ChristianMatch
 


Forum

christenen en moslims
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 10 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: donderdag 31 december 2009, 09:53
 
HENK710 schreef:
Smiley die vol vragen zit Godsdienst hoort met een boek samen te vallen? Bij mijn weten heet dat boek dan gewoon hart. Dat is de werkelijke plek waar God ons mensen raakt en waar relatie met Hem begint en groeit. Het boek is niets meer dan een hulpmiddel om God te leren kennen. Daarbij is het dan wel weer goed om te weten dat die boeken hoe dan ook altijd een stuk mensenwerk zijn en daarmee dus een beeld van God kunnen oproepen dat niet altijd strookt met wie en hoe God daadwerkelijk is.

Dank je Henk, ben het volledig met je eens Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: donderdag 31 december 2009, 11:18
 
CHATULIEM619 schreef:
Dat het "mensenwerk" niet ten koste gaat van onze kijk op God.

Ik blijf vraagtekens zetten achter de manier waarop je de islam probeert gelijk te stellen met het christendom. Want dat lees ik uit je bijdrage.

Ik stel nergens islam en christendom gelijk! Lees gerust nog eens terug. Ik heb enkel aangegeven dat we wel eens gericht kunnen zijn op dezelfde God. Dat de invulling (dus het mensenwerk) tot totaal verschillende beelden leidt, zegt nog niet dat er werkelijk sprake is van een andere God. Of had Abraham dan toch twee goden? Want dat is de conclusie als je Allah en God werkelijk tot twee verschillende entiteiten maakt. Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBERTJAN655





Berichten: 11

BerichtGeplaatst: donderdag 31 december 2009, 12:08
 
Vind het een beetje een technische discussie hoor... Een aantal mensen geeft aan dat het voor hun om de kern van hun geloof gaat (Christus is de weg tot de Vader). Hoe waar die kern ook is, ik geloof dat dit helemaal niet ter discussie staat. Want als iemand anders (de islam) een ander verhaal geeft. Geven ze dan een verkeerd verhaal van God of geven ze een verhaal van de verkeerde God? Met andere woorden: zondigen ze tegen het eerste gebod (Gij zult geen andere god dienen) of het 2e gebod (gij zult God niet anders dienen)...

En dan zijn we bij de wet aangekomen. Die is eigenlijk samen te vatten met liefde. En blijkbaar schieten de moslims tekort in liefde naar de ware God. Je zou kunnen zeggen dat dit komt omdat ze hem niet kennen. Zelf zullen ze zeggen weldegelijk allah te kennen. Gezien de ontstaans geschiedenis van de Islam is het niet te ontkennen dat het geschiedkundig om dezelfde persoon gaat. Maar ze hebben hem wel zo anders gemaakt dat Hij voor hun onherkenbaar geworden is.

Maar voor de oplossing maakt het feitelijk niet eens zoveel uit of moslims geloven in de verkeerde god of in het verkeerde godsbeeld. Als ik de reacties lees is iedereen het daar ook over eens: De moslims zullen Jezus moeten leren kennen zoals hij is en daarmee erkennen dat ze redding door hem nodig hebben.

Pas dan zullen ze rein zijn om met God om te kunnen gaan.

(Edit: tekst beetje helderder opgeschreven)


Laatst aangepast door
ROBERTJAN655
op donderdag 31 december 2009, 12:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: donderdag 31 december 2009, 13:08
 
TESSYBEAR731 schreef:
Maar toch ben ik het niet eens met de bewering dat God en Allah verschillend zouden zijn! In oorsprong stammen de "christenen" af van Izaak, en de "moslims" van Ismael. Beiden zonen van Abraham...Eén van onze aartsvaders!
Christenen (joden) en Moslims (arbabieren) komen dus voort uit dezelfde stam, en hebben in oorsprong ook dezelfde God. Maar in de loop der tijd zijn het de mensen geweest die de "verschillen" duidelijk gemaakt hebben...

ROBERTJAN655 schreef:
Geven ze dan een verkeerd verhaal van God of geven ze een verhaal van de verkeerde God?

