ChristianMatch

Forum

Kennis ondergeschikt aan de Geest
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3075 3076 3077 3078 3079 3080 3081 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 15:00

JOLAN931 schreef:
De Geest gaat uit van de Vader en de Zoon
wat bedoel je hier precies mee?

, en zo vormen Zij samen de Drieenige God. De Heilige Geest was er ook voor de tijd van Abraham al wel, want er staat dat de Geest van God zweefde op de wateren tijdens de schepping.

Tijdens de schepping of al voor de schepping?

Allereerst het laatste punt omdat dat antwoord het makkelijkst is. Dat was tijdens de schepping, want voordat God begon te scheppen was er nog helemaal niets dan alleen God Zelf. Er was dus ook nog geen aarde en geen water, want er staat aan het begin van de bijbel:

In het begin schiep God de hemel en de aarde. De aarde was woest en leeg, en duisternis was op de afgrond. EN DE GEEST GODS ZWEEFDE OP DE WATEREN.....(sv vrij vertaald)
Pas daarna schiep God het licht. Dus als het water nog niet geschapen was kon ook de Geest Gods daar niet zweven. Maar omdat in de eeuwigheid voor de schepping God zelf wel bestond(en daarmee bedoel ik de Drie enige God) Was de Heilige Geest er dus ook al van eeuwigheid.

Het eerste punt is moeilijker. Dan zou ik uit moeten leggen hoe de Drie enigheid van God in elkaar zit, en dat is voor een mens niet te doen denk ik. Dat kunnen we enkel bewonderen, maar niet volledig begrijpen. Ik tenminste niet.
Als ik zeg dat de Geest uitgaat van de Vader en de Zoon, dan denk ik er vooral aan dat de Geest uitgezonden wordt. Op pinksteren kwam de Geest niet zelf, maar werd gezonden door Jezus. Bij Mozes kwam de Geest niet Zelf, maar werd gezonden door God de Vader als ik goed lees. En ik denk als je de hele bijbel doorspit, dat je vaak zult zien dat de Geest niet uit Zichzelf aan het werk gaat, maar iedere keer gezonden word door de Vader of Jezus. Zo word in de bijbel(sv) ook heel vaak gesproken over: de Geest des HEEREN.

Zomaar een paar voorbeelden:

exodus 31
3 En Ik heb hem vervuld met den Geest Gods, met wijsheid, en met verstand, en met wetenschap, namelijk in alle handwerk....

Marcus 1
8 Ik heb ulieden wel gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met den Heiligen Geest

Handelingen 2
17 En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen.
18 En ook op Mijn dienstknechten, en op Mijn dienstmaagden, zal Ik in die dagen van Mijn Geest uitstorten, en zij zullen profeteren

Dank je voor je uitleg. Ben het helemaal met je eens. Zowel God de Vader, als God de Zoon, als de Heilige Geest waren er al voor de grondlegging.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 15:07

MARTIN695 schreef:
Hallo Momo

Als ik het goed begrijp is het dat als je wedergeboren bent dat je iets doet wat niet goed is dat je dat voelt in je lijf dat het ook niet goed is.
Ik weet niet zeker of ik het zo goed verwoord maar dat lees ik dan wel .
Sjalom.
Martin

Wat jij beschrijft is het zonde besef. En zonde kennen we door de wet.
Kennis van goed en kwaad zou dus iets anders moeten zijn volgens mij.
Voor de zondeval was Adam onschuldig. Was er geen besef van goed en/of kwaad. Adam deed de wil van God, gehoorzaam in alles. Met het eten van de vrucht van de boom van kennis van goed en kwaad kwam er een eigen wil / verzet tegen God. Wij hebben kennis gekregen van iets waar wij niet mee om kunnen gaan. Ons vlees is in conflict met God. En dat is ontstaan op het moment dat Adam tegen Gods wil inging.
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 15:11

HERMAN388 schreef:
Bij het openen van Gods Woord gaat de Heilige Geest werken, om je duistere verstand, dat komt door de zonde, verlichten en ontwaken. Maar ook tot bekering op Zijn tijd.

