ChristianMatch

Forum

doop en uitverkiezing.
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3129 3130 3131 3132 3133 3134 3135 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 14:43

CHATULIEM619 schreef:
Nee Harald, kijk maar eens naar de verhalen in het OT wat er gebeurt als God zijn almacht gebruikt. Bij met name het volk Israel zien we in de woestijn hoe verwoestend die kracht is.

ik zie er ook juist een reddende en beschermende kracht in, chatuliem;
het volk van israel werd door Gods macht door de rode zee en woestijn geleid. (en ja, farao ontving een zee-graf. dit lag niet aan Gods neiging tot verwoesten, maar aan farao's eigen ongehoorzaamheid)

zo zijn er meer voorbeelden te noemen waar God zijn almacht gebruikt om Zijn volk te leiden en beschermen; heerlijk veilig toch, om zo'n God te hebben?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 14:45

WILLEMIJN232 schreef:
In de kerk waar ik lid van ben niet nee, maar er zijn best kerken waar dat wel zo is......
En waarom moet je dan herdoopt worden?

het is mij inderdaad overkomen, en dat was meer door de visie van de plaatselijke predikant van dat moment.
en ik moet zeggen; het heeft me wel pijn gedaan, maar ik ga inmiddels wel weer aan het avondmaal, tot grote vreugde van sommige gemeenteleden.
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 15:13

JOSINA022 schreef:
Heb ik eindelijk Left Behind deel 3 in huis...is mijn dvd-speler er mee opgehouden Boze smiley

Kan niet op de pc???
Naar boven

Auteur Bericht
HARALD940

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 15:36

THOMAS968 schreef:
Als mensen van overdopen of herdopen spreken, erkennen ze de kinderdoop als doop. Voor mensen die zich binnen hun geloofsgemeenschap volwassen laten dopen geldt de kinderdoop dus niet als doop. Feitelijk is iemand die zich als volwassene (nog een keer) laat dopen tot de conclusie gekomen dat de volwassendoop geldig is als doop en de kinderdoop niet.
Daar kun je, en dat blijkt ook uit dit topic, een verschil van mening over hebben. Ik denk niet dat je tegen God zegt dat de doop niet goed was. Dat is buiten de orde. Je zegt dan dat je je eigen kinderdoop niet erkent en tot een ander inzicht bent gekomen. Dat is geen aanval op God maar mogelijk of waarschijnlijk een verschillend theologisch inzicht met de ouders die je ten doop hielden.

Bedenk daarbij dat toen mijn ouders mij als kind doopten het niet bij ze op zou komen om dat niet te laten doen. Hoewel ik de kinderdoop erken, kan ik me best voorstellen dat mensen, ook als ze als kind gedoopt zijn, toch de volwassendoop wensen omdat ze dat als een bevestiging van een persoonlijke keuze zien, wat de kinderdoop sowieso niet is. De kinderdoop is niet in Bijbelse tijden ontstaan maar een paar eeuwen erna. Dat betekent nog niet dat het geen waarde heeft. De volwassendoop is ook ontstaan uit de rituele wassingen die in de Joodse wetgeving veelvuldig voorkwamen. Het dopen in de naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest was in de periode van Johannes de Doper ook geen optie. Kruisdood en uitstorting hadden nog niet plaatsgevonden. In die zin was de volwassendoop toen ook anders van inhoud, waarmee ik overigens niets van dit gebeuren toen wil afdoen. Volwassendoop is in zekere zin ook de rituele reiniging van zonden.

Ik kan er mee leven dat iemand die als kind gedoopt is, zich toch als volwassene wil laten dopen. Met een zuivere intentie om dat te doen, beledig je God niet.

Thomas

De kinderdoop is geen persoonlijke keuze inderdaad, maar dat was de kinderbesnijdenis ook niet. Maar beide staan wel voor het verbond tussen God en mens, dat stond en staat daarin centraal, God komt naar de mens. De volwassenendoop staat dan voor de persoonlijke keuze voor God, geef je daarin dan ook aan dat je onder het verbond van God valt? Want dat mis ik wel als het gaat over de volwassenendoop, want dan gaat het om de persoonlijke keuze van de mens voor God, wat goed is, maar is het verbond tussen God en mens daaraan ondergeschikt?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 15:39

MARISKA601 schreef:
Nu even wat anders...

