| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
Berichten: 5057
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:06
|
|
|
|
| IMKE917 schreef: | Ja klopt, dat heeft Chat aangegeven en ik spreek dat toch niet tegen?? Ik geef alleen even een aantal definities van hoogmoed erbij en wat Jezus ons ervan zegt. Dat vind ik n.l. veel belangrijker dan welke norm in ons land ook. | Toch worden beide dingen heel snel met elkaar verward. In tegenstelling tot Amerika waar iedereen aangemoedigd wordt met zijn talenten te woekeren, zijn we hier vaak bezig de ander zoveel mogelijk naar beneden te halen. Onze calvinistische achtergrond heeft daar alles mee te maken. Deze vorm van nivellering is heel hardnekkig. Daarom zeg ik dat voor ons de belangrijkste norm is matigheid. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg en laat vooral niet zien dat je iets kan...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
Berichten: 7231
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:09
|
|
|
|
Wie groot gaat op eigen kwaliteiten, vol is van eigen prestatities en volmaaktheid, acht zich beter dan anderen. Hij ziet met minachting op anderen neer. (aldus T.J. van Bavel)
Laatst aangepast door
|
FRANKT627
|
op woensdag 31 augustus 2011, 12:33
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
Berichten: 3599
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:09
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | | Josina........Visser wenst je heel veel sterkte toe morgen , maar bovenal Gods nabijheid. |
Dank je wel!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
Berichten: 2113
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:11
|
|
|
|
Ik denk dat hoogmoed en talenten idd. verschillende dingen zijn; wel denk ik dat je hoogmoedig kunt zijn vanwege bijv. een talent...
Nederigheid betekent voor mij... je plaats weten. Ik vind niet dat je altijd alles maar moet pikken, maar dat je ook voor jezelf mag opkomen, mits het op een assertieve manier is.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
Berichten: 4718
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:12
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Toch worden beide dingen heel snel met elkaar verward. In tegenstelling tot Amerika waar iedereen aangemoedigd wordt met zijn talenten te woekeren, zijn we hier vaak bezig de ander zoveel mogelijk naar beneden te halen. Onze calvinistische achtergrond heeft daar alles mee te maken. Deze vorm van nivellering is heel hardnekkig. Daarom zeg ik dat voor ons de belangrijkste norm is matigheid. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg en laat vooral niet zien dat je iets kan... |
En dat siert de mens:nederigheid.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
Berichten: 868
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:13
|
|
|
|
Ik begreep dat het bij mn vader wel de morfine was die zijn overlijden overlijden bespoedigt heeft maar als ik dan lees dat het niet zo is dat morfine het bespoedigt vind ik dat wel weer fijn voor mn moeder want zij dacht dit ook en was er niet blij mee dat het door de artsen beslist was om het te geven. Sjalom. Martin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
Berichten: 5057
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:14
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | | En dat siert de mens:nederigheid. | Dat is geen ware oprechte nederigheid. Het is net zo nederig met je talenten te woekeren ook al betekent dat dat je misschien een betere positie in de maatschappij hebt. Het gezegde is bescheidenheid siert de mens, niet nederigheid siert de mens. Deze houding heeft als een vloek gewerkt op de maatschappij. Generaties lang is men opgevoed met de gedachte dat de mens van nature slecht is en dat het streven naar beter zijn slecht is. En het is ook de belangrijkste reden waarom ik uit volle overtuiging VVD stem. Omdat zij staan voor het ontplooien van de mens. Iets goed kunnen is geen vies woord, maar het is een uitdaging, die we met ons allen kunnen aanpakken. En daar zie ik de parallel naar de Bijbel waarin God ons oproept met onze talenten te woekeren.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zondag 28 augustus 2011, 22:22
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
Berichten: 5407
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:15
|
|
|
|
| SUSANNAH475 schreef: | Ik denk dat hoogmoed en talenten idd. verschillende dingen zijn; wel denk ik dat je hoogmoedig kunt zijn vanwege bijv. een talent...
