!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:26
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Je doe nu wel erg negatief over mensen die de calvinistische leer aanhangen. Er zijn mensen die daar gewoon in geloven en het ook niet willen zien zonder angst Maar dat is hun overtuiging en als je daarin opgroeit en je denkt zelf anders is dat moeilijk en geeft veel leed, dat weet ik ook uit eigen ervaring......Maar hoe jij even makkelijk stelt dat ze tegen passieve euthasie zijn????? Dat is wel een ethische kwestie die je niet zo maar even neer kan zetten vind ik, dat is wat ongenuanceerd...... En als die mensen dat nu toch als de ware leer zien? Dan is dat toch goed? Je moet niet de fout begaan om dit soort dingen te bekijken vanuit je eigen normen denk ik.........en dan gaat het niet om jouw angst maar om hun angst en daar zijn ze zelf verantwoordelijk voor....... |
In mijn stukje heb ik het over passieve euthenasie in de context, dat het niet toegestaan werd, met de reden dat God het hele stervensproces tot op de laatste minuut zou willen inzetten voor loutering. Ik stel helemaal niet de passieve euthenasie ter discussie, maar alleen het Godsbeeld vanwaaruit deze gedachte voortkwam.
K Wil liever niet dat je mijn reacties uit de context haalt...
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op woensdag 30 maart 2011, 21:19
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIC483
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:30
|
|
|
|
|
Ik weet dat in sommige calvinistische kerken twijfel aan het geloof als kenmerk van het ware geloof wordt gezien. Maar ik heb niet de indruk dat Calvijn hier aanleiding toe geeft.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:32
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | ik denk dat het veranderen van een naam niet genoeg zal zijn... Een complete verbouwing kan misschien nog helpen... |
Ik hoop dat W-tje met het etentje niet verkleed gaat als een dolfijn, misschien als een schone zeemeermin, of als een oude taart.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:34
|
|
|
|
Woensdag 30 maart, 1 Kronieken 29: 10-19; Als een schaduw.
Als de zon maar schijnt, dan zie je ze: de schaduwen. Een wonderlijk iets, eigenlijk, zo’n schaduw. Soms is de schaduw zo duidelijk dat je precies kunt zien wie de schaduw veroorzaakt. Als de zon minder fel is, wordt de schaduw vaag en onduidelijk. En na verloop van tijd is de schaduw zelfs helemaal verdwenen. Er is geen schaduw die langer dan een dag bestaat. Koning David is gekomen aan het eind van zijn leven. Hij zingt een lied. Een loflied. Ondanks alle tegenslagen in zijn leven is er reden om God te danken. Zijn lied is tegelijkertijd een gebed voor zijn zoon Salomo, die de nieuwe koning zal zijn. In dit lied wordt duidelijk dat David heel goed weet dat wij mensen maar reizigers zijn, vreemdelingen en bijwoners. Mensen die een tijdje kamperen op de camping van deze wereld. Mensen die te vergelijken zijn met een schaduw. Zo zijn onze dagen op aarde. Het lijkt soms heel wat, maar voor je het weet is de schaduw weer verdwenen, het leven voorbij. Is dat nu niet wat somber gezegd? Ja en nee. Het is in elk geval de waarheid. Het leven is maar kort. Voor je het weet is het voorbij. Vraag het maar eens aan mensen die je al een dagje ouder zijn! Toch is er meer te zeggen over het leven. Want ons leven mag dan een schaduw zijn – het licht van Pasen ziet kans om ons weer tot leven te roepen! Pasen wil zeggen: morgen komt er eer een dag! Morgen zal het licht er weer zijn: het leven tot in eeuwigheid!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:35
|
|
|
|
De Levensweg
De route langs de levensweg is niet altijd geplaveid met rozen hoogstens met een doornenheg het kan regenen, het kan hozen
Het vervoer maakt het verschil Maar of ik het nou wel of niet wil Afslaan is van de bozen
Want we moeten door en door Vooruit gestuwd door de maatschappij Ik blijf de drukte nauwelijks voor Maar waar moet ik dan heen, waar is er rust voor mij?