Heb een helder verstand, maar dat word beinvloed door duisternis, net als mijn gevoel. Zaak is om je daarvan te bekeren en je te richten op het Licht.
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 15:17

THOMAS968 schreef:
Zo zie je maar: CM beïnvloedt ons denken

Mijn fundamentele vraag is echter niet beantwoord. Beide vormen van doop zijn een ritueel, maar met een betekenis. Als iemand wedergeboren is etc. en hij laat zich volwassen dopen met het ritueel van onderdompeling is dat prima. Maar als ik dat ook bekeerd of wedergeboren ben en doe belijdenis en in plaats van de onderdompeling bevestig ik mijn doop, dan is toch alleen het ritueel verschillend? Met mijn belijdenis maak ik mijn doop geldig en dat doet iemand met zijn getuigenis voorafgaand aan de doop door onderdompeling ook. Mijn vraag is dus fundamenteler. Het gaat om het bekeerd of wedergeboren zijn.

Thomas

Jouw beredenering klopt ook volgens mij.
Maar als ik dan lees in de uitleg van de kinderdoop dat het bloed dat vloeide tijdens de besnijdenis wordt vergeleken met het bloed van Christus dat vloeide aan het kruis, kan ik mij daar niet in vinden. En het staat in de statuten/regels/belijdenis/artikelen enz. van kerken die kinderdoop aanhouden.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 15:19

MOMO697 schreef:
Dan komt bij mij de vraag naar boven?
Als er tegenwoordig anders tegen de kinderdoop word aangekeken, is dit dan door de mensen of ook door het bestuur/synode/statuten enzovoort?

Vooral door de mensen denk ik. De discussie hier vind je overal op het grensgebied van evangelisch en traditioneel protestant terug. De relatie tussen kinderdoop en behoudenis is er maar voor weinig mensen meer en terecht lijkt me. Het verlangen het doopritueel volwassen te ondergaan, leeft ook zeker bij mensen die als kind gedoopt zijn en ik snap dat wel. Een volwassendoop na belijdenis - en feitelijk doet men dat ook in evangelische kringen - spreekt veel mensen aan.

Verder zijn de tijden veranderd. Theologen en synodeleden kunnen hun opvattingen niet meer voorschrijven. Kerkleden zijn veel mondiger geworden en dat werd tijd ook. Je kunt prima naar een kerk gaan waar je je thuis voelt ook als de leer niet volledig hetzelfde is als jij denkt.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 1 november 2011, 18:33
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 15:25

CHATULIEM619 schreef:
Bovendien bekijk eens het formulier wat gehanteerd wordt, daar staat heel wat meer in.

Hier ben ik het volledig mee eens.
Ben je als lid van een kerk wel op de hoogte van wat je eigen kerk leert??? Waar je eigen kerk in geloofd, waar het voor staat?
Onderzoek je dat wel?
Nou weet ik ook wel dat ik een kritische geest heb maar das wat anders dan rebellie. Ik wil weten waarom men iets praktiseert en op basis waarvan. Als dat goed onderbouwd kan worden dan accepteer ik het.
Ik wijs kinderdoop niet af.
Ik wijs volwassendoop niet af.
Ik wijs belijdenis doen niet af.
Wel wil ik graag weten waarop het gebaseerd is.
En als iets niet bijbels is dan pas wijs ik het af. Voor mij persoonlijk dan. Wat een ander doet moet ie zelf maar weten.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 15:27

MOMO697 schreef:
Jouw beredenering klopt ook volgens mij.
Maar als ik dan lees in de uitleg van de kinderdoop dat het bloed dat vloeide tijdens de besnijdenis wordt vergeleken met het bloed van Christus dat vloeide aan het kruis, kan ik mij daar niet in vinden. En het staat in de statuten/regels/belijdenis/artikelen enz. van kerken die kinderdoop aanhouden.

