| Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 21:26
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Met deze beschrijving geef je precies het verschil in inzicht weer. Wij geloven dat de doop een geloofsdoop is. Op basis van je relatie met God word je gedoopt. Je oude leven wordt begraven, je staat op in een nieuw leven, de wedergeboorte is een feit.
zonde is pas zonde als de wet van kracht wordt. Lees dan eens het volgende stukje goed:
Hier zie je de verhouding tussen wet en zonde. De wet geeft ons aan wat zonde is. Het is echter heel opvallend, dat Paulus vertelt, dat hij zonder de wet geleefd heeft. Heeft hij dan een poos de bloemetjes buiten gezet zonder God of gebod? Nee, want hij was joodser en wettischer dan anderen. Het enige wat hij kan bedoelen, is dat hij als kind zonder wet leefde. En dat klopt ook volledig met de joodse traditie die het zgn. Bar Mitswa ritueel kende. Een kind, dat opgroeide, nam op 12 jarige leeftijd de wet aan. Bar Mitswa betekent letterlijk Zoon der Wet. Vanuit deze visie kun je heel gemakkelijk stellen, dat zonde pas aangerekend wordt als het onderscheid te maken is tussen goed en kwaad. En een baby kan dat onderscheid niet maken. Kinderen leven niet onder de wet, pas als ze opgegroeid zijn, wordt de wet geldig. Dus, erfzonde op basis van veroordeling is niet aan de orde.
Een tweede aspect is de zgn. zondige natuur. Ook daar heb ik moeite mee te zien, dat dat ritueel daarbij zou helpen. Iedereen komt met specifieke karaktertrekken op deze wereld, die later aanleiding kunnen geven tot zonde. En helaas, de kinderdoop helpt ze daar niet van af. Bovendien kunnen kinderen nog veel meer beschadigd worden door wat er met ze gebeurt. Kinderen worden niet alleen met een zondige natuur geboren, ze worden ook beschadigd door wat mensen later met hun aan doen.
Ik geloof dus niet, dat het iets uitmaakt of een kind wel dat ritueel ondergaat of niet. Een kind van christelijke ouders hoort sowieso bij het volk van God. Pas als het oud genoeg is om zelf te onderscheiden wat goed of fout is, gaat tellen wat hij ermee doet.
wat bedoel je met uiterlijk?
geldt dit niet voor ieder kind? Deze belofte geldt toch voor iedereen, niet alleen de kindgedoopten???.
een kunstmatig verband, niet vanuit Gods Woord.
Deze waarheden gelden voor iedereen die Jezus als Heer aannemen, daar heb je dat ritueel niet voor nodig om dat te begrijpen.
Ik zie de waarde hiervan meer in de volgende dingen: de ouders stellen hun kind aan de gemeente voor en beloven voor God, dat ze het zullen opvoeden in de vreze en de wijsheid des Heren. En dat is al heel wat. En het is een uiting van dankbaarheid aan de Heer, zoals Hannah dankbaar was voor Samuel: je geeft je kind in de handen van de Heer terug... Ik heb er echter moeite mee als men er meer in wil leggen, dan wat het in feite is. Je weet niet wat je kind zal overkomen, je kunt het ook niet altijd beschermen voor alle kwaad. En een zegen van God vragen over het leven van het kind is heel bijzonder. |
Chat wil je in het vervolg het woord "dat ritueel" niet meer gebruiken, er kunnen hierdoor mensen gekwets raken en dat is niet de bedoeling van deze discussie lijkt me.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARYAN401
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 21:28
|
|
|
|
| RENATE619 schreef: | Over sauna gesproken.... Ik heb zojuist het verzoek gekregen om naar een wellnesscentrum te gaan voor een eerste date!
Ik heb vriendelijk bedankt. Toch wel een verschil in idee van een eerste date.