Gezien de ontstaans geschiedenis van de Islam is het niet te ontkennen dat het geschiedkundig om dezelfde persoon gaat. Maar ze hebben hem wel zo anders gemaakt dat Hij voor hun onherkenbaar geworden is.

Maar voor de oplossing maakt het feitelijk niet eens zoveel uit of moslims geloven in de verkeerde god of in het verkeerde godsbeeld. Als ik de reacties lees is iedereen het daar ook over eens: De moslims zullen Jezus moeten leren kennen zoals hij is en daarmee erkennen dat ze redding door hem nodig hebben.

Gelukkig zijn er toch nog mensen wakker Knipoog smiley Lachende smiley


Laatst aangepast door
HENK710
op donderdag 31 december 2009, 13:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HDBAS635





Berichten: 62

BerichtGeplaatst: donderdag 31 december 2009, 14:12
 
Als de moslims Jezus zouden leren kennen,hoe Hij is,dan moeten ziij Mohammed afzweren. Die zag zichzelf als de door Jezus beloofde trooster.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: donderdag 31 december 2009, 14:39
 
5 pagina's geleuter....
NU tijd voor oliebollen en gillende keukenmeiden!!!

DAHAG Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Kussende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ISRAEL987





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 januari 2010, 19:05
 
God zegt je mag niet doden ja of nee zeg het maar
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DANIEL777





Berichten: 536

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 januari 2010, 19:13
 
ISRAEL987 schreef:
God zegt je mag niet doden ja of nee zeg het maar

Een lastige vraag.
Want je kan zeggen dat volgens de tien geboden je niet mag doden.
Maar het volk Israel kreeg wel de opdracht toen ze het beloofde land introkken om de andere volkeren die er woonden uit te roeien.
Dit vind ik eigenlijk zelf ook een moeilijk punt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 januari 2010, 19:25
 
DANIEL777 schreef:
Een lastige vraag.
Want je kan zeggen dat volgens de tien geboden je niet mag doden.
Maar het volk Israel kreeg wel de opdracht toen ze het beloofde land introkken om de andere volkeren die er woonden uit te roeien.
Dit vind ik eigenlijk zelf ook een moeilijk punt.


In het boekTitel: 'Moderne wetenschap in de Bijbel' geeft Ben Hobrink hier een aardig bevredigend antwoord op door te wijzen op het reinigende, hygiënische karakter van deze daad. Dus met doodslag niets te maken...


Laatst aangepast door
HENK710
op vrijdag 1 januari 2010, 19:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 januari 2010, 21:14
 
ROBERTJAN655 schreef:
Maar voor de oplossing maakt het feitelijk niet eens zoveel uit of moslims geloven in de verkeerde god of in het verkeerde godsbeeld. Als ik de reacties lees is iedereen het daar ook over eens: De moslims zullen Jezus moeten leren kennen zoals hij is en daarmee erkennen dat ze redding door hem nodig hebben.

Pas dan zullen ze rein zijn om met God om te kunnen gaan.

(Edit: tekst beetje helderder opgeschreven)


Zo is dat Robert, daar ben ik het helemaal mee eens. Knipoog smiley Lachende smiley


Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op vrijdag 1 januari 2010, 21:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 januari 2010, 21:18
 
ISRAEL987 schreef:
God zegt je mag niet doden ja of nee zeg het maar


Zo is dat Israel; God in Jezus Christus zegt, dat je niet mag doden en wil dat niet....Hij wil zelfs geen mensen straffen door bijv. vuur van de hemel te laten komen, zoals eens Zijn discipelen voorstelden, omdat bepaalde mensen de |Heer en Zijn discipelen niet wilden ontvangen.

God is pure Liefde en Licht ! Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 januari 2010, 21:23
 
SOLAFIDE630 schreef:
Zo is dat Israel; God in Jezus Christus zegt, dat je niet mag doden en wil dat niet....Hij wil zelfs geen mensen straffen door bijv. vuur van de hemel te laten komen, zoals eens Zijn discipelen voorstelden, omdat bepaalde mensen de |Heer en Zijn discipelen niet wilden ontvangen.