Besnijdenis was een uiterlijk teken maar ook praktisch als het gaat om hygiëne. Daarnaast kwam de voorhuidvernauwing die ongeveer een tiende van de mannen treft, na besnijdenis uiteraard niet voor. Het bloed vergelijken in een zekere symboliek met dat van Christus kan maar is mogelijk ook wat gezocht. Iets voor theologen denk ik.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 1 november 2011, 18:50
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 15:52

HANNAH810 schreef:
ja deel eens met ons, visser; wat zou W-tje moeten weten?
het enige dat ík zou kunnen verzinnen is;

W-tje nog...? toen de wind de bomen tergde.........
nu is het herfst opnieuw, en regen.....
W-tje, ik denk aan jou.........en ween.............

Lodeizen:

Weet je nog...? Toen de wind de bomen
tergde en hen de mantels van het lichaam trok,
dat wij samen - de regen kletterde bij stromen -
schuilden en jij zo schrok toen ik je zei
dat dit het einde was, en voorgoed
onze wegen voortaan zouden scheiden.
"Mijn arm kind, 't is droevig maar het moet
beter is het heen te gaan". Ik zweeg en jij schreide.

Weet je nog... ? Toen mijn hand de jouwe
zachtjes drukte, omdat jij spoedig zou zien
dat ik niet de beste was en dat jij
door je tranen lachte en zei "Misschien...".

Nu is het herfst opnieuw
en regen, maar alleen
schuil ik onder 't lover, denk aan jou
en ween...

http://www.youtube.com/watch?v=n-7g8tieJJQ

Mooi gedicht. Ik heb het wel op staatsexamens aan kandidaten voorgelegd. Fraaie beeldspraak, mooie archaïsmen en het woord 'lover' is goed gebruikt. Herman van Veen zong het nog - en die man zingt prachtig. Dit zal het gedicht zijn waaraan Visser refereert.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 1 november 2011, 16:20
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 16:49

FRANKT627 schreef:
Inderdaad, ik zou je wat kunnen vertellen maar dat doe ik dus niet omwille voor het respect (en vooral veel liefde) voor die ene.

Sommige kunnen je de hemel inprijzen en nadien...je zodanig hard laten vallen, je vertrouwen in de andere ontnemen, je leven overhoop gooien, iets verwoesten...Oja, ik spreek zeker niet uit een eigen ervaring hoor. Ik ken nog een dierbaar iemand die hetzelfde meemaakte. Het is pijnlijk, soms denk ik onherstelbaar. Je kan dan wel komen aandraven met vertrouw op God en bid hier en daar wat en Jezus houdt van jou of je bent een kind van God...en dergelijke (goedbedoelde) praat. Toch is die teleurstelling van een totaal andere orde dan wat Hij wilde. Je gaan verschuilen achter de woorden 'Hij weet wat goed voor je is' zijn op zo'n momenten te zweverig. Hiermee bedoel ik niets kwaads maar ik wil gewoon even weergeven hoe sommige oprechte christenen zich gedragen en hoe ze andere gewoon...nou ja, laat maar.

Er wordt meegelezen door niet leden. Hierbij wil ik 'Boefje' van harte groeten... Knipoog smiley ... ja, de pijn en het verdriet is groot.

http://www.youtube.com/watch?v=WmxXwAgkhWQ&feature=related
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 17:06

LEONARD480 schreef:
Tjonge, qua populariteit komt er niemand in de verste verte niet bij jou in de buurt. Misschien moet je mij maar wat lessen geven Pieter.

valt tegen hoor Leo... je kon al van 2 dames lezen dat ze niet mee wilden, de andere 998 nemen geeneens de moeite om op forum te vermelden dat ze nee hebben gezegd Huilende smiley, smiley in tranen

ik kon ooit aardig mee in de date top 100, maar op n gegeven moment heb ik dat losgelaten en nu lukt het me niet meer om n date te versieren Gefrustreerde smiley Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 17:07

CHATULIEM619 schreef:
Voetbal International was ook leuk vanavond. Sinterklaas op de brommer, die hard tegen een auto aan rijdt...