Nederigheid betekent voor mij... je plaats weten. Ik vind niet dat je altijd alles maar moet pikken, maar dat je ook voor jezelf mag opkomen, mits het op een assertieve manier is. |
Maar waarom moet je altijd nederig zijn? Wat is er mis mee om zelfbewust in het leven te staan? Het is wat calvinistich die nederigheids gedachte.........Nederigheid voor God vind ik wat anders, maar in het gewone leven? Niets mis met een een stukje zelfverzekerdheid en weten dat je dingen kan.....en ook weten dat dingen grandioos mislukken want dan-weet je je plaats weer- zoals Susannah zegt.....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
Berichten: 868
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:15
|
|
|
|
| JOSINA022 schreef: | | Dank je wel! | Hallo Josina Ook van mij heel veel sterkte en GODs zegen. Sjalom. Martin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
Berichten: 4718
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:16
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Dat is geen ware oprechte nederigheid. Het is net zo nederig met je talenten te woekeren ook al betekent dat dat je misschien een betere positie in de maatschappij hebt. Het gezegde is bescheidenheid siert de mens, niet nederigheid siert de mens. |
bescheidenheid is een vorm van nederigheid.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
Berichten: 7231
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:17
|
|
|
|
|
Ik kan er helaas niet bij zijn...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
Berichten: 3599
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:18
|
|
|
|
| MARTIN695 schreef: | Hallo Josina Ook van mij heel veel sterkte en GODs zegen. Sjalom. Martin |
Dank je wel!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
Berichten: 5407
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:20
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | | bescheidenheid is een vorm van nederigheid. |
Bescheidenheid is totaal iets anders dan nederigheid.....Niet met elkaar te vergelijken zelfs......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
Berichten: 5407
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:21
|
|
|
|
Wil je ons wat vertellen Mario
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
Berichten: 4852
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:21
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Toch worden beide dingen heel snel met elkaar verward. In tegenstelling tot Amerika waar iedereen aangemoedigd wordt met zijn talenten te woekeren, zijn we hier vaak bezig de ander zoveel mogelijk naar beneden te halen. Onze calvinistische achtergrond heeft daar alles mee te maken. Deze vorm van nivellering is heel hardnekkig. Daarom zeg ik dat voor ons de belangrijkste norm is matigheid. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg en laat vooral niet zien dat je iets kan... |
Ik moest zelf denken aan die mensen in Engeland vorig jaar , die hun doop ongedaan wilden laten maken. Ze wilden zélf beslissen of ze gedoopt werden of niet. Niet de beslissing van hun ouders telt. Hoogmoed? Ja, vind ik wel. Zou het ook niet te maken kunnen hebben met het individualismetijdperk wat steeds meer heerst? Ikke , ikke ikke...en de rest kan...?? Carriére maken, zorgen voor betere leefomstandigheden, liefst 4 keer per jaar op vakantie, anders tel ik niet mee?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
Berichten: 3599
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:22
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | | Ik kan er helaas niet bij zijn... |
Dan ook geen kippeboutje hoor
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
Berichten: 5057
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:24
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | | bescheidenheid is een vorm van nederigheid. | bescheidenheid is eerder een vorm van hoogmoed. Je wilt je beter voordoen dan dat je je op dat moment voelt of denkt...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
Berichten: 7231
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:25
|
|
|
|
| JOSINA022 schreef: | Dan ook geen kippeboutje hoor  |
Neen, maar je mag me altijd trakteren op een wok...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
Berichten: 5407
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:26
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | bescheidenheid is eerder een vorm van hoogmoed. Je wilt je beter voordoen dan dat je je op dat moment voelt of denkt... |
Bescheidenheid kan ook eenvoud zijn, je niet op de voorgrond willen dringen......het hoeft-mits goed gebruikt- niets met hoogmoed te doen hebben...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
Berichten: 4718
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:27
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | bescheidenheid is eerder een vorm van hoogmoed. Je wilt je beter voordoen dan dat je je op dat moment voelt of denkt... |
Ik gun een ander het laatste stukje gebak.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
Berichten: 3599
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:27
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Neen, maar je mag me altijd trakteren op een wok... |
Trakteren? Met die waslijst aan etenswaren die je opgegeven had? Kost me bakken met geld
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
Berichten: 5407
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:28
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | | Ik gun een ander het laatste stukje gebak. |
Maar als je het eigenlijk liever zelf hebt is het toch weer hoogmoed.......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
Berichten: 4718
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:30
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | | Maar als je het eigenlijk liever zelf hebt is het toch weer hoogmoed....... |
Nee zo werkt het niet bij mij.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNE589
|
Berichten: 74
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:30
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | | Maar als je het eigenlijk liever zelf hebt is het toch weer hoogmoed....... |
Maar dan toch aan iemand anders geeft weer niet.....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
Berichten: 5407
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:32
|
|
|
|
| ANNE589 schreef: | | Maar dan toch aan iemand anders geeft weer niet..... |
Nee, vind ik niet....dan doe je nederig maar je denkt hoogmoedig..... Dus dan doe je je anders voor dan dat je eigenlijk bent......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
Berichten: 4718
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:33
|
|
|
|
Als je zelf het laatste stukje taart neemt ben je egoistisch
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNE589
|
Berichten: 74
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:34
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Nee, vind ik niet....dan doe je nederig maar je denkt hoogmoedig..... Dus dan doe je je anders voor dan dat je eigenlijk bent......  | Hahaha ja daar hebt denk ik wel een punt
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNE589
|
Berichten: 74
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:35
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Als je zelf het laatste stukje taart neemt ben je egoistisch  | In ieder geval een lekkerbek
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
Berichten: 4718
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:37
|
|
|
|
|
Er kunnen meerderen hetzelfde nummer hebben.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
AANGENAAM334
|
Berichten: 142
|
Geplaatst: zondag 28 augustus 2011, 22:38
|
|
|
|
| ANNE589 schreef: | Hahaha ja daar hebt denk ik wel een punt  |
Je zal bedoelen een taartpunt.
|
|
| Naar boven |
|
|