God is pure Liefde en Licht ! Lachende smiley

Quote:
Genesis 19:24
liet Jahweh zwavel en vuur van Jahweh uit de hemel regenen over Sodoma en Gomorra.
Smiley die vol vragen zit


Laatst aangepast door
HENK710
op vrijdag 1 januari 2010, 21:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 januari 2010, 22:57
 
HENK710 schreef:
Smiley die vol vragen zit


Ik heb het over Jezus Christus Henk en heb het dus over de God van NU, weet je wel....wij zitten niet meer in het O.T.. Kennelijk ben je een ietsie pietsie in de war. Laten we het maar houden op onze Verlosser en Heiland Jezus Christus, Die gekomen is om mensen te redden en niet om te veroordelen.... Hij alleen heeft ons de Vader kunnen openbaren zoals Hij is, n.l. pure liefde en Licht en Jezus Christus leert nu eenmaal andere dingen....Hij heeft de wet vervuld weet je wel. Hij leert andere dingen dan mensen om zeep te helpen. Nergens lees ik dat Hij zoiets leert, anders hou ik me aanbevolen om daarover een tekst uit het N.T. van je te lezen.

Je bent misschien te veel met de O.T. God bezig vrees ik. We hebben nu de genadetijd van de Here Jezus Christus, Gods Zoon. Daar moeten wij en iedereen het op deze wereld van hebben. Daar moeten we mee bezig zijn. Dat is Gode welgevallig!

Mattheus 5 :
21 Jullie hebben gehoord dat destijds tegen het volk is gezegd: “Pleeg geen moord. Wie moordt, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht.” 22 En ik zeg zelfs: ieder die in woede tegen zijn broeder of zuster tekeergaat, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht. Wie tegen hen “Nietsnut!” zegt, zal zich moeten verantwoorden voor het Sanhedrin. Wie “Dwaas!” zegt, zal voor het vuur van de Gehenna komen te staan. 23 Wanneer je dus je offergave naar het altaar brengt en je je daar herinnert dat je broeder of zuster je iets verwijt, 24 laat je gave dan bij het altaar achter; ga je eerst met die ander verzoenen en kom daarna je offer brengen. 25 Leg een geschil snel bij, terwijl je nog met je tegenstander onderweg bent, anders levert hij je uit aan de rechter, draagt de rechter je over aan de gerechtsdienaar en word je gevangengezet. 26 Ik verzeker je: dan kom je niet vrij voor je ook de laatste cent betaald hebt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 januari 2010, 23:34
 
HENK710 schreef:
Ik stel nergens islam en christendom gelijk! Lees gerust nog eens terug. Ik heb enkel aangegeven dat we wel eens gericht kunnen zijn op dezelfde God. Dat de invulling (dus het mensenwerk) tot totaal verschillende beelden leidt, zegt nog niet dat er werkelijk sprake is van een andere God. Of had Abraham dan toch twee goden? Want dat is de conclusie als je Allah en God werkelijk tot twee verschillende entiteiten maakt. Smiley die vol vragen zit

Invulling van godsbeelden is mensen werk? Geloof je dan niet dat de Bijbel Gods werk is??

En was Abraham de voorouder van de moslims??? Bij joden is het keurig bijgehouden wat betreft afstamming, maar de periode tussen Abraham en het ontstaan van de islam is zo groot, dat deze claim niet te rechtvaardigen valt. In die tijd waren ook andere volken in die omgeving, niet alleen de afstammelingen van Ismaël. Als God een volk belooft voor haar te zorgen, wie bedoelde Hij dan precies?

De indruk die ik krijg is, dat Mohammed zich deze claim toegeëigend heeft en daarmee zijn eigen religie gesticht heeft. Er is geen belofte voor moslims, wel voor de nakomelingen van Ismaël. En die geldt dus niet voor Kanaänieten, Moabieten, Filistijnen, Perzen, Ptolomeeën, Galaten. Seleucieden, Ammonieten en ga zo maar door. Allemaal volkeren die in dezelfde omgeving woonden.