Ik heb begrepen dat men pas na de onderdompeling de Herilige Geest ontvangt...

Hoe kan het dan dat een kind van 12 jaar die nog niet ondergedompeld is,
toch evangeliseren en mensen genezen...

Ik zag dus laats op tv iets over kleine evangelisten op NGC...
Een kind van 4 jaar die met passie en geestdrift uit de bijbel citeerde...
Dan heb je dat verkeerd begrepen Mariska. Ieder die gelooft heeft de Geest ontvangen...Je verwart het met de doop in de Geest, maar dat is een heel ander onderwerp.
Naar boven

Auteur Bericht
YELNIN491

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 15:49

JOSINA022 schreef:
Zonnetje hier heerlijk aanwezig Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt , maar beloofd is beloofd...komt ie al aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan hoor Lachende smiley , zet je Coole smiley met zonnebril maar vast op Knipoog smiley

Yippie, de zon was er zelfs een uur eerder, ziet er zo geweldig uit, de verkleurde bladeren en dan de zonnestralen erop.
Wat is de wereld dan toch nog mooi!!!
Naar boven

Auteur Bericht
YELNIN491

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 15:52

JOSINA022 schreef:
Ooooooooooh, wat lieeeeeeeeeeeeeef, zo kan ik ook wel iets aanbieden...wetend dat het toch niet kan Twijfelende smiley

Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
YELNIN491

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 15:53

MOMO697 schreef:
Staat bij mij op het menu de volgende keer dat we gaan wandelen en iedereen mag mee eten.

yummie yammie dat wordt smullen wanneer gingen we ook al weer Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 15:53

Ik heb vanmiddag ramen gelapt, ik kon bijna niet buiten kijken maar nu wat is de uitzicht zo mooi na het zemen. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
YELNIN491

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 15:55

JOSINA022 schreef:
Smiley met dichtgeplakte mond Slapende smiley

niet in slaap vallen he, forum is nog niet vol gekladderd. Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
YELNIN491

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 15:56

HERMAN388 schreef:
Ik heb vanmiddag ramen gelapt, ik kon bijna niet buiten kijken maar nu wat is de uitzicht zo mooi na het zemen. Lachende smiley

Heb ook nog een stel ramen die gelapt moeten worden, als je dat toch zo goed kunt Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
YELNIN491

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 15:56

HERMAN388 schreef:
gelukkig niet Knipoog smiley

dat ging je toch doen als je terug kwam uit Egypte Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 16:08

HANNAH810 schreef:
ik zie er ook juist een reddende en beschermende kracht in, chatuliem;
het volk van israel werd door Gods macht door de rode zee en woestijn geleid. (en ja, farao ontving een zee-graf. dit lag niet aan Gods neiging tot verwoesten, maar aan farao's eigen ongehoorzaamheid)

zo zijn er meer voorbeelden te noemen waar God zijn almacht gebruikt om Zijn volk te leiden en beschermen; heerlijk veilig toch, om zo'n God te hebben?

De visie die de Heer heeft voor Zijn Kerk, Bereid de Weg van de Heer, maak Zijn paden recht (Lukas 3:4), totdat wij allen komen tot de eenheid van het geloof (Efeze 4:13). Vele kerken en mensen denken dat ze moeten gaan evangeliseren. Maar, door te vertellen dat God liefde is en ook van een ieder houd in een drukke winkelstraat kom je niet tot opbouw van Gods gemeente. Nee snijd eerst het woord recht zo ook in lokale kerken. En ga volgens de methodieken die de bijbel geeft te werk. Niet zoals het vaak gaat: Ik zie een probleem -> ik voel een emotie -> ik ga te werk. Neen! Laat God het werk doen. Dien HEM eerst voordat je gaat BEDIENEN. God heeft leraren nodig. Zeker in deze tijd, die verder tikt......
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 16:10

WILLEMIJN232 schreef:
Als het kon mocht je mijn cm mail adres wel even gebruiken..... Knipoog smiley Die doet het goed...... Engeltje smiley

Ja hoor Gefrustreerde smiley zij weer wel Huilende smiley, smiley in tranen af en toe is het niet eerlijk Boze smiley
ikke wil ook mailen!!!!!!!!!!!!
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 16:12