Of ligt dat aan mij? |
Die kreeg ik ook per mail, omdat ik een keer op het sauna-topic gereageerd heb. Die man was nog 10 jaar jonger ook, beetje vreemd. 'k Heb ook vriendelijk bedankt, gezegd dat ik liever met bekenden ga.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 21:29
|
|
|
|
| ZEELAND736 schreef: | En??? Postings lezen mag niet??? Prima, lees maar, heb ik geen probleem mee Reageren mag ook niet???(Of juist op zondag niet???) Prima, reageer maar, heb ik geen probleem mee, zelfs niet op de zondag Doe ik het effe op maandag...is dat goed??? Hoe je de zondag doorbrengt is voor je eigen verantwoording... Dat je behoefte heb om dan inderdaad een voetbal wedstrijd te zien op zondag...vraag ik me inderdaad af of dat nodig is... Was er dan geen andere nuttiger bezigheid??? En er dan zelf nog bijschrijven(of het waar is weet ik niet) dat je zit te schreeuwen??? Het gaat me te ver... Als Chat naar voetbal kijkt, zich schor schreeuwt, zou volgens jou geen nuttige bezigheid zijn ... waarom schrijf je dan "hoe je de zondag doorbrengt is voor je eigen verantwoording?? Hoe vol ik ben van de zondag...zal zich meer uitten in het zingen van een lied voor God...wel of niet in de kerk... Daar krijg ik geen schorre stem van...maar wel een blij hart.... Je mag van mij vol zijn van God... Of is het....Ja ik ben vol van God maar ook van de voetbal??? Dan dienen we toch 2 HEREN???? |
Lees voor de aardigheid eens de reacties die men schrijft naar aanleiding van de posting van Chatuliem vanaf 21:17 tot 23:16 ... Hoeveel veroordelingen lees je daar?? Hebben ze niets nuttigers te doen, of zijn ze vol van God maar ook vol van CM bezigheden?? Dan dienen ze ook 2 HEREN????
Doet me sterk denken aan Matteüs 23
Zal niet te veel teksten plaatsen uit dit hoofdstuk ... die uit hun drank de muggen ziften, maar een kameel wegslikken.
..
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 21:32
|
|
|
|
|
het is maar een raar ritueel die volwassendoop. ook dan kunnen ze weer het geloof verlaten, onder de mom van ...oeps, foutje...zo dacht ik vroeger
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 21:35
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | | Als je er van uitgaat dat de zonde pas werd aangerekend NA de bar mitswa, dan gooi je het hele idee erfzonde ook overboord? | Yep, is een katholieke uitvinding.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 21:36
|
|
|
|
| JOLAN931 schreef: | | het is maar een raar ritueel die volwassendoop. ook dan kunnen ze weer het geloof verlaten, onder de mom van ...oeps, foutje...zo dacht ik vroeger | In vorige bijdrages heb ik al aangegeven dat doop en behoudenis niet aan elkaar gekoppeld moeten worden. Daar zijn de problemen begonnen in mijn ogen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 21:36
|
|
|
|
| JOLAN931 schreef: | | het is maar een raar ritueel die volwassendoop. ook dan kunnen ze weer het geloof verlaten, onder de mom van ...oeps, foutje...zo dacht ik vroeger |
Wel nee, die gast(en) leven zonder de wet, die doen niets fout, het hoort zo...... bedankt .
Laatst aangepast door
|
GERRIT084
|
op maandag 31 oktober 2011, 21:37
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 21:41
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | In vorige bijdrages heb ik al aangegeven dat doop en behoudenis niet aan elkaar gekoppeld moeten worden. Daar zijn de problemen begonnen in mijn ogen. |
het grootste probleem is dat jij nog steeds geen antwoord geeft op de vraag die jou al diverse malen is gesteld, namelijk:
wie koppelt dat dan???
(ik heb trouwens wel meer vragen aan jou gesteld in dit topic waar je niet op wilt/durft antwoorden, jammer )
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 21:42
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | In vorige bijdrages heb ik al aangegeven dat doop en behoudenis niet aan elkaar gekoppeld moeten worden. Daar zijn de problemen begonnen in mijn ogen. |
Chat...ik meen het niet. Ik kan zowel de volwassendoop als de kinderdoop waarderen, en beiden zijn in mijn ogen een volwaardige doop. Ik wil je er alleen op attent maken dat de manier hoe je spreekt over de kinderdoop niet getuigd van respect voor anders denkenden. Zo heilig als voor jou de volwassendoop is die jij geloofsdoop noemt, zo heilig is voor anderen de kinderdoop. Daarom wil ik ook niet meediscuseren in een onderwerp als dit. Ik vind het een onderwerp waarin respect belangrijk is, en omdat dit vrijwel onmogelijk is, vind ik dit een onderwerp om juist los te laten en te bedenken dat een ieder ten volle verzekerd moet zijn hoe hij/zij er over denkt. Als je dat bent, dan zijn beide dopen in Gods ogen goed, daar ben ik van overtuigd.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 21:47
|
|
|
|
| MOMO697 schreef: | Bovendien geeft God heel duidelijk aan Abraham de opdracht om kinderen te besnijden nadat hij als volwassene zelf de besnijdenis als teken had ontvangen.
Dit mis ik in het nieuwe testament. Er word nergens heel duidelijk de opdracht gegeven om kinderen te dopen als teken van het verbond.