Ik ken ook wel mensen die claimen Jezus te zijn, maar over het algemeen neem ik dat niet zo serieus. Als moslims kunnen aantonen dat ze allemaal van Ismaël afstammen, zou je kunnen zeggen, dat ze aanspraak kunnen maken op deze claim.

ik blijf bij mijn conclusie, Mohammed heeft zijn eigen god gemaakt.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op vrijdag 1 januari 2010, 23:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 januari 2010, 10:33
 
Quote:
God in Jezus Christus zegt, dat je niet mag doden en wil dat niet....

Was het niet God door Mozes die zegt; Je mag een ander niet doden Smiley die vol vragen zit
En daarbij dus de al eerder gestelde vraag hoe dat zit, omdat Mozes en zijn volk vervolgens zelf in de strijd anderen doodden?

Het was God door de dood van Jezus die ons vrijmaakte van de wet van Mozes.
Een discussie hier ook al vaker gevoerd, want moeten we ons dan nog wel aan de wet houden of niet? Natuurlijk zijn we het er allemaal over eens dat dat wel het geval is...enkel door het bloed van Jezus zijn we nu gered van de zonde!

Dus de wet bestond al lang voor Jezus bestond...en geld m.i. voor alle bevolkingsgroepen Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOOGLIE741





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 januari 2010, 10:34
 
Ik sprak vorige week nog met Anne van der Bijl die veel in moslim landen spreekt met moslims zoals Jihad strijders, Taliban en Hezbollah. Hij zegt dat je ze alleen als vriend kan zien om ze met de liefde van Jezus te kunnen benaderen. Hoe geef je die liefde dan ? Net als Jezus die Maria van Magdela benaderde. Jezus accepteerde de keuzes die ze in haar leven heeft gemaakt en toch sprak Hij de Waarheid. Deze Waarheid maakt je vrij en veroordeeld je niet. Zo kan je best tegen moslims de Waarheid spreken dat ze in een stomme cultuur vast zitten met allerlei rituelen.

In de koran staat heel duidelijk het verhaal van Jezus en zij bevestigen dat Hij is geboren uit de maagd Maria en dat de volgelingen van Jezus zullen worden verheerlijkt door God. Maar de REDDING in het KRUIS word uiteraard door satan niet gesproken in de Koran.

Ik ben ervan overtuigd dat als God een Saul in een Paulus kan veranderen, Hij ook nog veel grotere dingen gaat doet en ik weet zeker dat de moslims Jezus willen leren kennen in de volle Waarheid
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 januari 2010, 10:37
 
Quote:
ik blijf bij mijn conclusie, Mohammed heeft zijn eigen god gemaakt.

Ik geloof ook niet dat er iemand is die dit tegenspreekt, Chat...
Mohammed heeft een eigen beeld gecreeerd van een God die aanvankelijk beiden Moslims en Christenen behoorden!
Hij heeft zijn eigen draai aan het hele verhaal gegeven...(hij en vele anderen) waardoor er nu zo'n groot verschil bestaat tussen de Islam en het Christendom.
Maar om nu te roepen dat de Moslims een hele andere God hebben Smiley die vol vragen zit
Ik weet zeker dat ook een moslim enkel hoeft terug te keren naar zijn ware Godom gered te zijn Knipoog smiley


Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op zaterdag 2 januari 2010, 10:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HDBAS635





Berichten: 62

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 januari 2010, 11:14
 
TESSYBEAR731 schreef:
Maar om nu te roepen dat de Moslims een hele andere God hebben Smiley die vol vragen zit
Ja,dat hebben ze. Anders is God cynisch en sarcastisch.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HDBAS635





Berichten: 62

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 januari 2010, 11:17
 
MOOGLIE741 schreef:
In de koran staat heel duidelijk het verhaal van Jezus en zij bevestigen dat Hij is geboren uit de maagd Maria
Maar ze zeggen ook dat Gabriel (de engel) de vader is. En dus dat Jezus niet uit God is. En daar draait het wel om.