WILLEMIJN232 schreef:
Zat jullie te plagen.....dat nu net jullie twee niet kunnen mailen... Knipoog smiley

Mmmmmmm wel heeeeeeeel toevalig he dat zet me te denken Verraste, verbaasde smiley
Willemijn wat heb je aangegeven bij de redaktie Smiley die vol vragen zit Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 16:14

MARYAN401 schreef:
Is inderdaad wel humor. Clown smiley Lachende smiley

Sterkte Erika en Josina!!! Knipoog smiley

Bedankt hoor erg leuke humor Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Woedende smiley

Krijg jullie nog wel Clown smiley Knipoog smiley

En idd Josina dan bevuilen we gewoon het forum Clown smiley Lachende smiley Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 16:14

YELNIN491 schreef:
dat ging je toch doen als je terug kwam uit Egypte Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Zwarte kerstman Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 16:15

BILLY701 schreef:
SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSST !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wrom?????????
GA je winterslaap houden Smiley die vol vragen zit Slapende smiley
Wat een rust Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 16:16

YELNIN491 schreef:
Heb ook nog een stel ramen die gelapt moeten worden, als je dat toch zo goed kunt Knipoog smiley

Ikke Smiley die vol vragen zit Geschokte, onthutste smiley Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 16:16

YELNIN491 schreef:
Yippie, de zon was er zelfs een uur eerder, ziet er zo geweldig uit, de verkleurde bladeren en dan de zonnestralen erop.
Wat is de wereld dan toch nog mooi!!!

Wat benne die Utrechtse minsen toch goed he Lachende smiley met blinkend witte tanden
Alleen we hadden een ding afgesproken.......
JIJ hoefde niet te delen het is hier nu grijs en grauw Woedende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 16:20

Het gaat niet om hoe iemand gedoopt is, wel om wat betekend het voor de Here Jezus zelf, in relatie welke iemand heeft met Hem.
Rationeel weten iedereen vanuit de bijbel wie je bent, maar hoe in samen werking met Hem??? Dat is op twee benen lopen met Hem samen!!!!!
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 16:20

ZEELAND736 schreef:
Kan niet op de pc???

Jawel hoor, maar is alleen niet zo mooi als op een groter scherm.
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 16:21

YELNIN491 schreef:
niet in slaap vallen he, forum is nog niet vol gekladderd. Clown smiley

Heb m'n tukkie uit en ga weer met goede moed verder kladderen Clown smiley

Laatst aangepast door
JOSINA022
op woensdag 9 november 2011, 16:22
Naar boven

Auteur Bericht
MARYAN401

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 16:43

VISSER278 schreef:
Ja hoor. Maar het duurde zooooooooooo lang dat ik begon te denken dat ik geen mail kon ontvangen. Lachende smiley

Oeps Verraste, verbaasde smiley , wat een ongeduld. Je hebt er wéér een hoor, best snel hè. Lachende smiley Geniet er nog maar even van, want over een week is het gedaan. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARYAN401

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 16:45

ERIKA129 schreef:
Bedankt hoor erg leuke humor Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Woedende smiley

Krijg jullie nog wel Clown smiley Knipoog smiley

En idd Josina dan bevuilen we gewoon het forum Clown smiley Lachende smiley Knipoog smiley

Help!!! Geschokte, onthutste smiley Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 16:46

MARYAN401 schreef:
Help!!! Geschokte, onthutste smiley Huilende smiley, smiley in tranen

Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 16:51

HARALD940 schreef:
De kinderdoop is geen persoonlijke keuze inderdaad, maar dat was de kinderbesnijdenis ook niet. Maar beide staan wel voor het verbond tussen God en mens, dat stond en staat daarin centraal, God komt naar de mens. De volwassenendoop staat dan voor de persoonlijke keuze voor God, geef je daarin dan ook aan dat je onder het verbond van God valt? Want dat mis ik wel als het gaat over de volwassenendoop, want dan gaat het om de persoonlijke keuze van de mens voor God, wat goed is, maar is het verbond tussen God en mens daaraan ondergeschikt?