Wat dit een leuk moment??
Hoe moet ik dat dan zien???
Of ben ik nu weer een zwartkijker die geen humor heeft???
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 17:12

CROSSROAD317 schreef:
A

Maar nu draai ik het om ... graag antwoord op deze vraag ...

wie gedoopt zal zijn, als kind, en niet gelooft ... staat met lege handen ... JA of NEE

..

JA maar dat had je zelf ook wel kunnen verzinnen toch???

net zo goed als dat iemand die volwassen zich heeft laten dopen, geloofsdoop dus, maar naderhand het enthousiasme verliest en het geloof overboord zet OOK met lege handen staat.
maar dat wist je zelf ook wel, mag ik aannemen?
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 17:30

niet van jou Marian... een heel bericht aan mij!!

ik ben vereerd Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 17:31

Erg jammer dat Mauro terug gaat naar Angola.
Dat is wel pijnlijk voor pleegouders, vrienden, klasgenoten, vele Nederlanders die met hem meeleven.

Wat gaat met CDA en kabinet gebeuren?
Partijen vrezen veel zetelverlies bij komende 2e kamerverkiezing
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 17:44

HERMAN388 schreef:
Erg jammer dat Mauro terug gaat naar Angola.
Dat is wel pijnlijk voor pleegouders, vrienden, klasgenoten, vele Nederlanders die met hem meeleven.

Wat gaat met CDA en kabinet gebeuren?
Partijen vrezen veel zetelverlies bij komende 2e kamerverkiezing

Het cda is al jaren vleesch noch vis, dus niemand zal ze missen.

Wie we nog wel missen is Pim, Pim was ook voor n generaal pardon, maar dan niet zoals kabinet Balkenende het gedaan heeft, maar gewoon resoluut: wat nu binnen is, is binnen en de deur gaat NU op slot.
Dat had veel ellende zoals nu met Mauro gescheelt.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 17:44

[quote=MARIAN519]Ik vraag me werkelijk af waarom je nu zo geirriteerd reageert.......Iedereen bepaalt zelf gelukkig nog wel wat hij/zij wel of niet leest.......en je mag het toch ook zeggen als je iets niet ok vind? Wat is daar mis mee? En als ik sommige dingen geneuzel vind mag ik dat toch zeggen? Of moet ik dan eerst -volgens jou- bij mezelf ten rade gaan....
Kunnen al die mensen met hun diverse klachten natuurlijk ook..
Over ergeren gesproken??? Engeltje smiley

En nee, ik kom absoluut ook geen aaandacht te kort....... Knipoog smiley

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op dinsdag 1 november 2011, 17:45
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 17:49

ZEELAND736 schreef:
Wat dit een leuk moment??
Hoe moet ik dat dan zien???
Of ben ik nu weer een zwartkijker die geen humor heeft???

Humor is een heel persoonlijk iets Zeeland......als Chatuliem het maar leuk vond toch? Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 17:58

SHANITA130 schreef:
Ja, want ongelovigen kijken daar gelijk doorheen, door die poppenkast.

Die zijn nog niet gehersenspoelt.

Kijk maar naar die film van geenstijl over die genezingstent in Breda.

De 'genezing' van die man met ms, die uit zijn rolstoel werd getrokken zodat ie even rechtop kon staan. Die 'genezing' werd op verzoek van geenstijl nog eventjes overgedaan. Omdat ze toen dat gebeurde zogenaamd niet hadden gedraaid. Om te kijken hoe de pr machine werkt van die genezingstent.

Dát vind ik, geen stijl.

Nog even de link erbij. een verslag van een genezingsdienst, brainwashing en de pr, Klik hier

Ik ben ook niet zo van de genezingsdiensten en ik heb mijn twijfel ook bij al die spontane genezingen(ik heb ook nog nooit iets meegemaakt wat niet te verklaren was) maar ik vind wel dat als mensen dat serieus zo beleven wie zijn wij dan om het onderuit te halen....en dat zie ik jou nu toch wel doen.......jammer, wat voor een ander heel waardevol is moet je ook wel 'heel'laten en dat kan ook zonder allemaal kommer en kwel over die diensten hier te spuien......
Jij hebt er nare ervaringen mee, dat is duidelijk maar er staan daar tegenover mensen die met volle overtuiging daarin geloven en dat ook zo ervaren hebben.....Voor hun is dat min of meer heilig......
We kunnen elkaar daar toch wel in tegemoet komen?
Naar boven