Laatst aangepast door
HDBAS635
op zaterdag 2 januari 2010, 11:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 januari 2010, 13:49
 
HDBAS635 schreef:
Ja,dat hebben ze. Anders is God cynisch en sarcastisch.

Aldus...ze hebben zelf een andere God gecreeerd. zoals al uitvoerig besproken in deze discussie! Maar de oorsprong ligt toch echt nog steeds bij één en dezelfde...

Overigens is het makkelijker wanneer je een quote gebruikt om niet alleen dat stukje eruit te plukken wat het verhaal weer een hele andere dimentie (kan) geven...als je goed kijkt namelijk zie je dat het stukje erboven duidelijk uitlegt wat er met deze uitspraak bedoeld word! Over selectief lezen gesproken Gefrustreerde smiley


Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op zaterdag 2 januari 2010, 13:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBBEDOES873





Berichten: 735

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 januari 2010, 13:50
 
TESSYBEAR731 schreef:
Aldus...ze hebben zelf een andere God gecreeerd. zoals al uitvoerig besproken in deze discussie! Maar de oorsprong ligt toch echt nog steeds bij één en dezelfde...

Idd tess...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DANIEL777





Berichten: 536

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 januari 2010, 15:34
 
SOLAFIDE630 schreef:
Ik heb het over Jezus Christus Henk en heb het dus over de God van NU, weet je wel....wij zitten niet meer in het O.T.. Kennelijk ben je een ietsie pietsie in de war. Laten we het maar houden op onze Verlosser en Heiland Jezus Christus, Die gekomen is om mensen te redden en niet om te veroordelen.... Hij alleen heeft ons de Vader kunnen openbaren zoals Hij is, n.l. pure liefde en Licht en Jezus Christus leert nu eenmaal andere dingen....Hij heeft de wet vervuld weet je wel. Hij leert andere dingen dan mensen om zeep te helpen. Nergens lees ik dat Hij zoiets leert, anders hou ik me aanbevolen om daarover een tekst uit het N.T. van je te lezen.

Je bent misschien te veel met de O.T. God bezig vrees ik. We hebben nu de genadetijd van de Here Jezus Christus, Gods Zoon. Daar moeten wij en iedereen het op deze wereld van hebben. Daar moeten we mee bezig zijn. Dat is Gode welgevallig!

Mattheus 5 :
21 Jullie hebben gehoord dat destijds tegen het volk is gezegd: “Pleeg geen moord. Wie moordt, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht.” 22 En ik zeg zelfs: ieder die in woede tegen zijn broeder of zuster tekeergaat, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht. Wie tegen hen “Nietsnut!” zegt, zal zich moeten verantwoorden voor het Sanhedrin. Wie “Dwaas!” zegt, zal voor het vuur van de Gehenna komen te staan. 23 Wanneer je dus je offergave naar het altaar brengt en je je daar herinnert dat je broeder of zuster je iets verwijt, 24 laat je gave dan bij het altaar achter; ga je eerst met die ander verzoenen en kom daarna je offer brengen. 25 Leg een geschil snel bij, terwijl je nog met je tegenstander onderweg bent, anders levert hij je uit aan de rechter, draagt de rechter je over aan de gerechtsdienaar en word je gevangengezet. 26 Ik verzeker je: dan kom je niet vrij voor je ook de laatste cent betaald hebt.
Beste Solafide
Als God alleen maar in het oude testament een God van oordeel was dan was God toch oerdom om de twee mensen in het nieuwe testament Annanias en Safirea te geest te ontnemen toen ze door een leugen dood aan te voeten van de discipelen vielen.
Dus oordeling door de HG alleen maar oud testamentisch dacht in dit geval niet helemaal.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 januari 2010, 16:12
 
MOOGLIE741 schreef:
Ik sprak vorige week nog met Anne van der Bijl die veel in moslim landen spreekt met moslims zoals Jihad strijders, Taliban en Hezbollah. Hij zegt dat je ze alleen als vriend kan zien om ze met de liefde van Jezus te kunnen benaderen. Hoe geef je die liefde dan ? Net als Jezus die Maria van Magdela benaderde. Jezus accepteerde de keuzes die ze in haar leven heeft gemaakt en toch sprak Hij de Waarheid. Deze Waarheid maakt je vrij en veroordeeld je niet. Zo kan je best tegen moslims de Waarheid spreken dat ze in een stomme cultuur vast zitten met allerlei rituelen.