De parkeerplaats langs de weg geeft tijdelijk rust Voordat ik het weet ben ik in slaap gesust Maar dat mag niet ik moet meer en meer Ook al weet ik niet van wat, ik wil nog een keer
Medepassagiers die heb ik genoeg Maar de weg daar voor de boeg Kom ik niet over in de kroeg
De bestemming komt nog niet in het zicht Maar wat ik wil dat is lucht, op naar Het Licht!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:36
|
|
|
|
| THOMAS968 schreef: | De Friezen die meegaan, kunnen op oranjekoek tracteren of sukerbôle met roomboter. Ok, de Hartstichting zou het ogenblikkelijk verbieden maar..... lekker is het wel.
Smulsmurf, andere koek  |
of fryske dûmkes..
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:37
|
|
|
|
| ANNETTE050 schreef: | Het gaat me niet om goed of slecht. Het gaat erom dat in gemeentes waar de calvinistische leer wordt aangehangen, veel is vastgelegd in een wet, terwijl de optie om over elke situatie apart in gebed te gaan en aan God voor te leggen en Hem daarin te erkennen een betere weg is...die juist door het angstgeloof geblokkeerd wordt.
Ik wil alleen als voorbeeld nog toevoegen, dat het me door hart en ziel sneed, toen ik het verhaal van een lieve vrouw hoorde. Haar laatste woorden waren gevat in de vraag aan Jezus om haar niet te verlaten. Deze diepgelovige vrouw heeft tot in de laatste seconde van haar ziekbed angst gekent dat Jezus haar zou kunnen verlaten, naast alle andere ellende, terwijl ze de bemoedigende, troostende steun van de Here helemaal gemist heeft. En deze vrouw is kort geleden overleden. |
Het is niet vanzelfsprekend dat er in elke kerk waar de calvinistische leer wordt aangehangen angstgeloof heerst. Vaak is dit angstgeloof een gevolg van bepaalde personen in die gemeente die hun eigen stempel op iets wilden zetten en hun eigen interpretatie aan de Bijbel gaven ( en aan de vele "geschriften "van onze zgn.kerkvaders..)
Het is intriest en doet God grote oneer aan.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:38
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | Ik hoop dat W-tje met het etentje niet verkleed gaat als een dolfijn, misschien als een schone zeemeermin, of als een oude taart.  |
mijn nieuwsgierigheid en zin om mee te gaan wordt alsmaar groter... W-tje is altijd mooi hoe ze ook gekleed gaat... vergeet alvast je fotomachien niet mee te nemen...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:41
|
|
|
|
| MARIAN519 schreef: | Het is niet vanzelfsprekend dat er in elke kerk waar de calvinistische leer wordt aangehangen angstgeloof heerst. Vaak is dit angstgeloof een gevolg van bepaalde personen in die gemeente die hun eigen stempel op iets wilden zetten en hun eigen interpretatie aan de Bijbel gaven ( en aan de vele "geschriften "van onze zgn.kerkvaders..)
Het is intriest en doet God grote oneer aan. |
Nee het is idd niet vanzelfsprekend, de jongere generatie komt er meer en meer los van. Maar de meeste jongeren gaan dan richting bedieningen, en komen in een tegenreactie terecht
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op woensdag 30 maart 2011, 22:35
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:41
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | | of fryske dûmkes.. |
...enne, welke activiteit wordt er gepland na de picknick? Al die calorieën moeten we ook kwijtraken...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:42
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | mijn nieuwsgierigheid en zin om mee te gaan wordt alsmaar groter... W-tje is altijd mooi hoe ze ook gekleed gaat... vergeet alvast je fotomachien niet mee te nemen...  |
En dan neem ik ook mijn zonnebril op en zo dan samen op de foto. Ik schijn tussen die twee Veluwse dames te zitten. Dan neem ie andere haar zonnebril ook. Een variatie op de Bluese Brothers.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:44
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | | En dan neem ik ook mijn zonnebril op en zo dan samen op de foto. Ik schijn tussen die twee Veluwse dames te zitten. Dan neem ie andere haar zonnebril ook. Een variatie op de Bluese Brothers. |
...hoe moet ik je dan herkennen op de foto???
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:46
|
|
|
|
na deze is de volgende picknick-activiteit gepland op 21 mei, geloof ik; PICKNICKEN!!
zijn we creatief of zijn we het niet..............
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:48
|
|
|
|
dan val ik af. ik kan me herinneren dat ik ergens in dit topic een bericht daarover heb geplaatst. iets met SAABS in Frankrijk, of zo.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:53