Auteur Bericht
MARYAN401

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 18:01

PIETER649 schreef:
valt tegen hoor Leo... je kon al van 2 dames lezen dat ze niet mee wilden, de andere 998 nemen geeneens de moeite om op forum te vermelden dat ze nee hebben gezegd Huilende smiley, smiley in tranen

ik kon ooit aardig mee in de date top 100, maar op n gegeven moment heb ik dat losgelaten en nu lukt het me niet meer om n date te versieren Gefrustreerde smiley Clown smiley

Maar Pieter, bedoel je mij met een van die dames? Ik kreeg geen uitnodiging van een ouwe vent hoor. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Goed lezen. Knipoog smiley

Laatst aangepast door
MARYAN401
op dinsdag 1 november 2011, 18:02
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 18:07

THOMAS968 schreef:
Besnijdenis was een uiterlijk teken maar ook praktisch als het gaan om hygiëne. Daarnaast kwam de voorhuidvernauwing die ongeveer een tiende van de mannen treft, na besnijdenis uiteraard niet voor. Het bloed vergelijken in een zekere symboliek met dat van Christus kan maar is mogelijk ook wat gezocht. Iets voor theologen denk ik.

Thomas
De doop en de besnijdenis hebben als overeenkomst dat je ingelijfd wordt bij het volk van God. Het grote verschil tussen beide is, dat besnijdenis plaatsvindt op grond van afstamming en doop vindt plaats op persoonlijke keuze. Dat het God is, die je tot die keuze aanzet, is volledig juist. De Heilige Geest openbaart de mens van zonde, en leidt ons in die keuze.
Het verwarrende van deze discussie, is dat men Oud Testamentisch om gaat met de doop. Net zoals baby's besneden moesten worden, moeten baby's nu ook maar gedoopt worden.

Jezus zelf ageerde tegen mensen die vonden dat behoudenis op basis van afstamming plaatsvond. Met name in de gesprekken met Nicodemus komt dat er voldoende uit. Nicodemus moest wedergeboren worden. Een begrip wat Nicodemus zelf nog niet kon begrijpen. Hij was besneden, was gehoorzaam aan de Talmud, en toch was het niet voldoende. Hij moest zich bekeren/toewijden en hij moest gedoopt worden.
Opvallend is verder dat veel Farizeers zich lieten dopen, eerst door Johannes, later door de gemeente van Christus. Zij begrepen ook dat besnijdenis niet voldoende was.

Net zo goed als besnijdenis is dat kinderritueel niet voldoende. En dat is niet goed te maken met belijdenis. Het gaat om hetzelfde, nl. wedergeboorte. En dat gebeurt op het moment, dat je je toewijdt aan God en je laat dopen....
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 18:10

CHATULIEM619 schreef:
De doop en de besnijdenis hebben als overeenkomst dat je ingelijfd wordt bij het volk van God. Het grote verschil tussen beide is, dat besnijdenis plaatsvindt op grond van afstamming en doop vindt plaats op persoonlijke keuze. Dat het God is, die je tot die keuze aanzet, is volledig juist. De Heilige Geest openbaart de mens van zonde, en leidt ons in die keuze.
Het verwarrende van deze discussie, is dat men Oud Testamentisch om gaat met de doop. Net zoals baby's besneden moesten worden, moeten baby's nu ook maar gedoopt worden.

Jezus zelf ageerde tegen mensen die vonden dat behoudenis op basis van afstamming plaatsvond. Met name in de gesprekken met Nicodemus komt dat er voldoende uit. Nicodemus moest wedergeboren worden. Een begrip wat Nicodemus zelf nog niet kon begrijpen. Hij was besneden, was gehoorzaam aan de Talmud, en toch was het niet voldoende. Hij moest zich bekeren/toewijden en hij moest gedoopt worden.
Opvallend is verder dat veel Farizeers zich lieten dopen, eerst door Johannes, later door de gemeente van Christus. Zij begrepen ook dat besnijdenis niet voldoende was.