In de koran staat heel duidelijk het verhaal van Jezus en zij bevestigen dat Hij is geboren uit de maagd Maria en dat de volgelingen van Jezus zullen worden verheerlijkt door God. Maar de REDDING in het KRUIS word uiteraard door satan niet gesproken in de Koran.



Ik ben ervan overtuigd dat als God een Saul in een Paulus kan veranderen, Hij ook nog veel grotere dingen gaat doet en ik weet zeker dat de moslims Jezus willen leren kennen in de volle Waarheid


Heel goede opmerkingen Mooglie Lachende smiley


Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op zaterdag 2 januari 2010, 16:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 januari 2010, 16:28
 
DANIEL777 schreef:
Beste Solafide
Als God alleen maar in het oude testament een God van oordeel was dan was God toch oerdom om de twee mensen in het nieuwe testament Annanias en Safirea te geest te ontnemen toen ze door een leugen dood aan te voeten van de discipelen vielen.
Dus oordeling door de HG alleen maar oud testamentisch dacht in dit geval niet helemaal.


Jezus heeft Zelf gezegd, dat Hij niet is gekomen om te veroordelen, maar om te redden.

Wijs mij in het N.T. 1 tekst aan, waar Jezus het zou billijken dat mensen zouden mogen doden!

Wat er destijds is gebeurd met die Ananias en Safira weet ik niet.

Wel heeft Jezus gezegd, dat er een onvergeeflijke zonde is en wel de zonde tegen de Heilige Geest. Misschien hebben zij deze zonde begaan, misschien niet. En wie zegt mij dat God hen veroordeeld heeft....misschien hebben ze zichzelf wel veroordeeld, dat kan n.l. ook. Net als Judas. Wie weet, als Judas naar de Heer was gegaan om VERGEVING te vragen, had hij die misschien wel gekregen. Judas is echter niet naar de Heer gegaan om vergeving te vragen.

Ik ben God niet en kan niet beoordelen wat zich daar geestelijk heeft afgespeeld. Ik hou er niet van om boven mijn voegen te gaan. Ik ben maar een beperkt mens en ik hou me dus aan dat wat er in de bijbel geschreven staat en de woorden, die Jezus gesproken heeft. Daar waar ik te weinig inzicht in heb, daar houd ik mij niet mee bezig om daar precies de vinger op te leggen.

1 Ding weet ik echter wel, want dat staat opgetekend in de bijbel, dat Jezus als Redder en Heiland is gekomen en NIET ALS RECHTER, dat zal pas veel later komen.

HET IS NU NOG VOLOP GENADETIJD EN GEEN OORDEELSTIJD. Lees het maar eens goed na in de bijbel.

Maar hoe dan ook.....nergens kan ik lezen, nogmaals, dat God wil en kan billijken dat wij zullen doden of daartoe oproept. Nergens in het N.T.. Coole smiley met zonnebril


Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op zaterdag 2 januari 2010, 16:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 januari 2010, 17:23
 
SOLAFIDE630 schreef:
Ik heb het over Jezus Christus Henk en heb het dus over de God van NU, weet je wel....wij zitten niet meer in het O.T..
Kennelijk ben je een ietsie pietsie in de war.
Wie is er nu in de war, Sola? Want jij stelt hier dus dat de God van de schepping en de God van Abraham, de God van het OT, zoals jij dat hier noemt, niet dezelfde is als de God van het NT. Lijkt me erg ver gezocht. Want de God die jou geschapen heeft is blijkbaar een andere dan die jou gered heeft, al verkondigd de God van de schepping in Genesis 3 al de redding die Hij zal bewerken. Ook elders in het OT wordt al geschreven over de redding die God bewerkt, waarbij Hij steeds heenwijst naar Zijn Zoon, onze Heer Jezus. Maar volgens jou is de Vader van Jezus toch een andere God...Dien jij dan wellicht 2 goden, die overigens beiden laten weten dat er maar 1 God is? Dus, Sola, wie is er in de war Smiley die vol vragen zit