Ik ben geen theoloog maar het is voor mij ondenkbaar dat je met de kinderdoop wel en met de volwassendoop niet onder het verbond met God zou vallen. Bijbels gezien was het Oude Verbond (Testament is Verbond) een verbinding van God met het Joodse volk waarbij de nadruk ook viel op de Wet. In het Nieuwe Verbond staat nadrukkelijkL: want een ieder die Mij aanneemt etc., waarbij het dus om een persoonlijke keuze voor God gaat. Met die persoonlijke keuze ben je in Gods Volk opgenomen, wat dus niet exclusief Joods is. Tot Gods volk behoren ook de niet-Joden. De kinderdoop wordt in die zin wel eens als ritueel gezien in plaats van de besnijdenis, die helaas is afgeschaft. Ik zie de kinderdoop wel als ritueel waar men net als de Joodse kinderen opgenomen wordt in Gods volk maar de echte bevestiging daarvan moet wel als persoonlijke keuze komen. Wat mij betreft kan dat als belijdenis wat de kinderdoop bevestigt, net als een bekering/wedergeboorte met als ritueel de doop. Zoals ik al eerder heb betoogd: het gaat om de keuze voor Christus en met welk ritueel je dat bevestigt, door de volwassendoop of door de belijdenis waarmee je de kinderdoop bevestigt, dat maakt me niet zoveel uit. De kinderdoop is een uitvinding van de kerk en niet direct bijbels maar ik zie het gezien bovenstaande wel als waardevol en ook als opname in Gods Volk. Ik twijfel er echter aan of opname in een soort oud verbond wel zo wezenlijk is. Ik zie de kinderdoop eerder als opname in Gods volk in de zin van het Nieuwe Verbond.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 9 november 2011, 17:04
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 16:58

HANNAH810 schreef:
ik denk dat het risico snel aanwezig is, dat we langs elkaar heen gaan praten, willemijn.
met dat ik zeg; dat de Heilige Geest zorgt dat wij gaan willen wat
God wil, en wij gaan doen wat God wil dat wij gaan doen, bedoel ik niet zozeer het direct zichtbare gedrag, maar meer een houding van je hart, zeg maar.
wanneer je hart gevuld is met Gods liefde, en je je daarin mag koesteren, raak je als vanzelf op Hem gericht en straal je automatisch mededogen/genade uit, wil je de medemens helpen wanneer die het moeilijk heeft, en straal je dus automatisch Zijn warmte uit.
misschien zou jij dat meer omschrijven als "milder worden naar mensen om je heen"

ik wilde dus niet zeggen dat je geen fouten meer maakt, maar dat je hart zachter en warmer wordt.

overigens; Gods liefde is niet te verdienen, alleen in genade te ontvangen.
ik noem het soms; niet verdiend, en toch gekregen.
wedergeboorte is alleen een term die aangeeft dat je door God in genade aangenomen bent; dus als "kind van God" geboren.
kijk maar naar het verhaal van de verloren zoon, wanneer de Vader hem in de armen sluit; deze mijn zoon WAS dood, en is WEDER LEVEND geworden.

snap je me nu beter?

Ik snap je nu helemaal en behalve het wedergeboren ben ik het ook nog met je eens....... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
YELNIN491

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 17:02

ERIKA129 schreef:
Wat benne die Utrechtse minsen toch goed he Lachende smiley met blinkend witte tanden
Alleen we hadden een ding afgesproken.......
JIJ hoefde niet te delen het is hier nu grijs en grauw Woedende smiley

tja..................... ehmmmm............................ Smiley die vol vragen zit
dat had ik gister en vanmorgen en het wordt nu ook avond he Knipoog smiley
dus dan is het ook weer wat minder zonnig
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: woensdag 9 november 2011, 17:04

HARALD940 schreef:

Het jammere aan de volwassendoop is dat je dan bv dat iedere keer opnieuw kan doen.....Is volwassendoop wel een bijzonder sacrament? Als je naar een andere kerk of gemeente gaat met een andere leer kan je je dus weer opnieuw laten dopen....
Laten we de doop uniek houden zodat je die maar één keer in je leven kan ontvangen.......dat maakt de doop zo mooi en heilig......
En dat je zonder volwassendoop geen volwaardig lid kan worden zegt wat over de stroming denk ik.....en dat is jammer....
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3129 3130 3131 3132 3133 3134 3135 ... 6194 Volgende
Pagina 3132 van 6194