Net zo goed als besnijdenis is dat kinderritueel niet voldoende. En dat is niet goed te maken met belijdenis. Het gaat om hetzelfde, nl. wedergeboorte. En dat gebeurt op het moment, dat je je toewijdt aan God en je laat dopen....

Ik heb altijd moeite met de term wedergeboorte........die komt steeds weer ter sprake.....waarom is het niet voldoende dat je je toewijdt aan God? Je bent niet wedergeboren, je bent toegewijd aan God....
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 18:14

Ik vroeg mij van de week af of wij dit jaar nog een serie BZV krijgen en hoe het toch met de verliefde boeren was........ Verraste, verbaasde smiley
Ik hoop natuurlijk van harte dat er weer zo'n serie komt......heerlijk om het daarna met vriendinnen te evalueren..... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 18:18

WILLEMIJN232 schreef:
Humor is een heel persoonlijk iets Zeeland......als Chatuliem het maar leuk vond toch? Clown smiley

ook ik kan geen mens zien lijden zonder een hartelijke lach Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 18:21

MARYAN401 schreef:
Maar Pieter, bedoel je mij met een van die dames? Ik kreeg geen uitnodiging van een ouwe vent hoor. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Goed lezen. Knipoog smiley

sstttt half cm kan niet goed lezen joh Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 18:27

PIETER649 schreef:
ook ik kan geen mens zien lijden zonder een hartelijke lach Lachende smiley

Jaja....zo doe je je voorkomen maar volgens mij zit daaronder wel een gevoelig en hartelijk mens.... Knipoog smiley
Maar kan me ook vergissen natuurlijk..... Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 18:40

WILLEMIJN232 schreef:
Jaja....zo doe je je voorkomen maar volgens mij zit daaronder wel een gevoelig en hartelijk mens.... Knipoog smiley
Maar kan me ook vergissen natuurlijk..... Engeltje smiley

Neu Willemijn daar heb je gelijk in hoor Knipoog smiley
Alleen hij wil graag het tegenovergestelde doen overkomen Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 18:41

MARYAN401 schreef:

Enne ik werd meegevraagt door een vrouw Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 18:42

WILLEMIJN232 schreef:
Ik vroeg mij van de week af of wij dit jaar nog een serie BZV krijgen en hoe het toch met de verliefde boeren was........ Verraste, verbaasde smiley
Ik hoop natuurlijk van harte dat er weer zo'n serie komt......heerlijk om het daarna met vriendinnen te evalueren..... Knipoog smiley

Nou niks van gehoord eigenlijk Knipoog smiley
Ze doen nu cm er zoekt man/vrouw Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 18:47

YELNIN491 schreef:
lange rammedan dan, Clown smiley wordt bijna rammeldan Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Dat rammelen wordt zo onderhand een hele epedemie, maar ikke nie Clown smiley lekkere rooie kool, met appeltjes en piepers alles uit eigen tuin Lachende smiley kon alleen ut spek niet te pakken krijgen Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 18:48

CHATULIEM619 schreef:

Ik blijf erbij dat je wat respectvoller om moet gaan met de kinderdoop, ook al wijs je die af. Sinterklaas en Zwarte Piet is een kinderritueel, de kinderdoop voor veel mensen niet. Als je je toewijdt aan God, of je je dat bekeerd of wedergeboren noemt, is hetzelfde en dat kun je in een kerk of gemeente duidelijk maken door dat te belijden, gevolgd door de volwassendoop of door de kinderdoop door de belijdenis te bevestigen.

Feitelijk stel je dat de keuze voor God altijd bevestigd moet worden met de volwassendoop. Ik denk dat het voor God niet uitmaakt als je in plaats daarvan voor de bevestiging van de kinderdoop kiest. Je bent in beide gevallen bekeerd of wedergeboren en dat lijkt me de essentie.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 1 november 2011, 20:45
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3075 3076 3077 3078 3079 3080 3081 ... 6194 Volgende
Pagina 3078 van 6194