SOLAFIDE630 schreef:
Laten we het maar houden op onze Verlosser en Heiland Jezus Christus, Die gekomen is om mensen te redden en niet om te veroordelen.... Hij alleen heeft ons de Vader kunnen openbaren zoals Hij is, n.l. pure liefde en Licht en Jezus Christus leert nu eenmaal andere dingen....Hij heeft de wet vervuld weet je wel. Hij leert andere dingen dan mensen om zeep te helpen.
Misschien goed om jou dan eerst te vragen aan te wijzen wie gezegd heeft dat God zegt dat in de tijd van OT doodslag wel was toegestaan en waar jij dat terugvindt in het OT. Want OT en NT zijn niet tegengesteld, zoals jij dat wenst neer te zetten hier, maar ze zijn aanvullend, zonder verlies van de oorspronkelijke boodschap. Want die is vanaf Gen 1:1 tot en met Openbaring 22:21 hetzelfde: God is liefde en God heeft Zijn schepping lief!

Verder betekent vervullen van de Wet niet ineens iets heel anders prediken. Jezus heeft juist de 10 Geboden als leidraad gebruikt voor zijn prediking. Ook bijvoorbeeld het gebod over doodslag, zoals je die zelf aanhaalt. Maar is de boodschap ineens anders? Jezus, maar ook de andere schrijvers/predikers uit NT grijpen steeds terug op de dienst aan God zoals die al bestond tijdens het OT.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 januari 2010, 17:33
 
CHATULIEM619 schreef:
Invulling van godsbeelden is mensen werk? Geloof je dan niet dat de Bijbel Gods werk is??
Ik geloof zeker dat God mensen gebruikt heeft om Zijn boodschap door te geven. Maar ik geloof ook dat mensen daar zelf een invulling aan kunnen geven. Hoe kan het anders dat er onder christenen verschil van opvatting is over bepaalde zaken vanui hetzelfde Boek? Dus ja, ieder mens creëert hoe dan ook een beeld van God, zoals we dat ook doen van andere mensen.

CHATULIEM619 schreef:
En was Abraham de voorouder van de moslims??? Bij joden is het keurig bijgehouden wat betreft afstamming, maar de periode tussen Abraham en het ontstaan van de islam is zo groot, dat deze claim niet te rechtvaardigen valt.
Hun claim is net als die van jou geheel gerechtvaardigd. Dat jij andere bronnen gebruikt betekent nog niet dat je het andere stukje kunt ontkennen.

CHATULIEM619 schreef:
De indruk die ik krijg is, dat Mohammed zich deze claim toegeëigend heeft en daarmee zijn eigen religie gesticht heeft.
(...)
ik blijf bij mijn conclusie, Mohammed heeft zijn eigen god gemaakt.
Waarmee je in elk geval toegeeft dat mensen invulling geven aan een godsbeeld. En waarom zouden wij daarin meer/beter zijn dan Mohammed?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 januari 2010, 17:35
 
TESSYBEAR731 schreef:
Aldus...ze hebben zelf een andere God gecreeerd. zoals al uitvoerig besproken in deze discussie! Maar de oorsprong ligt toch echt nog steeds bij één en dezelfde...