Als dit de bedoeling was van God, zou dat dan niet heel duidelijk als opdracht gegeven worden? |
de doop kwam in de plaats van de besnijdenis, momo; de besnijdenis was een ritueel dat aangaf dat een jongetje tot het volk israel behoorde, en de kinderdoop geeft aan dat een zuigeling tot de kerkelijke gemeente (kerkgemeenschap, lichaam van Christus) behoort; dat is de overeenkomst; het verschil is dat de besnijdenis iets is van het oude verbond / oude testament, en hier begint de verwarring tussen verschillende kerkstromingen denk ik. de voorstanders van de kinderdoop zeggen; zoals de besnijdenis voor abraham en zijn pasgeboren nageslacht was, is de doop ook voor alle jonge kinderen.(abraham en zijn nageslacht / christenen dus ook MET hun nageslacht) de voorstanders van volwassendoop gaan uit van het principe; wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig worden; in die volgorde mag dat dus geplaatst blijven; eerst geloof, dan doop. ga je echter dieper spitten in de bijbel, dan kom je nog veel meer info tegen, en wordt de discussie ingewikkelder en boeiender. hoewel ik als zuigeling ben gedoopt, zie ik toch meer bijbelgedeelten wijzen richting volwassendoop als richting kinderdoop. wat niet betekend dat ik de kinderdoop niet als waardevol, of als onbijbels beschouw overigens.
ik denk dat we niet uit het oog moeten verliezen, dat we dezelfde basis hebben voor ons geloofsvertrouwen; Jezus Christus en die gekruisigd de tijd ontbreekt me er op dit moment nader op in te gaan, ik hoop dat ik het een beetje heb kunnen verduidelijken voor je; op de reactie van chatuliem hoop ik op een ander moment in te gaan.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 21:47
|
|
|
|
| JOLAN931 schreef: | | Da's om je te vursieruh, tuurlijk............. |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 21:48
|
|
|
|
| LEONARD480 schreef: | | Chat wil je in het vervolg het woord "dat ritueel" niet meer gebruiken, er kunnen hierdoor mensen gekwets raken en dat is niet de bedoeling van deze discussie lijkt me. | Ik vind dat je consequent moet zijn. Als je niet gelooft dat dat de doop is waar de bijbel ons toe oproept moet je ook niet de term ervoor gebruiken.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
RENATE619
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 21:48
|
|
|
|
| BERT168 schreef: | nee hoor ligt niet aan jou renate,maar was natuurlijk wel leuk geprobeerd door die persoon...!
er zijn vast wel vrouwen die het wel zullen doen denk ik,vooral diegene die vaker naar zo'n wellnesscentrum gaan. |
Nou, dat is denk ik een verkeerd beeld. Ik ga zelf ook regelmatig naar een wellness maar voor een date vind ik het niet geschikt. Dat doe ik graag met vriendinnen. Of als ik een partner heb. Maar niet met zomaar iemand.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 21:53
|
|
|
|
|
Ach, sommige figuren moet je maar in hun waarden laten, slandswijs slands eer?!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 21:55
|
|
|
|
| GERRIT084 schreef: | Was het zo,n mooie dienst  |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 21:56
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Ik vind dat je consequent moet zijn. Als je niet gelooft dat dat de doop is waar de bijbel ons toe oproept moet je ook niet de term ervoor gebruiken. |
ik heb jou eerder gevraagd of je dat consequent zijn van je, even wilde bevestigen, waarom doe je dat nou niet???
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 22:01
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | Nou doe je net of je zo consequent bent chat, dat ben je niet en dat weet je zelf ook!
Jezus geeft als antwoord op de vraag wie in de hemel komen, het antwoord: die in MIJ gelooft EN gedoopt zal zijn.
In jouw optiek is iedereen die als kind gedoopt is, helemaal niet gedoopt. Uit deze redenatie volgt dat mensen die deze doop (die geen doop is volgens jou) gehad hebben en dat niet hebben laten volgen door de geloofsdoop na hun dood naar de hel gaan omdat ze niet aan de vereiste criteria hebben voldaan. Ze hebben dan misschien wel geloofd, maar zijn niet gedoopt.
Doe mij nou es 1 lol en reageer op deze post met een duidelijk JA of NEE.