Gelukkig is niet iedereen ziende blind Knipoog smiley Coole smiley met zonnebril

TESSYBEAR731 schreef:
Dus de wet bestond al lang voor Jezus bestond...en geld m.i. voor alle bevolkingsgroepen Gefrustreerde smiley

Een mooie verwijzing hiervoor:
Paulus schreef:
12 Immers, wie buiten de Wet heeft gezondigd, zal ook verloren gaan buiten de Wet; en wie gezondigd heeft onder de Wet, zal worden geoordeeld volgens de Wet.
13 Want niet zij, die de Wet horen, zijn rechtvaardig voor God; maar zij, die de Wet volbrengen, zullen gerechtvaardigd worden.
14 Welnu, wanneer de heidenen, die de Wet niet bezitten, natuurlijkerwijze de voorschriften der Wet onderhouden, dan zijn ze zonder de Wet zichzelf tot wet.
15 Ze tonen dan, dat de voorschriften der Wet in hun hart staan geschreven, en hun geweten legt dezelfde getuigenis af; zo ook hun gedachten, die beurtelings hen zullen aanklagen of vrijpleiten
16 op de Dag, dat God de verborgen daden der mensen door Christus Jesus zal oordelen, naar mijn Evangelie
Bron: Romeinen 2, Petrus Canisiusvertaling


Laatst aangepast door
HENK710
op zaterdag 2 januari 2010, 17:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 januari 2010, 17:40
 
SOLAFIDE630 schreef:
Wat er destijds is gebeurd met die Ananias en Safira weet ik niet.

Zie NT...ofwel je Bijbel Coole smiley met zonnebril

Quote:
1 ¶ Toch was er ook een zeker man, Ananias genaamd, die in overleg met Safira, zijn vrouw, een landgoed verkocht,
2 maar die met medeweten van zijn vrouw iets van de opbrengst achterhield, er enkel een gedeelte van meebracht, en het voor de voeten der apostelen legde.
3 Toen sprak Petrus: Ananias, waarom heeft satan beslag gelegd op heel uw hart, dat ge den Heiligen Geest bedriegt en van de opbrengst van het landgoed iets achterhoudt?
4 Was het niet uw eigendom, vóór het verkocht werd; en bleef ook de verkoopprijs niet te uwer beschikking? Hoe komt het, dat ge deze daad in uw hart hebt beraamd? Ge hebt geen mensen belogen, maar God.
5 Toen Ananias deze woorden vernam, zakte hij ineen, en gaf de geest. Grote vrees beving allen, die het vernamen.
6 En de jongsten kwamen hem afleggen, droegen hem weg, en begroeven hem.
7 Drie uur later ongeveer kwam ook zijn vrouw binnen, die van het gebeurde niets wist.
8 Petrus zeide tot haar: Zeg mij; hebt gij voor zo en zoveel het landgoed verkocht? Ze zei: Ja, voor zóveel.
9 Toen sprak Petrus tot haar: Wat; hebt gij dan samengespannen, den Geest des Heren te tarten Zie, de voeten van hen, die uw man hebben begraven, staan aan de deur, om ook u uit te dragen.
10 Onmiddellijk zakte ze voor zijn voeten ineen, en gaf de geest. De jonge mannen vonden haar dood bij hun terugkomst; ze droegen haar weg en begroeven haar bij haar man.
Bron: Handelingen 5, Petrus Canisiusvertaling
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 januari 2010, 22:09
 


Vliegend Spaghettimonster: beeld van God

Monotheïsme en God: andere beelden van God, waaronder het christelijke beeld.

Want wie maakt er niet zelf een beeld van God?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 januari 2010, 22:35
 
Henk, ik heb je iedere keer op twee dingen gewezen, en in beide aspecten blijf ik van mening dat je gevaarlijk bezig bent.

Allereerst ontken je de goddelijke inspiratie van de Bijbel, omdat je diverse keren het mensenwerk genoemd hebt. Hier ben je nog steeds niet op ingegaan.

Het tweede wat ik iedere keer in je bijdrage lees, is dat het niet gaat om de kruisiging en het sterven van Jezus, maar om het beeld wat wij als christenen van God hebben. Daarmee haal je de exclusiviteit van het evangelie naar beneden en geef je andere godsdiensten de ruimte om ook tot verlossing te komen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 10 Volgende
Pagina 5 van 10