Mocht jouw antwoord NEE zijn, hetgeen ik verwacht, schei er dan es n keer over uit, deal? |
4e pagina Chatuliem, 9e reactie vanaf boven... gewoon ff consequent zijn!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 22:03
|
|
|
|
| MARYAN401 schreef: | Die kreeg ik ook per mail, omdat ik een keer op het sauna-topic gereageerd heb. Die man was nog 10 jaar jonger ook, beetje vreemd. 'k Heb ook vriendelijk bedankt, gezegd dat ik liever met bekenden ga. |
Ikheb niks gehad en reageerde toch ook op die topic Ben vast afgekeurd te dik
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 22:03
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | het grootste probleem is dat jij nog steeds geen antwoord geeft op de vraag die jou al diverse malen is gesteld, namelijk:
wie koppelt dat dan???
(ik heb trouwens wel meer vragen aan jou gesteld in dit topic waar je niet op wilt/durft antwoorden, jammer ) | Ik zal nog even goed kijken welke vraag ik heb laten liggen. Sommige heb ik opgevat als retorische vragen. Ik vatte de bijdrage van Jolan zo op.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 22:06
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | 4e pagina Chatuliem, 9e reactie vanaf boven... gewoon ff consequent zijn!!  | drie bijdrages eronder zie je mijn antwoord..
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
NATHANYA830
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 22:06
|
|
|
|
Nou, doe ik wel wat lekkers voor bij de koffie...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 22:09
|
|
|
|
| MOMO697 schreef: | Hey Martin,
Wat is dat dan volgens jou? "Kennis van goed en kwaad" ? |
Hallo Momo
Als ik het goed begrijp is het dat als je wedergeboren bent dat je iets doet wat niet goed is dat je dat voelt in je lijf dat het ook niet goed is. Ik weet niet zeker of ik het zo goed verwoord maar dat lees ik dan wel . Sjalom. Martin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 22:11
|
|
|
|
|
Het leven is geen snelweg, maar een landweg waarop je af en toe stil moet staan om van het uitzicht te genieten.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
|
|
|
|
| JOLAN931 schreef: | Chat...ik meen het niet. Ik kan zowel de volwassendoop als de kinderdoop waarderen, en beiden zijn in mijn ogen een volwaardige doop. Ik wil je er alleen op attent maken dat de manier hoe je spreekt over de kinderdoop niet getuigd van respect voor anders denkenden. Zo heilig als voor jou de volwassendoop is die jij geloofsdoop noemt, zo heilig is voor anderen de kinderdoop. Daarom wil ik ook niet meediscuseren in een onderwerp als dit. Ik vind het een onderwerp waarin respect belangrijk is, en omdat dit vrijwel onmogelijk is, vind ik dit een onderwerp om juist los te laten en te bedenken dat een ieder ten volle verzekerd moet zijn hoe hij/zij er over denkt. Als je dat bent, dan zijn beide dopen in Gods ogen goed, daar ben ik van overtuigd. | De discussie werd aangewakkerd door de vraag waarom de evangelische wereld de kinderdoop niet erkent als doop. Met mijn bijdrages heb ik duidelijk gemaakt, dat het niet alleen een kwestie van ritueel is, maar veel meer een kwestie van verschil in theologie.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
YELNIN491
|
|
|
|
|
|
| JOLAN931 schreef: | | Da's om je te vursieruh, tuurlijk............. |
ehmmm.......................................
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 22:12
|
|
|
|
[quote=PIETER649]
Hallo Pieter
Ik heb altijd begrepen dat het alleen in deze hoek gedaan werd de lampionnetjes ooit geprobeert om het in friesland te brengen in de 70 jaren maar dat het zover over de grens ging heb ik nooit geweten hahaha. Sjalom. Martin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
|
|
|
|
[quote=ZEELAND736]
Jammer? Ik hoorde zaterdag van iemand uit jullie gemeente dat 80 % juist blij is dat ie het beroep heeft aangenomen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
|
|
|
|
Je bent zelf begonnen met dit topic doop en uitverkiezing. Uit jouw eerste bijdrage maak ik op dat jij het aan elkaar koppelt.
De misverstanden zijn ontstaan doordat men niet WILT begrijpen wat de kinderdoop inhoud.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
YELNIN491
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 22:13
|
|
|
|
| LEONARD480 schreef: | Kan wel waar zijn Thomas, maar maak me nu toch wel ernstige zorgen. Zowel de Engelse als de Duitse meteorologen komen met dezelfde conclusie en voorspellen dat we halverwege november de eerste grote sneeuwval, met -25 graden Celsius.Zie wat er nu in de VS is gebeurd ...dat komt meestal in vertragende vorm hier naar toe. Winterbanden zijn nu ook al uitverkocht. |
Krijgen we lange wintervakantie
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
YELNIN491
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 22:16
|
|
|
|
zeg wat je zeggen wilt.................................................... morgen
|
|
| Naar boven |
|
|